Постанова
від 16.10.2013 по справі 5011-9/15428-2012
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

cpg1251

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 жовтня 2013 року Справа № 5011-9/15428-2012

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

головуючого суддіКорсака В.А. суддівДанилової М.В. (доповідача), Ходаківської І.П., за участю представників: позивача відповідача-1 відповідача-3 прокуратури Чалий О.О. (дов. від 30.05.2013 р. № 050/05-4783) Мороз Д.С. (дов. від 08.01.2013 р. № 1-мкв) Підлісний Ю.С. (дов. від 14.12.202 р.) Насадчук Ж.Д. (посв. від 26.07.2012 р. № 000518) розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргуТовариства з обмеженою відповідальністю "Кримбуд-Юг" на постановуКиївського апеляційного господарського суду від 09.07.2013 р. у справі № 5011-9/15428-2012 господарського суду міста Києва за позовомПрокурора Подільського району міста Києва в інтересах держави в особі: 1. Київської міської ради; 2. Департаменту економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) до 1. Подільської районної у місті Києві ради; 2. Комунального підприємства "Поділ-Інвест Реконструкція"; 3. Товариства з обмеженою відповідальністю "Кримбуд- Юг" за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Компанія "Аваліна Трейдінг ЛТД" провизнання недійсним договору

В С Т А Н О В И В :

У жовтня 2012 р. прокурор Подільського району м. Києва в інтересах держави в особі Київської міської ради, Головного управління економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) звернувся до господарського суду міста Києва з позовом до Подільської районної у м. Києві ради, Комунального підприємства "Поділ-ІнвестРеконструкція" та товариства з обмеженою відповідальністю "Кримбуд-Юг" з позовом про:

- визнання недійсним з моменту укладення інвестиційного договору № 14 на реконструкцію будинку № 14 по вул. Межигірській у Подільському районі м. Києва, укладеного 16.08.2010 р. між Подільською районною у м. Києві радою, Комунальним підприємством "Поділ-ІнвестРеконструкція" та ТОВ "Кримбуд-Юг".

Позовні вимоги обґрунтовано невідповідністю інвестиційного договору № 14 від 16.08.2010 р. вимогам Закону України "Про інвестиційну діяльність" та Положення про порядок проведення інвестиційних конкурсів для будівництва, реконструкції, реставрації тощо об'єктів житлового та нежитлового призначення, незавершеного будівництва, інженерно-транспортної інфраструктури міста Києва, затвердженого рішенням Київської міської ради № 528/1189 від 24.05.2007 р.

Рішенням господарського суду міста Києва від 08.04.2013 р. у справі № 5011-9/15428-2012 (суддя Любченко М.О.) позов задоволено. Визнано недійсним інвестиційний договір № 14 від 16.08.2010 р., укладений між Подільською районною у м. Києві радою, Комунальним підприємством "Поділ-ІнвестРеконструкція" та ТОВ "Кримбуд-Юг", на реконструкцію будинку № 14 по вул. Межигірській у Подільському районі м. Києва у зв'язку з порушенням при укладенні вказаного договору вимоги Положення про порядок проведення інвестиційних конкурсів для будівництва, реконструкції, реставрації тощо об'єктів житлового та нежитлового призначення, незавершеного будівництва, інженерно-транспортної інфраструктури міста Києва, затвердженого рішенням Київської міської ради № 528/1189 від 24.05.2007 р., що свідчить про невідповідність договору вимогам законодавства.

Постановою Київського апеляційного господарського суду від 09.07.2013 р. у даній справі (колегія суддів: головуючий Тищенко А.І., судді Михальська Ю.Б., Отрюх Б.В.) рішення господарського суду міста Києва від 08.04.2013 р. залишено без змін з тих же підстав.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Кримбуд-Юг" звернулось до Вищого господарського суду України із касаційною скаргою, в якій, посилаючись на неправильне застосування та порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення господарського суду міста Києва від 08.04.2013 р. та постанову Київського апеляційного господарського суду від 09.07.2013 р., та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення присутніх у судовому засіданні прокурора, представників позивача та відповідачів, перевіривши наявні матеріали справи на предмет правильності застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судами попередніх інстанцій, 06.11.2008 р. Подільською районною у місті Києві радою прийнято рішення № 417, яким затверджено перелік житлових та нежитлових будинків комунальної власності територіальної громади Подільського району, що знаходяться в незадовільному технічному стані та підлягають реконструкції або реставрації за залучені кошти інвесторів. До зазначеного переліку було внесено і нежитловий будинок № 14 по вул. Межигірській в Подільському районі м. Києва (додаток № 1 до рішення).

Вказаним рішенням ради № 417 також доручено районній конкурсній комісії по залученню інвесторів провести конкурс відповідно до Положення про порядок залучення інвесторів до реконструкції або реставрації жилих та нежилих будинків, а також вбудованих в жилі будинки нежилих приміщень, що знаходяться на балансі житлово-експлуатаційних та інших організацій (підприємств, установ) комунальної власності територіальної громади Подільського району м. Києва, що затверджене рішенням № 158 від 01.03.2007 р. Подільської районної у місті Києві ради.

16.09.2009 р. на виконання рішення органу місцевого самоврядування районною конкурсною комісію по залученню інвесторів проведено засідання, на якому відповідно до порядку денного затверджено умови конкурсу на будинок № 14 по вул. Межигірській, що підлягає реконструкції згідно з рішенням № 417 від 06.11.2008 р. Подільської районної у м. Києві ради; розкрито та розглянуто пропозиції конкурсантів, що надійшли до комісії на підставі оголошення, опублікованого в газеті "Авізо" від 27.07.2009 р., а також визначено переможцем конкурсу товариство з обмеженою відповідальністю "Кримбуд-Юг".

За результатами проведеного засідання оформлено протокол № 13 від 16.09.2009 р., підписаний головою та секретарем комісії.

Рішенням № 685 від 20.05.2010 р. Подільської районної у м. Києві ради затверджено результати конкурсу по залученню інвестора до реконструкції будинку № 14 по вул. Межигірській згідно протоколу засідання № 13 від 16.09.2009 р. районної конкурсної комісії.

Відповідно до частин 1, 2 статті 9 Закону України "Про інвестиційну діяльність" основним правовим документом, який регулює взаємовідносини між суб'єктами інвестиційної діяльності, є договір (угода). Укладання договорів, вибір партнерів, визначення зобов'язань, будь-яких інших умов господарських взаємовідносин, що не суперечать законодавству України, є виключною компетенцією суб'єктів інвестиційної діяльності.

16.08.2010 р. за результатами проведеного конкурсу між Подільською районною у м. Києві радою (замовник), Комунальним підприємством "Поділ-ІнвестРеконструкція" (служба замовника) та товариством з обмеженою відповідальністю "Кримбуд-Юг" (інвестор) укладено Інвестиційний договір № 14, предметом якого, у відповідності до пункту 1, є реалізація інвестиційного проекту з реконструкції будинку за адресою: м. Київ, вул. Межигірська, 14 на умовах конкурсу, визначених районною конкурсною комісією по залученню інвесторів до реконструкції або реставрації жилих та нежилих будинків, а також вбудованих в жилі будинки нежилих приміщень, що знаходяться на балансі житлово-експлуатаційних та інших організацій (підприємств, установ) комунальної власності територіальної громади Подільського району м. Києва (протокол № 13 від 16.09.2009и р.) та цим договором.

Розділом 2.6 договору визначено обов'язки, покладені на інвестора, у відповідності до яких, останній зобов'язаний, зокрема, за власний рахунок забезпечити фінансування всіх витрат, пов'язаних з реконструкцією об'єкта інвестування, зокрема, понесення витрат, пов'язаних з відселенням всіх орендарів нежилих приміщень будинку по вул. Межигірській, 14; здійснення проектування та погодження (у відповідності з ескізним проектом) проекту реконструкції об'єкта інвестування, проведення комплексу робіт з інженерної підготовки об'єкта інвестування до реконструкції тощо; перерахувати службі замовника за здійснення технічного нагляду кошти в розмірі 5% від загальної вартості будівельно-монтажних робіт з реконструкції об'єкта інвестування згідно зі зведеним кошторисним розрахунком, а також за здійснення службою замовника консультаційних, юридичних та інших послуг, пов'язаних з реконструкцією об'єкта інвестування за окремими договорами та відповідними актами виконаних робіт.

Відповідно до пункту 2.7 договору після підписання його сторонами в термін не пізніше 30 календарних днів інвестор зобов'язаний компенсувати виконавчому органу Подільської районної у м. Києві ради Комунальному підприємству "Поділ-ІнвестРеконструкція" ринкову вартість неприватизованих приміщень об'єкта інвестування згідно з умовами конкурсу, затвердженими районною конкурсною комісією (протокол № 13 від 16.09.2009 р.) в розмірі 3 153,5 тис. грн. (в т.ч. ПДВ).

Пунктом 4.1 договору сторонами визначено порядок використання результатів реконструкції об'єкта інвестування: інвестору передається 100% нежитлових приміщень та 100% приміщень загального користування та допоміжних приміщень об'єкта інвестування.

Відповідно до пункту 4.2. договору право власності інвестора на об'єкт інвестування виникає виключно після введення його в експлуатацію і оформлюється у відповідності до законодавства України.

Листом № 24/12-12 від 24.12.2012 р. Комунального підприємства "Поділ-ІнвестРеконструкція", адресованим Подільській районній в місті Києві державній адміністрації, повідомлено, що на виконання укладеного інвестиційного договору №14 від 16.08.2010 р. інвестором 20.09.2010 р. було компенсовано виконавчому органу Подільської районної у м. Києві ради ринкову вартість неприватизованих приміщень об'єкта інвестування згідно з умовами конкурсу, а також 01.04.2011 р. розроблено концепцію реконструкції об'єкту (ескізний проект) на виконання п.2.6.1 договору. Станом на 24.12.2012 р. інші зобов'язання за договором товариством з обмеженою відповідальністю "Кримбуд-Юг" не виконано.

Предметом спору у даній справі є визнання недійсним Інвестиційного договору № 14 від 16.08.2010 р., укладеного між Подільською районною у м. Києві радою (замовник), Комунальним підприємством "Поділ-ІнвестРеконструкція" (служба замовника) та ТОВ "Кримбуд-Юг" (інвестор), з підстав невідповідності вказаного договору вимогам чинного законодавства, що полягає у недотриманні сторонами договору вимог Положення про порядок проведення інвестиційних конкурсів для будівництва, реконструкції, реставрації тощо об'єктів житлового та нежитлового призначення, незавершеного будівництва, інженерно-транспортної інфраструктури міста Києва, затвердженого рішенням № 528/1189 від 27.05.2007 р. Київської міської ради.

Відповідно до статті 215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього кодексу, а саме: зміст правочину не може суперечити цьому кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства.

За приписами частини 1 статті 207 Господарського кодексу України господарське зобов'язання, що не відповідає вимогам закону, або вчинено з метою, яка завідомо суперечить інтересам держави і суспільства, або укладено учасниками господарських відносин з порушенням хоча б одним з них господарської компетенції (спеціальної правосуб'єктності), може бути на вимогу однієї із сторін, або відповідного органу державної влади визнано судом недійсним повністю або в частині.

Обґрунтовуючи позов, прокурор посилається на відсутність у Подільської районної ради в м. Києві повноважень на проведення інвестиційного конкурсу та відповідно укладення спірного інвестиційного договору.

Згідно приписів частин 1, 3 статті 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Представницькі органи місцевого самоврядування, сільські, селищні, міські голови, виконавчі органи місцевого самоврядування діють за принципом розподілу повноважень у порядку і межах, визначених цим та іншими законами.

Статтею 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

За пунктом 1 частини 2 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях міських рад (міст з районним поділом), крім питань, зазначених у частині першій цієї статті, вирішується, зокрема, питання щодо визначення обсягу і меж повноважень, які здійснюють районні у містах (у разі їх створення) ради та їх виконавчі органи в інтересах територіальних громад районів у містах.

У відповідності до частини 1 статті 59 вказаного Закону рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Статтею 6 Закону України "Про столицю України - місто-герой Київ" встановлено, що місцеве самоврядування у місті Києві здійснюється територіальною громадою міста як безпосередньо, так і через Київську міську раду, районні в місті ради та їх виконавчі органи.

При цьому, відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 2 статті 9 Закону України "Про столицю України - місто-герой Київ" встановлено, що порядок формування та повноваження міської, районних у місті рад визначається Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" з особливостями передбаченими цим законом.

Водночас, статтею 41 Закону України "Про місцеве самоврядування" визначено, що питання організації управління районами в містах належить до компетенції міських рад.

Районні у містах ради (у разі їх створення) та їх виконавчі органи відповідно до Конституції та законів України здійснюють управління рухомим і нерухомим майном та іншими об'єктами, що належать до комунальної власності територіальних громад районів у містах, формують, затверджують, виконують відповідні бюджети та контролюють їх виконання, а також здійснюють інші повноваження, передбачені цим Законом, в обсягах і межах, що визначаються міськими радами.

Таким чином, компетенція районної ради визначається відповідною міською радою шляхом наділення її певним обсягом повноважень. Тобто, для отримання районною у місті радою певних повноважень необхідне волевиявлення міської ради у формі відповідного рішення.

Між тим, доказів на підтвердження надання Київською міською радою Подільській районній в м. Києві раді повноважень на проведення інвестиційного конкурсу та відповідно укладення інвестиційного договору № 14 від 16.08.2010 р., судам попередніх інстанцій не надано.

Положенням, затвердженим рішенням № 528/1189 від 24.05.2007 р. Київської міської ради, не передбачено застосування районними в місті радами під час дії цього Положення власних рішень щодо порядку проведення інвестиційних конкурсів для будівництва, реконструкції, реставрації об'єктів, розташованих на території відповідного району.

Крім того, відповідно до пункту 8 зазначеного рішення Київської міської ради, районним у місті Києві державним адміністраціям було доручено ліквідувати комісії по залученню інвесторів.

Порядок проведення інвестиційних конкурсів для будівництва, реконструкції, реставрації тощо об'єктів житлового та нежитлового призначення, незавершеного будівництва, інженерно-транспортної інфраструктури міста Києва визначено відповідним Положенням, затвердженим рішенням Київської міської ради № 528/1189 від 27.05.2007 р., яке набрало чинності з 07.03.2008 р. з моменту його опублікування в газеті "Хрещатик" (№ 43) (п. 8 Положення).

За пунктом 4 зазначеного рішення Київської міської ради організатором проведення інвестиційних конкурсів є Головне управління економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).

Відповідно до пункту 5.36 Положення про Головне управління економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), яке затверджене розпорядженням № 2470 від 29.12.2003 р. Київської міської державної адміністрації (в редакції, чинній на момент проведення інвестиційного конкурсу) Головне управління відповідно до покладених на нього завдань здійснює заходи щодо залучення вітчизняних та іноземних інвестицій в економіку м. Києва (проведення конкурсів, підготовка та укладення інвестиційних угод, договорів, меморандумів з питань вітчизняного та зовнішньоекономічного співробітництва).

Як встановлено судами попередніх інстанцій, згідно листа № 049-13/861-12 від 15.02.2012 р. Головного управління економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) Головним управлінням економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) конкурс по залученню інвестора до реконструкції об'єкту, розташованого за адресою: вул. Межигірська, 14, не проводився, відповідно інвестиційний договір не укладався та не реєструвався.

Таким чином, всупереч вимогам Положення про порядок проведення інвестиційних конкурсів для будівництва, реконструкції, реставрації тощо об'єктів житлового та нежитлового призначення, незавершеного будівництва, інженерно-транспортної інфраструктури міста Києва, інвестиційний конкурс 16.09.2009 р. проведено районною конкурсною комісію по залученню інвесторів Подільської районної в місті Києві ради, а не уповноваженим органом - Головним управлінням економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), найменування якого в подальшому було змінено на Департамент економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).

За таких обставин, суди першої та апеляційної інстанцій дійшли обґрунтованого висновку про порушення при укладенні інвестиційного договору №14 від 16.08.2010 р. вимог Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Закону України "Про столицю України - місто-герой Київ" та Положення про порядок проведення інвестиційних конкурсів для будівництва, реконструкції, реставрації тощо об'єктів житлового та нежитлового призначення, незавершеного будівництва, інженерно-транспортної інфраструктури міста Києва, яке затверджено рішенням №528/1189 від 24.05.2007р. Київської міської ради, що свідчить про невідповідність договору вимогам законодавства, та є підставою для визнання даного договору недійсним.

Крім того, про поширення дії Положення, затвердженого рішенням № 528/1189 від 24.05.2007р. Київської міської ради, на відносини з приводу усього майна, розташованого на території міста Києва, свідчить зміст пунктів 4.1, 4.2 вказаного Положення, з яких вбачається, що інвестиційний конкурс проводиться з приводу питання набуття права власності на майно (будинки, споруди, приміщення, горища тощо), що належить до комунальної власності територіальної громади м. Києва (у т. ч. району).

Враховуючи встановлені судами першої та апеляційної інстанцій обставини справи, а саме, відсутність у Подільської районної в м. Києві ради на укладення спірного інвестиційного договору, а також беручи до уваги вищезазначені норми законодавства, колегія суддів касаційної інстанції погоджується з висновками місцевого та апеляційного господарських судів про наявність підстав для задоволення позову прокурора про визнання недійсним інвестиційного договору № 14 від 16.08.2010 р., укладеного між Подільською районною у м. Києві радою, Комунальним підприємством "Поділ-ІнвестРеконструкція" та товариством з обмеженою відповідальністю "Кримбуд-Юг", на реконструкцію будинку № 14 по вул. Межигірській у Подільському районі м. Києва.

Відповідно до статті 111 7 Господарського процесуального кодексу України переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.

Доводи скаржника, викладені у касаційній скарзі судова колегія вважає непереконливими та такими, що спростовуються наявними доказами та встановленими матеріалами справи, а прийняту у справі постанову апеляційного суду, якою було підтримано рішення суду першої інстанції, такою, що відповідає нормам матеріального та процесуального права, у зв'язку з чим підстав для її зміни чи скасування, не вбачається.

Керуючись пунктом 1 статті 111 9 , статтями 111 5 , 111 11 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України

П О С Т А Н О В И В :

Касаційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "Кримбуд-Юг" залишити без задоволення.

Постанову Київського апеляційного господарського суду від 09.07.2013 р. у справі № 5011-9/15428-2012 господарського суду міста Києва залишити без змін.

Головуючий суддя В. Корсак

Судді: М. Данилова

І. Ходаківська

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення16.10.2013
Оприлюднено30.10.2013
Номер документу34429830
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5011-9/15428-2012

Постанова від 16.10.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Данилова М.В.

Ухвала від 24.09.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Данилова М.В.

Постанова від 09.07.2013

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Тищенко А.І.

Ухвала від 29.05.2013

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Тищенко А.І.

Рішення від 08.04.2013

Господарське

Господарський суд міста Києва

Любченко М.О.

Ухвала від 20.12.2012

Господарське

Господарський суд міста Києва

Станік С.Р.

Ухвала від 02.11.2012

Господарське

Господарський суд міста Києва

Бондаренко Г.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні