Постанова
від 15.11.2013 по справі 815/7376/13-а
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 815/7376/13-а

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 листопада 2013 року Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого по справі судді Бжассо Н.В.

за участю секретаря Музики І.О.

сторін:

представника позивача : Жолкін В.В., Доброход І.С. (за довіреністю)

представника відповідача Гайдук О.В. (за довіреністю)

представника третьої особи ТОВ «НВЦ «ЕКОНОМІНФОРМ» Хаскіна Г.В. (за довіреністю)

представника третьої особи ПАТ «Північтранс» Щербини Ю.І. (за довіреністю)

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі справу за адміністративним позовом Товариства з додатковою відповідальністю «ТРЕТІЙ АВТОБУСНИЙ ПАРК» до Одеської обласної державної адміністрації в особі Управління морегосподарського комплексу, транспорту та зв'язку Одеської обласної державної адміністрації в особі обласного конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників, треті особи на стороні відповідача без самостійних вимог на предмет спору, Товариство з обмеженою відповідальністю «НВЦ «ЕКОНОМІНФОРМ», Публічного акціонерного товариства «Північтранс» про визнання нечинним рішення та зобов'язання вчинити дії

ВСТАНОВИВ:

До суду надійшов адміністративний позов ТДВ «ТРЕТІЙ АВТОБУСНИЙ ПАРК», за результатом якого, після уточнення позовних вимог позивач просить: визнати протиправним та скасувати рішення Одеської обласної державної адміністрації в особі Управління морегосподарського комплексу, транспорту та зв'язку Одеської обласної державної адміністрації в особі Обласного конкурсного комітету з визначення перевізників на приміських, міжміських, внутрішньо обласних автобусних маршрутах загального користування від 18 жовтня 2013 року, оформлене протоколом № 33 про відкладення конкурсу з перевезення пасажирів на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування в Одеській області № 15Т Набережне - Одеса АС «Одеса-3»; № 58К м. Одеса (вул. Паустовського)- Комінтернівське АС; № 58С м. Одеса (вул. Паустовського) - Свердлове; зобов'язати Одеську обласну державну адміністрацію в особі Управління морегосподарського комплексу, транспорту та зв'язку Одеської обласної державної адміністрації в особі Обласного конкурсного комітету з визначення перевізників на приміських, міжміських, внутрішньо обласних автобусних маршрутах загального користування протягом десяти днів з дня набрання чинності рішення суду визначити переможця конкурсу з перевезення пасажирів на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування в Одеській області № 15Т Набережне - Одеса АС «Одеса-3»; № 58К м. Одеса (вул. Паустовського)- Комінтернівське АС; № 58С м. Одеса (вул. Паустовського) - Свердлове, відповідно до порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, що затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 03 грудня 2008 року № 1081, шляхом проведення підрахунку балів з використанням бальної системи оцінки пропозицій перевізників - претендентів, та під час підрахунку балів Товариства з додатковою відповідальністю «Третій автобусний парк» врахувати сумарну пасажиромісткість автобусів (не нижче ЄВРО-2), які взяті у лізинг Товариством з додатковою відповідальністю «Третій автобусний парк», згідно поданих Товариством з додатковою відповідальністю «Третій автобусний парк» документів на зазначений конкурс.

Заявлений адміністративний позов обґрунтований наступними доводами.

Як зазначає позивач, 18 жовтня 2013 року, згідно інформації, розміщеної у газеті «Одесские известия» № 96 (4515) від 05.09.2013 року організатором перевезень - Одеською обласною державною адміністрацією в собі Управління море господарського комплексу, транспорту та зв'язку облдержадміністрації, робочий орган - ТОВ «Науково-виробничий центр «Екоінформ», проведено конкурс з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, за об'єктами конкурсів: № 15Т Набережне - Одеса АС «Одеса-3»; 58К м. Одеса (вул. Паустовського) - Комінтернівське АС; 58С м. Одеса (вул. Паустовського)-Свердлове.

ТДВ «ТРЕТІЙ АВТОБУСНИЙ ПАРК» прийняло участь у вищевказаному конкурсі за вищезазначеними об'єктами, як перевізник-претендент.

ТДВ «ТТРЕТІЙ АВТОБУСНИЙ ПАРК» в анкеті до заяви про участь у конкурсі, було визначено сумарну пасажиромісткість автобусів (не нижче ЄВРО-2), які є власністю, співвласністю перевізника або взяті у лізінг.

Додатком № 3 до Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, що затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2008 року № 1081 регламентовано Перелік показників нарахування балів за системою оцінки пропозицій перевізників - претендентів, де одним із таких показників визначено сумарну пасажиромісткість автобусів (не нижче ЄВРО-2), які є власністю, спів власністю перевізника або взяті у лізінг для відповідного виду перевезень.

Позивач зазначає, що 18 жовтня 2013 року, Конкурсний комітет з визначення автомобільних перевізників, розглянувши пропозиції перевізників - претендентів прийняв рішення про відкладення конкурсу за вищевказаними об'єктами конкурсу.

Рішення про відкладення конкурсу було прийнято через зазначення позивачем у анкеті до заяви про участь у конкурсі пасажиромісткості автобусів взятих перевізником у оперативний лізинг, у зв'язку з чим конкурсному комітету знадобився час для ознайомлення з порядком укладення договорів лізингу, визначення різниці між договорами оперативного та фінансового лізингу та отримання відповідних роз'яснень, через що конкурс було відкладено на невизначений час.

Позивач вказує, що приймаючи рішення про відкладення конкурсу відповідач вийшов за межі своїх повноважень, оскільки порядком № 1081 не передбачена процедура відкладення конкурсу, крім того, позивач зазначає, що під час засідання конкурсного комітету, директором ТДВ «ТРЕТІЙ АВТОБУСНИЙ ПАРК», на підтвердження відомостей, зазначених в анкеті учасника конкурсу, було надано для огляду договір лізингу б\н від 19.09.2013 року.

Таким чином, позивач зазначає, що при проведенні конкурсу, під час нарахування балів, відповідач не прийняв сумарну пасажиромісткість автобусів (не нижче ЄВРО-2), які взяті перевізником у лізинг та оголосив відкладення конкурсу на не визначений термін, що не передбачено Законом України «Про автомобільний транспорт», Порядком проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2008 року № 1081, що й стало причиною звернення ТДВ «ТРЕТІЙ АВТОБУСНИЙ ПАРК» до суду з зазначеним позовом.

Позивач вважає свої законні права та інтереси порушеними та такими, що підлягають судовому захисту.

В ході судового розгляду представник позивача уточнені позовні вимоги підтримав та просив задовольнити.

Представник відповідача, Одеської обласної державної адміністрації в особі Управління морегосподарського комплексу, транспорту та зв'язку Одеської обласної державної адміністрації в особі обласного конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників, заявлений адміністративний позов не визнав, в задоволенні його просив відмовити, наполягаючи на законності дій Конкурсного комітету та їх обґрунтованості, підтримуючи доводи викладені в письмових запереченнях долучених до матеріалів справи.

Представник третьої особи, Товариство з обмеженою відповідальністю «НВЦ «ЕКОНОМІНФОРМ», заявлені позовні вимоги не визнав, в задоволенні їх просив відмовити, обґрунтовуючи свої заперечення наступними доводами. Як пояснив представник третьої особи, ТОВ «НВЦ «ЕКОНОМІНФОРМ» є робочим органом, який здійснював підготовку документів претендентів - перевізників для участі у конкурсі, ТДВ «ТРЕТІЙ АВТОБУСНИЙ ПАРК» був допущений до участі у конкурсі, оскільки поданий ним пакет документів, за своїм змістом відповідав встановленим умовам, разом з цим, під час проведення конкурсу, у конкурсного комітету виникли питання, стосовно правової природи договору лізингу наданого позивачем, у зв'язку з чим, жодного рішення прийнято не було, через необхідність узгодити правову позицію щодо оперативного лізингу з Міністерством інфраструктури, також під час конкурсу не дійшли до висновку, щодо правильності нарахування балів за договором лізингу, який був наданий позивачем під час конкурсу, у зв'язку з чим відкладення конкурсу до отримання відповіді з Міністерства інфраструктури було єдиним вірним рішенням, оскільки така практика існує та застосовується.

Представник третьої особи, ПАТ «Північтранс», заявлені позовні вимоги не визнав, в задоволенні їх просив відмовити, підтримуючи доводи, викладені відповідачем та ТОВ «НВЦ «ЕКОНОМІНФОРМ», крім того зазначив, що автобуси, які позивачем виставлені до участі у конкурсі належать ТОВ «Турист» та експлуатуються зазначеним товариством на інших маршрутах.

Суд, вислухавши сторони, дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, приходить до наступного висновку.

Як встановлено в ході розгляду справи, у газеті «Одесские известия» № 96 (4515) від 05.09.2013 року, було розміщено оголошення про проведення конкурсу з перевезення пасажирів на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування, а також умови його проведення.

Організатором перевезень виступила Одеська обласна державна адміністрація.

18 жовтня 2013 року Конкурсний комітет, розглянувши пропозиції перевізників - претендентів прийняв рішення про відкладення конкурсу за вищевказаними об'єктами конкурсу у зв'язку із неможливістю підрахунку балів з огляду на зазначення ТДВ «ТРЕИТІЙ АВТОБУСНИЙ ПАРК» в анкеті до заяви про участь у конкурсі сумарної пасажиромісткості автобусів (не нижче ЄВРО-2), які взяті у лізинг. На думку конкурсного комітету механізм нарахування балів перевізнику - претенденту, що передбачені діючим законодавством, не передбачає нарахування балів за пасажиромісткість автобусів взятих перевізником в оперативний лізинг.

Судом встановлено, що спірні правовідносини регулюються Законом України від 05.04.2001 року № 2344-ІІІ «Про автомобільний транспорт» та Порядком проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2008 року № 1081.

Згідно положень ст. 7 Закону України «Про автомобільний транспорт», організація пасажирських перевезень покладається: на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі території області (внутрішньо - обласні маршрути) - на Раду міністрів Автономної республіки Крим чи обласні держадміністрації.

Статтею 43 Закону України «Про автомобільний транспорт» передбачено, що визначення автомобільного перевізника на автобусному маршруті загального користування здійснюється виключно на конкурсних засадах.

Відповідно до положень ст. 44 Закону України «Про автомобільний транспорт», для підготовки та проведення конкурсу органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування утворюють конкурсний комітет, до складу якого входять представники відповідних органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, територіальних органів центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту, та територіальних органів Міністерства внутрішніх справ України, відповідальних за безпеку дорожнього руху, а також громадських організацій.

До конкурсного комітету не можуть входити представники суб'єктів господарювання - автомобільних перевізників, які є учасниками конкурсу або які діють на ринку перевезень пасажирів і можуть впливати на прийняття рішень комітету.

Для організації забезпечення і підготовки матеріалів для проведення засідань конкурсного комітету органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування на конкурсних умовах за договором залучають підприємство (організацію), що має фахівців та досвід роботи не менше трьох років з питань організації пасажирських перевезень. Конкурс проводиться із залученням представників відповідних органів виконавчої влади, а також представників громадських організацій. Залучене для проведення засідань конкурсного комітету підприємство (організація) готує матеріали щодо умов конкурсу, паспортів автобусних маршрутів, аналізу одержаних пропозицій та їх оцінки, договорів з переможцями конкурсу та інші матеріали.

Відповідно до положень ч. 12 п. 1 Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2008 року № 1081, визначено, що конкурсний комітет приймає рішення про недопущення до участі у конкурсі автомобільного перевізника, який подав до участі в конкурсі неналежним чином оформлені документи чи не в повному обсязі, а також такі, що містять недостовірну інформацію.

Пунктом 29 Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування,№ 1081, для участі у конкурсі, автомобільний перевізник подає на кожний об'єкт конкурсу окремо заяву за формою, визначеною згідно з додатками 1 або 2 і перелік документів, визначений у цьому пункті.

Згідно з п.29 Порядку № 1081, комплектність поданих документів перевіряє в міру їх надходження організатор.

Згідно із п. 37 Порядку № 1081 достовірність інформації, викладеної у заяві та документах, визначених пунктом 29 цього порядку, перевіряється організатором та/або робочим органом не пізніше ніж за два дні до дати проведення конкурсу.

Таким чином, судом встановлено, що ТДВ «ТРЕТІЙ АВТОБУСНИЙ ПАРК» було допущено до участі у конкурсі, оскільки подані ним документи були перевірені на предмет комплектності та достовірності.

За змістом порядку № 1081, організатор не володіє повноваженнями щодо витребування додаткових документів не передбачених Порядком, також організатор та/або робочий орган вповноважені перевірити достовірність інформації, що міститься у поданих документах, але разом з цим, не вповноважені надавати їм юридичну оцінку.

Відповідно до положень ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з додатком № 4 до Порядку № 1081 (Перелік показників нарахування балів за системою оцінки пропозицій перевізників - претендентів) одним із показників нарахування балів визначено сумарну пасажиромісткість автобусів (не нижче ЄВРО-2), які є власністю, співвласністю перевізника або взяті у лізинг для відповідного виду перевезень.

Відповідно до положень ст. 806 Цивільного Кодексу України, за договором лізингу одна сторона (лізінгодавець) передає або зобов'язується передати другій стороні (лізінгоодержувачеві) у користування майно, що належить лізингодавцю на праві власності і було набуте ним без попередньої домовленості із лізингоодержувачем (прямий лізинг), або майно, спеціально придбане лізингодавцем у продавця (постачальника) відповідно встановлених лізингоодержувачем специфікації та умов (непрямий лізинг), на певний строк і за встановлену плату (лізингові платежі).

Відповідно до ч.2 ст. 292 Господарського Кодексу України, залежно від особливостей лізингових операцій лізинг може бути двох видів - фінансовий чи оперативний.

З урахуванням викладеного аналізу чинного законодавства України, суд приходить до висновку, що додаток № 4 Порядку № 1081 містить термін «лізинг», без контексту його видів, у зв'язку з чим встановлювати який саме вид лізингу передбачений договорами перевізників - претендентів, не має загальної потреби.

Крім того, відповідач, як суб'єкт владних повноважень, у своїй діяльності, має керуватися виключно положеннями закону, у зв'язку з чим, прийняття рішень на підставі роз'яснень, що надаються листами міністерств, які не мають нормативно - правового характеру, є порушенням приписів ч. 2 ст. 19 Конституції України.

Згідно положень п. 36 Порядку № 1081, інформація про будь-яку зміну умов конкурсу повинна бути доведена до відома всіх перевізників-претендентів не менш як за 20 днів до дати проведення конкурсу, шляхом опублікування у засобах масової інформації, в яких було розміщено оголошення про конкурс.

Відповідно до положень п. 37 Порядку № 1081, достовірність інформації, викладеної у заяві та документах, визначених пунктом 29 цього порядку, перевіряється організатором та/або робочим органом не пізніше ніж за два дні до дати проведення конкурсу.

З урахуванням викладеного, суд приходить до висновку, що профільним законодавством проведення конкурсу визначено як безперервний процес, який реалізується завдяки ретельної підготовки документів претендентів робочим органом, у зв'язку з чим у компетенцію організатора конкурсу, робочого органу не входить оголошення перерв або відкладання конкурсів як таке, що не передбачене законом.

Відповідно до положень ч. 3 ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

За результатом розгляду справи, суд приходить до висновку, що відкладаючи на невизначений термін проведення конкурсу з причини отримання роз'яснень,щодо нарахування білів за взяті у оперативний лізинг автобуси, відповідач діяв в не в межах своєї компетенції та не в порядку, встановленому законом, що врегульовує ці питання, у зв'язку з чим заявлений адміністративний позов ТДВ «ТРЕТІЙ АВТОБУСНИЙ ПАРК» суд визнає обґрунтованим та таким, що підлягає задоволенню, з застосуванням при цьому положень ч. 1 ст. 267 КАС України, з метою гарантування реалізації судового захисту прав позивача, які суд визнав порушеними.

Керуючись ст.ст. 2, 7, 8, 9,11, 70, 71, 86, 159-164, 267 КАС України, суд,-

П О С Т А Н О В И В:

Задовольнити адміністративний позов Товариства з додатковою відповідальністю «ТРЕТІЙ АВТОБУСНИЙ ПАРК» до Одеської обласної державної адміністрації в особі Управління морегосподарського комплексу, транспорту та зв'язку Одеської обласної державної адміністрації в особі обласного конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників, треті особи на стороні відповідача без самостійних вимог на предмет спору, Товариство з обмеженою відповідальністю «НВЦ «ЕКОНОМІНФОРМ», Публічного акціонерного товариства «Північтранс» про визнання нечинним рішення та зобов'язання вчинити дії.

Визнати протиправним та скасувати рішення Одеської обласної державної адміністрації в особі Управління морегосподарського комплексу, транспорту та зв'язку Одеської обласної державної адміністрації в особі Обласного конкурсного комітету з визначення перевізників на приміських, міжміських, внутрішньо обласних автобусних маршрутах загального користування від 18 жовтня 2013 року, оформлене протоколом № 33 про відкладення конкурсу з перевезення пасажирів на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування в Одеській області № 15Т Набережне - Одеса АС «Одеса-3»; № 58К м. Одеса (вул. Паустовського)- Комінтернівське АС; № 58С м. Одеса (вул. Паустовського) - Свердлове.

Зобов'язати Одеську обласну державну адміністрацію в особі Управління морегосподарського комплексу, транспорту та зв'язку Одеської обласної державної адміністрації в особі Обласного конкурсного комітету з визначення перевізників на приміських, міжміських, внутрішньо обласних автобусних маршрутах загального користування визначити переможця конкурсу з перевезення пасажирів на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування в Одеській області № 15Т Набережне - Одеса АС «Одеса-3»; № 58К м. Одеса (вул. Паустовського)- Комінтернівське АС; № 58С м. Одеса (вул. Паустовського) - Свердлове, відповідно до порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, що затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 03 грудня 2008 року № 1081, шляхом проведення підрахунку балів з використанням бальної системи оцінки пропозицій всіх перевізників - претендентів, та під час підрахунку балів Товариства з додатковою відповідальністю «Третій автобусний парк» врахувати сумарну пасажиромісткість автобусів (не нижче ЄВРО-2), які взяті у лізинг Товариством з додатковою відповідальністю «Третій автобусний парк», згідно поданих Товариством з додатковою відповідальністю «Третій автобусний парк» документів на зазначений конкурс.

Відповідно до положень ч. 1 ст. 267 КАС України, зобов'язати Одеську обласну державну адміністрацію в особі Управління морегосподарського комплексу, транспорту та зв'язку Одеської обласної державної адміністрації в особі Обласного конкурсного комітету з визначення перевізників на приміських, міжміських, внутрішньо обласних автобусних маршрутах загального користування, подати у десятиденний строк, з дня набрання рішенням законної сили звіт про виконання судового рішення, в частині визначення переможця конкурсу з перевезення пасажирів на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування в Одеській області № 15Т Набережне - Одеса АС «Одеса-3»; № 58К м. Одеса (вул. Паустовського)- Комінтернівське АС; № 58С м. Одеса (вул. Паустовського) - Свердлове відповідно до порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, що затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 03 грудня 2008 року № 1081 шляхом проведення підрахунку балів з використанням бальної системи оцінки пропозицій всіх перевізників - претендентів.

Постанова може бути оскаржена до Одеського апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги через Одеський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Суддя Н.В.Бжассо

Задовольнити адміністративний позов Товариства з додатковою відповідальністю «ТРЕТІЙ АВТОБУСНИЙ ПАРК» до Одеської обласної державної адміністрації в особі Управління морегосподарського комплексу, транспорту та зв'язку Одеської обласної державної адміністрації в особі обласного конкурсного комітету з визначення автомобільних перевізників, треті особи на стороні відповідача без самостійних вимог на предмет спору, Товариство з обмеженою відповідальністю «НВЦ «ЕКОНОМІНФОРМ», Публічного акціонерного товариства «Північтранс» про визнання нечинним рішення та зобов'язання вчинити дії.

15 листопада 2013 року.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.11.2013
Оприлюднено19.11.2013
Номер документу35283303
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —815/7376/13-а

Ухвала від 16.12.2013

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Домусчі С.Д.

Ухвала від 06.07.2015

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Катаєва Е. В.

Ухвала від 05.03.2015

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 22.05.2015

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 05.03.2015

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 02.02.2015

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бжассо Н. В.

Ухвала від 15.10.2014

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Домусчі С.Д.

Ухвала від 06.12.2013

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Домусчі С.Д.

Ухвала від 24.10.2013

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бжассо Н. В.

Постанова від 15.11.2013

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бжассо Н. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні