9.4.4
ПОСТАНОВА
Іменем України
22 серпня 2013 року Справа № 2а/1270/9499/2012
Луганський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого - Гончарової І.А.
при секретарі судового засідання - Майбороді С.Г.
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Донбаського територіального управління Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку в особі відділу нагляду за учасниками ринку цінних паперів у Луганській області Донбаського територіального управління Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку до Відкритого акціонерного товариства «Фірми «Техносервіс» про стягнення суми штрафної санкції у розмірі 17000,00 грн., -
ВСТАНОВИВ:
30 листопада 2013 року до Луганського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Донбаського територіального управління Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку в особі відділу нагляду за учасниками ринку цінних паперів у Луганській області Донбаського територіального управління Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку до Відкритого акціонерного товариства «Фірми «Техносервіс» про стягнення суми штрафної санкції у розмірі 17000,00 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що ВАТ «Фірма «Техносервіс» порушило вимоги законодавства про цінні папери, а саме:
- в порушення п.5 розділу XVII Закону України «Про акціонерні товариства» не привело статут та внутрішні положення товариства у відповідність із нормами Закону України «Про акціонерні товариства»;
- згідно свідоцтва про реєстрацію випуску акцій №42/12/1/03 від 19.12.2003 акції ВАТ «Фірма «Техносервіс» існують у документарній формі, що є порушенням вимог ч.2 ст.6 Закону України «Про цінні папери та фондовий ринок», ч.2 ст.20 Закону України «Про акціонерні товариства», згідно яких акції товариств існують виключно у бездокументарній формі.
У зв'язку з вищенаведеним, у відношенні товариства було винесено розпорядження про усунення порушень законодавства про цінні папери №17-ЛУ від 03.01.2012. Згідно зазначеного розпорядження відповідач повинен був усунути виявлені порушення та в строк до 30.04.2012 року проінформувати уповноважену особу Комісії.
Однак приписів розпорядження відповідачем виконано не було, у зв'язку з чим 06.08.2013 року уповноваженою особою позивача у відношенні ВАТ «Фірма «Техносервіс» було винесено постанову №301-ДО-1-Е про накладення санкції за правопорушення на ринку цінних паперів у розмірі 17000,00 грн.
Враховуючи вищенаведене, позивач просить стягнути з Відкритого акціонерного товариства «Фірми «Техносервіс» суму штрафної санкції у розмірі 17000,00 грн.
Представник позивача в судовому засіданні підтримав позовні вимоги в повному обсязі та просив суд їх задовольнити.
Представник відповідача в судовому засіданні проти задоволення адміністративного позову заперечував з підстав, наведених у наданих раніше запереченнях проти позову, які маються в матеріалах справи.
Розглянувши подані сторонами документи та матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи та вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
03 січня 2012 року уповноваженою особою комісії - начальником Луганського територіального управління Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку було прийнято Розпорядження про усунення порушень законодавства про цінні папери №17-ЛУ, яким позивача було зобов'язано у термін до 30.04.2012 року усунути порушення законодавства про цінні папери та до 30.04.2012 р., письмово повідомити уповноважену особу Комісії про виконання цього розпорядження, а саме, про усунення порушень вимог:
- привести статут та внутрішні положення товариства у відповідність із нормами Закону України «Про акціонерні товариства», а також подати до Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку пакет документів згідно з вимогами чинного законодавства України;
- здійснити переведення випуску акцій товариства документарної форми існування у бездокументарну відповідно до вимог чинного законодавства України та подати до Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку пакет документів згідно вимог чинного законодавства України.
- у термін до 30 квітня 2012 року проінформувати уповноважену особу комісії про виконання цього розпорядження.
13 липня 2012 року Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку було винесено постанову №03/02-09/516//12 про порушення справи про правопорушення на ринку цінних паперів, якою встановлено, що ВАТ «Фірма «Техносервіс» в порушення п.5 розділу XVII Закону України «Про акціонерні товариства» не привело статут та внутрішні положення товариства у відповідність із нормами Закону України «Про акціонерні товариства; згідно свідоцтва про реєстрацію випуску акцій №42/12/1/03 від 19.12.2003 року акції товариства існують в документарній формі, що є порушенням вимог ст.20 Закону України «Про акціонерні товариства», згідно яких акції товариства існують виключно в бездокументарній формі. Вищезазначене свідчить про невиконання Розпорядження про усунення порушень законодавства про цінні папери №17-ЛУ від 03.01.2012 р.(арк. справи 6)
06.08.2012 року Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку прийнято Постанову про накладення санкції за правопорушення на ринку цінних паперів №301-ДО-1-Е, якою за невиконання Розпорядження №17-ЛУ на позивача накладено штраф у розмірі 1000 неоподаткованих мінімумів доходів громадян, що становить 17000 грн.(арк. справи 7)
Закон України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» визначає правові засади здійснення державного регулювання ринку цінних паперів та державного контролю за випуском і обігом цінних паперів та їх похідних в Україні.
Відповідно до вимог частини першої статті 1 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні», державне регулювання ринку цінних паперів - це здійснення державою комплексних заходів щодо упорядкування, контролю, нагляду за ринком цінних паперів та їх похідних та запобігання зловживанням і порушенням у цій сфері. Водночас, статтею 2 цього Закону передбачено, що проведення державного регулювання цінних паперів здійснюється, в тому числі, і з метою дотримання учасниками ринку цінних паперів вимог актів законодавства.
Згідно із положеннями статті 5 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні», державне регулювання ринку цінних паперів здійснює Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку.
У відповідності до статті 6 зазначеного Закону та Положення про Національну комісія з цінних паперів та фондового ринку, затвердженого указом Президента України № 1063/2011 від 23 листопада 2011 року, Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку здійснює повноваження через центральний апарат і свої територіальні органи.
З положень статті 8 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» вбачається, що Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку має право, зокрема:
- надсилати емітентам, особам, які здійснюють професійну діяльність на ринку цінних паперів, фондовим біржам та саморегулівним організаціям обов'язкові для виконання розпорядження про усунення порушень законодавства про цінні папери та вимагати надання необхідних документів відповідно до чинного законодавства (пункт 10 статті 8 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні»);
- накладати адміністративні стягнення, штрафні та інші санкції за порушення чинного законодавства на юридичних осіб та їх співробітників, аж до анулювання ліцензій на здійснення професійної діяльності на ринку цінних паперів (пункт 14 статті 8 Закону України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні»).
Згідно з ч.2 ст.20 Закону України «Про акціонерні товариства» та ч.3 ст.6 Закону України "Про цінні папери та фондовий ринок" акції товариств існують виключно в бездокументарній формі.
Відповідно до положень пункту 5 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про акціонерні товариства», статути та внутрішні положення акціонерних товариств, створених до набрання чинності цим Законом, підлягають приведенню у відповідність із нормами цього Закону не пізніше ніж протягом двох років з дня набрання чинності цим Законом.
Приведенням діяльності акціонерних товариств, створених до набрання чинності цим Законом, у відповідність із цим Законом є здійснення таких дій:
1) внесення змін до статуту товариства, які в тому числі передбачають зміну найменування акціонерного товариства з відкритого або закритого акціонерного товариства на публічне акціонерне товариство чи з відкритого або закритого акціонерного товариства на приватне акціонерне товариство за умови, що кількість акціонерів на дату внесення таких змін не перевищує 100 осіб, а також виконання всіх інших вимог цього Закону у статуті товариства;
2) приведення внутрішніх положень товариства у відповідність із вимогами цього Закону.
Датою приведення діяльності акціонерних товариств, створених до набрання чинності цим Законом, у відповідність із вимогами цьогоЗакону є дата державної реєстрації змін до статуту, які в тому числі передбачають зміну найменування акціонерного товариства з відкритого акціонерного товариства на публічне або приватне акціонерне товариство або закритого акціонерного товариства на публічне або приватне акціонерне товариство.
Приведенням діяльності акціонерних товариств у відповідність із вимогами цього Закону в частині забезпечення існування акцій виключно у бездокументарній формі є здійснення таких дій: наглядова рада акціонерного товариства в порядку, встановленому Державною комісією з цінних паперів та фондового ринку, зобов'язана прийняти рішення про переведення випуску цінних паперів з документарної форми у бездокументарну (далі - рішення про дематеріалізацію) та забезпечити вчинення нижчезазначених дій у такій послідовності:
1) опублікування в офіційному друкованому органі повідомлення про прийняте рішення про дематеріалізацію цінних паперів та повідомлення про це персонально кожного акціонера, зареєстрованого в реєстрі власників іменних цінних паперів випуску, що дематеріалізується, у спосіб, визначений при прийнятті рішення про дематеріалізацію (крім випадку, коли акції товариства належать одній особі);
2) подання до Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку документів для заміни свідоцтва про реєстрацію випуску іменних акцій документарної форми існування на свідоцтво про реєстрацію випуску акцій у бездокументарній формі існування. Державна комісія з цінних паперів та фондового ринку зобов'язана видати свідоцтво про реєстрацію випуску акцій у бездокументарній формі існування протягом 10 робочих днів з дати подання емітентом належним чином оформлених документів відповідно до встановлених нею вимог;
3) припинення обслуговування випуску цінних паперів у документарній формі у реєстроутримувача в системі реєстру власників іменних цінних паперів за цим випуском. Реєстроутримувач припиняє ведення реєстру протягом 10 робочих днів з дати публікації рішення Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку про видачу емітенту свідоцтва про реєстрацію випуску акцій у бездокументарній формі існування. Датою закриття реєстру є дата припинення ведення реєстру;
4) укладення в порядку, встановленому Державною комісією з цінних паперів та фондового ринку, договору про обслуговування емісії цінних паперів з обраним наглядовою радою депозитарієм, який буде обслуговувати випуск акцій, що дематеріалізується, з наступним відкриттям рахунку в цінних паперах емітента в цьому депозитарії та укладення договору про відкриття рахунків у цінних паперах власникам з обраним наглядовою радою зберігачем;
5) депонування глобального сертифіката в обраному депозитарії та надання йому необхідних розпоряджень та інших документів відповідно до вимог Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку. Депонування депозитарієм глобального сертифіката здійснюється протягом 10 робочих днів з дати публікації рішення Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку про видачу емітенту свідоцтва про реєстрацію випуску акцій у бездокументарній формі існування;
6) забезпечення передачі реєстру власників іменних цінних паперів та переведення обліку прав власності на акції у бездокументарній формі до зберігача. Передача реєстру власників іменних цінних паперів до зберігача здійснюється протягом трьох робочих днів з дати припинення ведення реєстру. Дата передачі реєстру власників іменних цінних паперів спільно визначається емітентом, реєстратором та зберігачем. Зберігач цінних паперів зобов'язаний відкрити рахунки в цінних паперах акціонерам та зарахувати на них акції на підставі договору з емітентом та переданого йому (зберігачу) реєстру власників іменних цінних паперів протягом двох місяців з дати передачі реєстру;
7) зберігання відповідно до законодавства реєстру власників іменних цінних паперів, складеного на дату припинення ведення системи реєстру, та інших документів.
З матеріалів справи вбачається, що 01 квітня 2013 року постановою Луганського окружного адміністративного суду в адміністративній справі №812/49/13-а було відмовлено в задоволенні позовних вимог Відкритого акціонерного товариства «Фірма «Техносервіс» до Донбаського територіального управління Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку про визнання дій протиправними, визнання протиправною та скасування постанови про накладення санкцій за правопорушення на ринку цінних паперів №301-ДО-1-Е від 06.08.2012 на суму 17000,00 грн.
Пунктом 8 статті 11 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні" закріплено, що за невиконання або несвоєчасне виконання рішень Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку або розпоряджень, постанов або рішень уповноважених осіб Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку щодо усунення порушень законодавства на ринку цінних паперів комісія застосовує до юридичних осіб фінансові санкції у вигляді штрафу у розмірі від тисячі до п'яти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
У той же час, порядок та строки розгляду Державною комісією з цінних паперів та фондового ринку справ про порушення громадянами, посадовими особами та юридичними особами вимог законодавства на ринку цінних паперів врегульовані Правилами розгляду справ про порушення вимог законодавства на ринку цінних паперів та застосування санкцій, що затверджені рішенням Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку №2272 від 11 грудня 2007 року (надалі - Правила №2272).
Відповідно до розділу XIV зазначених Правил №2272, яким врегульовано питання винесення комісією розпоряджень про усунення порушень законодавства про цінні папери, розпорядження виноситься уповноваженою особою за наслідками розгляду справи про правопорушення одночасно з постановою про накладення санкції за правопорушення на ринку цінних паперів у разі, якщо на момент розгляду справи порушення не усунуто.
Пунктом 6 цього розділу закріплено, що уповноваженою особою, яка винесла розпорядження про усунення порушень, до моменту спливу терміну виконання розпорядження про усунення порушень за письмовим клопотанням порушника може бути прийнято рішення про продовження терміну виконання цього розпорядження, яке оформляється новим розпорядженням про усунення порушень та протягом трьох робочих днів направляється особі, у відношенні якої його винесено.
Аналізуючи вище вказані правові норми, суд приходить до висновку, що на законодавчому рівні закріплено обов'язковість винесення уповноваженою особою комісії розпорядження про усунення порушень законодавства на ринку цінних паперів у разі його виявлення. У той же час, за наявності обґрунтованого клопотання суб'єкта, зобов'язаного усунути порушення законодавства на ринку цінних паперів, строк виконання розпорядження може бути продовжений, що у будь-якому разі не звільняє від його виконання та здійснення суб'єктом владних повноважень відповідного контролю.
Суд звертає увагу, що позивач з відповідним клопотанням про продовження терміну виконання Розпорядження до відповідача не звертався.
Пунктом 2 розділу IV Правил №2272 встановлено, що уповноваженою особою про вчинення правопорушення складається акт про правопорушення на ринку цінних паперів.
При цьому, суд не приймає до уваги посилання позивача на статтю 250 Господарського кодексу України виходячи з наступного.
Господарським кодексом України передбачено притягнення до господарсько-правової відповідальності учасників господарських відносин за правопорушення у сфері господарювання. Зокрема, статтею 217 Господарського кодексу України до виду господарсько-правової відповідальності законодавцем віднесено застосування адміністративно-господарських санкцій відповідно до встановленого законом порядку уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Відповідно до статті 250 Господарського кодексу України, адміністративно-господарські санкції можуть бути застосовані до суб'єкта господарювання протягом шести місяців з дня виявлення порушення, але не пізніше як через один рік з дня порушення цим суб'єктом встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності.
Як встановлено Розпорядженням № 17-КУ від 03.01.2012 року, зобов'язано відповідача усунути порушення законодавства про цінні папери у термін до 30 квітня 2012 року та до 30 квітня 2012 року письмово повідомити уповноважену особу Комісії про виконання цього розпорядження.
Тобто, порушення вимог законодавства в частині невиконання розпорядження позивача виникло з 01 травня 2012 року.
Штрафні санкції за невиконання розпорядження, з урахуванням триденного строку для пересилання поштової кореспонденції у випадку, якщо особа вважає за доцільне надіслати докази виконання відповідного розпорядження поштовим зв"язком, застосовані до позивача 06 серпня 2012 року.
За таких обставин, суд приходить до висновку, що відповідачем правомірно прийнято постанову та накладено штраф на Відкрите акціонерне товариство «Фірму «Техносервіс» в межах строку, встановленого статтею 250 Господарського кодексу України.
Щодо питання про розподіл судових витрат суд зазначає наступне.
Відповідно до частини першої статті 88 Кодексу адміністративного судочинства України суд, враховуючи майновий стан сторони, може своєю ухвалою зменшити розмір належних до оплати судових витрат чи звільнити від їх оплати повністю або частково, чи відстрочити або розстрочити сплату судових витрат на визначений строк.
Згідно з частиною другою цієї статті якщо у строк, встановлений судом, судові витрати не будуть сплачені, позовна заява залишається без розгляду або витрати розподіляються між сторонами відповідно до судового рішення у справі, якщо оплату судових витрат розстрочено або відстрочено до ухвалення судового рішення у справі.
Ухвалою Луганського окружного адміністративного суду про відкриття провадження від 03 грудня 2012 року позивачу відстрочено сплату судового збору до ухвалення судового рішення у справі.
Відповідно до статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони - суб'єкта владних повноважень, суд присуджує з іншої сторони всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати, пов'язані із залученням свідків та проведенням судових експертиз.
Згідно зі статтею 4 Закону України «Про судовий збір» від 08 липня 2011 року № 3674-VI, який набрав чинності з 01 листопада 2011 року, за подання до адміністративного суду адміністративного позову майнового характеру сплачується судовий збір у розмірі одного відсотку розміру майнових вимог, але не менше 0,1 розміру мінімальної заробітної плати та не більше 2 розмірів мінімальних заробітних плат.
Суд не бере до уваги посилання позивача на те, що його кошторисом не передбачено витрати на сплату судового збору. Вказана обставина не є підтвердженням тяжкого матеріального стану та підставою для звільнення позивача від сплати судового збору.
Позивачем заявлено вимоги про стягнення з відповідача штрафних санкцій у сумі 17000,00 грн. Зважаючи, що позивача не звільнено від сплати судового збору, а статтею 94 Кодексу адміністративного судочинства України не передбачено їх стягнення з відповідача, суд дійшов висновку про стягнення з позивача на користь Державного бюджету України судового збору в розмірі 170,00 грн.
Керуючись ст. ст. 2, 9, 10, 11, 17, 18, 94, 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
ПОСТАНОВИВ:
Позовні вимоги Донбаського територіального управління Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку в особі відділу нагляду за учасниками ринку цінних паперів у Луганській області Донбаського територіального управління Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку до Відкритого акціонерного товариства «Фірми «Техносервіс» про стягнення суми штрафної санкції у розмірі 17000,00 грн., - задовольнити повністю.
Стягнути з Відкритого акціонерного товариства «Фірма «Техносервіс» (код ЄДРПОУ 02132421, вул.Братів Божко, 80, м.Луганськ) суму штрафної санкції у розмірі 17000,00 грн. (сімнадцять тисяч гривень) в дохід Державного бюджету України (р/р 31110106700004 в УДКС у м. Донецьку, код ЄДРПО 38033949, МФО 834016, код платежу 21081100).
Стягнути з Донбаського територіального управління Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку (ідентифікаційний код 38082781) на користь Державного бюджету України судовий збір у сумі 170,00 грн. (сто сімдесят гривень).
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Донецького апеляційного адміністративного суду.
Апеляційна скарга подається до Донецького апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 КАС України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 КАС України, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 186 КАС України, якщо таку скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Повний текст постанови складено та підписано 27 серпня 2013 року.
Суддя І.А. Гончарова
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.08.2013 |
Оприлюднено | 28.08.2013 |
Номер документу | 33155197 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
І.А. Гончарова
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні