Дата документу: 07.11.2013 Справа №103/2515/13-а
ПОСТАНОВА
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
07 листопада 2013 року м. Бахчисарай, АРК
Бахчисарайський районний суд Автономної Республіки Крим у складі головуючого судді Нікіщенко М.І., при секретарі - Лагута С.В., за участю:
представників позивача - ОСОБА_1, М.О. директор, ОСОБА_1 довіреність б/н від 17.06.2011, ОСОБА_2, довіреність від 14.10.2013року;
третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - ОСОБА_3 - не з’явився
представників відповідача - ОСОБА_4, довіреність б/н від 16.08.2011, ОСОБА_5, посвідчення № 12;
представника третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ОСОБА_6, довіреність 02-26/1435 від 13.09.2012 року;
третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ОСОБА_7, НОМЕР_1, виданий Бахчисарайським РВ ГУ МВС України в Криму 25.05.1999, ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Бахчисарай адміністративну справу за позовом Фермерського господарства «Ластівка - Крим» до Красномацької сільської ради Бахчисарайського району АР Крим, треті особи - Бахчисарайська районна державна адміністрація АР Крим, ОСОБА_3, ОСОБА_8 про визнання протиправним та скасування рішення, -
ВСТАНОВИВ:
ФГ В«Ластівка-КримВ» звернулося до Бахчисарайського районного суду АРК з адміністративним позовом до Красномацької сільської ради Бахчисарайського району АРК, третя особа -Бахчисарайська районна державна адміністрація АРК про визнання противоправним та скасування рішення 19 сесії 5 скликання Красномацької сільської ради Бахчисарайського району АРК № 141-р від 24.09.2008 року.
Позовні вимоги мотивовано тим, що у лютому 1998 року ОСОБА_9 було виділено земельну ділянку площею 4,04 га для ведення фермерського господарства. Цього ж року було створено та зареєстровано фермерське господарство «Ластівка - Крим». В вересні 1999 року на підставі державного акту на право постійного користування землею суміжна земельна ділянка площею 0,7332 га була виділена ОСОБА_3 для ведення фермерського господарства. 05.01.2000 року між ФГ «Ластівка - Крим» та ОСОБА_3 укладено договір про спільне користування виділеної йому земельної ділянки. У 2005 році ОСОБА_3 звернувся з заявою в Бахчисарайську державну районну адміністрацію про вилучення його земельної ділянки, а ОСОБА_9 з заявою про виділення зазначеної земельної ділянки фермерському господарству«Ластівка - Крим». Але рішенням Красномацької сільської ради АР Крим № 141-р від 24.09.2008 року надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою по відводу земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_10 Вважає, що має пріоритетне право на отримання земельної ділянки, яка було в спільному користування з наступним виділенням йому для ведення фермерського господарства. Тому рішення сільської ради щодо надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою в користування іншій особі вважає протиправним и винесеним з порушенням чинного законодавства.
Ухвалою Бахчисарайського районного суду АРК від 18.05.2013 відкрите провадження в адміністративній справі № 103/2515/13-а.
Представники позивача у судове засідання з’явились на задоволенні позову наполягали, вважають, що рішення відповідача не відповідає вимогам земельного законодавства та підлягає скасуванню, додатково пояснили, що відповідач порушив обов’язкову вимогу щодо наявності переважного права ОСОБА_11 у наданні йому земельної ділянки № 291, яка увійшла до складу 2,0 га, що вказані у спірному рішенні, право постійного користування ОСОБА_3 на спірну земельну ділянку № 291 припинено без дотримання порядку припинення права постійного користування земельної ділянки, тобто без прийняття відповідного рішення.
Представники відповідача у судовому засіданні заперечували проти позову з посиланням
Представник третьої особи проти задоволення позову також заперечувала із посиланням на дотримання відповідачем вимог діючого на час виникнення спірних правовідносин законодавства України, додатково зазначила, що Тимчасовим порядком надання земельних ділянко у постійне користування і оренду, приватизації земельних ділянок громадянами, узгодженого Науково-технічною радою Республіканського комітету по земельним ресурсам АРК від 04.04.2002 було передбачено, що якщо при наданні земельних ділянок узгодження місця розташування земельної ділянки проводить райдерж адміністрація, то матеріали, доповнюються узгодженням сільської, селищної ради на території якої розташована земельна ділянка, запланована до вилученню Матеріали узгодження місця розташування об’єкту повинні містити викопіювання. У зв’язку із зазначеним тимчасовим порядком відповідачем було прийняте оскаржуване рішення. Також представник третьої особи посилалась на наявність розпорядження Бахчисарайської РДА АРК про вилучення земельної ділянки у ОСОБА_3 на території Красномацької сільської ради, відповідно до якого земельна ділянка площею 0,7332 га була передана до земель запасу Красномацької сільської ради; державний акт був зданий ОСОБА_3 до відділу земельних ресурсів Держкомзему України. Крім того представник посилається на постанову Окружного адміністративного суду АРК та постанову Севастопольської апеляційного адміністративного суду, якими визнана законність розпорядження Бахчисарайської районної державної адміністрації а АРК від 18.10.2010 № 1619.
Третя особа - ОСОБА_12 проти задоволення позову заперечував з посиланням на дотримання відповідачем ст. 118,151,33 ЗУ України при прийнятті оскаржуваного рішення, додатково зазначив, що проект щодо відведення земельної ділянки перебуває на завершальній стадії його розробки.
Суд, заслухавши пояснення представник сторін, третіх осіб, дослідивши та оцінивши докази в їх сукупності, дійшов висновку про задоволення позовних вимог, виходячи з наступного.
Судом встановлено, що згідно державного акту на право постійного користування на території Красномацької сільської ради АР Крим від 03.02.1998 року ОСОБА_11 надано землю для ведення селянського (фермерського) господарства площею 4,04 га (а.с.22). Суміжну земельну ділянку згідно державного акту постійного користування землею від 15.11.1999 року площею 0,7332 видано ОСОБА_3 (а.с. 23). Між ними укладено 05.01.2000 року договір про спільне користування земельною ділянкою по користуванню земельною ділянкою, яка належить ОСОБА_3 (а.с. 24). Згідно з актом обстеження земельної ділянки від 14.06.2005 року ОСОБА_3, вказана земельна ділянка використовується спільно з ОСОБА_11 (а.с. 25). Також це встановлено і актом обстеження земельної ділянки, яка використовується фермерським господарством «Ластівка - Крим» від 24.11.2010 року (а.с.26). Листом від 26.11.2010 року ОСОБА_13 звернувся до голови Красномацької сільської ради з проханням узгодити передачу у власність фермерському господарству «Ластівка - Крим» земельної ділянки площею 4,04 га та земельної ділянки, що орендується, площею 0,7332 га (а.с.28). З аналогічною заявою ОСОБА_9А звернувся 15.11.2010 року до голови Бахчисарайської міської ради АР Крим (а.с. 29). Але згідно з відповіді голови Бахчисарайської районної державної адміністрації АР Крим від 15.12.2010 року частка земельної ділянки, на яку претендує ОСОБА_13, накладається на земельну ділянку, на яку дано дозвіл на складання проекту землеустрою по відводу земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства громадянину ОСОБА_7, у зв’язку з чим надати її фермерському господарству «Ластівка - Крим» не виявляється можливим (а.с.30).
Відповідно до ст. 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю фізичних та юридичних осіб гарантується у конституційному порядку. Це право набувається і реалізується громадянами та юридичними особами виключно відповідно до закону.
Відповідно до п.34 ч.1 ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно до компетенції сільських, селищних, міських рад віднесено вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Відповідно до п.21 ч.1 ст.43 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» питання регулювання земельних відносин вирішуються виключно на пленарних засіданнях ради.
Відповідно до п.1 ст.59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Рішенням Красномацької сільської ради Бахчисарайського району АРК №141-р від 24.09.2008 року узгоджено складання проекту землеустрою по відводу земельної ділянки у власність для ведення селянського господарства ОСОБА_7 відповідно до його заяви від 27.09.2010 року (а.с.106). 27.09.2010 року Красномацькою сільською радою надіслано клопотання до Бахчисарайської районної державної адміністрації АР Крим про видачу розпорядження на виконання робіт по виготовленню проекту відводу земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_7 Розпорядженням Бахчисарайської районної державної адміністрації АРК № 1619 від 18.10.2010 року наданий дозвіл ОСОБА_14 на складення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтованою площею 1,5000 га у власність для ведення особистого селянського господарства із земель запасу Красномаксьої сільської ради; запропоновано проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки надати на затвердження Бахчисарайської районної державної адміністрації в АРК (а.с. 208). Постановою Бахчисарайського районного суду АРК від 27.10.2011 в адміністративній справі № 2а-7874/11/0170/22 у задоволені адміністративного позову Фермерського господарства «Ластівка-Крим» до Бахчисарайської районної державної адміністрації АРК, третя особи - ОСОБА_7, Краномацька сільська рада, ОСОБА_15 про визнання противоправною бездіяльність, спонукання до виконання певних дій, визнання противоправним та скасування розпорядження № 1619 від 18.09.2010 року відмовлено. Постановою Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 25.07.2012 в адміністративній справі № 2а-7874/11/0170/22 апеляційну скаргу ФГ «Ластівка-Крим» задоволено частково; постанову Окружного адміністративного суду АРК від 27.10.2011 у справі № 2а-7874/11/0170/22 скасовано; прийнято нове рішення, яким позов ФГ «Ластівка-Крим» задоволено частково; визнано противоправною бездіяльність Бахчисарайської районної державної адміністрації АРК щодо не розгляду заяви голови ФГ «Ластівка-Крим» від 15.11.2010 про надання у власність земельної ділянки площею 0,7332 га; зобов’язання Бахчисарайську районну державну адміністрацію АРК розглянути заяву ФГ «Ластівка-Крим» від 15.11.2010 про надання у власність земельної ділянки площею 0,7332 га у відповідності з законом, у решіт позову відмовлено.
Судом встановлено, що при прийнятті оскаржуваного рішення відповідач керувався нормами статей 12, 33, 78, 118, 121 розділом Х п. 12 Земельного кодексу України.
Частиною 3 ст. 2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноважень з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Отже «на підставі» означає, що суб’єкт владних повноважень повинний бути утворений у порядку, визначеному Конституцією та законами України та зобов’язаний діяти на виконання закону, за умов та обставин, визначених ним.
«У межах повноважень» означає, що суб’єкт владних повноважень повинен вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов’язків, встановлених законом.
«У спосіб» означає, що суб’єкт владних повноважень зобов’язаний дотримуватися встановленої законом процедури вчинення дії, і повинен обирати лише встановлені законом способи правомірної поведінки при реалізації своїх владних повноважень.
Суд з’ясовує, чи використане повноваження, надане суб’єкту владних повноважень, з належною метою; обґрунтовано, тобто вчинено через вмотивовані дії; безсторонньо, тобто без проявлення неупередженості до особи, стосовно якої вичиняється дія; добросовісно, тобто щиро, правдиво, чесно; розсудливо, тобто доцільно з точки зору законів логіки і загальноприйнятих моральних стандартів; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації, тобто з рівним ставленням до осіб; пропорційно та адекватно; досягнення розумного балансу між публічними інтересами та інтересами конкретної особи.
Спірні правовідносини регулюються нормами ЗК України у редакції, чинной на час прийняття оскаржуваного рішення, тобто із змінами, внесеними згідно із Законом України N 309-VI від 03.06.2008.
Відповідно до приписів ст. 12 ЗК України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: а) розпорядження землями територіальних громад; б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу;в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; г) вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; ґ) викуп земельних ділянок для суспільних потреб відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст; д) організація землеустрою; е) координація діяльності місцевих органів земельних ресурсів; е) здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства; ж) обмеження, тимчасова заборона (зупинення) використання земель громадянами і юридичними особами у разі порушення ними вимог земельного законодавства; з) підготовка висновків щодо вилучення (викупу) та надання земельних ділянок відповідно до цього Кодексу; и) встановлення та зміна меж районів у містах з районним поділом; і) інформування населення щодо вилучення (викупу), надання земельних ділянок; ї) внесення пропозицій до районної ради щодо встановлення і зміни меж сіл, селищ, міст; й) вирішення земельних спорів; к) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Згідно з положеннями ст. 33 ЗК громадяни України можуть мати на праві власності та орендувати земельні ділянки для ведення особистого селянського господарства. Використання земель особистого селянського господарства здійснюється відповідно до закону.
Нормами ст. 78 ЗК України передбачео, що право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками. Право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них.
Також приписами ч.6 ст. 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають заяву до відповідної районної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради за місцезнаходженням земельної ділянки. У заяві зазначаються бажані розміри та мета її використання.
Положеннями ч. 6 зазначеної статті ЗК України відповідна місцева державна адміністрація або сільська, селищна, міська рада розглядає заяву, а при передачі земельної ділянки фермерському господарству - також висновки конкурсної комісії, і в разі згоди на передачу земельної ділянки у власність надає дозвіл на розробку проекту її відведення.
Частиною 7 ст. 118 ЗК України проект відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян організаціями, які мають відповідні дозволи (ліцензії) на виконання цих видів робіт, у строки, що обумовлюються угодою сторін.
Відповідно до ч. 9 вищевказаної статті ЗК України проект відведення земельної ділянки погоджується з органом по земельних ресурсах, природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органами, органами архітектури і охорони культурної спадщини та подається на розгляд відповідних місцевої державної адміністрації або органу місцевого самоврядування. Районна, Київська чи Севастопольська міська державна адміністрація або сільська, селищна, міська рада у місячний строк розглядає проект відведення та приймає рішення про передачу земельної ділянки у власність.
Також у ч. 11 зазначеної статті ЗК України вказано, що у разі відмови органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення заяви без розгляду питання вирішується в судовому порядку.
Приписами пункту 12 Перехідних та Заключних положень ЗК України передбачено, що до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзаці третьому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.
Сторонами у ході судового розгляду визнаний факт знаходження земельної ділянки орієнтованою площею 2,0 га для ведення особистого селянського господарства із земель запасу Красномацької сільської ради, Бахчисарайського району, АРК щодо якої прийнято оскаржуване рішення за межами с. Красний Мак, тобто за межами населеного пункту, що також підтверджується матеріалами справи. У розумінні приписів пункту 12 Перехідних та Заключних положень ЗК України повноваження щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою (надання згоди на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, затвердження відповідного проекту,прийняття рішення про передачу земельної ділянки у власність тощо) має відповідний орган виконавчої влади - Бахчисарайська районна державна адміністрація АРК.
Отже, оскільки чинним на час виникнення спірних правовідносин земельним законодавством України, зокрема у статтях 33,118 ЗК України, передбачений вичерпаний перелік повноважень органу місцевого самоврядування з земельних питань, при цьому узгодження складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, яка знаходиться за межами населеного пункту, у власність та клопотання перед районної державної адміністрації про видачу розпорядження на виробництво робіт зі складання проекту відведення земельної ділянки до компетенції орану місцевого самоврядування на час прийняття оскаржуваного рішення не відносилось, суд дійшов висновку, що відповідач при прийнятті рішення № 141-р від 24.09.2008 р. вийшов за межі наданих йому повноважень, тобто недотримання відповідачем вимог ст. 19 Конституції України.
Також суд не приймає до уваги посилання представника Бахчисарайської районної державної адміністрації АРК щодо необхідності дотримання відповідачем положень Тимчасового порядку надання земельних ділянко у постійне користування і оренду, приватизації земельних ділянок громадянами, узгодженого Науково-технічною радою Республіканського комітету по земельним ресурсам АРК від 04.04.2002, оскільки зазначений Тимчасовий порядок не є нормативно-правовим актом (законом, підзаконним актом). При цьому зі змісту ст. 19 Конституції України слідує, що суб’єкт владних повноважень зобов’язаний дотримуватися встановленої законом процедури вчинення дії, і обирати лише встановлені законом способи правомірної поведінки при реалізації своїх владних повноважень .
Отже, оскільки рішення 19 сесії 5 скликання Красномацької сільської ради Бахчисарайського району АРК № 141-р від 24.09.2008 р. прийнято всупереч вимог ст. 19 Конституції України, ст. 33,118 Земельного кодексу України, позовні вимоги слід задовольнити, визнати зазначене рішення противоправним та скасувати.
Відповідно до положень ч. 1 ст. 94 КАС України якщо судове рішення ухвалене не на користь сторони, яка не є суб’єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України (або відповідного місцевого бюджету, якщо іншою стороною був орган місцевого самоврядування, його посадова чи службова особа).
Повний текст постанови складений відповідно до приписів ч. 3 ст. 160 КАС України 12.11.2013 року.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.11, ч.1 ст.41,94,99,100,167,183-2 КАС України,
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов Фермерського господарства «Ластівка - Крим» - задовольнити.
Визнати противоправним та скасувати рішення 19 сесії 5 скликання Красномацької сільської ради Бахчисарайського району АРК № 141-р від 24.09.2008 р. «Про дачу узгодження та клопотання перед РДА про видачу розпорядження на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_7»
Стягнути з місцевого бюджету Красномацької сільської ради Бахчисарайського району АРК на користь Фермерського господарства «Ластівка-Крим» (код з ЄДРПОУ 24875921) судовий збір у розмірі 107,30 грн.
Постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну частину постанови або справу розглянуто у порядку письмового провадження, постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі неподання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Апеляційна скарга подається до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через Бахчисарайський районний суд Автономної Республіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі проголошення вступної та резолютивної частини постанови або розгляду справи у порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Севастопольського апеляційного адміністративного суду.
Суддя:
Суд | Бахчисарайський районний суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 07.11.2013 |
Оприлюднено | 21.01.2014 |
Номер документу | 35163459 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Бахчисарайський районний суд Автономної Республіки Крим
Нікіщенко М. І.
Адміністративне
Бахчисарайський районний суд Автономної Республіки Крим
Нікіщенко М. І.
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Кондрак Наталя Йосифівна
Адміністративне
Бахчисарайський районний суд Автономної Республіки Крим
Нікіщенко М. І.
Адміністративне
Бахчисарайський районний суд Автономної Республіки Крим
Нікіщенко М. І.
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Кондрак Наталя Йосифівна
Адміністративне
Бахчисарайський районний суд Автономної Республіки Крим
Нікіщенко М. І.
Адміністративне
Бахчисарайський районний суд Автономної Республіки Крим
Нікіщенко М. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні