Постанова
від 10.09.2013 по справі 826/2623/13-а
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа: № 826/2623/13-а Головуючий у 1-й інстанції: Погрібніченко І.М.

Суддя-доповідач: Василенко Я.М.

ПОСТАНОВА

Іменем України

10 вересня 2013 року м. Київ

Київський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого Василенка Я.М.,

суддів Кузьменка В.В., Шурка О.І.,

при секретарі Зубрицькому Д.П.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю виробничо-комерційна фірма «КОМЕТА» ЛТД на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 19.04.2013 у справі за його адміністративним позовом до Державного агентства земельних ресурсів України, треті особи, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору - державне підприємство «Державна картографічна фабрика», державне підприємство «Центр державного земельного кадастру» про зобов'язання вчинити дії,-

В С Т А Н О В И В:

ТОВ Виробничо-комерційна фірма «КОМЕТА» ЛТД звернулось до суду першої інстанції із позовом, в якому просило: скасувати наказ Державного агентства земельних ресурсів України «Про реорганізацію Державного підприємства «Державна картографічна фабрика» шляхом його приєднання до Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру» від 09.01.2013 № 5; зобов'язати Державне агентство земельних ресурсів України надати на затвердження до Фонду державного майна України план-графік передприватизаційної підготовки Державного підприємства «Державна картографічна фабрика» (код за ЄДРПОУ 02570457, місцезнаходження: м. Вінниця, вул. 600-річчя, 19); зобов'язати Державне агентство земельних ресурсів України підписати зі свого боку спільний наказ з Фондом державного майна України щодо передприватизаційної підготовки Державного підприємства «Державна картографічна фабрика» (код за ЄДРПОУ 02570457, місцезнаходження: м. Вінниця, вул. 600-річчя, 19).

Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 19.04.2013 в задоволенні позовних вимог відмовлено повністю.

Не погоджуючись з зазначеним вище судовим рішенням позивач звернувся із апеляційною скаргою, в якій просить скасувати оскаржувану постанову, як таку, що постановлена із порушенням норм матеріального і процесуального права, та ухвалити нову постанову, якою позовні вимоги задовольнити.

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення сторін, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що зазначена апеляційна скарга підлягає задоволенню, виходячи з наступних підстав.

09.01.2013 Державним агентством земельних ресурсів України винесено наказ № 5 «Про реорганізацію Державного підприємства «Державна картографічна фабрика» шляхом його приєднання до Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру».

Зазначеним наказом вирішено реорганізувати Державне підприємство «Державна картографічна фабрика» шляхом приєднання до ДП «Центр державного земельного кадастру» та створення на його базі структурного відокремленого підрозділу - Вінницький виробничий підрозділ Центру державного земельного кадастру. Установлено, що Центр державного земельного кадастру є правонаступником всіх прав і обов'язків ДП «Державна картографічна фабрика».

Суд першої інстанції мотивував своє рішення тим, що Держземагенством України було прийнято наказ від 09.01.2013 №5 відповідно до Закону України «Про управління об'єктами державної власності» та Закону України «Про центральні органи державної влади», розпорядження Кабінету Міністрів України від 10.05.2012 № 263-р «Про віднесення цілісних майнових комплексів державних підприємств до сфери управління Державного агентства земельних ресурсів» на підставі та у спосіб, що визначені положенням про Держземагенство та за наявності погодження Міністра аграрної політики та продовольства України.

Апелянт у своїй скарзі зазначає, що ДП «Державна картографічна фабрика» має стратегічне значення для економіки і безпеки держави, що підтверджується листом Держземагенства України «Про надання відмови щодо приватизації ДП «Державна картографічна фабрика», а тому прийняте Держземагенством України рішення про реорганізацію ДП «Державна картографічна фабрика» не відповідає вимогам законодавства та має бути скасоване.

Колегія суддів вважає доводи апелянта обґрунтованими та не погоджується з висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про управління об'єктами державної власності» від 21.09.2006 № 185-V управління об'єктами державної власності - здійснення Кабінетом Міністрів України та уповноваженими ним органами, іншими суб'єктами, визначеними цим Законом, повноважень щодо реалізації прав держави як власника таких об'єктів, пов'язаних з володінням, користуванням і розпоряджанням ними, у межах, визначених законодавством України, з метою задоволення державних та суспільних потреб.

Згідно з п. 1 Положення про Державне агентство земельних ресурсів України, затвердженого Указом Президента України від 08.04.2011 № 445/2011 (далі - Положення про Держземагентство), Державне агентство земельних ресурсів України (Держземагентство України) є центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів та топографо-геодезичної і картографічної діяльності, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства України, входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері земельних відносин та топографо-геодезичної і картографічної діяльності.

Статтею 1 Закону України «Про приватизацію державного майна» від 04.03.1992 № 2163-XII встановлено, що приватизація державного майна - платне відчуження майна, що перебуває у державній власності, у тому числі разом із земельною ділянкою державної власності, на якій розташований об'єкт, що підлягає приватизації, на користь фізичних та юридичних осіб, які можуть бути покупцями відповідно до цього Закону, з метою підвищення соціально-економічної ефективності виробництва та залучення коштів для здійснення структурної перебудови національної економіки.

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 10 1 Закону України «Про приватизацію державного майна» передприватизаційна підготовка може передувати прийняттю рішення про приватизацію. Передприватизаційна підготовка державних підприємств, а також акціонерних товариств, створених у процесі корпоратизації, проводиться уповноваженими органами управління у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, з урахуванням вимог законодавства про захист економічної конкуренції у період до їх передачі Фонду державного майна України для приватизації. Проведення передприватизаційної підготовки здійснюється відповідно до проектів передприватизаційної підготовки підприємств. Проекти передприватизаційної підготовки підприємств, віднесених до об'єктів групи Г, затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Порядком проведення передприватизаційної підготовки підприємств, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17.08.1998 № 1301 (далі - Порядок) передбачено, що метою передприватизаційної підготовки є підвищення вартості об'єктів приватизації, їх інвестиційної привабливості та ліквідності, забезпечення створення конкурентного середовища, запобігання монополізації товарних ринків з урахуванням наявних економічних, технологічних та інших умов (п. 2)

Згідно з п. 6 Порядку встановлено, що включення підприємств до плану-графіку передприватизаційної підготовки здійснюється Фондом державного майна на підставі пропозицій відповідних уповноважених органів управління та державних органів приватизації, а також потенційних покупців (інвесторів), що вважаються такими відповідно до ст. 8 Закону України «Про приватизацію державного майна».

Колегія суддів зазначає, що оскільки, включення підприємств до плану-графіку передприватизаційної підготовки віднесено виключно до компетенції Фонду державного майна України, то тільки Фонд державного майна України, як єдиний орган, що реалізує державну політику у сфері приватизації, має право на вирішення питання про проведення передприватизаційної підготовки підприємств.

Відповідно до Указу Президента України «Про організаційні заходи з підготовки об'єктів права державної власності до приватизації» від 19.02.2002 №267/2002 органи виконавчої влади, уповноважені управляти державним майном, зобов'язані здійснювати заходи з передприватизаційної підготовки об'єктів права державної власності, виходячи, насамперед, з необхідності підвищення їх інвестиційної привабливості.

Також, органи виконавчої влади, уповноважені управляти державним майном, зобов'язані забезпечувати внесення до Фонду державного майна України у 2002 році до 1 травня, а з 2003 року - до 1 березня року, що передує відповідному бюджетному періоду, проектів планів-графіків передприватизаційної підготовки об'єктів права державної власності.

Як вбачається з матеріалів справи, 16.05.2012 ТОВ Виробничо-комерційна фірма «КОМЕТА» ЛТД на підставі ст. 10-1 Закону України «Про приватизацію державного майна» та п. 6 Порядку передприватизаційної підготовки підприємств внесло пропозицію до Фонду державного майна України про включення державного підприємства «Державна картографічна фабрика» до плану-графіку передприватизаційної підготовки.

Фонд державного майна України листом «Щодо передприватизаційної підготовки» за № 10-21-9810 від 27.06.2012 повідомив, що відповідно до Порядку передприватизаційної підготовки підприємств, Фондом був підготовлений та підписаний зі свого боку спільний наказ з Міністерством екології та природних ресурсів України щодо передприватизаційної підготовки державного підприємства «Державна картографічна фабрика», та листом від 20.06.2012 №10-21-9377 направлений на адресу вказаного міністерства.

Міністерство екології та природних ресурсів України листом від 23.07.2012 №14503/13/10-12 повідомило Фонд державного майна України, що на підставі розпорядження Кабінету Міністрів України від 10.05.2012 №263-р «Про віднесення цілісних майнових комплексів державних підприємств до сфери управління Державного агентства земельних ресурсів» передбачена передача державних топографо-геодезичних підприємств до сфери управління Державного агентства земельних ресурсів України та запропонувало Фонду державного майна України з метою підписання спільного наказу та плану-графіку передприватизаційної підготовки ДП «Державна картографічна фабрика» звернутися до Державного агентства земельних ресурсів України.

Листом №10-21-12780 від 28.08.2012 Фонд державного майна України звернувся до Державного агентства земельних ресурсів України з відповідною пропозицією, на що отримав відповідь від Державного агентства земельних ресурсів України - лист № 17230/17/4-12 від 23.10.2012 «Про надання відмови щодо приватизації ДП «Державна картографічна фабрика», в якому зазначено, що Держземагенство України не надає згоди па приватизацію ДП «Державна картографічна фабрика».

Колегія суддів звертає увагу, що зі змісту відповіді Держземагенства України вбачається, що розгляд й вирішення питання про передприватизаційну підготовку ДП «Державна картографічна фабрика» Держземагенством України взагалі не здійснювалося, оскільки надана відповідь не має ніякого відношення до представлених у листі № 10-21-12780 від 28.08.2012 Фонду державного майна України пропозицій.

Відповідно до п. 5 Порядку передприватизаційна підготовка підприємств здійснюється згідно з проектами передприватизаційної підготовки в терміни, визначені планом-графіком передприватизаційної підготовки.

Згідно до абз. 1 п. 7 Порядку план-графік передприватизаційної підготовки підприємств, які мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави, віднесені до об'єктів групи Г, мають у своєму складі відокремлені чи територіально роздроблені виробництва, розвинуту соціальну інфраструктуру, майно, що не підлягає приватизації, структурні підрозділи, які реалізують аналогічні або взаємозамінні види товарів (робіт, послуг), а також акціонерних товариств, створених у процесі корпоратизації (за винятком об'єктів, що не підлягають приватизації відповідно до Закону України «Про перелік об'єктів права державної власності, що не підлягають приватизації», затверджується Кабінетом Міністрів України і підлягає опублікуванню в друкованих виданнях державних органів приватизації.

Відповідно з п. 11 Порядку проект передприватизаційної підготовки підприємства розробляється робочою групою, яка утворюється уповноваженим органом управління, і погоджується Фондом державного майна. До складу робочої групи входять представники зазначеного органу, Мінекономрозвитку, державних органів приватизації та підприємства, щодо якого необхідно здійснити передприватизаційну підготовку. Проект передприватизаційної підготовки підприємства, віднесеного до об'єктів групи Г, затверджується Кабінетом Міністрів України у строки, визначені планом-графіком.

Відповідно до абз. 2 п. 7 Порядку плани-графіки передприватизаційної підготовки інших підприємств затверджуються спільним рішенням Фонду державного майна та відповідного уповноваженого органу управління.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів прийшла до висновку, що положеннями Порядку чітко визначено, що рішення про проведення передприватизаційної підготовки підприємств приймається безпосередньо Фондом державного майна України шляхом включення підприємства до плану-графіку передприватизаційної підготовки.

Отже, надіслання Фондом державного майна України до уповноваженого органу управління листа № 10-21-12780 від 28.08.2012 з пропозицією надати останнім план-графік передприватизаційної підготовки підприємства, що входить до сфери його управління, свідчить про те, що Фондом державного майна України вказане підприємство вже було включено до плану-графіку передприватизаційної підготовки, а тому у Держземагенства України, як у органу управління ДП «Державна картографічна фабрика», виникли обов'язки, передбачені Порядком, зокрема, щодо затвердження плану-графіку передприватизаційної підготовки.

Водночас, Порядком передбачено обов'язок уповноваженого органу управління по проведенню передприватизаційної підготовки підприємства, яке належить до сфери його управління та включене Фондом державного майна України до плану-графіку передприватизаційної підготовки.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів зазначає, що Порядком проведення передприватизаційної підготовки підприємств з метою узгодження з Фондом державного майна України терміну проведення передприватизаційної підготовки підприємств, а також конкретних її заходів, передбачено обов'язок уповноваженого органу управління по складанню проекту плану-графіку передприватизаційної підготовки підприємства та внесенню його до Фонду державного майна України для спільного затвердження.

Більш того, відповідно до витягу з протоколу наради при головуванні Прем'єр-міністра України Азарова М.Я. від 10.06.2013, отриманого Фондом державного майна України, предметом розгляду якої були питання удосконалення нормативно-правових актів, що регулюють відносини у сфері здійснення передприватизаційної підготовки підприємств, передбачено впровадження відповідальності для уповноваженних органів управління за неподання до Фонду державного майна України проектів планів-графіків передприватизаційної підготовки підприємств.

Вказане також підтверджує, що подання уповноваженим органом управління до Фонду державного майна України проекту плану-графіку передприватизаційної підготовки підприємства є його обов'язком, а не правом, оскільки відповідальність може встановлюватися тільки щодо невиконання або неналежного виконання особою своїх обов'язків.

Більш того, відповідно до п. 22 ч. 2 ст. 5 Закону України «Про управління об'єктами державної власності» здійснюючи управління об'єктами державної власності, Кабінет Міністрів України, зокрема, погоджує рішення уповноважених органів управління щодо створення, реорганізації та ліквідації діяльності підприємств державного сектору економіки, що мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави.

Колегія суддів вважає, що судом першої інстанції протиправно не було враховано, що ДП «Державна картографічна фабрика» має стратегічне значення для економіки і безпеки держави, що підтверджується листом Держземагенства України «Про надання відмови щодо приватизації ДП «Державна картографічна фабрика» від 23.10.2012 за № 17230/17/4-12, де в п'ятому абзаці вказаного листа, зокрема, зазначено, що ДП «Державна картографічна фабрика» - це єдине виробниче підприємство, основною метою діяльності якого є створення та випуск топографічних карт загальнодержавного призначення та каталогів координат геодезичних пунктів для забезпечення потреб, в першу чергу оборони держави, а також економіки, науки та освіти, а тому відповідачем протиправно прийнято оскаржуване рішення за відсутності погодження КМ України.

Також, колегія суддів не погоджується з доводами відповідача та мотивами суду першої інстанції про те, що рішенням відповідача не порушено права та законні інтереси ТОВ Виробничо-комерційна фірма «КОМЕТА» ЛТД з огляду на те, що спірне рішення позбавляє вказане товариство тих прав, що має потенційний покупець відповідно до Закону України «Про приватизацію державного майна».

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів прийшла до висновку, що прийняте Держземагенством України рішення про реорганізацію ДП «Державна картографічна фабрика» не відповідає вимогам законодавства, а тому підлягає скасуванню, що не було встановлено судом першої інстанції.

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідач не надав до суду належних доказів, що б підтверджували факт правомірності винесення наказу Державного агентства земельних ресурсів України «Про реорганізацію Державного підприємства «Державна картографічна фабрика» шляхом його приєднання до Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру» від 09.01.2013 № 5.

Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 198, п. 4 ч. 1 ст. 202 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на постанову суду першої інстанції суд апеляційної інстанції вирішив скасувати її та ухвалити нове рішення, оскільки судом першої інстанції порушено норми матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.

Керуючись ст.ст. 160, 198, 202, 205, 207, 254 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю Виробничо-комерційна фірма «КОМЕТА» ЛТД задовольнити.

Постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 19.04.2013 - скасувати та ухвалити нову постанову, якою позовні вимоги задовольнити.

Наказ Державного агентства земельних ресурсів України «Про реорганізацію Державного підприємства «Державна картографічна фабрика» шляхом його приєднання до Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру» від 09.01.2013 № 5 скасувати.

Зобов'язати Державне агентство земельних ресурсів України надати на затвердження до Фонду державного майна України план-графік передприватизаційної підготовки Державного підприємства «Державна картографічна фабрика» (код за ЄДРПОУ 02570457, місцезнаходження: м. Вінниця, вул. 600-річчя, 19).

Зобов'язати Державне агентство земельних ресурсів України підписати зі свого боку спільний наказ з Фондом державного майна України щодо передприватизаційної підготовки Державного підприємства «Державна картографічна фабрика» (код за ЄДРПОУ 02570457, місцезнаходження: м. Вінниця, вул. 600-річчя, 19).

Постанова набирає законної сили з моменту проголошення, проте може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України в порядку та строки, встановлені статтею 212 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий: Василенко Я.М.

Судді: Кузьменко В.В.

Шурко О.І.

Повний текст постанови виготовлений 16.09.2013.

Головуючий суддя Василенко Я.М.

Судді: Кузьменко В. В.

Шурко О.І.

Дата ухвалення рішення10.09.2013
Оприлюднено26.09.2013
Номер документу33696842
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/2623/13-а

Ухвала від 10.04.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Розваляєва Т.С.

Ухвала від 01.07.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Розваляєва Т.С.

Ухвала від 20.08.2013

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Василенко Я.М.

Постанова від 10.09.2013

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Василенко Я.М.

Постанова від 19.04.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Погрібніченко І.М.

Ухвала від 05.03.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Погрібніченко І.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні