Постанова
від 06.09.2013 по справі 811/236/13-а
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 вересня 2013 року Справа №811/236/13-а

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючого - судді Момонт Г.М., розглянув у порядку письмового провадження в м. Кіровограді адміністративну справу

за позовом : Приватного підприємства Агрофірма «Криничуватська»

до відповідача : Відділу Держземагентсва в Устинівському районі,

треті особи, яка не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача :

- Приватне підприємство «Агротранссервіс»;

- ОСОБА_2,

про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії.

Приватне підприємство Агрофірма «Криничуватська» звернулося з позовом до Відділу Держземагентсва в Устинівському районі, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Приватне підприємство «Агротранссервіс», ОСОБА_2, про:

- визнання протиправними дій відділу Держкомзему у Устинівському районі Кіровоградської області щодо реєстрації договору оренди земельної ділянки НОМЕР_1, кадастровий номер 3525885600:02:000:0393, площею 7,17 га, розташованої на території Криничуватської сільської ради Устинівського району Кіровоградської області, укладений 01.02.2012 року між ОСОБА_2 та ПП «Агротранссервіс», зареєстрованого відділом Деркомзему у Устинівському районі 20.03.2012 року за №352580004001323;

- зобов'язання відділу Держземагенства в Устинівському районі Кіровоградської області (правонаступника відділу Держкомзему у Устинівському районі Кіровоградської області) скасувати державну реєстрацію договору оренди земельної ділянки НОМЕР_1, кадастровий номер 3525885600:02:000:0393, площею 7,17 га, розташованої на території Криничуватської сільської ради Устинівського району Кіровоградської області, укладеного 01.02.2012 року між ОСОБА_2 та ПП «Агротранссервіс», зареєстрованого у відділі Держкомзему у Устинівському районі 20.03.2012 року (запис у Поземельній книзі (Державному реєстрі земель) №352580004001323 та у Книзі записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою).

Ухвалою від 06.09.2013 р. закрито провадження у справі в частині позовної вимоги про зобов'язання відділу Держземагенства в Устинівському районі Кіровоградської області (правонаступника відділу Держкомзему у Устинівському районі Кіровоградської області) скасувати державну реєстрацію договору оренди земельної ділянки НОМЕР_1, кадастровий номер 3525885600:02:000:0393, площею 7,17 га, розташованої на території Криничуватської сільської ради Устинівського району Кіровоградської області, укладеного 01.02.2012 року між ОСОБА_2 та ПП «Агротранссервіс», зареєстрованого у відділі Держкомзему у Устинівському районі 20.03.2012 року (запис у Поземельній книзі (Державному реєстрі земель) №352580004001323 та у Книзі записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою) (а.с.184-185).

Відтак, розгляду підлягає позовна вимога про визнання протиправними дій відділу Держкомзему у Устинівському районі Кіровоградської області щодо реєстрації договору оренди земельної ділянки НОМЕР_1, кадастровий номер 3525885600:02:000:0393, площею 7,17 га, розташованої на території Криничуватської сільської ради Устинівського району Кіровоградської області, укладений 01.02.2012 року між ОСОБА_2 та ПП «Агротранссервіс», зареєстрованого відділом Деркомзему у Устинівському районі 20.03.2012 року за №352580004001323.

В обґрунтування зазначеної позовної вимоги позивач вказав, що 20.03.2012 р. відповідачем проведено реєстрацію договору оренди земельної ділянки НОМЕР_1, кадастровий номер 3525885600:02:000:0393, площею 7,17 га, розташованої на території Криничуватської сільської ради Устинівського району Кіровоградської області, укладеного 01.02.2012 року між ОСОБА_2 та ПП «Агротранссервіс», у той час як вказана земельна ділянка вже перебуває в оренді згідно з договором №22 від 25.07.2009 р., укладеним між ОСОБА_3 та ПП Агрофірма «Криничуватська» і зареєстровим у Кіровоградській регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру», про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 22.11.2010 р. за №041038500283.

Представником третьої особи ПП «Агротранссервіс» до суду подано заперечення на позовну заяву відповідно до змісту якого позовні вимоги ним не визнаються у повному обсязі, оскільки на час державної реєстрації договору оренди земельної ділянки №22 , укладеного між ОСОБА_4 та ПП Агрофірма «Криничуватська» ОСОБА_3 померла, а тому такий договір, на думку представника третьої особи, не є укладений.

В судове засідання з'явився представник позивача, який позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив суд їх задовольнити з підстав, зазначених у позовній заяві.

Представник третьої особи ПП «Агротранссервіс» заперечила проти задоволення позовних вимог.

Належно повідомлені представник відповідача та третя особа ОСОБА_2 у судове засідання не з'явилися, заперечення на позовну заяву до суду не надали.

У судовому засіданні 06 вересня 2013 року представниками позивача та третьої особи ПП «Агротранссервіс» подано клопотання про розгляд справи в письмовому провадженні (а.с.178, 179).

На підставі усної ухвали, прийнятої в судовому засіданні 06.09.2013 р. та занесеної до журналу судового засідання, подальший розгляд справи проведено в порядку письмового провадження у відповідності до ч.4 ст.122, ч.6 ст.128 КАС України.

Дослідивши подані позивачем, відповідачами та третіми особами документи і матеріали, заслухавши пояснення осіб, які беруть участь у справі, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, адміністративний суд,

ВСТАНОВИВ:

25 липня 2009 р. між ОСОБА_3 (Орендодавець) та Приватним підприємством Агрофірма «Криничуватська» (Орендар) укладено договір №22 , відповідно до змісту якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку НОМЕР_1, сільськогосподарського товарного виробництва, яка знаходиться на території Криничуватської сільської ради Устинівського району загальною площею 7,17 га, строк дії договору - десять років (а.с.5-6). Зазначений договір зареєстрований у Кіровоградській регіональній філії державного підприємства «Центр державного земельного кадастру», про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 22.11.2010 р. №041038500283 (а.с.6, зі зворотного боку, а.с.10-11).

ІНФОРМАЦІЯ_1 ОСОБА_3 померла, що підтверджується свідоцтвом про смерть серії НОМЕР_2 виданим 25.08.2010 р. Відділом реєстрації актів цивільного стану Устинівського районного управління юстиції Кіровоградської області (а.с.90).

У відповідності до свідоцтва про право на спадщину за заповітом від 20.08.2011 р. спадкоємцем ОСОБА_3 на 5/6 часток у спадщині є ОСОБА_2, спадщина складається із земельної ділянки НОМЕР_1 кадастровий номер 3525885600:02:000:0393 площею 7,17 га, розташованої на території Криничуватської сільської ради Устинівського району Кіровоградської області, переданого для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, належної на підставі державного акту на право приватної власності на землю серії ІІ-КР №038315, виданого Криничуватською сільською Радою народних депутатів Устинівського району Кіровоградської області 12 грудня 2001 року та зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право приватної власності на землю за №350 (а.с.9, 64).

Згідно зі свідоцтвом про право на спадщину за заповітом від 20.08.2011 р., спадкоємцем ОСОБА_5 є ОСОБА_2, спадщина складається з 1/6 частки земельної ділянки НОМЕР_1 кадастровий номер 3525885600:02:000:0393 площею 7,17 га, розташованої на території Криничуватської сільської ради Устинівського району Кіровоградської області, переданого для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та належної спадкодавцю на підставі державного акту на право приватної власності на землю серії ІІ-КР №038315, виданого Криничуватською сільською Радою народних депутатів Устинівського району Кіровоградської області 12 грудня 2001 року та зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право приватної власності на землю за №350, - ОСОБА_3, спадкоємцем якої був ОСОБА_5 (а.с.63)

Відповідно до державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯК №337121, виданого 26.01.2012 р. Устинівською районною державною адміністрацією Кіровоградської області, ОСОБА_2 є власником земельної ділянки площею 7,1710 га, розташованої - Кіровоградська область, Устинівський район, Криничуватська сільська рада, за межами населеного пункту. кадастровий номер 3525885600:02:000:0393 (а.с.65).

01 лютого 2012 р., між ОСОБА_2 (Орендодавець) та Приватним підприємством «Агротранссервіс» (Орендар) укладено договір оренди землі, відповідно до змісту якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку згідно державного акту серії ЯК №337121, загальною площею 7,1710 га (а.с.34-36, 59-62).

05 березня 2012 р. ОСОБА_2 звернулася до Відділу Держкомзему у Устинівському районі Кіровоградської області із заявою про державну реєстрацію договору оренди земельної ділянки площею 7,1710 га, розташованої за адресою: Криничуватська сільська рада, кадастровий номер земельної ділянки 3525885600:02:000:0393 (а.с.113).

Судом встановлено, що 20 березня 2012 р. Відділом Держкомзему у Устинівському районі зареєстровано договір оренди землі від 01.02.2012 р., укладений між ОСОБА_2 та Приватним підприємством «Агротранссервіс», про що у Державному реєстрі земель вчинено запис №352580004001323 (а.с.34-36, 59-62).

У відповідності до ст.20 Закону України «Про оренду землі» від 06.10.1998 р. №161-ХІV, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, укладений договір оренди землі підлягає державній реєстрації. Право оренди земельної ділянки виникає з дня державної реєстрації цього права відповідно до закону, що регулює державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

Відповідно до ст.125 Земельного кодексу України, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

У відповідності до п.2 ч.1 ст.4 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 01.07.2004 р. №1952-ІV, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, обов'язковій державній реєстрації підлягають речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування, а саме: право володіння; право користування (сервітут); право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис); право забудови земельної ділянки (суперфіцій); право господарського відання; право оперативного управління; право постійного користування та право оренди земельної ділянки; право користування (найму, оренди) будівлею або іншими капітальними спорудами, їх окремими частинами; іпотека; довірче управління майном.

Відповідно до ст.2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

На підставі ст.202 Земельного кодексу України, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, державна реєстрація земельних ділянок здійснюється у складі державного реєстру земель. Державний реєстр земель складається з двох частин:

а) книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок;

б) Поземельної книги, яка містить відомості про земельну ділянку.

У відповідності до абз.6 пп.1.2 п.1 Тимчасового порядку ведення державного реєстру, затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 02.07.2003 р. №174, чинного на час виникнення спірних правовідносин, (далі за текстом - Тимчасовий порядок) державний реєстр земель - це складова частина державного земельного кадастру, який складається з книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок та Поземельної книги, яка містить відомості про земельну ділянку і формується за допомогою АС ДЗК.

Відповідно до абз.8, 11 пп.1.2 п.1 Тимчасового порядку, книга записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі - це документ суворого обліку, який є складовою частиною державного реєстру земель та містить відомості про зареєстровані державні акти на право власності на земельну ділянку, на право постійного користування земельною ділянкою та договори оренди (суборенди) землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок. Поземельна книга - це документ, який є складовою частиною державного реєстру земель, і містить відомості про земельну ділянку, в тому числі кадастровий план, відомості про державний акт на право власності на землю, державний акт на право постійного користування землею, договір оренди землі та власника, користувача, орендаря (суборендаря) земельної ділянки і формується за допомогою АС ДЗК.

У відповідності до змісту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження порядків ведення Поземельної книги і Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою. договорів оренди землі» від 09.09.2009 р. №1021 повноваження щодо здійснення державної реєстрації договорів оренди землі з 01.01.2011 р. віднесено до компетенції територіальних органів Держкомзему.

Відповідно до інформації Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців 01.03.2013 р. припинено державну реєстрацію Відділу Держкомзему у Устинівському районі Кіровоградської області в результаті реорганізації.

Постановою Кабінету Міністрів України «Про утворення територіальних органів Державного агентства земельних ресурсів» від 17.08.2011 р. №974 реорганізовано територіальні органи Державного комітету із земельних ресурсів шляхом приєднання до новоутворених територіальних органів Державного агентства земельних ресурсів, у тому числі реорганізовано Відділ Держкомзему у Устинівському районі та створено Відділ Держкомагентства в Устинівському районі.

Згідно з ч.1-3, 7, 9 ст.16 вказаного Закону заява про державну реєстрацію прав та їх обтяжень подається до органу державної реєстрації прав, на території якого розміщений об'єкт нерухомого майна або більша за площею його частина. Реєстрація заяв про державну реєстрацію прав та їх обтяжень проводиться в порядку черговості їх надходження. Разом із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень подаються документи, що підтверджують виникнення, перехід, припинення відповідних прав, та документ, що підтверджує оплату послуг з державної реєстрації прав та їх обтяжень. Державна реєстрація прав проводиться на підставі заяви правонабувача, сторін (сторони) правочину, за яким виникло право, або уповноважених ними (нею) осіб. Під час подання заяви про державну реєстрацію прав особи, визначені у частині сьомій цієї статті, повинні повідомити орган державної реєстрації прав про наявність встановленої законом заборони на відчуження нерухомого майна.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

У відповідності до п.1 ч.2 ст.9 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно, зокрема: відповідність відомостей про нерухоме майно, наявних у Державному реєстрі прав та поданих документах; відповідність даних про наявність (або відсутність) інформації та/або відповідних документів, що свідчать про накладення (зняття) заборони (арешту) або інших обтяжень, що перешкоджають державній реєстрації прав, у тому числі відсутність встановлених законом заборон на відчуження нерухомого майна.

На підставі ч.1 ст.24 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо:

1) заявлене право, обтяження не підлягає державній реєстрації відповідно до цього Закону;

2) об'єкт нерухомого майна або більша його частина розміщені на території іншого органу державної реєстрації прав;

3) із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень звернулася неналежна особа;

4) подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують;

5) заяву про державну реєстрацію прав, пов'язаних з відчуженням нерухомого майна, подано після державної реєстрації обтяжень, встановлених щодо цього майна, крім випадків, встановлених частиною дев'ятою статті 15 цього Закону;

6) заявлене право вже зареєстровано.

З аналізу зазначених норм встановлено, що державний реєстратор зобов'язаний перевірити відомості щодо земельної ділянки, зазначені в заяві про реєстрацію та договорі оренди, і лише потім вносити запис до Державного реєстру земель.

Як встановлено судом, та не заперечувалося сторонами, на час реєстрації договору оренди землі від 01.02.2012 р., укладеного між ОСОБА_2 та Приватним підприємством «Агротранссервіс», відносно тієї ж земельної ділянки існував зареєстрований договір №22 від 25.07.2009 р., укладений між ОСОБА_3 та ПП Агрофірма «Криничуватська». При цьому, станом на 20.03.2012 р., тобто на час вчинення державним реєстратором реєстраційних дій щодо договору оренди землі від 01.02.2012 р., договір оренди землі №22 від 25.07.2009 р. не було припинено чи розірвано у встановленому порядку.

За таких обставин суд дійшов висновку, що відділом Держкомзему у Устинівському районі, правонаступником якого є Відділ Держземагентсва в Устинівському районі, протиправно внесено запис від 20.03.2012 р. за №352580004001323 щодо реєстрації договору оренди землі від 01.02.2012 р., укладеного між ОСОБА_2 та Приватним підприємством «Агротранссервіс», оскільки Державний реєстр земель на той час вже містив реєстраційний запис за №041038500283 відносно тієї ж земельної ділянки.

На підставі викладеного, суд дійшов висновку, що позовна вимога про визнання протиправними дій відділу Держкомзему у Устинівському районі Кіровоградської області щодо реєстрації договору оренди земельної ділянки НОМЕР_1, кадастровий номер 3525885600:02:000:0393, площею 7,17 га, розташованої на території Криничуватської сільської ради Устинівського району Кіровоградської області, укладений 01.02.2012 року між ОСОБА_2 та ПП «Агротранссервіс», зареєстрованого відділом Деркомзему у Устинівському районі 20.03.2012 року за №352580004001323 підлягає задоволенню.

Відповідно до ч.1 ст.94 КАС України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України (або відповідного місцевого бюджету, якщо іншою стороною був орган місцевого самоврядування, його посадова чи службова особа).

Згідно з пп.3 п.9 розділу VI Прикінцевих та перехідних положень Бюджетного кодексу України у разі безспірного списання коштів державного бюджету (місцевих бюджетів) центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, відображає в обліку відповідні бюджетні зобов'язання розпорядника бюджетних коштів, з вини якого виникли такі зобов'язання. Погашення таких бюджетних зобов'язань здійснюється виключно за рахунок бюджетних асигнувань цього розпорядника бюджетних коштів. Одночасно розпорядник бюджетних коштів зобов'язаний привести у відповідність з бюджетними асигнуваннями інші взяті бюджетні зобов'язання.

У відповідності до викладеного, сплачений позивачем судовий збір у розмірі 34,41 грн. підлягає присудженню з Державного бюджету України шляхом його безспірного списання Державною казначейською службою у Кіровоградській області із рахунка Відділу Держземагентсва в Устинівському районі.

Керуючись ст. ст. 86, 94, 159- 163, 167 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

1. Адміністративний позов задовольнити у повному обсязі.

2. Визнати протиправними дій відділу Держкомзему у Устинівському районі Кіровоградської області, правонаступником якого є Відділ Держземагентсва в Устинівському районі щодо реєстрації договору оренди земельної ділянки НОМЕР_1, кадастровий номер 3525885600:02:000:0393, площею 7,17 га, розташованої на території Криничуватської сільської ради Устинівського району Кіровоградської області, укладений 01.02.2012 року між ОСОБА_2 та ПП «Агротранссервіс», зареєстрованого відділом Деркомзему у Устинівському районі 20.03.2012 року за №352580004001323.

Присудити Приватному підприємству Агрофірма «Криничуватська», код ЄДРПОУ 03758424 (28612, с. Криничуватка Устинівського району Кіровоградської області) судовий збір у розмірі 34,41 грн. (тридцять чотири грн. 41 коп.), зобов'язавши Державну казначейську службу у Кіровоградській області стягнути з Державного бюджету України вказаний судовий збір шляхом безспірного списання із рахунка Відділу Держземагентсва в Устинівському районі.

Постанова суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано.

Постанова суду може бути оскаржена до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Кіровоградський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги в 10-денний строк з дня отримання копії постанови у повному обсязі.

Суддя Кіровоградського окружного

адміністративного суду Г.М. Момонт

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.09.2013
Оприлюднено20.09.2013
Номер документу33559638
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —811/236/13-а

Ухвала від 06.03.2013

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.М. Момонт

Ухвала від 06.09.2013

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.М. Момонт

Постанова від 06.09.2013

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.М. Момонт

Ухвала від 06.09.2013

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.М. Момонт

Ухвала від 18.06.2013

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.М. Момонт

Ухвала від 22.03.2013

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.М. Момонт

Ухвала від 20.02.2013

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.М. Момонт

Ухвала від 08.02.2013

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.М. Момонт

Ухвала від 24.01.2013

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.М. Момонт

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні