Постанова
від 10.10.2013 по справі 825/3408/13-а
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 825/3408/13

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 жовтня 2013 року Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:

головуючої судді Житняк Л.О.

за участі секретаря Сугакової Т.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Корюківка Агро" до Корюківської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Чернігівській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 18.06.2013 № 0000122200, -

В С Т А Н О В И В:

10.09.2013 Товариство з обмеженою відповідальністю "Корюківка Агро" (далі - ТОВ "Корюківка Агро") звернулось до суду з адміністративним позовом до Корюківської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Чернігівській області (далі - Корюківська ОДПІ) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 18.06.2013 № 0000122200, що прийнято за наслідками проведеної документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ "Корюківка Агро" з питань достовірності заповнення показників декларації з податку на додану вартість (далі - ПДВ) (бюджетної) за вересень 2012 року, якою встановлені порушення Податкового кодексу України, про що складено Акт від 06.06.2013 № 247/22/35789085.

Обґрунтовуючи свої вимоги щодо безпідставності спірного податкового повідомлення-рішення позивач зазначив, що висновки зазначені в Акті перевірки від 06.06.2013 № 247/22/35789085 є неправомірними та такими, що не відповідають дійсності, а податкове повідомлення-рішення від 18.06.2013 № 0000122200 - необґрунтованим та прийнятим з порушенням вимог чинного законодавства, а тому підлягає скасуванню.

Представники позивача в судовому засіданні підтримали позовні вимоги, посилаючись на обставини, зазначені у позові з наданням додаткових пояснень.

Представники відповідача проти позову заперечили та просили у його задоволенні відмовити, пояснивши, що спірне податкове повідомлення-рішення відповідає вимогам чинного законодавства. В судовому засіданні надали письмові заперечення проти позову та додаткові пояснення (а.с. 44-45,73).

Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, заслухавши пояснення представників сторін, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

ТОВ "Корюківка Агро" (ід.код 35789085) як юридичну особу зареєстровано 17.09.2008 Корюківською районною державною адміністрацією Чернігівської області (Свідоцтво про державну реєстрацію від 17.09.2008 № 10481020000000412), включено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, взято на облік до Корюківської МДПІ (правонаступник - Корюківська ОДПІ) як платника податків з 18.09.2008 за № 155, зареєстровано суб'єктом спеціального режиму оподаткування ПДВ з 01.09.2012 (Свідоцтво про реєстрацію № 200063604, дата початку дії - 01.09.2012, а.с. 27).

Фактичним видом діяльності ТОВ "Корюківка Агро" є надання послуг у рослинництві, облаштування ландшафту, вирощування зернових та технічних культур.

Відповідно, перевіряючи підстави проведення перевірки позивача, судом встановлено, що на підставі направлень від 24.05.2013 № 127, № 128, згідно із пп. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, п. 75.1 ст. 75, пп. 78.1.1 п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755, відповідно до наказу від 24.05.2013 № 162, Корюківською МДПІ проведена документальна позапланова виїзна перевірка ТОВ "Корюківка Агро" з питань достовірності заповнення показників декларації з ПДВ (бюджетної) за вересень 2012 року.

Направлення від 24.05.2013 № 127, № 128 вручені під розписку головному бухгалтеру ТОВ "Корюківка Агро" Шемет Н.М.

Перевірка проведена з відома директора ТОВ "Корюківка Агро" Лантуха М.В. та в присутності головного бухгалтера Шемет Н.М.

Перевірка проводилась з 24.05.2013 по 05.06.2013, про що складено Акт від 06.06.2013 № 247/22/35789085 (а.с. 10-20).

В розділі 4 "Висновок" Акту перевірки встановлено порушення абз. "а" пп. 209.15.1 п. 209.15 ст. 209 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755, що в свою чергу призвело до порушення п. 200.1 ст. 200 Кодексу, в результаті чого ТОВ "Корюківка Агро":

- занижено суму ПДВ, що підлягає сплаті в бюджет, у розмірі 3 048 635,00 грн. за податковою декларацією з ПДВ (бюджетною) за вересень 2012 року;

- занижено суму перевищення податкового кредиту над сумою податкового зобов'язання звітного періоду, яка зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного періоду за податковою декларацією з ПДВ за вересень 2012 року (скороченою) у розмірі 3 048 635,00 грн.

На підставі вказаного Акту перевірки Корюківською МДПІ прийнято податкове повідомлення-рішення, що є предметом даного спору, від 18.06.2013 № 0000122200, яким збільшено суму грошового зобов'язання за платежем ПДВ із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) в розмірі 3 810 794,00 грн. (за основним платежем - 3 048 635,00 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) - 762 159,00 грн., а.с. 9).

Отже, в Акті перевірки зазначено, що перевіркою достовірності відображених показників у поданій декларації з ПДВ (рядки 16.2-16.3) за період з 01.09.2012 по 30.09.2012 встановлено наступне.

Перевіркою відображеного у рядку 16.2 (колонка Б) декларації "Коригування податкового кредиту внаслідок часткового використання товарів/послуг, необоротних активів в операціях сільськогосподарського або переробного виробництва (-)" в сумі (-) 3 462 733,00 грн. встановлено, що суб'єкт господарювання здійснював коригування податкового кредиту при переході на спеціальний режим оподаткування.

Проведеною вибірковою перевіркою відображеного показника за період з 01.09.2012 по 30.09.2012 в сумі (-) 3 462 733,00 грн. на підставі таких документів: податкової декларації з ПДВ за вересень 2012 року, додатку № 5 до податкової декларації, оборотно-сальдових відомостей за вересень 2012 року, відомостей витрат по рахунку 231, відомості нарахування амортизаційних відрахувань, первинних документів встановлено заниження задекларованих суб'єктом господарювання показників у рядку 16.2 (колонка Б) декларації "Коригування податкового кредиту внаслідок часткового використання товарів/послуг, необоротних активів в операціях сільськогосподарського або переробного виробництва (-)" у сумі 3 048 635,00 грн. (6 511 368,00 грн. - 3 462 733,00 грн.).

Представник відповідача в судовому засіданні наголошував на тому, що враховуючи роз'яснення, надане листом Державної податкової служби України від 06.09.2012 № 1448/0/61-12/15-3415-25 на запит ТОВ "Корюківка Агро" щодо порядку коригування податкового кредиту при переході платника ПДВ на застосування спеціального режиму оподаткування у сфері сільського господарства, ТОВ "Корюківка Агро" після реєстрації в якості суб'єкта спеціального режиму оподаткування з вересня 2012 року повинно було подавати до Корюківської МДПІ загальну та скорочену податкову декларацію з ПДВ. При цьому, суми ПДВ, які були нараховані (сплачені) при придбанні товарів (послуг) в попередніх звітних періодах та включені до складу податкового кредиту таких попередніх звітних періодів, на дату переходу на спеціальний режим оподаткування залишаються невикористаними, мають бути розподілені на ті, які використовуватимуться у сільськогосподарському виробництві (діяльності, на яку поширюється спеціальний режим оподаткування), та ті, які використовуватимуться в іншій діяльності платника.

Так, в Акті перевірки вказано, що ТОВ "Корюківка Агро" в порушення абз. "а" пп. 209.15.1 п. 209.15 ст. 209 Податкового кодексу України у рядок 16.2 (колонка Б) декларації "Коригування податкового кредиту внаслідок часткового використання товарів/послуг, необоротних активів в операціях сільськогосподарського або переробного виробництва (-)" відкоригувало суму (з урахуванням даних камеральної перевірки декларації з ПДВ за вересень 2012 року) в сумі 3 462 733,00 грн., коли необхідно 6 511 368,00 грн.

В ході проведення перевірки встановлено, що по рахунку 10 "Основні засоби", згідно оборотно-сальдової відомості за серпень 2012 року станом на 01.09.2012 сальдо Дт.10 становить 8 202 775,00 грн., з них вартість придбаних основних засобів з ПДВ - 8 003 944,00 грн. По рахунку 131 "Знос основних засобів", згідно оборотно-сальдової відомості за серпень 2012 року станом на 01.09.2012 сальдо Кт.131 становить 3 663 348,00 грн., з них сума зносу на вартість основних засобів придбаних з ПДВ - 3 621 730,00 грн.

Перевіркою відомості нарахування амортизаційних відрахувань встановлено, що вартість придбаних основних засобі з урахуванням зносу станом на 01.09.2012 склала 4 539 427,00 грн. Із цієї суми вартість придбаних основних засобів з ПДВ склала 4 382 214,00 грн.

22.10.2012 ТОВ "Корюківка Агро" подано до Корюківської МДПІ розрахунок питомої ваги вартості сільськогосподарських товарів/послуг до вартості всіх товарів за 12 попередніх послідовних звітних (податкових) періодів, питома вага склала 98,0%. З урахуванням відсотка питомої ваги сума придбаних основних засобів, по якій необхідно проводити коригування податкового кредиту, на думку податкового органу, склала 4 294 570,00 грн. (4 382 214,00 грн. х 98,0%), сума ПДВ на цю суму становитиме 858 914,00 грн. (4 294 570,00 грн. х 20%).

Перевіркою встановлено, що залишки товарно-матеріальних цінностей придбаних з ПДВ, згідно оборотно-сальдової відомості станом на 01.09.2012, складають 3 687 094,00 грн., а саме:

дані рахунку 203 "Паливо" - 541 160,00 грн.;

дані рахунку 204 "Тара й тарні матеріали" - 567,00 грн.;

дані рахунку 205 "Сировина й матеріали" - 4 677,00 грн.;

дані рахунку 207 "Запасні частини" - 186 194,00 грн.;

дані рахунку 208 "Матеріали сільськогосподарського призначення" - 2 946 016,00 грн.;

дані рахунку 209 "Інші матеріали" - 8 470,00 грн.

Як встановлено в Акті перевірки, сума ПДВ на дані матеріальні цінності становитиме 737 419,00 грн. (3 687 094,00 грн. х 20%).

При проведенні перевірки також встановлено, що по рахунку 23.1 "Основне виробництво", згідно оборотно-сальдової відомості за вересень 2012 року, станом на 01.09.2012 сальдо Дт становить 9 287 381,14 грн. Згідно з даними аналітичного обліку по рахунку 23.1 встановлено, що станом на 01.09.2012 по Дт рах. 231 обліковувалися суми незавершеного виробництва. Таким чином, Корюківська МДПІ зазначила, що загальна сума матеріальних витрат і послуг у вартості незавершеного виробництва (Дт рах 23.1) становить 6 640 606,25 грн. (999 520,69 грн. + 2 708 513,50 грн. + 5 579 346,95 грн.), сума ПДВ - 1 328 121 грн. (6 640 606,25 грн. * 20%).

Також, в Акті перевірки зазначено, що по рахунку 27 "Сільськогосподарська продукція", згідно оборотно-сальдової відомості за вересень 2012 року станом на 01.09.2012 сальдо Дт 23.1 становить 31 619 022,41 грн. Згідно з даними аналітичного обліку по рахунку 27 встановлено, що станом на 01.09.2012 по Дт рах. 231 обліковувалися види готової продукції. Отже, загальна сума матеріальних витрат і послуг у вартості сільськогосподарської продукції (Дт рах. 27), на думку податкового органу, становить 17 934 571,02 грн. (459 977,39 грн. + 230 439,05 грн. + 13 027 631,59 грн. + 4 026 062,74 грн. + 190 460,25 грн.), сума ПДВ - 3 586 914,20 грн. (17 934 571,00 грн. * 20%).

Згідно встановленого перевіркою, Корюківська МДПІ прийшла до висновку, що ТОВ "Корюківка Агро" занижено суму ПДВ в рядку 16.2 (колонка Б) декларації з ПДВ (бюджетної) "Коригування податкового кредиту внаслідок часткового використання товарів/послуг, необоротних активів в операціях сільськогосподарського або переробного виробництва (-)" у сумі 3 048 635,00 грн. = 6 511 368,00 грн. (858 914,00 грн. + 737 419,00 грн. + 1 328 121,00 грн. + 3 586 914,20 грн.) - 3 462 733,00 грн. (сума коригування)). В результаті чого, ТОВ "Корюківка Агро" також занижено суму ПДВ в рядку 16.2 (колонка Б) декларації з ПДВ (скороченої) "Коригування податкового кредиту внаслідок часткового використання товарів/послуг, необоротних активів в операціях сільськогосподарського або переробного виробництва)" у сумі 3 048 635,00 грн., у зв'язку з тим, що платником податків при поданні декларації враховано лише залишок від'ємного значення за попередній (серпень 2012 року) місяць.

Перевіряючи правильність проведення відповідачем перевірки ТОВ "Корюківка Агро" слід зазначити, що вона проведена відповідно до вимог п. 75.1 ст. 75 Податкового кодексу України, згідно якого органи державної податкової служби мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки. Поняття та порядок проведення документальної позапланової виїзної перевірки, визначені пп. 75.1.2 п. 75.1 ст. 75 та ст. 78 Кодексу, дотримано. Підставою для проведення перевірки стала вимога пп. 78.1.1 п. 78.1 ст. 78 Кодексу. Строки проведення виїзних перевірок, встановлені ст. 82 Кодексу, не порушено.

Дослідивши фактичні обставини нарахування податкового зобов'язання, судом враховано, що згідно пп. 16.1.4 п. 16.1 ст. 16 Податкового кодексу України, який набрав чинності з 01.01.2011, платник податків зобов'язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи із врахуванням визначення терміну "податкове зобов'язання", вказаного в пп. 14.1.156 п. 14.1 ст. 14 Кодексу. При цьому, оскільки в силу пп. 9.1.3 п. 9.1 ст. 9 Кодексу податок на додану вартість відноситься до загальнодержавних податків та зборів, та є непрямим податком, який нараховується та сплачується відповідно до норм розділу V цього Кодексу (пп. 14.1.178 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).

Також в даних правовідносинах враховується п. 44.1 ст. 44 Кодексу, яким встановлено, що для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Відповідно до п. 209.1 ст. 209 Кодексу резидент, який провадить підприємницьку діяльність у сфері сільського і лісового господарства та рибальства та відповідає критеріям, встановленим у пункті 209.6 цієї статті (далі - сільськогосподарське підприємство), може обрати спеціальний режим оподаткування.

Згідно із спеціальним режимом оподаткування сума податку на додану вартість, нарахована сільськогосподарським підприємством на вартість поставлених ним сільськогосподарських товарів/послуг, не підлягає сплаті до бюджету та повністю залишається в розпорядженні такого сільськогосподарського підприємства для відшкодування суми податку, сплаченої (нарахованої) постачальнику на вартість виробничих факторів, за рахунок яких сформовано податковий кредит, а за наявності залишку такої суми податку - для інших виробничих цілей.

Зазначені суми податку на додану вартість акумулюються сільськогосподарськими підприємствами на спеціальних рахунках, відкритих в установах банків та/або в органах, які здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів у порядку, затвердженому Кабінетом Міністрів України (п. 209.2 ст. 209 Кодексу).

Також, суд враховує п. 209.6 ст. 209 Кодексу, яким визначено поняття "сільськогосподарське підприємство" як підприємство, основною діяльністю якого є постачання вироблених (наданих) ним сільськогосподарських товарів (послуг) на власних або орендованих основних фондах, а також на давальницьких умовах, в якій питома вага вартості сільськогосподарських товарів/послуг становить не менш як 75 відсотків вартості всіх товарів/послуг, поставлених протягом попередніх 12 послідовних звітних податкових періодів сукупно, та п. 209.7 ст. 209 Кодексу, яким встановлено, що сільськогосподарськими вважаються товари, зазначені у товарних групах 1 - 24, товарних позиціях 4101, 4102, 4103, 4301 згідно з УКТ ЗЕД, та послуги, які отримані в результаті здійснення діяльності, на яку відповідно до пункту 209.17 цієї статті поширюється дія спеціального режиму оподаткування у сфері сільського та лісового господарства, а також рибальства, якщо такі товари вирощуються, відгодовуються, виловлюються або збираються (заготовляються), а послуги надаються, безпосередньо платником податку - суб'єктом спеціального режиму оподаткування (крім придбання таких товарів/послуг у інших осіб), які поставляються зазначеним платником податку - їх виробником.

При цьому, в силу п. 209.11 ст. 209 Кодексу якщо суб'єкт спеціального режиму оподаткування поставляє протягом попередніх 12 послідовних звітних податкових періодів сукупно несільськогосподарські товари/послуги, питома вага яких перевищує 25 відсотків вартості всіх поставлених товарів/послуг, то:

а) на таке підприємство не поширюється спеціальний режим оподаткування, встановлений цією статтею. Таке підприємство зобов'язане визначити податкове зобов'язання з цього податку за підсумками звітного податкового періоду, в якому було допущено таке перевищення, і сплатити податок до бюджету в загальному порядку;

б) орган державної податкової служби виключає таке підприємство з реєстру суб'єктів спеціального режиму оподаткування та може повторно включити його до такого реєстру після закінчення наступних 12 послідовних звітних податкових періодів за наявності підстав, визначених цією статтею;

в) таке підприємство вважається платником зазначеного податку на загальних підставах з першого числа місяця, в якому було допущено таке перевищення.

Крім того, щодо даних правовідносин необхідно врахувати абз. "а" пп. 209.15.1 п. 209.15 ст. 209 Податкового кодексу України, яким визначено, що виробничі фактори, за рахунок яких сформовано податковий кредит: а) товари/послуги, які придбаваються сільськогосподарським підприємством для їх використання у виробництві сільськогосподарської продукції, а також основні фонди, які придбаваються (споруджуються) з метою їх використання у виробництві сільськогосподарської продукції.

У разі якщо товари/послуги, основні фонди, виготовлені та/або придбані, використовуються сільськогосподарським підприємством частково для виготовлення сільськогосподарських товарів (послуг), а частково для інших товарів/послуг, то сума сплаченого (нарахованого) податкового кредиту розподіляється виходячи з питомої ваги вартості сільськогосподарських товарів/послуг у загальній вартості усіх товарів/послуг, поставлених за 12 попередніх послідовних звітних (податкових) періодів.

У разі зміни напряму використання товарів/робіт, основних фондів платник податку проводить коригування податкового кредиту виходячи з вартості придбання товарів/послуг, балансової (залишкової) вартості основних фондів, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснено зміну напряму використання.

Так судом встановлено, що ТОВ "Корюківка Агро" до 01.09.2012 було платником ПДВ та подавало по податкового органу загальну податкову декларацію з ПДВ, з 01.09.2012 позивач скористався правом перейти на спеціальний режим оподаткування ПДВ в сфері сільського господарства, передбачений ст. 209 Податкового кодексу України, у зв'язку з чим ТОВ "Корюківка Агро" як сільськогосподарське підприємство було зареєстровано суб'єктом спеціального режиму оподаткування ПДВ з 01.09.2012 (Свідоцтво про реєстрацію № 200063604, дата початку дії - 01.09.2012, а.с. 27).

Суд не погоджується з твердженням відповідача про те, що на виконання абз. "а" пп. 209.15.1 п. 209.15 ст. 209 Податкового кодексу України позивач в декларації з ПДВ за вересень 2012 року (перший звітний період сільськогосподарського підприємства, як суб'єкта спеціального режиму оподаткування по ПДВ) зобов'язаний був здійснити коригування податкового кредиту з ПДВ, виходячи із залишкової вартості станом на 01.09.2012 необоротних активів, вартості залишків товарів, інших виробничих факторів відповідно до питомої ваги вартості сільськогосподарських товарів/послуг, розрахованої відповідно до вимог п. 209.6 ст. 209 Кодексу, зважаючи на наступне.

Так, вимоги ст. 209 Податкового кодексу України визначають виключно порядок віднесення сум до податкового кредиту по товарам, роботам, послугам, які придбаваються платником, що вже перебуває на спеціальному режимі оподаткування ПДВ, який до цього скористався своїм правом на сплату ПДВ в такому порядку та отримав відповідне свідоцтво згідно зі п. 209.10 ст. 209 Кодексу. Тобто, дія даної норми поширюється лише на тих платників, які вже отримали такий спеціальний статус та користуються ним, що стосується поточних операцій, в даному випадку норма абз. "а" пп. 209.15.1 п. 209.15 ст. 209 Податкового кодексу України не поширюється на раніше сформований платником податку податковий кредит.

При цьому, зважаючи на те, що нормами Податкового кодексу України не врегульований порядок відображення податкового кредиту з ПДВ, який виник до моменту переходу на спеціальний режим оподаткування ПДВ, та питання в якій з декларації (загальній чи скороченій) його потрібно відображати, та у зв'язку з тим, що податковим органом наголошувалось на необхідності коригування податкового кредиту, позивач звернувся за податковою консультацією.

В силу п. 52.1 ст. 52 Податкового кодексу України, за зверненням платників податків контролюючі органи надають безоплатно консультації з питань практичного використання окремих норм податкового законодавства протягом 30 календарних днів, що настають за днем отримання такого звернення даним контролюючим органом.

Керуючись п. 52.1 ст. 52 Кодексу, позивач подав до Державної податкової служби України запит від 03.08.2012 № 578 з проханням надати консультацію з питання необхідності проведення коригування податкового кредиту з ПДВ та порядку його здійснення, на який остання надала відповідь від 06.09.2012 № 1448/0/61-12/15-3415-25, в якому зазначила, що після реєстрації в якості суб'єкта спеціального режиму оподаткування, підприємство повинно подавати до податкового органу за місцем реєстрації загальну та скорочену податкові декларації з ПДВ (а.с. 38-40).

При цьому, зазначаючи, що суми ПДВ, які були нараховані (сплачені) при придбанні товарів (послуг) в попередніх звітних періодах та включені до складу податкового кредиту таких попередніх звітних періодів, на дату переходу на спеціальний режим оподаткування залишаються невикористаними, мають бути розподілені на ті, які використовуються в сільськогосподарському виробництві (діяльність, на яку поширюється спеціальний режим оподаткування) та ті, які використовуються в іншій діяльності платника.

Такий розподіл має бути відображений у податковій звітності платника шляхом перенесення частки податкового кредиту із загальної податкової декларації (вказується зі знаком "-" в рядку 16.2) з ПДВ до податкової декларації з ПДВ скороченої (вказується зі знаком "+" в рядку 12.2).

Щодо того, який податковий кредит є невикористаним суд враховує п. 200.1 ст. 200 Податкового кодексу України, яким передбачено, що сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов'язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.

Згідно п. 200.2 ст. 200 Кодексу при позитивному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума підлягає сплаті (перерахуванню) до бюджету у строки, встановлені цим розділом.

Пунктом 200.3 ст. 200 Кодексу передбачено, що при від'ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу), а в разі відсутності податкового боргу - зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.

Відповідно до п. 200.4 ст. 200 Податкового кодексу України, якщо в наступному податковому періоді сума, розрахована згідно з пунктом 200.1 цієї статті, має від'ємне значення, то:

а) бюджетному відшкодуванню підлягає частина такого від'ємного значення, яка дорівнює сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, а в разі отримання від нерезидента послуг на митній території України - сумі податкового зобов'язання, включеного до податкової декларації за попередній період за отримані від нерезидента послуги отримувачем послуг;

б) залишок від'ємного значення попередніх податкових періодів після бюджетного відшкодування включається до складу сум, що відносяться до податкового кредиту наступного податкового періоду.

Виходячи з вищезазначених норм, податковий кредит з ПДВ платник податків може використати або для погашення податкових зобов'язань з ПДВ, або для отримання бюджетного відшкодування з ПДВ, інших способів використання податкового кредиту податковим законодавством України не передбачено. Тобто невикористаним є податковий кредит, який не заявлявся до бюджетного відшкодування з ПДВ та який не зменшував податкове зобов'язання з ПДВ.

Тобто, в податковій консультації йде мова про необхідність коригування податкового кредиту з ПДВ виключно того, який був не використаний та рахувався в попередньому періоді (місяці) на дату переходу на спеціальний режим оподаткування ПДВ в рядку 24 загальної декларації "залишок від'ємного значення податкового кредиту".

Судом встановлено, що ТОВ "Корюківка Агро" подало за вересень 2012 року загальну та скорочену декларацію з ПДВ, в яких у відповідності до наданої Державною податковою службою України податкової консультації здійснило коригування сум податкового кредиту з ПДВ, які були не використані до переходу на спеціальний режим оподаткування з ПДВ.

Відповідно до п. 53.1 ст. 53 Податкового кодексу України не може бути притягнуто до відповідальності платника податків, який діяв відповідно до податкової консультації, наданої йому у письмовій або електронній формі, а також узагальнюючої податкової консультації, зокрема, на підставі того, що у майбутньому така податкова консультація або узагальнююча податкова консультація була змінена або скасована.

Таким чином, не може вважатися порушенням декларування податкового кредиту позивачем, здійснене на підставі наданої податковим органом консультації. Всупереч зазначеному, відповідачем донараховано суму грошового зобов'язання за платежем ПДВ у розмірі 3 048 635,00 грн., та застосовані штрафні санкції у розмірі 762 159,00 грн., відповідно до спірного податкового повідомлення-рішення.

Крім того, системний аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що перехід платника податку на пільговий режим оподаткування не покладає на нього обов'язків щодо коригування показників податкового обліку у податковій декларації за відповідний звітний період, який передував такому переходу. Податковим кодексом України не передбачено, що у разі переходу на спрощену систему оподаткування у періоді, в якому відбувся такий перехід (вересень 2012 року), платник податку втрачає право на отримання бюджетного відшкодування, яке, в свою чергу, виникло у попередньому податковому періоді (серпень 2012 року), або ж на зменшення податкових зобов'язань з ПДВ за рахунок значення попереднього податкового періоду.

Отже, суд зауважує на тому, що пп. 209.15.1 п. 209.15 ст. 209 Податкового кодексу України не зобов'язує платника податків коригувати податковий кредит з ПДВ, що виник до переходу на спеціальний режим оподаткування з ПДВ.

За таких обставин, необґрунтованими є висновки перевірки Корюківської МДПІ, внаслідок чого безпідставним є твердження відповідача щодо заниження позивачем суми ПДВ у розмірі 3 048 635,00 грн. за податковою декларацією з ПДВ (бюджетною) за вересень 2012 року та щодо заниження суми перевищення податкового кредиту над сумою податкового зобов'язання звітного періоду, яка зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного періоду за податковою декларацією з ПДВ за вересень 2012 року (скороченою) у розмірі 3 048 635,00 грн., у зв'язку з чим, спірне податкове повідомлення-рішення від 18.06.2013 № 0000122200 є таким, що прийнято податковим органом протиправно.

Відповідно за врахування пп. 14.1.265 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України, яким визначено поняття "штрафна санкція (фінансова санкція, штраф)" та ст. 123 Кодексу, якою встановлено накладення на платника податків штрафу у відповідному розмірі, а також враховуючи встановлені судом обставини та норми податкового законодавства, згідно яких до платника податків може застосовуватись фінансова (штрафна) санкція лише за допущені ним порушення вимог податкового законодавства, застосування до ТОВ "Корюківка Агро" штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) є також неправомірним.

Зважаючи на всі наведені обставини в їх сукупності, суд вважає, що обставини, на які посилається відповідач як підставу своїх правомірних дій, не знайшли свого обґрунтування в ході судового розгляду та не підтверджуються матеріалами справи.

У даному випадку, констатуючи спірність формування відповідачем податкового зобов'язання позивачу по ПДВ, згідно вимог Податкового кодексу України, враховуючи ст. 19 Конституції України та ч. 1 ст. 11, ст.ст. 71, 72 Кодексу адміністративного судочинства України, суд визнав, що податкове повідомлення-рішення Корюківської МДПІ від 18.06.2013 № 0000122200 підлягає визнанню протиправним та скасуванню, відповідно позов - задоволенню.

Всі здійснені позивачем документально підтверджені судові витрати по справі згідно ч. 1 ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України суд присуджує з Державного бюджету України.

Керуючись ст.ст. 94, 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

П О С Т А Н О В И В :

Позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Корюківської міжрайонної державної податкової інспекції Чернігівської області від 18.06.2013 № 0000122200.

Стягнути з Державного бюджету України (р/р 31216206784002, отримувач: УДКСУ у м. Чернігові Державний бюджет, код ЄДРПОУ 38054398, банк ГУ ДКСУ у Чернігівській області, МФО 853592) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Корюківка Агро" (ід.код 35789085) 2 294,00 грн. (дві тисячі двісті дев'яносто чотири гривні 00 коп.) судового збору, сплаченого за платіжним дорученням від 09.09.2013 № 305.

Постанова суду набирає законної сили та може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду в порядку статей 167, 186 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Л.О. Житняк

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.10.2013
Оприлюднено10.10.2013
Номер документу34010491
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —825/3408/13-а

Постанова від 02.10.2013

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Житняк Л.О.

Ухвала від 18.03.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Кошіль В.В.

Ухвала від 06.06.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Борисенко І.В.

Ухвала від 15.05.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Борисенко І.В.

Ухвала від 31.03.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Кошіль В.В.

Ухвала від 10.12.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Кошіль В.В.

Ухвала від 21.11.2013

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Желтобрюх І.Л.

Постанова від 10.10.2013

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Житняк Л.О.

Ухвала від 11.09.2013

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Житняк Л.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні