Рішення
від 02.08.2013 по справі 370/1057/13-ц
МАКАРІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

МАКАРІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Фрунзе, 35, смт. Макарів, Київська обл., 08000, т. (04578) 5-12-39

ЗАОЧНЕ РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"02" серпня 2013 р. Справа № 370/1057/13

Макарівський районний суд Київської області у складі:

Головуючого судді : В.О. Оберемко,

при секретарі : Гребінській Н.П.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в смт. Макарів Київської області цивільну справу за позовом

Прокурора Макарівського району Київської області в інтересах держави до ОСОБА_1, Товариства з обмеженою відповідальністю «Березова роща», Макарівської районної державної адміністрації Київської області про визнання недійсним розпорядження, державного акту на право власності на земельну ділянку, договору купівлі-продажу,-

в с т а н о в и в:

Прокурор Макарівського району Київської області (далі - позивач) звернувся до суду з позовом в інтересах держави до ОСОБА_1 (далі - відповідач 1), Товариства з обмеженою відповідальністю «Березова роща» (далі - відповідач 2), Макарівської районної державної адміністрації Київської області(далі - відповідач 3), про визнання недійсним розпорядження, державного акту на право власності на земельну ділянку, договору купівлі-продажу посилаючись на те, що прокуратурою Макарівського району в ході перевірки додержання та застосування вимог земельного законодавства, було встановлено наступне, а саме: на підставі договорів купівлі-продажу земельних ділянок від 15.12.2005 року ОСОБА_2 набула у власність земельні ділянки загальною площею 8.7659 для ведення особистого селянського господарства на території Колонщинської сільської ради, які зареєстровані в реєстрі за №№ 10534, 10533, 10532, 10531, 10530 та 10535.

На підставі вказаних договорів Відповідач 1 отримала державний акт на право власності на земельну ділянку площею 8.7659 га для ведення особистого селянського господарства серії ЯБ №512294 від 14.12.2005 року, зареєстрований в книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди за №1214 з кадастровим номером 3222782600:00:002:0031.

В подальшому встановлено, що відповідач 1 звернулася до Макарівської районної державної адміністрації із заявою про зміну цільового призначення земельної ділянки з ведення особистого селянського господарства на для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських споруд і будівель.

Листом від 09.02.2006 року відповідачу1 відмовлено у здійсненні такої зміни, оскільки масив земельної ділянки знаходиться за межами населеного пункту.

Не погоджуючись з доводами Макарівської районної державної адміністрації відповідач1 звернулася до Макарівського районного суду з адміністративним позовом в якому просила зобов'язати Макарівську районну державну адміністрацію надати дозвіл здійснити зміну цільового призначення земельної ділянки, а в подальшому затвердити проект землеустрою щодо зміни цільового призначення земельної ділянки.

Постановою Макарівського районного суду від 16.02.2006 року вказаний адміністративний позов задоволено.

19.06.2007 року відповідачем 1 на підставі розпорядження Макарівської районної державної адміністрації від 26.12.2006 року за №1482 отримано державний акт на право власності на земельну ділянку :

- серії ЯЕ №089921 на земельну ділянку площею 8.7659 га для будівництва, обслуговування житлового будинку, господарських споруд і будівель, зареєстрований за №010733000526 з кадастровим номером 3222782600:00:002:0039.

Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 10.06.2009 року за апеляційною скаргою прокурора району постанову суду першої інстанції скасовано, ухвалено нову постанову. якою в задоволенні адміністративного позову відповідача 1 відмовлено.

Вказані судові рішення в касаційному порядку не переглядалися. Вважає, що оспорювані державні акти па земельну ділянку площею 8.7659 та для будівництва, обслуговування житлового будинку, господарських споруд і будівель виданими з грубим порушенням чинного законодавств, як наслідок просив про вищевказане.

В судовому засіданні позивач позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити в повному обсязі, проти заочного розгляду справи не заперечив.

Відповідачі - ОСОБА_1, ТОВ «Березова роща» та Макарівська РДА Київської області належним чином повідомлені про день та час розгляду справи в судове засідання представників не направили, поважних причин неявки суду не повідомили, клопотань про розгляд справи без їх участі не подавали, тому суд ухвалив заочно розглянути справу на підставі наявних у ній доказів.

Дослідивши письмові матеріали справи суд встанови наступні факти та відповідні їм правовідносини.

Прокуратурою Макарівського району в ході перевірки додержання та застосування вимог земельного законодавства, було встановлено наступне, а саме: на підставі договорів купівлі-продажу земельних ділянок від 15.12.2005 року ОСОБА_2 набула у власність земельні ділянки загальною площею 8.7659 для ведення особистого селянського господарства на території Колонщинської сільської ради, які зареєстровані в реєстрі за №№ 10534, 10533, 10532, 10531, 10530 та 10535.

На підставі вказаних договорів Відповідач 1 отримала державний акт на право власності на земельну ділянку площею 8.7659 га для ведення особистого селянського господарства серії ЯБ №512294 від 14.12.2005 року, зареєстрований в книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди за №1214 з кадастровим номером 3222782600:00:002:0031.

В подальшому встановлено, що відповідач 1 звернулася до Макарівської районної державної адміністрації із заявою про зміну цільового призначення земельної ділянки з ведення особистого селянського господарства на для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських споруд і будівель.

Листом від 09.02.2006 року відповідачу1 відмовлено у здійсненні такої зміни, оскільки масив земельної ділянки знаходиться за межами населеного пункту.

Не погоджуючись з доводами Макарівської районної державної адміністрації відповідач1 звернулася до Макарівського районного суду з адміністративним позовом в якому просила зобов'язати Макарівську районну державну адміністрацію надати дозвіл здійснити зміну цільового призначення земельної ділянки, а в подальшому затвердити проект землеустрою щодо зміни цільового призначення земельної ділянки.

Постановою Макарівського районного суду від 16.02.2006 року вказаний адміністративний позов задоволено.

19.06.2007 року відповідачем 1 на підставі розпорядження Макарівської районної державної адміністрації від 26.12.2006 року за №1482 отримано державний акт на право власності на земельну ділянку :

- серії ЯЕ №089921 на земельну ділянку площею 8.7659 га для будівництва, обслуговування житлового будинку, господарських споруд і будівель, зареєстрований за №010733000526 з кадастровим номером 3222782600:00:002:0039.

Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 10.06.2009 року за апеляційною скаргою прокурора району постанову суду першої інстанції скасовано, ухвалено нову постанову. якою в задоволенні адміністративного позову відповідача 1 відмовлено.

Вказані судові рішення в касаційному порядку не переглядалися. Вважає, що оспорювані державні акти па земельну ділянку площею 8.7659 та для будівництва, обслуговування житлового будинку, господарських споруд і будівель виданими з грубим порушенням чинного законодавства виходячи з наступного.

Стаття 38 Земельного кодексу України встановлює, що до житлової та громадської забудови належать земельні ділянки в межах населених пунктів, які використовуються для розміщення житлової забудови, громадських будівель і спору д, інших об'єктів загального користування.

Відповідно до цієї статті, зміна цільового призначення земельних ділянок із земель особистого селянського господарства на землі житлової забудови, можлива тільки в разі включення зазначених земельних ділянок у межі населених пунктів відповідно до процедури, встановленої чинним законодавством.

Відповідно до ч. 3 ст.20 Земельного кодексу України, зміна цільовою призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб, здійснюється за ініціативою власників земельних ділянок у порядку, то встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Пунктами 8,9 Порядку зміни цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 квітня 2002 року за № 502 передбачено, що зміна цільового призначення земельної ділянки проводиться за поданням заяви (клопотання) її власника до сільської, селищної, міської ради, якщо земельна ділянка розташована в межах населеного пункту, або районної держадміністрації, якщо земельна ділянка розташована за межами населеного пункту. Районна держадміністрація розглядає подані проектні матеріали та приймає рішення про зміну цільового призначення земельної ділянки, яка знаходиться за межами населеного пункту, якщо гака зміна пов'язана з наступним використанням цієї ділянки для сільськогосподарських потреб, ведення лісовою і водного господарства, будівництва об'єктів, призначених для обслуговування членів територіальних громад району (шкіл, лікарень, підприємств торгівлі тощо). Якщо зміна цільового призначення земельної ділянки, яка розташована за межами населеного пункту, передбачає використання ділянок для інших потреб, ніж визначених пунктом 8 цього Порядку, районна держадміністрація розглядає проектні матеріали, готує свій висновок з цього питання і подає його разом з матеріалами до Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласної держадміністрації. Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна держадміністрація розглядає матеріали та приймає рішення про зміну цільовою призначення земельної ділянки.

Таким чином, зміна цільового призначення земельних ділянок із ведення особистого селянського господарства в землі для будівництва та обслуговування жилих будинків, господарських будівель та споруд, окрім випадків передбачених п. 8 вказаного порядку, до компетенції Макарівської районної державної адміністрації не відноситься.

Отже, розпорядження Макарівської районної державної адміністрації від 26.12.2006 року за №1482 підлягає скасуванню як таке, що винесено з грубим порушенням земельного законодавства, а також прийнято органом до компетенції якого вирішення питань вказаного роду не відноситься.

В ході проведення землевпорядних робіт з виготовлення оспорюваних державних актів містобудівна документація не розроблялася та не погоджувалася, земельні ділянки в межі населеного пункту не вводилися.

Згідно п. 4 ч. 2 ст. 16 Цивільного кодексу України одним із способів захисту цивільного права є відновлення становища, яке існувало до порушення права.

Стаття 153 Земельною кодексу України визначає, що власник не може були позбавлений права власності на земельну ділянку, крім випадків, передбачених цим Кодексом та іншими законами України.

З урахуванням наведеного, для відновлення становища, яке існувало до порушення, підлягають скасуванню державні акти на право приватної власності па зазначені земельні ділянки видані ОСОБА_3

Крім того, в ході перевірки встановлено, що 05.09.2007 року ОСОБА_1 відчужила своє право власності ТОВ «Березова роща» шляхом укладення договору купівлі-продажу спірної земельної ділянки, який зареєстровано в реєстрі.

На підставі вказаного договору купівлі-продажу земельної ділянки ТОВ «Березова рота» видано державний акт серії ЯН №810834 на земельну ділянку площею 8.7659 га для будівництва, обслуговування житлового будинку, господарських споруд і будівель, зареєстрований за №020733000047 з кадастровим номером 3222782600:00:002:0039.

Так, згідно ст.215 ЦК України підставою недійсності правочину с недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.

Угоди, укладені із порушенням встановленого законом порядку купівлі-продажу, дарування, застави, обміну земельних ділянок, визнаються недійсними за рішенням суду (ст. 210 Земельного кодексу України).

Виходячи з положень ст.ст. 203, 215 ЦК України вказані договори купівлі-продажу земельних ділянок є такими, що суперечать цивільному та земельному законодавству, оскільки па підставі них спірна земельна ділянка перебуває у приватній власності в порушення чинного законодавства.

Стаття 153 Земельного кодексу України визначає, що власник не може бути позбавлений права власності на земельну ділянку, крім випадків, передбачених цим кодексом та іншими законами України.

Чинним земельним законодавство визначено пріоритетною саме категорію земель сільськогосподарського призначення, незаконною зміною цільовою призначення земельної ділянки сільськогосподарського призначення порушені інтереси держави в сфері забезпечення додержання вимог земельною законодавства. Відповідно за вказаних обставин договір купівлі-продажу, укладений щодо неналежною предмета підлягає також визнанню недійсним.

Відповідно до ч. 2 ст. 14 Конституції України право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Порушення порядку набуття права власності на землю є порушенням публічногопорядку та інтересів держави.

Відповідно за вказаних обставин договір купівлі-продажу, укладений щодо неналежного предмета підлягає також визнанню недійсним.

Статтею 121 Конституції України па прокуратуру покладено функцію представництва інтересів держави в судах у випадках, визначених законом.

Відповідно до рішення Конституційного суду України від 08.04.49 у справі №1-1/99 «справа про представництво прокуратурою України інтересів держави в суді), прокурор або його заступник самостійно визначає і обґрунтовує в позовній заяві в чому полягає порушення інтересів держави чи в чому існує загроза інтересам держави, і ця заява є підставою для порушення справи в суді.

Згідно ст. 36-1 Закону України «Про прокуратуру» представництво прокуратурою інтересів держави в суді полягає у здійсненні прокурорами від імені держави процесуальних та інших дій, спрямованих на захист у суді інтересів держави у випадках, передбачених законом.

Крім того, відповідно до ст. 188 Земельного кодексу України державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності здійснюється відповідно до закону.

Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.

Відповідно до ст. 5 Закону України «Про державний контроль за використанням і охороною земель» здійснення державного контролю за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності покладено па центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.

Таким центральним органом виконавчої влади відповідно до Указу Президента України від 13.04.201! № 459/2011 «Про Державну інспекцію сільського господарства України» є Держсільгоспінспекція України.

Відповідно до ст.6 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» передбачено, що до повноважень контрольного органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належить здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині: додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю: виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням: додержання вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових угод, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок; ведення державного обліку і реєстрації земель, достовірності інформації про земельні ділянки та їх використання та інше.

Відповідно до підпункту «а» пункту 4.1. статті 4 «Положення про державну інспекцію сільського господарства в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі», затвердженої наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 23.12.11 №770, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 12.01.12 за № 34/20347. Держсільгоспінспекція відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний нагляд (контроль) у частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності, в тому числі за:

дотриманням органами державної влади, органами, місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю: використанням земельних ділянок відповідно до цільового призначення: дотриманням вимог земельного законодавства органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування з питань передачі земель у власність та надання у користування, у тому числі в оренду, зміни цільового призначення, вилучення, викупу, продажу земельних ділянок або прав на них на конкурентних засадах.

Разом з тим ст.ст. 6, 9, 10 зазначеного Закону, якими передбачено повноваження згаданого органу, визначено способи здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, а також встановлено повноваження державних інспекторів у сфері державною контролю та використанням та охороною земель, не передбачено повноважень щодо звернення центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, до суду про визнання незаконними (недійсними) рішень органів державної влади та місцевого самоврядування щодо розпорядження землею, визнання недійсними правочинів щодо відчуження чи передачі у користування земельних ділянок державної та комунальної власності, а також їх повернення з чужого незаконного володіння.

Не передбачено таких повноважень і Положенням про Державну інспекцію сільського господарства України, затвердженим Указом Президента України від 13.04.2011 року №495/2011.

Відповідно до ч. 2 ст. 45 Цивільного процесуального кодексу України в редакції Закону України від 18.09.2012 № 5288-VI? прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній заяві (заяві) самостійно визначає в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захист,. а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.

Зважаючи на викладене та враховуючи, що чинним законодавством визначено орган, уповноважений державною здійснювати функції контролю за використанням та охороною земель, однак у вказаного державного органу відсутні повноваження щодо звернення до суду, прокурор пред'являє цей позов в інтересах держави як позивач.

За таких обставин зміною цільового призначення земель сільськогосподарського призначення та подальшою видачею незаконних державних актів на підставі неналежної обставини порушено інтереси держави, що суперечить принципам регулювання земельних відносин в Україні, які закріплені в ст. 14 Конституції України та ст. 5 Земельного кодексу України.

На підставі викладеного та керуючись ст. 121 Конституції України, ст.стс.20,152 ЗК України, ст.36/1 ЗУ «Про прокуратуру», ст.ст. 10, 11, 60, 88, 212, 215, 224-226 ЦПК України ,-

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги -задовольнити.

Визнати недійсним розпорядження Макарівської районної державної адміністрації від 26.12.2006 року за №1482;

Визнати недійсним державний акт серії ЯЕ №089921 на земельну ділянку площею 8,7659 га вартістю 14185547.65 грн. для будівництва, обслуговування житлового будинку, господарських споруд і будівель, зареєстрований за №010733000526 з кадастровим номером 3222782600:00:002:0039;

Визнати недійсним договір купівлі-продажу земельної ділянки площею 8.7659 га вартістю 14185547.65 грн. від 05.09.2007 року, укладений між ОСОБА_1 та ТОВ «Березова роща», зареєстрований в реєстрі за №633.

Визнати недійсним державний акт серії ЯЕ №810834 на земельну ділянку площею 8.7659 га вартістю 14185547,65 грн. для будівництва, обслуговування житлового будинку, господарських споруд і будівель, зареєстрований за №020733000047 з кадастровим номером 3222782600:00:002:0039.

Рішення може бути оскаржене до Апеляційного суду Київської області через Макарівський районний суд Київської області, шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня отримання його копії.

Заочне рішення суду може бути переглянуте судом, що його ухвалив за заявою відповідача протягом 10 днів з дня отримання ним копії цього рішення.

Заочне рішення суду набирає законної сили відповідно до ст.223 ЦПК України.

Суддя В.О.Оберемко

СудМакарівський районний суд Київської області
Дата ухвалення рішення02.08.2013
Оприлюднено05.09.2013
Номер документу33249430
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —370/1057/13-ц

Ухвала від 07.09.2013

Цивільне

Макарівський районний суд Київської області

Оберемко В. О.

Ухвала від 20.05.2013

Цивільне

Макарівський районний суд Київської області

Оберемко В. О.

Ухвала від 03.09.2013

Цивільне

Апеляційний суд Київської області

Кашперська Т. Ц.

Ухвала від 01.10.2013

Цивільне

Апеляційний суд Київської області

Кашперська Т. Ц.

Ухвала від 16.08.2013

Цивільне

Апеляційний суд Київської області

Кашперська Т. Ц.

Рішення від 11.06.2014

Цивільне

Макарівський районний суд Київської області

Оберемко В. О.

Ухвала від 02.10.2013

Цивільне

Апеляційний суд Київської області

Кашперська Т. Ц.

Рішення від 02.08.2013

Цивільне

Макарівський районний суд Київської області

Оберемко В. О.

Ухвала від 27.08.2013

Цивільне

Апеляційний суд Київської області

Кашперська Т. Ц.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні