ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
28.10.2013 Справа № 920/1398/13
за позовом: Охтирського міжрайонного прокурора в інтересах держави,
м. Охтирка, Сумська область,
до відповідачів: 1) Приватного акціонерного товариства «Сервіс-Побут»,
м. Охтирка, Сумська область,
2) Охтирської районної державної адміністрації,
м. Охтирка, Сумська область,
про визнання незаконним розпорядження, визнання недійсним договору оренди та повернення земельної ділянки,
Суддя Зайцева І.В.
Представники:
від позивача - Кулинич Л.С. (посвідчення № 012848 від 04.09.2013 року);
від пертого відповідача - предст. Басанець І.М. (довіреність від 07.08.2013 року);
від другого відповідача - не з'явився;
При секретарі судового засідання Буренко Я.В.,
Суть спору: позивач подав заяву в якій просить суд: 1) визнати незаконним розпорядження Охтирської районної державної адміністрації № 489 від 07.09. 2007 року; 2) визнати недійсним договір оренди землі від 14.09.2007 року, зареєстрований у відділі ДП «Центр Державного земельного кадастру» при Держкомзему України 20.09.2007 року за № 040761503365, про надання Охтирською районною державною адміністрацією Акціонерному товариству «Сервіс-Побут» в оренду земельної ділянки площею 0,6209 га (у тому числі угіддя - зелені насадження загального користування 0,5538 га; кемпінгів, будинків відпочинку для проведення відпусток - 0,0671 га), яка має кадастровий номер 5920388000:01:001:5263, для розміщення та обслуговування бази відпочинку «Зелена діброва» за межами населених пунктів (землі рекреаційного призначення) на території Староіванівської сільської ради Охтирського району Сумської області; 3) зобов'язати першого відповідача повернути другому відповідачеві за актом приймання-передачі земельну ділянку площею 0,6209 га (у тому числі угіддя - зелені насадження загального користування 0,5538 га; кемпінгів, будинків відпочинку для проведення відпусток - 0,0671 га), яка має кадастровий номер 5920388000:01:001:5263, для розміщення та обслуговування бази відпочинку «Зелена діброва» за межами населених пунктів (землі рекреаційного призначення) на території Староіванівської сільської ради Охтирського району Сумської області, яку він отримав у користування за договором оренди від 14.09.2007 року .
02.09.2013 року другий відповідач подав відзив на позовну заяву № 1-11/3/2633 від 29.08.2013 року, в якому зазначив, що строк позовної давності закінчився в жовтні 2010 року та станом на 19.07.2013 року позивачем пропущений строк подачі позовної заяви. Також відповідач зазначає, що відповідно до ст. 377 Цивільного кодексу України та ст. 120 Земельного кодексу України акціонерне товариство «Сервіс - Побут» має право на користування земельною ділянкою під об'єктами нерухомості, що знаходяться на зазначеній орендованій земельній ділянці. Крім того розпорядження голови Охтирської районної державної адміністрації від 07.09.2007 року № 489 вже було предметом судового розгляду по справі №АС 5/606-07 і постановою господарського суду Сумської області від 29.01.2008 року було відмовлено в позові Сумського міжрайонного природоохоронного прокурора до Охтирської районної державної адміністрації про скасування зазначеного розпорядження. Ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 13.08.2008 року постанову господарського суду Сумської області від 29.01.2008 року по справі № АС 5/606-07 залишено без змін. В зв'язку з вищевикладеним другий відповідач просить суд відмовити в задоволенні позовних вимог.
04.09.2013 року перший відповідач подав відзив на позовну заяву б/н від 04.09.2013 року, в якому зауважив, що на момент прийняття розпорядження пункти 3, 4 статті 122 Земельного кодексу України не визначали повноважень органів виконавчої влади щодо надання в оренду земельних ділянок державної чи комунальної власності юридичним особам. Починаючи з 1977 року ПАТ «Сервіс-побут» використовувало надану йому в користування земельну ділянку виключно для розміщення та обслуговування бази відпочинку «Зелена діброва» - для відпочинку населення - для кемпінгів, будинків відпочинку або проведення відпусток населення. До того ж перший відповідач зазначає, що спірне розпорядження прийняте в суворій відповідності до норм Земельного кодексу України, Закону України «Про оренду землі», Закону України «Про місцеві державні адміністрації», у рамках наданих законом на те повноважень. Перед тим як прийняти спірне розпорядження голова Охтирської районної державної адміністрації звернувся до Сумської обласної державної адміністрації з питання прийняття даного розпорядження та укладення договору оренди даної земельної ділянки. Листом від 20.07.2007 № 1226/06-04 отримано відповідь від структурного підрозділу Сумської обласної державної адміністрації - Сумського обласного управління земельних ресурсів про можливість прийняття розпорядження та укладення договору оренди. Враховуючи вищевикладене перший відповідач просить суд позовну заяву залишити без задоволення.
04.09.2013 року перший відповідач подав заяву б/н від 04.09.2013 року, в якій просить суд застосувати строк позовної давності та відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
23.09.2013 року позивач надіслав лист (факс) № 103-3764вих13 від 18.09.2013 року, в якому зазначив, що позивачеві не було відомо про існування будь-яких судових рішень з приводу оскарження розпорядження № 489 від 07.09.2007 року, зокрема про постанову господарського суду Сумської області від 28.01.2008 року по справі № АС5/606-07. Проте незважаючи на те, що предмет спору співпадає різняться сторони, а також зовсім різні підстави для скасування розпорядження голови Охтирської районної державної адміністрації. Крім того, в оспорюваному розпорядженні відсутня згадка про те, що спірна земельна ділянка розміщена на території гідрологічного заказника загальнодержавного значення «Климентівський», а також не враховані обмеження щодо використання території зазначеного заказника щодо заборони як капітального так і тимчасового будівництва, організації місць відпочинку, стоянок автотранспорту, встановлення наметів, складання матеріалів.
Представник позивача наполягає на задоволенні позовних вимог.
Представник першого відповідача заперечує проти задоволення позовних вимог.
Представник другого відповідача в судове засідання не з'явився.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників позивача та першого відповідача, суд встановив:
Розпорядженням голови Охтирської районної державної адміністрації № 391 від 17.07.2007 року надано акціонерному товариству «Сервіс-побут» дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на оренду земельної ділянки для розміщення та обслуговування будівель бази відпочинку «Зелена діброва» на території Староіванівської сільської ради.
Розпорядженням голови Охтирської районної державної адміністрації № 489 від 07.09.2007 року затверджено технічну документацію із землеустрою щодо складання документів та надано першому відповідачеві в оренду на 10 років земельну ділянку рекреаційного призначення площею 0,6209 га для розміщення та обслуговування бази відпочинку «Зелена діброва» за межами населених пунктів на території Староіванівської сільської ради Охтирського району Сумської області.
14.09.2007 року головою Охтирської районної державної адміністрації спірну земельну ділянку (кадастровий номер - 5920388000:01:001:5263), для розміщення та обслуговування бази відпочинку «Зелена діброва» за межами населених пунктів (землі рекреаційного призначення), на території Староіванівської сільської ради Охтирського району Сумської області, на підставі договору оренди передано в користування на 10 (десять) років першому відповідачеві. Вищезазначений договір зареєстровано у Охтирському районному реєстраційному відділі ДП «Центр Державного земельного кадастру при Держкомземі України», про що у Державному реєстрі земель вчинено запис 20.09.2007 року № 040761503365.
Згідно висновку по розробці технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування земельною ділянкою на умовах оренди акціонерного товариства «Сервіс-побут» на території Староіванівської сільської ради Охтирського району Сумської області № 596ск від 01.08.2007року, вказана земельна ділянка відноситься до земель рекреаційного призначення.
Прокурор вважає, що розпорядженням голови Охтирської № 489 від 07.09.2007 року про затвердження технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на оренду земельної ділянки не відповідає вимогам земельного законодавства та підлягає визнанню незаконним, а укладений на підставі нього договір оренди земельної ділянки від 14.09.2009 року, зареєстрований у Охтирському районному реєстраційному відділі - «Центр Державного земельного Кадастру» при Держкомземі України 20.09.2007 року за № 040761503365, - недійсним з наступних підстав.
Він зазначає, що частиною 3 статті 52 Земельного кодексу України визначено, що порядок використання земель рекреаційного призначення визначається законом. Статтею 122 Земельного кодексу України визначено повноваження органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування по наданню земельних ділянок юридичним особам у постійне користування.
Зокрема, пунктами 3, 4, вказаної статті передбачено, що районні державні організації на їх території надають земельні ділянки із земель державної власності у постійне користування юридичним особам у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для: а) сільськогосподарського використання, б) ведення водного господарства, крім випадків, передбачених частиною сьомою цієї статті; в) будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), крім випадків, визначених частиною сьомою цієї статті.
Обласні державні адміністрації надають земельні ділянки на їх території із земель державної власності у постійне користування юридичним особам у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів для всіх потреб, крім випадків, визначених частинами третьою, сьомою цієї статті.
Згідно з пунктом 7 вказаної статті Кабінет Міністрів України надає земельні ділянки із земель державної власності у постійне користування юридичним особам у випадках, визначених статтями 149, 150 цього Кодексу.
Отже, на його думку, враховуючи вимоги діючого на той час земельного законодавства України, вирішення питання щодо надання у користування земельних ділянок рекреаційного призначення віднесено до повноважень Сумської обласної державної адміністрації, а тому є підстави вважати, що розпорядження голови Охтирської РДА про затвердження технічної документації із землеустрою для розміщення та обслуговування бази відпочинку «Зелена діброва», прийняте із порушенням вимог земельного законодавства, чинного на момент його прийняття.
Суд не може погодитись з позицією прокурора з огляду на наступне.
Відповідно до статті 377 Цивільного кодексу України, у разі відчуження будівлі або споруди до набувача переходить право користування тією частиною земельної ділянки, на якій вони розмішені та частиною ділянки, яка необхідна для їх обслуговування. Відповідно до статті 120 Земельного кодексу України, до особи, яка придбала житловий будинок, будівлю або споруду, переходить право власності на земельну ділянку, на якій вони розміщені, тобто перший відповідач має право на користування земельною ділянкою під об'єктами нерухомості, що знаходяться на зазначеній орендованій земельній ділянці.
Що стосується невідповідності оспорюваного розпорядження положенням статті 122 Земельного кодексу України, слід зазначити, що ця норма Земельного кодексу в діючій на даний час редакції містить чітке розмежування повноважень органів виконавчої влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування.
В редакції ж, що діяла на момент прийняття розпорядження, такого розмежування зазначена норма не містила.
Відповідно до пункту 12 Перехідних положень Земельного кодексу України до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями за межами населених пунктів здійснюють відповідні органи виконавчої влади, у даному випадку Охтирська районна державна адміністрація, а не Сумська обласна державна адміністрація як зазначає позивач.
Також слід зазначити, що стаття 21 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» передбачає, що районна державна адміністрація: 1) розробляє та забезпечує виконання затверджених у встановленому законом порядку програм раціонального використання земель, що перебувають у державній власності; 2) розпоряджається землями державної власності відповідно до закону.
Керуючись вказаними нормами, в рамках наданих повноважень, на виконання рішення Охтирської районної ради від 29.05.2001 року «Про надання земельної ділянки в тимчасове довгострокове користування на умовах оренди строком на 20 років під базу відпочинку «Зелена діброва» акціонерному товариству «Сервіс-побут» на території Староіванівської сільської ради» було проведено інвентаризацію земель, розроблена технічна документація відповідно до вимог діючого законодавства, а в 2002 році укладено договір оренди.
Після закінчення дії договору оренди, з метою приведення у відповідність до норм законодавства, щодо визначення координат земельної ділянки та присвоєння кадастрового номера земельній ділянці - для можливості реєстрації договору оренди, розпорядженням голови Охтирської державної адміністрації № 489 від 07.09.2007 року надано дозвіл АТ «Сервіс-побут» на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на оренду земельної ділянки.
Після виготовлення документації з землеустрою розпорядженням голови Охтирської державної адміністрації «Про надання в оренду акціонерному товариству «Сервіс-побут» землі рекреаційного призначення для розміщення та обслуговування бази відпочинку «Зелена діброва» на території Староіванівської сільської ради» № 489 від 07.09.2007 року, зокрема пунктом 1, ця технічна документація була затверджена, а земельна ділянка надана в подальшу оренду.
Крім того, перед тим як прийняти спірне розпорядження голова Охтирської районної державної адміністрації звернувся до Сумської обласної державної адміністрації з питання прийняття даного розпорядження та укладення договору оренди даної земельної ділянки. Листом від 20.07.2007 року № 1226/06-04 отримано відповідь від структурного підрозділу Сумської обласної державної адміністрації - Сумського обласного управління земельних ресурсів про можливість прийняття розпорядження та укладення договору оренди.
Отже відсутні підстави для визнання незаконним розпорядження і, як наслідок - недійсним договору оренди земельної ділянки.
Що ж стосується заяви відповідача про застосування строку позовної давності, суд з цим не погоджується, оскільки Охтирській міжрайонній прокуратурі стало відомо про існування оспорюванного розпорядження голови Охтирської районної державної адміністрації лише у січні 2013 року під час виконання завдання прокуратури Сумської області № 05/1-259вих-11 від 09.02.2011 року щодо організації діяльності з питань захисту інтересів громадян і держави у сфері земельних відносин, відповідно до якого необхідно організувати проведення перевірок додержання органами державної виконавчої влади та органами місцевого самоврядування вимог законодавства при розпорядженні земельними ділянками, і в ході виконання постанови Охтирської міжрайонної прокуратури № 3 від 14.01.2013 року.
Враховуючи викладене, керуючись статтями 44, 49, 82, 83, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
1. В позові відмовити.
Повне рішення складено 01.11.2013 року.
Суддя І.В.ЗАЙЦЕВА
Суд | Господарський суд Сумської області |
Дата ухвалення рішення | 28.10.2013 |
Оприлюднено | 01.11.2013 |
Номер документу | 34470779 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Сумської області
Зайцева Ірина Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні