Постанова
від 12.09.2013 по справі 802/3114/13-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

12 вересня 2013 р. Справа № 802/3114/13-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Чернюк Алли Юріївни ,

за участю:

секретаря судового засідання: Котюжанського В.О.

представників позивача: Цехановського І.Л., Скрипніченко Л.В.;

представників відповідача : Чиж С.В., Мусіровського О.А.;

представника третьої особи управління агропромислового розвитку Немирівської районної державної адміністрації: Горбенко К.М.;

представника третьої особи відділу освіти Немирівської районної державної адміністрації : Кошелап В.В.;

представників третьої особи Немирівської районної ради: Волощука І.А., Донця О.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи за позовом: фінансового управління Немирівської районної державної адміністрації до: Державної фінансової інспекції у Вінницькій області, треті особи, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору управління агропромислового розвитку Немирівської районної державної адміністрації, відділ освіти Немирівської районної державної адміністрації та Немирівська районна рада про: визнання незаконним та скасування вимог пунктів 1, 2, 3, 4, 5 та 6 листа №02-08-28-14/4596 від 27.06.2013р. "Про усунення виявлених порушень",-

ВСТАНОВИВ:

В провадженні Вінницького окружного адміністративного суду знаходиться адміністративна справа за позовом Фінансового управління Немирівської районної державної адміністрації (надалі - позивач) до Державної фінансової інспекції у Вінницькій області (надалі - відповідач), треті особи, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору управління агропромислового розвитку Немирівської районної державної адміністрації, відділ освіти Немирівської районної державної адміністрації та Немирівська районна рада про визнання незаконним та скасування вимог пунктів 1, 2, 3, 4, 5 та 6 листа №02-08-28-14/4596 від 27.06.2013р. "Про усунення виявлених порушень".

Позовні вимоги мотивовані тим, що за наслідками поведеної ревізії, результат якої оформлений актом від 31.05.2013р. № 08-07/08, Державна фінансова інспекція у Вінницькій області сформувала лист "Про усунення виявлених порушень" від 27.06.2013р. за вих. № 02-08-28-14/4596, яким Фінансове управління Немирівської районної державної адміністрації зобов'язано у строк до 29.07.2013р. вчинити всіх необхідних дій по усуненню виявлених порушень. Оскільки дані порушення не відповідають дійсності тому, позивач звернувся до суду з позовом щодо скасування вимог вищевказаного листа.

Представники позивача позов підтримали та просили його задовольнити на підставі та в межах заявлених позовних вимог.

Представники відповідача щодо позову заперечували та просили відмовити в задоволенні позовних вимог з підстав, що містяться в письмових заперечення (а.с.2-8 том 2). Додатково зазначили, щодо безпідставності заявлених позовних вимог, адже в ході проведення ревізії встановлено порушення ряд норм Бюджетного кодексу України.

Представники третіх осіб позов підтримали та просили його задовольнити. Додатково зазначили, що підтримують позицію представників позивача.

Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності, суд приходить до наступного.

Фінансове управління Немирівської районної державної адміністрації є структурним підрозділом Немирівської райдержадміністрації, утворюється головою районної державної адміністрації, є підзвітним та підконтрольним голові районної державної адміністрації, головному фінансову управлінню облдержадміністрації одним із основним завдань якого є забезпечення ефективного і цільового використання відповідних бюджетних коштів, у відповідності до "Положення про фінансове управління Немирівської районної державної адміністрації" затвердженого розпорядженням Немирівської РДА від 20.06.2003р. № 172 та розпорядженням Немирівської РДА від 22.01.2013р. № 15 (а.с.41-56 том 1).

У період з 01.04.2013р. по 24.05.2013р. Державною фінансовою інспекцією у Вінницькій області проведено ревізію Немирівського районного бюджету у Фінансовому управлінні Немирівської районної державної адміністрації за період з 01.01.2010р. по 01.04.2013р., результат якої оформлений актом від 31.05.2013р. за № 08-07/08.

В ході даної ревізії встановлено наступні порушення : 1) невиконанням позивачем завдань визначених ч.4 ст. 78, п.27 ч.1 ст. 2 Бюджетного кодексу України, ч.2 ст. 111 Бюджетного кодексу України, адже управлінням агропромислового розвитку Немирівської РДА використано кошти в сумі 32 839 грн. 72 коп. на власне утримання, отриманих за користування вбудованими нежитловими приміщення будівлі, яка є спільною комунальною власністю територіальних громад Немирівського району, внаслідок чого спеціальним фондом недоотримано доходів в сумі 32 839 грн. 72 коп. 2) не перерахування відділом освіти Немирівської РДА до районного бюджету частину отриманої орендної плати за користування майном, що перебуває у комунальній власності в сумі 585 грн. 65 коп., чим порушено п. 14 ч.1 ст. 69 Бюджетного кодексу України; 3) порушення ч.2 ст. 111 Бюджетного кодексу України, оскільки позивачем проведено фінансування, а розпорядником коштів районного бюджету Немирівською райдержадміністрацією здійснено перерахування коштів в сумі 35 850 грн. та 22 844 грн. Немирівській районній громадсько-політичній газеті "Прибузькі новини" та комунальній установі "Немирівська районна редакція радіомовлення", в розмірах що перевищують обсяги, затверджені Програмою забезпечення поінформованості населення та сприяння розвитку інформаційного простору Немирівського району на 2011-2015р.р.; 4) у період з 2010р. по 2011р. зайво виділено Немирівській райдержадміністрації коштів на оплату праці понаднормових одиниць лікарів стоматологів в сумі 77 956 грн., чим недотримано п.27 ч.1,2 ст. 111 Бюджетного кодексу України та порушено додаток 3 до наказу Міністерства охорони здоров'я "Про штатні нормативи та типові штати закладів охорони здоров'я" від 23.02.2000р. № 33; 5) порушення вимог п.5 ч.2 та п.12 ч.1 ст. 66 Бюджетного кодексу України, адже до районного бюджету зайво перераховані адміністративні штрафи в сумі 353 грн. (а.с.8-19 том 1).

Не погодившись з виявленими порушеннями позивач скористався наданим правом та подав заперечення, які у відповідності до висновку від 02.06.2013р. залишенні без задоволення (а.с.21-36 том 1).

З урахуванням вищезазначеного, 27.06.2013р. Державною фінансовою інспекцією у Вінницькій області сформовано лист за № 02-08-28-14/4596 "Про усунення виявлених порушень", яким Фінансове управління Немирівської районної державної адміністрації зобов'язано у строк до 29.07.2013р. надати інформацію про вжиті заходи про що повідомити відповідача (а.с.37-40 том 1).

Надаючи правову оцінку заявленим позовних вимогам, суд виходив з того, що положення п.2 "Порядку проведення інспектування Державною фінансовою інспекцією, її територіальними органами" затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 квітня 2006 р. № 550, передбачають, що інспектування полягає у документальній і фактичній перевірці певного комплексу або окремих питань фінансово-господарської діяльності об'єкта контролю і проводиться у формі ревізії, яка повинна забезпечувати виявлення фактів порушення законодавства, встановлення винних у їх допущенні посадових і матеріально відповідальних осіб.

Згідно з п.3 Інструкції, контролюючим органом є Держфінінспекція, її територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі, районах, містах або міжрайонні, об'єднані в районах та містах територіальні органи, головні інспектори в районах та містах.

Отже, дані норми встановлюють виключне право Державної фінансової інспекції у Вінницькій області здійснювати ревізії з питань дотримання фінансового законодавства.

З наданих до суду доказів слідує, що результат ревізії Фінансового управління Немирівської районної державної адміністрації оформлений актом від 31.05.2013р. № 08-07/08, на підставі якої Державна фінансова інспекція у Вінницькій області сформувала лист від 27.06.2013р. за вих. № 02-08-28-14/4596 "Про усунення виявлених порушень".

Зокрема, з п.2 та п.3 даного листа слідує, що у зв'язку з невиконанням позивачем завдань визначених ч.4 ст. 78, п.27 ч.1 ст. 2 Бюджетного кодексу України, ч.2 ст. 111 Бюджетного кодексу України, управлінням агропромислового розвитку Немирівської РДА використано на власне утримання кошти в сумі 32 839 грн. 72 коп., які отримані за користування вбудованими нежитловими приміщення будівлі, що є спільною комунальною власністю територіальних громад Немирівського району, внаслідок чого спеціальним фондом недоотримано доходів в сумі 32 839 грн. 72 коп. та не перераховано відділом освіти Немирівської РДА до районного бюджету частину отриманої орендної плати за користування майном, що перебуває у комунальній власності в сумі 585 грн. 65 коп., чим порушено п. 14 ч.1 ст. 69 Бюджетного кодексу України.

Так, у відповідності до рішення Немирівської районної ради від 30.05.2006р. прийнято до спільної власності територіальних громад району майновий комплекс розташований за адресою : АДРЕСА_1, дане майно передано на баланс управління агропромислового розвитку Немирівської районної ради. Про що виконавчим комітетом Немирівської районної ради отримано свідоцтво про право власності на нерухоме майно, державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ№ 018947 та внесено зміни КП "Тульчинське МБТІ" до реєстру права власності на нерухоме майно (а.с.90-94 том 2).

Приписами ч.2 ст. 43 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) визначено, що районні і обласні ради можуть розглядати і вирішувати на пленарних засіданнях й інші питання, віднесені до їх відання цим та іншими законами.

Положення ч.1 ст. 60 даного Закону передбачають, що територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров'я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об'єкти, визначені відповідно до закону як об'єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб'єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом у відповідності до ч.2 ст. 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (в редакції на момент виникнення спірних правовідносин).

У відповідності до п.1 "Порядку передачі в оренду майна, що є об'єктом права спільної власності територіальних громад, сіл, селищ, міста Немирівського району" затвердженого рішенням Немирівської ради чергової 21 сесії 5 скликання від 25.02.2009р., від імені територіальних громад, сіл, селищ, міста району повноваження орендодавця щодо цілісних майнових комплексів та приміщень і окремого індивідуально визначеного майна, площа якого перевищує 50 кв.м. та термін оренди яких понад 3 роки здійснює районна рада, у випадку якщо площа майна не перевищує 50 кв.м. орендодавцем в даному випадку виступає підприємства, організації, установи на балансі яких знаходяться об'єкти оренди (а.с.100-103 том 2).

Згідно з рішенням Немирівської районної ради від 28.09.2009р., кошти що надходять від оренди об'єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міста району здійснюватиметься наступним чином: 70% балансоутримувачу та 30 % до районного бюджету (а.с.110 том 2).

Окрім того, у відповідності до рішення Немирівської районної ради від 24.10.2011р. затверджено порядок передачі в оренду майна, що є об'єктом права спільної власності територіальних громад, сіл, селищ, міст Немирівського району. За яким від імені територіальних громад, сіл, селища, міста району, повноваження орендодавця щодо цілісних майнових комплексів та приміщень і окремого індивідуального визначеного майна, що належить до спільної власності територіальних громад здійснює районна рада. В свою чергу орендар сплачує орендну плату, розмір якої визначається згідно з методикою. Орендна плата встановлена за відповідною методикою застосовується як стартова під час визначення орендаря на конкурсних засадах. Кошти отриманні від здачі майна в оренду розподіляються в розмірах 70% суми залишається балансоутримувачу і використовуються на ремонт модернізацію, або придбання основних засобів, 20% суми перераховується до районного бюджету, 10 % суми перераховується органу управління майна. Розмір орендної плати може бути змінено за погодженням сторін. (а.с.111-114 том 2).

Визначаючись щодо встановленого порушення, суд виходив з того, що Бюджетний кодекс України встановлює, що місцевий фінансовий орган - установа, що відповідно до законодавства України здійснює функції з складання, виконання місцевих бюджетів, контролю за витрачанням коштів розпорядниками бюджетних коштів, а також інші функції, пов'язані з управлінням коштами місцевого бюджету. Крім того, пунктом 4 статті 78 Кодексу визначено, що місцевий фінансовий орган за участю органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, у процесі виконання місцевого бюджету за доходами здійснює прогнозування та аналіз доходів відповідного бюджету.

Положення ч.1 ст.19 даного Закону передбачають, що орендар за користування об'єктом оренди вносить орендну плату незалежно від наслідків господарської діяльності. Методика розрахунку орендної плати та пропорції її розподілу між відповідним бюджетом, орендодавцем і балансоутримувачем визначаються для об'єктів, що перебувають у державній власності, Кабінетом Міністрів України. Методика розрахунку орендної плати та пропорції її розподілу між відповідним бюджетом, орендодавцем і балансоутримувачем визначаються органами, уповноваженими Верховною Радою Автономної Республіки Крим (для об'єктів, що належать Автономній Республіці Крим), та органами місцевого самоврядування (для об'єктів, що перебувають у комунальній власності) на тих самих методологічних засадах, як і для об'єктів, що перебувають у державній власності. Орендна плата, встановлена за відповідною методикою, застосовується як стартова під час визначення орендаря на конкурсних засадах, що передбачає ч.2 Закону України "Про оренду державного та комунального майна".

Судом встановлено, що на виконання даних норм, рішенням Немирівської районної ради від 14.12.2012р. затверджено Методику розрахунку і порядку використання плати за оренду комунального майна, що перебуває у спільній власності територіальних громад сіл, селищ та міст Немирівського району. Пунктом 4 даної Методики передбачено, що орендна плата є платежем який вносить орендар орендодавцю незалежно від наслідків господарської діяльності. Розрахунок орендної лати виконує орендодавець. Орендна плата з розраховується у такій послідовності: визначається розмір річної орендної плати, на основі розміру річної орендної плати встановлюється розмір орендної плати за базовий місць, який фіксується у договорі оренди, з урахуванням розміру орендної плати за базовий місяць оренди визначається розмір орендної плати за перший та наступні місяці оренди шляхом коригування розміру орендної плати за попередній місяць на індексі інфляції за поточний місяць, у відповідності до п.7 та п.8 Методики.

До орендної плати не включаються і сплачуються окремо витрати на утримання орендованого майна, включаючи експлуатаційні витрати, плата за інші комунальні послуги, які надаються підприємствами цієї сфери та плату за користування земельною ділянкою, що передбачає п.11 Методики (а.с.115-128 том 2).

Пунктом 37 Методики визначено, що розмір орендної плати при передачі оренду майна фізичним особам, як не зареєстровані як суб'єкти підприємницької діяльності, розраховуються згідно з цією Методикою. Водночас, орендна плата за комунальне майно спрямовується в розмірі 70% балансоутримувачу, 20% до районного бюджету, 10 % до бюджету органу управління майна, що закріплює п. 38 Методики.

З матеріалів акту ревізії вбачається, що шляхом співставлення договорів оренди та актів наданих послуг з фактичними обсягами перерахованих до районного бюджету коштів встановлено, що протягом ревізійного періоду управлінням агропромислового розвитку перерахування орендної плати за користування вбудованими нежитловими приміщеннями до місцевого бюджету проводилось не в повному обсязі, що призвело до недотримання загальним фондом районного бюджету в 2010р. в сумі 53 грн. в 2011р. в сумі 1 716 грн. 08 коп., в 2012р. в сумі 2 208 грн. 20 коп., за 1 квартал 2013р. в сумі 1 843 грн. 94 коп. Окрім того, ревізією встановлено, що управлінням агропромислового розвитку частина видатків спрямована на забезпечення функціонування установи, а саме оплату комунальних послуг, придбання та обслуговування оргтехніки, погашення штрафних санкцій.

Так, ч.3 ст. 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) визначає, що територіальні громади сіл, селищ, міст, районів у містах безпосередньо або через органи місцевого самоврядування можуть об'єднувати на договірних засадах на праві спільної власності об'єкти права комунальної власності, а також кошти місцевих бюджетів для виконання спільних проектів або для спільного фінансування (утримання) комунальних підприємств, установ та організацій і створювати для цього відповідні органи і служби. Районні та обласні ради від імені територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюють управління об'єктами їхньої спільної власності, що задовольняють спільні потреби територіальних громад, що передбачає ч.4 даної норми Закону.

Пунктом 40 Методики передбачено, що балансоутримувачі використовують орендну плату, що залишається їх розпорядженні, на покриття видатків, пов'язаних з підтриманням комунального майна у належному стані, якщо інше не передбачено рішенням Немирівської районної ради.

Тобто даними нормами встановлено право управління агропромислового розвитку використовувати кошти, що надійшли з орендної плати майнового комплексу розташованого за адресою : АДРЕСА_1, на покриття видатків, пов'язаних з підтриманням комунального майна у належному стані, в тому числі оплату комунальних послуг, придбавання оргтехніки та погашення штрафних санкцій.

На підтвердження заявлених позовних вимог представниками позивача до матеріалів справи долучено інформацію щодо використання коштів, які надійшли управлінню агропромислового розвитку Немирівської райдержадміністрації в якості орендної плати за 2010р. по 1 квартал 2013р., при дослідженні якої судом встановлено, що кошти використовувались в межах визначеної Методики.

Окрім того, визначаючись щодо заявлених позовних вимог, судом враховано той факт, що на підтвердження даного порушення відповідачем в порушення ст. 71 КАС України не надано жодного доказу.

Судом також досліджено матеріали довідки зустрічної перевірки щодо підтвердження виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювались між фінансовим управлінням Немирівської РДА та управлінням агропромислового розвитку Немирівської РДА за період з 01.01.2010р. по 01.04.2013р. від 30.04.2013р. та встановлено, що дані матеріали також підтверджують правомірність використання коштів в сумі 32 839 грн. 72 коп., адже містять посилання щодо визначення розмірів сплати орендної плати та використання таких коштів в подальшому на підставі локальних актів Немирівської РДА (а.с.84-90 том 2).

Так, в своїх поясненнях представником третьої особи управління агропромислового розвитку Немирівської районної ради зазначено, що на виконання встановлених прав, управлінням укладено договори оренди, у відповідності до яких орендарями за 2010р., 2011р., 2012р., 1 квартал 2013р. сплачувалась орендна плата в розмірі 30 %, тобто у розмірі визначеному Методикою.

Таким чином, судом встановлено, що орендна плата за комунальне майно розташоване за адресою: АДРЕСА_1, спрямовується в розмірі 70% балансоутримувачу, 20% до районного бюджету, 10 %. Більше того, суд вважає правомірним використання управлінням агропромислового розвитку Немирівської районної ради коштів в сумі 32 839 грн. 72 коп. на власне утримання, адже дані дії вчинення в межах Бюджетного кодексу України та Методики.

Не знаходять свого підтвердження також встановлене порушення в частині безпідставного надання протягом 2011-2012р. Відділом освіти Немирівської районної державної адміністрації пільги в розмір 45 %, а саме Бугаківській сільській раді, Вовчоківській сільській раді, Воловодівській сільській раді та ПП ОСОБА_9, ПП ОСОБА_10 та ПП ОСОБА_11, з огляду на таке.

У відповідності до рішення Немирівської районної ради від 16.06.2009р., встановлено пільгу орендарям майна, що є об'єктами спільної власності територіальних громад району, які не мають заборгованості по сплаті орендної плати договори оренди з яким укладенні до набрання чинності даного рішення в розмірі 45%. Крім того, рішенням від 25.02.2010р. Немирівської районної ради внесено зміни до вищезазначеного рішення в частині строку, а саме замінено 31.12.2009р. на 31.12.2010р. (а.с.74-75 том 2).

Частина 5 статті 60 Закону України "Про місце самоврядування" (в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) передбачає, що органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об'єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об'єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об'єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

Частина 1 статті 2 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" визначає, що під орендою розуміють засноване на договорі строкове платне користування майном, необхідним орендареві для здійснення підприємницької та іншої діяльності.

Стаття 3 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" передбачає, що відносини щодо оренди державного майна, майна, що належить Автономній Республіці Крим або перебуває у комунальній власності, регулюються договором оренди, цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.

За приписами ст. 21 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", розмір орендної плати може бути змінено за погодженням сторін. Розмір орендної плати може бути змінено на вимогу однієї з сторін, якщо з незалежних від них обставин істотно змінився стан об'єкта оренди, а також в інших випадках, встановлених законодавчими актами України.

Положення п. 33 Методики передбачають, що розмір орендної плати може переглядатись на вимогу однієї із сторін у разі зміни чинного законодавства щодо методики її розрахунку, змін і тарифів та в інших випадках, передбачених чинним законодавством . Розмір орендної плати при передачі в оренду майна фізичним особам які не зареєстровані як суб'єкти підприємницької діяльності, повинна розраховуватись згідно до цієї методики. Орендна плата за комунальне майно спрямовується в розмірі 70% балансоутримувачу, 20% до районного бюджету, 10 % до бюджету органу управління майна, що закріплює п.п.37, 38 Методики.

Пунктом 41 Методики визначено, що питання надання пільг по сплаті орендної плати вирішується на сесії Немирівської районної ради при наявності рекомендацій постійної комісії районної ради з питань комунальної власності та приватизації.

Представниками відповідача стосовно даного факту зазначено, що дане порушення виявлено у зв'язку з відсутністю рішення щодо встановлення розміру пільги Бугаківській сільській раді, Вовчоківській сільській раді, Воловодівській сільській раді та ПП ОСОБА_9, ПП ОСОБА_10, ПП ОСОБА_11

Так, п. 18 "Порядку проведення інспектування Державною фінансовою інспекцією, її територіальними органами" затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.04.2006р. № 550 передбачено, що у разі виявлення порушень законодавства, контроль за дотриманням якого віднесено до компетенції контролюючого органу, посадові особи контролюючого органу повинні вимагати від працівників об'єкта контролю, причетних до виявлених порушень, письмові пояснення. Якщо працівники об'єкта контролю відмовляються від надання письмових пояснень, цей факт фіксується в акті ревізії. Для підтвердження виявлених ревізією фактів посадові особи контролюючого органу у разі потреби отримують від об'єкта контролю завірені копії документів, які засвідчують відповідні факти, і долучають їх до матеріалів ревізії, що передбачає п.21 даного Порядку.

Однак, суд критично відноситься даного посилання в розрізі даних норм, адже матеріали акту ревізії не містять посилання щодо відмови позивача від надання відповідних доказів, більше того, доказів щодо витребовування інформації на підтвердження наявності чи відсутності порушень, представниками відповідача не надано.

Отже, спростовуються виявленні порушення щодо відсутності рішення органу управління щодо надання пільги в розмірі 45 % орендарям Бугаківській сільській раді, Вовчоківській сільській раді, Воловодівській сільській раді та ПП ОСОБА_9, ПП ОСОБА_10., ПП ОСОБА_11

Стосовно перерахування коштів в сумі 35 850 грн. та 22 844 грн. Немирівської районній громадсько-політичній газеті "Прибузькі новини" та комунальній установі "Немирівська районна редакція радіомовлення", в розмірах що перевищують обсяги, суд встановив наступне.

У відповідності до рішення Немирівської районної ради від 14.05.2010р. чергової 31 сесії 5 скликання затвердженого Програму економічного і соціального розвитку району на 2010р. Методичною основою розроблення Програми є системний підхід, факторний аналіз, принципам стратегічного планування. Відповідно до результатів та тенденцій соціального та економічного розвитку району у 2009р., наявних проблем та впливу очікуваних цін зовнішньополітичної та зовнішньоекономічної ситуації та економіки району, у програмі визначено цілі та пріоритети соціального економічного розвитку та система заходів щодо реалізації регіональної політики у 2010р. (а.с.98-152 том 1).

Судом також досліджено аналогічні програми економічного і соціального розвитку району на 2011р. та 2012р. затвердженні рішеннями Немирівської районної ради від 11.01.2011р. та від 10.01.2012р. У відповідності до яких з метою забезпечення підвищення якості державного управління, прозорості, відкритості в діяльності органів виконавчої влади та місцевого самоврядування, подальшого розвитку свободи слова і думки, укладались договори з редакціями засобів масової інформації на висвітлення діяльності районної державної адміністрації та районної ради. Крім того, здійснено реалізацію заходів пов'язаних з інформаційним забезпеченням соціально-економічного розвитку району та виконання функцій органів виконавчої влади щодо надання інформаційних послуг наслання. (а.с.152-228 том 1).

Окрім того, рішенням Немирівської районної ради від 10.06.2011р. затверджено Програму забезпечення поінформованості населення та сприяння розвитку інформаційного простору Немирівського району на 2011-2015р.р. Мета якої створення умов реалізації конституційних прав громадян на інформацію, забезпечення реалізації державної політики в інформаційній та видавничій сфері на території району, розширення інформаційного простору, як за рахунок збільшення можливостей доступу до каналів інформації та за рахунок підвищення якості інформації, зосередження особливої уваги на розширення інформаційного простору сільській місцевості, розширення кола споживачів інформаційного продукту, забезпечення безперебійного функціонування засобів масової інформації, реалізація заходів щодо соціального захисту журналістів, поліпшення діяльності видавничо-поліграфічної сфери. У відповідності до напрямку діяльності заходів забезпечення Програми забезпечення поінформованості населення та сприяння розвитку інформаційного простору Немирівського району на 2011-2015р.р, всього на 2011р. виділено коштів в сумі 165 000 грн., на 2012р. в сумі 175 000 грн., на 2013р. в сумі 185 000 грн., на 2014р. в сумі 193 000 грн., на 2015р. в сумі 202 000 грн. В основі даної програми є закріплення фінансової підтримки газеті "Прибузькі новини" та районному радіо (а.с.86-96 том 1).

Тобто, даними нормативними актами, закріплено обов'язок Немирівської районної ради здійснювати заходи щодо забезпечення поінформованості населення та сприяння розвитку інформаційного простору Немирівського району. Зокрема, Немирівській районній редакції радіомовлення на 2011р. затверджено 35 000 грн., на 2012р. суму 38 000 грн., редакції газети "Прибузькі новини" на 2011р. в сумі 120 000 грн., на 2012р. в сумі 125 000 грн. З урахуванням вищезазначених рішень внесено зміни щодо обсягів фінансування даних закладів, а саме Немирівській районній редакції радіомовлення на 2011р. визначено кошти в сумі 44 000 грн., на 2012р. в сумі 51 914 грн., тоді як редакції газети "Прибузькі новини" на 2011р. затверджено кошти в сумі 129 000 грн. та на 2012р. в сумі 151 850 грн.

Як свідчать матеріали акту ревізії, позивачем допущено перевищення обсягів використання коштів в сумі 58 76 грн. затверджених рішенням Немирівської районної ради від 10.06.2011р., щодо Програми забезпечення поінформованості населення та сприяння розвитку інформаційного простору Немирівського району на 2011-2015р.р.

Визначаючись щодо даного факту, суд виходив з того, що в матеріалах справи наявний супровідний лист від 15.04.2013р. за підписом редактора та бухгалтера редакції газети "Прибузькі новини" в додаток якого долучено реєстр банківських виписок щодо перерахування коштів на розрахунковий рахунок газети "Прибузькі новини" протягом 2010-2012р.р. та 1 квартал 2013р. З якого слідує, що за 2011р. редакції надано кошти в сумі 129 000 грн., за 2012р. 151 850 грн.(а.с.127-128 том 2).

З реєстру платіжних доручень за 2011р. та 2012р., направлених листом Немирівської районної редакції радіомовлення від 25.04.2013р. за вих.№8, кошти, що були наданні згідно до Програми Немирівській районній редакції радіомовлення становлять на 2011р. в сумі 43 931 грн. на 2012р. в сумі 51 913 грн. 97 коп.(а.с.129-141 том 2).

Так, ст.116 Бюджетного кодексу України визначено поняття бюджетного правопорушення, а саме це порушення бюджетного законодавства визнається порушення учасником бюджетного процесу встановлених цим Кодексом чи іншим бюджетним законодавством норм щодо складання, розгляду, затвердження, внесення змін, виконання бюджету та звітування про його виконання.

Досліджуючи виявленні порушення в розрізі даної норми, суд приходить до висновку, що Фінансовим управлінням Немирівської районної державної адміністрації не допущено бюджетного правопорушення, адже кошти Немирівської районній громадсько-політичній газеті "Прибузькі новини" та комунальній установі "Немирівській районній редакції радіомовлення" були надані в межах Програми, з урахуванням рішень Немирівської районної ради від 10.01.2012р. та від 11.01.2011р.

Суд також погоджується з позицією представників позивача стосовно відсутності підстав вважати перевищення використання коштів затверджених Програмою, адже термін дії даної Програми з 2011р. по 2015р. включно, з орієнтовано затвердженим обсягом коштів в сумі 902 00 грн., тоді як на момент проведення перевірки сума видатків склала лише 404 200 грн.

За даних обставин, суд приходить до висновку, щодо безпідставного формування п.4 оскаржуваного листа вимоги.

В ході проведення ревізії також встановлено, що протягом 2010-2011р.р. при формуванні штатного розпису Немирівської центральної районної лікарні недотримано кількість штатних одиниць внаслідок чого до кошторису зайво включені витрати на оплату праці 2,5 та 3.0 штатних одиниць лікарів-стоматологів в сумі 37 196 грн. та 40 760 грн.

Дані порушення встановленні на підставі довідки зустрічної перевірки в Немирівській центральній лікарні з період з 01.01.2010р. по 01.04.2013р. від 20.05.2013р. оформлену Державною фінансовою інспекцією у Вінницькій області. Так, з матеріалів даної довідки слідує, що Немирівською центральною районною лікарнею за період з 2010р. понад норму затверджено 2,25 посад лікарів стоматологів аналогічно у 2011р. понаднормово затверджено та оплачено 3 штатних одиниць лікарів стоматологів (а.с.36-58 том 2).

В своїх поясненнях представники позивача зазначили, що зміна штатного розпису Немирівської центральної лікарні відбулась в межах наказу Міністерства охорони здоров'я "Про штатні нормативи та типові штати закладів охорони здоров'я" від 23.02.2000р. № 33.

Зокрема, положення п. 2 даного наказу передбачають, що керівники закладів охорони здоров'я мають право у разі виробничої необхідності змінювати штати окремих структурних підрозділів або вводити посади, не передбачені штатними нормативами для даного закладу, за рахунок посад інших структурних підрозділів в межах фонду оплати праці, доведеного лімітними довідками на відповідний період. Заміна посад працівників може здійснюватись лише в межах однієї категорії медичного (лікарі, середній медичний персонал, молодший медичний персонал), фармацевтичного персоналу, адміністративно-управлінського, крім заступників керівників, та господарсько-обслуговуючого персоналу. При цьому не допускати введення посад таких найменувань, що не передбачені чинними штатними нормативами лікувально-профілактичних закладів, а для лікарського персоналу, крім того, діючою номенклатурою лікарських посад. Не допускати також використання не за призначенням посад, які вводяться в залежності від обсягу робіт.

Тобто даною нормою встановлено виключне право керівника закладу охорони здоров'я, в даному випадку головного лікаря, у разі виробничої необхідності змінювати штати окремих структурних підрозділів або вводити посади, не передбачені штатними нормативами.

В порядку дослідження доказів судом досліджено наказ головного лікаря Центральної районної лікарні від 15.10.2012р. № 107-3 яким внесено в штатний розпис Немирівської центральної районної лікарні 0,75 ст. лікаря стоматолога. У відповідності до наказу №92-2 Немирівської районної центральної лікарні від 08.08.2012р. винесено до штатного розпису 0,5 ст. лікаря стоматолога терапевта. Наказом від 08.05.2012р. № 50-2 внесено в штатний розпис 1,0 ст. лікаря - стоматолога. Крім того, в матеріалах справи наявні відомості заміни посад, якими Немирівською центральною районною лікарнею введено в штатний розпис, але не передбачено штатними нормативами посади лікарів стоматологів у 2010р. 2,25 ст. та у 2011р. 3,0 ст. (а.с.59-72 том 2).

Відповідно до п.3 додатку 3 наказу Міністерства охорони здоров'я "Про штатні нормативи та типові штати закладів охорони здоров'я" від 23.02.2000р. № 33, посади лікарів для надання амбулаторно-поліклінічної допомоги населенню встановлюються з розрахунку: на 1000 чол. населення лікар-стоматолог, лікар-стоматолог-хірург (сумарно) 0,30.

В ході судового розгляду справи досліджено штатні розписи станом на 2010р. та 2011р. затверджені Центральною районною лікарнею за якими затверджено та оплачено у 2010р. - 2, 25 посад лікарів стоматологів, у 2011р. - 3 штатних одиниць лікарів стоматологів (а.с.229-244 том 1).

Представники відповідача щодо зазначеного порушення в своїх поясненнях послались на п.4 додатку 3 наказу Міністерства охорони здоров'я "Про штатні нормативи та типові штати закладів охорони здоров'я" від 23.02.2000р. № 33, яким визначено, що посади лікарів-стоматологів-ортопедів, які утримуються на госпрозрахунку або за рахунок спеціальних коштів, установлюються в залежності від обсягу виконуваної роботи.

Таким чином, головним лікарем в межах наданих повноважень та з підстав виробничої необхідності внесено зміни до штатного розпису, відтак виявленні порушення щодо безпідставності нарахування та виплати заробітної плати лікарям стоматологів в сумі 37 196 грн. та 40 760 грн., не відповідають дійсності.

Також з матеріалів оскаржуваного листа слідує, що протягом 2010р.-2012р.р. до доходу районного бюджету зайво зараховано адміністративні штрафи в сумі 353 грн., дане порушення виявленні в ході дослідження звітів про виконання місцевого бюджету за доходами надходження загального фонду районного бюджету.

Згідно з пунктом 12 частини 1 статті 69 Бюджетного кодексу України, до доходів загального фонду місцевих бюджетів, що не враховуються при визначенні обсягу міжбюджетних трансфертів, належать адміністративні штрафи, що накладаються місцевими органами виконавчої влади та виконавчими органами місцевих рад або утвореними ними в установленому порядку адміністративними комісіями.

З матеріалів акту ревізії слідує, що адміністративні комісії протягом 2010р. по 2013р. при районній державній адміністрації не створювались, що також не заперечувались в судовому засіданні представниками позивача.

Надавши правову оцінку даному факту, суд погоджується з позицією представників позивача стосовно відсутності правових норм стосовно контрольних повноважень у фінансових органів щодо адміністрування саме адміністративних штрафів, тому виявленні порушення не відповідають дійсності.

Підсумовуючи вищенаведені порушення, суд виходив з того, що згідно зі ст. 2 Бюджетного кодексу бюджетний процес - регламентований бюджетним законодавством процес складання, розгляду, затвердження, виконання бюджетів, звітування про їх виконання, а також контролю за дотриманням бюджетного законодавства.

Пунктом 36 даної норми Бюджетного кодексу України визначено, що місцевий фінансовий орган - установа, що відповідно до законодавства України здійснює функції з складання, виконання місцевих бюджетів, контролю за витрачанням коштів розпорядниками бюджетних коштів, а також інші функції, пов'язані з управлінням коштами місцевого бюджету. Для цілей цього Кодексу Міністерство фінансів Автономної Республіки Крим віднесено до місцевих фінансових органів. Сільський голова забезпечує виконання функцій місцевого фінансового органу, якщо такий орган не створено згідно із законом.

За приписами ч.4 ст. 78 Бюджетного кодексу України, місцевий фінансовий орган за участю органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, у процесі виконання місцевого бюджету за доходами здійснює прогнозування та аналіз доходів відповідного бюджету.

Частина 2 статті 111 Бюджетного кодексу України передбачає, що місцеві фінансові органи здійснюють контроль за дотриманням бюджетного законодавства на кожній стадії бюджетного процесу щодо місцевих бюджетів.

Згідно з п.п.5 п.3 "Положення про фінансове управління Немирівської районної державної адміністрації" затвердженого розпорядженням Немирівської РДА від 20.06.2003р. № 172 та розпорядженням Немирівської РДА від 22.01.2013р. № 15, основним завданням управління є здійснення контролю за дотриманням підприємствами, установами та організаціями законодавства щодо використання ними бюджетних коштів та коштів цільових фондів, утворених районною радою. Крім того, фінансове управління відповідно до покладених на нього завдань здійснює у процесі виконання районного бюджету за доходами прогнозування та проводить аналіз районного бюджету, що передбачає п.п.8 п.4 даного Положення.

Проаналізувавши визначення терміну "бюджетний процес" та склад бюджетного законодавства, суд доходить висновку, що питання податкового законодавства та оренди комунального майна не відносяться до бюджетного законодавства, тому контроль за їх дотриманням не є складовою бюджетного процесу. Окрім того, контроль фінансового органу за дотримання бюджетного законодавства можливий лише за наявності відповідних повноважень.

Також суд вважає за необхідне зазначити, рішення суб'єкта владних повноважень повинно бути вчинено на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, що передбачає частина 2 статті 19 Конституції України. "На підставі" означає, що суб'єкт владних повноважень: має бути утворений у порядку, визначеному Конституцією та законами України, зобов'язаний діяти на виконання закону, за умов та обставин, визначених ним. "У межах повноважень" означає, що суб'єкт владних повноважень повинен приймати рішення, а дії вчиняти відповідно до встановлених законом повноважень, не перевищуючи їх. "У спосіб" означає, що суб'єкт владних повноважень зобов'язаний дотримуватися встановленої законом процедури і форми прийняття рішення або вчинення дії і повинен обирати лише визначені законом засоби.

Дослідивши лист від 27.06.2013р. за вих. № 02-08-28-14/4596 "Про усунення виявлених порушень", суд приходить до висновку, що Державною фінансовою інспекцією у Вінницькій області при формуванні оскаржуваного листа не дотримано дану норму.

Таким чином, надавши правову оцінку всім обставинам справи, які знайшли своє підтвердження в ході судового засідання, доводяться як показами сторін так і матеріалами справи, суд з метою захисту прав та інтересів позивача, в узгодження з вимогами статті 162 КАС України, вважає, що позов слід задовольнити повністю, тим самим визнати протиправними та скасувати пункти 1,2,3,4,5,6 листа Державної фінансової інспекції у Вінницькій області "Про усунення виявлених порушень" № 02-08-28-14/4596 від 27.06.2013 року.

У відповідності до ч.1 ст.11 КАС України, суд виходить з того, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, що передбачено.

Відповідно до статті 71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні у відповідності до ст. 86 КАС України.

Таким чином, з'ясувавши обставини у справі на основі поєднання принципів змагальності та офіційності, суд приходить до висновку, що обґрунтованості заявлених позовних вимог, адже відповідачем не доведено правомірність прийняття свого рішення.

Відповідно до ч.1 ст. 94 КАС України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України (або відповідного місцевого бюджету, якщо іншою стороною був орган місцевого самоврядування, його посадова чи службова особа). За даних обставин піддягають стягнення з Державного бюджету України в сумі 34 грн. 41 коп.

Керуючись ст.ст. 70, 71, 79, 86, 94, 128, 158, 162, 163, 167, 255, 257 КАС України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов фінансового управління Немирівської районної державної адміністрації задовольнити повністю.

Визнати протиправними та скасувати пункти 1,2,3,4,5,6 листа Державної фінансової інспекції у Вінницькій області "Про усунення виявлених порушень" № 02-08-28-14/4596 від 27.06.2013 року.

Стягнути з Державного бюджету України на користь фінансового управління Немирівської районної державної адміністрації (22800, Вінницька область, м. Немирів, вул. Леніна, 26, код ЄДРПОУ 02311603) судові витрати в розмірі 34 грн. 41 коп., сплачених згідно до квитанції від 08.07.2013 року, шляхом їх безспірного списання органом Державної казначейської служби України із рахунку Державної фінансової інспекції у Вінницькій області.

Постанова суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 254 КАС України.

Відповідно до ст. 186 КАС України, апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.

Суддя Чернюк Алла Юріївна

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.09.2013
Оприлюднено24.09.2013
Номер документу33586981
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —802/3114/13-а

Ухвала від 05.03.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Черпіцька Л.Т.

Ухвала від 13.02.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Черпіцька Л.Т.

Ухвала від 13.02.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Черпіцька Л.Т.

Ухвала від 01.10.2013

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Постанова від 24.03.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Черпіцька Л.Т.

Постанова від 24.03.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Черпіцька Л.Т.

Ухвала від 12.11.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Черпіцька Л.Т.

Ухвала від 05.11.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Черпіцька Л.Т.

Постанова від 17.10.2013

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Ухвала від 01.10.2013

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні