cpg1251
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"07" листопада 2013 р. Справа № 922/516/13-г
Колегія суддів у складі: головуючий суддя Бондаренко В.П. , суддя Пелипенко Н.М. , суддя Тихий П.В.
при секретарі Шевцові Є.О.,
за участю представників:
прокурора - Маматов М.О., посвідчення № 009189 від 13.10.2012 р.;
1-го відповідача - не з'явився;
2-го відповідача - Тарасов А.В., довіреність б/н від 07.10.2013 р.;
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу другого відповідача (вх. № 2759Х/1-28) на рішення Господарського суду Харківської області від "21" травня 2013 року у справі № 922/516/13-г
за позовом Куп'янського міжрайонного прокурора, м. Куп'янськ Харківської області;
до
1) Куп'янської районної державної адміністрації, м. Куп'янськ Харківської області;
2) Приватного підприємства "Чухрай", м. Куп'янськ Харківської області;
про визнання незаконним та скасування розпорядження та визнання недійсним договору оренди земельної ділянки водного фонду, -
ВСТАНОВИЛА:
В лютому 2013 року Куп'янський міжрайонний прокурор в інтересах держави звернувся до Господарського суду Харківської області з позовною заявою до Куп'янської районної державної адміністрації та до ПП "Чухрай", в якій просив суд визнати незаконним та скасувати розпорядження голови Куп'янської районної державної адміністрації № 22 від 07.02.2002 р. "Про передачу в оренду земельної ділянки водного фонду приватному підприємцю Чухрай Сергію Олександровичу" та визнати недійсним договір оренди земельної ділянки водного фонду від 20.05.2003 р., укладений між першим та другим відповідачами.
В обґрунтування позовних вимог посилається на те, що перевіркою додержання вимог земельного законодавства при наданні в оренду земель водного фонду на території Куп"янського району Харківської області, проведеною в серпні 2012 р. Куп'янською міжрайонною прокуратурою, встановлено, що земельні ділянки водного фонду загальною площею 3,54 га та загальною площею 9,2 га, розташовані за межами населених пунктів Грушевської сільської ради Куп"янського району Харківської області, були передані в оренду на підставі Розпорядження голови Куп'янської райдержадміністрації від 07.02.2002 р. № 22 без розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, що суперечить ч. 1 ст. 123 Земельного кодексу України (в редакції станом на 01.01.2002 р.), ст. 15 Закону України "Про оренду землі" та ч. 2 ст. 19 Конституції України.
Рішенням Господарського суду Харківської області від 21.05.2013 р. у справі № 922/516/13-г (колегія суддів у складі: головуючий суддя Жельне С.Ч., суддя Присяжнюк О.О., суддя Лаврова Л.С.) позовні вимоги задоволені повністю. Визнано незаконним та скасовано розпорядження голови Куп'янської районної державної адміністрації № 22 від 07.02.2002 р. та визнано недійсним договір оренди земельної ділянки водного фонду від 20.05.2003 р., укладений між Куп"янською районною державною адміністрацією Харківської області та ПП "Чухрай".
Другий відповідач, ПП "Чухрай", звернувся до Харківського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій вважає рішення суду першої інстанції незаконним та необґрунтованим, прийнятим з порушенням норм матеріального і процесуального права, просить рішення скасувати, та прийняти нове рішення. В обґрунтування апеляційної скарги зазначає, що відповідно до ч. 5 ст. 15 Закону України «Про оренду землі» (в редакції, чинній на момент укладення договору), надання земельної ділянки в оренду без зміни її цільового призначення, межі якої визначені в натурі здійснюється без розроблення проекту її відведення. В матеріалах справи міститься кадастровий план наданих йому в оренду земельних ділянок, що свідчить про встановлення меж цих земельних ділянок в натурі. Посилається на правомірність дій Куп"янської райдержадміністрації Харківської області при передачі в користування спірних земельних ділянок.
Ухвалою Харківського апеляційного господарського суду від 09.09.2013 р. апеляційну скаргу другого відповідача прийнято до провадження та призначено до розгляду на 08.10.2013 р., запропоновано прокурору та першому відповідачу надати відзиви на апеляційну скаргу.
В судовому засіданні 08.10.2013 р. оголошено перерву до 15.10.2013 р.
Ухвалою Харківського апеляційного господарського суду від 15.10.2013 р., з метою повного та всебічного розгляду справи, відкладено розгляд справи на 07.11.2013 р.
Представники апелянта в судових засіданнях підтримали апеляційну скаргу у повному обсязі.
Прокурор у відзиві на апеляційну скаргу від 14.10.2013 р. вх. № 9758 та в судових засіданнях не погодився з доводами апелянта, вважає їх необґрунтованими, просить відмовити у задоволенні апеляційної скарги, а рішення суду першої інстанції залишити без змін.
Перший відповідач, Куп'янська районна державна адміністрація, у письмових поясненнях від 08.10.2013 р. вх. № 9569 та його представник в судовому засіданні 08.10.2013 р. погодились з доводами, викладеними в апеляційній скарзі, вважають рішення суду першої інстанції незаконним та необґрунтованим, прийнятим з порушенням норм матеріального і процесуального права, просять рішення скасувати, та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позову у повному обсязі.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення в судових засіданнях прокурора та представників відповідачів, дослідивши доводи апеляційної скарги в межах вимог, передбачених ст. 101 Господарського процесуального кодексу України, перевіривши повноту встановлення судом першої інстанції обставин справи та доказів на їх підтвердження, а також правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, колегія суддів Харківського апеляційного господарського суду дійшла висновку про наявність підстав для задоволення апеляційної скарги, виходячи з наступного.
Згідно з ч.ч. 1, 4 ст. 59 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на момент укладення договору), землі водного фонду можуть перебувати у державній, комунальній та приватній власності. Громадянам та юридичним особам органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування із земель водного фонду можуть передаватися на умовах оренди земельні ділянки прибережних захисних смуг, смуг відведення і берегових смуг водних шляхів, а також озера, водосховища, інші водойми, болота та острови для сінокосіння, рибогосподарських потреб, культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних і туристичних цілей, проведення науково-дослідних робіт тощо.
Відповідно до ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України (в редакції, яка була чинною на момент укладення договору оренди), громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.
Відповідно до ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України (в редакції, яка була чинною на момент укладення договору оренди), передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Відповідно до пункту "а" ст. 17 Земельного кодексу України, п. 2 ч. 1 ст. 21 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" (в редакціях, які були чинними на момент укладення договору оренди), до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить розпорядження землями державної власності в межах, визначених Земельним кодексом України.
Відповідно до ст. 5 Закону України "Про оренду землі" (в редакції, яка була чинною на момент укладення договору оренди), орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у державній власності, є районні, обласні, Київська і Севастопольська міські державні адміністрації, Рада міністрів Автономної Республіки Крим та Кабінет Міністрів України у межах їх повноважень. Рішення про надання в оренду земельних ділянок зазначені органи державної влади приймають при попередньому погодженні цих питань на сесіях відповідних рад.
Відповідно до ч. 3 ст. 122 Земельного кодексу України (в редакції, яка була чинною на момент укладення договору оренди), районні державні адміністрації на їх території надають земельні ділянки із земель державної власності у постійне користування юридичним особам у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для: а) сільськогосподарського використання; б) ведення водного господарства; в) будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо).
Як свідчать матеріали справи, Розпорядженням Голови Куп'янської районної державної адміністрації № 22 від 07.02.2002 р. (із змінами, внесеними Розпорядженням Голови Куп'янської районної державної адміністрації № 49 від 13.03.2003 р. - а.с. 169)), на підставі ст.ст. 59-61, 93, 124, п. 12 розділу Х Перехідних положень Земельного кодексу України, Закону України "Про оренду землі", ПП «Чухрай» передано в оренду строком на 25 років земельні ділянки із земель водного фонду: 1) загально площею 3,54 га, у т.ч. під водою - 0,92 га, гідротехнічними спорудами - 0,13 га, та прибережною захисною смугою - 2,49 га, яка знаходиться біля с. Благодатівка Грушівської сільської ради Куп"янського району Харківської області, для риборозведення та організації відпочинку населення Грушівської сільської ради (том 1 а.с. 28); 2) загально площею 9,2 га, у т.ч. під водою - 3,31 га, гідротехнічними спорудами - 0,32 га, та прибережною захисною смугою - 5,57 га, яка знаходиться біля с. Благодатівка Грушівської сільської ради Куп"янського району Харківської області, для риборозведення та організації відпочинку населення Грушівської сільської ради (а.с. 28).
На підставі розпорядження № 22 від 07.02.2002 р. (із змінами, внесеними Розпорядженням Голови Куп'янської районної державної адміністрації № 49 від 13.03.2003 р.) між Куп'янською районною державною адміністрацією (орендодавець) та ПП «Чухрай» (орендар) укладено договір оренди земельної ділянки водного фонду від 20.05.2003 р., який посвідчений державним нотаріусом Куп'янської державної нотаріальної контори Гречук Є.О. та зареєстрований в реєстрі за № 1-1370 (а.с. 13-18, 169).
Згідно 1-го розділу договору оренди земельної ділянки водного фонду від 20.05.2003 р., орендодавець передав, а орендар прийняв, в оренду:
1. Земельну ділянку із земель водного фонду загальною площею 9,2 га, у т.ч. під водою - 3,31 га, гідротехнічними спорудами - 0,32 га, та прибережною захисною смугою - 5,57 га, яка знаходиться біля с. Благодатівка Грушівської сільської ради Куп"янського району Харківської області, згідно з планом землекористування, що додається.
На вказаній земельній ділянці розташований ставок № 1 - глуха земляна гребля довжиною 145,0 м; ширина гребеня греблі 5,0 м, 8,0 м та максимальна висота греблі 5,35 м; водоскидна споруда - три сталевих труби діаметром d=400 мм, довжиною 10,0 м; водоспуск - сталева труба діаметром d=250 мм; фактична пропускна спроможність водоскидної споруди - 0,28 м.куб./сек.; повний об'єм водойми - 69,00 тис. м.куб.
Грошова оцінка наданої в оренду земельної ділянки із земель водного фонду загальною площею 9,2 га складає 87530,27 грн., з розрахунку грошової оцінки 1 га ріллі по Харківській області - 9514,16 грн., з урахуванням коефіцієнту індексації сільгоспугідь - 2,465.
2. Земельну ділянку із земель водного фонду загальною площею 3,54 га, у т.ч. під водою - 0,92 га, гідротехнічними спорудами - 0,13 га, та прибережною захисною смугою - 2,49 га, яка знаходиться біля с. Благодатівка Грушівської сільської ради Куп"янського району Харківської області, згідно з планом землекористування, що додається.
На вказаній земельній ділянці розташований ставок № 2 - глуха земляна гребля довжиною 90,0 м; ширина гребеня греблі 5,0 м, 8,0 м та максимальна висота греблі 4,70 м; водоскидна споруда - сталева труба діаметром d=400 мм, довжиною 14,0 м; водоспуск - сталева труба діаметром d=250 мм; фактична пропускна спроможність водоскидної споруди - 1,08 м.куб./сек.; повний об'єм водойми - 12,40 тис. м.куб.
Грошова оцінка наданої в оренду земельної ділянки із земель водного фонду загальною площею 3,54 га складає 33680,13 грн., з розрахунку грошової оцінки 1га ріллі по Харківській області - 9514,16 грн., з урахуванням коефіцієнту індексації сільгоспугідь - 2,465.
Сторони передбачили, що земельні ділянки передаються в оренду по акту прийому-передачі, який оформляється в строк не пізніше семи днів з моменту набуття чинності даного договору.
Відповідно до п. 2.1. договору оренди земельної ділянки водного фонду від 20.05.2003 р., земельні ділянки передаються в оренду з метою риборозведення.
Відповідно до п. 2.2 договору оренди земельної ділянки водного фонду від 20.05.2003 р., цей договір укладено строком на 25 років, починаючи з дати його реєстрації.
Згідно п. 2.3. договору оренди земельної ділянки водного фонду від 20.05.2003 р., орендна плата за обидві земельні ділянки складає 484,37 грн. на рік, та вноситься орендарем у вигляді та розмірах:
- 0,6 % від грошової оцінки земельної ділянки під водою (за земельну ділянку загальною площею 9,2 га - 188,95 грн.; за земельну ділянку загальною площею 3,54 га - 52,52 грн;)
- 0,3% від грошової оцінки земельної ділянки під гідротехнічними спорудами, будівлями та прибережною смугою (за земельну ділянку загальною площею 9,2 га - 168,12 грн.; за земельну ділянку загальною площею 3,54 га - 74,78 грн.).
У розмір орендної плати не входить податок на землю.
Колегія суддів апеляційної інстанції не погоджується з твердженням Куп'янського міжрайонного прокурора про те, що межа спірної земельної ділянки водного фонду встановлена не була, тому Куп"янська райдержадміністрація Харківської області вказану земельну ділянку повинна була передати в оренду виключно на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, зважаючи на таке.
Згідно ч. 1 ст. 85 Водного кодексу України (в редакції на момент укладення договору), порядок надання земель водного фонду в користування та припинення права користування ними встановлюється земельним законодавством.
Відповідно до ч. 5 ст. 15 Закону України "Про оренду землі" (в редакції станом на момент укладення спірного договору оренди землі), надання земельної ділянки в оренду без зміни її цільового призначення, межі якої визначені в натурі, здійснюється без розроблення проекту її відведення.
Згідно ч. 3 ст. 85 Водного кодексу України (в редакції на момент укладення договору) та Порядку користування землями водного фонду, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 13.05.1996 р. № 502, у тимчасове користування за погодженням з постійними користувачами земельні ділянки прибережних захисних смуг, смуг відведення та берегових смуг водних шляхів можуть надаватися підприємствам, установам, організаціям, об'єднанням громадян, релігійним організаціям, громадянам України, іноземним юридичним та фізичним особам для сінокосіння, рибогосподарських потреб, культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних і туристичних цілей, а також для проведення науково-дослідних робіт.
Основою для встановлення меж є дані земельно-кадастрової документації.
Тобто для передання в оренду земельної ділянки водного фонду відповідачу потрібно було встановити межі цієї ділянки.
В матеріалах справи міститься Технічна документація по інвентаризації та оформленню права користування земельною ділянкою водного фонду на території Грушівської сільської ради Куп"янського району Харківської області, у т.ч. кадастровий план спірної земельної ділянки водного фонду, плани встановлення меж та Акти погодження межі земельної ділянки, що свідчить про встановлення меж вказаної земельної ділянки під час передання її в оренду.
Таким чином, Куп'янською районною державною адміністрацією було передано в користування ПП «Чухрай» земельної ділянки водного фонду з дотриманням норм Земельного кодексу України, в межах повноважень у сфері земельних відносин, тому підстави для скасування Розпорядження Голови Куп'янської районної державної адміністрації № 22 від 07.02.2002 р. "Про передачу в оренду земельної ділянки водного фонду приватному підприємству «Чухрай»" відсутні.
Статтею 152 Земельного кодексу України серед способів захисту прав на земельні ділянки передбачено визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.
Статтею 20 Господарського кодексу України визначено, що одним із способів захисту порушених прав суб'єктів господарювання є, зокрема, визнання повністю або частково недійсними актів органів державної влади та органів місцевого самоврядування, актів інших суб'єктів, що суперечать законодавству, ущемляють права та законні інтереси суб'єкта господарювання.
Статтею 16 Цивільного кодексу України серед способів захисту цивільних прав та інтересів судом визначено визнання незаконним рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади та органу місцевого самоврядування.
Згідно зі статтею 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Зважаючи на ці норми, відсутні підстави для визнання незаконним та скасування розпорядження голови Куп'янської районної державної адміністрації № 22 від 07.02.2002 р.
Оскільки договір оренди земельної ділянки укладається на виконання рішення органу місцевого самоврядування чи виконавчої влади, то без скасування такого рішення у встановленому законом порядку відсутні правові підстави для визнання недійсним відповідного договору оренди земельної ділянки.
За таких обставин, враховуючи норми чинного законодавства щодо визнання недійсними договорів та Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 р. № 6 (з врахуванням змін), відсутні підстави для задоволення вимоги про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки водного фонду від 20.05.2003 р., укладеного між Куп'янською районною державною адміністрацією та ПП «Чухрай» на виконання Розпорядження Голови Куп'янської районної державної адміністрації № 22 від 07.02.2002 р.
Таким чином, місцевий господарський суд, приймаючи оскаржуване рішення, неповністю дослідив обставини, які мають значення для справи, порушив норми матеріального та процесуального права, а тому колегія суддів апеляційної інстанції дійшла висновку, що вказане рішення підлягає скасуванню з прийняттям нового судового рішення про відмову у задоволенні позову.
Враховуючи викладене та керуючись статтями ст.ст. 99, 101, п. 2 ст. 103, п.п. 1, 3, 4 ч. 1 ст. 104, ст. 105 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів Харківського апеляційного господарського суду, одностайно, -
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу другого відповідача задовольнити.
Рішення Господарського суду Харківської області від "21" травня 2013 року у справі № 922/516/13-г скасувати.
Прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.
Дана постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена протягом двадцяти днів до Вищого господарського суду України через Харківський апеляційний господарський суд.
Повний текст постанови складено та підписано 12.11.2013 року.
Головуючий суддя Бондаренко В.П.
Суддя Пелипенко Н.М.
Суддя Тихий П.В.
Суд | Харківський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 14.11.2013 |
Оприлюднено | 20.11.2013 |
Номер документу | 35316322 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Харківський апеляційний господарський суд
Пелипенко Н.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні