cpg1251
РІВНЕНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
24 вересня 2013 року Справа № 902/612/13
Рівненський апеляційний господарський суд у складі колегії:
Головуючого судді Маціщук А.В.
судді Петухов М.Г. ,
судді Гулова А.Г.
за участю представників сторін:
позивача - нач.від.Ковальової Н.С.(пост.дов.№80 від 20.12.2012р.)
відповідача - нач.від.Федчишиної Л.А.(пост.дов.б/№ від 02.01.2013 р.)
третьої сособи Головного фінансового управління Вінницької обласної державної адміністрації - не з'явився
третьої сособи управління Державної казначейської служби України у м. Вінниці - не з'явився
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Рівненського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу відповідача на рішення господарського суду Вінницької області від 11.06.13 р.
у справі № 902/612/13 (суддя Тісецький С.С. )
за позовом публічного акціонерного товариства "Укртелеком"
до Департаменту праці і соціального захисту населення Вінницької міської ради
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Головне фінансове управління Вінницької обласної державної адміністрації
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача управління Державної казначейської служби України у м.Вінниці
про стягнення 419842,03 грн. заборгованості
в с т а н о в и в :
Відповідно до рішення господарського суду Вінницької області від 11.06.2013 р. у справі № 902/612/13 задоволено позов публічного акціонерного товариства "Укртелеком" до Департаменту праці і соціального захисту населення Вінницької міської ради про стягнення 419842,03 грн. Підлягає до стягнення з Департаменту праці і соціального захисту населення Вінницької міської ради на користь публічного акціонерного товариства "Укртелеком" 321418,43 грн. боргу по компенсації витрат за надання послуг зв`язку на пільговій основі та 6428,37 грн. відшкодування витрат пов`язаних зі сплатою судового збору.
Не погоджуючись із прийнятим рішенням, відповідач Департамент праці і соціального захисту населення Вінницької міської ради подав апеляційну скаргу у якій просить оскаржуване рішення скасувати та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позову.
Обґрунтовуючи доводи апеляційної скарги, скаржник зазначає, що судом першої інстанції при прийнятті оскаржуваного рішення повністю проігноровано норми бюджетного законодавства. Посилаючись на ст.48 Бюджетного кодексу України скаржник зазначає, що органи місцевого самоврядування при виконанні делегованих повноважень мають права та повноваження їх виконувати виключно в межах передбачених та виділених для цього фінансових ресурсів (бюджетних коштів). Також, керуючись ст.89, 102 Бюджетного кодексу України, нормами постанови Кабінету Міністрів України №256 від 04.03.2002 р. "Про затвердження Порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету" скаржник зазначає, що зобов'язання відповідача щодо відшкодування витрат позивача по наданню пільг поставлено у залежність від факту надходження коштів на рахунок відповідача (щомісячних сум субвенцій) і відповідно є неможливим для виконання відповідачем у випадку відсутності відповідних бюджетних призначень та ненадходження на рахунок відповідача цільових коштів державних субвенцій.
Скаржник звертає увагу колегії суддів на той факт, що в грудні 2012 року Департаментом праці та соціального захисту населення Вінницької міської ради (далі - Департамент) до Департаменту фінансів Вінницької міської ради подано розрахунки потреби коштів на 2013 рік на загальну суму 4328,636 тис.грн., в т.ч. на відшкодування пільг ветеранам військової служби за встановлення телефонів та в частині абонентної плати за користування квартирним телефоном - 964,409 грн. Тоді як кошторисом на 2013 рік доведено Департаменту суму по КФКВ 090214 в розмірі 2382,361 тис.грн., в тому числі з оплати послуг зв'язку ветеранам військової служби - 542,149 тис. грн.
Внаслідок такого недостатнього фінансування виникла заборгованість з оплати послуг зв'язку ветеранам військової служби в сумі 419842,03 грн.
Скаржник наголошує, що заборгованість погашається і на даний час як шляхом взаємозаліків так і платежами.
На думку скаржника, місцевий господарський суд також неправомірно відмовив у задоволенні клопотання відповідача про залучення в якості співвідповідача Міністерства фінансів України як органу, який безпосередньо відповідає за формування та виконання Державного бюджету України.
У відзиві на апеляційну скаргу позивач заперечує її доводи, вважає оскаржуване рішення законним та обґрунтованим. А тому просить залишити його без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.
Обґрунтовуючи свою правову позицію, позивач у відзиві зазначає, що недостатність бюджетного фінансування не може бути підставою для скасування рішення суду про стягнення боргу. Наголошує, що часткове погашення боргу проведене взаємозаліками, а виділених Департаменту субвенцій у кошторисі цілком достатньо для погашення заборгованості за надані пільги із оплати послуг зв'язку, наданих ветеранам військової служби.
Також, на думку позивача, суд першої інстанції цілком правомірно відхилив клопотання відповідача про залучення у якості співвідповідача Міністерства фінансів України, оскільки саме Департамент є головним розпорядником бюджетних коштів, а тому потреби у залученні іншого відповідача немає. Зазначає, що особою, у якої виникли зобов'язання по компенсації витрат позивачу на надані пільговикам м.Вінниці послуги зв'язку є саме Департамент праці та соціального захисту населення Вінницької міської ради.
У відзиві на апеляційну скаргу третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Департамент фінансів Вінницької ОДА підтримує її доводи, просить врахувати, що погашення заборгованості перед позивачем знаходиться у прямій залежності від стану фінансування субвенцій з Державного бюджету України. Зазначає, що по мірі надходження коштів погашення заборгованості буде здійснюватись і в подальшому.
У судовому засіданні 24.09.2013 р. представник відповідача підтримала доводи апеляційної скарги з підстав, зазначених у ній. Пояснила, що Департамент виконує свої зобов'язання перед позивачем щодо погашення заборгованості з компенсації вартості наданих на пільгових умовах послуг зв'язку ветеранам військової служи, по мірі надходжень субвенцій з Державного бюджету України. Зазначила, що Департамент неухильно виконує норми постанови Кабінету Міністрів та протягом 5 днів з дня надходження коштів (субвенції) на рахунки Департаменту перераховує їх надавачам послуг, в тому числі і відповідачем. Недофінансовані витрати на 2012 рік були перенесені у вигляді кредиторської заборгованості у бюджет 2013 року.
Представник позивача доводи апеляційної скарги заперечила з підстав, наведених у відзиві. Пояснила, що відповідач проводить розрахунки частково, тоді як позивач хоче отримати заборговані кошти у повному обсязі.
Розглянувши апеляційну скаргу, заслухавши пояснення представників сторін, вивчивши матеріали справи, наявні в ній докази, перевіривши оцінку обставин справи та повноту їх встановлення місцевим господарським судом, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції при винесенні оскаржуваного рішення норм матеріального та процесуального права, колегія суддів Рівненського апеляційного господарського суду вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню. При цьому апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність та обґрунтованість рішення місцевого господарського суду в повному обсязі.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що на підставі ст.63 Закону України "Про телекомунікації", п.54 Правил користування місцевим телефонним зв'язком та Закону України "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ і деяких інших осіб і їх соціальний захист" позивач надає послуги зв'язку на пільгових умовах ветеранам військової служби. До таких пільг відноситься позачергове і безоплатне встановлення домашніх телефонів, а також 50% пільги на оплату при користуванні телефоном тощо.
У період з квітня 2012 року по травень 2013 року позивачем понесено витрати на надання пільг на послуги зв'язку означеній категорії пільговиків на загальну суму 4605278,95 грн., що підтверджується актами вивірки розрахунків між ЦТП ВФ ПАТ "Укртелеком" та Департаментом праці та соціального захисту населення Вінницької міської ради /а.с.15-26 у т.1, а.с.36,45 у т.2/.
12.06.2012 р. Головним управлінням Державної казначейської служби України у Вінницькій області (сторона 1), Головним фінансовим управлінням Вінницької облдержадміністрації (сторона 2), Вінницькою філією ПАТ "Укртелеком" (сторона 3), Публічним акціонерним товариством "Вінницяобленерго" (сторона 4) та ДП "Енергоринок" (остання сторона) підписано спільне протокольне рішення про організацію взаєморозрахунків за електроенергію за рахунок коштів загального фонду державного бюджету, яким визначено слідуюче.
Спільне протокольне рішення, підписане усіма учасниками, погоджується Міністерством енергетики та вугільної промисловості України (п. 3).
Розрахунки за Спільним протокольним рішенням проводяться за такою схемою: Державна казначейська служба України перераховує Стороні 1 кошти в сумі 406 004,00 грн. з приміткою „Постанова Кабінету Міністрів України від 11.01.2005 № 20 (зі змінами), "Електроенергія" (п.п. 4, 4.1).
Сторона 1 перераховує Стороні 2 кошти в сумі 406 004,00 грн., з наступним записом у графі призначення платежу": „Постанова Кабінету Міністрів України від 11.01.2005 № 20 (зі змінами), "Електроенергія" за травень 2012 року "П"- 406 004,00 грн.; "Постанова Кабінету Міністрів України від 11.01.2005 №20 (зі змінами), "Електроенергія" за травень 2012 р., С - 0 грн." (п. 4.2).
Сторона 2 перераховує Стороні 3 кошти за надання пільг населенню за послуги зв'язку в сумі - 406 904,00 грн., в т.ч. ПДВ = 67 667, 33 грн., з наступним записом у графі "Призначення платежу": "Постанова Кабінету Міністрів України від 11.01.2005 № 20 ( зі змінами), Електроенергія за травень місяць 2012 року, "П"- 406 004,00 грн.; „Постанова Кабінету Міністрів України від 11.01.2005 № 20 (зі змінами), Електроенергія за травень місяць 2012 року "С"- 0 грн." (п .4.3).
Сторона 3 перераховує Стороні 4 кошти за спожиту в травні місяці 2012 року електроенергію в сумі 406 004,00 грн., в т.ч. ПДВ = 67 667, 33 грн., з наступним записом у графі Призначення платежу": ,,Постанова Кабінету Міністрів України від 11.01.2005 № 20 (зі змінами)" Ектроенергія за травень місяць 2012 року "П"- 406 004,00 грн., „Постанова Кабінету Міністрів України від 11.01.2005 № 20 (зі змінами), Електроенергія за травень місяць 2012 року - "С" - 0 грн." (п. 4.4).
Сторона 4 перераховує останній Стороні кошти в сумі 406 004,00 грн., в т. ч. ПДВ = 67667, 33 грн. за електроенергію, з наступним записом у графі "Призначення платежу": "Постанова Кабінету Міністрів України від 11.01.2005 № 20 (зі змінами), Електроенергія за червень місяць 2012 року "П"- 406 004,00 грн., „Постанова Кабінету Міністрів України від 11.01.2005 № 20 (зі змінами), Електроенергія за червень місяць 2012 року, "С"- 0 грн." (п.4.5).
Усі учасники розрахунків не пізніше наступного дня після зарахування коштів на їх рахунок перераховують кошти наступному учаснику розрахунків (п. 5).
Це спільне протокольне рішення набирає чинності з моменту його підписання усіма сторонами і діє до повного виконання сторонами своїх зобов'язань (п. 9).
Вказаними сторонами були підписані тотожні спільні протокольні рішення від 12.07.2012 р. на суму 405935,00 грн., від 13.09.2012 р. на суму 413754,00 грн., від 11.10.2012 р. на суму 405396,00 грн., від 14.11.2012 р. на суму 428143,00 грн., від 12.12.2012 р. на суму 402338,00 грн., від 29.01.2013 р. на суму 450842,00 грн., від 14.02.2013 р. на суму 549280,00 грн.; 14.03.2013 р. на суму 541604,00 грн.; 11.04.2013 р. на суму 518870,00 грн. /а.с.27-42 у т.1, 41-42, 48-49 у т.2/
За встановлення телефонів інвалідам військової служби по ЦТП ВФ ПАТ "Укртелеком" згідно зведених розрахунків за січень 2013 року, сума витрат, що підлягає відшкодуванню становить 42,00 грн. та за квітень 2013 - 42,00 грн. /а.с.43-54 у т.1, 37,46 у т.2/.
При цьому, відповідачем було сплачено позивачу кошти у сумі 534479,85 грн., що підтверджується платіжними дорученнями за квітень 2012 року у сумі 41845,25 грн., за травень 2012 року у сумі 41709,18 грн., за червень 2012 року - 41707,94 грн., за липень 2012 у сумі 45831,63 грн., за серпень 2012 року у сумі 45732,72 грн., за вересень 2012 року у сумі 45598,96 грн., за жовтень 2012 року у сумі 45455,34 грн., за листопад 2012 року - 45402,15 грн., за грудень 2012 року у сумі 45308,20 грн., за січень 2013 року - 45354,08 грн., за лютий 2013 року у сумі 45272,58 грн., за березень 2013 року - 45321,67 грн., за квітень 2013 року - 45212,73 грн..
У вказаних платіжних дорученнях призначенням платежу зазначено відшкодування пільг ветеранам військової служби по абонплаті.
Також відповідачем сплачено позивачу кошти у сумі 42,00 грн. в якості відшкодування пільг ветеранам військової служби за встановлення телефонів, що підтверджується платіжними дорученнями за січень 2013 року та в сумі 42,00 грн. за квітень 2013 року /а.с.55-66 у т.1, 39-40,47 у т.2/.
17.10.2011 р. та 17.09.2012 р. позивач звернувся до начальника головного фінансового управління Вінницької ОДА та начальника головного управління праці та соціального захисту населення із листами № 4-6777 та № 4-5038 щодо повідомлення про затверджені на 2012 рік суми коштів передбачених на телекомунікаційні послуги. При цьому для формування видатків по соціальним субвенціям надано потребу коштів на 2012 та 2013 роки для забезпечення проведення розрахунків по компенсації за пільгове надання таких послуг /а.с.79-80, 82 у т.1/.
11.11.2011 р. головним управлінням праці та соціального захисту населення надано письмову відповідь № 06-3069 на лист позивача № 4-6777 від 17.10.2011 р., в якій повідомляється, що надані розрахунки взяті до відома. Також вказується, що головним розпорядником коштів обласного бюджету є головне фінансове управління, а на рівні районів та міст обласного значення - управління праці та соціального захисту населення райдержадміністрації та міських рад міст обласного значення.
11.12.2012 р. виконавчим комітетом Вінницької міської ради направлено позивачу лист на звернення ПАТ "Укртелеком" від 07.11.2012 р. № 4-6043 в якому повідомляється, що рішенням сесії обласної ради № 274 від 27.12.2011 р. місту Вінниця в 2012 році виділена субвенція з державного бюджету на надання пільг з послуг зв'язку та інших передбачених пільг та компенсацію за пільговий проїзд окремих категорій громадян в сумі 42750,651 тис. грн. /а.с.83 у т.1/.
Відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 04.03.2002 р. № 256 з виділеної місту субвенції 1589,38243 тис.грн. направлено на погашення кредиторської заборгованості, яка утворилась станом на 01.01.2012 р. за надані пільги окремим категоріям громадян, з них 1580,14264 тис. грн. - на погашення заборгованості підприємствам за надані пільги з послуг зв'язку.
Залишок субвенції в сумі 41161,26857 тис. грн. забезпечив поточну потребу на 2012 рік по м.Вінниці лише на 36,8 відсотка, з них на надання пільг з послуг зв'язку передбачено 944,87136 тис. грн., що складає 36,9 відсотка від планової потреби /а.с. 81 у т.1/.
06.01.2012 року Вінницькою міською радою прийнято рішення № 618, вирішено встановити загальний обсяг видатків міського бюджету на 2012 рік у сумі 1217110,748 тис. грн. /а.с. 112-114 у т.1/.
Згідно рішення Вінницької міської ради № 618 затверджено загальний обсяг видатків міського бюджету на 2013 рік у сумі 1431758,936 тис. грн.
Кошторисом на 2012 рік для Департаменту праці і соціального захисту населення міської ради щодо пільг окремим категоріям громадян з послуг зв'язку за рахунок субвенцій з державного бюджету передбачено у сумі 2525,014 грн. /а.с.115-116, 122 у т.1/.
Кошторисом на 2013 рік визначено суму коштів у розмірі 2382,361 грн. /а.с.120-121, 123 у т.1/.
22.01.2013 р. позивачем направлено відповідачу лист № 7/430 щодо погашення заборгованості по компенсації за пільгове надання телекомунікаційних послуг, яка станом на 01.01.2013 р. по ветеранам Великої Вітчизняної війни становить 1206087,98 грн., по ветеранам військової служби - 409173,37 грн., по постраждалим внаслідок аварії на ЧАЕС - 113796,00 грн., по багатодітним сім'ям - 30093,68 грн.
13.03.2013 р. відповідачем направлено позивачу лист № 08-00-019-10718, в якому вказується, що укладання договорів по відшкодуванню пільг з оплати послуг зв'язку пільговим категоріям населення Постановою КМУ № 256 від 04.03.2002 р. не передбачено. В зв'язку з цим, договір на 2013 рік укладатись не буде до моменту внесення змін в чинне законодавство.
07.05.2013 р. позивач звернувся до начальника начальника головного управління праці та соціального захисту населення Вінницької міської ради із листом № 7/443 в якому просить включити до реєстру для проведення централізованих розрахунків через електроенергію в травні місяці 2013 року суму 194 438,00 грн. з метою забезпечення погашення витрат за надані послуги зв'язку пільговій категорії населення по ветеранам Великої Вітчизняної війни - 130000,00 грн., по ветеранам військової служби - 54000,00 грн., по постраждалим від аварії на ЧАЕС - 10000,00 грн., по багатодітним сім'ям - 438,00 грн..
Згідно зведеного реєстру акту звірки заборгованості бюджету по пільгах за послуги зв'язку через електроенергію в травні 2013 року становить 194 438,00 грн..
Даний реєстр підписано відповідачем та ПАТ "Вінницяобленерго" СО "Вінницькі МЕМ".
04.06.2013 р. відповідач завернувся до позивача із листом № 08-00-019-23663 в якому вказується, що на виконання статті 1 Закону України "Про Державний бюджет України на 2013 рік", відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11.01.2005 р. № 20 (із змінами та доповненнями), згідно листів Департаменту фінансів облдержадміністрації від 30.05.2013 року № 03-1-28/593 та листа департаменту фінансів № 10-00-012-22943 від 30.05.2013 р. в централізованому порядку позивачу погашена заборгованість за надані телекомунікаційні послуги по КФК 090214 "Пільги окремим категоріям громадян з послуг зв'язку за рахунок субвенції з державного бюджету", зокрема, пільги ветеранам військової служби, ветеранам органів внутрішніх справ, ветеранам податкової міліції, ветеранам державної пожежної охорони, ветеранам Державної кримінально-виконавчої служби, ветеранам служби цивільного у сумі 54 000,00 грн.
Також відповідач просить у листі зазначені вище суми відобразити в обліку за травень 2013 року як отримане фінансування та погашення заборгованості по пільгам.
Отже, з матеріалів справи вбачається, що між сторонами виникли правовідносини щодо надання послуг зв'язку окремим категоріям споживачів на пільговій основі, зокрема ветеранам військової служби та відшкодування витрат за надані послуги розпорядником коштів.
При цьому договірні відносини між сторонами відсутні, і правовідносини щодо надання послуг зв'язку окремим категоріям споживачів на пільговій основі, зокрема ветеранам військової служби та відшкодування витрат за надані послуги розпорядником коштів врегульовано нормами чинного законодавства.
Відповідно до ч.1 ст.509 Цивільного кодексу України зобов'язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов'язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов'язку. Аналогічну норму містить ч.1 ст.173 Господарського кодексу України, де зазначено, що господарським визнається зобов'язання, що виникає між суб'єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, в силу якого один суб'єкт (зобов'язана сторона, у тому числі боржник) зобов'язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб'єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб'єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов'язаної сторони виконання її обов'язку.
Згідно зі ст.ст.525, 526 Цивільного кодексу України, ст.193 ГК України одностороння відмова від зобов'язання або одностороння заміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
Частина 3 ст.63 Закону України "Про телекомукації" визначає, що телекомунікаційні послуги споживачам, які мають установлені законодавством України пільги з їх оплати, надаються операторами, провайдерами телекомунікацій відповідно до законодавства України.
Відповідно до п.6 ч.1 ст.6 Закону України "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ і деяких інших осіб та їх соціальний захист" ветеранам військової служби, ветеранам органів внутрішніх справ, ветеранам податкової міліції, ветеранам державної пожежної охорони, ветеранам Державної кримінально-виконавчої служби України, ветеранам служби цивільного захисту, ветеранам Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України надаються такі пільги 50-відсоткова знижка плати за користування житлом (квартирної плати) та плати за комунальні послуги (водопостачання, газ, електрична, теплова енергія та інші послуги), користування квартирним телефоном ветеранами військової служби, ветеранами органів внутрішніх справ, ветеранами податкової міліції, ветеранами державної пожежної охорони, ветеранами Державної кримінально-виконавчої служби України, ветеранами служби цивільного захисту, ветеранами Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України і членами їх сімей, які проживають разом з ними, в жилих будинках усіх форм власності в межах норм, передбачених законодавством, або 50-відсоткова знижка вартості палива, в тому числі рідкого, в межах норм, встановлених для продажу населенню для осіб, які проживають у будинках, що не мають центрального опалення.
Відповідно до підпункту 6 п.4 ч.1 ст.89 Бюджетного кодексу України до видатків, що здійснюються з районних бюджетів та бюджетів міст республіканського Автономної Республіки Крим і обласного значення та враховуються при визначенні обсягу міжбюджетних трансфертів, належать видатки на додаткові виплати населенню на покриття витрат з оплати житлово-комунальних послуг (житлові субсидії населенню), пільги окремим категоріям громадян, що надаються: ветеранам війни; особам, на яких поширюється дія Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".
За змістом ч.1 ст.102 Бюджетного кодексу України видатки місцевих бюджетів, передбачені у підпункті "б" пункту 4 частини першої статті 89 цього Кодексу, проводяться за рахунок субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення державних програм соціального захисту у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Порядок та механізм фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення компенсаційних виплат за вказані пільги окремих категорій громадян за рахунок субвенцій з державного бюджету встановлений Постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.2002 р. № 256 "Про затвердження Порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету" (далі - Порядок), зокрема, пунктами 2 та 3 якого передбачено, що фінансування видатків місцевих бюджетів за державними програмами соціального захисту населення провадиться за рахунок субвенцій, передбачених державним бюджетом на відповідний рік, у межах обсягів, затверджених у обласних бюджетах, бюджетів Автономної Республіки Крим, бюджетах міст Києва та Севастополя, міст республіканського Автономної Республіки Крим і обласного значення та у районних бюджетах на зазначені цілі.
Відповідно до пункт 4 Порядку перерахування сум субвенцій на фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення провадиться Державною казначейською службою згідно з помісячнимрозписом асигнувань державного бюджету, але в межах фактичних зобов'язань відповідних бюджетів щодо пільг, субсидій, допомоги та компенсаційних виплат.
Головними розпорядниками коштів місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення є керівники головних управлінь, управлінь, відділів та інших самостійних структурних підрозділів місцевих держадміністрацій, виконавчих органів рад, до компетенції яких належать питання праці та соціального захисту населення (далі - головні розпорядники коштів).
Головні розпорядники коштів місцевих бюджетів щомісяця готують інформацію про фактично нараховані суми та акти звіряння розрахунків за надані послуги з підприємствами - надавачами відповідних послуг і надсилають їх фінансовим органам райдержадміністрацій, виконкомів міських рад (міст республіканського Автономної Республіки Крим і обласного значення).
Фінансові органи районних держадміністрацій, виконкомів міських рад (міст республіканського Автономної Республіки Крим і обласного значення) на підставі актів звіряння, зазначених у пункті 5 цього Порядку, щомісяця готують реєстри нарахованих сум та подають їх Міністерству фінансів Автономної Республіки Крим, фінансовим органам обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій, управлінням Державного казначейства в Автономній Республіці Крим, областях, м.Києві та м.Севастополі.
Згідно з додатком № 3 до Закону України "Про Державний бюджет України на 2012 рік" субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг з послуг зв'язку за кодом програмної класифікації видатків та кредитування державного бюджету № 351125 передбачена у сумі у сумі 2 039 640,0 грн..
Аналогічна сума коштів визначена і Законом України "Про Державний бюджет України на 2013 рік".
Предметом позову в даній справі є стягнення з відповідача на користь позивача суму боргу по компенсації витрат за надання послуг зв'язку на пільговій основі в розмірі 419842,03 грн. Підставами позову позивач зазначив обставини, відповідно до яких відповідачем не здійснено компенсацію витрат позивача на надання послуг зв'язку на пільговій основі.
Відповідач Департамент праці та соціального захисту населення Вінницької міської ради в межах своєї компетенції фактично отримує кошти на відшкодування послуг зв'язку від Департаменту фінансів Вінницької міської ради та перераховує їх позивачу в терміни, визначені постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.2002 № 256 "Про затвердження Порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету". При цьому, кошти перераховуються в межах встановлених на зазначені цілі Законом України про державний бюджет на відповідний рік.
Отже, зобов'язання відповідача щодо відшкодування витрат позивача по наданню пільг поставлено в залежність від факту надходження коштів на рахунок відповідача (щомісячних сум субвенцій) і, відповідно, є неможливим для виконання відповідачем у випадку відсутності відповідних бюджетних призначень та ненадходження на рахунок відповідача цільових коштів державних субвенцій.
Згідно з частиною 6 статті 48 Бюджетного кодексу України зобов'язання щодо виплати субсидій, допомоги, пільг з оплати спожитих житлово-комунальних послуг та послуг зв'язку (в частині абонентної плати за користування квартирним телефоном), компенсацій громадянам з бюджету, на що згідно із Законами України мають право відповідні категорії громадян, обліковуються незалежно від визначених на цю мету бюджетних призначень.
Враховуючи зазначене вище і в зв'язку із недофінансуванням субвенції з Державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг з послуг зв'язку у 2011 році в бюджеті міста Вінниці утворилась кредиторська заборгованість станом на 01.01.2012 р. в сумі 1580,143 тис.грн. Дана заборгованість відповідно до норм Бюджетного кодексу України взята на облік органами Державного казначейства України, що підтверджується звітом форми №7д, №7м від 10.01.2012 р.
В грудні 2011 року департаментом праці і соціального захисту населення Вінницької міської ради до департаменту фінансів Вінницької міської ради подано розрахунки потреби в коштах до бюджету на 2012 рік із врахуванням заборгованості за 2011 рік в сумі 1580,143 тис.грн., всього на загальну суму 4089,885 тис.грн., в тому числі на відшкодування пільг ветеранам військової служби в частині абонентної плати за користування квартирним телефоном та за встановлення телефонів - 946,826 тис. грн.
Відповідно до рішення Вінницької міської ради від 06.01.2012 року №618 "Про міський бюджет на 2012 рік" кошторисом на 2012 рік департаментом фінансів Вінницької міської ради до департаменту праці і соціального захисту населення Вінницької міської ради доведено суму виплати відшкодування витрат за надання пільг з оплати послуг зв'язку по КФКВ 090214 в розмірі 2525,014 тис. грн. (для пільгових категорій громадян: ветеранів ВВ, ветеранів військової служби, громадян постраждалих від наслідків ЧАЕС, багатодітним сім'ям), зокрема з оплати послуг зв'язку ветеранам військової служби 609,63 тис.грн. (абонентної плати - 609,540 тис.грн. та встановлення телефонів - 0,090 тис.грн.), що складає - 64% забезпечення від потреби.
У м.Вінниці послуги зв'язку мешканцям міста надаються 8 організаціями надавачами послуг: ПАТ "Укртелеком", ТОВ "Веко", ЗАТ "Елекомс", Вінницька дистанція сигналізації та зв'язку, ТОВ "Радіо", ПрАТ "Датагруп", ТОВ ТК "Вінтелепорт", ТОВ НВК "Хорс-телеком".
У 2012 році згідно з кошторисом сума виплати відшкодування витрат за надання пільг з оплати послуг зв'язку по КФКВ 090214 в розмірі 2525,014 тис.грн. (кредиторська заборгованість за 2011 рік в сумі 1580,143 тис.грн. та видатки на 2012 рік в сумі 944,871 тис.грн.) розподілена між вісьмома організаціями надавачами послуг в залежності від їх фактичних потреб.
Згідно оборотної відомості по КФКВ 090214 "Пільги окремим категоріям громадян з послуг зв'язку за рахунок субвенції з державного бюджету" на 2012 рік ПАТ "Укртелеком" відшкодовано 2321,855 тис.грн., зокрема по послугах зв'язку ветеранам військової служби 543,883 тис.грн.
Згідно звіту форми № 2кмб про виконання місцевих бюджетів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України 30 січня 2012 року № 60 зі змінами, бюджет м.Вінниці за 2012 рік, зокрема видатки по КФКВ 090214 виконано на суму 2527011,54 тис.грн.
Тобто - сума, передбачена кошторисом на 2012 рік, використана в повному обсязі.
Оскільки відповідно до частини 6 статті 48 Бюджетного кодексу України видатки на послуги зв'язку обліковуються незалежно від визначених на цю мету бюджетних призначень у 2012 році в міському бюджеті утворилась кредиторська заборгованість станом на 01.01.2013 року в сумі 1628,098 тис.грн.
Дана заборгованість відповідно норм Бюджетного кодексу України взята на облік органами Державного казначейства України, що підтверджується звітом форми № 7д, № 7м від 03.01.2013 р.
Зазначена сума заборгованості в обов'язковому порядку має бути врахована в розрахунку до проекту бюджету міської ради на 2013 рік, що узгоджується із нормами Бюджетного кодексу України.
В грудні 2012 року департаментом праці і соціального захисту населення Вінницької міської ради до департаменту фінансів Вінницької міської ради подано розрахунки потреби в коштах до бюджету на 2013 рік на загальну суму 4328,636 тис.грн., в т.ч. 964,472 тис. грн. по відшкодуванню пільг ветеранам військової І служби в частині абонентної плати за користування квартирним телефоном - 1964,409 тис.грн. та за встановлення телефонів - 0,063 тис.грн.
Відповідно до рішення Вінницької міської ради від 26.12.2013 року №1065 "Про міський бюджет на 2013 рік" кошторисом на 2013 рік департаментом фінансів Вінницької міської ради до департаменту праці і соціального захисту населення Вінницької міської ради доведено суму виплати відшкодування витрат за надання пільг з оплати послуг зв'язку по КФКВ 090214 в розмірі 2382,361 тис. грн., в тому числі з оплати послуг зв'язку ветеранам військової служби 542,167 тис.грн. (абонентної плати - 542,149 тис.грн. та встановлення телефонів - 0,018 тис.грн.), що складає -56,22% забезпечення від потреби.
У 2013 році згідно з кошторисом сума виплати відшкодування витрат за надання пільг з оплати послуг зв'язку по КФКВ 090214 в розмірі 2382,361 тис.грн. (кредиторська заборгованість станом на 01.01.2013 р. в сумі 1628,098 тис.грн. та видатки на 2013 рік в сумі 754,263 тис.грн.) розподілена між восьма організаціями надавачами послуг в залежності від їх фактичних потреб.
Згідно оборотної відомості по КФКВ 090214 "Пільги окремим категоріям громадян з послуг зв'язку за рахунок субвенції з державного бюджету» на 2013 рік станом на 01.09.2013 р. ПАТ "Укртелеком" відшкодовано 1603917,51 тис.грн., зокрема по послугах зв'язку ветеранам військової служби 393776,08 тис.грн.
Згідно звіту форми № 2кмб про виконання місцевих бюджетів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України 30 січня 2012 року № 60 зі змінами, бюджет м.Вінниці за 2013 рік станом на 01.09.2013 р., зокрема, по видатках по КФКВ 090214 виконано за січень - серпень 2013 року на суму 1 695,443 тис.грн.
Отже, в межах кошторисних призначень на 2013 рік організаціям надавачам послуг зв'язку підлягає відшкодуванню 686,918 тис.грн. по усіх категоріях пільговиків. При цьому бюджет 2013 року на даний час перебуває в процесі виконання, оскільки бюджетний рік не закінчений.
Так, матеріалами справи підтверджено, що станом на 19.04.2013 р. (день звернення з позовом до суду) основний борг склав 419842,03 грн., що не заперечується відповідачем у відзиві на позов.
Згідно з актом вивірки розрахунків між позивачем та відповідачем по компенсації витрат на надання пільг на послуги зв'язку ветеранам військової служби, сума боргу станом на 01.05.2013 р. складає 375418,43 грн. зазначена сума боргу відповідає даним акта вивірки розрахунків станом на 01.05.2013 р. щодо пільг ветеранам військової служби.
При цьому від позивача 11.06.2013 р. надійшла заява про зменшення розміру позовних вимог, відповідно до якої остаточна сума боргу складає 321418,43 грн., оскільки відповідачем частково проведено розрахунок на суму 54000,00 грн. шляхом здійснення заміни взаємних вимог, що підтверджується листом № 08-00-019-23663 від 04.06.2013 р.
Отже, судами обох інстанцій встановлено, що, в межах коштів, які надійшли з Державного бюджету України, відповідач провів розрахунки з позивачем, що позивачем не заперечується. Виконання відповідачем зобов'язання щодо відшкодування наданих населенню пільг з послуг зв'язку унеможливлене за відсутності відповідних бюджетних призначень і надходження на рахунок відповідача цільових коштів державних субвенцій, а отже підстави для задоволення позовних вимог, які пред'явлені до Департаменту праці і соціального захисту населення Вінницької міської ради, - відсутні.
Посилання позивача на позицію Верховного Суду України, викладену, зокрема, у постанові від 15.05.2012 р. у справі № 11/446 за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Компанія «Тітал» до Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи, колегія суддів не приймає до уваги, оскільки у даній господарській справі досліджені правовідносини сторін, які виникли не на підставі договору, а врегульовані актами законодавства, і відповідач в даному випадку не брав на себе зобов'язань самостійно, тоді як бюджетні призначення виконані (і виконуються) ним в повному обсязі - фактичні зобов'язання відповідного бюджету за кошторисами на 2012 і 2013 рік виконані і виконуються на час розгляду справи.
Підсумовуючи наведене, колегія суддів вважає, що висновки, викладені у рішенні господарського суду Вінницької області від 11.06.2013 р. у справі № 902/612/13, не відповідають обставинам справи, що є підставою для скасування оскаржуваного рішення в частині задоволення позову та стягнення з Департаменту праці та соціального захисту населення Вінницької міської ради на користь публічного акціонерного товариства "Укртелеком" в особі Вінницької філії 321418,43 грн. боргу по компенсації витрат за надання послуг зв'язку на пільговій основі та 6 428,37 грн. відшкодування витрат, пов'язаних зі сплатою судового збору.
Витрати на судовий збір за подання апеляційної скарги відповідно до ч.1 ст.49 ГПК України покладається на позивача.
При зверненні позивачем з позовом до господарського суду сплачено судовий збір у сумі 8 396,84 грн. за платіжним дорученням № 3194 від 18.04.2013 р. Суд першої інстанції ухвалив повернути позивачеві 1968,47 грн. судового збору на підставі п.1 ч.1 ст.7 Закону України "Про судовий збір" у зв'язку із поданням останнім заяви про зменшення розміру позовних вимог. Колегія суддів залишає без змін таку ухвалу, викладену у п.3 резолютивної частини оскаржуваного рішення, як таку, що відповідає нормам процесуального законодавства.
Керуючись ст.ст.49,99,101,103-105 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
П О С Т А Н О В И В :
1. Апеляційну скаргу Департаменту праці та соціального захисту населення Вінницької міської ради задоволити. Скасувати рішення господарського суду Вінницької області від 11.06.2013 р. у справі № 902/612/13 в частині задоволення позову та стягнення з Департаменту праці та соціального захисту населення Вінницької міської ради на користь публічного акціонерного товариства "Укртелеком" в особі Вінницької філії 321418,43 грн. боргу по компенсації витрат за надання послуг зв'язку на пільговій основі та 6428,37 грн. відшкодування витрат, пов'язаних зі сплатою судового збору.
Прийняти нове рішення про відмову у позові.
В решті рішення залишити без змін.
2. Стягнути з публічного акціонерного товариства "Укртелеком" в особі Вінницької філії (код ЄДРПОУ 01182204, 21050, м.Вінниця, вул.Соборна, 8, р/р 260077394 в ПАТ "Райффайзен банк Аваль" м.Вінниця, МФО 302247) на користь Департаменту праці і соціального захисту населення Вінницької міської ради (код ЄДРПОУ 37537365, 21050, м. Вінниця, вул.Соборна, 50, р/р 35214001000034 в Управлінні Державної казначейської служби м.Вінниці, МФО 802015) 3214,18 грн. витрат на судовий збір за подання апеляційної скарги.
Доручити господарському суду Вінницької області видати наказ на виконання цієї постанови.
3. Матеріали справи № 902/612/13 повернути господарському суду Вінницької області.
Головуючий суддя Маціщук А.В.
Суддя Петухов М.Г.
Суддя Гулова А.Г.
Суд | Рівненський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 24.09.2013 |
Оприлюднено | 07.10.2013 |
Номер документу | 33934812 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Рівненський апеляційний господарський суд
Маціщук А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні