Постанова
від 12.08.2014 по справі 916/2094/13
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"12" серпня 2014 р.Справа № 916/2094/13 Одеський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів :

головуючого судді : Величко Т.А.,

суддів Таран С.В., Туренко В.Б. (згідно розпорядження № 462 від 07.08.2014р.)

при секретарі: Альошиній Г.М.

за участю представників сторін:

від прокуратури - Коломійчук І.О.;

від позивача - Рашкован О.О.;

від відповідача - Полянський С.В;

розглянувши апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю „ОСК"

на рішення господарського суду Одеської області від 16.10.2013р.

у справі № 916/2094/13

за позовом: Заступника Біляївського міжрайонного прокурора Одеської області в інтересах держави в особі Теплодарської міської ради Одеської області

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю „ОСК"

про стягнення 199 373,64 грн.

ВСТАНОВИВ:

В серпні 3013 року Біляївський міжрайонний прокурор Одеської області в інтересах держави в особі Теплодарської міської ради Одеської області звернувся до господарського суду Одеської області до Товариства з обмеженою відповідальністю „ОСК" про стягнення 199 373,64 грн. збитків у вигляді неодержаних доходів за користування земельної ділянки без правових підстав.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ТОВ „ОСК" на праві власності належить виробнича база „Одіс", що розташована в м. Теплодар, вул. Комунальна,1; рішенням Теплодарської міської ради №290-IV від 02.09.2004р. ТОВ „ОСК" надано дозвіл на виготовлення проекту відведення земельної ділянки під розміщення вказаної виробничої бази площею 0,7765 га для укладання договору оренди та встановлено плату за користування. ТОВ „ОСК" жодних заходів для виконання проекту землеустрою і укладання договору оренди землі до даного часу не здійснило.

В поясненнях до позовної заяви Теплодарська міська рада підтримала позовні вимоги повністю.

Рішенням господарського суду Одеської області від 16.10.2013р. (суддя Малярчук І.А.) позов задоволено повністю. Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю „ОСК" на користь Теплодарської міської ради 199 373 грн. 64 коп. збитків. Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю „ОСК" до державного бюджету України 3 987 грн. 46 коп. судового збору.

Суд встановив наявність вчинення відповідачем порушення законодавства, що визначає умови набуття земельної ділянки в оренду, що виражалося у не прийнятті жодних заходів для укладання договору оренди земельної ділянки з Теплодарською міською радою: не виконано проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та не надано його на затвердження, чим заподіяно громаді м. Теплодар збитків у вигляді недоотримання коштів за користування земельною ділянкою зважаючи на підвищення коефіцієнту економічного використання земельної ділянки та введення в дію нової нормативної грошової оцінки земель м. Теплодар. Суд визнав правомірним нарахування згідно рішення Комісії з визначення збитків власникам землі та землекористувачам громади м. Теплодар від 11.02.2013р. та акту №2 від 19.02.2013р. до стягнення з відповідача збитків в сумі 199 373,64 грн. за період з 01.01.2011р. по 01.02.2013р.

Як зазначено в судовому рішенні, судом було вжито всіх необхідних заходів щодо повідомлення відповідача про судові засідання, ухвали суду надсилались на адресу згідно Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців станом на 17.09.2013р., а тому рішення прийнято за відсутності відповідача.

01.11.2013 року господарським судом видано наказ про примусове виконання рішення №916/2094/13.

21.07.2014р. до Одеського апеляційного господарського суду надійшла апеляційна скарга від Товариства з обмеженою відповідальністю „ОСК" на рішення господарського суду Одеської області від 16.10.2013 року у справі №916/2094/13, в якій скаржник просить рішення господарського суду скасувати, ухвалити нове рішення, яким позовні вимоги залишити без задоволення.

Доводи скаржника ґрунтуються на тому, що судом не вивчені ретельно обставини справи, допущені суттєві помилки щодо обґрунтування обставин та неправильно застосовані норми матеріального та процесуального права.

Як зазначає скаржник, товариство виконує свої зобов'язання за рішенням Теплодарської міської ради №290-IV від 02.09.2004р.: уклало договори на виконання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та оплатило їх, станом на 24.09.2012 року проект землеустрою перебуває на стадії розробки; орендну плату сплачувало згідно умов Тимчасової угоди з 01.02.2005 року; нарахування за рішенням Комісії суми збитків в розмірі 199 373,64 грн. - за період з 01.01.2011р. по 01.02.2013р. - є неправомірним.

Колегія суддів, перевіривши наявні матеріали справи (фактичні обставини справи) на предмет правильності їх юридичної оцінки господарським судом та заслухавши пояснення присутніх в засіданні представників сторін, дійшла висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, виходячи з такого.

Як свідчать матеріали справи і це встановлено господарським судом, згідно свідоцтва про право власності від 21.01.2004р. право власності на виробничу базу „Одіс" належить ТОВ „ОСК", що підтверджується Інформаційною довідкою з Реєстру прав власності на нерухоме майно №10268053 від 04.10.2013р.

Рішенням Теплодарської міської ради №290-IV від 02.09.2004р. „Про надання дозволу на виготовлення проекту відводу земельної ділянки під розміщення будівельної бази площею 0,7765га, розташованої за адресою: м. Теплодар, вул. Комунальна,1, для укладання договору оренди ТОВ „ОСК"" надано дозвіл на виготовлення проекту відводу земельної ділянки під розміщення будівельної бази площею 0,7765га, розташованої за адресою: м. Теплодар, вул.Комунальна,1, для укладання договору оренди ТОВ „ОСК", на період виготовлення проекту відводу земельної ділянки ТОВ „ОСК" укласти з Теплодарською міською радою „Тимчасову угоду на внесення орендної плати за землю до міського бюджету до укладання договору оренди земельної ділянки" згідно рішення №131/В-04 від 20.05.2001р.

На виконання зазначеного рішення між Теплодарською міською радою та ТОВ „ОСК" було укладено тимчасову угоду на внесення орендної плати за землю до міського бюджету до укладення договору оренди земельної ділянки від 01.02.2005р. №03-05, за умовами п.1.1. якої ТОВ „ОСК" вносило орендну плату за користування земельною ділянкою площею 0,7765га у сумі 1234,63грн. щомісячно. Пунктом 1.2. зазначеної угоди встановлено, що вона діє з 01.01.2005р. до укладення договору оренди та його державної реєстрації.

05.11.2009р. Теплодарською міською радою прийнято рішення №865/1-V „Про затвердження коефіцієнту економічного використання земельної ділянки ТОВ „ОСК", яким затверджено коефіцієнт економічного використання земельної ділянки для „Тимчасової угоди на внесення плати за користування земельною ділянкою до міського бюджету м.Теплодар" №03-05 від 01.01.2005р., згідно якого ТОВ „ОСК" встановлено річну плату в сумі 36 277,22 грн., щомісячну в сумі 3023,10 грн. Відповідно до пп.1.1. вказаного рішення воно вступає в законну силу з 01.12.2009р. у разі погашення заборгованості, яка склалася станом на 15.11.2009р. по „Тимчасовій угоді на внесення плати за користування земельною ділянкою до міського бюджету м. Теплодар" №03-05 від 01.01.2005р.

На підставі зазначеного рішення 06.11.2009р. Теплодарською міською радою було підготовлено для укладання із ТОВ „ОСК" „Тимчасову угоду №14-09 на внесення плати за користування земельною ділянкою до міського бюджету м. Теплодар", однак, з боку ТОВ „ОСК" зазначену угоду підписано не було.

Рішенням Теплодарської міської ради №961/3-V від 26.08.2010р. внесено зміни до рішення Теплодарської міської ради №290-IV від 02.09.2004р. та доповнено його пунктами 1.1. та 1.2. наступного змісту: „надати дозвіл на виготовлення проекту відведення земельної ділянки під розміщення будівельної бази площею 0,7765га, терміном на 10 років, яка розташована за адресою: м. Теплодар, вул. Комунальна,1, передати земельну ділянку площею 0,7765га в довгострокову оренду строком на 10 років для розміщення будівельної бази за адресою: м. Теплодар, вул. Комунальна,1".

14.02.2011р. Теплодарською міською радою прийнято рішення №58/3-VI „Про затвердження коефіцієнту економічного використання земельної ділянки", яким затверджено коефіцієнти економічного використання земельної ділянки для оформлення „Попередніх договорів до укладання договору оренди (основного договору) земельної ділянки в майбутньому" та договорів оренди землі з фізичними та юридичними особами, зобов'язано Відділ земельних ресурсів виконавчого комітету Теплодарської міської ради укласти попередні договори до укладення договору оренди (основного договору) земельної ділянки в майбутньому з урахуванням затвердженого коефіцієнту.

Рішенням виконкому Теплодарської міської ради №381/В-2012 від 20.12.2012р. „Про створення комісії з визначення збитків власникам землі та землекористувачам" створено комісію з визначення збитків власникам землі та землекористувачам у складі згідно додатку, до якої вирішено включати також власників землі або землекористувачів, яким заподіяно збитки, представників підприємств, установ, організацій та громадян, з вини яких завдано збитки та які будуть їх відшкодовувати, а також затверджено положення про комісію з визначення збитків власникам землі та землекористувачам.

Листом №10/22-226 від 07.02.2013р. Теплодарська міська рада повідомила відповідача про те, що 19.02.2013р. о 14год.00хв. відбудеться засідання комісії з визначення збитків власникам землі та землекористувачам.

11.02.2013р. Комісією з визначення збитків власникам землі та землекористувачам громади міста Теплодар прийнято рішення (протокол №1) про визначення збитків у вигляді не одержаного доходу, нанесених міській громаді міста Теплодар ТОВ „ОСК" внаслідок несплати кошів за користування земельною ділянкою за період з 01.01.2011р. по 01.02.2013р., про що складено відповідний акт №2 від 19.02.2013р. Протокол та акт затверджені рішенням виконкому Теплодарської міської ради №37/В-2013 від 28.02.2013р.

Листом №10/22-320 від 01.03.2013р. позивач надіслав відповідачу протокол №1 від 19.02.2013р. та акт №2 від 19.02.2013р. з вимогою сплатити нараховану суму збитків. у строк до 28.03.2013р. (про що викладено безпосередньо у акті).

Крім того, як вбачається із довідки Фінансового управління виконкому Теплодарської міської ради №265 від 10.09.2013р. ТОВ „ОСК" за 2013 р. орендну плату не сплачувало.

Господарський суд, приймаючи рішення про задоволення позовних вимог повністю, погодившись з доводами позивача, дійшов висновку про наявність вчинення відповідачем порушення законодавства, що визначає умови набуття земельної ділянки в оренду, що виразилось у не прийнятті жодних заходів для укладення договору оренди земельної ділянки з Теплодарською міською радою, а саме, не виконано проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та не надано його на затвердження, чим заподіяно громаді міста Теплодар збитків у вигляді недоотриманих коштів за користування земельною ділянкою зважаючи на підвищення коефіцієнту економічного використання земельної ділянки та введення в дію нової нормативної грошової оцінки земель м. Теплодар, згідно яких сума орендної плати значно зросла порівняно із визначеною в укладеній між позивачем та відповідачем тимчасовій угоді від 01.02.2005р. №03-05, що, як вбачається із матеріалів справи, при врегулюванні тимчасових відносин до укладення договору оренди сторонами не враховано. З огляду на викладене є правомірним нарахування згідно рішення Комісії з визначення збитків власникам землі та землекористувачам громади міста Теплодар від 11.02.2013р. та акту №2 від 19.02.2013р. до стягнення з відповідача збитків в сумі 199 373,64 грн. за період з 01.01.2011р. по 01.02.2013р. Доказів погашення ТОВ „ОСК" збитків у сумі 199 373,64 грн. сторонами до матеріалів справи не подано, отже, є правомірною позовна вимога прокурора про їх стягнення.

З обгрунтованістю висновків суду погодитися не можна.

Позовні вимоги прокурора про стягнення з відповідача збитків у вигляді неодержаних доходів, заподіяних внаслідок несплати орендної плати ґрунтуються на ст. 156 Земельного кодексу України, якою передбачено, що власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.

Відповідно до ст. 1 Земельного кодексу України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

За приписами ст. 1 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Частиною 2 ст. 16 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.

Згідно ст. 15 Закону України "Про оренду землі" невід'ємною частиною договору оренди землі, зокрема є проект відведення земельної ділянки у разі його розроблення згідно із законом.

Відповідно до п. 2.2. постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.11 р. № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" із змінами проект відведення земельної ділянки не визначений законом як підстава набуття права на земельну ділянку і не є правовстановлюючим документом, спрямованим на набуття, зміну або припинення прав та обов'язків сторін, а є лише невід'ємною частиною договору оренди земельної ділянки (частина четверта статті 15 Закону України "Про оренду землі").

Листом Державного комітету України по земельних ресурсах від 19.02.99р. №14-13-2-11/499 визначено, що виготовлення документів, що посвідчують право користування земельною ділянкою юридичним особам, виконуються на підставі робіт по кадастровому землеустрою та юридичного підтвердженого права на земельну ділянку (правоустановчих документів). Розробка технічної документації по складанню державних актів на право постійного користування землею здійснюється державними та іншими землевпорядними організаціями, що мають відповідні дозволи, і вимагає виконання комплексу робіт, передбачених діючими нормативними документами, за рахунок бюджетних асигнувань. Згадані роботи виконуються відповідно до Інструкції про порядок складання, видачі, реєстрації та зберігання державних актів на право власності на землю і право постійного користування землею, договорів на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди), затвердженої наказом Держкомзему від 15.04.93р. № 28. У зв'язку з відсутністю коштів у місцевих бюджетах згадані роботи виконуються також за кошти заявників, в тому числі і юридичних осіб, за згодою сторін.

За приписами ст. 22 Закону України "Про землеустрій" землеустрій здійснюється на підставі, зокрема, рішень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо проведення робіт із землеустрою.

Відповідно до ст. 26 Закону України "Про землеустрій" замовниками документації із землеустрою можуть бути органи державної влади, органи місцевого самоврядування, землевласники і землекористувачі. Розробниками документації із землеустрою є юридичні та фізичні особи, які отримали ліцензії на проведення робіт із землеустрою відповідно до закону. Взаємовідносини замовників і розробників документації із землеустрою регулюються законодавством України і договором.

Як зазначає відповідач, відповідно до рішення Теплодарської міської ради №290-IV від 02.09.2004 року ТОВ „ОСК" були укладені договори з Державним підприємством «Центр державного земельного кадастру» на виконання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ „ОСК" за адресою: Одеська область, м. Теплодар, вул. Комунальна, 1 (договір №298-VI на створення (передачу) науково-технічної продукції від 21.12.2004 року та договір №10/06-00457 про розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 28.10.2010 року).

Листом № 03-03/27759 від 26.09.2012 року Одеська регіональна філія Центру ДЗК повідомила ТОВ „ОСК" про те, що станом на 24.09.2012 року проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки за вказаною адресою перебуває на стадії розробки.

П. 9.1 договору №10/06-00457 від 28.10.2010 року, сторони визначили, що він діє до повного виконання сторонами передбачених ним зобов'язань.

Згідно п. 3.7. постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.11 р. № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" із змінами власники землі та землекористувачі мають право на захист своїх прав шляхом стягнення збитків з особи, яка вчинила неправомірні дії щодо відповідних земельних ділянок, у випадках, встановлених главою 24 ЗК України, та за процедурою, передбаченою Порядком визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.93р. № 284.

Главою 24 Земельного кодексу України, а саме ст. ст. 156, 157 власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок: а) вилучення (викупу) сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників для потреб, не пов'язаних із сільськогосподарським і лісогосподарським виробництвом; б) тимчасового зайняття сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників для інших видів використання; в) встановлення обмежень щодо використання земельних ділянок; г) погіршення якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників; ґ) приведення сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників у непридатний для використання стан; д) неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.

Відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів або погіршує якість земель, розташованих у зоні їх впливу, в тому числі внаслідок хімічного і радіоактивного забруднення території, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами і стічними водами. Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 19.04.93р. № 284 "Про порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам" встановлено, що власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні вилученням (викупом) та тимчасовим зайняттям земельних ділянок, встановленням обмежень щодо їх використання, погіршенням якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей земельних ділянок або приведенням їх у непридатний для використання стан та неодержанням доходів у зв'язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок.

За умовами пунктів 2, 3 означеної постанови розміри збитків визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад. До складу комісій включаються представники Київської, Севастопольської міських, районних державних адміністрацій, виконавчих комітетів міських (міст обласного значення) рад (голови комісій), власники землі або землекористувачі (орендарі), яким заподіяні збитки, представники підприємств, установ, організацій та громадяни, які будуть їх відшкодовувати, представники державних органів земельних ресурсів і фінансових органів, органів у справах містобудування і архітектури та виконавчих комітетів сільських, селищних, міських (міст районного значення) рад, на території яких знаходяться земельні ділянки. У разі, коли збитки заподіяні погіршенням якості земель або приведенням їх у непридатність для використання за цільовим призначенням, до складу комісій включаються також представники територіальних органів Держсільгоспінспекції, санітарно-епідеміологічних і природоохоронних органів. Результати роботи комісій оформляються відповідними актами, що затверджуються органами, які створили ці комісії.

Відшкодуванню підлягають, зокрема інші збитки власників землі і землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обґрунтовані.

Неодержаний доход - це доход, який міг би одержати власник землі, землекористувач, у тому числі орендар, із земельної ділянки і який він не одержав внаслідок її вилучення (викупу) або тимчасового зайняття, обмеження прав, погіршення якості землі або приведення її у непридатність для використання за цільовим призначенням у результаті негативного впливу, спричиненого діяльністю підприємств, установ, організацій та громадян.

Згідно ст. 22 Цивільного кодексу України особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Збитками зокрема є: доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода). Збитки відшкодовуються у повному обсязі, якщо договором або законом не передбачено відшкодування у меншому або більшому розмірі. Якщо особа, яка порушила право, одержала у зв'язку з цим доходи, то розмір упущеної вигоди, що має відшкодовуватися особі, право якої порушено, не може бути меншим від доходів, одержаних особою, яка порушила право.

Відповідно до ч. 2 ст. 224 Господарського кодексу України під збитками розуміються витрати, зроблені управненою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не одержані нею доходи, які управнена сторона одержала б у разі належного виконання зобов'язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною.

Відповідно до п. 3.8 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.11 р. № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" із змінами вирішуючи спори за позовами органів державної влади або місцевого самоврядування про стягнення з особи, яка набула у власність житловий будинок, будівлю або споруду і не переоформила право користування земельною ділянкою, збитків у вигляді упущеної вигоди (зокрема у розмірі неодержаної плати за оренду земельної ділянки), господарські суди повинні брати до уваги положення статті 22 ЦК України та частини другої статті 224 ГК України. Для застосування такого заходу відповідальності слід встановлювати наявність у діях відповідача усіх чотирьох елементів складу цивільного правопорушення (протиправної поведінки, збитків, причинного зв'язку між протиправною поведінкою та збитками і вини).У розгляді таких справ господарські суди мають докладно з'ясовувати причини неоформлення чи несвоєчасного оформлення відповідного землекористування та обставини, пов'язані із вжиттям господарюючими суб'єктами усіх залежних від них заходів щодо одержання документів, які посвідчують право землекористування. При цьому суду слід враховувати вимоги частини другої статті 120 ЗК України, якою передбачено що у разі коли жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об'єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача . Якщо у розгляді справи буде з'ясовано обставини, зазначені в абзаці третьому підпункту 3.4 пункту 3 цієї постанови (у разі встановлення факту правомірного набуття особою права на нерухоме майно за наявності у попереднього власника належно оформленого права на земельну ділянку, на якій воно розміщене, необхідно враховувати, що така особа набула права на відповідну земельну ділянку. З виникненням прав власності на будівлю чи споруду у юридичної особи виникає право одержати земельну ділянку в користування, а розглянути таке питання та прийняти відповідне рішення в строки, встановлені законом, зобов'язаний відповідний повноважний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. Тому відсутність у такої особи переоформлених на її ім'я правовстановлюючих документів на земельну ділянку не може кваліфікуватися як самовільне зайняття земельної ділянки. З урахуванням викладеного в таких випадках положення статті 212 ЗК України застосуванню не підлягають), і що суб'єкт господарювання вживав необхідних заходів до оформлення свого права землекористування, то відсутність у нього переоформлених на його ім'я правовстановлюваних документів на земельну ділянку не може розцінюватися як правопорушення.

За умовами ст. 614 Цивільного кодексу України підставою відповідальності за порушення зобов'язання є вина особи, яка порушила зобов'язання, якщо інше на встановлено договором або законом. Особа є невинуватою, якщо вона доведе, що вжила всіх залежних від неї заходів щодо належного виконання зобов'язання.

Як вже зазначалося вище, відповідач вживав заходи щодо оформлення право користування земельної ділянки, а саме уклав договори з ДП «Центр державного земельного кадастру» на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, проте станом на даний час документи стосовно розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в розробці, а відтак враховуючи те, що норми земельного законодавства не обмежують сторону строком та етапом виконання проектно-землевпорядних робіт, судова колегія не вбачає вини саме ВАТ "Одесенергобудтранс" стосовно не оформлення права користування земельною ділянкою, а саме невиконання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та не надання його на затвердження.

Тобто, відсутність в діях відповідача хоча б одного з елементів складу цивільного правопорушення (протиправної поведінки, збитків, причинного зв'язку між протиправною поведінкою та збитками і вини), за загальним правилом виключає настання відповідальності у вигляді відшкодування збитків.

Згідно ч. 1, 2 ст. 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є: договори та інші правочини.

Згідно ст. 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Таким чином, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку, яка перебуває у державній або комунальній власності є договір оренди такої земельної ділянки, однак матеріали справи не містять доказів існування договору оренди землі, а тому підстави для сплати орендної плати за користування земельної ділянки до укладання договору оренди цієї земельної ділянки відсутні.

Між тим, відповідно до ст. 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Відповідачем додано до апеляційної скарги докази сплати земельного податку протягом 2005-2012 рр.

Вищенаведене не було враховано судом першої інстанції при вирішенні спору, що призвело до прийняття неправильного рішення, яке підлягає скасуванню.

Згідно ст. 49 ГПК України судовий збір за апеляційний перегляд покладається на позивача.

Керуючись ст. ст. 99, 101, 103-105 ГПК України,

суд постановив:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю „ОСК" задовольнити.

Рішення господарського суду Одеської області від 16.10.2013 року у справі №916/2094/13 - скасувати, в задоволенні позовних вимог відмовити.

Стягнути з Теплодарської міської ради Одеської області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю „ОСК" 1 993,74 грн. судового збору за апеляційне провадження.

Доручити господарському суду Одеської області видати відповідний наказ.

Постанова в порядку ст. 105 ГПК України набирає законної сили з дня її прийняття.

Постанова апеляційної інстанції може бути оскаржена у касаційному порядку.

Повний текст складено та підписано 18.08.2014 року.

Головуючий суддя Т.А. Величко

Суддя С.В. Таран

Суддя В.Б. Туренко

СудОдеський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення12.08.2014
Оприлюднено20.08.2014
Номер документу40180764
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/2094/13

Постанова від 01.10.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Мачульський Г.М.

Ухвала від 15.09.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Мачульський Г.М.

Постанова від 12.08.2014

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Величко Т.А.

Ухвала від 04.11.2013

Господарське

Господарський суд Одеської області

Малярчук І.А.

Рішення від 16.10.2013

Господарське

Господарський суд Одеської області

Малярчук І.А.

Ухвала від 18.09.2013

Господарське

Господарський суд Одеської області

Малярчук І.А.

Ухвала від 11.09.2013

Господарське

Господарський суд Одеської області

Малярчук І.А.

Ухвала від 09.08.2013

Господарське

Господарський суд Одеської області

Малярчук І.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні