Рішення
від 17.10.2013 по справі 913/2611/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 91016, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел./факс 55-17-32, inbox@lg.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

17 жовтня 2013 року Справа № 913/2611/13

Провадження №15пд/913/2611/13

За позовом прокурора міста Луганська, м.Луганськ

в інтересах держави в особі:

позивача -1 - Виконавчого комітету Луганської міської ради, м.Луганськ

позивача -2 - Луганської міської ради, м.Луганськ

до відповідача Релігійної організації "Храм в честь ікони Божої Матері "Всех скорбящих Радость", м.Луганськ

про внесення змін до договору на право тимчасового користування землею

Суддя Смола С.В.

Секретар судового засідання Данилкіна Н.В.

У засіданні брали участь:

від заявника - Паршутін А.Б. - прокурор відділу прокуратури м.Луганська, службове посвідчення № 008309 від 09.10.2012;

від позивача-1 - Шинкарьова О.А. - начальник відділу претензійно-позовної роботи та роботи по взаємодії з органами виконавчого провадження, довіреність № И01/03-31/5160/0/2-13 від 20.08.2013;

від позивача-2 - Шинкарьова О.А. - начальник відділу претензійно-позовної роботи та роботи по взаємодії з органами виконавчого провадження, довіреність № И01/03-31/5159/0/2-13 від 20.08.2013;

від відповідача - Клименко Р.Л. - представник, довіреність б/н від 17.10.2013.

СУТЬ СПОРУ:

Прокурором міста Луганська в інтересах держави в особі виконавчого комітету Луганської міської ради та Луганської міської ради заявлено вимоги про внесення змін до договору на право тимчасового користування землею (у тому числі на умовах оренди) від 29.03.1996, державна реєстрація від 01.04.1996 за № 1385, який укладений між Виконавчим комітетом Луганської міської ради та Парафіяльною Радою Храму в честь ікони Божої Матері "Всех скорбящих Радость", відносно земельної ділянки площею 0,6385 га під будівництво храму, яка розташована за адресою: м.Луганськ, вул.Совєтская, 80, а саме: викласти п.п.2.1 п.2 розділу "Орендна плата" договору у новій редакції: "2.1. Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3".

Ухвалою господарського суду Луганської області від 30.09.2013 розгляд справи призначений на 17.10.2013.

Письмовими поясненнями від 17.10.2013 прокурор зазначив, що в прохальній частині позовної заяви було невірно зазначені назва відповідача, адреса розташування спірної земельної ділянки, а також просив вважати вірною вимогу про внесення змін до договору на право тимчасового користування землею (у тому числі на умовах оренди) від 29.03.1996, державна реєстрація від 01.04.1996 за № 1385, яка викладена російською мовою, а саме: п.п.2.1 п.2 розділу "Плата за землю" викласти в новій редакції: "2.1. Годовая арендная плата устанавливается в размере земельного налога с применением к нему договорного коэффициента 3".

Враховуючи викладені письмові пояснення прокурора, предметом розгляду по справі є вимога прокурора міста Луганська про внесення змін до договору на право тимчасового користування землею (у тому числі на умовах оренди) від 29.03.1996, державна реєстрація від 01.04.1996 за № 1385, який укладений між Виконавчим комітетом Луганської міської ради та Парафіяльною Радою Храму в честь ікони Божої Матері "Всех скорбящих Радость", відносно земельної ділянки площею 0,6385 га під будівництво Храму в честь ікони Божої Матері "Всех скорбящих Радость" в сквері Пам'яті по вул.Совєтскій, а саме про викладення п.п.2.1 п.2 розділу "Плата за землю" в новій редакції: "2.1. Годовая арендная плата устанавливается в размере земельного налога с применением к нему договорного коэффициента 3".

Відповідач запереченням проти позову б/н від 17.10.2013 вимоги позову відхилив та зазначив, що на час укладення договору релігійні організації не мали жодних пільг щодо плати за землю, але Законом від 19.09.1996 № 378/96-ВР "Про плату за землю" було викладено у новій редакції, відповідно до п.5 ст.12 якої релігійні організації звільняються від земельного податку. Вказану пільгу було перенесено до Податкового кодексу України, а прокурор просить внести зміни у договір, за якими термін плата за землю штучно підмінюється терміном річна орендна плата, що унеможливлює застосування пільги.

Письмовими поясненнями б/н від 17.10.2013 відповідач зазначив, що правильною назвою відповідача є - Релігійна організація "Храм в честь ікони Божої Матері "Всех скорбящих Радость", і саме з ним укладений договір на право тимчасового користування землею (у тому числі на умовах оренди) від 29.03.1996, державна реєстрація від 01.04.1996 за № 1385.

В судовому засіданні 17.10.2013 представник відповідача заявив клопотання про витребування від Луганської міської ради та виконавчого комітету Луганської міської ради інформації щодо надходження платежів за орендної плати за договором на підтвердження тих обставин, що між позивачами та відповідачем не існує орендних відносин, а і снують відносини з постійним користуванням землею.

У судовому засіданні 17.10.2013 оголошено вступну та резолютивну частини судового рішення.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників заявника, позивачів та відповідача, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

Згідно зі ст.13 Конституції України земля є об'єктом права власності українського народу. Від імені українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Відповідно до ст.ст.142-145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади через органи самоврядування в межах повноважень шляхом прийняття рішень. Права органів самоврядування захищаються у судовому порядку.

Статтею 121 Конституції України передбачено, що на органи прокуратури України покладається представництво інтересів громадян або держави в судах у випадках, визначених законом.

Відповідно до ст.20 Закону України "Про прокуратуру" в редакції, чинній на момент звернення до суду, прокурор або його заступник при виявленні порушень закону має право звертатись до суду з заявами про захист прав і законних інтересів громадян, держави, а також підприємств та інших юридичних осіб.

Статтею 36 1 Закону України "Про прокуратуру" визначено, що підставою представництва прокурором в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень економічних, політичних та інших державних інтересів внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб, що вчинюються у відносинах між ними або з державою.

До 31.12.2012 п.12 Перехідних положень Земельного кодексу України було передбачено, що до розмежування земель державної і комунальної власності щодо розпорядження землями в межах населених пунктів (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзаці третьому цього пункту) в межах населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.

З 01.01.2013 набув чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності", відповідно до п.7 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" якого встановлено, що з дня набрання чинності цим законом землі державної та комунальної власності в Україні вважаються розмежованими.

Згідно до ст.33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до делегованих повноважень виконавчих органів міських рад віднесено здійснення контролю за дотриманням земельного та природоохоронного законодавства, використанням та охороною земель, природних ресурсів загальнодержавного та місцевого значення.

Згідно до п.34 ч.1 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування", відповідно до яких вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин є виключною компетенцією міської ради, тому у зв'язку з тим, що земельна ділянка була надана відповідачу рішенням виконавчого комітету Луганської міської ради, але на теперішній час вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин є виключною компетенцією міської ради, належними позивачами за даним позовом є Виконавчий комітет Луганської міської ради та Луганська міська рада.

Підставою звернення прокурора міста Луганська з даною позовною заявою до суду в інтересах держави в особі виконавчого комітету Луганської міської ради та Луганської міської ради є порушення відповідачем встановленого державою порядку користування земельною ділянкою, оскільки невнесення змін до договору оренди землі тягне за собою недоотримання коштів до міського бюджету та є порушенням вимог діючого законодавства.

Рішенням виконавчого комітету Луганської міської ради від 21.01.1996 № 44 було вирішено передати релігійній організації Української православної церкви в оренду терміном на 49 років земельну ділянку площею 0,673 га під будівництво храму Божої Матері "Всех скорбящих Радость" в сквері Пам'яті по вул.Совєтскій.

На виконання вказаного рішення 29.03.1996 між виконавчим комітетом Луганської міської ради та Парафіяльною Радою Храму в честь ікони Божої Матері "Всех скорбящих Радость" було укладено договір на право тимчасового користування землею (у тому числі на умовах оренди) від 29.03.1996, державна реєстрація від 01.04.1996 за № 1385.

Відповідно до п.2.1 договору плата за землю вноситься землекористувачем у вигляді орендної плати в розмірі земельного податку на період будівництва щомісячно рівними частками.

Відповідно до абзацу 4 п.п.а) п.3.1 виконком Луганської міської ради має право змінювати орендну плату при зміні економічної оцінки земель та ставки земельного податку.

Згідно абзацу 11 п.п.б п.3.2 договору землекористувач зобов'язався своєчасно вносити обумовлену договором плату за землю, за несвоєчасне внесення плати за землю стягується пеня в розмірі 0,2% від суми недоїмки за кожен день прострочення.

З набранням з 01.01.2011 чинності Податковим кодексом України було змінено розмір орендної плати та встановлений її мінімальний та максимальний розміри.

Вказані обставини стали підставою для звернення прокурора міста Луганська в інтересах держави в особі позивачів з даним позовом до суду.

Відповідно до ст.2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цих Законів, а також договором оренди землі.

Стаття 30 Закону України "Про оренду землі" передбачає, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Стаття 651 Цивільного кодексу України визначає, що підставами для зміни або розірвання договору є згода сторін, якщо інше не встановлено договором або законом; за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Обґрунтованою суд вважає вимогу прокурора про викладення п.п.2.1 п.2 розділу "Плата за землю" договору у новій редакції: "2.1. Годовая арендная плата устанавливается в размере земельного налога с применением к нему договорного коэффициента 3", враховуючи наступне.

Податковим кодексом України, який набув чинності 01.01.2011, зокрема, встановлено, що плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (п.п.14.1.147 п.14.1 ст.14), а орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (п.п.14.1.136 п.14.1 ст.14).

Згідно ст.288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний орган державної податкової служби про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; не може перевищувати: а) для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; б) для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів - чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом; в) для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Відповідно до ст.290 Податкового кодексу України плата за землю зараховується до відповідних місцевих бюджетів у порядку, визначеному Бюджетним кодексом України для плати за землю.

Згідно із ст.632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, установлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Можливість внесення змін до договору оренди земельної ділянки передбачена чинним земельним законодавством та умовами договору оренди (п.4.2 договору).

Крім того, господарський суд виходить з того, що відповідно до п. 1.2 договору на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) від 29.03.1996 № 1385 земельна ділянка надавалась відповідачеві саме на умовах оренди. Пунктом 2.1 цього ж договору встановлено, що плата за землю вноситься землекористувачем у вигляді орендної плати в розмірі земельного податку на період будівництва щомісячно рівними частками. А отже між сторонами на підставі вказаного договору виникли і наразі продовжують існувати саме відносини з оренди земельної ділянки.

За таких обставин господарський суд вважає безпідставними доводи відповідача, викладені у запереченнях проти позову від 17.10.2013. З цих же мотивів судом відхиляється клопотання представника відповідача про витребування від Луганської міської ради та Виконавчого комітету Луганської міської ради інформації щодо надходження платежів з орендної плати.

Таким чином, є обґрунтованою вимога прокурора міста Луганська про внесення змін до договору на право тимчасового користування землею (у тому числі на умовах оренди) від 29.03.1996, державна реєстрація від 01.04.1996 за № 1385, який укладений між Виконавчим комітетом Луганської міської ради та Приходською Радою Храму в честь ікони Божої Матері "Всех скорбящих Радость". При цьому господарський суд враховує, що запропонований прокурором у новій редакції підпункт 2.1 пункту 2 технічно є пунктом 2.1 розділу 2 "Плата за землю" договору № 1385 від 29.03.1996.

Відповідно до ч.3 ст.653 Цивільного кодексу України якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Судовий збір покладається на позивачів та відповідача порівну, враховуючи приписи ч.2 ст.49 Господарського процесуального кодексу України, враховуючи наступне.

Відповідно до ч.1 ст.33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Згідно ч.2 ст.34 Господарського процесуального кодексу України обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

В порушення вказаних приписів законодавства Луганська міська рада не надала доказів звернення до відповідача з пропозицією укласти договір (не визначилася і не повідомила про дату, час та місце укладення договору про внесення змін).

Відповідач в свою чергу також не звертався до позивача з пропозицією укласти договір про внесення змін.

За таких обставин жодна із сторін не вжила належних заходів для внесення змін у договір на право тимчасового користування землею (у тому числі на умовах оренди) від 29.03.1996, державна реєстрація від 01.04.1996 за № 1385, в добровільному порядку.

Керуючись ст.ст.44, 49, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

В И Р І Ш И В:

1. Позов прокурора міста Луганська в інтересах держави в особі Виконавчого комітету Луганської міської ради та Луганської міської ради до Релігійної організації "Храм в честь ікони Божої Матері "Всех скорбящих Радость" задовольнити повністю.

2. Внести зміни до договору на право тимчасового користування землею (у тому числі на умовах оренди) від 29.03.1996 № 1385, державна реєстрація від 01.04.1996 за № 1385, який укладений між Виконавчим комітетом Луганської міської ради та Парафіяльною Радою Храму в честь ікони Божої Матері "Всех скорбящих Радость", відносно земельної ділянки площею 0,6385 га під будівництво Храму в честь ікони Божої Матері "Всех скорбящих Радость" в сквері Пам'яті по вул.Совєтскій, виклавши п. 2.1 розділу 2 "Плата за землю" договору у наступній редакції: "2.1. Годовая арендная плата устанавливается в размере земельного налога с применением к нему договорного коэффициента 3".

3. Стягнути з Виконавчого комітету Луганської міської ради, вул.Коцюбинського, б.14, м.Луганськ, ідентифікаційний код 04052040, в доход державного бюджету України на поточний рахунок 31214206783006, банк отримувача: ГУ ДКСУ в Луганській області, одержувач - УДКСУ у м.Луганську, МФО 804013, код за ЄДРПОУ 37991503, код класифікації доходів (ККД): 22030001, назва "Судовий збір" (Державна судова адміністрація України, 050); символ звітності банку: 206, судовий збір у сумі 286 грн. 75 коп., видати наказ після набрання рішенням законної сили Ленінській об'єднаній Державній податковій інспекції у м.Луганську Головного управління Міндоходів у Луганській області.

4. Стягнути з Луганської міської ради, вул.Коцюбинського, б.14, м.Луганськ, ідентифікаційний код 26070794, в доход державного бюджету України на поточний рахунок 31214206783006, банк отримувача: ГУ ДКСУ в Луганській області, одержувач - УДКСУ у м.Луганську, МФО 804013, код за ЄДРПОУ 37991503, код класифікації доходів (ККД): 22030001, назва "Судовий збір" (Державна судова адміністрація України, 050); символ звітності банку: 206, судовий збір у сумі 286 грн. 75 коп., видати наказ після набрання рішенням законної сили Ленінській об'єднаній Державній податковій інспекції у м.Луганську Головного управління Міндоходів у Луганській області.

5. Стягнути з Релігійної організації "Храм в честь ікони Божої Матері "Всех скорбящих Радость", вул.Совєтская, б.80, м.Луганськ, ідентифікаційний код 24045591, в доход державного бюджету України на поточний рахунок 31214206783006, банк отримувача: ГУ ДКСУ в Луганській області, одержувач - УДКСУ у м.Луганську, МФО 804013, код за ЄДРПОУ 37991503, код класифікації доходів (ККД): 22030001, назва "Судовий збір" (Державна судова адміністрація України, 050); символ звітності банку: 206, судовий збір у сумі 573 грн. 50 коп., видати наказ після набрання рішенням законної сили Ленінській об'єднаній Державній податковій інспекції у м.Луганську Головного управління Міндоходів у Луганській області.

Відповідно до статті 85 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Повне рішення складено 21.10.2013.

Суддя С.В. Смола

Дата ухвалення рішення17.10.2013
Оприлюднено21.10.2013
Номер документу34219383
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —913/2611/13

Ухвала від 26.03.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Гольцова Л.A.

Ухвала від 11.02.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Гольцова Л.A.

Постанова від 11.12.2013

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Ушенко Л.В.

Ухвала від 13.11.2013

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Ушенко Л.В.

Рішення від 17.10.2013

Господарське

Господарський суд Луганської області

Смола С.В.

Ухвала від 30.09.2013

Господарське

Господарський суд Луганської області

Смола С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні