36/477
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
01025, м.Київ, пров. Рильський, 8 т. (044) 278-46-14
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07.04.2009 № 36/477
Київський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Отрюха Б.В.
суддів:
при секретарі:
За участю представників:
від Прокуратури м.Києва :Дьогтяр О.А. - прокурор
від позивача : Лазарєва А.О. - юрист
від відповідача : Пономаренко Т.В. - юрист
від 3-ої особи1: не з'явився
від 3-ої особи2: не з»явився
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Заступник прокурора м.Києва
на рішення Господарського суду м.Києва від 02.02.2009
у справі № 36/477 (суддя
за позовом Заступник прокурора м.Києвав інтересах держави в особі Державного комітету земельних ресурсів України
до Київська міська рада
третя особа позивача
третя особа відповідача ТОВ "Інтеко-Буд", Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)
Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)
про визнання недійсним рішення № 638-4/798 від 10.07.2003 р.
ВСТАНОВИВ:
Рішенням Господарського суду м. Києва від 02.02.2009р. по справі № 36/477 в задоволенні позову відмовлено повністю.
Не погоджуючись з прийнятим рішенням, Заступник прокурора м. Києва звернувся з апеляційним поданням, просить рішення суду скасувати та задовольнити позовні вимоги, оскільки вважає, що прийняте рішення не відповідає обставинам справи та нормам матеріального та процесуального права.
В обґрунтування апеляційної скарги апелянт посилається на те, що оскаржуваним рішенням Київської міської ради відведена ТОВ «Ітеко-Буд» земельна ділянка входить до складу території зеленої зони, при цьому частково знаходиться у прибережній захисній смузі р. Десенка, частково в акваторії, межує з озером Гнилуша та територією, на якій планується розміщення паркової зони «Троєщина-Вигурівщина».
Крім того, згідно з висновком Головного управління містобудуваня, архітектури та дизайну міського середовища № 19-562 від 12.06.03р. надана земельна ділянка входить до зони охоронюваного ландшафту, що суперечить нормам чинного законодавства України.
Апелянт звертає увагу колегії на ту обставину, що відповідно до п. 9.2 рішення Київської міської ради № 224-2/1098 від 27.11.03р. ТОВ «Інтеко-Буд» дозволено здійснити будівництво об»єктів житлового мікрорайону відповідно до загального плану проекту забудови земльної ділянки площею 90 га на проспекті Генерала Ватутіна між вул. Оноре де Бальзака та р.Десенка, а погодження відповідних котролюючих органів надано на відведення лише 10 га земель. Апелянт приходить до висновку про те, що оспорюване рішення Київської міської ради та зміни до нього прийнято з істотним порушенням вимог чинного законодавства.
В судове засідання представники третіх осіб не з»явились, про час і місце розгляду справи повідомлені, про причини неявки суд не повідомлено.
Дослідивши матеріали справи, розглянувши доводи апеляційної скарги, вислухавши думку представників Прокуратури м. Києва, позивача та відповідача, колегія вважає за можливе розглядати справу у відсутності представників третіх осіб, оскільки в справі достатньо матеріалів для розгляду її по суті.
Розглянувши апеляційну скаргу, дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників Прокуратури м.Києва, позивача, відповідача, колегія встановила наступне.
Відповідно до ст.3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Відповідно до ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування та державних органів приватизації щодо земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації, в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Відповідно до ст. 9 Земельного кодексу України до повноважень Київської міської ради належить право розпорядження землями територіальної громади міста, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян і юридичних осіб, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності в порядку, передбаченому цим Кодексом тощо.
Згідно ст. 123 Земельного кодексу України юридична особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у постійне користування із земель держаної або комунальної власності звертається з відповідним клопотанням до районної, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій або сільської, селищної, міської ради.
Товариство з обмеженою відповідальністю “Торговий дім «Москва-Київ» звернулось до Київської міської ради з клопотанням про надання йому у користування земельної ділянки для будівництва житлового мікрорайону між вул..Оноре де Бальзака та р.Десенка у Деснянському районі м.Києва за рахунок земель запасу житлової та громадської забудови. Розглянувши зазначене клопотання, Київська міська рада дала доручення на розробку проекту відведення зазначеної земельної ділянки.
Відповідно до ст. 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок громадянам і юридичним особам із зміною їх цільового призначення та із земель запасу під забудову здійснюється за проектами відведення.
Згідно ч.6 ст. 123 ЗК України проект відведення земельної ділянки погоджується із землекористувачем, органом по земельних ресурсах, природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органами, органами архітектури та охорони культурної спадщини і після одержання висновку державної землевпорядної експертизи по об»єктах, які їй підлягають, подається до відповідної державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради, які розглядають його у місячний строк і в межах своїх повноважень, визначених цим Кодексом, приймають рішення про надання земельної ділянки.
Відповідно до п.2.2. Порядку набуття права на землю юридичними особами та громадянами в м.Києві, затвердженого рішенням Київської міської ради № №313/1747 від 14.03.2002р. клопотання, подане до Київської міської ради, розглядається в місячний термін, після чого надається згода на складання проекту відведення земельної ділянки за підписом міського голови або заступника міського голови - секретаря ради, яка направляється до Головного управління земельних ресурсів Київської міської державної адміністрації (далі - управління земельних ресурсів) для підготовки документів, що обґрунтовують розмір, призначення та місце розташування земельної ділянки (далі Матеріали обгрунтування) та подальшого складання проекту її відведення.
Відповідно до п.2.3., 2.4. вищезазначеного Порядку матеріали обгрунтування розробляються замовником та подаються для погодження Головним управлінням земельних ресурсів. Матеріали обгрунтування мають містити:
- викопіювання з чергового кадастрового плану;
- земельно-кадастрову інформацію;
- викопіювання з матеріалів земельно-кадастрової інвентаризації (за наявності);
- інформацію про допустимі види забудови, умови і обмеження забудови земельної ділянки відповідно до Генерального плану розвитку міста;
- копії статуту (положення), свідоцтва про державну реєстрацію та копію довідки про внесення до Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України для юридичних осіб; копію паспорта громадянина; копію свідоцтва про державну реєстрацію суб'єкта підприємницької діяльності для фізичних осіб - суб'єктів підприємницької діяльності;
- згоду землекористувача на припинення права користування земельною ділянкою або її частиною із зазначенням площі земельної ділянки (її частини), в тому числі шляхом розірвання договору оренди чи внесення змін до договору оренди в частині розмірів земельної ділянки, а також копію рішення про надання земельної ділянки та документа, що посвідчує право користування нею;
- топографічний план у масштабі 1:500 з нанесенням інженерних мереж, червоних ліній та ліній забудови;
- кадастровий план земельної ділянки за встановленою формою з варіантами розміщення об'єкта.
Після позитивного висновку державної землевпорядної експертизи щодо матеріалів обґрунтування по об'єктах, які їй підлягають, управління земельних ресурсів готує запити до Головкиївархітектури, відповідного органу охорони культурної спадщини, Державного управління екології та природних ресурсів в м. Києві, міської санітарно-епідеміологічної станції із зазначенням умов та обмежень використання земельних ділянок, які мають міститись у їх висновках (п.2.5.Пордяку).
В місячний термін з дня одержання запитів Головкиївархітектура, відповідний орган охорони культурної спадщини, державне управління екології та природних ресурсів в м.Києві, міська санітарно-епідеміологічна станція подають до управління земельних ресурсів висновки щодо відведення земельної ділянки відповідно до своєї компетенції із зазначенням умов та обмежень використання землі відповідно до ст.111 Земельного кодексу України та інших нормативно-правових актів, при цьому розгляд запитів здійснюється всіма переліченими органами одночасно (п.2.5 Порядку).
Згідно п.2.7. Порядку розробку проектів відведення земельних ділянок і перенесення їх меж у натуру (на місцевість) здійснюють відповідно до технічних умов управління земельних ресурсів землевпорядні організації, які мають відповідні ліцензії. Умови та строки розробки проектів відведення земельних ділянок та перенесення їх меж у натуру (на місцевість) визначаються договором, укладеним замовником з виконавцем цих робіт.
Відповідно до п.2.9. Порядку після розгляду і погодження проекту відведення земельної ділянки та одержання позитивного висновку державної землевпорядної експертизи управління земельних ресурсів готує проект рішення Київської міської ради про затвердження проекту відведення земельної ділянки та надання її у постійне користування або передачу в оренду.
Підготовлений проект рішення разом з проектом відведення земельної ділянки подається на розгляд постійної комісії Київської міської ради з питань містобудування та землекористування, яка розглядає його і передає на розгляд пленарного засідання Київради для прийняття рішення щодо затвердження проекту відведення земельної ділянки та надання її у постійне користування, передачі в оренду або про відмову у цьому.
Рішенням Київської міської ради від 10.07.2003 року № 638-4/798 «Про надання і вилучення земельних ділянок та припинення права користування землею» затверджено проект відведення земельної ділянки та передано в короткострокову оренду на 5 років Товариству з обмеженою відповідальністю «Торговий Дім «Москва-Київ» земельну ділянку площею 10 га для будівництва житлового мікрорайону між вул. Оноре де Бальзака та р. Десенка у Деснянському районі міста Києва.
Рішенням Київської міської ради № 224-2/1098 від 27.11.2003 «Про внесення змін до рішень Київської міської ради», внесено зміни до вищезазначеного рішення, якими затверджено зміни і доповнення до проекту відведення вказаної земельної ділянки та визначено ії орендарем ТОВ «Інтеко-Буд». Також рішення доповнено п.3.7. такого змісту: будівництво об»єктів житлового мікрорайону здійснити відповідно до загального проекту забудови земельної ділянки площею 90, 0 га на проспекті Генерала Ватутіна, між вул. Оноре де Бальзака та р. Десенкою у Деснянському районі м.Києва.
Як вбачається з матеріалів справи, погодження проекту відведення земельної ділянки надавалось ТОВ «Торговий дім «Москва-Київ» Управлінням охорони пам»яток історії, культури та історичного середовища, Головним державним санітарним лікарем м.Києва, Державним управлінням екології та природних ресурсів в м.Києві, Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київради, Державним комунальним підприємством «Плесо», Головним управлінням містобудування, архітектури та дизайну міського середовища, ВАТ «Київпроект».
Разом з тим, слід зазначити наступне, з листа АТ «Київпроект» від 04.07.2003р. та висновку Державного управління екології та природних ресурсів № 1048 від 04.07.2003р. відведена земельна ділянка входить до складу територій зеленої зони Деснянського району м. Києва, частково знаходиться у прибережній захисній смузі р.Десенка, частково у акваторії р.Десенка, межує з вул. Оноре де Бальзака, озером Гнилуша та територією, на якій згідно з ПДП району планується розміщення паркової зони «Троєщина-Вигурівщина».
Відповідно до висновку Головного управління містобудування, архітектури та дизайну міського середовища № 19-562 від 12.06.2003р. земельна ділянка, що розташована між вул. Оноре де Бальзака та р. Десенка, у Деснянському районі м.Києва знаходиться у зоні охорони пам»яток – зоні охоронюваного ландшафту.
Відповідно до ст. 2 Закону України «Про планування і забудову територій» одним із основних завдань планування і забудови територій є охорона довкілля та раціональне використання природних ресурсів.
Згідно п.10.4 ДБН 360-92** розміщення будівель, споруд та комунікацій не допускається на землях природних національних парків та на землях зелених зон міст, якщо запроектовані об»єкти не призначені для відпочинку, спорту або обслуговування приміського лісового господарства.
Відповідно до п.11.13 ДБН 360-92** «Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень» у зонах ландшафту, що охороняється, слід передбачити збереження і регулювання рослинності, заходи щодо зміцнення берегових територій, схилів, ярів, усунення будинків і споруд, які спотворюють історичний ландшафт. Проектування нових житлових районів, промислових та інших об»єктів у їх межах виключається.
Відповідно до ст. 61 Земельного кодексу України у прибережних захисних смугах уздовж річок, навколо водойм та на островах забороняється будівництво будь-яких споруд ( крім гідротехнічних, гідрометричних та лінійних), у тому числі баз відпочинку, дач, гаражів та стоянок автомобілів. Аналогічна норма міститься у ст. 89 Водного кодексу України.
Відповідно до ст.88 Водного кодексу України з метою охорони поверхневих водних об»єктів від забруднення і засмічення та збереження їх водності вздовж річок, морів і навколо озер, водосховищ та інших водойм в межах водоохоронних зон виділяються земельні ділянки під прибережні захисні смуги, які встановлюються по обидва береги річок та навколо водойм уздовж урізу води ( у меженний період) шириною:
для малих річок, струмків і потічків, а також ставків площею менше 3 гектарів – 25 метрів;
для середніх річок, водосховищ на них, водойм, а також ставків площею понад 3 гектари – 50 метрів;
для великих річок, водосховищ на них та озер – 100 метрів.
Відповідно до висновку № 1048 від 04.07.03р. Державного управління екології та природних ресурсів в м.Києві розмір прибережної захисної смуги р. Десенки встановлюється такий же, як і для р. Десна, тобто 100м. Законних підстав для зменшення прибережної захисної смуги у зазначеному місці немає. Прибережна смуга використовуєтсья мешканцями житлового масиву «Троєщина» у рекреаційних цілях. Житловий масив «Троєщина» (350 тис.нас.) побудований на насипних землях, не має достатньої кількості місць загального відпочинку на воді, крім цієї ділянки.
Відповідно до ст. 18 Закону України “Про планування і забудову територій” при здійсненні планування і забудови територій на місцевому рівні врахування громадських інтересів полягає у визначенні потреби територіальної громади в територіях, необхідних для розташування, утримання об'єктів житлово-комунального господарства, соціальної, інженерно-транспортної інфраструктури, вирішення інших завдань забезпечення сталого розвитку населеного пункту.
Для врахування громадських і приватних інтересів виконавчі органи сільських, селищних, міських рад, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації в межах повноважень, визначених законом:
- оприлюднюють через засоби масової інформації рішення про затвердження містобудівної документації, місцевих правил забудови та змін до них, а також дають роз'яснення про їх зміст;
- інформують про правові, економічні та екологічні наслідки планування території, а також про порядок врахування законних інтересів та вимог власників або користувачів земельних ділянок, будівель і споруд, що оточують місце будівництва.
Згідно висновку № 1048 від 04.07.03р. Державного управління екології та природних ресурсів в м.Києві озеро Гнилуша в урочищі Синятки має площу водорозбору 1,9 га і згідно ст. 88 Водного кодексу України розмір прибережної захисної смуги 100м. Частина земельної ділянки, на якій передбачається розміщення комплексу знаходиться у прибережній захисній смузі озера Гнилуша.
Крім того, в межах відведеної земельної ділянки проходять лінії електропередач. Відповідно до ст. 112 Земельного кодексу України встановлюються охоронювані зони з обмеженнями на використання земельної ділянки:
а) навколо особливо цінних природних об'єктів, об'єктів культурної спадщини, гідрометеорологічних станцій тощо з метою охорони і захисту їх від несприятливих антропогенних впливів;
б) уздовж ліній зв'язку, електропередачі, земель транспорту, навколо промислових об'єктів для забезпечення нормальних умов їх експлуатації, запобігання ушкодження, а також зменшення їх негативного впливу на людей та довкілля, суміжні землі та інші природні об'єкти.
Згідно з правилами охорони електричних мереж, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України № 209 від 04.03.1997 в межах охоронних зон повітряних і кабельних ліній будівництво забороняється.
Крім того, в матеріалах справи відсутній позитивний висновок державної землевпорядної експертизи, що передбачено п.7 ст. 123 Земельного кодексу України та п.2.9 Порядку набуття права на землю юридичними особами та громадянами в м.Києві, затвердженого рішенням Київської міської ради № №313/1747 від 14.03.2002р.
Разом з тим, місцевим судом не було прийнято до уваги ту обставину, що висновком державної експертизи землевпорядної документації від 12.09.2008р. проект землеустрою відведення земельної ділянки ТОВ «Торговий Дім «Москва-Київ» для будівництва житлового мікрорайону між вул..Оноре де Бальзака та р. Десенка у Деснянському районі м.Києва визнано таким, що не відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам, оцінюється негативно та не погоджується.
Також колегія вважає за необхідне зазначити, що Рішенням Київської міської ради № 224-2/1098 від 27.11.2003 «Про внесення змін до рішень Київської міської ради» ТОВ «Інтеко-Буд» дозволено здійснити будівництво об»єктів житлового мікрорайону здійснити відповідно до загального проекту забудови земельної ділянки площею 90, 0 га на проспекті Генерала Ватутіна, між вул. Оноре де Бальзака та р. Десенкою у Деснянському районі м.Києва, а погодження контролюючих органів було надано лише на відведення 10 га земель ТОВ «Торговий Дім «Моска-Київ».
Відповідачем не надано суду доказів, які б підтверджували, що вищезазначене рішення прийнято відповідно до вимог ст. 123 ЗК України та Порядку набуття права на землю юридичними особами та громадянами в м.Києві (затвердженого рішенням Київської міської ради № №313/1747 від 14.03.2002р.), а також в матеріалах справи відсутні докази, які б підтверджували, що ТОВ «Ітеко-Буд» зверталось з клопотанням та відповідними документами до Київської міської ради про надання йому у користування земельної ділянки для будівництва житлового мікрорайону на проспекті Генерала Ватутіна, між вул. Оноре де Бальзака та р.Десенка у Деснянському районі м.Києва за рахунок земель запасу житлової та громадської забудови площею 90 га та докази того, що ТОВ «Ітеко-Буд» було отримано погодження відповідних контролюючих органів на відведення 90 га землі.
Згідно ст. 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов»язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та Законами України.
Враховуючи вищевикладене, колегія приходить до висновку, що оспорювані рішення Київської міської ради від 10.07.2003 року № 638-4/798 «Про надання і вилучення земельних ділянок та припинення права користування землею» яким затверджено проект відведення земельної ділянки та передано в короткострокову оренду на 5 років Товариству з обмеженою відповідальністю «Торговий Дім «Москва-Київ» земельну ділянку площею 10 га для будівництва житлового мікрорайону між вул. Оноре де Бальзака та р. Десенка у Деснянському районі міста Києва та рішення Київської міської ради № 224-2/1098 від 27.11.2003 «Про внесення змін до рішень Київської міської ради» прийняті з істотними порушеннями вимог чинного законодавства.
Статтями 33, 34 ГПК України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу, господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи, обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Відповідачем не надано суду належних доказів, які б спростовували вимоги позивача.
Оцінюючи вищенаведені обставини, колегія приходить до висновку, що рішення Господарського суду м. Києва не відповідає вимогам чинного законодавства, у зв'язку з чим апеляційне подання підлягає задоволенню.
Керуючись ст. ст. 99, 101, 103-105 ГПК України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційне подання Заступника прокурора м. Києва на рішення Господарського суду м. Києва від 02.02.2009р. у справі № 36/477 задовольнити.
Рішення Господарського суду м. Києва від 02.02.2009 року по справі № 36/477 скасувати.
Позовні вимоги задовольнити повністю.
Визнати недійсним рішення, прийняте Київською міською радою від 10.07.2003 року № 638-4/798 «Про надання і вилучення земельних ділянок та припинення права користування землею», яким затверджено проект відведення земельної ділянки та передано в короткострокову оренду на 5 років Товариству з обмеженою відповідальністю «Торговий Дім «Москва-Київ» земельну ділянку площею 10 га для будівництва житлового мікрорайону між вул. Оноре де Бальзака та р. Десенка у Деснянському районі міста Києва та рішення Київської міської ради № 224-2/1098 від 27.11.2003 «Про внесення змін до рішень Київської міської ради», яким внесено зміни до вищезазначеного рішення.
Стягнути з Київської міської ради (01001, м. Київ, вул. Хрещатик, 36 р/р 3541600100164 УДК у м. Києві код 22883143, МФО 820019) на користь ( Держаного бюджету України ( р/р 31110095700011 банк ГУ ДКУ у м. Києві УДК у Шевченківському районі м. Києва код банку 820019, код ЄДРПОУ 26077968) 85 грн. державного мита за подання позовної заяви та 42 грн. 50 коп. за подання апеляційної скарги. Видати наказ.
Стягнути з Київської міської ради (01001, м. Київ, вул. Хрещатик, 36 р/р 3541600100164 УДК у м. Києві код 22883143, МФО 820019) на користь Державного підприємства “Судовий інформаційний центр”(01021, м. Київ, вул. Липська, 18/5р/р 26000300036851 в АКБ “Форум”, МФО 322948 свідоцтво платника ПДВ № 100001802) 118 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення. Видати наказ.
Видачу наказів доручити Господарському суду м. Києва.
Матеріали справи № 36/477 повернути Господарському суду м. Києва.
Головуючий суддя
Судді
Суд | Київський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 07.04.2009 |
Оприлюднено | 05.05.2009 |
Номер документу | 3467468 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Київський апеляційний господарський суд
Отрюх Б.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні