УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 жовтня 2013 року Справа № 9104/39200/11
Львівський апеляційний адміністративний суд в складі:
головуючого судді Яворського І.О.,
суддів: Сапіги В.П., Сеника Р.П.
з участю секретаря судового засідання Сідельник Г.М.
з участю осіб:
позивача по справі: представник Малетин А.Я.
відповідача по справі: не з'явився
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу управління Пенсійного фонду України в Долинському районі Івано-Франківської області на постанову Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 16 березня 2011 року у справі за позовом приватного підприємства «Боден» до управління Пенсійного фонду України в Долинському районі Івано-Франківської області (процесуальний правонаступник - управління Пенсійного фонду України в м. Болехові Івано-Франківської області) про визнання відмови у поверненні надміру сплачених коштів нечинною, зобов'язати повернути надміру сплачені кошти,-
В С Т А Н О В И В:
Позивач, приватне підприємство «Боден» в лютому 2011 року звернулося з позовом в суд до управління Пенсійного фонду України в Долинському районі Івано-Франківської області та просило визнати дії управління Пенсійного фонду України в Долинському районі Івано-Франківської області щодо неповернення ПП «Боден» суми переплати в розмірі 12 490, 80 грн. протиправними; зобов'язати управління Пенсійного фонду України в Долинському районі Івано-Франківської області повернути на розрахунковий рахунок суму переплати станом на 01.01.2011 року.
В обґрунтування своїх вимог вказує на те, що позивач є страхувальником та сплачує страхові внески до Пенсійного фонду України, що вираховуються з єдиного податку юридичних осіб - суб'єктів підприємницької діяльності у розмірі 42 відсотки від єдиного податку, та додає, що згідно п. 13 ст. 20 вищезгаданого Закону суми надміру сплачених чи помилково сплачених страхових внесків до солідарної системи повертаються страхувальниками або за їх згодою зараховуються в рахунок майбутніх платежів страхових внесків.
Постановою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 16 березня 2011 року в справі №2а-705/11/0970 адміністративний позов було задоволено.
Не погодившись із зазначеним судовим рішенням управлінням Пенсійного фонду України в Долинському районі Івано-Франківської області подано апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 16 березня 2011 року в справі №2а-705/11/0970 та прийняти нову постанову, якою в задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі.
В обґрунтування своїх апеляційних вимог зазначає те, що сума коштів 12 490,80 грн. надійшла на рахунок Пенсійного фонду з рахунку органів державного казначейства внаслідок розщеплення єдиного податку сплаченого платником такого згідно Указу Президента України «Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності», а тому апелянт вважає, що такі кошти носять правову природу податку та не являються страховими внесками в розумінні Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» і не можуть бути повернені позивачу.
Крім того 07 жовтня 2013 року на адресу Львівського апеляційного адміністративного суду надійшло клопотання про заміну відповідача по справі, оскільки платника страхових внесків переведено на облік до управління Пенсійного фонду України в м. Болехові Івано-Франківської області, що стверджується актом передачі платника, долученого до клопотання.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, судова колегія приходить до висновку, що апеляційну скаргу управління Пенсійного фонду України в Долинському районі Івано-Франківської області слід залишити без задоволення, а оскаржувану постанову без змін. При цьому колегія суддів виходить з наступних міркувань.
Судом встановлено, що приватне підприємство «Боден» зареєстроване як юридична особа Долинською районною державною адміністрацією Івано-Франківської області 06.07.2010 року, є платником єдиного податку.
Станом на 01.01.2011 року переплата страхових внесків складає 12 490,80 грн.
Позивач звернувся з заявою до відповідача у якій просив повернути заборгованість в сумі 12 490,80 грн.
Управління Пенсійного фонду України в Долинському районі Івано-Франківської області листом від 20.12.2010 року за №10930/04 повідомило позивачу, що суми надміру сплачених страхових внесків повертаються платнику на рахунок, якщо частина єдиного податку сплачена за найманих працівників.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що відповідно до частини 13 статті 20 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» суми надміру сплачених чи помилково сплачених страхових внесків до солідарної системи повертаються страхувальникам або за їх згодою зараховуються в рахунок майбутніх платежів страхових внесків у порядку і в строки, визначені правлінням Пенсійного фонду.
Відносини, що виникають між суб'єктами системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування, регулюються приписами Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин). Дія інших нормативно-правових актів може поширюватися на ці відносини лише у випадках, передбачених цим Законом, або в частині, що не суперечить цьому Закону.
Згідно із ч. 13 ст. 20 цього Закону, суми надміру сплачених чи помилково сплачених страхових внесків до солідарної системи повертаються страхувальникам або за їх згодою зараховуються в рахунок майбутніх платежів страхових внесків у порядку і в строки, визначені правлінням Пенсійного фонду.
З 1 січня 2011 року набрав чинності Закон України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування" (далі - Закон), який визначає правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, умови та порядок його нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку.
Статтею 2 Закону передбачено, що його дія поширюється на відносини, що виникають під час провадження діяльності, пов'язаної із збором та веденням обліку єдиного внеску. Дія інших нормативно-правових актів може поширюватися на зазначені відносини лише у випадках, передбачених цим Законом, або в частині, що не суперечить цьому Закону.
Частина 13 ст. 9 Закону передбачає, що суми помилково сплаченого єдиного внеску зараховуються в рахунок майбутніх платежів єдиного внеску або повертаються платникам у порядку і строки, визначені Пенсійним фондом.
Згідно пунктів 7 та 8 постанови правління Пенсійного фонду України "Про затвердження Порядку зарахування в рахунок майбутніх платежів єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування або повернення помилково сплачених коштів" (далі Порядок) від 27 вересня 2010 року № 21-1, орган Пенсійного фонду у термін не більше ніж три робочих дні з дня отримання заяви на підставі даних карток особових рахунків платників готує висновок за формою, наведеною у додатку 1, про повернення помилково сплачених коштів або про відмову в задоволенні заяви, про що платник повідомляється письмово за підписом посадової особи органу Пенсійного фонду. У разі відмови в поверненні коштів у повідомленні, що надається (надсилається) платнику, зазначаються її причини.
На підставі висновку, зазначеного у пункті 7 цього Порядку, у термін не пізніше ніж два робочих дні після його підписання, орган Пенсійного фонду здійснює повернення помилково сплачених коштів з рахунку, на який їх було сплачено, шляхом оформлення розрахункових документів та направлення їх відповідним органам Державного казначейства України.
Колегія суддів вважає, що повернення надміру сплачених страхових внесків до 1 січня 2011 року було врегульовано приписами постанов правління Пенсійного фонду України від 19 грудня 2003 року № 21-1 та від 19 січня 2002 року № 2-4, при цьому механізм повернення таких коштів, який діє з січня 2011 року є аналогічним тому, який діяв до цього.
Посилання Управління Пенсійного фонду щодо відсутності підстав для повернення коштів, які виникли в результаті відщеплення від єдиного податку не відповідає чинному законодавству.
Розподіл суми єдиного податку суб'єктів малого підприємництва між державним бюджетом, місцевими бюджетами, Пенсійним фондом, Фондом соціального страхування у співвідношенні, встановленому Указом Президента України № 727/28 від 3 липня 1998 року «Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва», здійснюють відділи розмежування та оперативно-аналітичного обліку державних доходів територіальних відділень Державного казначейства України.
З огляду на викладене, колегія суддів приходить до висновку, що сплачені суб'єктами підприємницької діяльності кошти у вигляді єдиного податку розмежовані та перераховані органами державного казначейства України у визначеному законом розмірі відповідним бюджетним та позабюджетним фондам, в тому числі на рахунок Пенсійного фонду України, з моменту надходження на рахунок набувають статусу страхових внесків.
Згідно статті 55 КАС України у разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд допускає на будь-якій стадії адміністративного процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником. Усі дії, вчинені в адміністративному процесі до вступу правонаступника, обов'язкові для нього в такій
самій мірі, у якій вони були б обов'язкові для особи, яку він замінив.
Колегія суддів оцінивши зміст клопотання про заміну відповідача вважає за необхідне відповідно до статті 55 КАС України замінити відповідача у справі у зв'язку зі зміною сторони у відносинах щодо яких виник спір, а саме допустити заміну управління Пенсійного фонду України в Долинському районі Івано-Франківської області на управління Пенсійного фонду України в м. Болехові Івано-Франківської області.
З урахуванням наведено, колегія суддів, вважає, що апеляційні вимоги управління Пенсійного фонду України в Долинському районі Івано-Франківської області є неаргументованими та не підлягають задоволенню.
Керуючись ч.3 ст.160, ст.195, ст.196, п.1 ч.1 ст.198, ст.200, п.1 ч.1 ст.205, ст.206, ст.254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
У Х В А Л И В:
Апеляційну скаргу управління Пенсійного фонду України в Долинському районі Івано-Франківської області залишити без задоволення, а постанову Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 16 березня 2011 року в справі №2а-705/11/0970 - без змін.
Ухвала апеляційного суду набирає законної сили з моменту її проголошення, але може бути оскаржена у касаційному порядку шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції протягом двадцяти днів з дня набрання ухвалою законної сили, а у разі складення ухвали в повному обсязі, відповідно до ч.3 ст. 160 КАС України - з дня складення ухвали в повному обсязі.
Головуючий І.О. Яворський
Судді В.П. Сапіга
Р.П. Сеник
Повний текст
виготовлено та підписано 14.10.2013 року
Суд | Львівський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.10.2013 |
Оприлюднено | 17.10.2013 |
Номер документу | 34165009 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Яворський І.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні