УКРАЇНА
Апеляційний суд Житомирської області
Справа №278/2235/13-ц Головуючий у 1-й інст. Грубіян Є.О.
Категорія 57 Доповідач Косигіна Л. М.
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 жовтня 2013 року колегія суддів судової палати з розгляду цивільних справ апеляційного суду Житомирської області
в складі: головуючої судді Косигіної Л.М.
суддів: Жигановської О.С., Кочетова Л.Г.
при секретарі Крижанівській М.М.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі цивільну справу за позовом заступника прокурора Житомирської області до Житомирської районної державної адміністрації, ОСОБА_1 про визнання протиправним та скасування розпорядження голови Житомирської райдержадміністрації № 991 від 28.11.2012 року, визнання недійсним державного акту на право власності на земельну ділянку
за апеляційною скаргою представника ОСОБА_1 - ОСОБА_2
на заочне рішення Житомирського районного суду Житомирської області від 20 серпня 2013 року, -
в с т а н о в и л а :
У травні 2013 року заступник прокурора Житомирської області звернувся до суду з позовом, в якому просив визнати протиправним і скасувати розпорядження голови Житомирської райдержадміністрації № 991 від 28.11.2012 року, та визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯМ № 047548, виданий на ім'я ОСОБА_1 В обґрунтування позову посилався на те, що в порушення вимог ч. 2 ст. 20, ч. 7 ст. 122, ч. 9 ст. 149 ЗК України, п. 10 Порядку зміни цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб, Житомирська райдержадміністрація, перевищила свої повноваження та винесла розпорядження, яким змінила цільове призначення земельної ділянки ОСОБА_1, внаслідок чого йому незаконно видано Державний акт.
Рішенням Житомирського районного суду від 20 серпня 2013 року позов задоволено. Скасовано розпорядження голови Житомирської райдержадміністрації № 991 від 28.11.2012 року про затвердження проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки з метою зміни цільового призначення ОСОБА_1 на території Глибочицької сільської ради Житомирського району, та державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯМ №047548 на ім'я ОСОБА_1 на земельну ділянку площею 1,0000 га на території Глибочицької сільської ради Житомирського району з цільовим призначенням - землі промисловості, кадастровий номер 1822082000:01:000:1149. Стягнуто з відповідачів судові витрати в дольовому порядку в розмірі 229 грн. 40 коп.
Ухвалою Житомирського районного суду від 13.09.2013 року відмовлено у задоволенні заяви ОСОБА_1 про скасування заочного рішення.
В апеляційній скарзі представник ОСОБА_1 - ОСОБА_2, посилаючись на порушення судом норм процесуального права, неправильне застосування норм матеріального права, невідповідність висновків суду обставинам справи та їх неповне дослідження, просить рішення скасувати, ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позову.
Розглянувши справу в межах, визначених ст. 303 ЦПК України, колегія суддів приходить до висновку, що скарга підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що під час вирішення питання про зміну цільового призначення земельної ділянки, що належить ОСОБА_1, було порушено вимоги п. 10 Порядку зміни цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб, внаслідок чого Житомирська райдержадміністрація вийшла за межі наданих їй повноважень та винесла незаконне розпорядження, на підставі якого відповідачу видано Державний акт.
Проте, погодитися з такими висновками не можна, враховуючи наступне.
Судом встановлено, що на підставі розпорядження голови Житомирської райдержадміністрації № 1245 від 20.12.2011 року на ім'я ОСОБА_1 було видано Державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯМ №094644 площею 1,0000 га для ведення особистого селянського господарства, яка розташована на території Глибочицької сільської ради.
Відповідно до ст. 20 ЗК України (чинної на час виникнення правовідносин) зміна цільового призначення земель провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земель у власність або надання у користування, вилучення (викуп) земель і затверджують проекти землеустрою або приймають рішення про створення об'єктів природоохоронного та історико-культурного призначення.
Зміна цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб, здійснюється за ініціативою власників земельних ділянок у порядку, що встановлюється Кабінетом Міністрів України.
З п. 2-4 Порядку зміни цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб (надалі Порядок), затвердженого постановою КМ України № 502 від 11.04.2002 року (чинної на час даний правовідносин), зміна цільового призначення земельної ділянки проводиться за поданням заяви (клопотання) її власника до сільської, селищної, міської ради, якщо земельна ділянка розташована в межах населеного пункту, або районної держадміністрації, якщо земельна ділянка розташована за межами населеного пункту. Сільська, селищна, міська рада або районна держадміністрація розглядає заяву (клопотання) і в разі згоди на зміну цільового призначення земельної ділянки дає дозвіл на підготовку проекту її відведення, який складається державною або іншою землевпорядною організацією.
Проект відведення земельної ділянки погоджується або перепогоджується з органом земельних ресурсів, природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органами, органом містобудування і архітектури та охорони культурної спадщини, а також підлягає державній землевпорядній експертизі, після якої замовник подає проектні матеріали відповідно до сільської, селищної, міської ради або до районної держадміністрації для прийняття рішення (п. 6 Порядку).
Відповідно до п. 8 Порядку, районна держадміністрація розглядає подані проектні матеріали та приймає рішення про зміну цільового призначення земельної ділянки, яка знаходиться за межами населеного пункту, якщо така зміна пов'язана з наступним використанням цієї ділянки для сільськогосподарських потреб, ведення лісового і водного господарства, будівництва об'єктів, призначених для обслуговування членів територіальних громад району (шкіл, лікарень, підприємств торгівлі тощо).
Рішення сільської, селищної, міської ради або відповідного органу виконавчої влади про зміну цільового призначення земельної ділянки є підставою для оформлення громадянину або юридичній особі державного акта на право власності на земельну ділянку із зміненим цільовим призначенням (п. 12 Порядку).
З матеріалів справи вбачається, що розпорядженням голови Житомирської райдержадміністрації № 87 від 26.01.2012 року ОСОБА_1 надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,0000 га, набутої у власність для ведення особистого селянського господарства, на землі промисловості, транспорту, зв'язку енергетики, оборони та іншого призначення для розташування об'єкта сервісного обслуговування населення (кафе, СТО, стоянка автомобілів) для обслуговування територіальної громади району на території Глибочицької сільської ради (а.с. 25-26).
Вищевказаний Проект із землеустрою розроблено підрядною організацією ТОВ "Інтерра-Україна" та погоджено із відповідними установами (а.с. 18-69).
Розпорядженням голови Житомирської райдержадміністрації № 991 від 28.11.2012 року:
- затверджено вищевказаний Проект із землеустрою щодо відведення земельної ділянки з метою зміни цільового призначення та розрахунок розмірів втрат сільськогосподарського виробництва;
- змінено категорію земельної ділянки площею 1,0000 га ОСОБА_1 з земель сільськогосподарського призначення на землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення на території Глибочицької сільської ради;
- зобов'язано ОСОБА_1 в двохмісячний термін сплатити втрати сільськогосподарського виробництва, отримати в Управлінні з контролю за використанням та охороною земель у Житомирській області спеціальний дозвіл на зняття та перенесення ґрунтового покриву.
На підставі даного розпорядження ОСОБА_1 одержав Державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯМ №047548 на ділянку площею 1,0000 га, яка розташована на території Глибочицької сільської ради Житомирського району, цільове призначення ділянки - землі промисловості, кадастровий номер 1822082000:01:000:1149.
Враховуючи те, що земельна ділянка площею 1,0000 га, що належить ОСОБА_1 на праві власності, знаходиться за межами населеного пункту, зміна її цільового призначення пов'язана з будівництвом об'єктів сервісного обслуговування населення, призначених для обслуговування членів територіальної громади Житомирського району, тому Житомирська районна адміністрація була уповноважена розглянути подані проектні матеріали та прийняти рішення про зміну цільового призначення спірної ділянки. Доказів того, що проектні документи не відповідають вимогам Закону, або не погоджені з відповідними установами, позивачем не надано.
Доводи апелянта про те, що Житомирська райдержадміністрація вийшла за межі наданих їй повноважень та порушила вимоги ч. 9 ст. 149 ЗК України, п. 10 Порядку зміни цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб, є безпідставними, враховуючи наступне.
Відповідно до ч. 9 ст. 149 ЗК України Кабінет Міністрів України вилучає земельні ділянки державної власності, які перебувають у постійному користуванні, - ріллю, багаторічні насадження для несільськогосподарських потреб, ліси площею понад 1 га для нелісогосподарських потреб, а також земельні ділянки природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного призначення, крім випадків, визначених ч.ч. 5-8 цієї статті, та у випадках, визначених ст. 150 цього Кодексу.
Пунктом 10 Порядку передбачено, що у разі зміни цільового призначення земельних ділянок - ріллі, багаторічних насаджень для несільськогосподарських потреб, лісів першої групи площею понад 10 гектарів , а також земельних ділянок природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного призначення та особливо цінних земель, що проводиться за рішенням Кабінету Міністрів України , районна держадміністрація подає проектні матеріали разом із своїм висновком до Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласної держадміністрації. Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна держадміністрація розглядає подані проектні матеріали і готує свій висновок для подання Кабінету Міністрів України для прийняття відповідного рішення.
Оскільки спірна земельна ділянка до зміни її цільового призначення належала на праві власності ОСОБА_1, та її площа становить 1,000 га, тому положення ч. 9 ст. 149 ЗК України та п. 10 Положення не можуть бути застосовані до даних правовідносин.
Враховуючи вищевикладене, рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню, з ухваленням нового рішення про відмову у задоволенні позову.
Керуючись ст. ст. 209, 218, 303, 304, 307, 309, 314, 316 ЦПК України, колегія суддів, -
в и р і ш и л а :
Апеляційну скаргу представника ОСОБА_1 - ОСОБА_2 задовольнити.
Рішення Житомирського районного суду Житомирської області від 20 серпня 2013 року скасувати, ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позову.
Рішення набирає законної сили з моменту його проголошення та може бути оскаржено в касаційному порядку безпосередньо до Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ протягом двадцяти днів з дня набрання ним законної сили.
Головуюча Судді
Суд | Апеляційний суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 17.10.2013 |
Оприлюднено | 25.10.2013 |
Номер документу | 34256087 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Апеляційний суд Житомирської області
Косигіна Л. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні