Постанова
від 28.11.2013 по справі 908/2823/13
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

донецький апеляційний господарський суд

Постанова

Іменем України

27.11.2013 р. справа №908/2823/13

Донецький апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді: суддів:Склярук О.І. Богатиря К.В., Дучал Н.М. за участю: прокурора:Лисенко С.І. посвідчення №000965 представників сторін: від позивача:Зубар О.А. довіреність №01-38/01771 від 12.07.2012р.; Шеремет З.В. довіреність №01/02-17/02188 від 15.07.2013р. від відповідача:не з'явився розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргуТовариства з обмеженою відповідальністю "Торгова фірма Запоріжнафтопродукт", м. Запоріжжя на рішення господарського суду Запорізької області від 15.10.2013р. (повний текст рішення складено та підписано 21.10.2013р.) по справі№908/2823/13 (суддя: Смірнов О.Г.) за позовом:Прокурора Заводського району міста Запоріжжя, м.Запоріжжя в інтересах держави в особі Запорізької міської ради, м. Запоріжжя до відповідача:Товариства з обмеженою відповідальністю "Торгова фірма Запоріжнафтопродукт", м. Запоріжжя провнесення змін до договору оренди земельної ділянки

ВСТАНОВИВ:

Прокурор Заводського району міста Запоріжжя, м.Запоріжжя в інтересах держави в особі Запорізької міської ради м.Запоріжжя звернувся до господарського суду Запорізької області з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "Торгова фірма Запоріжнафтопродукт", м. Запоріжжя про зміну п. 9 договору оренди землі, укладеного щодо земельної ділянки загальною площею 0,3644га, яка знаходиться по вул. Зразковій, 1-в, в м.Запоріжжі (кадастровий номер: 2310100000:02:010:0017), укладений 06.07.2010р. між Запорізькою міською радою та ТОВ "Торгова фірма Запоріжнафтопродукт" для розташування автозаправної станції №15, який зареєстровано в Запорізькій регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис 11.08.2010р. за №041026101925, виклавши його у наступній редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 124 919грн.96коп. (сто двадцять чотири тисячі дев'ятсот дев'ятнадцять грн. 96 коп.), що складає шестикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2013 року".

Рішенням господарського суду Запорізької області по справі №908/2823/13 від 15.10.2013р., повний текст якого підписаний 21.10.2013р. (суддя: Смірнов О.Г.) позовні вимоги задоволені повністю. Внесено зміни в п. 9 договору оренди землі, укладеного відносно земельної ділянки, загальною площею 0,3644 га, яка знаходиться: м. Запоріжжя, по вул. Зразковій, 1-в (кадастровий номер: 2310100000:02:010:0017), укладений 06.07.2010р. між Запорізькою міською радою (69015, м. Запоріжжя, пр. Леніна, 206) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Торгова фірма Запоріжнафтопродукт" (69005, м. Запоріжжя, бульвар Центральний, 9-А, код ЄДРПОУ 36163895), зареєстрованого 11.08.2010року у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах", про що у державному реєстрі земель вчинено запис №041026101925, викладено його в наступній редакції:

"9.Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 124 919грн.96коп., що складає шестикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2013 року".

Стягнуто з ТОВ "Торгова фірма Запоріжнафтопродукт" на користь Державного бюджету України судовий збір в сумі 1147 грн.00 коп.

Рішення обґрунтовано приписами п.12 договору оренди землі, ст.30 Закону України "Про оренду землі", ст.632, 651, 654 ЦК України.

Не погодившись з прийнятим рішенням Товариство з обмеженою відповідальністю "Торгова фірма Запоріжнафтопродукт", м. Запоріжжя звернулося до Донецького апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою на рішення господарського суду Запорізької області по справі №908/2823/13 від 15.10.2013р., в якій просить рішення скасувати та прийняти нове рішення, яким відмовити позивачеві у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Заявник апеляційної скарги вважає, що рішення судом першої інстанції прийняте з порушенням норм матеріального та процесуального права, при неповному з'ясуванні обставин, що мають значення для справи.

Апеляційна скарга обґрунтована зокрема, тим, що рішення Запорізької міської ради №37, якщо воно було оприлюднене після 15 липня, повинно застосовуватись не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом, тобто з 2014р., що судом першої інстанції було проігноровано.

Ухвалою Донецького апеляційного господарського суду від 14.11.2013р. порушено апеляційне провадження по справі №908/2823/13.

У судовому засіданні, яке відбулося 27.11.2013р. прокурор та представники позивача проти вимог викладених в апеляційній скарзі заперечували. Просили рішення залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.

Представники заявника апеляційної скарги в судове засідання апеляційної інстанції не з'явилися. Про наявність поважних причин неявки у судове засідання апеляційної інстанції уповноважених представників суд не повідомили, своїми правами, передбаченими ст. 22 Господарського процесуального кодексу України, не скористалися.

Відповідно до статті 98 Господарського процесуального кодексу України про час і місце судового засідання представники сторін були повідомлені належним чином.

Ухвалою Донецького апеляційного господарського суду від 14.11.2013р. явка сторін не була визнана обов'язковою.

Враховуючи викладене та те, що апеляційна інстанція, відповідно до ст. 101 Господарського процесуального кодексу України, переглядає справу за наявними в ній доказами і не зв'язана доводами апеляційної скарги та перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі, судова колегія вважає можливим розглянути апеляційну скаргу за відсутністю представників заявника апеляційної скарги.

Розглянувши матеріали господарської справи, апеляційну скаргу, перевіривши правільність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процессуального права, судова колегія встановила.

06.07.2010р. між Запорізькою міською радою (орендодавцем, позивачем у справі) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Торгова фірма Запоріжнафтопродукт" (орендарем, відповідачем у справі) було укладено договір оренди землі, зареєстрований у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" про що у Державному реєстрі земель вчинено запис 11.08.2010р. за №041026101925 (далі - договір) (а.с.14-16), відповідно до пунктів 1, 2 якого орендодавець, відповідно до рішення тридцять восьмої сесії п'ятого скликання Запорізької міської ради №61/196 від 23.12.2009р., надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 0,3644га, для розташування автозаправної станції №15, яка знаходиться: м.Запоріжжя, вул. Зразкова, 1-в.

В пункті 8 договору сторони передбачили, що договір укладено на строк до 05.06.2051року.

Відповідно до п. 9 Договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі: 83279грн.96коп., що складає чотирьохкратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2010 року.

Згідно з п.10 договору обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладення або зміни умов договору чи продовження його дії.

Орендна плата вноситься щомісячно рівними частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на розрахунковий рахунок місцевого бюджету Заводського району 33218812700004 в управлінні Держказначейства у Заводському районі міста Запоріжжя Головного управління Держказначейства України в Запорізькій області, МФО 813015, ЄДРПОУ 34677136, код 13050200 (п.11 договору).

В пункті 12 Договору сторони передбачили, що розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі:

- зміни умов господарювання, передбачених договором оренди землі;

- зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством;

- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами;

- прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати;

- в інших випадках, передбачених законом.

Згідно з п. 32 Договору, зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розглядається у судовому порядку.

Рішенням Запорізької міської ради від 03.03.2008р. №79 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя" (а.с.51) затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя; затверджено базову вартість 1 кв.м землі у розмірі 190,18 грн. із врахуванням індексації нормативної грошової оцінки станом на 01.01.08; впроваджено оподаткування земель міста на підставі нової нормативної грошової оцінки з 01.03.08.

Рішенням Запорізької міської ради від 27.07.2011р. №16 "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м.Запоріжжя" (а.с. 35-36) згідно з додатком, відповідно до якого для визначення розміру орендної плати земельних ділянок м.Запоріжжя (за виключенням певних пунктів) розповсюджується коефіцієнт " 3".

Згідно Витягу з технічної документації нормативна грошова оцінка 1 м 2 земельної ділянки площею 3644,00 м 2 (спірна земельна ділянка) становить 571,35 грн., нормативна грошова оцінка - 2081999,40 грн. (а.с.21)

26.06.2012р. Запорізькою міською радою прийнято рішення № 37 "Про внесення змін до рішення міської ради №16 від 27.07.2011р. "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя"", згідно з яким розмір орендної плати за земельну ділянку у м. Запоріжжя, надану для розташування автозаправних станцій, дорівнює шестикратному розміру земельного податку. (а.с.37-38)

Місцевим судом встановлено, що рішення №37 було оприлюднене 24.07.2012р. в газеті "Запорізька Січ" та набрало чинності 01.01.2013р. як зазначено в п.5 цього рішення.

У зв'язку з чим, 12.02.2013р. Запорізька міська рада направила на адресу відповідача письмову пропозицію "Про внесення змін до договору оренди землі" № 01/02-21/00360 (а.с.22-24), що підтверджується копією поштового повідомлення про вручення кореспонденції 16.02.2013р. та фіскальним чеком ЗД УДППЗ "Укрпошта" №4999 від 13.02.13р. (а.с. 26).

Відповідач відповіді на пропозицію позивача не надав, що стало підставою для звернення прокурора до господарського суду Запорізької області з відповідним позовом.

Як зазначалося вище, рішенням господарського суду Запорізької області по справі №908/2823/13 від 15.10.2013р., повний текст якого підписаний 21.10.2013р. (суддя: Смірнов О.Г.) позовні вимоги прокурора задоволено.

Колегія суддів погоджується з вказаним рішенням з наступних підстав.

Статтею 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.

В силу статті 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладання договору оренди земельної ділянки.

За приписами ст.18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Згідно ст. 23 Закону "Про оцінку земель" технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Як вбачається з витягу з рішення Запорізької міської ради №79 від 03.03.2008року, а саме пункту 3, вирішено затвердити базову вартість 1м 2 землі у розмірі 190,18грн. із врахуванням індексації нормативної грошової оцінки станом на 01.01.2008року.

Законами України N 2505-IV від 25.03.2005р., № 309-У1 від 03.06.2008р. та № 2756-VI від 02.12.2010р. були внесені зміни до статті 21 Закону України "Про оренду землі", а саме: розмір, форма і строки внесення орендної плати на землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Відповідно до п. п. 288.5, 288.5.1 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою:

- для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом;

- для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.

Відповідно до п. 274.1. ст. 274 Податкового кодексу України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 і 278 цього Кодексу.

Таким чином, розмір річної орендної плати не може бути меншим 3-х відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Згідно з матеріалами справи, 26.06.2012р. Запорізькою міською радою прийнято рішення № 37 "Про внесення змін до рішення міської ради №16 від 27.07.2011р. "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя"", згідно з яким розмір орендної плати за земельну ділянку у м.Запоріжжя, надану для розташування автозаправних станцій, дорівнює шестикратному розміру земельного податку. (а.с.37-38)

Відповідно до статтей 651, 652 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Зокрема, договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору.

Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується у судовому порядку.

Пунктами 12 та 32 договору та Законом України "Про оренду землі" передбачені випадки зміни розміру орендної плати, зокрема зміна розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації в інших випадках передбачених законом.

Отже нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом.

Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість перегляду орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Як стверджує позивач, земельна ділянка, яка передана відповідачу в оренду пройшла нормативну оцінку і на час звернення до суду із позовом складає відповідно даних Держкомзему 2081999грн.40коп. На вказаній земельній ділянці розташована автозаправна станція №15 відповідача. Відповідно до проведеного позивачем розрахунку, викладеного в письмових поясненнях, розмір орендної плати становить 124 919грн.96коп. (а.с.30-34)

Щодо посилання заявника апеляційної скарги на те, що рішення Запорізької міської ради №37, якщо воно було оприлюднене після 15 липня, повинно застосовуватись не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом, тобто з 2014р. судова колегія зазначає наступне.

Акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території. (Стаття 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні")

Станом на час вирішення спору рішення Запорізької міської ради №16 від 27.07.2011р. та №37 від 26.06.2012р., якими затверджено розміри орендної плати земельної ділянки певного функціонального призначення у м.Запоріжжя та встановлено коефіцієнти, які використовуються при розрахунку орендної плати, недійсними не визнано та не скасовані у встановленому законом порядку, тобто є чинними.

З огляду на наведене, доводи заявника, викладені в апеляційній скарзі є необґрунтованими, не доведені належними та допустимими доказами в розумінні ст.33, ст.34 Господарського процесуального кодексу України та спростовуються матеріалами справи.

Твердження заявника апеляційної скарги про порушення та неправильне застосування місцевим господарським судом норм матеріального та процесуального права при прийнятті рішення не знайшли свого підтвердження, в зв'язку з чим Донецький апеляційний господарський суд не вбачає підстав для скасування рішення господарського суду Запорізької області.

Результати апеляційного провадження у справі оголошені в судовому засіданні.

Відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати за подання апеляційної скарги покладаються на заявника скарги.

Керуючись ст. ст. 49, 99, 101, 102, 103, 105 Господарського процесуального кодексу України, Донецький апеляційний господарський суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Торгова фірма Запоріжнафтопродукт", м. Запоріжжя на рішення господарського суду Запорізької області від 15.10.2013р., повний текст якого підписаний 21.10.2013р. у справі №908/2823/13 -залишити без задоволення.

Рішення господарського суду Запорізької області від 15.10.2013р., повний текст якого підписаний 21.10.2013р. у справі №908/2823/13- залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття. Постанову апеляційної інстанції може бути оскаржено до Вищого господарського суду України протягом двадцяти днів з набрання постановою апеляційного господарського суду законної сили.

Головуючий суддя: О.І. Склярук

Судді: К.В. Богатир

Н.М. Дучал

Надруковано 7 примірників:

2-прокурору;

1- позивачу;

1- відповідачу;

1-до справи;

1- ГСЗО;

1 - ДАГС

СудДонецький апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення28.11.2013
Оприлюднено29.11.2013
Номер документу35570274
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/2823/13

Постанова від 18.03.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Дроботова Т.Б.

Ухвала від 03.03.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Дроботова Т.Б.

Постанова від 28.11.2013

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Склярук О.І.

Ухвала від 13.11.2013

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Склярук О.І.

Рішення від 15.10.2013

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Смірнов О.Г.

Ухвала від 21.08.2013

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Смірнов О.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні