ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01601, м. Київ, вул. Командарма Каменєва 8, корпус 1 П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
17 жовтня 2013 року справа № 826/11876/13-а
Окружний адміністративний суд м.Києва у складі судді Клименчук Н.М., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу
за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Альянс Холдинг»
до Інспекції з питань захисту прав споживачів у Херсонській області
про визнання протиправною та скасування постанови №123 від 10.07.2012
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
ТОВ «Альянс Холдинг» (надалі - позивач) звернулось до Окружного адміністративного суду м.Києва з позовом до Інспекції з питань захисту прав споживачів у Херсонській області (надалі - відповідач) про визнання протиправною та скасування постанови №123 від 10.07.2012.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що відповідачем протиправно в порушення норм чинного законодавства винесено постанову про накладення стягнень №123 від 10.07.2012, а відтак, позов підлягає задоволенню у повному обсязі.
Представник відповідача в судове засідання не з'явився, хоча про дату, час та місце розгляду справи зазначену особу повідомлено належним чином, відповідно до вимог ст.ст.35, 37 Кодексу адміністративного судочинства України.
З огляду на вищевикладене та з урахуванням вимог ст.128 Кодексу адміністративного судочинства України, суд приходить до висновку про доцільність розгляду справи у письмовому провадженні на підставі наявних матеріалів справи.
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд
ВСТАНОВИВ:
На підставі направлення №171 від 24.05.2012 та наказу №34 від 20.03.2012 Інспекцією з питань захисту прав споживачів проведено планову перевірку дотримання ТОВ «Альянс Холдинг» законодавства про захист прав споживачів на АЗС №5009, м.Херсон, вул. Миколаївське шосе, 18-б.
За результатами проведеної перевірки складено акт №000147 від 24.05.2012, яким встановлено порушення ст.6,7,14,15 Закону України «Про захист прав споживачів», а саме: в реалізації знаходились нафтопродукти, продовольчі товари без належного маркування про назву виробника, його адреси, номери телефонів, дати виготовлення та терміну використання, зазначених у таблиці додатку №7 до акту перевірки; забраковано та знято з реалізації продовольчі товари та алкогольні напої, через сторонні домішки та порушення температури зберігання зазначених у таблиці додатку №7 до акту п.2,3,4,9-12; в реалізації знаходились продовольчі товари строк придатності яких минув, зазначених у таблиці №7 додатку до акту п.1; реалізація партії бензину автомобільної марки А-92, який не відповідає ДСТУ 4063-200 «Бензини автомобільні. Технічні умови» за показниками «Наявність механічних домішок та води» (протокол дослідження від 13.06.2012 №267) та А-95 Євро V-Power TM , який не відповідає вимогам ДСТУ 4839:2007 «Бензини автомобільні підвищеної якості. Технічні умови» за показниками «Зовнішній вигляд» (протокол дослідження від 13.06.2012 №266) зазначених у таблиці додатку №7 до акту перевірки п.18,20.
Інспекція з питань захисту прав споживачів у Херсонській області, керуючись ст. 23 та 26 Закону України «Про захист прав споживачів» та Положенням про порядок накладення та стягнення штрафів за порушення законодавства про захист прав споживачів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17.08.2002 №1177 за відсутність необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації на партію продукцію; виготовлення або реалізацію продукції, що не відповідає вимогам нормативних документів; реалізацію товару, строк придатності якого минув, винесено постанову №123 про накладання стягнень у розмірі 175251,75грн.
Виходячи з заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд вважає за необхідне зазначити наступне.
Згідно ст.26 Закону України «Про захист прав споживачів» спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади у сфері захисту прав споживачів та його територіальні органи в областях, містах Києві та Севастополі здійснюють державний контроль за додержанням законодавства про захист прав споживачів, забезпечують реалізацію державної політики щодо захисту прав споживачів і мають право, в тому числі, давати суб'єктам господарювання обов'язкові для виконання приписи про припинення порушень прав споживачів; перевіряти у суб'єктів господарювання сфери торгівлі і послуг, у тому числі ресторанного господарства, якість продукції, додержання обов'язкових вимог щодо безпеки продукції, а також додержання правил торгівлі та надання послуг; безперешкодно відвідувати та обстежувати відповідно до законодавства будь-які виробничі, складські, торговельні та інші приміщення цих суб'єктів; накладати на суб'єктів господарювання сфери торгівлі і послуг, у тому числі ресторанного господарства, стягнення, передбачені статтею 23 цього Закону, в порядку, що визначається Кабінетом Міністрів України.
Порядок проведення таких перевірок визначається спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері захисту прав споживачів.
Результати перевірок суб'єктів господарювання службовими особами спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у сфері захисту прав споживачів та його територіальних органів оформлюються відповідними актами.
Згідно ч.1 ст.4 Закону України «Про основні засади нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Згідно ч.6 ст.7 Закону України «Про захист прав споживачів» за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю), у разі виявлення порушень вимог законодавства, складає акт, який повинен містити відомості згідно переліку.
Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб'єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.
В останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб'єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом.
Якщо суб'єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями.
Зауваження суб'єкта господарювання щодо здійснення державного нагляду (контролю) є невід'ємною частиною акта органу державного нагляду (контролю).
Із зауважень (заперечень) до акта перевірки вбачається, що вказані в акті перевірки порушення позивач заперечує, оскільки під час перевірки на інформаційному табло (стела) для клієнтів було розміщено інформацію про види палива, що реалізується на АЗС, а саме А-95, А-92, ДП, А-95 Євро V-Power TM , ДП Євро V-Power TM дизель, а також розміщено ДСТУ палива що є в реалізації. На АЗС №5009 перевіряючим надано всю документацію на відповідні види палива, що знаходились у реалізації, а саме сертифікати і паспорти якості.
Згідно ст. 15 Закону України «Про захист прав споживачів» споживач має право на одержання необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про продукцію, що забезпечує можливість її свідомого і компетентного вибору. Інформація повинна бути надана споживачеві до придбання ним товару чи замовлення роботи (послуги). Перелік інформації про продукцію визначено у ч. 1 ст. 15 Закону.
Згідно ч.2 ст.15 Закону інформація, передбачена частиною першою цієї статті, доводиться до відома споживачів виробником (виконавцем, продавцем) у супровідній документації, що додається до продукції, на етикетці, а також у маркуванні чи іншим способом (у доступній наочній формі), прийнятим для окремих видів продукції або в окремих сферах обслуговування.
Інформація про продукцію може бути розміщена у місцях, де вона реалізується, а також за згодою споживача доводитися до нього за допомогою засобів дистанційного зв'язку.
Відповідно до ст.20 Закону України «Про захист прав споживачів» та з метою впорядкування роздрібної торгівлі нафтопродуктами Кабінет Міністрів України Постановою від 20.12.1997 №1442 затвердив Правила роздрібної торгівлі нафтопродуктами (надалі - Правила).
Згідно п. 9 Правил, про порушення якого зазначає Відповідач, суб'єкт господарювання, що здійснює продаж нафтопродуктів, зобов'язаний своєчасно подати споживачеві необхідну, доступну та достовірну інформацію про нафтопродукти, а також копії паспортів якості, в яких зазначені нормативні документи, вимогам яких відповідають нафтопродукти, та копії сертифікатів відповідності або свідоцтв про визнання відповідності (якщо нафтопродукт підлягає обов'язковій сертифікації в Україні).
Сертифікати і паспорти якості на підтвердження інформації про сертифікацію палива, що реалізується на АЗС надано перевіряючим під час здійснення перевірки.
Відповідно до листа ДП «Український науково-дослідний інститут нафтопереробної промисловості «МАСМА» при Міністерстві енергетики та вугільної промисловості України від 24.10.2012 №10/10-1239 повідомлено, що партії бензинів автомобільних та дизельного палива надходять до ТОВ «Альянс Холдінг» з закордону, при проходженні процедури розмитнення обов'язково сертифікуються на відповідність вимогам ДСТУ 4839:2007 «Бензини автомобільні підвищеної якості. Технічні умови» та ДСТУ 4840:2007 «Паливо дизельне підвищеної якості. Технічні умови» відповідно. Додавання мийних присадок, а саме «NEMO 6125» до автомобільних бензинів та «NEMO 4010» до дизельного палива, покращує лише експлуатаційні властивості пального і не змінює його фізико-хімічних властивостей (показників), вказаних у зазначених нормативних документах.
Палива, до яких додано зазначені присадки та які реалізовуються під торговим знаком «V-POWER», не підлягають повторній (додатковій) сертифікації на відповідність вимогам ДСТУ 4839:2007 та ДСТУ 4820:2007.
Щодо порушень при реалізації продуктів, суд звертає увагу на наступне.
Під час здійсненні перевірки, позивачем надано перевіряючим документи, зокрема, заява на проведення санітарно-епідеміологічної експертизи по Технологічній картці №01 фірмова страва «Хот Дог Шелл» та Технологічній інструкції до ТК №01 на фірмову страву «Хот Дог Шелл», угода №04.80/199 від 08.04.2010 про Санбак дослідження з Центральною санепідемстанцією МОЗ України, Інструкцію про порядок організації роботи на обладнанні фаст-фуд для касира торгової зали, спеціаліста по магазину АЗС, затвердженої генеральним директором ТОВ «Альянс Холдинг», технологічні картки на продукцію, Наказ №23/2 від 03.03.2010 про встановлення норм витрат у виробництві хот догів, висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи від 21.04.2010 №05.03.02-06/26062, Результат №119 санітарно-мікробіологічного дослідження та Технологічна інструкція на виробництво фірмових страв з закладах ресторанного господарства ТОВ «Альянс Холдинг».
Крім того, в запереченнях до акту перевірки позивачем зазначено, що реалізація коньяку під торговою маркою «Коктебель» відбувалась без порушень, оскільки тара виробу заводська, запакована на виробництві і цілісність упаковки не порушеною. Згідно інформації вказаній на плашці термін придатності не вичерпано.
Суд також звертає увагу на те, що відповідно до ст.13 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» та Порядком відбору зразків продукції для визначення її якісних показників, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 31.07.2007 №1280 (надалі - Порядок №1280) передбачено, що відбір зразків продукції здійснюється на підставі письмового вмотивованого рішення керівника органу державного нагляду (контролю) або його заступником згідно із законом.
Відповідно до абз.2 п.1 Порядку №1280 особливості відбору зразків окремих видів продукції визначаються іншими нормативно-правовими актами, заоремо, до таких нормативно-правових актів відноситься Інструкції з контролювання якості нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України, затверджена наказом Міністерства палива та енергетики України, Держспоживстандартом України від 04.06.2007 №271/121, зареєстрована в Міністерстві юстиції України 04.07.2007 за №762/14029 (ДСТУ 4488:2005 «Нафта і нафтопродукти. Методи відбирання проб»).
Дана Інструкція встановлює єдиний порядок організації та проведення робіт, пов'язаних з контролюванням якості товарної нафти та нафтопродуктів під час їх приймання, зберігання, транспортування та відпуску. Дія Інструкції з контролювання якості нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України поширюється на всі групи, класи, типи і види нафти та типи, марки і види нафтопродуктів.
Відповідно до п.4.2.5 Інструкції під час відбирання проб для випробування у сторонніх акредитованих або не акредитованих лабораторіях, а також під час проведення перевірки якості нафти та нафтопродуктів складається акт за формою 2-НК (додаток 2) у двох примірниках, один з яких разом з пробою направляється до лабораторії. Другий примірник залишається на підприємстві, на якому відбиралась проба нафти та/або нафтопродуктів.
Як вбачається з матеріалів справи, акту відбору зразків якості нафти та нафтопродуктів за формою 2-НК перевіряючими не складено.
Оцінивши докази, які є у справі, суд за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному та об'єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд приходить до висновку про обґрунтованість позовних вимог.
Статтею 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.
Відповідно до ст.9 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові особи і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно із ч.1 ст.11 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до ч. 1, 2 ст.71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Керуючись ст.ст.9, 11, 69, 70, 71, 94, 158-163, 167, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
позовні вимоги товариства з обмеженою відповідальністю «Альянс Холдинг» задовольнити.
Визнати протиправною та скасувати Постанову №123 від 10.07.2012 про накладення стягнень.
Постанова набирає законної сили в порядку передбаченому ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства та може бути оскаржена в апеляційному порядку повністю або частково за правилами, встановленими ст. ст. 185-187 КАС України, шляхом подання через суд першої інстанції апеляційної скарги.
Суддя Н.М. Клименчук
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 17.10.2013 |
Оприлюднено | 29.10.2013 |
Номер документу | 34399931 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Клименчук Н.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні