Справа № 2-а-1708/08
Справа № 2-а-1708/08
Категорія статобліку 49
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ
АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 грудня 2008 року Кіровоградський окружний
адміністративний суд
у складі: головуючого - судді Ясенової Т.І.
при
секретарі - Турік Л.С.
за участю сторін:
позивача:
ОСОБА_1;
представників відповідача: ОСОБА_2., довіреність
№40-98/2 від 22.12.2008р.ОСОБА_3, довіреність №2314/12 від 22.12.2008р.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду
в м.Кіровограді справу за адміністративним позовомОСОБА_1 до управління праці
та соціального захисту населення Петрівської районної державної адміністрації
Кіровоградської області про зобов'язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з адміністративним позовом до
управління праці та соціального захисту населення Петрівської районної
державної адміністрації Кіровоградської області, в якому просить зобов'язати
відповідача виплатити йому
2492 грн. недоплаченої суми щорічної разової грошової допомоги до 05
травня за
2008 рік.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на
те, що він є інвалідом війни ІІІ групи, і у відповідності до ч.5 ст.13 Закону
України „Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту” має право
на щорічну разову грошову допомогу до 05 травня в розмірі 2842
грн., однак, в 2008 році відповідач ухилився від виконання цього Закону,
провівши йому виплату допомоги в сумі
350 грн.
В судовому засіданні позивач підтримав позовні вимоги в
повному обсязі із зазначених підстав.
Представник відповідача в судовому засіданні позовні
вимоги не визнав, посилаючись на те, що пунктом 20 розділу ІІ Закону України
„Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких
законодавчих актів України” внесено зміни до ч.5 ст.13 Закону України „Про
статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту”, згідно яких щорічна
разова допомога до 05 травня інвалідам війни виплачується у розмірах, які
визначаються Кабінетом Міністрів України в межах бюджетних призначень,
встановлених Законом „Про державний бюджет України”.
Постановою Кабінету Міністрів України №183 від
12.03.2008р. „Про розміри разової грошової допомоги, що виплачується в 2008
році відповідно до Законів України „Про статус ветеранів війни, гарантії їх
соціального захисту” та „Про жертви нацистських переслідувань”, передбачено, що
у 2008 році виплата разової грошової допомоги інвалідам війни ІІІ групи
здійснюється в розмірі 350 грн.
Відповідно до ст.87 Бюджетного кодексу України видатки
на державні програми щорічної разової грошової допомоги ветеранам Великої
Вітчизняної Війни здійснюються у встановленому порядку за рахунок наявних
надходжень до загального фонду державного бюджету в межах обсягів призначень,
передбачених в Державному бюджеті України.
Виходячи з існуючих можливостей, держава гарантує
виплату щорічної разової допомоги до 05 травня в розмірі, встановленому в
Постанові Кабінету Міністрів України №183 від 12.03.2008р. „Про розміри разової
грошової допомоги, що виплачується в 2008 році відповідно до
Законів України „Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту” та
„Про жертви нацистських переслідувань”.
Отже, управління праці та соціального захисту населення
Петрівської районної державної адміністрації, будучи розпорядником коштів при
здійсненні своїх повноважень не може виходити за межі бюджетних призначень, визначених
Державним бюджетом України, так як це передбачено ст.23 Бюджетного кодексу
України
Суд, дослідивши доводи сторін, письмові докази, вважає,
що позовні вимоги підлягають задоволенню, виходячи з наступних підстав.
Судом встановлено, щоОСОБА_1перебуває на обліку в
управлінні праці та соціального захисту населення Петрівської районної
державної адміністрації, як інвалід Великої Вітчизняної Війни ІІІ групи та
згідно Закону України „Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального
захисту” в 2008 році отримав щорічну разову грошову допомогу у розмірі 350
грн., що підтверджується довідкою №1408/12 від 25.06. 2008р. (а.с. 15).
Згідно тієї ж довідки розмір грошової допомоги визначено
відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України №183 від 12.03.2008р. „Про
розміри разової грошової допомоги, що виплачується в 2008 році” ”.
Відповідно до ч.5 ст.13 Закону України „Про статус
ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту” щорічно до 05 травня
інвалідам війни ІІІ групи виплачується разова грошова допомога у розмірі семи
мінімальних пенсій за віком.
Згідно ст.17 того ж Закону фінансування витрат,
пов'язаних з введенням в дію
цього Закону, здійснюється за
рахунок коштів державного
та місцевого бюджетів.
Статтею 17 - 1 Закону України „Про статус ветеранів
війни, гарантії їх соціального захисту” встановлено, що щорічну виплату разової
грошової допомоги до 05 травня в розмірах, передбачених статтями
12-16 цього Закону,
здійснюють органи праці та
соціального захисту населення
через відділення зв'язку або через
установи банків (шляхом
перерахування на особовий рахунок отримувача) пенсіонерам
- за місцем отримання пенсії, а особам, які не є пенсіонерами, - за
місцем їх проживання чи одержання грошового утримання.
Згідно пп.2 п.20 розділу II Закону України „Про
Державний бюджет України на 2008
рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України” від
28.12.2007р. №107-VI, ч.5 ст.13
Закону України „Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту”
викладено в новій редакції, згідно якої,
щорічно до 05 травня інвалідам
війни виплачується разова
грошова допомога у розмірах, які
визначаються Кабінетом Міністрів України
в межах бюджетних
призначень, встановлених законом про Державний бюджет України.
Рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008
року №10-рп/2008 пп.2 п.20 розділу
II Закону України „Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення
змін до деяких законодавчих актів України” визнано неконституційним.
Статтею 152 Конституції України встановлено, що закони,
інші правові акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними,
втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність.
Пунктом шостим
резолютивної частини рішення Конституційного Суду України від 22 травня 2008
року №10-рп/2008 визнано, що рішення Конституційного Суду України у цій справі
має преюдиціальне значення для судів загальної юрисдикції при розгляді ними
позовів у зв'язку з правовідносинами, які виникли внаслідок дії положень Закону
України „Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до
деяких законодавчих актів України”, визнаних неконституційними.
Відповідно до ст.17 - 1 Закону України „Про статус
ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту” особи, які не отримали
разової грошової допомоги до 05 травня, мають
право звернутися за
нею та отримати
її до 30 вересня відповідного
року, в якому здійснюється виплата допомоги.
Отже, з 22 травня 2008 року інвалідам війни ІІІ групи
поновлено право на отримання щорічної разової грошової допомоги до 05 травня у
розмірі семи мінімальних пенсій за віком.
Проте, відповідачем будь - яких дій на виконання
зазначеного рішення Конституційного Суду України та ч.5 ст.13 Закону України
„Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту” не вжито, щорічна
разова грошова допомога виплачена позивачу не в повному обсязі.
Посилання відповідача на те, що щорічна разова грошова
допомога інвалідам війни має виплачуватись у розмірах, установлених Постановою
Кабінету Міністрів України №183 від 12.03.2008р. „Про розміри разової грошової
допомоги, що виплачується в
2008 році відповідно до Законів України „Про статус ветеранів війни,
гарантії їх соціального захисту” та „Про жертви нацистських переслідувань”,
зокрема інвалідам
ІІІ групи - 350 грн., є безпідставним, виходячи з наступних підстав.
Відповідно до ч.3 ст.22 Конституції України при
прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних не допускається звуження
змісту та обсягу існуючих прав і свобод.
Пільги, компенсації, гарантії є видом соціальної
допомоги і необхідною складовою конституційного права на достатній життєвий
рівень, тому звуження підзаконним актом змісту та обсягу права, наданого
Законом України „Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту”,
є безпідставним.
Крім того, Постановою Кабінету Міністрів України „Про
розміри разової грошової допомоги, що виплачується в 2008 році відповідно до
Законів України „Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту”
та „Про жертви нацистських переслідувань” встановлено конкретні розміри виплат
у визначеній сумі, що суперечить вимогам Закону України „Про статус ветеранів
війни, гарантії їх соціального захисту”. Цим законом встановлено розмір таких
виплат як кратну відносно до розміру мінімальної пенсії за віком на час
виплати.
Таким чином, враховуючи загальні засади пріоритетності
законів над підзаконними нормативними актами при вирішенні даного спору,
застосуванню підлягає саме
ст.13 Закону України „Про статус ветеранів війни, гарантії їх
соціального захисту”, а не Постанова Кабінету Міністрів України „Про розміри
разової грошової допомоги, що виплачується в 2008 році відповідно до Законів України
„Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту” та „Про жертви
нацистських переслідувань”.
Враховуючи те, що позивач є інвалідом війни ІІІ групи,
він наділений державою певним правовим статусом, який включає в себе й право на
додаткові елементи соціального захисту, зокрема право на отримання щорічної
разової грошової допомоги інвалідам війни у відповідному розмірі.
Наділивши зазначеною соціальною гарантією інвалідів
війни ІІІ групи, держава таким чином взяла на себе публічне зобов'язання
забезпечити належний матеріальний рівень цих осіб.
Тобто, між позивачем і державою встановлено певний
правовий зв'язок у визначеній сфері життєдіяльності, який характеризується
наявністю зобов'язання держави забезпечити соціальний захист інвалідів війни.
Відповідно до ч.ч. 1 та 2 ст.2 КАС України завданням
адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб,
прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від
порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування,
їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних
управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання
делегованих повноважень.
До адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які
рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, крім випадків,
коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України
встановлено інший порядок судового провадження.
Відповідно до ч.1 ст.71 КАС України кожна сторона
повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення,
крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Згідно ч.2 ст.71 КАС України в адміністративних справах
про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень
обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності
покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідно до статті 64 Конституції України
конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені,
крім випадків, передбачених Конституцією України.
Згідно ч.ч.3 та 4 ст.8 КАС України звернення до
адміністративного суду для захисту прав і свобод людини і громадянина
безпосередньо на підставі Конституції України гарантується.
Оскільки виплати позивачу щорічної разової грошової
допомоги як інваліду війни ІІІ групи були йому нараховані не в повному обсязі,
суд не може перебирати на себе функцію здійснення перерахунку та нарахування
пенсії замість органу, на який покладено такі повноваження.
Враховуючи те, що суд не вправі виконувати функції
суб'єкта владних повноважень, покладені на нього законом, суд визнав необхідним зобов'язати управління
праці та соціального захисту населення Петрівської районної державної
адміністрації Кіровоградської області здійснити нарахування позивачу щорічної
разової грошової допомоги як інваліду війни ІІІ групи, у відповідності до ч.5
ст.13 Закону України „Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального
захисту”, за 2008 рік та здійснити виплату.
Оскільки відповідно до п.п. 18, 34 ст.4 Декрету КМУ №
7-93 від 21.03.1991р. „Про державне мито” сторони звільняються від сплати
державного мита, судові витрати
підлягають компенсації за рахунок Державного бюджету України.
Керуючись ст.ст.
86, 94,
159-163, 167 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов задовольнити.
Зобов'язати управління праці та соціального захисту
населення Петрівської районної державної адміністрації Кіровоградської області
здійснити нарахування ОСОБА_1щорічної разової грошової допомоги як інваліду
війни ІІІ групи, у
відповідності до ч.5 ст.13 Закону України „Про статус ветеранів війни, гарантії
їх соціального захисту” від 22.10.1993р. № 3551-ХІІ, за 2008 рік та здійснити
виплату.
Судові витрати компенсувати за рахунок Державного
бюджету України.
Постанова суду може бути оскаржена до Дніпропетровського
апеляційного адміністративного суду через Кіровоградський окружний
адміністративний суд шляхом подання в
10-денний строк з дня її проголошення, а в разі складення
постанови у повному обсязі відповідно до ст. 160 КАС України - з
дня складення в повному обсязі, заяви про апеляційне оскарження і
поданням після цього протягом 20
днів апеляційної скарги.
Апеляційна скарга може бути подана без попереднього
подання заяви про апеляційне оскарження, якщо скарга подається у строк,
встановлений для подання заяви про апеляційне оскарження.
Повний текст
постанови виготовлено та підписано - 26.12.2008р.
Суддя - підпис.
З оригіналом згідно:
Суддя Кіровоградського
окружного адміністративного суду
Т.І. Ясенова
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.12.2008 |
Оприлюднено | 13.05.2009 |
Номер документу | 3538847 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
Ясенова Т.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні