Рішення
від 31.10.2013 по справі 910/12190/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31.10.2013 р. Справа № 910/12190/13

Суддя О.Запотічняк при секретарі Р.Джус розглянула справу

За позовом: Прокурора Залізничного району м. Львова в інтересах держави в особі Львівської міської ради, м Львів

До відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "Бізнес проперті менеджмент", м. Київ

Про: внесення змін в договір оренди земельної ділянки

За участю представників:

Від прокурора: Лука Г.В. (посвідчення №020328);

Від позивача: Бекесевич Ю.В.- представник за довіреністю;

Від відповідача: Петрів А.Л. - представник за довіреністю;

Суть спору: Прокурор Залізничного району м. Львова в інтересах держави в особі Львівської міської ради звернувся з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Бізнес проперті менеджмент" про: внесення змін в договір оренди земельної ділянки.

Позовні вимоги позивач обґрунтовує тим, що на підставі ухвали Львівської міської ради від 18.06.2009р. №2712 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м.Львова», змінилася нормативна грошова оцінка земельної ділянки яку орендує відповідач, і становить 13 298 601,96 грн. У зв'язку із зміною нормативної грошової оцінки земельної ділянки, Департамент містобудування Львівської міської ради звертався до відповідача з листом про необхідність внесення змін до договору щодо розміру орендної плати, однак останній ухилився від внесення відповідних змін.

Обставини справи: Ухвалою від 27.06.2013 року господарський суд м. Києва порушив провадження у справі та призначив розгляд справи на 24.07.2013року.

Ухвалою господарського суду м.Києва від 04.09.2013 року матеріали справи було направлено за підсудністю до господарського суду Львівської області.

Ухвалою від 16.09.2013р. господарський суд Львівської області призначив розгляд справи 24.09.2013 року.

В судове засідання 24.09.2013 року з'явився прокурор та представник відповідача. Прокурор підтримав позовні вимоги, викладені в позовній заяві, просив суд їх задоволити та внести зміни до укладеного між Львівською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Бізнес Проперті Менеджмент" договору оренди землі від 20 червня 2008, який зареєстрований у Львівському міському відділі Львівської регіональної філії Центру державного земельного кадастру" 01.07.2008 року за №04:08:438:00074 кн.04-3 року №Ш-560, шляхом викладення пункту 5 та п. 9 договору в наступній редакції:

п.5 - «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 13298601,96 грн.";

п.9 - «Розмір орендної плати в рік за земельну ділянку становить 398958,06 грн. (триста дев'яносто вісім тисяч дев'ятсот п'ятдесят вісім гривень 06 копійок) в рік, що становить 3 відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки та вноситься щомісячно рівними частинами на розрахунковий рахунок 33218812700003 в ГУДКСУ у Львівській області, МФО 825014, ЄДРПОУ 38007594, отримувач: міський бюджет для Залізничного району, код платежу: 13050200 для юридичних осіб до 30 числа місяця, наступного за звітним".

Відповідач подав відзив на позовну заяву, в якому позовні вимоги заперечив в повному обсязі, вважає, що прокурором не доведено наявність порушення інтересів держави та безпідставно не взято до уваги Ухвалу Львівської міської ради від 16.12.2010 року №37, якою надано пільги в частині розміру орендної плати.

У зв'язку з неявкою представника позивача в судове засідання розгляд справи було відкладено на 01.10.2013р.

В судовому засіданні 01.10.2013 року представник відповідача в наданих суду поясненнях зазначив, що зміни, які прокурор просить суд внести до договору оренди земельної ділянки не співпадають із змінами, які запропоновані Львівською міською радою. Зокрема, представник відповідача зазначає, що прокурором залишена поза увагою Ухвала Львівської міської ради №37 від 16.12.2010р. «Про порядок застосування відкоригованої нормативної грошової оцінки земель м.Львова», якою передбачено певні пільги щодо розміру орендної плати.

В судовому засіданні 01.10.2013 року оголошувалась перерва до 08.10.2013року для надання прокурору та позивачу можливості визначитися з обсягом позовних вимог та за необхідності уточнити їх.

В судовому засіданні 08.10.2013 року прокурор надав додаткові письмові пояснення по справі в яких зазначив, що зміни, які він просить суд внести до договору оренди земельної ділянки не співпадають зі змінами, які запропоновані Львівською міською радою, оскільки ухвала Львівської міської ради від 27.12.2012р. №2029 якою встановлювались пільги по сплаті орендної плати, оскаржена прокурором в судовому порядку, а відтак для внесення до договору змін з врахуванням пільг по сплаті орендної плати, немає підстав. Також прокурор зазначив, що оскільки відповідач не вніс до договору змін щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розміру орендної плати, пільги встановлені ухвалою Львівської міської ради від 27.12.2012р. №2029 на нього не поширюються.

Представник відповідача заявив усне клопотання про відкладення розгляду справи для надання йому можливості ознайомитись з письмовими поясненнями прокурора та подати додаткові заперечення.

В судовому засіданні 08.10.2013 року оголошувалась перерва до 29.10.2013 року.

25.10.2013 року відповідач подав через канцелярію суду заперечення на додаткові пояснення прокурора в яких зазначив, що Львівським окружним адміністративним судом відмовлено прокуратурі м.Львова в задоволення клопотання про забезпечення позову шляхом зупинення дії ухвали Львівської міської ради від 27.12.2012 року №2029, а відтак, у прокурора відсутні правові підстави щоб не застосовувати її.

В судовому засіданні 29.10.2013 року оголошувалась перерва до 31.10.2013року.

В судовому засіданні 31.10.2013 року представник відповідача заявив усне клопотання про зупинення провадження у справі до вирішення пов'язаної справи про оскарження ухвали Львівської міської ради від 18.06.2009 року №2712, яка є підставою даного позову, однак документально цей факт не підтвердив. Суд відмовив в задоволенні клопотання відповідача про зупинення провадження у справі зважаючи на те, що відповідач жодним чином не підтвердив факту розгляду пов'язаної справи.

В судовому засіданні підписано та оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Суд заслухавши пояснення прокурора та представників сторін, дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, встановив наступне:

20 червня 2008 року між Львівською міською радою (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «БІЗНЕС ПРОПЕРТІ МЕНЕДЖМЕНТ» (орендар) було укладено договір оренди землі, який зареєстровано у Львівському міському відділі Львівської регіональної філії державного підприємства «Центр державного земельного кадастру», про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 01.07.2008року за №04:08:438:00074 кн.04-3.

За умовами даного договору орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку площею 0,6153 га., яка знаходиться у м.Львові на вул. Садовій,2-а, кадастровий № 4610136300:04:003:0027

Згідно статті 206 Земельного кодексу України, використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Відповідно до п. 9 договору, орендна плата вноситься орендарем в розмірі 130350,07 грн., що становить 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Відповідно до п. 5 даного договору сторони погодили, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 4345002,48 грн.

Відповідно до статті 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Відповідно до статті 21 Закону України "Про оренду землі" розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Згідно пункту 14.1.125. статті 14 Податкового кодексу України нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.

Пунктом 14.1.136 статті 14 Податкового кодексу України встановлено, що орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності є обов'язковим платежем, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Відповідно до ст.288.5 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим .розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; не може перевищувати: а) для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі) - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; б) для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Згідно із ст. 289.1 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Приписами статті 274 Податкового кодексу України встановлено, що ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі одного відсотка від їх грошової оцінки.

Згідно частини другої статті 792 Цивільного кодексу України відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.

Відповідно до статті 142 Конституції матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об'єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.

Статтею 143 Конституції визначено, що територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності.

Відповідно до статті 144 Конституції України встановлено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Пунктом 15.1. Ухвали Львівської міської ради від 26.07.2012 року №1675 "Про затвердження Положення про підготовку, організацію, проведення та оформлення купівлі-продажу у власність або надання в оренду земельних ділянок у м. Львові" встановлено, що розмір орендної плати може бути змінено на вимогу орендодавця у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки та у разі встановлення Верховною Радою України ставок земельного податку.

Згідно п.15.8 вказаної ухвали розмір орендної плати не є сталим та змінюється у зв'язку з проведенням щорічної індексації нормативної грошової оцінки землі і внесенням змін на підставі чинного законодавства України та інших нормативних документів.

18.06.2009 року Львівською міською радою прийнято ухвалу №2712 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. Львова" затверджено нову нормативно грошову оцінку земель міста Львова, яка містить схему оціночних районів міста, коефіцієнти нормативно грошової оцінки земель різного функціонального призначення у розрізі економіко-планувальних зон, коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки.

Станом на момент розгляду справи по суті доказів визнання незаконною чи скасування ухвали Львівської міської ради від 18.06.2009 року №2712 прокурором та сторонами суду не заявлено та не подано.

Відповідно до частини п'ятої статті 5 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка використовується при визначенні розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Згідно з частини першої статті 13 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі зокрема: визначення розміру земельного податку, визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Відповідно до частини першої статті 18 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Відповідно до частини другої даної статті, нормативна грошова оцінка земельних ділянок щодо земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Відповідно до частини першої частини 23 Закону України "Про оцінку земель", технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Відповідно до частини третьої даної статті, витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Частиною першою статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що рада в межах повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Згідно довідки Управління Держкомзему у м. Львові від 12.10.2012 року №40/3/744 нормативна грошова оцінка орендованої відповідачем земельної ділянки у 2012 році складала 2161,32 грн. за 1 м.кв.

Розрахунком розміру орендної плати за земельну ділянку, проведеним Департаментом містобудування Львівської міської ради, визначено нормативну грошову оцінку орендованої відповідачем земельної ділянки загальною площею 0,6153 гам по вул. Садовій,2-а у місті Львові в розмірі 13298601,96 грн., а також розмір орендної плати за користування вказаною земельною ділянкою в розмірі 398958,06 грн. в рік.

З метою внесення змін до договору оренди землі від 20.06.2008 року №3-986 позивач звертався до відповідача листом від 10.12.2012 року №2403-вих.-1406, яким направив відповідачу три примірники проекту договору про внесення змін до договору оренди землі від 20.06.2008 року №3-986 щодо розміру орендної плати, три примірники розрахунку орендної плати та два примірники договору про відшкодування втрат від недоотримання коштів Львівською міською радою за фактичне землекористування з 01.01.2011 року

Пунктом 2.19 постанови Пленуму Вищого Господарського суду України від 17.05.2011 року №6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" визначено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братись судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку. У визначених законом випадках застосовуються ціни, які встановлюються або регулюються уповноваженими органами виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Відповідно до Закону України "Про ціни та ціноутворення" політика ціноутворення є складовою загальної економічної та соціальної політики України і реалізується, зокрема, шляхом встановлення державних фінансових цін (тарифів), граничних рівнів цін (тарифів) або граничних відхилень від державних фінансових цін і тарифів.

Визначені законами України у формі фіксованих цін ціни на продукцію, роботи, послуги є обов'язковою умовою договору, незалежно від внесення змін до останнього, якщо інше не встановлено законом.

Відповідно до частини 2 пункту 13 договору розмір орендної плати може переглядатися у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів,зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством.

Відповідно до пункту 36 договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Таким чином, встановивши підстави для зміни розміру орендної плати у договорі через його невідповідність встановленому законом розміру, Львівська міська рада вправі вимагати від орендаря приведення цього договору у відповідність до вимог законодавства шляхом внесення відповідних змін з метою усунення порушення сторонами договору вимог законодавства, обов'язкового для позивача і відповідача.

Згідно з статтею 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується у судовому порядку.

Відповідно до статті 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду (стаття 188 ГК України).

Щодо звернення з позовом до господарського суду Прокурора Залізничного району міста Львова, то слід зазначити наступне.

На органи прокуратури, відповідно до статті 121 Конституції України, покладено представництво інтересів держави в суді у випадках визначених законом. Право на звернення прокурора або його заступника до Господарського суду в інтересах держави передбачено пунктом 6 статті 20 Закону України "Про прокуратуру" та частиною другою статті 2 ГПК України.

Відповідно до рішення Конституційного суду України від 08.04.1999 року №3-рп/99 "У справі за конституційними поданнями Вищого арбітражного суду України та Генеральної прокуратури України щодо офіційного тлумачення положень статті 2 Арбітражного процесуального кодексу України (справа про представництво прокуратурою України інтересів держави в арбітражному суді)", інтереси держави можуть збігатися повністю або частково, або не збігатися зовсім з інтересами державних органів, державних підприємств та організацій чи з інтересами господарських товариств з часткою державної власності в статутному фонді.

Враховуючи те, що термін "інтереси держави" є оціночним поняттям, прокурор самостійно визначає в чому полягає порушення інтересів держави, чи в чому існує загроза інтересам держави.

Держава зацікавлена в належній поведінці суб'єктів цивільних правовідносин, яку вона закріпила в законах й інших нормативно-правових актах.

Неправомірні дії відповідача щодо ухилення від переоформлення орендної плати і невнесення змін до договору оренди земельної ділянки призводить до несвоєчасної та неповної сплати орендної плати за земельну ділянку, яка перебуває в користуванні відповідача.

Відповідно до статті 4 -3 ГПК України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності. Сторони та інші особи, які беруть участь у справі, обґрунтовують свої вимоги і заперечення поданими суду доказами.

Згідно ст. 33 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.

Відповідно до ст. 34 ГПК України, господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи.

Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Суд, заслухавши пояснення прокурора, оглянувши та дослідивши подані сторонами докази по справі, оцінив їх в сукупності та прийшов до висновку, що позов є документально та нормативно обґрунтований, відповідачем не спростований, підлягає до задоволення повністю.

Судові витрати у справі в розмірі 1 147 грн. 00 коп. слід покласти на сторони відповідно до статті 49 ГПК України та стягнути їх з відповідача в користь Державного Бюджету України, оскільки спір виник внаслідок неправомірного ухилення відповідача від укладення змін до договору оренди землі.

Керуючись ст.ст. 632, 792 Цивільного кодексу України, ст.ст. 14, 274, 288.5 Податкового кодексу України, ст.ст. 5, 13, 18 Закону України «Про оцінку земель», ст. ст.28, 33 ,43, 44, 48, 49, 80, 82-85 ГПК України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Позов задоволити повністю.

2. Внести зміни до укладеного між Львівською міською радою (79006, м. Львів, пл. Ринок, буд. 1; код ЄДРПОУ 04055896) та Товариством з обмеженою відповідальністю " Бізнес Проперті Менеджмент" (04060, м.Київ, вул. Максима Берлінського,13; код ЄДРПОУ 34966584) Договору оренди землі від 20 червня 2008, який зареєстрований у Львівському міському відділі Львівської регіональної філії Центру державного земельного кадастру" 01.07.2008 року за №04:08:438:00074 кн.04-3 року, шляхом викладення пунктів 5 та 9 договору в наступній редакції:

п.5 - «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 13298601,96 грн.";

п.9 - «Розмір орендної плати в рік за земельну ділянку становить 398958,06 грн. (триста дев'яносто вісім тисяч дев'ятсот п'ятдесят вісім гривень 06 копійок) в рік, що становить 3 відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки та вноситься щомісячно рівними частинами на розрахунковий рахунок 33218812700003 в ГУДКСУ у Львівській області, МФО 825014, ЄДРПОУ 38007594, отримувач: міський бюджет для Залізничного району, код платежу: 13050200 для юридичних осіб до 30 числа місяця, наступного за звітним".

3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю " Бізнес Проперті Менеджмент" (04060, м. Київ, вул. Максима Берлінського,13; код ЄДРПОУ 34966584) в дохід Державного бюджету України 1 147 грн. судового збору.

4. Наказ видати у відповідності до статей 116 та 117 ГПК України.

Повний текст рішення виготовлено та підписано 04.11.2013р.

Суддя Запотічняк О.Д.

Дата ухвалення рішення31.10.2013
Оприлюднено08.11.2013
Номер документу34492795
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —910/12190/13

Постанова від 15.01.2014

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Дубник О.П.

Ухвала від 11.12.2013

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Дубник О.П.

Ухвала від 22.11.2013

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Дубник О.П.

Рішення від 31.10.2013

Господарське

Господарський суд Львівської області

Запотічняк О.Д.

Ухвала від 16.09.2013

Господарське

Господарський суд Львівської області

Запотічняк О.Д.

Ухвала від 04.09.2013

Господарське

Господарський суд міста Києва

Чинчин О.В.

Ухвала від 14.08.2013

Господарське

Господарський суд міста Києва

Чинчин О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні