24/217пн
донецький апеляційний господарський суд
Постанова
Іменем України
15.04.2009 р. справа №24/217пн
Донецький апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Запорощенка М.Д.
суддів Волкова Р.В. , Гези Т.Д.
за участю представників сторін:
від позивача:Карпенко А.А., арбітражний керуючий , ухвала від 08.10.07р.,
від відповідача:від третьої особи:Лисенко Л.М., дов. № 41 від 21.03.08р.Руденко О.І., дов. № 05/07.1-00062 від 19.01.09р.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргуМакіївської міської ради м.Макіївка
на рішення господарського суду
Донецької області
від22.12.2008 року
по справі№24/217пн (Новікова Р.Г.)
за позовомКолективного сільськогосподарського підприємства "Грузський" м.Макіївка
до
за участю третьої особи , яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на боці відповідачаРегіонального відділення Фонду державного майна України в Донецькій області м.ДонецькМакіївської міської ради м.Макіївка Донецької області
прозобов'язання відповідача розпорядитись державним майном, яке знаходиться на балансі КСП «Грузський», але не увійшло до статутного фонду підприємства-банкрута Маяк шляхом передачі майна до комунальної власності
В С Т А Н О В И В:
Рішенням господарського суду Донецької області від 22.12.2008р. у справі № 24/217пн позовні вимоги Колективного сільськогосподарського підприємства “Грузський”м. Макіївка до Регіонального відділення Фонду державного майна України по Донецькій області м. Донецьк за участю третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Макіївської міської ради м. Макіївка про зобов'язання відповідача розпорядитись державним майном, яке знаходиться на балансі КСП “Грузський”, але не увійшло до статутного фонду підприємства-банкрута розташованого за адресою –м. Макіївка, сел. Маяк шляхом передачі до комунальної власності майна задоволені частково.
Зобов'язано Регіональне відділення Фонду державного майна України по Донецькій області м. Донецьк (83000, м. Донецьк, вул. Артема, 97, ЄДРПОУ 13511245) розпорядитись державним майном, яке знаходиться на балансі КСП “Грузський”(86153, м. Макіївка, сел. Маяк, вул. Гризодубової, 1, ЄДРПОУ 00848144), але не увійшло до статутного фонду підприємства-банкрута розташованого за адресою –м. Макіївка, сел. Маяк шляхом передачі до комунальної власності наступного майна –клуб (інвентарний №1407 м. Макіївка, сел. Маяк); дитячі яслі (інвентарний №1403 м. Макіївка, сел. Маяк); мостовий перехід зі шляхами тривалістю 8,5км (інвентарний №89 м. Макіївка, сел. Маяк); водопровід (інвентарний №93 м. Макіївка, сел. Маяк); водовід (інвентарний №1417 м. Макіївка, сел. Маяк); лазня (інвентарний №1409), житлові будинки по вул. Гризодубова –буд. 2 кв.1 (інвентарний №1314), буд. 3 кв. 2 (інвентарний №1322), буд.6 кв. 1 (інвентарний №1315), буд.7 кв. 1 та 2 (інвентарний №1312), буд. 14 кв.1 (інвентарний №1310), буд. 18 кв. 1 (інвентарний №1305), буд. 33 кв. 1, 3, 4, 5 (інвентарний №1311), буд. 84 кв. 1, 2, 5 (інвентарний №1320); по вул. Долгорукова –буд. 18 кв. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 (інвентарний №1326), буд. 19 кв. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 (інвентарний №1325), буд. 20 кв. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 (інвентарний №1324), буд. 21 кв. 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8 (інвентарний №1326); по вул. Лунна - буд. 3 (інвентарний №1669); по вул. Урицького - буд. 19 кв. 1, 2, 4 (інвентарний №1291); по вул. Хліборобів - буд. 4. (інвентарний №1365), буд 7 (інвентарний №1707), буд. 13 кв. 2 (інвентарний №1371), буд. 15 кв. 1 (інвентарний №1371); по вул. Воровського - буд. 17 кв. 2 (інвентарний №1255), буд. 26 (інвентарний №1257), буд. 43 (інвентарний №1273), буд. 50 (інвентарний №1268); по вул. Ставропольська - буд. 51 кв. 1 (інвентарний №1297), , буд. 58 кв. 1 та 2 (інвентарний №1302), буд. 59 кв. 1 (інвентарний №1301), буд. 60 кв. 2 (інвентарний №1671), буд. 62 кв. 1, 2, 3, 4 (інвентарний №1670); по вул. Молодіжна - буд. 1 кв. 1 (інвентарний №1344), буд. 9 (інвентарний №1349), буд. 12. (інвентарний №1357); по вул. Феоктистова - буд. 3 кв. 2 (інвентарний №1380), буд. 4 (інвентарний №1379), буд. 5 кв. 2 (інвентарний №1980), буд. 7 кв. 1 (інвентарний №1376); по вул. Степна - буд. 4 кв. 2 (інвентарний №1391).
В іншій частині позову відмовлено.
Вищевказане рішення суду першої інстанції мотивується тим , що відповідно до підпункту «г»пункту 2 Положення про порядок передачі об'єктів права державної власності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1482 від 21.09.1998р., об'єктом передачі є державне майно, що не увійшло до статутного фонду господарських товариств, створених у процесі приватизації, корпоратизації. В даному випадку майно, про яке йдеться мова у позовних вимогах, належить саме до цієї категорії державного майна.
У задоволенні решти вимог відмовлено за недоведеністю, оскільки згідно наявних матеріалів певна спірного майна перебуває в приватній власності громадян і відповідач не може розпоряджатись цим майном.
Третя особа , Макіївська міська рада м.Макіївка Донецької області, не погоджуючись з рішенням господарського суду , звернулась з апеляційною скаргою про скасування рішення від 22.12.08р. по справі № 24/217пн , так як вважає , що судом не повністю з‘ясовані обставини справи та невірно застосовані норми матеріального та процесуального права. Посилається на те , що саме відповідачу законом надається право вибору способу розпорядження спірним майном: його приватизації, передачі в комунальну власність або його списання. Крім того , посилається на те , що суд не звернув увагу на надані сторонами та третьою особою докази , які підтверджують , що будівлі клубу , дитячого садку, бані , жилих будинків за адресами: вул. Молодіжна , 9, вул. Ставропольська , 58, вул. Долгорукова , 18 зруйновані , що підтверджується Актом обстеження об'єктів КСП «Грузький»від 10.07.07р. та актом повторної перевірки стану утримання , зберігання та використання державного майна. Вважає , що відповідно до п. 4 Порядку списання об'єктів державної власності , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.07р. № 1314 , закон зобов'язує відповідний орган списати майно , яке пошкоджене і відновленню не підлягає. При цьому , вважає , що суд всупереч нормам закону , самостійно визначив спосіб розпорядження державним майном , тим самим виконав функції , надані законом тільки державному органу приватизації.
Позивач , Колективне сільськогосподарське підприємство «Грузький»м.Макіївка в особі Арбітражного керуючого Карпенка А.А., у відзиві на апеляційну скаргу б/н від 23.03.09р. та представник позивача в засіданні суду зазначив , що вимоги , викладені в апеляційній скарзі підтримує частково , а саме в частині щодо дитячого садка та житлових будинків за адресами: вул. Ставропольська 58, вул. Долгорукого 18 , вул.. Молодіжна , 9. При цьому , зазначає , що будівлі бані та клубу не є зруйнованими.
Відповідач, Регіональне відділення Фонду Державного майна України по Донецькій області, у відзиві № 10-14-02450 від 12.03.09р. на апеляційну скаргу та представник відповідача в судовому засіданні вважає , що скаржник дійшов хибного висновку про те , що суд самостійно визначив спосіб розпорядження державним майном, тим самим виконав функції , надані законом тільки державному органу приватизації. Зауважив , що на теперішній час по відношенню до КСП «Грузький»порушено справу про банкрутство та відкрито ліквідаційну процедуру. Вважає, що відповідно до ст. 26 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом», законом визначений єдиний можливий спосіб розпорядження спірним майном –це передача його до комунальної власності і альтернативи такому способу у даному випадку немає. Просить суд рішення від 22.12.08р. у справі № 24/217пн залишити без змін.
Згідно зі ст. 101 Господарського процесуального кодексу України апеляційний господарський суд не зв‘язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.
Розглянувши матеріали справи, вислухавши пояснення повноважних представників сторін , що були присутні в судовому засіданні ,судова колегія встановила наступне.
Постановою господарського суду Донецької області у справі №33/65Б від 31.07.2003р. Колективне сільськогосподарське підприємство „Грузський” м. Макіївка було визнане банкрутом та відкрито ліквідаційну процедуру строком до 31.07.2004р.
В подальшому, строк ліквідаційної процедури продовжувався ухвалами господарського суду Донецької області у справі №33/65Б.
Відповідно до статті 26 Закону України “Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом” в ході ліквідаційної процедури визначається ліквідаційна маса, в яку включаються всі види майнових активів банкрута.
При проведенні інвентаризації було виявлене майно, яке знаходиться на балансі банкрута, але не увійшло до статутного фонду при приватизації і не може бути включено до ліквідаційної маси:
- клуб (інвентарний №1407 м. Макіївка, сел. Маяк);
- дитячі яслі (інвентарний №1403 м. Макіївка, сел. Маяк);
- мостовий перехід зі шляхами тривалістю 8,5км (інвентарний №89 м. Макіївка, сел. Маяк);
- водопровід (інвентарний №93 м. Макіївка, сел. Маяк);
- водовід (інвентарний №1417 м. Макіївка, сел. Маяк);
- лазня
- житлові будинки м. Макіївка, сел. Маяк:
- по вул. Гризодубова –буд. 2 кв.1 (інвентарний №1314), буд. 3 кв. 2 (інвентарний №1322), буд.6 кв. 1 (інвентарний №1315), буд.7 кв. 1 та 2 (інвентарний №1312), буд. 9 кв.3 (інвентарний №1318), буд. 14 кв.1 (інвентарний №1310), буд. 18 кв. 1 (інвентарний №1305), буд. 33 кв. 1, 3, 4, 5 (інвентарний №1311), буд. 84 кв. 1, 2, 5 (інвентарний №1320);
- по вул. Долгорукова –буд. 18 кв. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 (інвентарний №1326), буд. 19 кв. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 (інвентарний №1325), буд. 20 кв. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 (інвентарний №1324), буд. 21 кв. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 (інвентарний №1326);
- по вул. Лунна - буд. 3 (інвентарний №1669);
- по вул. Урицького - буд. 19 кв. 1, 2, 4 (інвентарний №1291);
- по вул. Хліборобів - буд. 4. (інвентарний №1365), буд 7 (інвентарний №1707), буд. 13 кв. 1 та 2 (інвентарний №1371), буд. 15 кв. 1 (інвентарний №1371), буд. 17 кв. 1 (інвентарний №1369);
- по вул. Воровського - буд. 17 кв. 2 (інвентарний №1255), буд. 26 (інвентарний №1257), буд. 43 (інвентарний №1273), буд. 50 (інвентарний №1268);
- по вул. Ставропольська - буд. 51 кв. 1 (інвентарний №1297), буд. 52 кв. 1 та 2 (інвентарний №1293), буд. 54 кв. 1 (інвентарний №1294), буд. 58 кв. 1 та 2 (інвентарний №1302), буд. 59 кв. 1 (інвентарний №1301), буд. 60 кв. 1 та 2 (інвентарний №1671), буд. 62 кв. 1, 2, 3, 4 (інвентарний №1670);
- по вул. Молодіжна - буд. 1 кв. 1 (інвентарний №1344), буд. 9 (інвентарний №1349), буд. 12. (інвентарний №1357);
- по вул. Феоктистова - буд. 3 кв. 2 (інвентарний №1380), буд. 4 (інвентарний №1379), буд. 5 кв. 2 (інвентарний №1980), буд. 7 кв. 1 (інвентарний №1376);
- по вул. Степна - буд. 4 кв. 2 (інвентарний №1391)
Листами №30 від 15.08.2007р. (т.1 а.с. 24) та №40 від 17.09.2007р. (т.1 а.с. 25) ліквідатор КСП «Грузський»повідомив відповідача про те, що за наслідками проведеної інвентаризації встановлено наступне –будівлі дитячого садка «Оленка», клубу та лазні зруйновані, житлові будинки №9 по вул. Молодіжна та №18 по вул. Довгорукова зруйновані, житловий будинок №58 по вул. Ставропольській згорів, а частина будинків та помешкань в будинках приватизовані. Тому позивач просив відповідача направити свого представника для участі в комісії зі списання зруйнованих та тих, що згоріли, об'єктів, які не увійшли до статутного фонду, але перебувають на балансі підприємства.
Листом №17-10531 від 01.10.2007р. (т.1 а.с. 26) відповідач повідомив про втрату чинності Положення про порядок списання державного майна, відсутність повноважень у Регіонального відділення Фонду державного майна України по Донецькій області повноважень з надання згоди на списання державного майна, що не увійшло до статутного фонду, але перебуває на балансі господарського товариства.
При цьому , зазначив , що за приписами житлового кодексу Української РСР прийняття рішення щодо списання шляхом ліквідації об'єктів державного житлового фонду належить до компетенції місцевих рад народних депутатів (їх виконавчих органів).
Позивач, Колективне сільськогосподарське підприємство „Грузський” м. Макіївка звернулося до Господарського суду Донецької області з позовом ( з урахуванням уточнень) до Регіонального відділення Фонду Державного майна України в Донецькій області м. Донецьк про зобов'язання відповідача розпорядитися майном, що знаходиться на балансі КСП «Грузський»м. Макіївка Донецької області, та не увійшло до статутного фонду, а саме: клуб –інвентарний №1407, м. Макіївка, с. Маяк; дитячі яслі –інвентарний №1403, м. Макіївка, с. Маяк; мостовий перехід, м. Макіївка, с. Маяк; водопровід - інвентарний №93, м. Макіївка, с. Маяк; водовід - інвентарний №1417, м. Макіївка, с. Маяк; лазня; дорога до залізниці; дорога до зернотоку; дорога до кормоцеху; дорога до мехцеху; силосні траншеї –2шт; житлові будинки м. Макіївка с. Маяк по вул. Гризодубова, 33, 18, 14, 84, 9, 7, 2, 3, 6, по вул. Довгорукова, 18, 19, 20, 21, по вул. Лунной, 2, 3, 6, по вул. Воровського, 15, 17, 50, 26, 43, по вул. Ставропольській, 22, 51, 52, 54, 58, 59, 60, 60а, 61, 62, по вул. Урицького, 17, 19, по вул. Хліборобів, 17, 15, 13, 20, 7, 4, по вул. Молодіжна, 1, 2-інвентарний №1346, 12, 9, 4, по вул. Феоктистова, 2, 3, 4, 5, 7, по вул. Степова, 4.
Рішенням господарського суду Донецької області від 05.03.2008р. в задоволенні позовних вимог відмовлено.
Постановою Донецького апеляційного господарського суду від 13.05.2008р. позовні вимоги були задоволені та зобов'язано Регіональне відділення Фонду державного майна України по Донецькій області м. Донецьк розпорядитись державним майном, яке знаходиться на балансі КСП «Грузський»м. Макіївка с. Маяк.
За наслідками касаційного провадження постановою Вищого господарського суд України від 29.07.2008р. скасовані попередні судові акти, справу направлено на новий розгляд. При цьому, в постанові було зазначено, що протягом судового провадження не встановлений правовий статус спірного майна та не визначено як саме Регіональне відділення Фонду держаного майна України по Донецькій області повинно розпорядитися спірним майном.
Під час нового розгляду справи , позивач надав до суду уточнення до позовної заяви від 20.10.2008р., в яких просив суд зобов'язати Регіональне відділення Фонду державного майна України по Донецькій області розпорядитись державним майном, яке знаходиться на балансі КСП «Грузський», але не увійшло до статутного фонду підприємства-банкрута розташованого за адресою –м. Макіївка, сел. Маяк шляхом передачі до комунальної власності наступного майна:
- клуб (інвентарний №1407 м. Макіївка, сел. Маяк);
- дитячі яслі (інвентарний №1403 м. Макіївка, сел. Маяк);
- мостовий перехід зі шляхами тривалістю 8,5км (інвентарний №89 м. Макіївка, сел. Маяк);
- водопровід (інвентарний №93 м. Макіївка, сел. Маяк);
- водовід (інвентарний №1417 м. Макіївка, сел. Маяк);
- лазня (інвентарний №1409)
- житлові будинки м. Макіївка, сел. Маяк:
- по вул. Гризодубова –буд. 2 кв.1 (інвентарний №1314), буд. 3 кв. 2 (інвентарний №1322), буд.4 кв. 1 та 4 (інвентарний №1317), буд.6 кв. 1 (інвентарний №1315), буд.7 кв. 1 та 2 (інвентарний №1312), буд. 9 кв.3 (інвентарний №1318), буд. 10 (інвентарний №1343), буд. 14 кв.1 (інвентарний №1310), буд. 18 кв. 1 (інвентарний №1305), буд. 19 кв. 2 (інвентарний №1303), буд. 33 кв. 1, 3, 4, 5 (інвентарний №1311), буд. 84 кв. 1, 2, 5 (інвентарний №1320);
- по вул. Шаталова –буд. 7 (інвентарний №1339), буд. 17 (інвентарний №1340), буд. 18 (інвентарний №1332);
- по вул. Мічуріна –буд. 1 (інвентарний №1279), буд. 14 кв. 1 (інвентарний №1280), буд. 15 кв.1 (інвентарний №1283);
- по вул. Долгорукова –буд. 15 кв. 1 та 2 (інвентарний №1329), буд. 18 кв. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 (інвентарний №1326), буд. 19 кв. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 (інвентарний №1325), буд. 20 кв. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 (інвентарний №1324), буд. 21 кв. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 (інвентарний №1326);
- по вул. Огородна - буд. 2 кв. 1 та 2 (інвентарний №1384);
- по вул. Лунна - буд. 3 (інвентарний №1669);
- по вул. Урицького - буд. 14 кв. 1 та 2 (інвентарний №1290), буд. 19 кв. 1, 2, 4 (інвентарний №1291);
- по вул. Хліборобів - буд. 2 (інвентарний №1363), буд. 3 (інвентарний №1364), буд. 4. (інвентарний №1365), буд. 13 кв. 1 та 2 (інвентарний №1371), буд. 15 кв. 1 (інвентарний №1371), буд. 17 кв. 1 (інвентарний №1369);
- по вул. Воровського - буд. 17 кв. 2 (інвентарний №1255), буд. 23 (інвентарний №1253), буд. 26 (інвентарний №1257), буд. 39 (інвентарний №1267), буд. 43 (інвентарний №1273), буд. 50 (інвентарний №1268);
- по вул. Ставропольська - буд. 51 кв. 1 (інвентарний №1297), буд. 52 кв. 1 та 2 (інвентарний №1293), буд. 54 кв. 1 (інвентарний №1294), буд. 57 кв. 1 (інвентарний №1298), буд. 58 кв. 1 та 2 (інвентарний №1302), буд. 59 кв. 1 (інвентарний №1301), буд. 60 кв. 1 та 2 (інвентарний №1671), буд. 62 кв. 1, 2, 3, 4 (інвентарний №1670);
- по вул. Молодіжна - буд. 1 кв. 1 (інвентарний №1344), буд. 5 (інвентарний №1353), буд. 7 (інвентарний №1351), буд. 12. (інвентарний №1357);
- по вул. Феоктистова - буд. 3 кв. 2 (інвентарний №1380), буд. 4 (інвентарний №1379), буд. 5 кв. 2 (інвентарний №1980), буд. 6 кв. 2 (інвентарний №1377), буд. 7 кв. 2 (інвентарний №1376);
- по вул. Степна - буд. 4 кв. 2 (інвентарний №1391)
Рішенням господарського суду Донецької області від 22.12.2008р. у справі № 24/217пн позовні вимоги Колективного сільськогосподарського підприємства “Грузський”м. Макіївка до Регіонального відділення Фонду державного майна України по Донецькій області м. Донецьк за участю третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Макіївської міської ради м. Макіївка про зобов'язання відповідача розпорядитись державним майном, яке знаходиться на балансі КСП “Грузський”, але не увійшло до статутного фонду підприємства-банкрута розташованого за адресою –м. Макіївка, сел. Маяк шляхом передачі до комунальної власності майна задоволені частково.
Зобов'язано Регіональне відділення Фонду державного майна України по Донецькій області м. Донецьк (83000, м. Донецьк, вул. Артема, 97, ЄДРПОУ 13511245) розпорядитись державним майном, яке знаходиться на балансі КСП “Грузський”(86153, м. Макіївка, сел. Маяк, вул. Гризодубової, 1, ЄДРПОУ 00848144), але не увійшло до статутного фонду підприємства-банкрута розташованого за адресою –м. Макіївка, сел. Маяк шляхом передачі до комунальної власності наступного майна –клуб (інвентарний №1407 м. Макіївка, сел. Маяк); дитячі яслі (інвентарний №1403 м. Макіївка, сел. Маяк); мостовий перехід зі шляхами тривалістю 8,5км (інвентарний №89 м. Макіївка, сел. Маяк); водопровід (інвентарний №93 м. Макіївка, сел. Маяк); водовід (інвентарний №1417 м. Макіївка, сел. Маяк); лазня (інвентарний №1409), житлові будинки по вул. Гризодубова –буд. 2 кв.1 (інвентарний №1314), буд. 3 кв. 2 (інвентарний №1322), буд.6 кв. 1 (інвентарний №1315), буд.7 кв. 1 та 2 (інвентарний №1312), буд. 14 кв.1 (інвентарний №1310), буд. 18 кв. 1 (інвентарний №1305), буд. 33 кв. 1, 3, 4, 5 (інвентарний №1311), буд. 84 кв. 1, 2, 5 (інвентарний №1320); по вул. Долгорукова –буд. 18 кв. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 (інвентарний №1326), буд. 19 кв. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 (інвентарний №1325), буд. 20 кв. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 (інвентарний №1324), буд. 21 кв. 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8 (інвентарний №1326); по вул. Лунна - буд. 3 (інвентарний №1669); по вул. Урицького - буд. 19 кв. 1, 2, 4 (інвентарний №1291); по вул. Хліборобів - буд. 4. (інвентарний №1365), буд 7 (інвентарний №1707), буд. 13 кв. 2 (інвентарний №1371), буд. 15 кв. 1 (інвентарний №1371); по вул. Воровського - буд. 17 кв. 2 (інвентарний №1255), буд. 26 (інвентарний №1257), буд. 43 (інвентарний №1273), буд. 50 (інвентарний №1268); по вул. Ставропольська - буд. 51 кв. 1 (інвентарний №1297), , буд. 58 кв. 1 та 2 (інвентарний №1302), буд. 59 кв. 1 (інвентарний №1301), буд. 60 кв. 2 (інвентарний №1671), буд. 62 кв. 1, 2, 3, 4 (інвентарний №1670); по вул. Молодіжна - буд. 1 кв. 1 (інвентарний №1344), буд. 9 (інвентарний №1349), буд. 12. (інвентарний №1357); по вул. Феоктистова - буд. 3 кв. 2 (інвентарний №1380), буд. 4 (інвентарний №1379), буд. 5 кв. 2 (інвентарний №1980), буд. 7 кв. 1 (інвентарний №1376); по вул. Степна - буд. 4 кв. 2 (інвентарний №1391).
В іншій частині позову відмовлено.
Перевіривши повноту встановлених судом першої інстанції обставин справи та правильність їх юридичної оцінки, заслухавши пояснення та доводи повноважних представників сторін , колегія суддів Донецького апеляційного господарського суду дійшов висновку про необґрунтованість апеляційної скарги, та відповідність оскарженого судового акта зі справи вимогам чинного законодавства з таких підстав.
Предметом позову є зобов'язання щодо передачі безоплатно у комунальну власність державного майна , що не увійшло до статутного фонду підприємства –банкрута Колективного сільськогосподарського підприємства «Грузький»м.Макіївка .
Відповідно до п. 8 ст. 31 Закону України "Про колективне сільськогосподарське підприємство" № 2114-ХІІ від 14.02.1992 (з наступними змінами та доповненнями) об'єкти соціальної сфери, житлового фонду, у тому числі незавершеного будівництва, а також внутрішньогосподарські меліоративні системи підприємств, що не підлягали паюванню в процесі реорганізації цих підприємств та передані на баланс підприємств-правонаступників, підлягають безоплатній передачі до комунальної власності в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
За приписами Закону України “Про управління об'єктами державної власності” №185-V від 21.09.2006р. об'єктами управління державною власністю, є зокрема, державне майно що перебуває на балансі господарських товариств і не увійшло до їх статутних фондів або залишилося після ліквідації підприємств та організацій, а суб'єктами управління об'єктами державної власності є, зокрема, Фонд державного майна України, міністерства та інші органи виконавчої влади.
Згідно з положеннями ст. 326 Цивільного кодексу України у державній власності є майно, у тому числі грошові кошти, яке належить державі Україна. Від імені та в інтересах держави Україна право власності здійснюють відповідно органи державної влади. Управління майном, що є у державній власності, здійснюється державними органами, а у випадках, передбачених законом, може здійснюватися іншими суб'єктами.
Як про це вірно встановлено судом першої інстанції та підтверджується наявними у справі документами майно, що було вилучено з вартості цілісного майнового комплексу було передане лише на баланс КСП "Грузький" та залишалося у державній власності.
Передача у комунальну власність державного майна, яке не увійшло до статутних фондів господарських товариств у процесі приватизації, але перебуває на їх балансі, здійснюється у порядку, визначеному Законом України "Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності", постановами Кабінету Міністрів України "Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності" №1482 від 21.09.1998р., "Про поетапну передачу до комунальної власності об'єктів соціальної інфраструктури, які належать суб'єктам підприємницької діяльності" №222 від 19.02.1996р. та "Про затвердження Положення про порядок передачі в комунальну власність загальнодержавного житлового фонду, що перебував у повному господарському віданні або в оперативному управлінні підприємств, установ та організацій" №891 від 06.11.1995р.
Пунктом 2 спільного наказу Фонду державного майна України та Міністерства економіки України №908/68 від 19.05.1999р. (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 24.06.1999р. за №414/3707) визначено , що норми Положення про управління державним майном, яке не увійшло до статутних фондів господарських товариств у процесі приватизації, але перебуває на їх балансі застосовуються також при здійсненні управління державним майном, яке не увійшло до статутних фондів колективних сільськогосподарських підприємств (КСП).
Відповідно до пункту 1.3 Положення про управління державним майном, яке не увійшло до статутних фондів господарських товариств у процесі приватизації, але перебуває на їх балансі, затвердженого спільним наказом Фонду державного майна України та Міністерства економіки України №908/68 від 19.05.1999р. (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 24.06.1999р. за №414/3707) управління державним майном, яке не увійшло до статутних фондів господарських товариств у процесі приватизації, але перебуває на їх балансі, полягає у виборі та забезпеченні уповноваженим органом (державні органи приватизації) способу та умов подальшого використання майна у межах чинного законодавства.
Способи управління державним майном, яке не увійшло до статутних фондів господарських товариств у процесі приватизації, але перебуває на їх балансі, є такими:
1) здійснення приватизації відповідно до Законів України "Про приватизацію
державного майна", "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)", "Про Державну програму приватизації" та інших нормативно-правових актів;
2) передача майна в оренду відповідно до Закону України "Про оренду державного
та комунального майна";
3) передача майна у комунальну власність у порядку, передбаченому Законом України "Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності";
4) передача майна в управління центральних та місцевих органів виконавчої влади у порядку, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 21.09.98 N 1482;
5) передача майна господарським товариствам на умовах договору схову;
6) відчуження державного майна, яке перебуває на балансі суб'єктів підприємницької діяльності недержавної форми власності, здійснюється в порядку передбаченому Положенням про порядок відчуження основних засобів, що є державною власністю, затвердженим наказом Фонду державного майна України від 30.07.1999 N 1477 зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 19.08.99 за N 573/3866.
Пунктом 1.4.1 Положення встановлено, що при визначенні способу управління попередньо аналізуються висновки інвентаризаційних комісій про результати інвентаризації державного майна, яке не увійшло до статутних фондів господарських товариств, але перебуває на їх балансі. Пріоритетним при обранні способу управління державним майном є спосіб його приватизації. Якщо відповідне державне майно не підлягає приватизації, то застосовуються наступні за черговістю способи управління, викладені у п.1.4.
Як вбачається з матеріалів справи до плану приватизації майна радгоспу “Грузський” (п.3.15) були включені об'єкти соціально-побутового призначення, в т.ч. спірні: дитячий садок, клуб, водопровід, водовід, дороги з твердим покриттям, лазня, об'єкти житлового фонду.
Пунктом 4.1 розділу ІV Плану передбачено, що об'єкти державного житлового фонду радгоспу приватизуються відповідно до Закону України “Про приватизацію державного житлового фонду”; згідно п. 4.2. дитячий садок, клуб, водопровід, дороги, лазні, які знаходяться на балансі радгоспу “Грузський” передаються згідно “Положення про порядок перетворення радгоспів і інших державних сільськогосподарських підприємств і організацій, що знаходяться в загальнодержавній власності, у колективні сільськогосподарські підприємства”, на баланс колективного сільськогосподарського підприємства безкоштовно, вартість майна зазначених об'єктів включається до статутного фонду.
Як про це вірно встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи , а саме акту оцінки вартості цілісного майнового комплексу від 10.10.1994р. із вартості майна цілісного майнового комплексу вилучалось майно на загальну суму 324013 тис. крб. (стр.12), з якого майно для якого встановлені пільги на суму 322364 тис. крб. (стр.12.1), об'єкти житлового фонду на суму 1649 тис. крб. (стр.12.3), що кореспондується з відомістю розрахунку вартості будівель, споруд та передавальних пристроїв станом на 01.09.1994р.
До об'єктів комунальної інфраструктури можуть бути віднесені будівлі, споруди та інженерне обладнання, які призначені для створення умов, сприятливих для життєдіяльності людини, у тому числі, забезпечення надання послуг населенню визначеної території.
Таким чином, судова колегія погоджується з висновком суду першої інстанції , що спірне майно належить до об'єктів комунальної інфраструктури і тому підлягає передачі в порядку, встановленому законодавством, до комунальної власності відповідної територіальної громади, а відповідач має повноваження по розпорядженню цим майном.
Житлові будинки , визначені позивачем у позовній заяві та уточненнях до неї , знаходяться на балансі позивача, що підтверджується актом оцінки вартості цілісного майнового комплексу КСП “Грузський” від 10.10.1994 (т.1 а.с.73-82) та планом приватизації від 28.11.1994, затвердженого наказом Донецького регіонального відділення Фонду державного майна України від 29.11.1994 (т.1 а.с.64-72).
Однак , як вбачається з матеріалів справи та вірно встановлено судом першої інстанції, деякі об'єкти, що є предметом судового розгляду знаходяться у приватній власності громадян , а саме буд. 9 кв.3 по вул. Гризодубова (інвентарний №1318), буд. 21 кв.2 по вул. Долгорукова (інвентарний №1326), буд. 13 кв. 1 по вул. Хліборобів (інвентарний №1371), буд. 17 кв. 1 по вул. Хліборобів (інвентарний №1369), буд. 52 кв. 1 та 2 по вул. Ставропольська (інвентарний №1293), буд. 54 кв. 1 по вул. Ставропольська (інвентарний №1294), буд. 60 кв. 1 по вул. Ставропольська (інвентарний №1671).
Таким чином , судова колегія погоджується з висновком суду першої інстанції стосовно того , що в цій частині позовні вимоги позивача до відповідача про зобов'язання відповідача розпорядитись державним майном є необґрунтованими та задоволенню не підлягають.
При цьому , слід зауважити , що з наданих Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Донецькій області документів не вбачається, що ним відносно спірного майна вчинені ті дії, що передбачені п. 1.4„Положення про управління державним майном, яке не увійшло до статутних фондів господарських товариств у процесі приватизації, але перебуває на їх балансі”, оскільки само по собі листування відповідача з Колективним сільськогосподарським підприємством «Грузький»м.Макіївка не доводить ні факту приватизації спірного майна , ані прийняття Регіональним відділенням відповідних до закону управлінських рішень , так як надані листи є лише свідоцтвом намірів.
Як вірно зазначив суд першої інстанції, зазначене майно у відповідності до Закону України “Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом ” не включається до ліквідаційної маси , а отже , позивач не має права розпоряджатися цим майном.
Статтею 25 Закону України “ Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом” ліквідатору не надані повноваження щодо вчинення дій для здійснення приватизації майна , яке не увійшло до статутного фонду підприємства - банкрута.
Суд першої інстанції зробив обґрунтований висновок про те, що відповідач є уповноваженим органом, щодо розпорядження державним майном, до компетенції якого належить вибір способу управління державним майном , яке не увійшло до статутного фонду позивача.
Щодо посилань скаржника на те , що суд всупереч нормам закону , самостійно визначив спосіб розпорядження державним майном , тим самим виконав функції , надані законом тільки державному органу приватизації , судова колегія вважає необхідним зазначити наступне.
По-перше, спосіб розпорядження державним майном був визначений позивачем в позовній заяві;
По-друге, позивач з моменту порушення відносно нього справи про банкрутство наділений спеціальний статусом , тому , в даному випадку слід застосовувати положення Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом».
Відповідно до статті 26 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом»№784-XIV від 30.06.1999р. усі види майнових активів (майно та майнові права) банкрута, які належать йому на праві власності або повного господарського відання на дату відкриття ліквідаційної процедури та виявлені в ході ліквідаційної процедури, включаються до складу ліквідаційної маси, за винятком об'єктів житлового фонду, в тому числі гуртожитків, дитячих дошкільних закладів та об'єктів комунальної інфраструктури, які в разі банкрутства підприємства передаються в порядку, встановленому законодавством, до комунальної власності відповідних територіальних громад без додаткових умов і фінансуються в установленому порядку.
Таким чином , судова колегія погоджується з твердженням Регіонального відділення Фонду державного майна України по Донецькій області стосовно того , що Законом визначений єдиний можливий спосіб розпорядження спірним майном –це передача його до комунальної власності і альтернативи такому способу у даному випадку немає.
Враховуючи викладене, судова колегія дійшла висновку, що рішення господарського суду по даній справі відповідає чинному законодавству, а мотиви, з яких надана заява про перевірку рішення не можуть бути підставою для його скасування.
Керуючись ст. ст. 99, 101,103,105 Господарського процесуального кодексу України суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Макіївської міської ради м.Макіївка Донецької області на рішення господарського суду Донецької області від 22.12.2008р. у справі № 24/217пн залишити без задоволення.
Рішення господарського суду Донецької області від 22.12.2008р. у справі № 24/217пн залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття. Постанову апеляційної інстанції може бути оскаржено до Вищого господарського суду України у касаційному порядку через апеляційний господарський суд.
Результати розгляду апеляційної скарги оголошенні в судовому засіданні.
Повний текст постанови підписаний 15.04.09р.
Головуючий М.Д. Запорощенко
Судді: Р.В. Волков
Т.Д. Геза
Суд | Донецький апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 15.04.2009 |
Оприлюднено | 07.05.2009 |
Номер документу | 3501195 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Донецький апеляційний господарський суд
Запорощенко М.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні