Постанова
від 29.10.2013 по справі 805/8312/13-а
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Головуючий у 1 інстанції - Тарасенко І. М.

Суддя-доповідач - Ляшенко Д.В.

УКРАЇНА

ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 жовтня 2013 року справа №805/8312/13

приміщення суду за адресою: 83017, м. Донецьк, бул. Шевченка, 26

Донецькій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: судді-доповідача Ляшенка Д.В., суддів Ястребової Л.В., Чумака С.Ю., при секретарі Копиці С.В., за участі представника позивача ОСОБА_2, представника відповідача Ром В.І., представника третьої особи ОСОБА_4 - ОСОБА_5, розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу ОСОБА_6 на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 02 вересня 2013 р. у справі № 805/8312/13-а за позовом ОСОБА_6 до Реєстраційної служби Слов'янського міськрайонного управління юстиції Донецької області, треті особи: ОСОБА_4, Інспекція державного архітектурно-будівельного контролю у Донецькій області, про скасування рішень,-

ВСТАНОВИВ :

В червні 2013р. ОСОБА_6 звернулась до суду з позовом до Реєстраційної служби Слов'янського міськрайонного управління юстиції, про скасування рішень.

В обґрунтування позовних вимог зазначила, що ОСОБА_6 та ОСОБА_4 є співвласниками 48/100 ідеальних часток нежитлових будівель бази відпочинку з дітьми, що знаходяться за адресою: АДРЕСА_1 на праві спільної часткової власності. Відповідно до договору оренди №18 від 26.12.2006 року ОСОБА_6 надано у строкове платне користування земельні ділянки несільськогосподарського призначення із земель рекреаційного призначення Святогорської міської ради, які знаходяться по АДРЕСА_1, загальною площею 0,93502 га, терміном на 49 років.

В травні 2013р. з матеріалів цивільної справи, яка знаходиться в провадженні Слов'янського міськрайонного суду Донецької області за позовом ОСОБА_4 до ОСОБА_6. за участю третьої особи Святогорська міська рада про виділення частки майна, їй стало відомо про проведення державної реєстрації прав власності на відповідну частку нежитлової будівлі, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 загальною площею 1991,1 кв.м.

Згідно з витягом з Державного реєстру прав на нерухоме майно про реєстрацію прав власності індексний номер: 40237 та 39296 державним реєстратором Ром В.І. 15.01.2013 року проведена державна реєстрація права часткової власності, належних ОСОБА_4 18/100 часток загальною площею 1991,1 кв.м. та 19/100 часток загальною площею 1991,1 кв.м., що разом складає 37/100 ідеальних часток.

Позивач вважала, що дії державного реєстратора щодо реєстрації права власності, що складає разом 37/100 ідеальних часток на нежитлову будівлю, розташовану за адресою: АДРЕСА_1, загальною площею 1991,1 кв.м. на ім'я ОСОБА_4 є незаконними, а рішення протиправними оскільки ОСОБА_4 на час прийняття оскаржуваних рішень здійснив реконструкцію їдальні, збільшивши її площу і таким чином була здійснена реєстрація права власності вже на інший об"єкт без наявності правовстановлюючих документів.

Крім того третя особа збудувала нерухоме майно не маючи ніяких прав на земельну ділянку і реєстратором прийняті рішення на підставі заяви особи, яка в установленому порядку не була уповноважена її подавати від імені ОСОБА_4

Постановою суду 1 інстанції у задоволенні позову відмовлено.

Не погодившись з таким рішенням, позивач подала апеляційну скаргу, в якій просила постанову скасувати та постановити нове рішення, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального та процесуального права.

В судовому засіданні позивач скаргу підтримала , а представник відповідача та третьої особи ОСОБА_4 проти її задоволення заперечували.

Представник Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у Донецькій області за викликом до суду не прибув.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представників сторін, перевіривши матеріали справи та обговоривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає що скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до частин 1, 2 статті 182 Цивільного кодексу України право власності та інші речові права на нерухомі речі, обмеження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації. Державна реєстрація прав на нерухомість і правочинів щодо нерухомості є публічною, здійснюється відповідним органом, який зобов'язаний надавати інформацію про реєстрацію та зареєстровані права в порядку, встановленому законом.

Державну реєстрацію згідно з п. 2 Порядку №703 від 22.06.2011 року (зі змінами та доповненнями, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України 22 червня 2011 року) проводять орган державної реєстрації прав та нотаріус як спеціальний суб'єкт, на якого покладаються функції державного реєстратора прав на нерухоме майно.

Так, відповідно до п.2 ч.1 ст.4 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" (із змінами та доповненнями) обов'язковій державній реєстрації підлягають речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування.

Державною реєстрацією речових прав на нерухоме майно, у розумінні приписів ст. 2 вказаного Закону, є офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

У відповідності до ч. 1 ст. 5 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" у державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об'єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди (їх окремі частини), квартири, житлові та нежитлові приміщення.

Разом з тим, пунктом 7 Порядку №703 передбачено, для проведення державної реєстрації прав заявник подає органові державної реєстрації прав, нотаріусові заяву про державну реєстрацію, форму та вимоги до заповнення якої встановлює Мін'юст.

Приписами пункту 10 зазначено, що заявник разом із заявою про державну реєстрацію подає органові державної реєстрації прав, нотаріусові необхідні для такої реєстрації документи, визначені цим Порядком, їх копії, документ, що підтверджує внесення плати за надання витягу з Державного реєстру прав, та документ про сплату державного мита.

Згідно з пунктом 26 Порядку №703 для проведення державної реєстрації права власності та інших речових прав на нерухоме майно необхідними документами є документи, що підтверджують виникнення, перехід або припинення права власності та інших речових прав на нерухоме майно та інші документи, визначені цим Порядком.

Документами, що підтверджують виникнення, перехід та припинення права власності та інших речових прав на нерухоме майно, є:

1) укладений в установленому законом порядку договір, предметом якого є нерухоме майно, права щодо якого підлягають державній реєстрації, або речове право на нерухоме майно, чи його дублікат;

2) свідоцтво про право власності на частку в спільному майні подружжя в разі смерті одного з подружжя, видане нотаріусом або консульською установою України, чи його дублікат;

3) свідоцтво про право на спадщину, видане нотаріусом або консульською установою України, чи його дублікат;

4) свідоцтво про придбання майна з прилюдних торгів (аукціонів) та свідоцтво про придбання майна з прилюдних торгів (аукціонів), якщо прилюдні торги (аукціони) не відбулися, видані нотаріусом, чи їх дублікати;

5) свідоцтво про право власності на нерухоме майно, видане державним реєстратором відповідно до цього Порядку;

6) свідоцтво про право власності, видане органом приватизації наймачам житлових приміщень у державному та комунальному житловому фонді;

7) свідоцтво про право власності на нерухоме майно, видане органом місцевого самоврядування або місцевою держадміністрацією до набрання чинності цим Порядком;

8) рішення про закріплення нерухомого майна на праві оперативного управління чи господарського відання, прийняте власником нерухомого майна чи особою, уповноваженою управляти таким майном;

9) державний акт на право власності на земельну ділянку або на право постійного користування земельною ділянкою;

10) рішення суду, що набрало законної сили, щодо права власності та інших речових прав на нерухоме майно;

11) ухвала суду про затвердження (визнання) мирової угоди;

12) заповіт, яким встановлено сервітут на нерухоме майно;

13) закон, яким встановлено сервітут на нерухоме майно;

14) рішення уповноваженого законом органу державної влади про повернення об'єкта нерухомого майна релігійній організації;

15) рішення власника майна, уповноваженого ним органу про передачу об'єкта нерухомого майна з державної у комунальну власність чи з комунальної у державну власність або з приватної у державну чи комунальну власність;

16) інші документи, що підтверджують виникнення, перехід та припинення права власності та інших речових прав на нерухоме майно відповідно до закону.

Відповідно до статті 24 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяження" у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо: 1) заявлене право, обтяження не підлягає державній реєстрації відповідно до цього Закону; 2) об'єкт нерухомого майна розміщений на території іншого органу державної реєстрації прав; 3) із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень звернулася неналежна особа; 4) подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують; 5) заяву про державну реєстрацію прав, пов'язаних з відчуженням нерухомого майна, подано після державної реєстрації обтяжень, встановлених щодо цього майна, крім випадків, встановлених частиною дев'ятою статті 15 цього Закону; 5-1) заяву про державну реєстрацію обтяжень речових прав на нерухоме майно щодо попереднього правонабувача подано після державної реєстрації права власності на таке майно за новим правонабувачем; 5-2) заяву про державну реєстрацію речових прав, похідних від права власності, подано за відсутності державної реєстрації права власності, крім випадків, установлених частиною дев'ятою статті 15 цього Закону; 5-3) під час подання заяви про державну реєстрацію права власності на підприємство як єдиний майновий комплекс, житловий будинок, будівлю, споруду (їх окремі частини), що виникло на підставі документа, за яким правонабувач набуває також право власності на земельну ділянку, не подано заяву про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку; 5-4) після завершення п'ятиденного строку з дня отримання заявником письмового повідомлення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав не усунено обставин, що були підставою для прийняття такого рішення; 5-5) заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень під час вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, об'єктом незавершеного будівництва подано не до нотаріуса, який вчинив таку дію; 5-6) заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень в електронній формі подано особою, яка не є державним кадастровим реєстратором або державним виконавцем; 6) заявником подано ті самі документи, на підставі яких заявлене право та обтяження такого права вже зареєстровано у Державному реєстрі прав.

За наявності підстав для відмови в державній реєстрації державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав та їх обтяжень.

26 грудня 2006 року між Святогорською міською радою (Орендодавець) та (Орендарі) ОСОБА_6 та ОСОБА_8 укладений договір оренди землі за №18, яким орендодавець надає, а орендарі приймають в строкове платне користування земельні ділянки несільськогосподарського призначення із земель рекреаційного призначення Святогорської міської ради, які знаходяться по АДРЕСА_1, строк дії договору 49 років.

На підставі договору оренди землі від 26.12.2006 року за №18 згідно ідеальних часток в оренду ОСОБА_6 було передано земельні ділянки загальною площею 0,93502 га, в тому числі: ділянка №1 площею - 0,4022 га (кадастровий номер 1414170500:01:001:0172), в тому числі: капітальна одноповерхова забудова - 0,0485 га, під спорудами - 0,0024 га, під проїздами, переходами та площадками - 0,0281 га, під зеленими насадженнями - 0,2782 га, інші - 0,0450 га; ділянка №2 площею - 0,5164 га (кадастровий номер 1414170500:01:001:0173), в тому числі: капітальна одноповерхова забудова - 0,0778 га, тимчасова забудова - 0,0006 га, під проїздами, переходами та площадками - 0,1546 га, під зеленими насадженнями - 0,2833 га; ділянка №3 - площею 0,00275 га (кадастровий номер 1414170500:01:001:0176), в тому числі: капітальна одноповерхова забудова - 0,00135 га, під проїздами, переходами та площадками - 0,0014 га; ділянка №4 площею 0,01368 га (кадастровий номер 1414170500:01:001:0177), в тому числі: під проїздами, переходами та площадками - 0,01368 га. (а.с.9-30)

ОСОБА_6 належали на підставі свідоцтва про право власності на нерухоме майно, виданого Святогірською міською радою 30.07.2007 року на підставі рішення Виконавчого комітету Святогірської міської ради від 25.07.2007 року №9824/100 нерухоме майно, а саме: 25/100 ідеальних часток нежитлових будівель бази відпочинку батьків з дітьми, що знаходяться за адресою: АДРЕСА_1, що розташовані на земельній ділянці Святогорської міської ради, а ОСОБА_8 на підставі свідоцтва про право власності належали 18/100 ідеальних часток вказаних нежитлових будівель.

Між позивачем (дарувальник) та ОСОБА_4.(обдарований) і ОСОБА_8 (дарувальник) та ОСОБА_4 (обдарований) укладено договори дарування від 17.08.2007 року, а саме ВЕТ №504534, яким дарувальник подарувала, а обдарований прийняв у дар 19/100 ідеальних часток нежитлових будівель бази відпочинку батьків з дітьми, що знаходяться за адресою: АДРЕСА_1, що розташовані на земельній ділянці Святогорської міської ради, зареєстрованого в реєстрі за №2530 та ВЕТ №504535, яким дарувальник подарувала, а обдарований прийняв у дар 18/100 ідеальних часток нежитлових будівель бази відпочинку батьків з дітьми, що знаходяться за адресою: АДРЕСА_1, що розташовані на земельній ділянці Святогорської міської ради, зареєстрованого в реєстрі за №2531, посвідчених приватним нотаріусом Слов'янського міського нотаріального округу Донецької області ОСОБА_9

Предметом дарування були ідеальні частки в одних і тих же будівлях загальною площею 1760,1 кв.м.

Площа будівлі їдальні, що є одним із об"єктів на які набув право власності ОСОБА_4, складала 688,9 кв.м. (а.с. 31-34, 37-40)

17.10.2012р. Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю зареєстрована декларація про початок будівельних робіт, а саме реконструкції ОСОБА_10 будівлі їдальні за адресою АДРЕСА_1, під базу відпочинку сімейного типу "Робінгуд" (а.с. 125-127).

20.11.2012р. Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю зареєстрована декларація про готовність об"єкта до експлуатації, а саме реконструкції будівлі їдальні за адресою АДРЕСА_1, під базу відпочинку сімейного типу "Робінгуд" (а.с. 43-50, 127-133)

Відповідно до зазначених декларацій площа реконструйованої їдальні склала 1884,55 кв.м.

Таким чином станом на 20.11.2012р. ОСОБА_4 був збудований інший об"єкт площа якого збільшилась з 688,9 кв.м до 1884,55 кв.м., тобто на 1195,65 кв.м.

15 січня 2013 року уповноважений ОСОБА_4 - ОСОБА_11 звернувся до Реєстраційної служби Слов'янського міськрайонного управління юстиції Донецької області з заявою про державну реєстрацію нежитлових будівель, що розташовані за адресою: АДРЕСА_1, на підставі договорів дарування від 17.08.2007 року: ВЕТ №504534 та ВЕТ №504535 (а.с. 105-107,118-124, 143-145).

Для реєстрації прав ОСОБА_4 були надані наступні документи: договори дарування від 17 серпня 2007 року укладеного між ОСОБА_6 та ОСОБА_4, ОСОБА_8 та ОСОБА_4; технічний паспорт в„–2227 ; паспортні дані; інформацію з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна; витяги з державного реєстру прав на нерухоме майно про реєстрацію прав власності; довіреність на уповноважену особу (а.с.109-117, 147-149).

Відповідно до карток прийому заяв декларація про готовність об"єкта до експлуатації представником ОСОБА_4 відповідачу не надавалась.

15 січня 2013 року державним реєстратором прав на нерухоме майно Ром В.І. прийняті рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за: №42020 приватної, спільної частки розміром 19/100 на нежитлові будівлі, що розташовані: АДРЕСА_1 та №40453 приватної, спільної частки розміром 18/100 на нежитлові будівлі, що розташовані: АДРЕСА_1 (а.с. 134,150)

На підставі зазначених рішень реєстратором внесено до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно запис про право спільної часткової власності ОСОБА_4 на нежитлові будівлі перелічені в договорах дарування, в тому числі і на їдальню загальна площа якої складає 688,9 кв.м.

Також внесено запис про загальну площу цих об"єктів, а саме площю , яка дорівнює 1991,9 кв.м.

В якості підстав для набуття права власності на 19/100 та 18/100 часток в будівлях, загальною площею 1991,9 кв. м. зазначені лише договори дарування, хоча відповідачем листом на вимогу суду надані матеріали реєстраційної справи на 53 аркушах, серед яких є декларації підтверджуючі реконструкцію їдальні під базу відпочинку (а.с. 35-36, 41-42, 142,157, 104, 105-157).

Таким чином виходячи із оскаржуваних рішень відповідачем вони прийняті та внесені записи про реєстрацію права власності на нерухоме майно на підставі документів, які такого права не доводять.

Тобто державним реєстратором зареєстровано право власності на об"єкт нерухомого майна, право власності на який ОСОБА_4 за договорами дарування не набув.

Відповідачем декларація про готовність об"єкта до експлуатації в якості підстави для реєстрації права власності не визначена, а тому приймаючи до уваги викладені обставини колегія суддів зазначає, що ОСОБА_4 до реєстраційної служби подані документи які не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують, а тому у Реєстраційній службі Слов"янського міськрайонного управління юстиції не виникло правових підстав для проведення державної реєстрації права власності і внесення до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно записів про право спільної часткової власності ОСОБА_4 на нежитлові будівлі що розташовані за адресою: АДРЕСА_1 у розмірі 19/100 та 18/100 часток загальною площею 1991,9 кв.м.

З огляду на обставин справи відповідачем оскаржувані рішення прийняті недобросовісно, не розсудливо, та без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, тобто необгрунтовано.

Колегія суддів зазначає, що на час звернення ОСОБА_6 із цим позовом до суду ОСОБА_10 вже виконані будівельні роботи на земельній ділянці, що знаходиться в оренді у позивача, право власності на реконструйований об"єкт зареєстроване державним органом, а тому ОСОБА_6 виходячи із приписів ст. 6 ч.1 КАС України набула право для звернення до суду із позовом про скасування рішення про реєстрацію з метою відновлення права користування земельною ділянкою.

Приймаючи до уваги викладене колегія суддів вважає позовні вимоги ОСОБА_6 обґрунтованими і такими, що підлягають задоволенню.

Приймаючи рішення суд помилково застосував норми матеріального права, а тому постанова підлягає скасуванню.

Керуючись ст.ст. 195-196, ст.ст. 202, ст. 205, ст. 206, ст. 207 Кодексу адміністративного судочинства України, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу ОСОБА_6 на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 02 вересня 2013 р. у справі № 805/8312/13-а - задовольнити і постанову скасувати.

Позовні вимоги ОСОБА_6 до Реєстраційної служби Слов'янського міськрайонного управління юстиції Донецької області про скасування рішень - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Реєстраційної служби Слов'янського міськрайонного управління юстиції Донецької області № 42020 від 15 січня 2013 року про державну реєстрацію права власності, форма власності: приватна, спільна часткова, розмір частини 19/100 на нежитлові будівлі, що розташовані: АДРЕСА_1, за суб*єктом: ОСОБА_4, податковий номер НОМЕР_2.

Визнати протиправним та скасувати рішення Реєстраційної служби Слов'янського міськрайонного управління юстиції Донецької області № 40453 від 15 січня 2013 року про державну реєстрацію права власності, форма власності: приватна, спільна часткова, розмір частини 18/100 на нежитлові будівлі, що розташовані: АДРЕСА_1, за суб*єктом: ОСОБА_4, податковий номер НОМЕР_2.

Стягнути з Державного бюджету України на користь ОСОБА_6 понесені судові витрати в сумі 51,62 грн.

Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками перегляду набирає законної сили з моменту проголошення і може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України протягом 20 днів з дня складення постанови в повному обсязі.

Суддя-доповідач: Д.В.Ляшенко

Судді: Л.В. Ястребова

С.Ю. Чумак

СудДонецький апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.10.2013
Оприлюднено05.11.2013
Номер документу34503416
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —805/8312/13-а

Постанова від 29.10.2013

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Ляшенко Д.В.

Ухвала від 24.09.2013

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Ляшенко Д.В.

Ухвала від 03.09.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Заяць В.С.

Ухвала від 18.09.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Заяць В.С.

Ухвала від 28.11.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Заяць В.С.

Постанова від 29.10.2013

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Ляшенко Д.В.

Ухвала від 24.09.2013

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Ляшенко Д.В.

Ухвала від 14.06.2013

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Тарасенко І.М.

Ухвала від 23.08.2013

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Тарасенко І.М.

Ухвала від 23.07.2013

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Тарасенко І.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні