КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа: № 8/543 Головуючий у 1-й інстанції: Качур І.А. Суддя-доповідач: Романчук О.М
У Х В А Л А
Іменем України
17 вересня 2013 року м. Київ
Київський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Головуючого: Романчук О.М.,
Суддів: Пилипенко О.Є.,
Шелест С.Б.,
при секретарі Воронець Н.В.
розглянувши в судовому засіданні в місті Києві апеляційну скаргу Відкритого акціонерного товариства «Укрнафта» на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 14 травня 2013 року у справі за адміністративним позовом Державного агентства з енергоефективності та енергозбереження України до Відкритого акціонерного товариства «Укрнафта» про стягнення підвищеної плати за нераціональне використання паливно-енергетичних ресурсів в розмірі 146 320,26 грн., -
В С Т А Н О В И В :
Позивач звернувся до суду з позовом до Відкритого акціонерного товариства «Укрнафта» про стягнення підвищеної плати за нераціональне використання паливно-енергетичних ресурсів в розмірі 146 320,26 грн.
Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 14 травня 2013 року адміністративний позов задоволено.
Не погоджуючись з прийнятою постановою суду, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати постанову суду від 14.05.2013 року та прийняти нову, якою у задоволені позову відмовити.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає необхідним апеляційну скаргу залишити без задоволення, виходячи з наступного.
Судом першої інстанції встановлено, що Територіальним управлінням Державної інспекції з енергозбереження по Полтавській області проведено перевірку стану використання паливно-енергетичних ресурсів відокремленого підрозділу (філії) ВАТ «Укрнафта» - Нафтогазовидобувного управління «Полтаванафтогаз», за результатами якої складено акт від 30.07.2008 року №18-16/пп-4108.
Перевіркою встановлено нераціональне використання паливно-енергетичних ресурсів через низький коефіцієнт потужності згідно з п. 5.6.14 ПУЕ та відсутність теплової ізоляції відповідно до СниП 2.04.14.88, СниП 2.04.07.86. Додатково зазначено, що стан використання паливно-енергетичних ресурсів в споживанні електричної та теплової енергії незадовільний; на підприємстві недостатньо уваги приділяється питанням енергозбереження та ефективного використання енергоносіїв: в експлуатації знаходиться морально-застаріле неефективне газовикористовуюче обладнання, теплова ізоляція на теплових мережах частково пошкоджена або відсутня, потужності конденсаторних батарей недостатньо для доведення tg4 до нормативного значення. Також відсутнє автоматичне регулювання компенсації реактивної потужності.
На підставі акту перевірки від 30.07.2008 року №18-16/пп-4108 Територіальним управлінням Державної інспекції з енергозбереження по Полтавській області прийнято постанови про сплату підвищеної плати за нераціональне використання паливно-енергетичних ресурсів 30.07.2008 року №11-08 на суму 146 320,26 грн. та від 30.07.2008 року №12-08 на суму 1 745,25 грн.
Позивач не погоджуючись з вказаними постановами Територіального управління Державної інспекції з енергозбереження по Полтавській області звернувся до Окружного адміністративного суду міста Києва про їх скасування.
Київським апеляційним адміністративним судом за наслідками перегляду постанови Окружного адміністративного суду міста Києва від 27.10.2008 року у справі №5/418 за позовом Відкритого акціонерного товариства «Укрнафта» до Державної інспекції з енергозбереження про визнання протиправними та скасування постанов від 30.07.2008 року №1108 та №12-08, апеляційну скаргу Державної інспекції з енергозбереження задоволено, рішення суду першої інстанції скасовано, у задоволенні позову Відкритого акціонерного товариства «Укрнафта» відмовлено.
Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 13.12.2012 року касаційну скаргу Відкритого акціонерного товариства «Укрнафта» відхилено, ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду залишено без змін.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, колегія суддів виходить з наступного.
Згідно з п.2 Указу Президента України від 13.04.2011 року №462 Державне агентство з енергоефективності та енергозбереження України є правонаступником Державної інспекції з енергозбереження, що ліквідується відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 28.03.2011 року №346 «Про ліквідацію урядових органів».
У абзаці 6 пункту 6 Положення про Державне агентство з енергоефективності та енергозбереження України зазначено, що Держенергоефективності має право застосовувати у порядку, встановленому законодавством, економічні санкції.
Правові, економічні, соціальні та екологічні основи енергозбереження для всіх підприємств, об'єднань та організацій, розташованих на території України, а також для громадян, визначає Закон України «Про енергозбереження» №74/94 ВР від 01 липня 1994 року.
Відповідно до статті 26 Закону України «Про енергозбереження» контроль у сфері енергозбереження здійснюється Державною інспекцією з енергозбереження згідно з порядком, встановленим Кабінетом Міністрів України, при цьому державному контролю підлягає енергетичне господарство, що включає всі підприємства і установи по отриманню, переробці, перетворенню, транспортуванню, зберіганню, обліку та використанню паливно-енергетичних ресурсів, розміщених на території України, окремі споруди та інженерні об'єкти інших підприємств і установ, які використовуються для зазначених цілей.
Постановою Кабінету Міністрів України № 699 від 02 вересня 1993 року «Про заходи щодо ефективного використання газу та інших паливно-енергетичних ресурсів в народному господарстві», встановлено, що Державна інспекція з енергозбереження здійснює державний контроль за раціональним та ефективним використанням газу та інших паливно-енергетичних ресурсів підприємствами.
Відповідно до пунктів 1, 3 Положення про Державну інспекцію з енергозбереження, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 1039 від 29.06.2000 року та на підставі постанови Кабінету Міністрів України № 346 від 28.03.2011 року, «Питання Державної інспекції з енергозбереження», яка втратила чинність, Державна інспекція з енергозбереження є урядовим органом державного управління, що діє у складі Національного агентства України з питань забезпечення ефективного використання енергетичних ресурсів (НАЕР) і йому підпорядковується, та виконує відповідно до законодавства контрольно-наглядові функції щодо використання паливно-енергетичних ресурсів.
Відповідно до статті 27 Закону «Про енергозбереження», порушення законодавства про енергозбереження тягне за собою встановлену цим Законом, а також чинним законодавством України дисциплінарну, адміністративну або цивільну відповідальність. Юридичні і фізичні особи повинні відшкодувати збитки, заподіяні ними внаслідок порушень законодавства про енергозбереження, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.
Відповідно п. «е» ст. 11 Закону України Про енергозбереження», економічні заходи для забезпечення енергозбереження передбачають введення плати за нераціональне використання паливно-енергетичних ресурсів у вигляді надбавок до діючих цін і тарифів залежно від перевитрат паливно-енергетичних ресурсів щодо витрат, встановлених стандартами.
Згідно із ч. 1 ст.17 Закону України «Про енергозбереження» економічні санкції накладаються на юридичних та фізичних осіб за: марнотратне витрачання та прямі трати паливно-енергетичних ресурсів; несвоєчасне проведення експертного обстеження використання паливно-енергетичних ресурсів, за їх споживання понад показники питомих витрат, визначених системою стандартів, а до введення системи стандартів у дію - нормами питомих витрат енергоресурсів, а також за невідповідність показників когенераційних установок кваліфікаційним показникам; невиконання чи несвоєчасне виконання приписів органів державного управління енергозбереженням щодо усунення фактів марнотратного витрачання паливно-енергетичних ресурсів.
Згідно з Постановою Кабінету Міністрів України «Про заходи щодо ефективного використання газу та інших паливно-енергетичних ресурсів в народному господарстві» за перевитрати газу та інших паливно-енергетичних ресурсів внаслідок неефективного його використання, виявлені органами Державної інспекції з енергозбереження, сплачується підвищена плата. Якщо перевитрати газу та інших паливно-енергетичних ресурсів викликані недодержанням технологічної дисципліни, то споживач сплачує за річний обсяг перевитрат газу та інших паливно-енергетичних ресурсів у двократному розмірі встановленої на них ціни.
З матеріалів справи вбачається, що на Нафтогазовому підприємстві «Полтаванафтогаз» ВАТ «Укрнафта» нераціональні перевитрати ПЕР по підприємству складають: перевитрати електричної енергії через низький коефіцієнт потужності (ПУЕ п.5.6.14)
Сумарні перевитрати нераціонального використання електричної енергії 160988 кВт.год/рік, що складає розмір підвищеної плати 146320,26 грн.
Територіальним управлінням Державної інспекції з енергозбереження по Полтавській області, на підставі вищезазначеного акту перевірки, застосовано підвищену плату за нераціональне використання паливно-енергетичних ресурсів, згідно з чинним законодавством.
Розмір підвищеної плати передбачений постановою Кабінету Міністрів України «Про заходи щодо ефективного використання газу та інших паливно-енергетичних ресурсів в народному господарстві» від 02.09.1993 року №699.
В розділі II вищевказаної постанови Кабінету Міністрів України зазначено, що споживач сплачує за річний обсяг перевитрат газу та інших паливно-енергетичних ресурсів у двократному розмірі встановленої на них ціни. Плата вноситься одразу після обстеження підприємства Державною інспекцією з енергозбереження.
Заявлена сума боргу підтверджена матеріалами справи, а саме, розрахунком боргу, згідно якого вартість 1 кВт.год. електричної енергії за актом становить 0,4254 грн.(1 клас), 0,5628 гри. (2 клас). Вартість нераціонального використання, перевитрат електричної енергії складає: 34030,9 кВт.год./рік х 0,5628 грн. = 19152,59 грн. 126957,1 кВт.год./рік х 0,4254 грн. = 54007,55 грн. Всього: 19152,59 + 54007,55 = 73160,14 грн.
Розмір підвищеної плати становить вартість нераціональних перевитрат електричної енергії помножено на 2 (двократний розмір) 73160,14 грн. х 2 = 146320,26 грн.
Таким чином, з урахуванням обставин, встановлених під час перевірки, суд вважає, що рішення про застосування до ВАТ «Укрнафта» економічні санкції у вигляді підвищеної плати за нераціональне (неефективне) використання паливно-енергетичних ресурсів: природного газу та електроенергії, прийняті на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.
Крім того, факт вчинення правопорушення, підтверджується ухвалою Вищого адміністративного суду України від 13.12.2012 року у справі за позовом Відкритого акціонерного товариства «Укрнафта» до Державної інспекції з енергозбереження про визнання протиправними та скасування постанов від 30.07.2008 року №1108 та №12-08.
Однак, як на підставу для скасування оскарженої постанови представник позивача посилався на наказ Національного агентства України з питань забезпечення ефективного використання енергетичних ресурсів та Міністерства палива та енергетики України від 26.01.2010 року № 4/24 «Про скасування застосування економічних санкцій за перетікання реактивної потужності». Відповідно до п. 1 зазначеного наказу, до споживачів електричної енергії, які розраховуються з електропередавальною організацією за перетікання реактивної електроенергії згідно з електропередавальною організацією та її споживачами, затвердженою наказом Міністерства палива та енергетики України від 17 січня 2002 року за № 19 і зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 1 лютого 2002 року за № 93/6381, економічних санкцій за перевитрати електричної енергії з формулюванням «відхилення коефіцієнту потужності мережі електропостачання від нормативного (граничного) значення».
Проте, зазначений наказ скасовано наказом Національного агентства України з питань забезпечення ефективного використання енергетичних ресурсів та Міністерства палива та енергетики України від 23.04.2010 року № 38/155.
За змістом частин 4, 5 ст. 11 КАС України суд повинен визначити характер спірних правовідносин та зміст правової вимоги, матеріальний закон, який їх регулює, а також факти, що підлягають встановленню і лежать в основі вимог та заперечень; з'ясувати, які є докази на підтвердження зазначених фактів.
Таким чином, суд першої інстанції дійшов до вірного висновку, що поданих доказів достатньо для встановлення обставин справи та для ухвалення судового рішення.
Одним з принципів адміністративного судочинства, передбачених ст.7 Кодексу адміністративного судочинства України, є принцип законності, який відповідно до ст.9 Кодексу адміністративного судочинства України, полягає в наступному, суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч.1 ст.71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу, а суд згідно ст.86 цього Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вирішила згідно ст. 200 КАС України залишити апеляційну скаргу без задоволення, а постанову суду - без змін, з урахуванням того, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.
Керуючись ст. ст. 160, 195, 196, 198, 200, 205, 206 КАС України, суд, -
У Х В А Л И В :
Апеляційну скаргу Відкритого акціонерного товариства «Укрнафта» - залишити без задоволення, а постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 14 травня 2013 року - без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів з дня її складання в повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Повний текст ухвали виготовлено 19 вересня 2013 року.
Головуючий суддя: О.М. Романчук
Судді: О.Є.Пилипенко
С.Б.Шелест
Головуючий суддя Романчук О.М
Судді: Пилипенко О.Є.
Шелест С.Б.
Суд | Київський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.09.2013 |
Оприлюднено | 25.09.2013 |
Номер документу | 33682703 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський апеляційний адміністративний суд
Романчук О.М
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні