cpg1251
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
----------------------
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
22 жовтня 2013 р.Справа № 1570/2031/2012
Категорія: 6.2.1 Головуючий в 1 інстанції: Вовченко О. А.
Колегія суддів Одеського апеляційного адміністративного суду в складі:
Судді доповідача - Коваля М.П.
суддів - Потапчука В.О.
- Семенюка Г.В.
при секретарі - Журкіній І.І.
За участю представника позивачів - ОСОБА_2
За участю представника Комінтернівської районної державної адміністрації - Кучерука С.І.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі апеляційні скаргу ОСОБА_5 на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 17 січня 2013 року по справі № 1570/2031/2012 за позовом ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9. ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_5, ОСОБА_20, ОСОБА_21 до Одеської обласної державної адміністрації, треті особи: Комінтернівська районна державна адміністрація, Олександрівська сільська рада, комунальна установа "Одеська обласна психіатрична лікарня №2", про визнання протиправним та скасування розпорядження голови Одеської обласної державної адміністрації №880/А-2011 від 06 жовтня 2011 року,-
ВСТАНОВИЛА:
Одеська обласна психіатрична лікарня № 2 управління охорони здоров'я Одеської державної адміністрації ( раніше - при колонії сурового режиму с примусовим лікуванням осіб від алкоголізму) є юридичною особою зареєстрованою за адресою; с. Олександрівка Комінтернівського району Одеської області.
В 1996 році було засновано та зареєстровано юридичну особу - підсобне господарство при ОПЛ №2. Відповідно до Свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи - Підсобне господарство при Одеській психіатричній лікарні № 2 зареєстроване Комінтернівською районною державною адміністрацією Одеської області за № 02057725 від 15.11.1996 року та перереєстроване 30.05.2007 року (ЄДРПОУ 02057725), якому належало 364.98 га земель, в тому числі-103.8 га пасовищ.226.0 га ріллі ( т.1 а.с.50.53)
Відповідно довідки Олександрівської сільської ради від 17.06.2004 року за підсобним господарством Одеської обласної психіатричної лікарні № 2 закріплено земельну ділянку площею 364,98 га ., в тому числі-103.8 га пасовищ, 226.0 га ріллі на території Олександрівської сільської ради
Згідно наказу Одеської обласної психіатричної лікарні № 105 від 26 грудня 2008 року, за підписом головного лікаря Михайлюковича О.К., припинено діяльність підсобного господарства при ОПЛ № 2 шляхом його ліквідації, утворено ліквідаційну комісію та призначено голову ліквідаційної комісії - Реуцького Вячеслава Борисовича.( т.1 а.с.52)
13 травня 2009 року голова ліквідаційної комісії - Реуцький Вячеслав Борисович, в зв'язку з припиненням діяльності підсобного господарства ОПЛ №2, діючи в межах наданих йому повноважень, подав заяву голові Комінтернівської районної державної адміністрації Одеської області згідно якої видав відмову від державного акту на постійне користування земельною ділянкою 364,98 га землі в тому числі-103.8 га пасовищ.226.0 га ріллі на території Олександрівської сільської ради ( т.3 а.с.159)
В подальшому, розпорядженням № 764/А-2009 від 26.06.2009 року Голови Комінтернівської районної державної адміністрації Одеської області Прокопченко Л.Я., на підставі вказаного звернення голови ліквідаційної комісії, з посиланням на ст..ст.:.21,39.41 Закону України « Про місцеві державні адміністрації», ст..ст.30.141.142 Земельного Кодексу України п.12 перехідних положень Земельного Кодексу України було припинено право постійного користування підсобного господарства при Одеській психіатричній лікарні № 2 земельною ділянкою площею 364,98 га, у тому числі 103,80 пасовищ, 226,00 га ріллі, 18,5 га під господарськими будівлями,11,0 га під господарськими шляхами, 6,00 га під лісосмугами та зараховано дану земельну ділянку до земель запасу сільськогосподарського призначення на території Олександрівської сільської ради Комінтернівського району Одеської області ( за межами населених пунктів). Зобов'язано Відділ земельних ресурсів у Комінтернівському районі внести відповідні зміни в земельні облікові документи та повідомити Комінтернівський районний відділ Одеської регіональної філії ДП «Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України» про припинення права постійного користування земельною ділянкою підсобного господарства при Одеській психіатричній лікарні № 2. ( т.3 а.с.158)
02 квітня 2010 року головою Комінтернівської районної державної адміністрації Прокопечко Л.Я. були видані розпорядження «Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із вказаних земель запасу сільськогосподарського призначення безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства на території Олександрівської сільської ради» :- №1374/А-2010 громадянину ОСОБА_11, №1394/А-2010 ОСОБА_12 , №1387/А-2010 громадянину ОСОБА_13, №1395/А-2010 громадянину ОСОБА_14, №1391/А-2010 громадянці ОСОБА_16 , №1388/А-2010 громадянину ОСОБА_17, №1386/А-2010 громадянці ОСОБА_18, №1383/А-2010 громадянину ОСОБА_19, №1372/А-2010 громадянину України ОСОБА_15, №1382/А-2010 громадянину України ОСОБА_5, №1399/А-2010 ОСОБА_20, №1378/А-2010 громадянці ОСОБА_21, №1370/А-2010 громадянину ОСОБА_6 №1375/А-2010 громадянину ОСОБА_7 №1376/А-2010 громадянці ОСОБА_8 №1381/А-2010 громадянину ОСОБА_9, №1390/А-2010 громадянину ОСОБА_10
05 серпня 2011 року головний лікар Одеської психіатричної лікарні № 2 звернувся з листом до голови Комінтернівської державної адміністрації вказавши, що будь які земельні ділянки в землі запасу Комінтернівській районній адміністрації Одеською психіатричною лікарнею № 2 не передавалися і згоди на це не давалося. Він також надав не завірену належним чином ксерокопію державного акту на землю, виданого Олександрівською сільською радою, без відбитків на ньому будь яких печаток, без вказівки дати його видачі, з якого вбачалось що за ОПЛ №2 значиться 428.25 га землі.( т.1 а.с. 26.55-56)
В цей же день 05 серпня 2011 року голова Комінтернівської районної державної адміністрації звернувся до голови Одеської обласної адміністрації з проханням скасувати розпорядження голови Комінтернівської районної державної адміністрації за № 1372-а-2010 року. № 1405-а-2010 року включно в зв'язку з їх невідповідності нормам чинного законодавства так як дозволи надані на землі які належать ОПЛ №2. ( т.1 а.с.24-25)
06 жовтня 2011 року головою Одеської обласної державної адміністрації видане розпорядження №880/А-2011 від 06 жовтня 2011 року «Про скасування деяких розпоряджень Комінтернівської районної державної адміністрації», яким скасовані вищевказані розпорядження голови Комінтернівської районної державної адміністрації про надання позивачам дозволів на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства.
Не погодившись з прийнятим рішенням позивачі кожен окремо звернулись до Одеського окружного адміністративного суду з вимогою скасувати розпорядженням №880/А-2011 голови Одеської обласної державної адміністрації. В подальшому, вказані справи були об'єднані в одне провадження в зв'язку з чим в адміністративному суді розглядалася справа за адміністративним позовом ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9. ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_5, ОСОБА_20, ОСОБА_21 до Одеської обласної державної адміністрації про визнання протиправним та скасування розпорядження голови Одеської обласної державної адміністрації №880/А-2011 від 06 жовтня 2011 року, треті особи Комінтернівська районна державна адміністрація, Олександрівська сільська рада, комунальна установа «Одеська обласна психіатрична лікарня №2».
В обґрунтування позовних вимог позивачі зазначили,що 02 квітня 2010 року головою Комінтернівської районної державної адміністрації були видані розпорядження якими їм надані дозволи на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства на території Олександрівської сільської ради.
На підставі вищевказаних розпоряджень 06 травня 2010 року, між вказаними громадянами та державним підприємством «Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» було укладено договір №772 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок. У відповідності до даного договору державним підприємством «Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» виготовлено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок. 06 травня 2010 року було складено акт приймання передачі виконаних робіт з розроблення проекту.
27 травня 2010 року управлінням охорони об'єктів культурної спадщини Одеської обласної державної адміністрації складено висновок №0117/2429, яким зазначено про можливість погодження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність позивачам. Однак, 06 жовтня 2011 року головою Одеської обласної державної адміністрації видане розпорядження №880/А-2011 від 06 жовтня 2011 року «Про скасування деяких розпоряджень Комінтернівської районної державної адміністрації», яким скасовані вищевказані розпорядження голови Комінтернівської районної державної адміністрації про надання позивачам дозволів на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства. Позивачі вважають оскаржуване розпорядження протиправним, оскільки прийнято всупереч вимогам законодавства, оскільки в розпорядження №880/А-2011 від 06 жовтня 2011 року вказується на те, що вищевказані розпорядження Комінтернівської районної державної адміністрації суперечать ст..ст.118 та 149 Земельного кодексу України, при цьому не зазначається у чому полягає невідповідність вищевказаним нормам законодавства. Підставами для прийняття Комінтернівською районною державною адміністрацією рішень про надання позивачам дозволів на розроблення проектів відведення земельних ділянок є: наявність законодавчих підстав для передачі у власність позивачам вищевказаних земельних ділянок (пункт «в» ч.3 ст.116 Земельного кодексу України); наявність у Комінтернівської районної державної адміністрації повноважень для прийняття рішень про надання позивачам дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність; відповідні клопотання позивачів, до яких ними були додані документи, згідно з переліком, наведеним у ч.6 ст.118 Земельного кодексу України; відповідність поданих документів вимогам вищевказаної статті; наявність вільних земельних ділянок для передачі їх у власність позивачам. Крім того, в адміністративному позові зазначено, що на момент прийняття Комінтернівською районною державною адміністрацією оскаржуваного розпорядження питання про вилучення земельних ділянок, дозволи на розроблення проектів відведення яких було надано позивачам, було вирішене у встановленому законом порядку, що підтверджується розпорядженням голови цієї райдержадміністрації №736/А-2009 від 26 червня 2009 року, яке не скасоване. За вказаних обставин, позивачі вважали оскаржуване розпорядження протиправним.
Сторони не заперечують хронологію розвитку вказаних спірних відносин. При цьому суд першої інстанції досліджував обставини наявності ксерокопії державного акту на землю ОПЛ №2, приймав міри для витребування та дослідження оригіналів необхідної для цього документації в органах виконавчої влади та в ОПЛ №2.
Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 17 січня 2013 року у задоволенні адміністративного позову ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9. ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_5, ОСОБА_20, ОСОБА_21 до Одеської обласної державної адміністрації, треті особи: Комінтернівська районна державна адміністрація, Олександрівська сільська рада, комунальна установа "Одеська обласна психіатрична лікарня №2", про визнання протиправним та скасування розпорядження голови Одеської обласної державної адміністрації №880/А-2011 від 06 жовтня 2011 року,- відмовлено.
Не погоджуючись з постановою суду першої інстанції позивачем ОСОБА_5 подано апеляційну скаргу, у якій зазначено, що постанова прийнята з порушенням норм матеріального та процесуального права у зв'язку з чим апелянт просить скасувати оскаржувану постанову та винести нову, якою задовольнити повністю позовні вимоги позивача.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши суддю-доповідача, який доповів зміст рішення, яке оскаржено, доводи апеляційної скарги, межі, в яких повинні здійснюватися перевірка рішення, встановлюватися обставини і досліджуватися докази, вислухавши думку учасників процесу, суд апеляційної інстанції вважає необхідним апеляційну скаргу задовольнити з наступних підстав.
При вирішенні питання суд першої інстанції дійшов до висновку, що розпорядження голови Одеської обласної державної адміністрації №880/А-2011 від 06 жовтня 2011 року є обґрунтованим та таким, що прийнято на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Однак, суд апеляційної інстанції не може погодитися з таким висновком суду першої інстанції виходячи з наступного.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог суд першої інстанції не взяв до уваги спірність розглянутих ним правовідносин, не відповідність наданих неналежним чином копій завірених документів головним лікарем ОПЛ №2 обставинам справи та не надав їм належної оцінки.
Суд апеляційної інстанції вважає, що голова Комінтернівської районної державної адміністрації не повністю та поспішно провів перевірку обставин справи, своїм поданням ввів в оману голову Одеської обласної адміністрації який на підставі його клопотання прийняв оскаржене рішення.
Так, суд першої інстанції не прийняв до уваги, що розпорядження голови Комінтернівської районної державної адміністрації Одеської області Прокопченко Л.Я. № 764/А-2009 від 26.06.2009 року, відповідно до якого припинено право постійного користування підсобного господарства при Одеській психіатричній лікарні № 2 земельною ділянкою площею 364,98 га, у тому числі 103,80 пасовищ, 226,00 га ріллі, 18,5 га під господарськими будівлями,11,0 га під господарськими шляхами, 6,00 га під лісосмугами та зараховано дану земельну ділянку до земель запасу сільськогосподарського призначення на території Олександрійської сільської ради Комінтернівського району Одеської області ( за межами населених пунктів) є чинним, ніким не скасованим. За таких обставин колегія суддів вважає, що земельна ділянка площею 364,98 га, у тому числі 103,80 пасовищ, 226,00 га ріллі, 18,5 га під господарськими будівлями,11,0 га під господарськими шляхами, 6,00 га під лісосмугами зарахована до земель запасу сільськогосподарського призначення на території Олександрійської сільської ради Комінтернівського району Одеської області ( за межами населених пунктів), а тому, голова Комінтернівської районної державної адміністрації мав право ними розпоряджатись, та виносити оскаржувані рішення, а будь-якої протиправності у виділенні цих земель позивачам за таких обставин не вбачається.
Колегія суддів вважає, що суд першої інстанції, проігнорувавши цей факт, не надав йому належної оцінки та допустив невідповідність висновків суду обставинам справи.
Також, колегія суддів вбачає, що судом першої інстанції взагалі не досліджувався факт того, що копія державного акту на право постійного користування земельною ділянкою, який нібито було видано Одеській обласній психіатричній лікарні № 2 не засвідчено печаткою та на ній не має дати видачі цього державного акту.
Суд першої інстанції прийняв міри до витребування оригіналів документів, які були підставою для видачі якби державного акту на право постійного користування земельною ділянкою ОПЛ №2. Однак, у судовому засіданні суду першої інстанції та апеляційної інстанції сторона відповідача не надала оригіналів документів на підтвердження права користування земельною ділянкою ОПЛ № 2. Згідно відповіді Олександрійської сільської ради вбачається, що у них відсутня будь яка інформація, будь які оригінали документів які могли підтвердити обставини видачі земельної ділянки в користуванні ОПЛ №2. ( т.3 а.с.12).
По цьому питанню будь яка інформація та оригінали документів відсутні також в Комінтернівській районній державній адміністрації, ОПЛ №2 та не надані суду.
Відповідно до ст. 22 Земельного кодексу України ( який діяв на момент передачі землі Одеській обласній психіатричній лікарні № 2) Право власності на землю або право користування наданою земельною ділянкою виникає після встановлення землевпорядними організаціями меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) і одержання документа, що посвідчує це право. Приступати до використання земельної ділянки, в тому числі на умовах оренди, до встановлення меж цієї ділянки в натурі (на місцевості) і одержання документа, що посвідчує право власності або право користування землею, забороняється.
Згідно ст. 23 Земельного кодексу України ( який діяв на момент передачі землі Одеській обласній психіатричній лікарні № 2) право власності або право постійного користування землею посвідчується державними актами, які видаються і реєструються сільськими, селищними, міськими, районними Радами народних депутатів.
Відповідно до п. 2.5 ст. 2 Інструкції про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право власності на землю і право постійного користування землею, договорів на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) , яку зареєстровано в Міністерстві юстиції України 23 квітня 1993 р. за N 31 державні акти на право колективної власності на землю, право приватної власності на землю, право постійного користування землею складаються у двох примірниках, підписуються головою відповідної місцевої Ради народних депутатів і скріплюються гербовою печаткою. Сторінку державного акта із зображенням плану земельної ділянки підписує інженер-землевпорядник.
Таким, чином, колегія суддів звертає увагу на те, що судом першої інстанції не взято до уваги, що додана до матеріалів справи копія державного акта на право постійного користування земельною ділянкою ОПГ № 2 не відповідає нормам діючого законодавства, обставини його видачі не підтверджуються будь-якими документами в зв'язку з чим вважати цей державний акт офіційним документом, що посвідчує право користування землею неможливо.
За таких обставин, суд апеляційної інстанції вважає, що фактичне право постійного користування земельною ділянкою ОПЛ № 2 за наявності відсутності будь - яких оригіналів документів повинно було підтверджуватись не сумнівною не завіреною копією державного акту на право користування земельною ділянкою, не чиновниками виконавчої влади, а у відповідності до чинного законодавства України в судовому порядку - рішенням суду.
Таким чином, колегія суддів вважає, що судом першої інстанції допущено недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції вважає встановленими.
Колегія суддів вважає, що суд першої інстанції також не надав належної оцінки заяві головного лікаря ОПЛ №2 в якій заперечується передача земель Комінтернівській районній адміністрації та наголошує на невідповідності його тверджень обставинам справи.
Так, відповідно до пошукового запиту - Підсобне господарство при Одеській обласній психіатричній лікарні № 2 ( Підсобне господарство при ОПЛ « 2) код ЄДРПО 02057725 на даний час знаходиться у стані припинення, а Реуцький В.Б. уповноважений представляти дану юридичну особу у тому числі підписувати договори без обмежень до теперішнього часу.
За таких обставин, колегія суддів вважає, що земельна ділянка площею 364,98 га, у тому числі 103,80 пасовищ, 226,00 га ріллі, 18,5 га під господарськими будівлями,11,0 га під господарськими шляхами, 6,00 га під лісосмугами правомірно передана та зарахована до земель запасу сільськогосподарського призначення на території Олександрівської сільської ради Комінтернівського району Одеської області ( за межами населених пунктів), в зв'язку з чим, протиправності у виділенні цих земель позивачам не вбачається.
Суд апеляційної інстанції також вважає, що при прийняті рішення по справі суд першої інстанції не надав належної правової оцінки правомірності підписання оскаржуваного розпорядження № 880/А-2011 від 06 жовтня 2011 року. В зв'язку з цим колегія суддів зазначає наступне.
Так, акт державного чи іншого органу - це юридична форма рішень цих органів, тобто офіційний письмовий документ, який породжує певні правові наслідки, спрямований на регулювання тих чи інших суспільних відносин і має обов'язковий характер для суб'єктів цих відносин.
Підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства або порушення визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв'язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації - позивача у справі.
Згідно з частинами 1, 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони, зокрема, на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадови особи зобов'язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 8 Конституції України в Україні визнається і діє принцип верховенства права.
Конституція України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй.
Частиною другою статті 144 Конституції України передбачено, що рішення органів місцевого самоврядування з мотивів їх невідповідності Конституції чи законам України зупиняються у встановленому законом порядку з одночасним зверненням до суду .
Цьому конституційному положенню відповідають Закон Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»у частині десятій статті 59 якого визначено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їх невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Відповідно до ст. 25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Згідно зі ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень, тобто представляючи спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, приймають нормативні та ненормативні (індивідуальні) акти.
Ненормативні акти передбачають конкретні приписи, звернені до окремого суб'єкта чи юридичної особи, застосовуються одноразово і після реалізації вичерпують свою дію, тому розпорядження від 02 квітня 2010 року №1374/А-2010 «Про надання громадянину ОСОБА_11 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства на території Олександрівської сільської ради», №1394/А-2010 «Про надання громадянину ОСОБА_12 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства на території Олександрівської сільської ради», №1387/А-2010 «Про надання громадянину ОСОБА_13 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства на території Олександрівської сільської ради», №1395/А-2010 «Про надання громадянину ОСОБА_14 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства на території Олександрівської сільської ради», №1391/А-2010 «Про надання громадянці ОСОБА_16 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства на території Олександрівської сільської ради», №1388/А-2010 «Про надання громадянину ОСОБА_17 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства на території Олександрівської сільської ради», №1386/А-2010 «Про надання громадянці ОСОБА_18 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства на території Олександрівської сільської ради», №1383/А-2010 «Про надання громадянину ОСОБА_19 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства на території Олександрівської сільської ради», №1372/А-2010 «Про надання громадянину України ОСОБА_15 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства на території Олександрівської сільської ради», №1382/А-2010 «Про надання громадянину України ОСОБА_5 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства на території Олександрівської сільської ради», №1399/А-2010 «Про надання громадянину України ОСОБА_20 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства на території Олександрівської сільської ради», №1378/А-2010 «Про надання громадянці України ОСОБА_21 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства на території Олександрівської сільської ради», №1370/А-2010 «Про надання громадянину України ОСОБА_6 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства на території Олександрівської сільської ради», №1375/А-2010 «Про надання громадянину України ОСОБА_7 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства на території Олександрівської сільської ради», №1376/А-2010 «Про надання громадянці України ОСОБА_8 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства на території Олександрівської сільської ради», №1381/А-2010 «Про надання громадянину України ОСОБА_9 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства на території Олександрівської сільської ради», №1390/А-2010 «Про надання громадянину України ОСОБА_10 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства на території Олександрівської сільської ради». мають ознаки акту індивідуальної дії.
Згідно абз. 2 ч. 8 Постанови Пленуму Верховного Суду України № 7 від 16.04.2004р. з подальшими змінами, при вирішенні в судовому порядку питання про недійсність документів, виданих на підставі переглянутого рішення органу виконавчої влади чи місцевого самоврядування про скасування свого рішення, за яким земельна ділянка була неправомірно одержана у власність чи користування, чи на неї виникли права, слід враховувати Рішення Конституційного Суду України від 16 квітня 2009 р. № 7-рп/2009.
Відповідно до пункту 5 мотивувальної частини зазначеного рішення Конституційного Суду України органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб'єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Як зазначив Конституційний Суд України в своєму рішенні №7-рп/2009 від 16 квітня 2009 року зі змісту частини другої статті 144 Конституції України та частини десятої статті 59 Закону вбачається, що рішення органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб з мотивів невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними з ініціативи заінтересованих осіб судом загальної юрисдикції, тобто в судовому порядку .
Відповідно до ст.1 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», регуляторний акт це прийнятий уповноваженим регуляторним органом нормативно-правовий акт, який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб'єктами господарювання;
Прийнятий уповноваженим регуляторним органом інший офіційний письмовий документ, який встановлює, змінює чи скасовує норми права, застосовується неодноразово та щодо невизначеного кола осіб і який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та голова забезпечує здійснення, в межах наданих законом, повноважень органів виконавчої влади на відповідній території, додержання Конституції та законів України, виконання актів Президента України та відповідних органів виконавчої влади.
Ненормативні правові акти органу місцевого самоврядування , до яких відноситься відповідач, є актами одноразового застосування, вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, тому вони не можуть бути скасовані чи змінені органом місцевого самоврядування після їх виконання.
З огляду на викладене вищезгадані розпорядження Комінтернівської державної адміністрації є ненормативними актами індивідуальної дії, оскільки на відміну від нормативних, встановлюють не загальні правила поведінки, а конкретні приписи, звернені до окремого індивіда чи юридичної особи, застосовують одноразово і після реалізації вичерпують свою дію.
Оскільки на підставі вищевказаних розпоряджень Комінтернівської державної адміністрації вже виникли правовідносини щодо розробки проекту землеустрою на земельні ділянки для ведення особистого селянського господарства у власність громадянам ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9. ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_5, ОСОБА_20, ОСОБА_21, та ці рішення вже породили певні правові наслідки, суб'єкт владних повноважень голова Одеської обласної державної адміністрації не мав передбачених законом повноважень розпорядженням від 06 жовтня 2011 року № 880/а-2011 року скасовувати деяких розпоряджень голови Комінтернівської районної державної адміністрації раніше прийняті , які стосуються позивачів по справі.
Саме тому, колегія суддів вважає помилковим висновки суду першої інстанції щодо відмови у задоволенні позову та дійшла до висновку, що розпорядження голови Одеської обласної державної адміністрації № 880/А-2011 від 06 жовтня 2011 року « Про скасування деяких розпоряджень голови Комінтернівської районної державної адміністрації» прийняте всупереч норм чинного законодавства та з перевищенням наданих законом повноважень.
З врахуванням викладеного суд апеляційної інстанції вважає, що позовні вимоги ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9. ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_5, ОСОБА_20, ОСОБА_21 підлягають задоволенню.
Відповідно до ч. 4 ст. 202 КАС України підставою для скасування постанови або ухвали суду першої інстанції та ухвалення нового рішення є порушення норм матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи або питання, а так само розгляд і вирішення справи неповноважним судом; участь в ухваленні постанови судді, якому було заявлено відвід на підставі обставин, які викликали сумнів у неупередженості судді, і заяву про його відвід визнано судом апеляційної інстанції обґрунтованою; ухвалення чи підписання постанови не тим суддею, який розглянув справу.
Враховуючи, що суд першої інстанції неправильно застосував норми матеріального та процесуального права, невірно надав правову оцінку спірним обставинам що призвело до ухвалення незаконного судового рішення, колегія суддів дійшла до висновку про наявність підстав для задоволення апеляційної скарги, скасування постанови суду першої інстанції та ухвалення нової постанови, якою задовольнити позовні вимоги позивачів.
Керуючись ст.ст. 195, 196, 202,207, 254 КАС України, колегія суддів, -
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу ОСОБА_5 - задовольнити.
Постанову Одеського окружного адміністративного суду від 17 січня 2013 року по справі № 1570/2031/2012 за позовом ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9. ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_5, ОСОБА_20, ОСОБА_21 до Одеської обласної державної адміністрації, треті особи: Комінтернівська районна державна адміністрація, Олександрівська сільська рада, комунальна установа "Одеська обласна психіатрична лікарня №2", про визнання протиправним та скасування розпорядження голови Одеської обласної державної адміністрації №880/А-2011 від 06 жовтня 2011 року,- скасувати.
Прийняти по справі нову постанову, якою адміністративний позов ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9. ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_5, ОСОБА_20, ОСОБА_21 до Одеської обласної державної адміністрації, треті особи: Комінтернівська районна державна адміністрація, Олександрівська сільська рада, комунальна установа "Одеська обласна психіатрична лікарня №2", про визнання протиправним та скасування розпорядження голови Одеської обласної державної адміністрації №880/А-2011 від 06 жовтня 2011 року, - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати розпорядження голови Одеської обласної державної адміністрації № 880/А-2011 від 06 жовтня 2011 року « Про скасування деяких розпоряджень голови Комінтернівської районної державної адміністрації».
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з моменту проголошення, але може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого Адміністративного Суду України протягом двадцяти днів з дня набрання законної сили судовим рішенням апеляційного суду.
Суддя Коваль М.П. за наслідками розгляду адміністративної справи висловив окрему думку
Повний текст постанови виготовлено 24 жовтня 2013 року
Суддя-доповідач: Коваль М.П.
Судді: Потапчук В.О.
Семенюк Г.В.
Суд | Одеський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.10.2013 |
Оприлюднено | 04.11.2013 |
Номер документу | 34473682 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський апеляційний адміністративний суд
Коваль М.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні