ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ
ПОСТАНОВА
Іменем України
29 серпня 2013 р. Справа №801/7997/13-а
(17:44) м. Сімферополь
Окружний адміністративний суд АР Крим у складі головуючого судді Шкляр Т.О., за участю секретаря Желудкової О.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом
Кримського республіканського відділення Фонду соціального захисту інвалідів
до Театр-студії ляльок "Маріонетки"
про стягнення
за участю представників сторін:
від позивача - Бахарева Н.Ю., дов.,
від відповідача - Дубова Л.В., дов.
Суть спору:
Кримське республіканське відділення Фонду соціального захисту інвалідів звернулось в Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим з адміністративним позовом до Театр-студії ляльок "Маріонетки" про стягнення суми адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу створення робочих місць для інвалідів у сумі 6000 грн. за 2008 рік.
Постановою Окружного адміністративного суду АР Крим від 29 листопада 2010 року по справі № 2а-6525/10/15/0170 в задоволенні адміністративного позову відмовлено.
Ухвалою Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 12 травня 2011 року постанову Окружного адміністративного суду АР Крим від 29 листопада 2010 року залишеною без змін.
Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 31 липня 2013 року касаційну скаргу Кримського республіканського відділення Фонду соціального захисту інвалідів задоволено частково; постанову Окружного адміністративного суду АР Крим від 29 листопада 2010 року та ухвалу Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 12 травня 2011 року скасовано; справу направлено на новий розгляд до суду першої інстанції.
В обгрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що відповідно до положень Закону України від 21 березня 1991 року № 875-ХІІ "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин, театр-студія ляльок "Маріонетки" не створила робочі місця для інвалідів та не забезпечила їх працевлаштування.
Представником відповідача були надані письмові заперечення проти позову, в яких він просив у позові відмовити, посилаючись на те, що Театр-студія ляльок "Маріонетки" зареєстрований у Кримському республіканському відділенні Фонду соціального захисту інвалідів у 2009 році, а тому не має сплачувати адміністративно-господарські санкції за невиконання нормативу створення робочих місць для інвалідів за 2008 рік, крім того відповідач є неприбутковою організацією, у зв`язку з чим повинен бути взагалі звільнений від сплати адміністративного-господарських санкцій, передбачених ст. 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні".
Представник позивача у судовому засіданні підтримав позов, просив задовольнити позов в повному обсязі з підстав, викладених в позовній заяві.
Представник відповідача у судовому засіданні проти позову заперечував, просив у задоволенні позовних вимог відмовити.
З урахуванням вищевикладеного, дослідивши матеріали справи, суд
ВСТАНОВИВ:
Відповідно до ст.ст. 2, 3, 17 КАС України, згідно з якими визначальним критерієм віднесення справи до справ адміністративної юрисдикції є наявність стороною у справі суб'єкта владних повноважень та виконання ним у спірних відносинах владних управлінських функцій у сфері публічно-правових відносин, дана справа є справою адміністративної юрисдикції.
Театр-студію ляльок "Маріонетки" зареєстровано у якості юридичної особи (Ідентифікаційний код юридичної особи 22274944) Виконавчим комітетом Євпаторійської міської ради АР Крим 27.12.1994 року.
Механізм проведення відділеннями Фонду соціального захисту інвалідів перевірок підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, що використовують найману працю, в яких за основним місцем роботи працює вісім і більше осіб , щодо дотримання ними вимог статей 19 і 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" визначається Порядком проведення перевірки підприємств, установ, організацій та фізичних осіб, що використовують найману працю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31 січня 2007 р. № 70 (далі - Порядок проведення перевірки).
Відповідно до п. 2 Порядку проведення перевірки предметом проведення перевірки є: реєстрація роботодавців у відділеннях Фонду; подання роботодавцями до відділень Фонду звіту про зайнятість і працевлаштування інвалідів; виконання роботодавцями нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів; сплата роботодавцями суми адміністративно-господарських санкцій та пені.
П. 3 Порядку проведення перевірки встановлено, що відділення Фонду за наказом його керівника може проводити планові та позапланові, виїзні та невиїзні перевірки.
Відповідно до п. 5 Порядку проведення перевірки позапланова виїзна перевірка проводиться незалежно від кількості раніше проведених перевірок за рішенням суду, у разі звернення фізичних та юридичних осіб про порушення роботодавцем вимог законодавства, за бажанням роботодавця та у разі неподання роботодавцем звіту про зайнятість і працевлаштування інвалідів або подання такого звіту з помилками, що призвели до несплати суми адміністративно-господарських санкцій або сплати їх у неповному обсязі.
28.04.2010 р. позивачем була проведена позапланова виїзна перевірка виконання відповідачем ст. ст. 19, 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні", про що було складено Акт від 28 квітня 2010 року.
Згідно з висновками вищевказаного акту в ході перевірки встановлено, що Форма № 10-ПІ "Звіт про зайнятість та працевлаштування інвалідів"за 2008 рік відповідачем до Кримського республіканського відділення Фонду соціального захисту інвалідів не подана; середньоблікова кількість штатних працівників відповідача становить 9 осіб; відповідач відповідно до вимог ст. 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" повинен був працевлаштувати у 2008 році 1-го інваліда, фактично у 2008 році непрацевлаштований жодний інвалід, норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів відповідачем не виконано; середньорічна заробітна плата на підприємстві у 2008 році складала 12000,00 грн., у зв'язку чим сума адміністративно-господарських санкцій складає 6000,00 грн.
Закон України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» від 21.03.1991 р. № 875-XII визначає основи соціальної захищеності інвалідів в Україні і гарантує їм рівні з усіма іншими громадянами можливості для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість інвалідам ефективно реалізувати права та свободи людини і громадянина та вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними можливостями, здібностями і інтересами.
Згідно з ч. 3 ст. 18 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов'язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування інвалідів, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені чинним законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування інвалідів, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування інвалідів у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Ч. 1 ст. 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» визначено, що для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.
Відповідно до ч. 2 та ч. ч. 5, 9 ст. 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування інвалідів відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті, і забезпечують працевлаштування інвалідів. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення.
Виконанням нормативу робочих місць у кількості, визначеній згідно з частиною першою цієї статті, вважається працевлаштування підприємством, установою, організацією, у тому числі підприємством, організацією громадських організацій інвалідів, фізичною особою, яка використовує найману працю, інвалідів, для яких це місце роботи є основним.
Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, в яких за основним місцем роботи працює 8 і більше осіб, реєструються у відповідних відділеннях Фонду соціального захисту інвалідів за своїм місцезнаходженням і щороку подають цим відділенням звіт про зайнятість та працевлаштування інвалідів.
Відповідно до ч. 1 ст. 20 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих інвалідів менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, установі, організації, у тому числі підприємстві, організації громадських організацій інвалідів, фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, на яких працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі підприємстві, організації громадських організацій інвалідів, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.
Відповідно до ч. 4 ст. 20 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських організацій інвалідів, фізичними особами, зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону. При цьому до правовідносин із стягнення адміністративно-господарських санкцій, передбачених цим Законом, не застосовуються строки, визначені статтею 250 Господарського кодексу України.
Згідно з довідкою Євпаторійського міського центру зайнятості від 11.08.2010 року № 2158 середньооблікова кількість штатних працівників, визначена Театром-студією ляльок "Маріонетки" в Розрахунковій відомості про нарахування та перерахування страхових внесків до Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття у 2008 році склала 10 осіб.
Відповідно до абз. 1 та 4 п. 2 Порядку подання підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, звітів про зайнятість і працевлаштування інвалідів та інформації, необхідної для організації їх працевлаштування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31 січня 2007 р. № 70 звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів роботодавці подають (надсилають рекомендованим листом) щороку до 1 березня відділенням Фонду, в яких вони зареєстровані, за формою, затвердженою Мінпраці за погодженням з Держкомстатом.
Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, які повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів, також подають (надсилають) копію довідки органу державної податкової служби про включення їх до реєстру неприбуткових установ. Оригінал довідки пред'являється під час подання звіту про зайнятість і працевлаштування інвалідів. У разі надсилання звіту поштою копія довідки засвідчується нотаріально.
Таким чином, з урахуванням наведених норм, положення ч. 1 ст. 20 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» не поширюється на підприємства, установи і організації, які:
- повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів,
- включені до реєстру неприбуткових установ;
- подають (надсилають) відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів копію довідки органу державної податкової служби про включення їх до реєстру неприбуткових установ.
Відповідно до довідки Управління культури Євпаторійської міської ради АР Крим від 06.12.2011 року № 54 та довідки фінансового управління Євпаторійської міської ради АР Крим № 415 від 07.12.2011 р. Театр-студія ляльок "Маріонетки" підпорядковується Управлінню культури Євпаторійської міської ради АР Крим та фінансується з місцевого бюджету.
Згідно зі Статутом позивача від 1997 року, зареєстрованого Виконавчим комітетом Ради народних депутатів м. Євпаторії за розпорядженням № 124 п-р від 04.03.1997 року Театр-студія ляльок "Маріонетки" має додаткові джерела матеріальних фондів, зокрема від показу спектаклів, концертів по договірним цінам і тарифам, надходжень від здачі в оренду приміщень у вільний від спектаклів та репетицій час, від виконання спеціальних заказів на виготовлення сценічних ляльок, від доходу з реалізації застарілого майна, розпродажу сувенірів, декоративно-прикладного мистецтва, предметів зображально-художнього мистецтва, м`яких іграшок, заказів від юридичних та приватних осіб на художнє оформлення офісів, дизайну приміщень - тобто немає доказів того, що відповідач повністю фінансується за рахунок місцевого бюджету, оскільки статутна діяльність відповідача дозволяє здійснювати господарсько-розрахункову діяльність.
Відповідно до письмового пояснення відповідача Театр-студія ляльок "Маріонетки" у 2008 році не був зареєстрований в реєстрі неприбуткових організацій.
Докази подання (надсилання) відповідачем Кримському республіканському відділенню Фонду соціального захисту інвалідів копії довідки органу державної податкової служби про включення його до реєстру неприбуткових установ відсутні.
Отже, враховуючи наведене, Театр-студія ляльок "Маріонетки" не є установою, на яку не поширюється положення ч. 1 ст. 20 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні».
Згідно з висновками Акту перевірки від 28 квітня 2010 року відповідачем не були виконанні вимоги чинного законодавства щодо прийняття заходів для працевлаштування інвалідів у 2008 році, не були працевлаштовані інваліди відповідно до нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів, встановленого ст. 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні».
Відповідно до розрахунку адміністративно-господарських санкцій, наданого позивачем, сума адміністративно-господарських санкцій Театру-студії ляльок "Маріонетки" за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів за 2008 рік складає 6 000 грн.
Згідно з положенням ч.4 ст. 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" позивач повинен був самостійно до 15 квітня 2009 року сплатити суму адмігністративно-господарських санкцій у розмірі 6 000 грн. за невиконання нормативу по працевлаштуванню 1 інваліда у 2008 році.
Доказів сплати адміністративно-господарських санкцій у розмірі 6 000 грн. відповідачем не надано.
Театр-студія ляльок "Маріонетки" зареєстрований у Кримському республіканському відділенні Фонду соціального захисту інвалідів 26.10.2009 року за № 01/109/395, про що свідчить Довідка про реєстрацію № 7/4494 від 26.10.2009 року, копія якої наявна в матеріалах справи.
У пункті 2 Порядку сплати підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, суми адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів, затвердженого Постановою КМ України від 31 січня 2007 р. № 70 визначено, що роботодавці сплачують суму адміністративно-господарських санкцій відділенням Фонду соціального захисту інвалідів за місцем їх державної реєстрації як юридичних осіб або фізичних осіб - підприємців на рахунки, відкриті в органах Державного казначейства, до 15 квітня року, що настає за роком, в якому відбулося порушення нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів.
Тобто з даного положення вбачається, що для сплати адміністративно - господарських санкцій невід`ємною умовою є факт реєстрації відповідача як юридичної особи.
Законом України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» не встановлено, що виконання нормативу по працевлаштуванню інвалідів та сплата адміністративно-господарськіх санкцій за недотримання нормативу робочих місць, призначених для працевлаштування інвалідів, залежать від наявності реєстрації у Фонді соціального захисту інвалідів, а тому відсутність такої реєстрації не позбавляє позивача обов'язку дотримуватись нормативу робочих місць, призначених для працевлаштування інвалідів.
Вказана позиція висловлена, зокрема у постанові Вищого адміністративного суду України від 29 листопада 2012 р. по справі № К/9991/35389/12.
Таким чином, відсутність реєстрації відповідача у Кримському республіканському відділенні Фонду соціального захисту інвалідів у 2008 році не позбавляє відповідача від обов'язку дотримуватись виконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів або сплачувати санкції у разі невиконання нормативу у цьому періоді.
Мають місце правові підстави для задоволення позову.
У судовому засіданні 29.08.2013 року проголошено вступну та резолютивну частини постанови. У повному обсязі постанову складено 02.09.2013 року.
Керуючись ст.ст. 160-163, 167 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Адміністративний позов задовольнити.
2. Стягнути з Театру-студії ляльок "Маріонетки" (ЄДРПОУ 22274944 адреса місцезнаходження: 97412, АР Крим, м. Євпаторія, пров. Музейний, буд. 4) на користь Державного бюджету України адміністративно-господарські санкції за невиконання нормативу створення робочих місць для інвалідів у 2008 році у розмірі 6000 грн. (шість тисяч гривень).
Постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну частину постанови або справу розглянуто у порядку письмового провадження, постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі неподання апеляційної скарги.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Апеляційна скарга подається до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі проголошення вступної та резолютивної частини постанови або розгляду справи у порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Севастопольського апеляційного адміністративного суду.
Суддя Шкляр Т.О.
Суд | Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 29.08.2013 |
Оприлюднено | 06.09.2013 |
Номер документу | 33322017 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Кукта Максим Валерійович
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Кукта Максим Валерійович
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Шкляр Т.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні