Постанова
від 15.01.2014 по справі 910/12190/13
ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

79010, м.Львів, вул.Личаківська,81


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"15" січня 2014 р. Справа № 910/12190/13

Львівський апеляційний господарський суд в складі колегії:

Головуючого судді Дубник О.П.

Суддів Скрипчук О.С.

Матущака О.І.

при секретарі Мазепі Н.В.

розглянув апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Бізнес проперті менеджмент» без номера від 13.11.2013 року (вх. №05-05/2517/13 від 19.11.2013 року)

на рішення Господарського суду Львівської області від 31.10.2013 року

у справі №910/12190/13

за позовом Прокурора Залізничного району м. Львова в інтересах держави в особі Львівської міської ради, м. Львів

до Товариства з обмеженою відповідальністю «Бізнес проперті менеджмент», м. Київ

про внесення змін в договір оренди землі

За участю представників:

від прокуратури: Яворський Я.Т. старший прокурор відділу Прокуратури Львівскьої області (посвідчення №011137);

від позивача: не з'явився (належно повідомлений);

від відповідача: Петрів А.Л., представник (довіреність в матеріалах справи).

Судом роз'яснено права та обов'язки, передбачені ст.ст.20, 22, 29 Господарського процесуального кодексу України (надалі - ГПК України).

Відводів складу суду в порядку ст.20 ГПК України не заявлялось. Заяв про технічну фіксацію судового процесу від учасників судового процесу не надходило, у зв'язку з чим хід судового засідання фіксується у протоколі.

Причини відкладення розгляду справи викладено в ухвалі суду від 11.12.2013 року.

Відповідачем заявлено клопотання про зупинення провадження у даній справі до набрання законної сили рішенням Галицького районного суду міста Львова у справі №461/8220/13-а за позовом ТОВ «Спектр сервіс центр» до Львівської міської ради про визнання незаконною та скасування ухвали №2712 від 18.06.2009 року «Про затвердження нормативно-грошової оцінки земель міста Львова», оскільки, на думку заявника, вказане рішення матиме преюдиціальне значення для правильного вирішення спору цій справі.

Прокурор заперечив щодо задоволення зазначеного клопотання.

Суд, заслухавши думку присутніх учасників процесу, зробив висновок, про відсутність підстав для задоволення зазначеного клопотання з огляду на наступне. У справі №461/8220/13-а Галицького районного суду м. Львова позивачем є ТОВ «Спектр сервіс центр», яке не є учасником спору у цій справі. Скаржником не доведено, що рішення у справі №461/8220/13-а Галицького районного суду міста Львова матиме преюдиційне значення у даній справі, зокрема, щодо орендованої ним земельної ділянки по вул. Садовій, 2-а у м. Львові.

Рішенням Господарського суду Львівської області від 31.10.2013 року у цій справі (суддя Запотічняк О.Д.) позов Прокурора Залізничного району м. Львова в інтересах держави в особі Львівської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю «Бізнес проперті менеджмент» (надалі ТОВ «БПМ») задоволено. Внесено зміни до укладеного між Львівською міською радою та ТОВ «БПМ» Договору оренди землі від 20.06.2008 року, який зареєстрований у Львівському міському відділі Львівської регіональної філії Центру державного земельного кадастру 01.07.2008 року за №04:08:438:00074 кн.04-3, шляхом викладення пунктів 5 та 9 договору в наступній редакції: п.5 - «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 13298601,96 грн.»; п.9 - «Розмір орендної плати в рік за земельну ділянку становить 398958,06 грн. в рік, що становить 3 відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки та вноситься щомісячно рівними частинами на розрахунковий рахунок 33218812700003 в ГУДКСУ у Львівській області, МФО 825014, ЄДРПОУ 38007594, отримувач: міський бюджет для Залізничного району, код платежу: 13050200 для юридичних осіб до 30 числа місяця, наступного за звітним». Стягнено з ТОВ «БПМ» в доход Державного бюджету України 1147 грн. судового збору.

Не погоджуючись з рішенням місцевого господарського суду, відповідач оскаржив його в апеляційному порядку. Скаржник зазначає, що місцевим господарським судом не надано оцінки його доводам про неправильне ціноутворення при встановленні розміру орендної плати за землю, оскільки не враховано розмір пільг щодо орендної плати, які встановлені ухвалами Львівської міської ради від 16.12.2010 року №37 та від 27.12.2012 року №2029. Відповідач зазначає, що одностороннє рішення позивача про зміну розміру орендної плати за Договором, яке суперечить договірним умовам, не є обов'язковим для відповідача, оскільки усі істотні умови договору погоджені сторонами в момент укладення такого. ТОВ «БПМ» просить оскаржуване рішення скасувати та прийняти нове рішення, яким в позові відмовити.

Прокурор у відзиві на апеляційну скаргу зазначає, що встановлена пільга зі сплати орендної плати є похідною, оскільки застосовується до визначеної орендної плати, яка формується на підставі нормативної грошової оцінки земель. Окрім цього, прокурор зазначає, що нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом. Прокурор просить оскаржуване рішення залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.

Львівська міська рада відзиву на апеляційну скаргу не надала, явку повноважного представника не забезпечила.

Колегія суддів Львівського апеляційного господарського суду, керуючись нормами ст.101 ГПК України щодо меж перегляду справи в апеляційній інстанції, вважає, що є можливим прийняти за наслідками розгляду апеляційної скарги постанову в даному судовому засіданні.

Львівський апеляційний господарський суд, перевіривши доводи апеляційної скарги та дослідивши фактичні обставини у справі, зробив висновок, що апеляційна скарга не підлягає до задоволення. При цьому, апеляційний суд встановив наступні обставини та керувався такими мотивами.

20 червня 2008 року між Львівською міською радою (Орендодавець) та ТОВ «БПМ» (Орендар) укладено Договір оренди землі, який зареєстрований у Львівському міському відділі Львівської регіональної філії Центру ДЗК 01.07.2008 року за №04:08:438:00074 кн.04-3 та зареєстрований у Львівській міській раді 20.06.2008 року за №3-987 (Договір).

Згідно з п.1 Договору Орендодавець на підставі ухвали Львівської міської ради №899 від 07.06.2007 року «Про затвердження Положення про організацію, проведення та оформлення купівлі-продажу у власність або надання в оренду земельних ділянок несільськогосподарського призначення у м. Львові» та ухвали Львівської міської ради №1793 від 15.05.2008 року «Про затвердження ТзОВ «Бізнес Проперті Менеджмент» проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок та надання земельних ділянок на вул. Садовій, 2-а у м. Львові» надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку, яка знаходиться у м. Львові на вул. Садовій, 2-а для реконструкції існуючих споруд під торгово-адміністративні приміщення.

Відповідно до п.2 Договору в оренду передається земельна ділянка, кадастровий номер 4610136300:04:003:0027, загальною площею 0,6153 га, у тому числі під забудовою - 0,2559 га, під твердим покриттям - 0,2662 га, під озелененням - 0,0932 га.

Пунктом 5 Договору визначено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 4345002,48 грн.

Згідно з п.9 Договору орендна плата вноситься Орендарем у формі та розмірі 130350,07 грн. в рік, що становить 3 відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки щомісячно рівними частинами на розрахунковий рахунок №33218812700003 УДК у львівській області, МФО 825014. Отримувач: місцевий бюджет для Залізничного району, ЄДРПОУ 22389298, код платежу 13050200 для юридичних осіб до 30 числа місяця наступного за звітним.

Згідно з п.13 Договору розмір орендної плати переглядається відповідно до Закону України «Про оренду землі» та згідно з цим Договором у разі, зокрема, зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; в інших випадках передбачених законом.

Положенням п.36 Договору передбачено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі і за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

Ухвалою Львівської міської ради від 18.09.2009 року №2712 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. Львова» (яка введена в дію з 01.10.2009 року) затверджено нормативну грошову оцінку земель. Зазначена ухвала є чинної та не скасована у встановленому законом порядку.

Листом від 12.10.2012 року за №40/3/744 Управління держкомзему у м. Львові надало Управлінню природних ресурсів та регулювання земельних відносин нормативну грошову оцінку земельних ділянок, відповідно до якої вартість 1 кв.м. земельної ділянки в м. Львові на вул. Садвій, 2-а становить 2161,32 грн.

З наявного в матеріалах справи розрахунку розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності, нормативна грошова оцінка станом на 12.10.2012 року земельної ділянки в м. Львові по вул. Садовій, 2-а площею 0,6153 га становить 13298601,96 грн., розмір земельного податку - 132986,02 грн. в рік, розмір орендної плати - 398958,06 грн. в рік

10 грудня 2012 року відповідачу надіслано лист за №2403-вих-1406 на виконання норм Податкового кодексу України, Закону України «Про оренду землі» та у зв'язку із прийняттям ухвали міської ради від 18.06.2009 року №2712 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. Львова» (зі змінами) і введенням в дію нової грошової оцінки земель м. Львова з 01.01.2011 року, з трьома примірниками змін до Договору, з трьома примірниками розрахунку орендної плати (що не заперечується учасниками процесу). Відповідач залишив вказаний лист без відповіді.

У зв'язку з недосягненням домовленості між сторонами у вказаному питанні прокурор звернувся до суду з відповідним позовом в інтересах Львівської міської ради.

Згідно ст.206 Земельного кодексу України, використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Відповідно до ст.21 Закону України «Про оренду землі» розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Відповідно до п.288.5.1 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється в договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.

Згідно п. 274.1 ст.274 Податкового кодексу України, ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 і 278 цього Кодексу.

Згідно ст. 271 Податкового кодексу України базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.

Відповідно з п.14.1.125 ст.14 Податкового кодексу України нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.

Відповідно до ч.5 ст.5, п.2 ч.1 ст.13 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка використовується при визначенні розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Методику розрахунку ставок земельного податку визначено в ст.7 Закону України «Про плату за землю».

Порядок проведення нормативної грошової оцінки земель не рідше ніж один раз на 5-7 років передбачений ст.18 Закону України «Про оцінку земель».

Згідно приписів ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території, а тому у разі прийняття відповідним органом рішення про внесення змін щодо ставок орендної плати за земельні ділянки та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть були не взяті судом до уваги лише у разі скасування такого рішення органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Згідно ст.632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. При цьому, зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Відповідно до ст.ст.651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Згідно ст.30 Закону України «Про оренду землі» зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі не досягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Згідно ч.2, 3, 4 ст.188 Господарського кодексу України, сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Відтак, колегія суддів зазначає, що нормами законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною (Аналогічна правова позиція викладена у постанові Вищого господарського суду України від 10.12.2013 року № 905/4080/13).

Також суд апеляційної інстанції погоджується з висновком місцевого господарського суду, про те, що, оскільки, в матеріалах справи відсутні докази скасування чи визнання недійсними ухвали Львівської міської ради від 18.09.2009 року №2712 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. Львова», та з урахуванням звернення позивача до відповідача з листом з пропозицією внести зміни в Договір, позовні вимоги підлягають до задоволення.

Колегія суддів відзначає, що застосування пільг щодо орендної плати, які встановлені ухвалами Львівської міської ради від 16.12.2010 року №37 та від 27.12.2012 року №2029 застосовується після встановлення/зміни розміру орендної плати. Окрім цього, в ухвалі Львівської міської ради №37 від 16.12.2010 року зазначено, що такі пільги розповсюджуються на орендарів, що, укладають нові договори оренди землі чи вносять зміни до існуючих договорів оренди землі через укладення додаткових угод (договорів) до них та здійснюють сплату орендної плати за землю з врахуванням нормативної грошової оцінки земель м. Львова, затвердженої ухвалою міської ради від 18.06.2009 року №2712 (п.2.1); пільги, зазначені у пункті 1 цієї ухвали, застосовується у разі закріплення таких пільг у нових договорах оренди землі та при внесенні змін до існуючих договорів оренди землі через укладення додаткових угод (договорів) до них (п.2.2).

Відповідно до вищевикладеного суд апеляційної інстанції зробив висновок, що доводи апеляційної скарги не спростовують правильних висновків суду першої інстанції викладених в рішенні, а тому рішення місцевого господарського суду від 31.10.2013 року у цій справі є законним та обґрунтованим, а тому його слід залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.

Також суд апеляційної інстанції, враховуючи положення ст.ст.49, 105 ГПК України, зробив висновок про те, що витрати за подання апеляційної скарги слід покласти на апелянта.

Керуючись ст.ст. 103, 105 ГПК України, -

П О С Т А Н О В И В :

1. Апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення Господарського суду Львівської області від 31.10.2013 року у справі №910/12190/13 без змін.

2. Судові витрати за розгляд справи в апеляційному порядку покласти на Товариство з обмеженою відповідальністю «Бізнес проперті менеджмент».

3. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно з розділом ХІІ-І ГПК України.

Повний текст постанови складено 17.01.2014 року

Головуючий суддя Дубник О.П.

Судді Скрипчук О.С.

Матущак О.І.

СудЛьвівський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення15.01.2014
Оприлюднено17.01.2014
Номер документу36671377
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —910/12190/13

Постанова від 15.01.2014

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Дубник О.П.

Ухвала від 11.12.2013

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Дубник О.П.

Ухвала від 22.11.2013

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Дубник О.П.

Рішення від 31.10.2013

Господарське

Господарський суд Львівської області

Запотічняк О.Д.

Ухвала від 16.09.2013

Господарське

Господарський суд Львівської області

Запотічняк О.Д.

Ухвала від 04.09.2013

Господарське

Господарський суд міста Києва

Чинчин О.В.

Ухвала від 14.08.2013

Господарське

Господарський суд міста Києва

Чинчин О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні