Ухвала
від 22.10.2013 по справі 1570/2031/2012
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

----------------------

О К Р Е М А

Д У М К А

22 жовтня 2013 р.Справа № 1570/2031/2012 Категорія: 6.2.1 Головуючий в 1 інстанції: Вовченко О. А.

Судді Одеського апеляційного адміністративного суду Коваля М.П. щодо постанови Одеського апеляційного адміністративного суду від 22 жовтня 2013 року у справі № 1570/2031/2012.

Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 22 жовтня 2013 року апеляційну скаргу ОСОБА_1 задоволено. Постанову Одеського окружного адміністративного суду від 17 січня 2013 року скасовано та прийнято по справі нову постанову, якою адміністративний позов ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_1, ОСОБА_16, ОСОБА_17 до Одеської обласної державної адміністрації, треті особи: Комінтернівська районна державна адміністрація, Олександрівська сільська рада, Комунальна установа «Одеська обласна психіатрична лікарня № 2», про визнання протиправним та скасування розпорядження голови Одеської обласної державної адміністрації № 880/А-2011 від 06 жовтня 2011 року задоволено. Визнано протиправним та скасовано розпорядження голови Одеської обласної державної адміністрації № 880/А-2011 від 06 жовтня 2011 року «Про скасування деяких розпоряджень голови Комінтернівської районної державної адміністрації».

Задовольняючи апеляційну скаргу ОСОБА_1 суд апеляційної інстанції виходив з того, що при прийнятті оскаржуваного рішення судом першої інстанції не взято до уваги, що додана до матеріалів справи копія державного акта на право постійного користування земельною ділянкою ОПЛ № 2 не відповідає нормам діючого законодавства, обставини його видачі не підтверджуються будь-якими документами в зв'язку з чим вважати цей державний акт офіційним документом, що посвідчує право користування землею неможливо. За таких обставин, суд апеляційної інстанції прийшов до висновку, що фактичне право постійного користування земельною ділянкою ОПЛ № 2 за наявності відсутності будь - яких оригіналів документів повинно було підтверджуватись не сумнівною не завіреною копією державного акту на право користування земельною ділянкою, не чиновниками виконавчої влади, а у відповідності до чинного законодавства України в судовому порядку - рішенням суду.

Частиною 3 статті 25 КАС України передбачено, що суддя, не згідний із судовим рішенням за наслідками розгляду адміністративної справи, може письмово викласти свою окрему думку. Цей документ не оголошується в судовому засіданні, приєднується до справи і є відкритим для ознайомлення.

З огляду на не згоду з висновками викладеними в постанові Одеського апеляційного адміністративного суду від 22 жовтня 2013 року у справі № 1570/2031/2012 зазначаю наступне.

Як вбачається з матеріалів справи, 06 жовтня 2011 року головою Одеської обласної державної адміністрації видане розпорядження № 880/А-2011 «Про скасування деяких розпоряджень Комінтернівської районної державної адміністрації» (а.с.14-16 т.1), яким відповідно до статей 33, 43 Закону України «Про місцеві державні адміністрації», враховуючи, що розпорядження голови Комінтернівської районної державної адміністрації суперечать статтям 118, 149 Земельного кодексу України та беручи до уваги звернення голови Комінтернівської районної державної адміністрації від 5 серпня 2011 року № 01-01-12-1241, скасовано, зокрема, розпорядження голови Комінтернівської районної державної адміністрації від 02 квітня 2010 року №№ 1374/А-2010, 1394/А-2010, 1387/А-2010, 1395/А-2010, 1391/А-2010, 1388/А-2010, 1386/А-2010, 1383/А-2010, 1372/А-2010, 1382/А-2010, 1399/А-2010, 1378/А-2010, 1370/А-2010, 1375/А-2010, 1376/А-2010, 1381/А-2010, 1390/А-2010 про надання ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_11, ОСОБА_1, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства на території Олександрівської сільської ради (а.с.160, 163, 166, 169, 172, 175, 178, 181, 184, 187, 190, 193, 196, 199, 202, 205 т.2).

Не погоджуючись з вказаним рішенням ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_1, ОСОБА_16, ОСОБА_17 звернулись до суду з позовом до Одеської обласної державної адміністрації, треті особи: Комінтернівська районна державна адміністрація, Олександрівська сільська рада, комунальна установа «Одеська обласна психіатрична лікарня №2», про визнання протиправним та скасування розпорядження голови Одеської обласної державної адміністрації № 880/А-2011 від 06 жовтня 2011 року.

Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 17 січня 2013 року зазначений позов залишено без задоволення. При цьому, приймаючи рішення про відмову у задоволенні позовних вимог суд першої інстанції виходив з того, що під час судового розгляду справи останнім було встановлено, що на земельні ділянки, відносно яких 02 квітня 2010 року головою Комінтернівської районної державної адміністрації були видані розпорядження про надання позивачам дозволів на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства на території Олександрівської сільської ради, видано Одеській обласній психіатричній лікарні № 2 державний акт на право постійного користування землею Серії ОД-404, який зареєстровано в Одеській філії Інституту землеустрою 10.04.1999 року № 352 (зворотній бік а.с.19 т. 3). Згідно Державного акту встановлено межі земельної ділянки в натурі (а.с.19 т.3).

Вважаю, що вказані висновки суду першої інстанції зроблені на підставі всебічно досліджених доказів, обставинам справи дана правильна правова оцінка, а при прийнятті рішення вірно застосовані норми матеріального та процесуального права з огляду на наступне.

Так, як вбачається з рішення Олександрівської сільської ради IV сесії XIII скликання від 24 березня 1999 року «Про виготовлення державного акту на землі ОПЛ-2», акту на право постійного користування землею Серії ОД № 404 (а.с.16-19 т.3), листів відділу Держкомзему у Комінтернівському районі Одеської області від 09.08.2011 року № 13-13-05/1329 та від 01.09.2011 року № 13-13-05/1442 (а.с.50-51 т.2), на момент видачі Комінтернівською районною державною адміністрацією розпоряджень від 02.04.2010 року земельні ділянки, дозвіл на розроблення проекту землеустрою яких надано ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_18, ОСОБА_1, ОСОБА_16, ОСОБА_17, перебували у постійному користуванні Комунальної установи «Одеська обласна психіатрична лікарня № 2» відповідно до планів відведення земельних ділянок, планово-картографічних матеріалів, державної статистичної звітності форми 6 - ЗЕМ «Звіт про наявність земель та розподіл їх за власниками землі, землекористувачами, угіддями та видами економічної діяльності», опису меж та план - схеми з державного акту на право постійного користування землею.

Зокрема, як вбачається з матеріалів справи, рішенням Олександрівської сільської ради IV сесії XIII скликання від 24 березня 1999 року «Про виготовлення державного акту на землі ОПЛ-2» вирішено видати державний акт на право постійного користування землею Одеській обласній психіатричній лікарні № 2 на території Олександрівської сільської ради, загальною площею 428,25 га (а.с.23 т.3).

На підставі зазначеного вище рішення, Олександрівською сільською радою народних депутатів Комінтернівського району Одеської області, Одеській обласній психіатричній лікарні № 2 видано державний акт Серії ОД-404 на право постійного користування землею для розміщення лікувальних, адміністративних об'єктів та підсобного сільськогосподарського виробництва (а.с.16-19 т.3).

Також, згідно державної статистичної звітності форми 6 - ЗЕМ «Звіт про наявність земель та розподіл їх за власниками землі, землекористувачами, угіддями та видами економічної діяльності» станом на 01.01.2010 року за Одеською обласною психіатричною лікарнею № 2 облікується земельна ділянка, загальною площею 350,3 га, в тому числі: ріллі (графа 5) - 226,0 га, пасовища (графа 12) - 103,8 га, під господарськими будівлями і дворами (графа 14) - 18,5 га, інші відкриті землі без рослинного покриву або з незначним рослинним покривом (графа 71) - 2,0 га, для ведення особистого підсобного господарства, землі сільськогосподарського призначення, яка розташована на території Олександрівської сільської ради Комінтернівського району Одеської області (за межами населеного пункту) (лист відділу Держкомзему у Комінтернівському районі Одеської області від 09.08.2011 року № 13-13-05/1329) (а.с.50 т.2).

Крім того, відповідно до планово-картографічного матеріалу, земельні ділянки надані громадянам на підставі розпоряджень № 1372/А-2010 від 02.04.2010 року по № 1405/А-2010 від 02.04.2010 року, належать Одеській обласній психіатричній лікарні № 2, на підставі державного акту на право постійного користування землею Серія ОД-404, зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за № 404, згідно рішення Олександрівської сільської ради від 24.03.1999 року № 34- XХIII, надана під розміщення лікувальних адміністративних об'єктів та підсобного сільськогосподарського виробництва (лист відділу Держкомзему у Комінтернівському районі Одеської області від 01.09.2011 року № 13-13-05/1442 (а.с.51 т.2).

Згідно з ч. 5 ст. 116 Земельного кодексу України (чинного та в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) надання у користування земельної ділянки, що перебуває у власності або у користуванні, провадиться лише після вилучення (викупу) її в порядку, передбаченому цим Кодексом.

Зі змісту наведеної правової норми вбачається, що надання у користування земельної ділянки, що вже перебуває у користуванні, провадиться лише після вилучення (викупу) її за встановленою Земельним кодексом процедурою.

Зокрема, відповідно до вимог ст. 141 Земельного кодексу України (чинного та в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) підставами припинення права користування земельною ділянкою є: а) добровільна відмова від права користування земельною ділянкою; б) вилучення земельної ділянки у випадках, передбачених цим Кодексом; в) припинення діяльності релігійних організацій, державних чи комунальних підприємств, установ та організацій; г) використання земельної ділянки способами, які суперечать екологічним вимогам; ґ) використання земельної ділянки не за цільовим призначенням; д) систематична несплата земельного податку або орендної плати; е) набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці.

Припинення права постійного користування земельною ділянкою у разі добровільної відмови землекористувача, відповідно до статті 142 Земельного кодексу України (чинного та в редакції на момент виникнення спірних правовідносин), здійснюється за його заявою до власника земельної ділянки. Власник земельної ділянки на підставі заяви землекористувача приймає рішення про припинення права користування земельною ділянкою, про що повідомляє органи державної реєстрації.

Також, статтею 143 Земельного кодексу України (чинного та в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) визначено, що примусове припинення прав на земельну ділянку здійснюється у судовому порядку.

Частиною 1 статті 149 Земельного кодексу України (чинного та в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) передбачено, що земельні ділянки, надані у постійне користування із земель державної та комунальної власності, можуть вилучатися для суспільних та інших потреб за рішенням органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування на підставі та в порядку, передбачених цим Кодексом.

Відповідно до ч. 2 ст. 149 Земельного кодексу України (чинного та в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) вилучення земельних ділянок провадиться за згодою землекористувачів на підставі рішень Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, сільських, селищних, міських рад відповідно до їх повноважень.

Однак, як вбачається з матеріалів справи, земельні ділянки, на розроблення проекту землеустрою щодо відведення яких ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_18, ОСОБА_1, ОСОБА_16, ОСОБА_17 Комінтернівською районною державною адміністрацією на підставі розпоряджень від 02.04.2010 року №№ 1374/А-2010, 1394/А-2010, 1387/А-2010, 1395/А-2010, 1391/А-2010, 1388/А-2010, 1386/А-2010, 1383/А-2010, 1372/А-2010, 1382/А-2010, 1399/А-2010, 1378/А-2010, 1370/А-2010, 1375/А-2010, 1376/А-2010, 1381/А-2010, 1390/А-2010 надано дозвіл, на момент видачі цих розпоряджень перебувала у користуванні Комунальної установи «Одеська обласна психіатрична лікарня № 2», її вилучення (викуп) у встановленому порядку не проводився.

Посилання позивачів на заяву голови ліквідаційної комісії Підсобного господарства при ОПЛ № 2 та прийнятим за результатами її розгляду розпорядження від 26.06.2009 року № 764/А-2009, вважаю не може бути прийнято до уваги, оскільки як вбачається зі змісту, зокрема, вказаної заяви (а.с.159 т.2), у зв'язку з наказом головного лікаря ОПЛ № 2 від 26.12.2008 року № 105 «Про припинення діяльності Підсобного господарства при ОПЛ № 2» та призначення ліквідаційної комісії, голова ліквідаційної комісії саме Підсобного господарства при ОПЛ № 2 просив прийняти відмову від державного акту на право постійного користування земельною ділянкою розміром в 364,98 га землі, у тому числі, пасовищ - 103,8 га, під хозпостройками - 18,5 га, польові дороги - 11 га, лісосмуги - 6,0 га, ріллі - 226 га, розташованої на території Олександрівської сільської ради, за межами села, однак, як вже зазначалось державний акт Серії ОД-404 на право постійного користування землею на території Олександрівської сільської ради, загальною площею 428,25 га виданий саме Одеській обласній психіатричній лікарні № 2.

Відповідно до Статуту підсобного господарства при Одеській обласній психіатричній лікарні 2 (а.с.44-48 т.1), затвердженим 30.09.1997 року головним лікарем Обласної психіатричної лікарні - 2 А.К. Михайлюковичем, підсобне господарство при Одеській обласній психіатричній лікарні-2, є юридичною особою згідно законодавства України й набуває права юридичної особи з дня його державної реєстрації, підгосп має право від своєї особи укладати договори, придбавати майнові та особисті немайнові права і нести обов'язки, пов'язані з діяльністю, бути позивачем і відповідачем в суді.

15.11.1996 року відбулася державна реєстрація підсобного господарства при Одеській обласній психіатричній лікарні № 2, Комінтернівською районною державною адміністрацією Одеської області, що підтверджується Свідоцтвом про державну реєстрацію юридичної особи (а.с.50 т.1).

Водночас, будь-яких рішень чи державних актів, які б свідчили про вилучення вказаної земельної ділянки у Одеської обласної психіатричної лікарні № 2 та/або надання її у постійне користування Підсобного господарства при ОПЛ № 2 матеріали справи не містять. Також, як вбачається з наявного в матеріалах справи листа від 06.12.2012 року № 550 адміністрацією Комунальної установи «Одеська обласна психіатрична лікарня № 2» накази щодо розпоряджень землею лікарні, яка перебуває у постійному користуванні останньої на підставі державного акту Серії ОД-404 на користь фізичних чи юридичних осіб не надавались. Тобто, саме Одеська обласна психіатрична лікарня № 2 має право відмовитись від наявного у неї права постійного користування вказаною земельною ділянкою. У Підсобного господарства при ОПЛ № 2, який не має права постійного користування на таку земельну ділянку, такі повноваження відсутні. В даному випадку позивачі, наголошуючи на відсутності доказів, що підтверджують право постійного користування Одеської обласної психіатричної лікарні № 2 спірною земельною ділянкою не звернули уваги на відсутність будь-яких рішень чи державних актів, які б свідчили про вилучення вказаної земельної ділянки у Одеської обласної психіатричної лікарні № 2 та/або надання її у постійне користування Підсобного господарства при ОПЛ № 2.

Крім того, як вже наголошувалось, згідно державної статистичної звітності форми 6 - ЗЕМ «Звіт про наявність земель та розподіл їх за власниками землі, землекористувачами, угіддями та видами економічної діяльності» станом на 01.01.2010 року, тобто після написання вказаної заяви голови ліквідаційної комісії Підсобного господарства при ОПЛ № 2 та прийнятим за результатами її розгляду розпорядження від 26.06.2009 року № 764/А-2009, за Одеською обласною психіатричною лікарнею № 2 облікується земельна ділянка, загальною площею 350,3 га, в тому числі: ріллі (графа 5) - 226,0 га, пасовища (графа 12) - 103,8 га, під господарськими будівлями і дворами (графа 14) - 18,5 га, інші відкриті землі без рослинного покриву або з незначним рослинним покривом (графа 71) - 2,0 га, для ведення особистого підсобного господарства, землі сільськогосподарського призначення, яка розташована на території Олександрівської сільської ради Комінтернівського району Одеської області (за межами населеного пункту) (лист відділу Держкомзему у Комінтернівському районі Одеської області від 09.08.2011 року № 13-13-05/1329) (а.с.50 т.2), що ще раз підтверджує, що вилучення земельної ділянки, яка перебуває у постійному користуванні Комунальної установи «Одеська обласна психіатрична лікарня № 2» згідно державного акту Серії ОД-404 у встановленому порядку не проводилось.

Зазначені обставини підтверджуються, також, листом Олександрівської сільської ради Комінтернівського району Одеської області вих. №ср-02/18/767 від 06.12.2012 року (а.с.12 т.3), відповідно до якого на даний час в сільській раді відсутня інформація щодо прийняття розпоряджень чи рішень відносно земельної ділянки, яка знаходиться у користуванні КУ «ОПЛ №2», відповідно до державного акту на право постійного користування землею - Серія ОД-404.

Разом з тим, в силу загальних засад виникнення та припинення прав на землю, право постійного користування слід вважати припиненим після внесення відповідного запису до державного реєстру землі (ст. 202 Земельного кодексу України).

При цьому, слід наголосити, що з матеріалів справи вбачається, що позивачам у даній справі надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельною ділянки, яка перебуває у постійному користуванні саме Комунальної установи «Одеська обласна психіатрична лікарня № 2». Так, у листі відділу Держкомзему у Комінтернівському районі Одеської області від 01.09.2011 року № 13-13-05/1442 (а.с.51 т.2) чітко зазначено, що земельні ділянки надані громадянам на підставі розпоряджень № 1372/А-2010 по № 1405/А-2010 від 02.04.2010 року належать саме Одеській обласній психіатричній лікарні № 2 на підставі державного акту на право постійного користування землею Серії ОД-404, ані будь-якій іншій установі.

Також, слід зазначити, що відповідно до вимог ст. 19 Земельного кодексу України (чинного та в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: землі сільськогосподарського призначення; землі житлової та громадської забудови; землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; землі оздоровчого призначення; землі рекреаційного призначення; землі історико-культурного призначення; землі лісогосподарського призначення; землі водного фонду; землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Згідно ст. 20 цього ж Кодексу віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.

Зміна цільового призначення земель провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земель у власність або надання у користування, вилучення (викуп) земель і затверджують проекти землеустрою або приймають рішення про створення об'єктів природоохоронного та історико-культурного призначення.

Статтею 21 Земельного кодексу України (чинного та в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) передбачено, що порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель є підставою для: визнання недійсними рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування про надання (передачу) земельних ділянок громадянам та юридичним особам; визнання недійсними угод щодо земельних ділянок; відмови в державній реєстрації земельних ділянок або визнання реєстрації недійсною; притягнення до відповідальності відповідно до закону громадян та юридичних осіб, винних у порушенні порядку встановлення та зміни цільового призначення земель.

Як вбачається зі змісту державного акту Серії ОД-404, виданого Одеській обласній психіатричній лікарні № 2, остання отримала право постійного користування земельною ділянкою для розміщення лікувальних, адміністративних об'єктів та підсобного сільськогосподарського виробництва (а.с.16-19 т.3), однак розпорядженнями Комінтернівської районної державної адміністрації від 02.04.2010 року позивачам надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення вказаної земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства без зміни її цільового призначення.

З огляду на викладене, оскільки прийнявши розпорядження від 02.04.2010 року №№ 1374/А-2010, 1394/А-2010, 1387/А-2010, 1395/А-2010, 1391/А-2010, 1388/А-2010, 1386/А-2010, 1383/А-2010, 1372/А-2010, 1382/А-2010, 1399/А-2010, 1378/А-2010, 1370/А-2010, 1375/А-2010, 1376/А-2010, 1381/А-2010, 1390/А-2010 Комінтернівська районна державна адміністрація розпорядилась земельною ділянкою, яка знаходилась у постійному користуванні Комунальної установи «Одеська обласна психіатрична лікарня № 2» для розміщення лікувальних, адміністративних об'єктів та підсобного сільськогосподарського виробництва, чим порушила права вказаного землекористувача і механізм захисту його права постійного користування, вважаю, що розпорядження обласної державної адміністрації від 06.10.2011 року № 880/А-2011, яким скасовано, зокрема, зазначені розпорядження, прийнято обґрунтовано та в межах повноважень.

Крім того, щодо позовних вимог ОСОБА_2 та ОСОБА_17 слід зазначити, що оскаржуваним розпорядженням не було скасовано розпорядження від 02.04.2010 року № 1370/А-2010 та № 1378/А-2010, якими ОСОБА_2 та ОСОБА_17 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства на території Олександрівської сільської ради. Так, як вбачається зі змісту розпорядження голови Одеської обласної державної адміністрації № 880/А-2011 від 06.10.2011 року, вказаним розпорядженням скасовані розпорядження голови Комінтернівської районної державної адміністрації від 02.04.2010 року №№ 1372/А-2010, 1373/А-2010, 1374/А-2010, 1375/А-2010, 1376/А-2010, 1377/А-2010, 1381/А-2010, 1382/А-2010, 1383/А-2010, 1384/А-2010, 1385/А-2010, 1386/А-2010, 1387/А-2010, 1388/А-2010, 1389/А-2010, 1390/А-2010, 1391/А-2010, 1392/А-2010, 1393/А-2010, 1394/А-2010, 1395/А-2010, 1396/А-2010, 1397/А-2010, 1398/А-2010, 1399/А-2010, 1400/А-2010, 1401/А-2010, 1402/А-2010, 1403/А-2010, 1404/А-2010. Як вбачається зі змісту листа голови Комінтернівської районної держаної адміністрації Одеської області останній просив саме скасувати розпорядження від 02.04.2010 року з № 1372/А-2010 по 1405/А-2010, крім № 1378/А-2010 та № 1405/А-2010 від 02.04.2010 року, оскільки останні були скасовані на виконання протесту прокурора на вказані розпорядження. В той час, як зі змісту заявлених ОСОБА_2 та ОСОБА_17 позовних заяв (а.с.206-209 т.1, а.с.21-25 т.2) вбачається, що вони просять суд саме скасувати розпорядження голови Одеської обласної державної адміністрації № 880/А-2011 від 06 жовтня 2011 року, яке не порушує їх законні права та інтереси.

Водночас, правосуддя в Україні здійснюється з метою захисту прав, свобод та законних інтересів людини і громадянина, прав та законних інтересів юридичних осіб, інтересів держави на засадах верховенства права.

Право звернутися до суду з адміністративним позовом має особа, яка вважає, що її права, свободи чи інтереси порушено суб'єктом владних повноважень.

Оскільки оскаржуваним розпорядженням не порушується права та інтереси ОСОБА_2 та ОСОБА_17 їх вимоги щодо скасування розпорядження голови Одеської обласної державної адміністрації № 880/А-2011 від 06 жовтня 2011 року не можуть бути задоволенні.

Також, слід наголосити, що позивачі в даній справі безпідставно просили суд скасувати розпорядження голови Одеської обласної державної адміністрації № 880/А-2011 від 06 жовтня 2011 року в повному обсязі, з огляду на те, що зазначеним розпорядженням, як вже зазначалось було скасовані розпорядження про надання 30 громадянам України дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність, однак скасування вказаних розпоряджень, які не надавались позивачам у даній справі ні яким чином не порушують їх права та інтереси.

Як вбачається з матеріалів справи постанову суду першої інстанції щодо відмови у задоволенні позовних вимог ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_18, ОСОБА_1, ОСОБА_16, ОСОБА_17 про скасування розпорядження голови Одеської обласної державної адміністрації № 880/А-2011 від 06 жовтня 2011 року була оскаржена лише ОСОБА_1 Інші особи які брали участь у справі, зокрема, позивачі, постанову суду першої інстанції не оскаржували та з заявами про приєднання до вимог поданої ОСОБА_1 апеляційної скарги не звертались. Тобто, відсутні підстави для скасування рішення суду першої інстанції щодо відмови у задоволенні позовних вимог ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_18, ОСОБА_16, ОСОБА_17, оскільки останні постанову суду першої інстанції не оскаржують взагалі.

Крім того, як вбачається зі змісту поданої ОСОБА_1 апеляційної скарги єдиним доводом, який, на його думку, є підставою для скасування оскаржуваної постанови суду першої інстанції - невідповідність державного акту на право постійного користування землею Серії ОД-404, виданий Комунальній установі «Одеська обласна психіатрична лікарня № 2» встановленим чинним законодавствам вимогам, зокрема, апелянт зазначив, з чим погодився суд апеляційної інстанції, що вказаний державний акт оформлений з порушенням встановленого порядку.

Однак, зазначені доводи апелянта не можуть прийняти до уваги, оскільки факт постійного користування Комунальної установи «Одеська обласна психіатрична лікарня № 2» вказаною земельною ділянкою підтверджується листами відділу Держкомзему у Комінтернівському районі Одеської області від 09.08.2011 року № 13-13-05/1329 та від 01.09.2011 року № 13-13-05/1442 (а.с.50-51 т.2), листом від 06.12.2012 року № 550 адміністрації Комунальної установи «Одеська обласна психіатрична лікарня № 2» (а.с.11 т.3), листом Олександрівської сільської ради Комінтернівського району Одеської області вих. №ср-02/18/767 від 06.12.2012 року (а.с.12 т.3), з яких вбачається, що відповідно до планів відведення земельних ділянок, планово-картографічних матеріалів, державної статистичної звітності форми 6 - ЗЕМ «Звіт про наявність земель та розподіл їх за власниками землі, землекористувачами, угіддями та видами економічної діяльності», опису меж та план - схеми з державного акту на право постійного користування землею за Одеською обласною психіатричною лікарнею № 2 облікується земельна ділянка, загальною площею 350,3 га, в тому числі: ріллі (графа 5) - 226,0 га, пасовища (графа 12) - 103,8 га, під господарськими будівлями і дворами (графа 14) - 18,5 га, інші відкриті землі без рослинного покриву або з незначним рослинним покривом (графа 71) - 2,0 га, для ведення особистого підсобного господарства, землі сільськогосподарського призначення, яка розташована на території Олександрівської сільської ради Комінтернівського району Одеської області (за межами населеного пункту).

Крім того, як вбачається з матеріалів справи, що не заперечується сторонами, державний акт на право постійного користування землею серії ОД-404, виданий Комунальній установі «Одеська обласна психіатрична лікарня № 2» зареєстрований в установленим законом порядку в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею № 404, розпорядження Олександрівської сільської ради IV сесії XIII скликання від 24 березня 1999 року «Про виготовлення державного акту на землі ОПЛ-2», на підставі якого він виданий, ні ким не скасовано та вказаний державний акт недійсним не визнано.

Більш того, державний акт на право постійного користування спірною земельною ділянкою є результатом прийняття рішення Олександрівської сільської ради про виділяння зазначеної земельної ділянки та виготовлення цього акту. Вважаю, що недоліки похідного документу не можуть бути підставою для позбавлення права, зокрема, постійного користування та скасування рішень про надання такого права, оскільки він має посвідчувальний та реєстраційний характер.

Також, вважає, що рішення Конституційного Суду України від 16.04.2009 року у справі № 1-9/2009 за конституційним поданням Харківської міської ради щодо офіційного тлумачення положень ч. 2 ст. 19, ст. 144 Конституції України, ст. 25, ч. 14 ст. 46, ч.ч. 1, 10 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», в даному випадку не може бути застосовано, оскільки, по-перше, предметом розгляду даної справи є законність та правомірність актів органу виконавчої влади. Так, саме відповідно до ч. 8 ст. 118 Конституції України рішення голів місцевих державних адміністрацій, що суперечать Конституції та законам України, іншим актам законодавства України, можуть бути відповідно до закону скасовані Президентом України або головою місцевої державної адміністрації вищого рівня.

Зазначеній нормі відповідають приписи статті 43 Закону України «Про місцеві державні адміністрації». Зокрема, частиною 1 цієї статті передбачено, що акти місцевих державних адміністрацій, що суперечать Конституції України, законам України, рішенням Конституційного Суду України, актам Президента України та Кабінету Міністрів України або інтересам територіальних громад чи окремих громадян, можуть бути оскаржені до органу виконавчої влади вищого рівня або до суду.

Розпорядження голови державної адміністрації, що суперечать Конституції України, законам України, рішенням Конституційного Суду України, іншим актам законодавства або є недоцільними, неекономними, неефективними за очікуваними чи фактичними результатами, скасовуються Президентом України, головою місцевої державної адміністрації вищого рівня або в судовому порядку.

Тобто, законодавством чітко обумовлено коло суб'єктів, яким надано повноваження скасовувати розпорядження голови державної адміністрації. Такими суб'єктами є Президент України, голова місцевої державної адміністрації вищого рівня або суд.

По-друге, як вбачається з матеріалів справи, проекти землеустрою, дозволи на розроблення яких надано позивачам розпорядженнями скасованими спірним рішенням не погоджувались відповідною комісією та не затверджувались, проект відведення земельної ділянки навіть не подано на затвердження до відповідного органу. Більш того, в матеріалах справи взагалі відсутні докази, що на момент прийняття оскаржуваного розпорядження вони були виготовленні. Тобто, вказані розпорядження не вичерпали свою дію фактом їх виконання.

Крім того, в даному випадку є визначальним, що Комінтернівська районна державна адміністрація розпорядилась земельною ділянкою, яка знаходилась у постійному користуванні Комунальної установи «Одеська обласна психіатрична лікарня № 2», тобто фактично скасувала рішення Олександрівської сільської ради IV сесії XIII скликання від 24 березня 1999 року «Про виготовлення державного акту на землі ОПЛ-2» та визнала недійним державний акт на право постійного користування, виданий Комунальній установі «Одеська обласна психіатрична лікарня № 2», чим порушила права вказаного землекористувача.

Суддя М.П. Коваль

СудОдеський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.10.2013
Оприлюднено07.11.2013
Номер документу34588305
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —1570/2031/2012

Ухвала від 19.02.2013

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Ухвала від 13.06.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Сорока М.О.

Ухвала від 13.06.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Сорока М.О.

Ухвала від 18.06.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Сорока М.О.

Ухвала від 18.06.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Сорока М.О.

Ухвала від 25.11.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Сорока М.О.

Ухвала від 25.11.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Сорока М.О.

Ухвала від 22.10.2013

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Постанова від 22.10.2013

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Ухвала від 19.02.2013

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні