ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ
ПОСТАНОВА
Іменем України
19 вересня 2013 р. (16:24) Справа №801/8147/13-а
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим у складі головуючого судді Дудіна С. О., за участю секретаря судового засідання Павленко Н. О., розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовом Фонду майна АР Крим
до Міськрайонного управління державного агентства земельних ресурсів у містах Євпаторії, Саках і Сакському районі Автономної Республіки Крим; Мирнівської селищної ради,
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Комунального підприємства "Мирний - Наш Дім"
про скасування державного акта та спонукання до виконання певних дій,
за участю представників сторін:
від позивача - Володькіна О. В., посвідчення №244,
від відповідача (Міськрайонного управління державного агентства земельних ресурсів у містах Євпаторії, Саках і Сакському районі Автономної Республіки Крим) - не з'явився,
від відповідача (Мирнівської селищної ради) - Кашин Ю.Г., довіреність № 213/02-8 від 14.02.2013 р.,
від третьої особи - не з'явився.
Суть спору:
Фонд майна АР Крим звернувся до Окружного адміністративного суду АРК з позовом до Міськрайонного управління державного агентства земельних ресурсів у містах Євпаторії, Саках і Сакському районі Автономної Республіки Крим про:
- скасування державного акта серії ЯЯ № 012284, виданого КП "Мирний - Наш Дім" на право постійного користування земельною ділянкою площею 0,2050 га, розташованою за адресою: просп. Миру, 3-а, смт. Мирний, м. Євпаторія, АР Крим;
- зобов'язання відповідача скасувати запис у Поземельній книзі про державну реєстрацію вказаного державного акта.
Ухвалами Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим від 22.08.2013 р. відкрито провадження, закінчено підготовче провадження, справу призначено до судового розгляду, залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, Комунальне підприємство "Мирний - Наш дім".
Ухвалою Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим від 05.09.2013 р. до участі у справі залучено в якості другого відповідача Мирнівську селищну раду.
Позовні вимоги мотивовані тим, що рішення 2-ї сесії 6-го скликання Мирнівської селищної ради м. Євпаторії № VI/02-08 від 26.11.22010 р. "Про затвердження технічної документації із землеустрою для складання документу, що засвідчує право постійного користування земельною ділянкою площею 0,2050 га КП "Мирний-Наш дім" для розміщення та обслуговування виробничої бази по проспекту Миру, 3-а, смт. Мирний, М. Євпаторії, та передачу земельної ділянки у постійне користування", яке стало підставою для державної реєстрації прав на зазначену земельну ділянку, було визнано протиправним та скасовано в судовому порядку.
Відповідач Мирнівська селищна рада позовні вимоги не визнав з підстав, відображених у письмових запереченнях.
Третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Комунальним підприємством "Мирний - Наш Дім" 05.09.2013 р. надано суду пояснення по справі, відповідно до яких підприємство просить суд відмовити в задоволенні позовних вимог, зазначаючи в обґрунтування своєї позиції, що виникнення права власності на об'єкт нерухомості (будівля колишньої котельні № 1), розташований на земельній ділянці не є підставою для автоматичного виникнення права власності на земельну ділянку та вимагає укладення додаткових цивільно-правових угод між власником нерухомого майна та власником землі. З огляду на відсутність таких документів, які б підтверджували права позивача на спірну земельну ділянку, третя особа приходить до висновку стосовно відсутності підстав для припинення права постійного користування спірною ділянкою, а отже й для скасування державного акта.
Відповідач Міськрайонне управління державного агентства земельних ресурсів у містах Євпаторії, Саках і Сакському районі Автономної Республіки Крим та третя особа явку своїх представників у судове засідання не забезпечили, про дату, час та місце судового засідання були повідомлені належним чином. 19.09.2013 р. до Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим від Міськрайонного управління державного агентства земельних ресурсів у містах Євпаторії, Саках і Сакському районі Автономної Республіки Крим надійшов лист, згідно якого управління просить суд розглянути справу за відсутності представника.
Приймаючи до уваги те, що в матеріалах справи достатньо доказів для з'ясування обставин по справі, враховуючи, що адміністративна справа має бути розглянута і вирішена протягом розумного строку, суд вважає за можливе розглянути справу за наявними в ній матеріалами.
Дослідивши матеріали справи та оцінивши докази, які є у справі, суд
ВСТАНОВИВ:
Згідно ст. 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що знаходиться під особливою охороною держави. Право на землю набувається і реалізується громадянами і суб'єктами господарської діяльності (юридичними і фізичними особами) виключно відповідно до закону.
Порядок регулювання земельних відносин встановлений Земельним кодексом України від 25.10.2001 № 2768-ІІІ (далі - ЗК України (в редакції на час прийняття рішення про передачу земельної ділянки)).
Статтею 78 ЗК України визначено, що право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками. Право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них.
Положеннями ст. 81 ЗК України закріплено, що громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі придбання за договором купівлі-продажу, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами; безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності; приватизації земельних ділянок, що були раніше надані їм у користування; прийняття спадщини; виділення їм в натурі (на місцевості) належної їм земельної частки (паю).
Громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону (ч. 1 ст. 116 ЗК України). Згідно з частиною 2 зазначеної статті набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Відповідно до положень ст. 12, 118 ЗК України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить розпорядження землями територіальних громад, які у місячний строк розглядають проект відведення та приймають рішення про передачу земельної ділянки у власність.
Положеннями статті 125 ЗК України встановлено, що право власності та право постійного користування на земельну ділянку виникає після одержання її власником або користувачем документа, що посвідчує право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, та його державної реєстрації.
Право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою посвідчується державними актами. Форми державних актів затверджуються Кабінетом Міністрів України (ст. 126 ЗК України).
Видача державних актів на право власності або постійного користування на земельну ділянку здійснювалася за єдиною визначеною процедурою, встановленою Інструкцією про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою та договорів оренди землі, затвердженою наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 4 травня 1999 року N 43, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 4 червня 1999 року за N 354/3647.
Таким чином, ознаками цих державних актів є:
- видача органом виконавчої влади;
- видача в межах процедури державної реєстрації права власності, користування, що виникло на підставі правовстановлювального документа;
- єдиний порядок оформлення;
- фіксування факту державної реєстрації права власності на землю або користування землею.
Оскільки порядок видачі державних актів на право власності або постійного користування на земельну ділянку перебуває у сфері публічно-правових відносин, то спори щодо дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень з приводу їх видачі підлягають розгляду адміністративними судами.
Аналогічна позиція закріплена в пункті 9 постанови пленуму Вищого адміністративного суду України від 20 травня 2013 року № 8 "Про окремі питання юрисдикції адміністративних судів".
Державні акти про право власності або право постійного користування на земельну ділянку є документами, що посвідчують відповідне право і видаються на підставі рішень Кабінету Міністрів України, обласних, районних, Київської і Севастопольської міських, селищних, сільських рад, Ради Міністрів Автономної Республіки Крим, обласної, районної, Київської і Севастопольської міських державних адміністрацій.
У спорах, пов'язаних з правом власності або постійного користування земельними ділянками, недійсними можуть визнаватися як зазначені рішення, на підставі яких видано відповідні державні акти, так і самі акти про право власності чи постійного користування.
Аналогічна позиція викладена, зокрема, в ухвалі Вищого адміністративного суду України від 12.09.2012 р. у справі №К/9991/37853/11 (номер в Єдиному державному реєстрі судових рішень - 26282912).
Разом з тим, право, посвідчене державними актами, є похідним від відповідного рішення органу державної влади чи органу місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у власність чи в користування, а тому з огляду на приписи частини першої статті 16 ЦК України та статті 152 ЗК України захист прав осіб на земельні ділянки не може здійснюватися лише шляхом визнання відповідного державного акта недійсним, якщо рішення, на підставі якого видано цей державний акт, не визнано недійсним у встановленому порядку.
Таким чином, державний акт на право власності чи право постійного користування на земельну ділянку є правопосвідчуючим документом, що видається на підтвердження відповідного рішення органу державної влади або органу місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у власність або користування.
З матеріалів справи вбачається, що рішення 2-ї сесії 6-го скликання Мирнівської селищної ради м. Євпаторії № VI/02-08 від 26.11.22010 р. "Про затвердження технічної документації із землеустрою для складання документу, що засвідчує право постійного користування земельною ділянкою площею 0,2050 га КП "Мирний-Наш дім" для розміщення та обслуговування виробничої бази по проспекту Миру, 3-а, смт. Мирний, м. Євпаторії, та передачу земельної ділянки у постійне користування", на підставі якого була проведена державна реєстрація права постійного користування спірною земельною ділянкою та виданий державний акт серії ЯЯ № 012284, було визнано протиправним та скасовано постановою Окружного адміністративного суду АР Крим від 22.01.2013 р. по справі № 2а-7406/12/0170/18, залишеною без змін ухвалою Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 16.04.2013 р.
Згідно з ч. 1 ст. 72 КАС України обставини, встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарській справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.
Частиною першою статті 255 КАС України передбачено, що постанова або ухвала суду, яка набрала законної сили, є обов'язковою для осіб, які беруть участь у справі, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України.
Отже, встановлена судовим рішенням протиправність рішення органу місцевого самоврядування є достатньою підставою для скасування правопосвідчуючого документа (державного акта).
Таким чином, з урахуванням визнання в судовому порядку протиправним та скасування рішення 2-ї сесії 6-го скликання Мирнівської селищної ради м. Євпаторії № VI/02-08 від 26.11.2010 р., яке стало підставою для державної реєстрації прав на зазначену земельну ділянку, суд дійшов висновку щодо протиправності державного акта серії ЯЯ № 012284 на право постійного користування земельною ділянкою площею 0,2050 га, розташованою за адресою: просп. Миру, 3-а, смт. Мирний, м. Євпаторія, АР Крим, кадастровий номер 0110945600:01:003:0070, у зв'язку з чим позовні вимоги про його скасування є правомірним та підлягають задоволенню.
З позовної заяви вбачається, що позивачем, серед іншого, заявлені вимоги щодо зобов'язання Міськрайонного управління державного агентства земельних ресурсів у містах Євпаторії, Саках і Сакському районі Автономної Республіки Крим скасувати запис у Поземельній книзі про державну реєстрацію вказаного державного акта, з приводу чого суд зазначає наступне.
Суд звертає увагу на те, що згідно з ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
Відповідно до ч. 1 ст. 6 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.
Вказане положення відповідає статті 55 Конституції України, якою закріплено, що права і свободи людини і громадянина захищаються судом.
Конституційний Суд України в рішенні у справі за конституційним зверненням громадян ОСОБА_6, ОСОБА_7 та інших громадян щодо офіційного тлумачення статей 55, 64, 124 Конституції України (справа за зверненнями жителів міста Жовті Води) від 25 грудня 1997 р. зазначив, що частина перша статті 55 Конституції України містить загальну норму, яка означає право кожного звернутися до суду, якщо його права чи свободи порушені або порушуються, створено або створюються перешкоди для їх реалізації або мають місце інші ущемлення прав та свобод.
Отже, за змістом вищенаведених статей КАС України порушення права чи законного інтересу або спір щодо них повинні існувати на момент звернення до суду. Якщо в результаті розгляду справи виявиться, що порушення відсутнє, суд має відмовити в позові.
З матеріалів справи вбачається, що позивач звернувся з позовною заявою до Окружного адміністративного суду АР Крим з метою захисту порушених прав 19.08.2013 р., у той час, як заява про скасування в Поземельній книзі запису про державну реєстрацію державного акта серії ЯЯ № 012284 подана до Міськрайонного управління державного комітету земельних ресурсів в м. Саки та Сакському районі в АРК лише 30.08.2013 р., тобто вже після звернення до суду.
Вищезазначене дає підстави стверджувати про відсутність протиправних дій з боку відповідача, а отже й відсутність порушеного права, в зв'язку з чим суд не вбачає правових підстав для спонукання управління держкомзему вчинити дії щодо скасування запису про державну реєстрацію спірного державного акта в Поземельній книзі, а отже й для задоволення позовних вимог у цієї частині.
Крім того, суд звертає увагу на те, що позивачем невірно розуміються положення чинного законодавства щодо державної реєстрації земельної ділянки та державної реєстрації речових прав на нерухоме майно.
Так, відповідно до пункту 107 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 р. N 1051 (далі - Порядок №1051), державна реєстрація земельної ділянки здійснюється під час її формування за результатами складення документації із землеустрою після її погодження у встановленому порядку та до прийняття рішення про її затвердження органом державної влади або органом місцевого самоврядування (у разі, коли згідно із законом така документація підлягає затвердженню таким органом) шляхом відкриття Поземельної книги на таку земельну ділянку відповідно до пунктів 49 - 54 цього Порядку.
Відкриття Поземельної книги, тобто державна реєстрація земельної ділянки, здійснюється, згідно Порядку №1051, Державним кадастровим реєстратором, тобто працівником територіального органу Держземагентства.
При цьому, Порядком №1051 не передбачено, що до Поземельної книги вносяться записи про державну реєстрацію державних актів, оскільки відповідні записи вносилися до Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі, згідно з Порядком, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 9 вересня 2009 р. N 1021, яка втратила чинність 01.01.2013 р. згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року N 1051.
В той же час, в позовній заяві Фонд майна АР Крим посилається на Закон України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», який регулює відносини, пов'язані з державною реєстрацією прав на нерухоме майно та їх обтяжень (Закон №1952).
Державна реєстрація прав, згідно з частиною 5 статті 3 Закону №1952, проводиться органом державної реєстрації прав.
Систему органів державної реєстрації прав, згідно з частиною 1 статті 6 Закону №1952, становлять:
- Міністерство юстиції України;
- центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації прав;
- органи державної реєстрації прав, утворені Міністерством юстиції України в установленому законодавством порядку (далі - органи державної реєстрації прав).
Стаття 26 Закону №1952, на яку посилається Фонд майна АР Крим в своїй позовній заяві, регулює питання внесення записів до Державного реєстру прав (у тому числі скасування), тобто вчинення дій державним реєстратором відповідної реєстраційної служби. Звідси, обґрунтування цією нормою позовних вимог до територіального відділу Держземагентства України суд вважає безпідставним.
При цьому, згідно з пунктом 3 Порядку надання інформації про зареєстровані земельні ділянки органу державної реєстрації прав та про зареєстровані речові права на земельні ділянки органу, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 лютого 2012 р. N 118, надання інформації про зареєстровані земельні ділянки та про зареєстровані права здійснюється на центральному рівні Укрдержреєстром та Держземагентством в електронному вигляді телекомунікаційними каналами зв'язку з використанням електронного цифрового підпису. Технічна підтримка надання зазначеної інформації забезпечується адміністраторами Державного земельного кадастру та Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав).
Згідно з пунктом 11 цього Порядку орган державної реєстрації прав надає органу, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, інформацію про зареєстровані права, що міститься в Державному реєстрі прав, а саме про:
2) суб'єкта речового права на земельну ділянку:
- для юридичної особи (резидента та нерезидента) - найменування юридичної особи; податковий номер.
3) державну реєстрацію права власності на земельну ділянку, права користування (сервітут) земельною ділянкою, права постійного користування земельною ділянкою, права оренди (суборенди) земельної ділянки, права користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис), права забудови земельної ділянки (суперфіцій).
Інформація про зареєстровані права надається одночасно з проведенням державної реєстрації права власності на земельну ділянку, права користування (сервітут) земельною ділянкою, права постійного користування земельною ділянкою, права оренди (суборенди) земельної ділянки, права користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис), права забудови земельної ділянки (суперфіцій) (п. 12 Порядку).
Таким чином, внесенню відповідної інформації до Державного земельного кадастру про скасування права КП «Мирний - наш дім» постійного користування земельною ділянкою має передувати скасування відповідного запису в Державному реєстрі речових прав (у разі його наявності в ньому), про що, зокрема, позивачу було повідомлено листом Міськрайонного управління Держземагентства у м. Євпаторії, Саках і Сакському районі АР Крим №2222/01-16 від 11.09.2013 р.
За таких обставин, наведе свідчить про необґрунтованість та безпідставність позовних вимог Фонду майна АР Крим до Міськрайонного управління Держземагентства у м. Євпаторії, Саках і Сакському районі АР Крим.
Під час прийняття постанови суд, зокрема, вирішує, як розподілити між сторонами судові витрати (стаття 161 Кодексу адміністративного судочинства України).
Якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України (або відповідного місцевого бюджету, якщо іншою стороною був орган місцевого самоврядування, його посадова чи службова особа) (частина перша статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України).
За таких обставин, понесені позивачем судові витрати у вигляді сплаченого судового збору в розмірі 34,41 грн. підлягають стягненню на його користь відповідно до положень статті 94 КАС України з місцевого бюджету Мирнівської селищної ради.
В судовому засіданні 19.09.2013 р. були оголошені вступна та резолютивна частини рішення. Повний текст рішення складений та підписаний 20.09.2013 р.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Адміністративний позов задовольнити частково.
2. Визнати протиправним та скасувати виданий 23.10.2012 р. Комунальному підприємству "Мирний - Наш Дім" державний акт серії ЯЯ № 012284, реєстраційний № 011090003000047 на право постійного користування земельною ділянкою площею 0,2050 га, розташованою за адресою: просп. Миру, 3-а, смт. Мирний, м. Євпаторія, АР Крим, кадастровий номер 0110945600:01:003:0070.
3. В задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.
4. Стягнути з місцевого бюджету Мирнівської селищної ради на користь Фонду майна АР Крим (95015, вул. Севастопольська, 17, м. Сімферополь, АР Крим, ідентифікаційний код - 00036860) 34,41 грн. (тридцять чотири гривні сорок одну копійку) судового збору.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого цим Кодексом, якщо таку скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Апеляційна скарга подається до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі проголошення вступної та резолютивної частини постанови або розгляду справи у порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Севастопольського апеляційного адміністративного суду.
Суддя Дудін С.О.
Суд | Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 19.09.2013 |
Оприлюднено | 11.10.2013 |
Номер документу | 34024616 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Дудін С.О.
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Дудін С.О.
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Дудін С.О.
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Дудін С.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні