Постанова
від 02.10.2013 по справі 801/7290/13-а
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ПОСТАНОВА

Іменем України

02 жовтня 2013 р. Справа №801/7290/13-а

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим у складі головуючого судді Калініченко Г.Б., суддів Кушнової А.О., Кононової Ю.С. за участю секретаря Габової Н.Г., представника позивача Фоміч С.В., довіреність № 10 від 01.06.2013р., представника третього відповідача Харченко Г.В., довіреність №44-07-4313 від 13.08.2013р., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Феодосійська тютюнова фабрика ЛТД"

до Реєстраційної служби Кіровського районного управління юстиції АР Крим

Державного реєстратора Укрдержреєстру Корюк Т.В.

Державної реєстраційної служби України

про скасування рішення та зобов'язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Феодосійська тютюнова фабрика ЛТД" (далі позивач) звернулось до Окружного адміністративного суду АР Крим з адміністративним позовом до Реєстраційної служби Кіровського районного управління юстиції АР Крим, Державного реєстратора Укрдержреєстру Корюк Т.В., Державної реєстраційної служби України (далі відповідачі), в якому просить:

- визнати незаконними дії Державної реєстраційної служби України щодо відмови у реєстрації права власності Товариства з обмеженою відповідальністю "Феодосійська тютюнова фабрика ЛТД" на комплекс будівель та споруд консервного заводу, що розташований за адресою: АР Крим, Кіровський район, с. Владиславівка, вул. Федосеєва, 55, на підставі рішення Господарського суду АР Крим від 21.09.2007р. по справі №2-7/12510-2007, а саме визнати та скасувати рішення Державного реєстратора Укрдержреєстру Корюк Т.В. про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень від 17.05.2013р. №2361004;

- зобов'язати Державну реєстраційну службу України зареєструвати право власності за Товариством з обмеженою відповідальністю "Феодосійська тютюнова фабрика ЛТД" на комплекс будівель та споруд консервного заводу, що розташований за адресою: АР Крим, Кіровський район, с. Владиславівка, вул. Федосеєва, 55, на підставі рішення Господарського суду АР Крим від 21.09.2007р. по справі №2-7/12510-2007, а саме: зобов'язати Державного реєстратора Укрдержреєстру Корюк Т.В. зареєструвати право власності за Товариством з обмеженою відповідальністю "Феодосійська тютюнова фабрика ЛТД" на комплекс будівель та споруд консервного заводу, що розташований за адресою: АР Крим, Кіровський район, с. Владиславівка, вул. Федосеєва, 55, на підставі рішення Господарського суду АР Крим від 21.09.2007р. по справі №2-7/12510-2007, та направити документи, необхідні для формування реєстраційної або облікової справи щодо об'єкта нерухомого майна до Реєстраційної служби Кіровського районного управління юстиції АР Крим;

- визнати незаконними дії Державної реєстраційної служби України щодо надання несвоєчасної та не повної відповіді на запити публічної інформації від 24.06.2013р. №б/н та від 08.07.2013р. №11;

- зобов'язати Державну реєстраційну службу України надати повну відповідь на запити на інформацію Товариства з обмеженою відповідальністю "Феодосійська тютюнова фабрика ЛТД" від 24.06.2013 р. №б/н та від 08.07.2013р. №11.

Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідачем протиправно було відмовлено в реєстрації право власності на нерухоме майно за адресою: АР Крим, Кіровський район, с. Владиславівка, вул. Федосеєва, 55.

Заперечуючи проти позову, державний реєстратор прав на нерухоме майно Державної реєстраційної служби України Корюк Т.В. у запереченнях зазначив, що рішення про відмову у державної реєстрації права власності на нерухоме майно від 17.05.2013 №2361004 прийняте на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Ухвалою Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим від 19.07.2013 відкрито провадження в адміністративній справі №801/7290/13-а.

Ухвалою суду від 02.10.2013 залишено без розгляду позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Феодосійська тютюнова фабрика ЛТД" до Реєстраційної служби Кіровського районного управління юстиції АР Крим, Державного реєстратора Укрдержреєстру Корюк Т.В., Державної реєстраційної служби України в частині позовних вимог щодо визнання незаконними дій Державної реєстраційної служби України щодо надання несвоєчасної та не повної відповіді на запити публічної інформації від 24.06.2013р. №б/н та від 08.07.2013р. №11, зобов'язання Державну реєстраційну службу України надати повну відповідь на запити на інформацію Товариства з обмеженою відповідальністю "Феодосійська тютюнова фабрика ЛТД" від 24.06.2013р. №б/н та від 08.07.2013р. №11.

Представник позивача в судовому засіданні, яке відбулось 02.10.2013 наполягав на задоволенні позовних вимог.

Представник третього відповідача у судовому засіданні проти задоволення позовних вимог заперечував.

Вислухавши пояснення сторін, дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку про те, що позовні вимоги підлягають задоволенню частково з наступних підстав.

Відповідно до пунктів 12, 13 постанови Кабінету Міністрів України №703 від 22.06.2011 «Про затвердження Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень і Порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно»

Під час розгляду заяви про державну реєстрацію і документів, що додаються до неї, державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно, їх обтяженнями, зокрема щодо:

1) обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення (у встановлених законом випадках);

2) повноважень заявника;

3) відомостей про нерухоме майно, речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, наявних у Державному реєстрі прав та поданих документах;

4) наявності обтяжень прав на нерухоме майно, зареєстрованих відповідно до закону;

5) наявності факту виконання умов правочину, з якими закон та/або договір (угода) пов'язує можливість проведення державної реєстрації виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав.

У разі подання не в повному обсязі документів, необхідних для проведення державної реєстрації прав, державний реєстратор приймає рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію, яке містить рекомендації щодо усунення обставин, що були підставою для його прийняття.

Орган державної реєстрації прав, нотаріус у день прийняття рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію видає або надсилає рекомендованим листом з повідомленням про вручення заявникові таке рішення.

У разі коли заявник особисто отримує рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію він пред'являє органові державної реєстрації прав, нотаріусові документи, що зазначені в пункті 9 цього Порядку, та подає картку прийому заяви про державну реєстрацію, яку орган державної реєстрації прав, нотаріус повертає заявникові з відміткою про отримання рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію, яка підписується заявником із зазначенням дати та часу отримання такого рішення.

Державний реєстратор зупиняє розгляд заяви про державну реєстрацію на строк, що не перевищує п'яти робочих днів з моменту отримання заявником рішення про зупинення розгляду такої заяви.

Державний реєстратор з моменту усунення обставин, що були підставою для прийняття ним рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію, приймає рішення про відновлення розгляду заяви про державну реєстрацію. Перебіг строку державної реєстрації продовжується з урахуванням часу, що минув до його зупинення.

Орган державної реєстрації прав, нотаріус у день прийняття рішення про відновлення розгляду заяви про державну реєстрацію видає або надсилає рекомендованим листом заявникові таке рішення.

У разі коли заявник особисто отримує рішення про відновлення розгляду заяви про державну реєстрацію, він пред'являє органові державної реєстрації прав, нотаріусові документи, що зазначені в пункті 9 цього Порядку, та подає картку прийому заяви про державну реєстрацію, яку орган державної реєстрації прав, нотаріус повертає заявникові з відміткою про отримання рішення про відновлення розгляду заяви про державну реєстрацію, яка підписується заявником із зазначенням дати та часу отримання такого рішення.

Якщо заявник не усунув протягом п'яти робочих днів після отримання рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію обставини, що були підставою для його прийняття, державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав та їх обтяжень.

В порушення вказаних вище норм реєстратор Укрдержреєстру Корюк Т.В. не вчинив дій щодо зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію, рекомендації щодо усунення обставин, що були підставою для його прийняття заявникові не надав.

Більш того, згідно пункту 14 додатку №8 до наказу Міністерства юстиції України від 26.12.2011 № 3601/5 «Про затвердження форм рішень державного реєстратора прав на нерухоме майно та вимог до їх оформлення» рішення про відмову в реєстрації речового права повинно містити підстави для відмови у державній реєстрації прав та їх обтяжень відповідно до статті 24 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» із зазначенням вичерпного переліку обставин, які стали передумовою для їх застосування, однак оспорюванне рішення №2361004 від 17.05.2013 цій вимозі не відповідає, містить лише формальне посилання на те, що подані для державної реєстрації документи не відповідають вимогам, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують.

Реєстратор Укрдержреєстру в своєму відзиві посилається на те, що рішенням Господарського суду АР Крим від 21.09.2007р. у справі № 2-7/12510-2007 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Феодосійська тютюнова фабрика ЛТД" до Товариства з обмеженою відповідальністю «ТКП «Абакам Індустріал» про визнання дійсним договору лише визнано дійсним певний договір, але право власності на нерухоме майно виникло не з судового рішення, а безпосередньо з договору купівлі-продажу нерухомого майна, який був визнаний дійсним. В такому разі реєстратор Укрдержреєстру Корюк Т.В. взагалі не мав право вчиняти будь-які реєстраційні дії, в тому числі щодо відмови у реєстрації права власності, оскільки згідно наказу Міністерства юстиції України №607/5 від 02.04.2013 «Про заходи щодо взаємодії органів державної реєстрації прав та їх посадових осіб» реєстратор Укрдержреєстру Корюк Т.В. має повноваження на розгляд заяви щодо реєстрації права власності лише у тому випадку, коли таке право виникає на підставі рішення суду, що набрало законної сили, але не з іншої правової підстави.

Що стосуєтьсь доводів відзиву про те, що вимоги про зобов'язання зареєструвати права власності не можуть бути задоволені, оскільки це є втручанням в компетенцію органу державної реєстрації речових прав та перебирання адміністративним судом функцій державного реєстратора речових прав на нерухоме майно, суд зазначає наступне.

Державний реєстратор є державним службовцем, посадовою особою органу державної реєстрацію речових прав, а вказаний орган є органом державної виконавчої влади.

Відповідно до частини 2 статті 18 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Враховуючи, що стаття 162 КАС України прямо надає повноваження адміністративному суду не тільки щодо скасування акту суб'єкту владних повноважень, але й спонукати його до вчинення певних дій, одночасно, Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх» встановлений виключений перелік підстав для відмови в реєстрації прав, а орган державної реєстрації прав не наділений повноваженнями приймати рішення щодо реєстрації речових прав на свій розсуд, цілком законним та обґрунтованими є не лише розгляду по суті адміністративним судом вимог про спонукання до реєстрації речових прав на нерухомість, але й спонукання до такої реєстрацію у разі, якщо буде встановлено реальну відсутність підстав для відмови в реєстрації речових прав, передбачених законом.

Судом досліджений договір купівлі-продажу комплексу будівель і споруд від 22.08.2007, укладений між Товариством з обмеженою відповідальністю "Феодосійська тютюнова фабрика ЛТД" та Товариством з обмеженою відповідальністю «ТКП «Абакам Індустріал», що визнаний дійсним рішенням від 21.09.2007р.. Вказаний договір, як правовстановлюючий документ дозволяє чітко ідентифікувати суб'єкта та об'єкти права власності, зміст речового права, набутого за договором.

Більш того, з матеріалів справи вбачається, що згідно витягу про реєстрацію права власності на нерухоме майно від 05.10.2007 №16174802, право власності на комплекс будівель та споруд консервного заводу зареєстровано за Товариством з обмеженою відповідальністю "Феодосійська тютюнова фабрика ЛТД".

Відповідно до пунктів 1, 3, 5 - 6 наказу Міністерства юстиції України № 1844/5 від 14.12.2012 «Про затвердження Порядку використання даних Реєстру прав власності на нерухоме майно, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна, Державного реєстру іпотек та Державного реєстру обтяжень рухомого майна» цей Порядок визначає процедуру використання та перенесення державним реєстратором прав на нерухоме майно (далі - державний реєстратор) записів з Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна, Державного реєстру іпотек, Державного реєстру обтяжень рухомого майна (далі разом - Реєстри) до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав) та використання даних Реєстру прав власності на нерухоме майно.

Відомості Реєстрів використовуються державним реєстратором для встановлення наявності (відсутності) записів про обтяження речових прав на нерухоме майно, у тому числі обтяжень податковою заставою, під час проведення державної реєстрації прав з метою їх перенесення до Державного реєстру прав та під час розгляду заяв про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна, заяв/запитів на отримання інформації з Державного реєстру прав.

Відомості з Реєстру прав власності на нерухоме майно використовуються державним реєстратором для встановлення наявності (відсутності) записів про державну реєстрацію права власності або іншого речового права на нерухоме майно під час проведення державної реєстрації прав та під час розгляду заяв про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна, заяв /запитів на отримання інформації з Державного реєстру прав.

Відомості, отримані державним реєстратором під час проведення державної реєстрації прав за результатом пошуку у Реєстрах та Реєстрі прав власності на нерухоме майно, оформляються у паперовому вигляді, підписуються державним реєстратором, засвідчуються в установленому законодавством порядку печаткою та долучаються до відповідної облікової або реєстраційної справи.

Перенесення записів з Реєстрів до Державного реєстру прав здійснюється державним реєстратором прав у разі, коли наявні у Реєстрах записи є чинними та ідентифікують об'єкт нерухомого майна або суб'єкта речових прав, їх обтяжень.

Одночасно, слід враховувати, що згідно частини 4 статті 3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до набрання чинності цим Законом, визнаються дійсними у разі відсутності їх державної реєстрації, передбаченої цим Законом, за таких умов: якщо реєстрація прав та їх обтяжень була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення.

Таким чином, права власності Товариства з обмеженою відповідальністю "Феодосійська тютюнова фабрика ЛТД" на комплекс будівель та споруд консервного заводу, що розташований за адресою: АР Крим, Кіровський район, с. Владиславівка, вул. Федосеєва, 55 визнано дійсним в силу прямої вказівки положень закону, а тому у державного реєстратора Укрдержреєстру Корюк Т.В. відсутні повноваження щодо оцінки наявності або відсутності правових підстав для виникнення права власності, він здійснює лише технічну функцію щодо перенесення інформації з Реєстру прав власності на нерухоме майно до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Вказаний випадок слід відрізняти від випадків, коли реєстратор здійснює первинну реєстрацію речового права за відповідною особою та, виходячи з положень чинного цивільного законодавства, дає оцінку наявності достатніх правових підстав для виникнення речового права на нерухоме майно.

Таким чином, позовні вимоги позивача підлягають задоволенню в частині визнання протиправним та скасування рішення Державного реєстратора Укрдержреєстру Корюк Т.В. про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень від 17.05.2013р. №2361004, зобов'язання Державну реєстраційну службу України вчинити дії щодо реєстрації право власності за Товариством з обмеженою відповідальністю "Феодосійська тютюнова фабрика ЛТД" на комплекс будівель та споруд консервного заводу, що є належним та достатнім захистом порушених прав позивача. Що стосується інших позовних вимог, то суд вважає, що вони не підлягають задоволенню.

В судовому засіданні 02.10.2013 проголошено вступну та резолютивну частини постанови.

У повному обсязі постанову складено 07.10.2013 року.

На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства, суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Позовну заяву задовольнити частково.

2. Визнати протиправним та скасувати рішення Державного реєстратора Укрдержреєстру Корюк Т.В. про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень від 17.05.2013р. №2361004.

3. Зобов'язати Державну реєстраційну службу України вчинити дії щодо реєстрації права власності за Товариством з обмеженою відповідальністю "Феодосійська тютюнова фабрика ЛТД" (код ЄДРПОУ 34636910) на комплекс будівель та споруд консервного заводу, що розташований за адресою: АР Крим, Кіровський район, с. Владиславівка, вул. Федосеєва, 55, на підставі рішення Господарського суду АР Крим від 21.09.2007р. по справі №2-7/12510-2007, направити документи, необхідні для формування реєстраційної або облікової справи щодо об'єкта нерухомого майна до Реєстраційної служби Кіровського районного управління юстиції АР Крим.

4. Зобов'язати Державну реєстраційну службу України у місячний строк з дня набрання законної сили судовим рішенням по справі №801/7290/13-а надати звіт до Окружного адміністративного суду АР Крим про виконання постанови у справі.

5. В задоволенні інших позовних вимог відмовити.

Постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну частину постанови або справу розглянуто у порядку письмового провадження, постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі неподання апеляційної скарги.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга подається до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі проголошення вступної та резолютивної частини постанови або розгляду справи у порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання.

Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Севастопольського апеляційного адміністративного суду.

Головуючий суддя Калініченко Г.Б.

Суддя Кушнова А.О.

Суддя Кононова Ю. С.

СудОкружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення02.10.2013
Оприлюднено24.10.2013
Номер документу34248236
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —801/7290/13-а

Ухвала від 27.03.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Калашнікова О.В.

Ухвала від 22.05.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Калашнікова О.В.

Ухвала від 13.03.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Маслій В.І.

Ухвала від 22.01.2014

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Лядова Тетяна Романівна

Ухвала від 18.12.2013

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Лядова Тетяна Романівна

Ухвала від 18.12.2013

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Лядова Тетяна Романівна

Ухвала від 25.11.2013

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Лядова Тетяна Романівна

Ухвала від 25.11.2013

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Лядова Тетяна Романівна

Ухвала від 02.10.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Калініченко Г.Б.

Постанова від 02.10.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Калініченко Г.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні