Рішення
від 16.10.2013 по справі 916/2094/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"16" жовтня 2013 р.Справа № 916/2094/13

За позовом: Заступника Біляївського міжрайонного прокурора Одеської області в інтересах держави в особі Теплодарської міської ради Одеської області

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю „ОСК"

про стягнення 199 373,64 грн.

Суддя Малярчук І.А.

В судових засіданнях приймали участь представники:

від прокурора: Вигнанюк Т.Л., посвідчення №013414 від 03.12.2012р.

від позивача: Ігнатова Л.В., довіреність №07/24-1323 від 17.09.2013р.; Рашкован О.О., довіреність №07/24-76 від 10.01.2013р.

від відповідача: не з`явився

В судову засіданні 16.10.2013р. приймали участь представники:

від прокурора: Вигнанюк Т.Л., посвідчення №013414 від 03.12.2012р.

від позивача: Рашкован О.О., довіреність №07/24-76 від 10.01.2013р.

від відповідача: не з`явився

Суть спору: про стягнення з ТОВ „ОСК" на користь Теплодарської міської ради 199373,64грн. збитків.

Прокурор на заявлених позовних вимогах наполягає, надав пояснення від 18.09.2013р. за вх.№27823/13, в їх обґрунтування зазначає, що ТОВ „ОСК" на підставі свідоцтва про право власності від 21.01.2004р. належить виробнича база „Одіс", розташована за адресою: Одеська область, м. Теплодар, вул. Комунальна,1. Рішенням Теплодарської міської ради №290-IV від 02.09.2004р. ТОВ „ОСК" надано дозвіл на виготовлення проекту відведення земельної ділянки під розміщення виробничої бази „Одіс" площею 0,7765га для укладення договору оренди та встановлено плату за землекористування. З моменту прийняття Теплодарською міською радою даного рішення ТОВ „ОСК" не прийнято жодних заходів для укладення договору оренди земельної ділянки з Теплодарською міською радою, а саме не виконано проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та не надано його на затвердження. 19.02.2013р. відбулось засідання комісії, на яку запрошувався відповідач але не з`явився, де було розглянуто питання щодо визначення та нарахування збитків, заподіяних ТОВ „ОСК" несплатою коштів за користування земельною ділянкою, на якій розташоване нерухоме майно даного підприємства. На засіданні комісії визначено, що відповідно до розрахунку ТОВ „ОСК" нанесено територіальній громаді м. Теплодар збитки у вигляді не одержаних доходів у розмірі 199 373,64грн. Станом на 01.07.2013р. ТОВ „ОСК" заборгованість, визначену комісією, не погашено.

Позивач заявлені прокурором позовні вимоги підтримує в повному обсязі.

Відповідач в судові засідання не з'являвся, відзив на позов та витребувані судом документи не надав, у зв'язку з чим справу розглянуто за наявними в ній матеріалами у відповідності до ст.75 ГПК України.

Клопотання позивача від 16.10.2013р. за вх.№30892/13 про долучення документів до матеріалів справи було судом задоволено.

Ухвалою суду від 18.09.2013р., за клопотанням прокурора та позивача від 18.09.2013р. за вх.№27881/13, згідно ч.3 ст.69 ГПК України строк розгляду справи було продовжено до 21.10.2013р.

Розглянувши матеріали справи, оцінивши їх в сукупності, вислухавши доводи, пояснення прокурора та позивача, проаналізувавши чинне законодавство, суд встановив наступне:

Згідно свідоцтва про право власності від 21.01.2004р. право власності на виробничу базу „Одіс" належить ТОВ „ОСК", що підтверджується Інформаційною довідкою з Реєстру прав власності на нерухоме майно №10268053 від 04.10.2013р.

Рішенням Теплодарської міської ради №290-IV від 02.09.2004р. „Про надання дозволу на виготовлення проекту відводу земельної ділянки під розміщення будівельної бази площею 0,7765га, розташованої за адресою: м. Теплодар, вул. Комунальна,1, для укладання договору оренди ТОВ „ОСК"" надано дозвіл на виготовлення проекту відводу земельної ділянки під розміщення будівельної бази площею 0,7765га, розташованої за адресою: м. Теплодар, вул.Комунальна,1, для укладання договору оренди ТОВ „ОСК", на період виготовлення проекту відводу земельної ділянки ТОВ „ОСК" укласти з Теплодарською міською радою „Тимчасову угоду на внесення орендної плати за землю до міського бюджету до укладання договору оренди земельної ділянки" згідно рішення №131/В-04 від 20.05.2001р.

На виконання зазначеного рішення між Теплодарською міською радою та ТОВ „ОСК" було укладено тимчасову угоду на внесення орендної плати за землю до міського бюджету до укладення договору оренди земельної ділянки від 01.02.2005р. №03-05, за умовами п.1.1. якої ТОВ „ОСК" вносило орендну плату за користування земельною ділянкою площею 0,7765га у сумі 1234,63грн. щомісячно. Пунктом 1.2. зазначеної угоди встановлено, що вона діє з 01.01.2005р. до укладення договору оренди та його державної реєстрації.

05.11.2009р. Теплодарською міською радою прийнято рішення №865/1-V „Про затвердження коефіцієнту економічного використання земельної ділянки ТОВ „ОСК", яким затверджено коефіцієнт економічного використання земельної ділянки для „Тимчасової угоди на внесення плати за користування земельною ділянкою до міського бюджету м.Теплодар" №03-05 від 01.01.2005р., згідно якого ТОВ „ОСК" встановлено річну плату в сумі 36 277,22 грн., щомісячну в сумі 3023,10 грн. Відповідно до пп.1.1. вказаного рішення воно вступає в законну силу з 01.12.2009р. у разі погашення заборгованості, яка склалася станом на 15.11.2009р. по „Тимчасовій угоді на внесення плати за користування земельною ділянкою до міського бюджету м. Теплодар" №03-05 від 01.01.2005р.

На підставі зазначеного рішення 06.11.2009р. Теплодарською міською радою було підготовлено для укладання із ТОВ „ОСК" „Тимчасову угоду №14-09 на внесення плати за користування земельною ділянкою до міського бюджету м. Теплодар", однак, з боку ТОВ „ОСК" зазначену угоду підписано не було.

Рішенням Теплодарської міської ради №961/3-V від 26.08.2010р. внесено зміни до рішення Теплодарської міської ради №290-IV від 02.09.2004р. та доповнено його пунктами 1.1. та 1.2. наступного змісту: „надати дозвіл на виготовлення проекту відведення земельної ділянки під розміщення будівельної бази площею 0,7765га, терміном на 10 років, яка розташована за адресою: м. Теплодар, вул. Комунальна,1.. ...передати земельну ділянку площею 0,7765га в довгострокову оренду строком на 10 років для розміщення будівельної бази за адресою: м. Теплодар, вул. Комунальна,1...".

14.02.2011р. Теплодарською міською радою прийнято рішення №58/3-VI „Про затвердження коефіцієнту економічного використання земельної ділянки", яким затверджено коефіцієнти економічного використання земельної ділянки для оформлення „Попередніх договорів до укладання договору оренди (основного договору) земельної ділянки в майбутньому" та договорів оренди землі з фізичними та юридичними особами, зобов'язано Відділ земельних ресурсів виконавчого комітету Теплодарської міської ради укласти попередні договори до укладення договору оренди (основного договору) земельної ділянки в майбутньому з урахуванням затвердженого коефіцієнту.

Рішенням виконкому Теплодарської міської ради №381/В-2012 від 20.12.2012р. „Про створення комісії з визначення збитків власникам землі та землекористувачам" створено комісію з визначення збитків власникам землі та землекористувачам у складі згідно додатку, до якої вирішено включати також власників землі або землекористувачів, яким заподіяно збитки, представників підприємств, установ, організацій та громадян, з вини яких завдано збитки та які будуть їх відшкодовувати, а також затверджено положення про комісію з визначення збитків власникам землі та землекористувачам.

Листом №10/22-226 від 07.02.2013р. Теплодарська міська рада повідомила відповідача про те, що 19.02.2013р. о 14год.00хв. відбудеться засідання комісії з визначення збитків власникам землі та землекористувачам.

11.02.2013р. Комісією з визначення збитків власникам землі та землекористувачам громади міста Теплодар прийнято рішення (протокол №1) про визначення збитків у вигляді не одержаного доходу, нанесених міській громаді міста Теплодар ТОВ „ОСК" внаслідок несплати кошів за користування земельною ділянкою за період з 01.01.2011р. по 01.02.2013р., про що складено відповідний акт №2 від 19.02.2013р. Протокол та акт затверджені рішенням виконкому Теплодарської міської ради №37/В-2013 від 28.02.2013р.

Листом №10/22-320 від 01.03.2013р. позивач надіслав відповідачу протокол №1 від 19.02.2013р. та акт №2 від 19.02.2013р. з вимогою сплатити нараховану суму збитків. у строк до 28.03.2013р. (про що викладено безпосередньо у акті).

Крім того, як вбачається із довідки Фінансового управління виконкому Теплодарської міської ради №265 від 10.09.2013р. ТОВ „ОСК" за 2013 р. орендну плату не сплачувало.

Проаналізувавши правову позицію прокурора та позивача, подані ними до матеріалів справи документи, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог Заступника Біляївського міжрайонного прокурора Одеської області в інтересах держави в особі Теплодарської міської ради Одеської області з врахуванням наступних положень законодавства.

Згідно ч.1 ст.124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Статтею 125 та п.3 ст.126 Земельного кодексу України передбачено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право оренди земельної ділянки посвідчується договором оренди землі, зареєстрованим відповідно до закону.

До розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, крім земель, переданих у приватну власність, здійснюють відповідні сільські, селищні, міську ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади (п. 12 Перехідних положень Земельного кодексу України).

Статтею 13 Закону України „Про оренду землі" від 06.10.98 р. № 161-ХVІ із змінами та доповненнями визначено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель визначає Закон України „Про державний контроль за використанням та охороною земель" від 19.06.03 р. № 964-ІV із змінами та доповненнями внесеними Законом України „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за порушення вимог земельного законодавства" від 15.04.08 р. №271-VІ ч.16 ст.1 якого передбачено, що самовільним зайняттям земельної ділянки - є будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.

Положеннями ч.2 п.г) ч.3 ст.152 ЗК України передбачено, що власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодуванням завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом, зокрема, відшкодування заподіяних збитків.

Згідно ст.156 ЗК України власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.

Відповідно до п.1 Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №284 від 19.04.1993р. (далі - Порядок), власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні вилученням (викупом) та тимчасовим зайняттям земельних ділянок, встановленням обмежень щодо їх використання, погіршенням якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей земельних ділянок або приведенням їх у непридатний для використання стан та неодержанням доходів у зв'язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок.

Згідно п.2 Порядку розміри збитків визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад.

Відшкодуванню підлягають, зокрема, збитки власників землі і землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і не одержані доходи, якщо вони обґрунтовані (п.3 Порядку).

Положеннями п.п.4, 5 Порядку передбачено, що розміри збитків визначаються в повному обсязі відповідно до реальної вартості майна на момент заподіяння збитків, проведених витрат на поліпшення якості земель (з урахуванням ринкової або відновної вартості). Збитки відшкодовуються власникам землі і землекористувачам, у тому числі орендарям, підприємствами, установами, організаціями та громадянами, що їх заподіяли, за рахунок власних коштів не пізніше одного місяця після затвердження актів комісій, а при вилученні (викупі) земельних ділянок - після прийняття відповідною радою рішення про вилучення (викуп) земельних ділянок у період до видачі документа, що посвідчує право на земельну ділянку підприємства, установи, організації або громадянина.

Згідно ч.1 ст.11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки.

За положеннями ч.2 ст.11 ЦК України підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є: договори та інші правочини; створення літературних, художніх творів, винаходів та інших результатів інтелектуальної, творчої діяльності; завдання майнової (матеріальної) та моральної шкоди іншій особі; інші юридичні факти.

Збитками є: 1) втрати, яких особа зазнала у зв'язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки); 2) доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода) (частина 2 статті 22 Кодексу).

Збитки відшкодовуються у повному обсязі, якщо договором або законом не передбачено відшкодування у меншому або більшому розмірі (абзац 1 частини 3 статті 22 Кодексу).

Відшкодування збитків передбачено також і ст.224 ГК України, якою встановлено, що учасник господарських відносин, який порушив господарське зобов'язання або установлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб'єкту, права або законні інтереси якого порушено.

Відповідно до ст.614 Цивільного кодексу України підставою відповідальності за порушення зобов'язання є вина особи, яка порушила зобов'язання, якщо інше на встановлено договором або законом.

Породжуючи настання цивільних прав та обов'язків згідно ч.2 ст.11 Цивільного кодексу України, відповідальність у вигляді відшкодування збитків вимагає для її застосування наявності складу правопорушення, а саме: протиправної поведінки (дії чи бездіяльності особи), шкідливого результату такої поведінки, причинного зв'язку між протиправною поведінкою та заподіяними збитками, вини особи, яка заподіяла збитки. Протиправною є поведінка, що не відповідає вимогам закону або договору, тягне за собою порушення майнових прав та інтересів іншої особи і спричинила заподіяння збитків. Причинний зв'язок між протиправною поведінкою порушника та збитками полягає, передусім, у прямому (безпосередньому) зв'язку між протиправною поведінкою та настанням негативного результату. Вказані обставини підлягають доведенню позивачем належними та допустимими у справі доказами. Стягнення збитків як виду цивільно-правової відповідальності можливе у випадку наявності таких збитків та обґрунтованості їх розміру.

З аналізу вищевказаних норм законодавства, вбачаться, що об'єктивною стороною правопорушення є наявність збитків в майновій сфері кредитора, протиправна поведінка, яка втілилась в невиконанні або неналежному виконанні боржником зобов'язання, причинний зв'язок між протиправною поведінкою боржника та збитками. Відсутність хоч би одного з вищевказаних елементів, які утворюють склад цивільного правопорушення, звільняє боржника від відповідальності за невиконання або неналежне виконання ним зобов'язань, оскільки в даному випадку його поведінка не може бути кваліфікована як правопорушення.

Отже, суд встановив, наявність вчинення відповідачем порушення законодавства, що визначає умови набуття земельної ділянки в оренду, що виразилось у не прийнятті жодних заходів для укладення договору оренди земельної ділянки з Теплодарською міською радою, а саме, не виконано проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та не надано його на затвердження, чим заподіяно громаді міста Теплодар збитків у вигляді недоотриманих коштів за користування земельною ділянкою зважаючи на підвищення коефіцієнту економічного використання земельної ділянки та введення в дію нової нормативної грошової оцінки земель м. Теплодар, згідно яких сума орендної плати значно зросла порівняно із визначеною в укладеній між позивачем та відповідачем тимчасовій угоді від 01.02.2005р. №03-05, що, як вбачається із матеріалів справи, при врегулюванні тимчасових відносин до укладення договору оренди сторонами не враховано. З огляду на викладене є правомірним нарахування згідно рішення Комісії з визначення збитків власникам землі та землекористувачам громади міста Теплодар від 11.02.2013р. та акту №2 від 19.02.2013р. до стягнення з відповідача збитків в сумі 199 373,64 грн. за період з 01.01.2011р. по 01.02.2013р. Доказів погашення ТОВ „ОСК" збитків у сумі 199 373,64 грн. сторонами до матеріалів справи не подано, отже, є правомірною позовна вимога прокурора про їх стягнення.

Згідно ст.32 ГПК України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.

Статтею 33 ГПК України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом (ст.43 ГПК України).

Враховуючи вищевикладене, суд вважає заявлені прокурором вимоги нормативно обґрунтованими та документально підтвердженими, у зв'язку з чим задовольняє їх у повному обсязі.

Згідно ст.49 ГПК України витрати пов'язані зі сплатою судового збору в сумі 3987,46грн. підлягають стягненню з відповідача.

Неявка відповідача в судове засідання не є перешкодою для розгляду справи, оскільки, як визначено п.п.3.9.1., 3.9.2. Постанови Пленуму ВГСУ №18 від 26.12.2011р. „Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції" особи, які беруть участь у справі, вважаються повідомленими про час і місце розгляду судом справи у разі виконання останнім вимог частини першої статті 64 та статті 87 ГПК України. ...В разі якщо ухвалу про порушення провадження у справі було надіслано за належною адресою (тобто повідомленою суду стороною, а в разі ненадання суду відповідної інформації - адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), і не повернуто підприємством зв'язку або повернуто з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважається, що адресат повідомлений про час і місце розгляду справи судом. У випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору.

Крім того, у постанові ВГСУ від 04.11.2010р. у справі № 10-22-3-30/336-07-9260 визначено, що суддя може постановити рішення, навіть якщо не надійшло жодного підтвердження про вручення або безпосередньо доставку судових ухвал відповідачу, якщо виконано наступні умови: ухвала була передана одним із способів, передбачених процесуальним законодавством, не було отримано будь-якого підтвердження, не зважаючи на всі розумні зусилля для отримання, процесуальні документи надсилались за адресою, яка зазначена стороною.

В процесі розгляду даної справи судом було вжито всіх необхідних заходів щодо повідомлення відповідача про судові засідання, в тому числі судове засідання, призначене на 16.10.2013р., особливо з врахуванням того, що ухвали надсилались відповідачу за адресою згідно Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців станом на 17.09.2013 р., у зв'язку з чим суд, приймає рішення за результатами розгляду справи по суті.

Керуючись ст. ст. 44, 49, 82- 85 ГПК України суд, -

ВИРІШИВ:

1. Задовольнити позов прокурора повністю.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю „ОСК" (65490, Одеська область, м. Теплодар, вул. Комунальна,1, код 30961451) на користь Теплодарської міської ради (65490, Одеська область, м. Теплодар, вул. Піонерна,7, код 04527038; р/р 33210812700020, код платежу 130502, банк отримувача ГУДКСУ в Одеській області) 199 373 (сто дев'яносто дев'ять тисяч триста сімдесят три) грн. 64коп. збитків,

3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю „ОСК" (65490, Одеська область, м. Теплодар, вул. Комунальна,1, код 30961451) до державного бюджету України (рахунок №31210206783008, Одержувач: ГУДКСУ в Одеській області, Код ЄДРПОУ - 37607526, Банк одержувача: ГУДКСУ в Одеській області, МФО: 828011, Код бюджетної класифікації: 22030001, Код ЄДРПОУ господарського суду Одеської області: 03499997) через Ізмаїльську ОДПІ Головного управління Міндоходів в Одеській області 3987 (три тисячі дев'ятсот вісімдесят сім) грн. 46коп. судового збору.

Рішення господарського суду набирає законної сили згідно зі ст. 85 ГПК України, після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Повний текст складено 21.10.2013 р.

Суддя Малярчук І.А.

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення16.10.2013
Оприлюднено22.10.2013
Номер документу34233925
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/2094/13

Постанова від 01.10.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Мачульський Г.М.

Ухвала від 15.09.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Мачульський Г.М.

Постанова від 12.08.2014

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Величко Т.А.

Ухвала від 04.11.2013

Господарське

Господарський суд Одеської області

Малярчук І.А.

Рішення від 16.10.2013

Господарське

Господарський суд Одеської області

Малярчук І.А.

Ухвала від 18.09.2013

Господарське

Господарський суд Одеської області

Малярчук І.А.

Ухвала від 11.09.2013

Господарське

Господарський суд Одеської області

Малярчук І.А.

Ухвала від 09.08.2013

Господарське

Господарський суд Одеської області

Малярчук І.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні