ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 листопада 2013 року о/об 17 год. 19 хв.Справа № 808/8604/13-а м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Прасова О.О. при секретарі Шаповаловій К.І., розглянувши у місті Запоріжжі у порядку письмового провадження адміністративну справу
за поданням Бердянської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Запорізькій області
до Приватного підприємства «Терра-Інк»
про зупинення видаткових операцій на рахунках платника податків,
ВСТАНОВИВ:
Бердянська об'єднана державна податкова інспекція Головного управління Міндоходів у Запорізькій області (далі - заявник або Бердянська ОДПІ) звернулася з поданням до Приватного підприємства «Терра-Інк» (далі - ПП «Терра-Інк») про зупинення видаткових операцій на рахунках ПП «Терра-Інк».
Подання обґрунтовується тим, що 29.10.2013 Бердянською ОДПІ направлено до ПП «Терра-Інк» податкову вимогу №201-11 від 03.10.2013 на суму 10236 грн. 99 коп. податкового боргу з податку на землю. 15.10.2013 Бердянською ОДПІ направлено до ПП «Терра-Інк» поштою лист за вих.№5965/10/08-22-11 про необхідність у п'ятиденний термін з дня отримання листа надати інформацію про визначення ліквідних активів для складання акту опису активів, на які буде розповсюджено право податкової застави. Проте, впродовж п'яти днів з моменту отримання 01.11.2013 вказаного листа ПП «Терра-Інк» не надано витребуваних документів. Податковим керуючим відповідно до п.89.4 ст.89 Податкового кодексу України складено акт №4 від 06.11.2013 відмови платника податків від опису майна у податкову заставу. Бердянська ОДПІ посилаючись на приписи пп.20.1.32 п.20.1 ст.20, п.87.2 ст.87, п.89.4 ст.89, п.95.3 ст.95 Податкового кодексу України вважає, що 06.11.2013 виникло право на звернення до суду з поданням про зупинення видаткових операцій на рахунках ПП «Терра-Інк».
Представник позивача подав до суду клопотання про розгляд справи у порядку письмового провадження, на задоволенні подання наполягає.
Представник ПП «Терра-Інк» повідомлений належним чином про час, місце та дату судового засідання у судове засідання не прибув. Факсимільним зв'язком подав до суду повідомлення про незгоду з поданням та вимогами Бердянської ОДПІ.
Відповідно до ч.1 ст.41 КАС України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Згідно з ч.8 ст.183-3 КАС України розгляд подання відбувається за участю органу доходів і зборів, що його вніс, та платника податків, стосовно якого його внесено. Неявка сторін у судове засідання не перешкоджає розгляду подання.
З'ясувавши обставини справи та перевіривши їх доказами, суд приходить до висновку про не можливість задоволення подання з наступних підстав.
Згідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців ПП «Терра-Інк» зареєстровано як юридична особа за адресою: 72312, Запорізька область, м.Мелітополь, вул.Фрунзе, буд.29, офіс.24. ПП «Терра-Інк» має ідентифікаційний код 32533649.
Згідно Довідки про взяття на облік платника податків (Форма №4-ОПП) ПП «Терра-Інк» (код за ЄДРПОУ 32533649) узято на облік Мелітопольською ОДПІ 20.06.2003 за №3911.
Наявність податкового боргу ПП «Терра-Інк» по земельному податку з юридичних осіб Бердянська ОДПІ підтверджує наданою до суду Податковою декларацією з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2013 рік, обліковою карткою відповідача, згідно якої станом на 06.11.2013 рахується недоїмка по земельному податку з юридичних осіб у сумі 20489 грн. 36 коп.
Доказів погашення вказаного податкового боргу на день судового розгляду справи ПП «Терра-Інк» до суду не надало.
З метою забезпечення виконання платником податків своїх обов'язків, визначених цим Кодексом, майно платника податків, який має податковий борг, передається у податкову заставу (п.88.1 ст.88 Податкового кодексу України).
Відповідно до п.95.1 ст.95 Податкового кодексу України контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.
Як вказано у пп.14.1.155 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України, податкова застава - це спосіб забезпечення сплати платником податків грошового зобов'язання та пені, не сплачених таким платником у строк, визначений цим Кодексом. Податкова застава виникає на підставах, встановлених цим Кодексом. У разі невиконання платником податків грошового зобов'язання, забезпеченого податковою заставою, орган стягнення у порядку, визначеному цим Кодексом, звертає стягнення на майно такого платника, що є предметом податкової застави.
Як зазначено у пп.89.1.1 п.89.1 ст.89 Податкового кодексу України, право податкової застави виникає у разі: несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов'язання, самостійно визначеної платником податків у податковій декларації, - з дня, що настає за останнім днем зазначеного строку.
За змістом подання, доданих до нього документів, вимоги Бердянської ОДПІ ґрунтуються несплатою ПП «Терра-Інк» податкових зобов'язань, визначених Податковою декларацією з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2013 рік.
Відповідно до абз.1 п.89.2 ст.89 Податкового кодексу України з урахуванням положень цієї статті право податкової застави поширюється на будь-яке майно платника податків, яке перебуває в його власності (господарському віданні або оперативному управлінні) у день виникнення такого права і балансова вартість якого відповідає сумі податкового боргу платника податків, крім випадків, передбачених пунктом 89.5 цієї статті, а також на інше майно, на яке платник податків набуде прав власності у майбутньому.
При цьому, Бердянською ОДПІ не надано доказів з'ясування наявності у ПП «Терра-Інк» автомобільного транспорту (в органах МВС України), цінних паперів, грошових коштів на банківських рахунках, нерухомого майна (у Держреєстраційній службі Міністерства юстиції України) тощо.
Як зазначено у п.89.3 ст.89 Податкового кодексу України, майно, на яке поширюється право податкової застави, оформлюється актом опису. До акта опису включається ліквідне майно, яке можливо використати як джерело погашення податкового боргу. Опис майна у податкову заставу здійснюється на підставі рішення керівника контролюючого органу, яке пред'являється платнику податків, що має податковий борг. Акт опису майна, на яке поширюється право податкової застави, складається податковим керуючим у порядку та за формою, що затверджені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику. Відмова платника податків від підписання акта опису майна, на яке поширюється право податкової застави, не звільняє такого платника податків від поширення права податкової застави на описане майно. У такому випадку опис здійснюється у присутності не менш як двох понятих.
Відповідно до п.2.1 «Порядку застосування податкової застави органами податкової служби», затвердженого наказом Міністерства фінансів України №1273 від 11.10.2011, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 23.11.2011 за №1339/20077 (далі - «Порядок застосування податкової застави органами податкової служби»), опис майна у податкову заставу здійснюється на підставі рішення про опис майна у податкову заставу (додаток 1). Таке рішення приймається керівником органу державної податкової служби і надається платнику податків, що має податковий борг.
Жодних доказів прийняття керівником Бердянської ОДПІ рішення про опис майна у податкову заставу (додаток 1) та пред'явлення/надання його платнику податків, який має податковий борг, до суду не надано.
Таким чином, Бердянською ОДПІ не додержано вимог п.89.3 ст.89 Податкового кодексу України, п.2.1 «Порядку застосування податкової застави органами податкової служби».
Відповідно до п.59.1 ст.59 Податкового кодексу України у разі коли платник податків не сплачує узгодженої суми грошового зобов'язання в установлені законодавством строки, контролюючий орган надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення.
Стягнення коштів та продаж майна платника податків провадяться не раніше ніж через 60 календарних днів з дня надіслання (вручення) такому платнику податкової вимоги (п.95.2 ст.95 Податкового кодексу України).
Згідно з п.1.12 «Порядку застосування податкової застави органами податкової служби» повідомлення про виникнення права податкової застави міститься у податковій вимозі, яка надсилається платнику податків відповідно до вимог статті 59 розділу II Кодексу.
Як з'ясовано судом, Бердянською ОДПІ лише 29.10.2013 направлено до ПП «Терра-Інк» податкову вимогу №201-11 від 03.10.2013 на суму 10236 грн. 99 коп. податкового боргу з податку на землю.
Разом з цим, лист за вих.№5965/10/08-22-11 про необхідність надання інформації про визначення ліквідних активів для складання акту опису активів, на які буде розповсюджено право податкової застави Бердянською ОДПІ направлено до ПП «Терра-Інк» поштою 15.10.2013, тобто, ще до надіслання податкової вимоги №201-11 від 03.10.2013, що є порушенням процедури встановленої наведеними нормами законодавства.
Згідно з пп.19-1.1.21 п.19-1.1 ст.19 Податкового кодексу України контролюючі органи виконують такі функції: організовують роботу та здійснюють контроль за застосуванням арешту майна платника податків, що має податковий борг, та/або зупинення видаткових операцій на його рахунках у банку.
Підставою для складення податковим керуючим Білоконь О.М. Акту про перешкоджання платником податків виконанню повноважень податковим керуючим №4 від 06.11.2013 та Акту відмови платника податків від опису майна у податкову заставу№4 від 06.11.2013 є ненадання ПП «Терра-Інк» інформації та документів для складання акту опису активів у податкову заставу.
Водночас, відповідно до п.89.4 ст.89 Податкового кодексу України у разі якщо платник податків не допускає податкового керуючого для здійснення опису майна такого платника податків у податкову заставу та/або не подає документів, необхідних для такого опису, податковий керуючий складає акт відмови платника податків від опису майна у податкову заставу. Контролюючий орган звертається до суду щодо зупинення видаткових операцій на рахунках платника податків, заборону відчуження таким платником податків майна та зобов'язання такого платника податків допустити податкового керуючого для опису майна у податкову заставу. Зупинення видаткових операцій на рахунках платника податків та заборона відчуження таким платником податків майна діють до дня складення акта опису майна платника податків у податкову заставу податковим керуючим або акта про відсутність майна, що може бути описано у податкову заставу, або погашення податкового боргу в повному обсязі. Податковий керуючий не пізніше робочого дня, що настає за днем складення цих актів, зобов'язаний надіслати банкам, іншим фінансовим установам, а також платнику податків рішення про складення актів, яке є підставою для поновлення видаткових операцій та скасування заборони на відчуження майна.
Судом досліджено лист Бердянської ОДПІ за вих.№5965/10/08-22-11 від 15.10.2013 «Про виділення майна у податкову заставу», в якому зазначено про необхідність ПП «Терра-Інк» самостійного визначення переліку ліквідних активів із зазначенням балансової вартості (розмір якої повинен дорівнювати сумі податкового боргу), а також підтвердження наявності на балансі підприємства основних засобів, визначених у податкову заставу, для складання акту опису активів, на які буде розповсюджено право податкової застави.
Майно, на яке поширюється право податкової застави, оформлюється актом опису (п.89.3 ст.89 Податкового кодексу України).
Забороняється витребування документів від платника податків будь-якими посадовими (службовими) особами контролюючих органів у випадках, не передбачених цим Кодексом (п.85.1 ст.85 Податкового кодексу України).
Як зазначено у п.85.2 ст.85 Податкового кодексу України платник податків зобов'язаний надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів у повному обсязі всі документи, що належать або пов'язані з предметом перевірки. Такий обов'язок виникає у платника податків після початку перевірки.
Вимоги, викладені Бердянською ОДПІ у листі за вих.№5965/10/08-22-11 від 15.10.2013 «Про виділення майна у податкову заставу» суперечать змісту абз.1 п.89.2 ст.89, п.89.4 ст.89 Податкового кодексу України, оскільки платник податків повинен подавати документи, необхідні для такого опису, а не самостійно визначати майно, яке б підлягало такому опису (фактично здійснювати функції органу доходів і зборів).
Крім того, Бердянською ОДПІ у листі за вих.№5965/10/08-22-11 від 15.10.2013 «Про виділення майна у податкову заставу» вказано про необхідність ПП «Терра-Інк» виділити майно у податкову заставу у п'ятиденний термін з дня отримання цього листа.
Відповідно до поштового відправлення ПП «Терра-Інк» отримало лист Бердянської ОДПІ за вих.№5965/10/08-22-11 від 15.10.2013 «Про виділення майна у податкову заставу» - 01.11.2013.
При цьому, подання по даній справі Бердянською ОДПІ подано до суду 06.11.2013, тобто до спливу встановленого у вказаному листі п'ятиденного терміну.
З подання та доданих у його обґрунтування документів не вбачається не виконання або ухилення від виконання ПП «Терра-Інк» приписів листа Бердянської ОДПІ за вих.№5965/10/08-22-11 від 15.10.2013 «Про виділення майна у податкову заставу».
Відповідно до пп.20.1.32 п.20.1 ст.20 Податкового кодексу України контролюючі органи мають право звертатися до суду, якщо платник податків перешкоджає виконанню податковим керуючим повноважень, визначених цим Кодексом, щодо зупинення видаткових операцій на рахунках платника податків шляхом накладення арешту на цінні папери та/або кошти та інші цінності такого платника податків, що знаходяться в банку (крім операцій з видачі заробітної плати та сплати податків, зборів, єдиного внеску, а також визначених контролюючим органом грошових зобов'язань платника податків, погашення податкового боргу), та зобов'язання такого платника податків виконати законні вимоги податкового керуючого, передбачені цим Кодексом.
Як зазначено у ч.1 ст.11 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
У ст.19 Конституції України зазначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст.71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
З урахуванням зазначеного, суд вважає, що подання Бердянської ОДПІ не може бути задоволене.
Відповідно до ч.4 ст.94 КАС України у справах, в яких позивачем є суб'єкт владних повноважень, а відповідачем фізична чи юридична особа, судові витрати, здійснені позивачем, з відповідача не стягуються.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.11, 17, 71, 94, 158-163 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
У задоволенні подання відмовити у повному обсязі.
Постанова суду першої інстанції набирає законної сили у строк та порядок визначений ст.ст.167, 186, 254 КАС України.
Постанова суду першої інстанції оскаржується у строк та порядок встановлений ст.ст.167, 186 КАС України.
Постанова виготовлена у повному обсязі 11.11.2013.
Суддя О.О. Прасов
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.11.2013 |
Оприлюднено | 21.11.2013 |
Номер документу | 35347472 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні