Ухвала
від 19.09.2013 по справі 913/1498/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 91016, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел./факс 55-17-32, inbox@lg.arbitr.gov.ua


УХВАЛА

19 вересня 2013 року Справа № 913/1498/13

Провадження № 24/913/1498/13

За позовом Заступника прокурора Луганської області, м. Луганськ в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Луганській області, м. Луганськ

до Державного підприємства "Луганська обласна дирекція з ліквідації збиткових вугледобувних та вуглепереробних підприємств", м. Стаханов Луганської області

Треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача:

1.Луганська обласна рада, м. Луганськ

2.Головне управління Державної казначейської служби України у Луганській області, м. Луганськ

3.Кіровська міська рада, м. Кіровськ Луганської області

про стягнення збитків в сумі 6291839 грн. 24 коп., заподіяних порушенням водного законодавства

Колегія суддів у складі: Рябцева О.В. - головуючий, Демидов В.О., Яресько Б.В.

Секретар судового засідання Дохняк І.В.

у засіданні брали участь:

від заявника - Фесенко Н.І. - ст. прокурор відділу прокуратури Луганської області, посвідчення від 11.01.2013 № 014465;

від позивача - Землянська О.С. - гол. спеціаліст юридичного сектору-юрисконсульт, дов. від 19.06.2013 № 22;

від відповідача - Алєксєєва Ю.Б. - начальник юридичного відділу, дов. від 04.09.2013 № 05-2599, Клюєва К.О. - нач. відділу екології, дов. від 19.07.2013 № 05-2161;

від третьої особи - Луганської обласної ради - Пронін Г.В. - головний спеціаліст відділу правового забезпечення юридичного управління виконавчого апарату, дов. від 24.04.2013 № 1/10-688;

від третьої особи - Головного управління Державної казначейської служби України у Луганській області - не прибув;

від третьої особи - Кіровської міської ради - не прибув.

Прокурором заявлена вимога про стягнення з відповідача на користь Державного бюджету України, бюджету Луганської обласної ради, місцевого бюджету Кіровської міської ради збитків в розмірі 6291839 грн. 24 коп., заподіяних порушенням природоохоронного законодавства.

На обґрунтування заявленої вимоги прокурор вказує, що Державною екологічною інспекцією у Луганській області 11.10.2011 проведено позапланову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства Державним підприємством "Луганська обласна дирекція з ліквідації збиткових вугледобувних та вуглепереробних підприємств". В ході перевірки встановлений факт здійснення скиду зворотних (дренажних) вод з водовідливу ліквідованої шахти "Голубівська" в р. Лугань в період з 01.07.2010 по 10.05.2011, що є порушенням ст.ст. 44, 73 Водного кодексу України. Розмір збитків, завданих державі внаслідок порушення природоохоронного законодавства, складає 6291839 грн. 24 коп. Відповідачем збитки на даний час не відшкодовані, тому прокурор просить їх стягнути в судовому порядку.

Відповідач проти заявлених вимог заперечує, посилаючись на те, що Державне підприємство "Обласна дирекція "Луганськвуглереструктуризація" не є суб'єктом виробничої діяльності та не є водокористувачем. Відповідно до Висновку Міністерства екології та природних ресурсів (лист від 12.10.2001 № 7810/09/2-10) води, що відкачуються при закритті шахт не включаються в виробничий процес вугледобування, та не відноситься до спеціального водокористування. Відповідач не є водокористувачем в розумінні ст.ст. 46-48 Водного кодексу України. Крім того, відповідно до п. 1 Порядку розроблення і затвердження нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин (далі - Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.09.1996 № 1100, він визначає основні вимоги до нормування ГДС забруднюючих речовин, які утворюються в процесі виробничої діяльності водокористувачів. Згідно п. 14 Порядку нормативи ГДС затверджуються органами, уповноваженими видавати дозвіл на спеціальне водокористування, одночасно з видачею дозволу на спеціальне водокористування. Також важливою є вказівка ст. 111 Водного кодексу України, за якою шкода відшкодовується в порядку та розмірах, встановлених законодавством України. Порядок розрахунку розмірів відшкодування збитків у разі відсутності умов скиду діючим законодавством України не встановлено. Пунктом 1.2 Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 20.07.2009 № 389, в редакції, яка діяла на час складання акту перевірки та розрахунку, визначено, що ця Методика може застосовуватись лише у разі самовільного використання водних ресурсів без дозволу на спеціальне водокористування або забором, використанням води та скидом забруднюючих речовин із зворотними водами з порушенням умов водокористування, встановлених у дозволі на спеціальне водокористування. Застосування Методики у разі відсутності умов скиду ані Методикою, ані іншим чинним законодавством не передбачено. Таким чином, відповідач посилається на відсутність всіх складових елементів відповідальності за завдання шкоди, відсутня вина відповідача і причинно-наслідковий зв'язок між протиправною поведінкою (відсутність умов скиду) і завданою шкодою.

Третя особа - Луганська обласна рада надала пояснення, за змістом яких підтримує заявлені позовні вимоги, оскільки відповідно до ст. 11 Закону України "Про Державний бюджет України на 2013 рік" та ст. 29 Бюджетного кодексу України, має право на одержання 20% грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища. Розгляд справи просить здійснювати без участі його представника.

Третя особа - Головне управління Державної казначейської служби України у Луганській області відзивом на позовну заяву, з урахуванням уточнень від 04.07.2013, просить задовольнити заявлену вимогу. При цьому, у відзиві зазначено, що розподіл грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, відбувається з урахуванням Порядку казначейського обслуговування доходів та інших надходжень державного бюджету, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 21.01.2013 № 43 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 19.02.2013 за № 291/22823 (далі - Порядок). У процесі казначейського обслуговування доходів та інших надходжень державного бюджету органи Державної казначейської служби України здійснюють розподіл платежів між загальним та спеціальним фондами державного бюджету, між державним і місцевими бюджетами відповідно до нормативів відрахувань, визначених законодавством, та перераховують за належністю розподілені кошти. Платежі, які відповідно до Бюджетного кодексу України та Закону України про Державний бюджет України на відповідний рік розподіляються між державним та місцевими бюджетами, зараховуються на аналітичні рахунки, відкриті в головних управліннях Державного казначейства України за балансовим рахунком 3311 "Кошти, які підлягають розподілу між Державним і місцевими бюджетами" Плану рахунків в розрізі кодів класифікації доходів бюджету та територій. Після розподілу кошти у відповідних обсягах засобами програмного забезпечення шляхом формування меморіальних документів перераховуються (списуються) за призначенням на відповідні рахунки, а саме: на аналітичні рахунки з обліку доходів загального (спеціального) фонду державного бюджету, відкриті за балансовим рахунком 3111 (3121); на аналітичні рахунки з обліку доходів загального (спеціального) фонду місцевого бюджету, відкриті за балансовим рахунком 3141 "Надходження до загального фонду місцевих бюджетів" (3151 "Надходження коштів спеціального фонду місцевих бюджетів, які направляються на спеціальні видатки"). Тобто, кошти з рахунків, відкритих за балансовим рахунком 3311 "Кошти, які підлягають розподілу між Державним і місцевими бюджетами", кодом класифікації доходів бюджету 24062100 "Грошові стягнення за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності" (символ звітності 331), розподіляються в співвідношенні - 70 та 30 відсотків на рахунки, що відкриватимуться в розрізі бюджетів місцевого самоврядування за балансовим рахунком 3151 "Надходження коштів спеціального фонду місцевих бюджетів, які направляються на спеціальні видатки" та за балансовим рахунком 3121 "Надходження коштів спеціального фонду державного бюджету, які направляються на спеціальні видатки". Справу просить розглянути без участі представника управління.

Третя особа - Кіровська міська рада письмових пояснень не надала, представники ради, присутні у судовому засіданні 13.06.2013, підтримали позовні вимоги.

Розпорядженням заступника голови суду від 08.08.2013 у зв'язку зі складністю спору призначено судову колегію у складі: Рябцева О.В. - головуючий у колегії, Демидов В.О., Семендяєва І.В.

Розпорядженням голови суду від 05.09.2013 у зв'язку з відпусткою судді Семендяєвої І.В. здійснено заміну у складі колегії суду, а саме: виключено зі складу колегії суддю Семендяєву І.В. та введено до складу колегії суддю Яресько Б.В.

Розглянувши матеріали справи, суд встановив, що Державною екологічною інспекцією в Луганській області на підставі вимоги Стаханово-Алчевського міжрайонного прокурора з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері від 10.10.2011 № 2197 здійснено позапланову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства, про результати якої складено акт від 11.10.2011.

В акті перевірки вказано, що підприємство здійснює скид зворотних (дренажних) вод, які утворилися в результаті виконання робіт з попередження підтоплення земель в результаті ліквідації шахт, а саме: шахта "Голубівська" - при наявності умов скиду дренажних вод № 002, виданих з 11.05.2011 на термін до 11.05.2014 Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища в Луганській області. В період з 01.07.2010 по 10.05.2011 Державне підприємство "Луганська обласна дирекція з ліквідації збиткових вугледобувних та вуглепереробних підприємств" здійснювало скид зворотних (дренажних) вод з водовідливу ліквідованої шахти "Голубівська" в р. Лугань самовільно без наявності затверджених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин - умов скиду дренажних вод, що є порушенням ст. 70 Водного кодексу України (в позові прокурор посилається на порушення ст.ст. 44, 73 Водного кодексу України).

У зв'язку з наявністю факту заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу, позивачем на підставі Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, визначено розмір шкоди в сумі 6291839 грн. 24 коп.

У судовому засіданні 19.09.2013 відповідачем подано клопотання в порядку ст.ст. 22, 38 ГПК України про витребування доказів, в якому він просить витребувати у Державної екологічної інспекції у Луганській області документи, які необхідні для розгляду справи та які підтверджують здійснення фактичних витрат на відновлення порушеного діями відповідача стану навколишнього природного середовища.

Відповідно до ст. 38 ГПК України сторона або прокурор у разі неможливості самостійно надати докази вправі подати клопотання про витребування господарським судом доказів. У клопотанні повинно бути зазначено: який доказ витребовується; обставини, що перешкоджають його наданню; підстави, з яких випливає, що цей доказ має підприємство чи організація; обставини, які може підтвердити цей доказ.

Відповідач не зазначив вищевказаних обставин, у зв'язку з чим його клопотання відхилено.

Крім того, представник відповідача заявив про необґрунтованість позовних вимог з огляду на те, що перевірка здійснена Державною екологічною інспекцією в Луганській області, яка ліквідована згідно постанови Кабінету Міністрів України від 14.09.2011 № 995. Позивачем у справі є інша юридична особа - Державна екологічна інспекція у Луганській області, яка, з огляду на матеріали справи, не є правонаступником Державної екологічної інспекції в Луганській області

Враховуючи необхідність з'ясування у сторін додаткових обставин спору, витребування документальних підтверджень цих пояснень, розгляд справи слід відкласти.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 77, 86 ГПК України, суд

у х в а л и в:

1.Розгляд справи відкласти на 30.09.2013 о 12 год. 00 хв.

2.Засідання відбудеться у приміщенні господарського суду в кімнаті № 314.

3.Зобов'язати позивача - надати докази правонаступництва щодо прав і обов'язків Державної екологічної інспекції в Луганській області, нормативне обґрунтування необхідності одержання умов ГДС без одержання дозволу не спеціальне водокористування.

4.Зобов'язати Реєстраційну службу Кіровського міського управління юстиції - надати розширений витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців про реєстрацію Державного підприємства "Шахта "Голубівська", Луганська область, м. Кіровськ, вул. Дзержинського, 35, ідентифікаційний код 26497379.

5.Представники сторін повинні мати паспорт, довіреність (оригінал - для огляду, копію - для залучення в матеріали справи), а в необхідних випадках - документ, що посвідчує службове становище.

Явка повноважних представників прокурора, позивача та відповідача в засідання суду обов'язкова.

Суд попереджає, що за ненадання витребуваних судом документів і за ухилення від вчинення дій, покладених господарським судом на сторону, на підставі п. 5 ст. 83 ГПК України може бути стягнутий штраф у сумі до 1700 грн.

Головуючий суддя О.В.Рябцева

Суддя В.О.Демидов

Суддя Б.В.Яресько

СудГосподарський суд Луганської області
Дата ухвалення рішення19.09.2013
Оприлюднено23.09.2013
Номер документу33620358
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —913/1498/13

Постанова від 16.04.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Мачульський Г.М.

Ухвала від 25.03.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Мачульський Г.М.

Ухвала від 08.02.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Мачульський Г.М.

Ухвала від 20.01.2014

Господарське

Господарський суд Луганської області

Рябцева О.В.

Ухвала від 15.01.2014

Господарське

Господарський суд Луганської області

Рябцева О.В.

Постанова від 19.12.2013

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

М'ясищев А.М.

Ухвала від 03.12.2013

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

М'ясищев А.М.

Рішення від 05.11.2013

Господарське

Господарський суд Луганської області

Рябцева О.В.

Ухвала від 30.09.2013

Господарське

Господарський суд Луганської області

Рябцева О.В.

Ухвала від 19.09.2013

Господарське

Господарський суд Луганської області

Рябцева О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні