ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ПОСТАНОВА ІМЕНЕМ УКРАЇНИ 09 вересня 2013 року о/об 14 год. 23 хв. Справа № 808/6082/13-ам.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Горобцової Я.В., за участю секретаря судового засідання Колесникової С.Г., розглянувши у місті Запоріжжі у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Блоки» до Державної екологічної інспекції у Запорізькій області про визнання дій протиправними та скасування припису, - ОБСТАВИНИ СПРАВИ: 08 липня 2013 року до Запорізького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Блоки» до Державної екологічної інспекції у Запорізькій області, в якому позивач просить визнати протиправними дії Державної екологічної інспекції у Запорізькій області при здійсненні розрахунку збитків за наднормативний викид забруднюючих речовин в атмосферне повітря ТОВ «Блоки» від 18.05.2013. Позовні вимоги обґрунтовано тим, що дії Державної екологічної інспекції у Запорізькій області стосовно розрахунку шкоди, заподіяної державі із застосуванням розрахункового методу визначення наднормативних викидів забруднюючих речовин є протиправними, оскільки згідно п. 2.7. та 2.7.2. «Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря», затвердженої Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України №639 від 10.12.2008, розрахункові методи використовуються у випадках, якщо викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря здійснюються внаслідок невиконання в установлені дозволом на викиди забруднюючих речовин терміни запланованих заходів щодо скорочення викидів забруднюючих речовин. Крім цього, відповідно до п. 2.3. Методики, при визначенні наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря інструментально-лабораторними методами контролю використовуються результати інструментально-лабораторних вимірювань лабораторій, які атестовані на право проведення відповідних інструментально-лабораторних вимірювань. Разом з тим жодних посилань на виконані вимірювання акт перевірки або розрахунок шкоди не містить. Ухвалою Запорізького окружного адміністративного суду від 08 серпня 2013 року відкрито провадження у справі та призначено справу до судового розгляду. Представник позивача у судовому засіданні підтримав позовні вимоги в повному обсязі. Представник відповідача у судовому засіданні заперечив проти задоволення позову та просив суд відмовити у позові в повному обсязі. На підставі частини третьої статті 160 КАС України в судовому засіданні 09 вересня 2013 року проголошено вступну та резолютивну частини постанови. Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши пояснення сторін, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд, - ВСТАНОВИВ: Відповідно до Свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи Серії А 01 №027871 Приватне акціонерне товариство «Блоки» 27.03.1996 зареєстроване Виконавчим комітетом Запорізької міської ради за адресою: 69014, Запорізька область, місто Запоріжжя, вулиця Карпенка-Карого, будинок 21 «Б», ідентифікаційний код 19275952, номер запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців про заміну свідоцтва про державну реєстрацію 11031070020001089 (а. с. 53) Згідно Повідомлення про проведення державної реєстрації припинення юридичної особи від 13.12.2012 б/н до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців 13 грудня 2012 року внесено запис №11031120027001089 про проведення державної реєстрації припинення юридичної особи – Приватне акціонерне товариство «Блоки». Відповідно до Виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Серії АБ №510089 Товариство з обмеженою відповідальністю «Блоки» 27.03.1996 зареєстроване Виконавчим комітетом Запорізької міської ради за адресою: 69014, Запорізька область, місто Запоріжжя, вулиця Карпенка-Карого, будинок 21 «Б», ідентифікаційний код 19275952, номер запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців про заміну свідоцтва про державну реєстрацію 11031450000033518. Відповідно до ст.20 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», наказу Державної екологічної інспекції у Запорізькій області від 07.06.2012 №394 та на підставі направлення на проведення планової перевірки дотримання вимог законодавства ПрАТ «Блоки», Державною екологічною інспекцією у Запорізькій області проведена планова перевірка дотримання вимог природоохоронного законодавства ПрАТ «Блоки», за результатами якої складено Акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 11.06.-27.06.2012 (а. с. 13). Як вбачається з Акту перевірки, підприємством здійснено перереєстрацію юридичної особи у відповідності з нормами Закону України «Про акціонерні товариства», (ЗАТ «Блоки» відповідно ПрАТ «Блоки»). Однак, дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами від 05.02.2008 №2310137500-27 виданий Закритому акціонерному товариству «Блоки» з терміном дії дозволу на 5 років, (з 05.02.2008 по 04.02.2013), у встановлений термін згідно п. 8 ст. 4-1 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» підприємством не переоформлено. Не переоформлений в установлений строк документ дозвільного характеру є недійсним. Крім того, з Акту перевірки також вбачається, що до складу підприємства входять: арматурний цех; склади щебеню, піску, керамзиту та сіл оси цементу; бетоно-змішувальний вузол; дозаторна; формувальний цех; слюсарна майстерня; склад готової продукції; гараж; адміністративно-побутовий корпус. Разом з тим, при здійсненні виробничої діяльності по виготовленню виробів із бетону для будівництва, товарної арматури та бетону підприємство експлуатує технологічне устаткування яке пов'язане з викидами забруднюючих речовин в атмосферне повітря: пересувний піст газового різання, пересувний зварювальний піст, відрізні верстати типу СМЖ 857, СМ 759, машини контактного точкового зварювання типу МПТ-75, зварювальний піст, ємність з емульсором, бетонозмішувач С-548, заточний верстат. Основними забруднюючими речовинами, які викидаються в атмосферу є: речовини у вигляді суспендованих твердих частинок, залізо та його сполуки, окис вуглецю, свинець та його сполуки, пил неорганічний який містить двоокис кремнію, оксид азоту, диоксид сірки, манган та його сполуки, емульсор, неметановані леткі органічні сполуки, вуглеводні насичені С12-С19. З Акту перевірки вбачається, що під час перевірки технологічне устаткування яке пов'язане з викидами забруднюючих речовин в атмосферне повітря працювало. Крім того, дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря на промисловий майданчик розташований за адресою: м. Запоріжжя, вул. Карпенка-Карого, буд. 21 «Б» не надано. Зважаючи на відсутність у позивача дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря в частині охорони атмосферного повітря, Держекоінспекцією винесено Припис від 03.07.2012 №20/12-П, пунктом 1.2. якого позивача зобов'язано надати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря на промисловий майданчик розташований за адресою: м. Запоріжжя, вул. Карпенка-Карого, буд. 21 «Б», які невраховані в дозвільних документах, що є порушенням вимог ст. 78 КУпАП та ст. ст. 10, 11, 33 Закону України «Про охорону атмосферного повітря». За наслідками перевірки відповідачем здійснений розрахунок розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі позивачем, в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря в загальному розмірі 43 014,83 грн. Досліджуючи правомірність дій відповідача по розрахунку збитків, нанесених державі від стаціонарних джерел викидів в розмірі 43 014,83 грн., суд зазначає наступне. За змістом ч. 8 ст. 4-1 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» підставами для переоформлення документа дозвільного характеру є зміна найменування суб'єкта господарювання - юридичної особи або прізвища, імені, по батькові фізичної особи – підприємця. У разі виникнення підстав для переоформлення документа дозвільного характеру суб'єкт господарювання зобов'язаний протягом п'яти робочих днів з дня настання таких підстав подати дозвільному органу або державному адміністратору заяву про переоформлення документа дозвільного характеру разом з документом дозвільного характеру, що підлягає переоформленню. Згідно з визначенням, наданим у постанові Кабінету Міністрів України від 13.03.2002 №302 (з подальшими змінами) «Про затвердження Порядку проведення та оплати робіт, пов'язаних з видачею дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, обліку підприємств, установ, організацій та громадян - підприємців, які отримали такі дозволи» дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами - це офіційний документ, який дає право підприємствам, установам, організаціям та громадянам - підприємцям (далі - суб'єкт господарювання) експлуатувати об'єкти, з яких надходять в атмосферне повітря забруднюючі речовини або їх суміші, за умови дотримання встановлених відповідних нормативів граничнодопустимих викидів та вимог до технологічних процесів у частині обмеження викидів забруднюючих речовин протягом визначеного в дозволі терміну. З матеріалів справи вбачається, що дозвіл, на підставі якого позивач здійснював викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, виданий 05.02.2008 (а. с. 93). Разом з тим зміна свідоцтва про державну реєстрацію ЗАТ «Блоки» на ПрАТ «Блоки» відбулась 09.11.2010. Водночас матеріали справи не містять доказів того, що позивач після перереєстрації юридичної особи ЗАТ «Блоки» на ПрАТ «Блоки» подав дозвільному органу або державному адміністратору заяву про переоформлення документа дозвільного характеру разом з документом дозвільного характеру, що підлягає переоформленню у імперативно встановлений термін, передбачений ч. 8 ст. 4-1 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності», який становить п'ять робочих днів. Порядок визначення розмірів відшкодування шкоди, заподіяної державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами суб'єктів господарювання (юридичних і фізичних осіб) регулюється Методикою розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, затвердженою наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 10.12.2008 року №639, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України від 21.01.2009 року за № 48/16064 (надалі - Методика №639). Відповідно до термінів, що визначені у п.1.5. Методики №639 викид – є надходження в атмосферне повітря забруднюючих речовин або суміші таких речовин; забруднююча речовина - речовина хімічного або біологічного походження, що присутня або надходить в атмосферне повітря і може прямо або опосередковано справляти негативний вплив на здоров'я та стан навколишнього природного середовища. Пунктом 1.4. Методики №639 передбачено, що ця Методика поширюється на державних інспекторів України з охорони навколишнього природного середовища та державних інспекторів з охорони навколишнього природного середовища відповідних територій (далі - державні інспектори) при розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, що виявлені за результатами державного контролю за додержанням суб'єктами господарювання вимог природоохоронного законодавства. За змістом п. 2.2. Методики №639 факт наднормативного викиду забруднюючих речовин в атмосферне повітря встановлюється державними інспекторами при проведенні перевірки суб'єктів господарювання інстументально-лабораторними методами контролю та розрахунковими методами. Відповідно до п. 2.7. та п. 2.7.2. Методики №639 розрахункові методи визначення наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря та об'ємної витрати газопилового потоку застосовуються у випадку викиду забруднюючих речовин в атмосферне повітря внаслідок невиконання в установлені в дозволі на викиди забруднюючих речовин терміни запланованих заходів щодо скорочення викидів забруднюючих речовин. Крім того, за приписами п. 2.3. Методики №639, при визначенні наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря інструментально-лабораторними методами контролю використовуються результати інструментально-лабораторних вимірювань лабораторій, які атестовані на право проведення відповідних інструментально-лабораторних вимірювань. Дані таких вимірювань мають бути зафіксовані в журналах первинної облікової документації, у робочих журналах лабораторій або у звітах про інструментально-лабораторних вимірювань. Згідно п. 6.11 Положення про державну екологічну інспекцію в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, затверджена наказом Міністерства екології та природних ресурсів України 04.11.2011 № 429 та зареєстрована в Міністерстві юстиції України 25 листопада 2011 р. за № 1347/20085, Держекоінспекція для виконання покладених на неї завдань має право: розраховувати розмір збитків, заподіяних державі внаслідок порушення природоохоронного законодавства, та пред'являти претензії. Отже, відповідач, який є територіальним органом спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів, наділений повноваженнями щодо проведення перевірок дотримання природоохоронного законодавства господарюючими суб'єктами, щодо складання актів перевірок та розрахунку шкоди, заподіяної цими суб'єктами внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в тому числі і в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря. Тому, встановивши під час перевірки порушення позивачем ст.ст. 10 і 11 Закону України «Про охорону атмосферного повітря» та наявність понаднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами викидів без дозволу на викиди, відповідач правомірно здійснив розрахунок збитків, завданих позивачем державі в результаті таких викидів, користуючись при цьому Методикою №639 та на підставі даних, які зазначені у Довідці про фактичний час роботи джерел викидів підприємства ТОВ «Блоки» з 27.06.2012 по 14.03.2013 (а. с. 34) та Характеристиці джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря та їх параметри (а. с. 97), які надані позивачем під час перевірки. В силу ст. 10 Закону України «Про охорону атмосферного повітря» підприємства, установи, організації та громадяни - суб'єкти підприємницької діяльності, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов'язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, зобов'язані: здійснювати організаційно-господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених стандартами та нормативами екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо. Відповідно до ст. 33 Закону України «Про охорону атмосферного повітря» - особи, винні у порушенні прав громадян на безпечне для життя і здоров'я навколишнє природне середовище, перевищенні нормативів допустимих викидів забруднюючих речовин стаціонарних джерел в атмосферне повітря та нормативів гранично допустимого впливу фізичних та біологічних факторів стаціонарних джерел, викидах забруднюючих речовин в атмосферне повітря без дозволу спеціально уповноважених на те органів виконавчої влади відповідно до закону, - несуть відповідальність згідно з законом. Статтею 68 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» передбачено, що порушення законодавства України про охорону навколишнього природного середовища тягне за собою дисциплінарну, адміністративну, цивільну та кримінальну відповідальність. При цьому, шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, відповідно до ст. 69 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», підлягає компенсації в повному обсязі. Державний контроль у галузі охорони навколишнього природного середовища здійснюється зокрема спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів, його органами на місцях, та іншими спеціально уповноваженими державними органами. Державному контролю підлягає, крім іншого, використання і охорона атмосферного повітря стан навколишнього природного середовища (ч. 1, 2 ст. 35 Закону № 1264-XII). За змістом ст. 68 Закону №1264-XII підприємства, установи, організації та громадяни України, а також іноземні юридичні та фізичні особи та особи без громадянства зобов'язані відшкодувати шкоду, завдану внаслідок порушення вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України. Застосування заходів дисциплінарної, адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних від компенсації шкоди, заподіяної забрудненням навколишнього природного середовища та погіршенням якості природних ресурсів. У відповідності до ст. 69 Закону №1264-XII шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів. Частиною 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі – КАС України) встановлені критерії, якими керується адміністративний суд при перевірці рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень. Відповідність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень передбаченим частиною 3 статті 2 КАС України критеріям перевіряється судом з урахуванням закріпленого статтею 9 КАС України принципу законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Так, відповідно до частини 3 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку. В розумінні КАС України виявлення невідповідності діяльності суб'єкта владних повноважень хоча б одному із зазначених критеріїв для оцінювання його рішень, дій та бездіяльності слугує підставою для задоволення адміністративного позову за умови, що встановлено порушення прав, свобод та інтересів позивача. Відповідно до ч. 2 ст. 11 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, і не може виходити за межі позовних вимог. Згідно ч. 1 ст. 72 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу. Згідно з вимогами ч. 2 ст. 71 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень, обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову. Таким чином, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві вимоги позивача є необґрунтованими, та, відповідно, такими, що не підлягають до задоволенню. Керуючись ст. ст. 69-71, 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, - ПОСТАНОВИВ: У задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю «Блоки» – відмовити. Постанова набирає законної сили відповідно до частини першої статті 254 Кодексу адміністративного судочинства України. Постанова може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції протягом десяти днів за правилами, встановленими ст. ст. 185-187 КАС України. Суддя Я.В. Горобцова
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.09.2013 |
Оприлюднено | 01.10.2013 |
Номер документу | 33762038 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Горобцова Ярослава Володимирівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Горобцова Ярослава Володимирівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Горобцова Ярослава Володимирівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Горобцова Ярослава Володимирівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Горобцова Ярослава Володимирівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Горобцова Ярослава Володимирівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Горобцова Ярослава Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні