Рішення
від 15.10.2013 по справі 908/2823/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251 номер провадження справи 12/13/13

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15.10.2013 Справа № 908/2823/13

Суддя Господарського суду Запорізької області Смірнов О.Г., розглянувши у відкритому судовому засіданні господарського суду справу № 908/2823/13

за позовом: Прокурора Заводського району міста Запоріжжя в інтересах держави, в особі Запорізької міської ради, м. Запоріжжя

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгова фірма «Запоріжнафтопродукт», м. Запоріжжя

про зміну договору

за участю представників сторін:

від позивача - Шеремет З.В., довіреність № 01/02-17/02188 від 15.07.13 р.

від відповідача - Гуліян Т.Г., довіреність від 01.08.13 р.

Мітєва А.Л., довіреність № 01-194 від 14.10.13 р.

від прокуратури - Понятенко К.А., посвідчення № 013456 від 03.12.12 р.

З метою усунення суперечностей у доводах та доказах сторін, у судовому засіданні з 11.09.2013 року по 15.10.2013 року, згідно вимог ст. 77 ГПК України було оголошено перерву, без винесення процесуального документа суду, за наслідком якого було складено протокол відповідно до вимог ст. 81 1 ГПК України.

СУТЬ СПОРУ: Прокурор Заводського району міста Запоріжжя в інтересах держави, в особі Запорізької міської ради звернувся до Господарського суду Запорізької області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгова фірма «Запоріжнафтопродукт» про:

- зміну п. 9 договору оренди землі від 06.07.2010року, укладеного відносно земельної ділянки, загальною площею 0,3644 га, яка знаходиться по вул. Зразковій, 1-в, в м. Запоріжжі (кадастровий номер: 2310100000:02:010:0017), укладений між Запорізькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Торгова фірма «Запоріжнафтопродукт», який зареєстровано у Запорізькій регіональній філії Держаного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах», про що у державному реєстрі земель вчинено запис від 11.08.2010 року за № 041026101925, виклавши його в такій редакції: «Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та у розмірі: 124 919 грн. 96 коп., що складає шестикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2013 року».

Позивач підтримав позов прокурора, та зазначив про порушення його прав та охоронюваних законом інтересів.

Відповідач у справі, в порядку ст. 59 ГПК України, надав суду відзив на позовну заяву, в якому позовні вимоги не визнав з наступних підстав:

- згідно норм Податкового кодексу України, рішення Запорізької міської ради № 37 від 26.06.2013 року, було оприлюднено 24.07.2012 року, а отже має застосовуватись не раніше 01.01.2014 року;

- орендна плата визначена у договорі оренди землі не може бути нижчою трикратного розміру земельного податку та не може перевищувати 12 % від нормативно грошової оцінки;

- Договір вже в повній мірі відповідає вимогам податкового законодавства, а сплачуваний розмір орендної плати не порушує інтересів Запорізької міської ради щодо отримання належного розміру орендної плати;

- зміна ціни договору регулюються виключно приписами ст. 632 ЦК України а наявність рішення органу місцевого самоврядування не може вважатися безумовною підставою для внесення змін до існуючого договору.

З'ясувавши фактичні обставини справи, докази на їх підтвердження, надавши правову кваліфікацію відносинам сторін і виходячи з фактів, встановлених у процесі розгляду справи, приймаючи до уваги позицію прокурора, доводи позивача та заперечення відповідача, суд встановив:

Позов прокурора мотивовано тим, що 06.07.2010 року, між Запорізькою міською радою, далі Орендодавець, та Товариством з обмеженою відповідальністю «Торгова фірма «Запоріжнафтопродукт», далі Орендар, був укладений договір оренди землі, далі Договір, відповідно до п. 1 якого Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для розташування автозаправної станції № 15, яка знаходиться: м. Запоріжжя, вул. Зразкова, 1-в, площею 0, 3644 га, далі Договір

Строк орендного договору встановлений у п. 8 Договору, а саме до 05.06.2051 року.

Пунктами 2, 3, 7.1 Договору передбачено, що в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0, 3644 га. На земельній ділянці знаходяться об'єкти нерухомого майна: будівлі і споруди орендаря, об'єкти інфраструктури відсутні. Кадастровий номер земельної ділянки: 2310100000:02:010:0017.

Відповідно до п. 5 Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 2081999, 40 грн. в цінах 2010 року.

Орендна плата, згідно з п. 9 Договору, вноситься Орендарем у грошовій формі та в розмірі 83279,96 грн., що складає чотирьохкратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2010 року.

Умовами пункту 12 Договору передбачено, що розмір орендної плати переглядається один раз на рік, у разі:

- зміни умов господарювання, передбачених договором оренди землі;

- зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством;

- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами;

- прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати.

Пунктом 32 Договору встановлено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо змін умов договору спір розглядається у судовому порядку.

Втім, відповідач не прийняв пропозицію позивача щодо зімни умов договору в частині його ціни, а тому останній наполягає на задоволення позову. Майно належить державі, та находиться у комунальній власності, тому прокурор наполягає на задоволенні позову, оскільки відбувається порушення економічних інтересів держави, у зв'язку з не надходженням до бюджету грошових коштів у вигляді орендної плати.

Судом дана належна правова оцінка правовідносинам сторін. За своєю правовою природою між сторонами укладено договір оренди землі. Фактичні обставини справи підтверджують, що сторони досягли всіх суттєвих умов передбачених законом для договорів оренди: зокрема щодо ціни, строку його дії, об'єкт оренди, за його індивідуально - визначеними ознаками тощо, а тому він вважається укладеним згідно, п. п. 1, 2 ст. 180, п. 1 ст. 181 ГК України та ст. ст. 627, 628, 638, 759 ЦК України.

Нормою статті 1 Закону України «Про оренду землі» визначено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Відповідно до п. 3 рішення дев'ятнадцятої сесії п'ятого скликання Запорізької міської ради від 03.03.2008 року № 79 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя» затверджено базову вартість 1 м 2 землі у розмірі 190, 18 грн. із врахуванням індексації нормативної грошової оцінки станом на 01.01.2008 рік.

Статтею 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначних цим Кодексом.

Згідно ст. 18 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Нормативна грошова оцінка є складовою земельного податку, який встановлюється у відсотковому відношенні до неї та в розмірі якого визначена орендна плата у договорі, укладеному між сторонами, а тому у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки змінюється відповідно і розмір земельного податку.

Відповідно до ч. 3 ст. 23 Закону України «Про оцінку земель» витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Як вбачається з Витягу з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Зразкова, 1-в, площею 3644 м 2 за кадастровим номером 2310100000:02:0101:0017, її нормативна грошова оцінка становить 2081999, 40 грн.

Нормою статті 13 Закону України «Про оцінку земель» встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі, зокрема, визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Так, рішенням позачергової сесії шостого скликання Запорізької міської ради від 27.07.2011 року № 16 «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя» затверджено розміри орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя, визначено коефіцієнт, згідно з яким встановлюється розмір орендної плати за земельні ділянки певної категорії.

В подальшому, Запорізькою міською радою 26.06.2012 року прийнято рішення № 37 «Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.2011 року № 16 «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя», яке було оприлюднене 24.07.2012 року в газеті "Запорізька Січ" та набрало чинності 01.01.2013 року згідно з п. 5 цього рішення.

Відповідно до вказаного рішення розмір орендної плати за земельну ділянку у м. Запоріжжя, надану для розташування автозаправної, газових автозаправних станцій, дорівнює шестикратному розміру земельного податку. Зобов'язано орендарів земельних ділянок, у яких розмір орендної плати, встановлений у договорі оренди землі, не відповідає даному рішенню або розрахований без урахування рішення міської ради від 03.03.2008 року № 79 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя2, укласти додаткові угоди на збільшення орендної плати.

Статтями 142, 143, 144, 145 Конституції України імперативно встановлено, що до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади через органи місцевого самоврядування в межах їх повноважень шляхом прийняття рішень.

Пунктом 14.1.136 ст. 14 Податкового кодексу України, встановлено, що орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України) що визначено у ст. 21 Закону України «Про оренду землі». Вказані положення кореспондуються з нормами ст. 288 Податкового кодексу, якою передбачено, в т. ч. розміри річної суми платежу за оренду землі.

Відповідно до ч. 7 ст. 179 Господарського кодексу України, господарські договори укладаються за правилами, встановленими Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом, іншими нормативно - правовими актами щодо окремих видів договорів.

Згідно з ч. 1 ст. 632 Цивільного кодексу України, ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Відповідно до статті 290 Господарського кодексу України розмір плати за користування земельною ділянкою, що є державною або комунальною власністю, не може бути нижчим за встановлений відповідно до закону.

За приписами статті 651 Цивільного кодексу України, як норми загальної, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом, що кореспондується із нормою спеціальною, визначеною у ст. 30 Закону України «Про оренду землі».

Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Відповідно до ч.2 ст. 188 Господарського кодексу України, сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором.

Фактичні обставини справи та докази на їх підтвердження свідчать, що Запорізькою міською радою на адресу відповідача була направлена пропозиція "Про внесення змін до договору оренди землі" № 01/02-21/00360 від 12.02.2013 року, яка була отримана останнім. Однак, відповідач відповідь на вказану пропозицію не надав.

Згідно ч.3 ст. 188 Господарського кодексу України, сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду.

У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду (п. 4 ст. 188 ГК України).

Разом з тим, п. 12 спірного договору сторони диспозитивно передбачили умови перегляду розміру орендної плати, зокрема, в разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, зміні коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати, а також в інших випадках, передбачених законодавством, що відповідає ст. ст. 626, 627, 628 ЦК України.

Як визначено п. 2.19 Постанови Пленуму вищого господарського суду України № 6 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» від 17.05.2011 року, у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Докази по справі свідчать, що рішення Запорізької міської ради № 16 від 27.07.2011 року та № 37 від 26.06.2012 року не скасовані, не визнанні не чинними або недійсними, а відтак є обов'язковими для виконання суб'єктами господарювання в силу імперативних норм ст. 144 Конституції України та ст. 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в України».

Таким чином, сторонами в договорі оренди землі, передбачена можливість внесення змін до договору, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Доводи відповідача відносно того, що рішення Запорізької міської ради № 37, яке є підставою для внесення змін до договору оренди землі, зважаючи на норми Податкового кодексу України має застосовуватись не раніше 01.01.2014 року, є хибними, з огляду на наступне.

Відповідно до ч. 5 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування» рішення ради нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо радою не встановлено більш пізній строк введення цих рішень у дію.

Так, пунктом 5 рішення двадцять третьої сесії шостого скликання Запорізької міської ради № 37 від 26.06.2012 року «Про внесення змін до рішення міської ради № 16 від 27.07.2011 року «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжі» визначено дату набрання чинності, а саме з 01.01.2013 року.

Пункт 271.2 ст. 271 Податкового кодексу України стосується рішень щодо нормативної грошової оцінки землі, а тому не підлягає застосуванню у спірних відносинах сторін, оскільки не стосуються предмету спору.

Посилання відповідача на припис ст. 632 ЦК України правомірні. Однак, положеннями п. 2.19 Постанови Пленуму вищого господарського суду України № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" від 17.05.2011 року визначено, що згідно зі статтею 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У визначених законом випадках застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Стаття 33 ГПК України зобов'язує сторін довести ті обставини, на які вони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень. Відповідно до вимог статті 34 ГПК України визначає, що господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Втім ніякі докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили і оцінюються судом в розумінні вимог статті 43 ГПК України за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляду в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.

Прокурором доведено існування загрози порушення економічних інтересів держави оскільки орендна плата за Договором не відповідає затвердженому розміру орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя, що в свою чергу впливає на формування доходної частини державного бюджету.

На підставі викладеного, позов прокурора щодо зміни п. 9 договору оренди землі від 06.07.2010 року, укладеного відносно земельної ділянки, загальною площею 0,3644 га, яка знаходиться по вул. Зразковій, 1-в, в м. Запоріжжі (кадастровий номер: 2310100000:02:010:0017), між Запорізькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Торгова фірма «Запоріжнафтопродукт», зареєстрованого у Запорізькій регіональній філії Держаного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах», про що у державному реєстрі земель вчинено запис від 11.08.2010 року за № 041026101925, виклавши його в такій редакції: «Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та у розмірі: 124 919 грн. 96 коп., що складає шестикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2013 року» обґрунтований та підлягає задоволенню.

З урахуванням викладеного, судовий збір, від сплати якого прокурор у встановленому порядку звільнений, за подання позовної заяви стягується з відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю «Запоріжнафтопродукт» в дохід державного бюджету, згідно вимог ст. ст. 44, 49 ГПК України.

У судовому засіданні, яке відбулося 15.10.2013 року, згідно частини 2 статті 85 ГПК України було проголошено скорочений текст рішення, а саме його вступну та резолютивну частини.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 142, 143, 144, 145 Конституції України, ст. ст. 59, 73 Закону країни «Про місцеве самоврядування», ст. ст. 1, 21 Закону України «Про оренду землі», ст. ст. 13, 18, 23, 27 Закону України «Про оцінку земель», ст. ст. 627, 628, 638, 632, 651, 759 ЦК України, ст. ст. 179, 180, 181, 188, 290 ГК України, ст. 14 ЗК України, ст. 14 ПК України, ст. ст. 44, 49, 81 1 , 82, 84, ч. 2 ст. 85 ГПК України, суд -

В И Р І Ш И В:

1. Позов прокурора Заводського району міста Запоріжжя в інтересах держави в особі органу уповноваженого державою здійснювати відповідні функції в спірних правовідносинах: Запорізької міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгова фірма «Запоріжнафтопродукт», задовольнити.

2. Внести зміни в п. 9 договору оренди землі від 06.07.2010року, укладеного відносно земельної ділянки, загальною площею 0,3644 га, яка знаходиться по вул. Зразковій, 1-в, в м. Запоріжжі (кадастровий номер: 2310100000:02:010:0017), укладений між Запорізькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Торгова фірма «Запоріжнафтопродукт», який зареєстровано у Запорізькій регіональній філії Держаного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах», про що у державному реєстрі земель вчинено запис від 11.08.2010 року за № 041026101925, виклавши його в такій редакції:

- « 9.Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та у розмірі:124 919 грн. 96 коп., що складає шестикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2013 року».

3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Торгова фірма «Запоріжнафтопродукт», 69005, м. Запоріжжя, бульвар Центральний, буд. 9а, код ЄДРПОУ 36163895 на користь:

- Державного бюджету України (одержувач: УДКСУ у м. Запоріжжі (Орджонікідзевський район); банк одержувача: УДКСУ у м. Запоріжжі (Орджонікідзевський район); МФО 813015; ЄДРПОУ 38025409; р/р № 31215206783007; код бюджетної класифікації 22030001, символ звітності банку - 206) судовий збір в сумі 1147 (одна тисяча сто сорок сім) грн. 00 коп., видавши наказ.

Повне рішення складено - 21.10.2013 року.

Суддя О.Г. Смірнов

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення15.10.2013
Оприлюднено01.11.2013
Номер документу34470527
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/2823/13

Постанова від 18.03.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Дроботова Т.Б.

Ухвала від 03.03.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Дроботова Т.Б.

Постанова від 28.11.2013

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Склярук О.І.

Ухвала від 13.11.2013

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Склярук О.І.

Рішення від 15.10.2013

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Смірнов О.Г.

Ухвала від 21.08.2013

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Смірнов О.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні