Постанова
від 17.10.2013 по справі 2а-5002/09/2/0170
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ПОСТАНОВА

Іменем України

17 жовтня 2013 р. 11:42 Справа №2а-5002/09/2/0170

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим у складі головуючого судді Яковлєва С.В.,

при секретарі Баценко А.О.

розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом Виробниче - споживчого кооперативу « Сім'я»

до Сімферопольського районного бюро технічної інвентаризації

Реєстраційної служби Сімферопольського районного управління юстиції

третя особа Відкрите акціонерне товариство «Птахофабріка «Південна»

про спонукання до виконання певних дій.

за участю представників:

від позивача - Мартьянов О.В.- пред-к, дов. від 01.04.2009 р.

від відповідачів - не з'явились.

від третьої особи - - не з'явився.

Суть спору: Виробничий споживчий кооператив «Сім'я» (далі позивач) звернувся до Окружного адміністративного суду АР Крим з позовом, в якому просив зобов'язати Сімферопольське районне бюро технічної інвентаризації (далі відповідач) виконати всі дії пов'язані з державною реєстрацією права власності позивача на будівлю вагової загальною площею 86,2 кв.м , розташованої під № 48 по вул. Хачірашвілі с. Перове Сімферопольського району АР Крим. Вимоги мотивовані тим, що відповідач в порушення вимог чинного законодавства відмовив позивачу в реєстрації за ним права власності на придбану нерухомість. Ухвалою суду від 02.04.2009 р. до участі по справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача, залучено ВАТ «Птахофабрика «Південна» (далі третя особа).

У судових засіданнях представник позивача наполягав на задоволенні позову, представник відповідача заперечував проти задоволенні позову, третя особа явку свого представника у судові засідання не забезпечила.

Розгляд справи зупинявся до вирішення питання наданню позивача права користування земельною ділянкою , на якою розташована нерухомість.

Ухвалою суду від 13.10.2011 р. провадження у справі поновлено

За клопотанням позивача відповідно до ст.156 КАС України, ухвалою від 08.12.2011 р. провадження по справі зупинено у зв'язку з призначенням судової будівельної експертизи.

Після надання експертного висновку та повернення матеріалів справи провадження по справі було поновлено.

Сторони, третя особа явку своїх представників у судове засідання, яке відбулося 10.10.2013р., не забезпечили, про час, дату його проведення були повідомлені належним чином, від позивача 08.102013 р. надійшла заява про уточнення позовних вимог, в якій він просить визнати протиправною відмову Сімферопольського районного бюро технічної інвентаризації у державній реєстрації права власності Виробниче-споживчого кооперативу «Сім'я» на будівлю вагової загальною площею 86,2 кв. м., розташовану під № 48 по вул. Хачірашвілі, с. Перове, Сімферопольського району, АР Крим; зобов'язати Сімферопольське районне бюро технічної інвентаризації виконати дії, пов'язані з державною реєстрацією його права власності на зазначену будівлю, також ним надано клопотання про залучення до участі у справі в якості другого відповідача Реєстраційну службу Сімферопольського міського управління юстиції.

За результатами розгляду клопотань позивача ухвалою від 10.10.2013 р. залучено до участі у справі в якості другого відповідача Реєстраційну службу Сімферопольського районного управління юстиції ( далі Реєстраційна служба).

У судове засідання 17.10.2013р. відповідачі та третя особа явку своїх представників не забезпечили, про день та час його проведення були сповіщені належним чином, клопотань про відкладення розгляду справи не надходили, представник позивача наполягав на задоволенні позову з підстав визначених у позові (з урахуванням клопотання), вважав можливим продовжити розгляд справи на підставі залучених до справи документів.

Від відповідача 15.10.2013 р. надійшло клопотання (вих.№ 602 від 10.10.2013 р.) про розгляд справи за відсутністю його представника.

Суд, вивчивши клопотання відповідача, приймаючи до уваги те, що учасники процесу були сповіщені про дні та час розгляду справи, клопотань про відкладення судового засідання не надали, керуючись ст. 128 КАС України, ухвалив продовжити розгляд справи на підставі залучених до неї документами.

Розглянувши матеріали справи, дослідивши надані докази, заслухавши представників сторін, , суд

ВСТАНОВИВ

Між позивачем та третьою особою 19.12.2003 р. був укладений договір купівлі - продажу № 69 , відповідно до умов якого перший прийняв у власність будівлю вагової, по вул. Хачірашвілі 48 , с. Перове, Сімферопольського району, АР Крим ( дали об'єкт). Сторони домовились ( п. 4, 6 договору) ,що об'єкт передається позивачу за актом приймання - передачі протягом 3 днів після перерахування його вартості , право власності переходить до позивача з моменту його фактичної передачі та підлягає реєстрації ним самостійно.

Матеріали справи свідчать про те,що позивачем та третьою особою 19.12.2003 р. складений акт приймання - передачі, який підтверджує отримання першим об'єкту, сплату ним його вартості згідно з умовами , визначеними у договорі купівлі - продажу № 69 від 19.12.2003 р.

Судом встановлено, що позивач 23.01.2009 р. звернувся до відповідача з заявою про реєстрацію за ним права власності на об'єкт. За результатами вивчення наданих позивачем документів реєстратором відповідача було прийнято рішення про відмову в реєстрації права власності з причин того ,що договір купівлі - продажу №69 від 19.12.2003 р. не зареєстрований нотаріально , про що зазначено у листі №1-2/448 від 22.01.2009 р.

Ст.19 Конституції України визначає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Оцінюючи правомірність дій та рішень органу владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у ст. 2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, встановлюючи при цьому чи прийняті (вчинені) ним рішення (дії) : на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

На час укладення договору купівлі -продажу №69 від 19.12.2003 р. діяв Цивільний кодекс Української РСР ( далі ЦК) , ст.4 якого визначала , що цивільні права і обов'язки виникали , зокрема, з угод, передбачених законом, а також з угод, хоч і не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать.

Угодами визначались дії громадян і організацій, спрямовані на встановлення, зміну або припинення цивільних прав або обов'язків (ст.41 ЦК).

Відповідно до ст.42 ЦК угоди могли укладатись усно або в письмовій формі (простій чи нотаріальній).

Ст.47 ЦК встановлювала , що нотаріальне посвідчення угод обов'язкове лише у випадках, зазначених у законі.

У ст.86 ЦК було визначено,що право власності - це врегульовані законом суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження майном.

Право власності (право оперативного управління) у набувача майна за договором виникало з моменту передачі речі, якщо інше не передбачено законом або договором (ст.128 ЦК).

За договором купівлі-продажу продавець зобов'язується передати майно у власність покупцеві, а покупець зобов'язується прийняти майно і сплатити за нього певну грошову суму (ст.224 ЦК України).

З 01.01.2004 р. набрав чинність Цивільний кодекс України ( далі ЦК України), у ст. 15 якого зазначено,що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення , невизнання або оспорювання.

Ст. 316 ЦК України передбачає, що правом власності є право особи на річ (майно), яку воно здійснює відповідно до закону за власною волею , незалежно від волі інших осіб. Власникові належить право володіння, користування і розпорядження своїм майном (ст. 317 ЦК України). Власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд ( ст. 319 ЦК України).

Згідно зі ст. 655 ЦК України за договором купівлі-продажу одна сторона (продавець) передає або зобов'язується передати майно (товар) у власність другій стороні (покупцеві), а покупець приймає або зобов'язується прийняти майно (товар) і сплатити за нього певну грошову суму.

На час звернення позивача з заявою про реєстрацію права власності на об'єкт законом, спрямованим на забезпечення визнання та захисту державою речових прав на нерухомість ,був Закон України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень».

У ст. 1 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень» (в редакції яка діяла на час подання заяви позивачем) було вказано, що він регулював відносини, пов'язані з державною реєстрацією речових прав на нерухоме майно всіх форм власності, їх обмежень та правочинів щодо нерухомості.

Відповідно до ст. 4. Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень» обов'язковій державній реєстрації підлягали речові права на нерухоме майно, що знаходилось на території України, фізичних та юридичних осіб, держави, територіальних громад, іноземців та осіб без громадянства, іноземних юридичних осіб, міжнародних організацій, іноземних держав.

Порядок проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно був визначений у ст.17 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень» , який проводився в шляхом здійснення наступних дії : облік заяви про державну реєстрацію речових прав; прийняття і перевірка документів, поданих для державної реєстрації речових прав; установлення відсутності підстав для відмови в державній реєстрації речових прав; державна реєстрація речових прав або відмова в такій реєстрації прав та внесення даних до Державного реєстру прав; присвоєння кадастрового номера об'єкту нерухомого майна; видача документів, що підтверджують зареєстроване речове право. Державній реєстрації підлягають заявлені речові права на нерухоме майно за наявності документів, що підтверджують вчинення правочинів щодо таких об'єктів, посвідчених відповідно до закону, або свідчать про наявність інших, передбачених законом підстав.

Ст.24 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень» визначено, що може бути відмовлено у державній реєстрації прав, якщо :заявлене право не підлягає державній реєстрації відповідно до цього Закону; нерухоме майно або більша за площею його частина перебуває в іншому реєстраційному (кадастровому) окрузі; із заявою про державну реєстрацію звернулася особа, яка відповідно до цього Закону не може бути суб'єктом права власності на даний об'єкт нерухомого майна або представником такого суб'єкта; подані документи не відповідають вимогам, установленим цим Законом та іншими нормативно-правовими актами, або не дають змоги установити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують; заяву про державну реєстрацію права власності відповідно до правочину про відчуження нерухомого майна було подано після державної реєстрації обмежень, вчинених щодо цього майна; заявлене право власності або інше речове право вже зареєстроване. Відмова у державній реєстрації прав з підстав, не передбачених цим Законом, заборонена.

Згідно з вимогами п. 5 Прикінцевих положень цього Закону до створення єдиної системи органів державної реєстрації об'єктів нерухомості проводиться комунальними підприємствами бюро технічної інвентаризації.

Наказом Міністерства юстиції України № 7/5 від 07.02.2002 р. затверджено Тимчасове положення про порядок державної реєстрації прав власності на нерухоме майно (далі Положення № 7/5) , яким визначений порядок реєстрації прав власності на нерухоме майно. У п. 1.3. Положення № 7/5 визначено, що державна реєстрація проводиться реєстраторами бюро технічної інвентаризації (далі - БТІ) у межах визначених адміністративно-територіальних одиниць, обслуговування на території яких здійснюється БТІ, створеними до набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень» та інших законодавчих актів України" та підключеними до Реєстру прав власності на нерухоме майно.

Відповідно до п.1.5. Положення №7/5 визначено ,що державній реєстрації підлягають право власності та інші речові права на житлові будинки; квартири;будівлі, в яких розташовані приміщення, призначені для перебування людини, розміщення рухомого майна, збереження матеріальних цінностей, здійснення виробництва тощо;споруди (інженерні, гідротехнічні тощо) - земельні поліпшення, що не належать до будівель та приміщень, призначені для виконання спеціальних технічних функцій; приміщення - частини внутрішнього об'єму житлових будинків, будівель, квартир, обмежені будівельними елементами.

Як зазначено вище, матеріали справи свідчать про те,що між позивачем та третьою особою 19.12.2003 р. був укладений договір купівлі - продажу № 69 , відповідно до умов якого перший прийняв у власність будівлю вагової, по вул. Хачірашвілі 48 , с. Перове, Сімферопольського району, АР Крим.

На час його укладання були відсутні вимоги щодо обов'язковості нотаріального посвідчення договорів купівлі- продажу нерухомості, укладених між юридичними особами.

Між позивачем та третьою особою 19.12.2003 р. складений акт приймання - передачі, який підтверджує отримання першим об'єкту, сплату ним його вартості згідно з умовами , визначеними у договорі купівлі - продажу № 69 від 19.12.2003 р.

Керуючись наведеними вище нормами ЦК, приймаючи до уваги те,що в матеріалах справи відсутні докази , яки спростовували б твердження позивача про отримання об'єкту, оплату його вартості, суд вважає,що з 19.12.2003 р. він став власником цього майна, мав законні підстави для реєстрації цього права в порядку, визначеному чинним законодавством.

До матеріалів справи залучений висновок №9 судової будівельно-технічної експертизи від 29.08.2013р., проведення якої було здійснено на виконання ухвали суду від 08.12.2011р.

В експертному висновку зазначено ,що вагова, розташована по вул. Хачірашвілі 48 , в с. Перове, Сімферопольського району, АР Крим, є нерозбірною конструкцією , яка має зв'язок з землею , перемістити яку у просторі без її суттєвого знецінення та зміни цільового призначення неможливо , що свідчить про те,що вона є об'єктом нерухомості.

Вивчивши наведені обставини, керуючись зазначеними положеннями ЦК, ЦК України, Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень» ( в редакції, яка діяла на час подання заяви ) , Наказу Міністерства юстиції України № 7/5 від 07.02.2002 р., суд дійшов висновку, що існують підстави для задоволення позову в частині визнання протиправною відмови відповідача, викладеної у листі №12/448 від 22.01.2009 р. ,в реєстрації за позивачем права власності на об'єкт.

Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», який регулює відносини, пов'язані з державною реєстрацією прав на нерухоме майно та їх обтяжень, в редакції, яка діє з 01.01.2013 року, встановлені підстави та орган, що вчиняє дії з реєстрації речових прав.

Згідно зі ст.4 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» обов'язковій державній реєстрації підлягають речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування, а саме, право власності на нерухоме майно; право володіння; право користування (сервітут); право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис); право забудови земельної ділянки (суперфіцій); право господарського відання; право оперативного управління; право постійного користування та право оренди земельної ділянки; право користування (найму, оренди) будівлею або іншими капітальними спорудами, їх окремими частинами; іпотека; довірче управління майном; інші речові права відповідно до закону; податкова застава, предметом якої є нерухоме майно, та інші обтяження.

Відповідно до ст. 6 Закону систему органів державної реєстрації прав становлять Міністерство юстиції України;центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації прав;органи державної реєстрації прав, утворені Міністерством юстиції України в установленому законодавством порядку (далі - органи державної реєстрації прав).

У ст. 8 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» визначені повноваження органу державної реєстрації прав , до яких відноситься , зокрема, проведення державної реєстрації прав та їх обтяжень або відмова у їх реєстрації.

Відповідно до ст. 16 цього Закону державна реєстрація прав проводиться на підставі заяви власника, іншого правонабувача, сторони правочину, за якими виникло право, уповноваженої особою або державного кадастрового реєстратора у випадках, передбачених цим Законом.

У ст. 19 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» вказано,що державна реєстрація прав проводиться ,в тому числі, на підставі договорів, укладених у порядку, встановленому законом.

Постановою Кабінету Міністрів України № 703 від 22.06.2011р. затверджений Порядок державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі Порядок №703) , який визначає процедуру проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав), перелік документів, необхідних для її проведення, права та обов'язки суб'єктів у сфері державної реєстрації прав, а також процедуру взяття на облік безхазяйного нерухомого майна.

У п. 2 Порядку №703 зазначено,що державну реєстрацію прав шляхом внесення записів до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав) проводять орган державної реєстрації прав та нотаріус як спеціальний суб'єкт, на якого покладаються функції державного реєстратора прав на нерухоме майно (далі - нотаріус).

В силу викладеного з 01.01.2013р. відповідачем не вчиняються дії щодо проведення реєстрації прав власності , в наслідок чого відсутні підстави для задоволення позову в частині спонукання його виконати дії, пов'язані з державною реєстрацією права власності позивача на зазначений об'єкт.

Під час судового засідання, яке відбулось 17.10.2013 р. , були оголошені вступна та резолютивна частини постанови. Відповідно до ст. 163 КАСУ постанову складено 24.10.2013 р.

Керуючись ст.ст. 160-163 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ:

1.Позов задовольнити частково.

2.Визнати протиправною викладену у листі №1-2/448 від 22.01.2009 р. відмову Сімферопольського районного бюро технічної інвентаризації в реєстрації за Виробниче- споживчим кооперативом «Сім'я» ( м. Сімферополь, вул.. Об'їзна, 10 ,код ЄДРПОУ 22231266) права власності на вагову, розташовану за адресою Сімферопольський район, с.Перово, в районі вул. Хачірашвілі , буд. 48.

3.В іншій частині позовних вимог - відмовити у задоволенні позову.

Постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну частину постанови або справу розглянуто у порядку письмового провадження, постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі неподання апеляційної скарги.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга подається до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі проголошення вступної та резолютивної частини постанови або розгляду справи у порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання.

Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Севастопольського апеляційного адміністративного суду.

Суддя Яковлєв С.В.

СудОкружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення17.10.2013
Оприлюднено28.10.2013
Номер документу34374792
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-5002/09/2/0170

Ухвала від 09.12.2013

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Воробйова Світлана Олександрівна

Ухвала від 25.11.2013

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Воробйова Світлана Олександрівна

Постанова від 17.10.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Яковлєв С.В.

Постанова від 17.10.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Яковлєв С.В.

Ухвала від 10.10.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Яковлєв С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні