Постанова
від 19.11.2013 по справі 5017/2954/2012
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"19" листопада 2013 р.Справа № 5017/2954/2012 Одеський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого Мацюри П.Ф.

суддів : Колоколов С.І., Разюк Г.П.

при секретарі судового засідання: Стеблиненко В.С.

за участі представників сторін в судовому засіданні:

від позивача - Машник К.С., за довіреністю;

від відповідача - Трандафір І.П., за довіреністю,

Володіної Є.А., за довіреністю;

Селегінської О.О., за довіреністю;

Чепрасова М.І., за довіреністю;

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Державного підприємства "Ізмаїльський морський торговельний порт"

на рішення господарського суду Одеської області від 12 березня 2013 р.

по справі №5017/2954/2012

за позовом Державного підприємства "Ізмаїльський морський торговельний порт"

до: Товариства з обмеженою відповідальністю "Українське морське агенство"

про стягнення 78228,99 доларів США (еквівалент за курсом НБУ - 625284.32грн)

В С Т А Н О В И В:

Державне підприємство "Ізмаїльський морський торговельний порт" звернулось до господарського суду Одеської області з позовом про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "Українське морське агентство" основного боргу розмірі 77023,51 доларів США, 3 % річних у розмірі 1205,48 доларів США, всього - 78 228,99 доларів США (еквівалент за курсом НБУ - 625 284,32 грн.).

Свої вимоги позивач обґрунтовує порушенням відповідачем прийнятих на себе за договором № 1 КВ-П від 03.01.2012р. зобов'язань в частині повної та своєчасної оплати отриманих послуг, а також приписами Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України, Кодексу торговельного мореплавства та положеннями Господарського процесуального кодексу України.

Рішенням господарського суду Одеської області від 12 березня 2013 року у справі №5017/2954/2012 (головуючий суддя Степанова Л.В., судді Смелянець Г.Є., Меденцев П.А.) позов Державного підприємства "Ізмаїльський морський торговельний порт" задоволено частково. Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "Українське морське агентство" на користь Державного підприємства "Ізмаїльський морський торговельний порт" заборгованість у розмірі 2 112 доларів США 73 цента (еквівалент за курсом НБУ - 16 871 грн. 61 коп.), 3 % річних у розмірі 349 доларів США 78 центів (еквівалент за курсом НБУ - 2 793 грн. 20 коп.) та судовий збір у розмірі 393 грн. 30 коп. В решті позову відмовлено.

Приймаючи рішення, суд першої інстанції дійшов висновку, що задоволенню підлягає вартість доставки, посадки та висадки лоцманів т/х "Норд", перехід та проведення каравану, а також обколка т/х "Волго-Дон - 203" у період з 06:20 год. 25.02.2012р. по 06:40 год. 25.02.2012р. як обґрунтоване та доведене положеннями наказу начальника Державного підприємства "Ізмаїльський морський торговельний порт" № 158 від 09.02.2012р. "Про введення в дію місцевого тарифу на використання морського буксиру "Норд", Розрахунку місцевого тарифу на використання морського буксиру "Норд" при проведені каравану до трьох суден типу ріка-море/море, або одного буксирно-баржового складу (каравану), розрахунку місцевого тарифу на використання морського буксиру "Норд" при проведені одного судна типу ріка - море/море, затверджених 07.02.2012р. начальником Державного підприємства "Ізмаїльський морський торговельний порт", а також заявками відповідача вих. № 2002/1 від 20.02.2012р., вих. № 2102-07 від 21.02.2012р., вих. № 2302-01 від 23.02.2012р. та два замовлення б/н від 11.03.2012р. згідно з якими Товариство з обмеженою відповідальністю "Українське морське агентство" просить провести льодове проведення та доставку лоцманів за допомогою буксира "Норд" з гарантією оплати згідно виставлених рахунків.

Тобто, господарським судом першої інстанції були задоволені позовні вимоги частково, а саме: рахунок № 1237К/06 від 27.04.2012р. на суму 7842,52 доларів США (еквівалент за курсом НБУ - 62 628,03 грн.); рахунок № 1238К/06 від 27.04.2012р. на суму 893,48 доларів США (еквівалент за курсом НБУ - 7135,04 грн.); рахунок № 1235К/06 від 27.04.2012р. на суму 893,48 доларів США (еквівалент за курсом НБУ - 7135,04 грн.); рахунок № 1236К/06 від 27.04.2012р. на суму 5895,96 доларів США (еквівалент за курсом НБУ - 47083,33 грн.), рахунок № 1368/06 від 24.04.2012р. на суму 5970,43 долара США (еквівалент за курсом НБУ - 47678,03 грн.), а з урахуванням здійснених відповідачем оплат на загальну суму 19 383,13 доларів США (еквівалент за курсом НБУ - 154787,86 грн.) то сума боргу з льодового проведення суден була задоволена у розмірі 2 112 доларів США 73 цента, що еквівалентно за курсом НБУ - 16 871 грн. 61 коп.

Вимоги Державного підприємства "Ізмаїльський морський торговельний порт" щодо стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "Українське морське агентство" вартості стоянки каравану 2 у період з 18:30 год. 23.02.2012р. по 06:15 год. 24.02.2012р. у розмірі 62422,44 грн., у період з 19:10 год. 24.02.2012р. по 06:20 год. 25.02.2012р. у розмірі 59821,51 грн. вартість колки гирла Бистре у розмірі 57 220,57 грн. за рахунком № 1237К/06 від 27.04.2012р.; вартість стоянки каравану 4 у період з 18:30 год. 26.02.2012р. по 06:00 год. 27.02.2012р. у розмірі 62422,44 грн., вартість колки гирла Бистре у розмірі 57 220,57 грн. за рахунком № 1238К/06 від 27.04.2012р.; вартість стоянки каравану 4 у період з 18:30 год. 26.02.2012р. по 06:00 год. 27.02.2012р. у розмірі 62422,44 грн., вартість колки гирла Бистре у розмірі 57 220,57 грн. за рахунком № 1235К/06 від 27.04.2012р.; вартість колки гирла Бистре у розмірі 57 220,57 грн. за рахунком № 1236К/06 від 27.04.2012р.; вартість стоянки каравану 2 у період з 18:30 год. 23.02.2012р. по 06:15 год. 24.02.2012р. у розмірі 62422,44 грн., вартість стоянки каравану 2 у період з 19:10 год. 24.02.2012р. по 06:20 год. 25.02.2012р. у розмірі 59821,51 грн. за рахунком № 1368/06 від 24.04.2012р. на думку господарського суду першої інстанції задоволенню не підлягають в зв'язку з необґрунтованістю.

Позивач із рішенням суду першої інстанції не згодний, в апеляційній скарзі просить його скасувати повністю та прийняти нове рішення, яким стягнути з ТОВ "Українське морське агентство" на користь ДП "Ізмаїльський морський торговельний порт" 78228,99 доларів США, у тому числі 77023,51 доларів США основного боргу та 1205,48 доларів США-3% річних. При цьому позивач посилається на порушення судом першої інстанції норм матеріального права, невідповідність висновків суду обставинам справи, недоведеність обставин, які місцевий господарський суд визнав встановленими. За доводами скаржника судом першої інстанції не була надана повна та всебічна оцінка наявним у матеріалах справи доказам того, що позивач діяв відповідно до діючого законодавства України та згідно заявок відповідача якими завірив позивача гарантованою оплатою послуг.

17 квітня 2013 року за вх. №785/13 Д1 від представника позивача надійшли доповнення до апеляційної скарги. За твердженнями позивача господарським судом першої інстанції були допущені арифметичні помилки. На думку скаржника, арифметичні помилки виникли із-за того, що судом при розрахунку не були враховано кількість суден у караванах.

У судовому засіданні представник скаржника (ДП "Ізмаїльський морський торговельний порт") підтримав вимоги, викладені в апеляційній скарзі і наполягав на їх задоволенні.

Представники відповідача (ТОВ "Українське морське агентство") у судовому засіданні надали пояснення, згідно з якими відповідач не погоджується з апеляційною скаргою ДП "Ізмаїльський морський торговельний порт", просить залишити їх без задоволення, а оскаржуване рішення суду - без змін з підстав, викладених у письмових поясненнях наданих до суду.

Ухвалою Одеського апеляційного господарського суду від 28.05.2013р. у зв'язку з призначенням бухгалтерської експертизи було зупинено провадження у справі № 5017/2954/2012.

06.08.2013р. від Одеського науково-дослідного інституту судових експертиз надійшов лист про залишення експертизи без виконання в зв'язку з не оплатою рахунку за проведення експертизи.

04 листопада 2013 року у зв'язку з вище зазначеними обставинами, ухвалою Одеського апеляційного господарського суду провадження по справі №5017/2954/2012 було поновлено.

Перевіривши матеріали справи, оцінивши докази по справі в їх сукупності та відповідності обставинам справи, правильність застосування місцевим господарським судом норм процесуального та матеріального права, заслухавши представників сторін, апеляційний господарський суд дійшов наступних висновків.

З матеріалів справи вбачається, що 03 січня 2012 року між Державним підприємством "Ізмаїльський морський торговельний порт" (порт) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Українське морське агентство" (агент) було укладено договір № 1 КВ-П предметом якого відповідно до пп. 1.1, 1.2 є надання послуг портом і агентське обслуговування агентом суден, що прибувають в Ізмаїльський морський торговельний порт, а також визначення порядку сплати портових зборів та зборів і плат за послуги надані портом. Надання послуг суднам і збори за них проводяться на підставі Постанови КМУ від 12.10.2000р. № 1544, Наказу МТУ від 27.06.1996р. № 214 у редакції Наказу від 15.12.2000р. № 711 зі змінами та доповненнями, КТМ України, Зводу звичаїв порту, Обов'язкових постанов по порту Ізмаїл, інших чинних нормативно-правових актів та на умовах даного договору.

Відповідно до розділу 2 договору № 1 КВ-П від 03.01.2012р., до обов'язків порту, зокрема, пп. 2.1, 2.6, 2.7, 2.8 віднесено наступне: за заявками агента надає послуги суднам, що заходять в порт або виходять із порту. Своєчасно оформляє і передає агенту рахунки з підтверджуючими документами за послуги, надані портом. Проводить з агентом звірку виставлених рахунків не рідше одного разу на рік з оформленням актів звірок. У разі порушення умов і термінів оплати Порт застосовує до судновласника заходи, передбачені законодавством України в т.ч. статтею 91 КТМ України.

Відповідно до п. 3.10 договору № 1 КВ-П від 03.01.2012р. обов'язком агента є виконання усіх вимог перерахованих законодавчих актів, а саме: діючих у порту Обов'язкових постанов по Ізмаїльському морському торговельному порту; Зводу звичаїв порту; КТМ України; міжнародних конвенцій з Міжнародного кодексу управління безпекою (МКУБ) і кодексу ISPS; керівництвом порту щодо системи управління безпекою судноплавства (СУБ); Тимчасовим положенням про забезпечення пропускного, внутрішньо-об'єктивного режиму і морської безпеки на території ДП "ІЗМ МТП"; законів з охорони довкілля, законодавчих актів (наказів), діючих на морському і річковому транспорті; наказів начальника порту, розпоряджень капітана порту, а також інших Актів чинного законодавства.

Крім того, пп. 3.19, 3.21, 3.22 договору № 1 КВ-П від 03.01.2012р. до обов'язку агента також віднесено своєчасне подання порту належним чином підписаних вповноваженими особами та скріплених печаткою документів, необхідних для виставлення рахунків. Своєчасно та у повному обсязі сплачувати рахунки порту та проводити платежі за цим Договором, згідно розділів 4 та 5 цього Договору. Проводити з Портом звірку сплачених рахунків з оформленням актів звірок, контролювати правильність виставлення рахунків.

Так, згідно порядку розрахунків, викладеного у розділі 4 відповідного договору, оплата рахунків порту здійснюється агентом відповідно до норм діючого законодавства України, по суднам, що плавають під іноземним прапором - у доларах США, під прапором України - в національній валюті України (п. 4.1). Відповідно до п. 4.4 договору, остаточні рахунки за судно заходом, в тому числі всім іншим послугам наданим Портом, сплачуються Агентом не пізніше 5 (п'яти) банківських днів з дати виставлення рахунку.

Пунктом 5.1 договору № 1 КВ-П від 03.01.2012р. передбачено, що сторони несуть відповідальність за невиконання, або неналежне виконання своїх зобов'язань за цим Договором на умовах, викладених в цьому Договорі та у відповідності з чинним законодавством України. Частиною 1 п. 5.2 договору закріплено, що Агент несе відповідальність за своєчасне отримання та сплату рахунків, виставлених Портом.

На виконання вищенаведених вимог договору № 1 КВ-П від 03.01.2012р. Державним підприємством "Ізмаїльський морський торговельний порт" були надані Товариству з обмеженою відповідальністю "Українське морське агентство" послуги з льодового проведення суден за допомогою буксиру "Норд" згідно із наступними замовленнями відповідача: вих. №2002/1 від 20.02.2012, вих. № 2102-07 від 21.02.2012р., вих. № 2302-01 від 23.02.2012р. та два замовлення б/н від 11.03.2012р.

Наказом Державної інспекції України з безпеки на морському та річковому транспорті від 31.01.2012 р. №15 у зв'язку з погіршенням льодових умов та з метою забезпечення безпеки судноплавства було оголошено про початок льодової компанії на р. Дунай з 01.02.2012 р.

Відповідно до заявок відповідача, останнім було замовлено послуги з льодового проведення суден за допомогою т/х Норд від порту Вилкове до порту Ізмаїл, із попереднім проходженням суден через гирло Бистроє та доставкою лоцманів на судна.

Тобто відповідач замовив льодове проведення суден, яке включало в себе цілий комплекс послуг, а саме: очищення судового ходу від льоду у гирлі Бистроє, без якого судна агента не могли дійти до порту Вилково та проводки суден відповідача, яка включала в себе ходовий час, час стоянки та час посадки/висадки лоцманів на судна.

Данні обставини підтверджуються записами у судовому журналі буксиру "Норд", відповідно до яких 21 та 22 лютого 2012 року у гирлі Бистроє стояв суцільний паковий лід, який необхідно було розколоти та спустити по течії для утворення каналу для проходу заявлених відповідачем суден.

Позивачем буксир "Норд" був отриманий у користування у Державного підприємства "Морський торговельний порт "Южний" з яким було укладено договір № СД/ПФ-18п від 02.03.2012 року, копія якого міститься в матеріалах справи.

Відповідно до п. 4.2 договору № СД/ПФ-18п від 02.03.2012 року, годинна ставка роботи буксиру складає 4 334,88 грн. (без ПДВ) за годину надання послуги з урахуванням дизельного пального та 2718,80 грн. (без ПДВ) за годину надання послуги без урахування дизельного пального.

Так, вартість послуг буксиру "Норд" по колці льоду, по очищенню суднового ходу від льоду у гирлі Бистроє склала: 44 години (робота буксиру) х 5 201,87 грн./час (вартість роботи буксиру "Норд" відповідно Договору № СД/ПФ-18п від 02.03.2012 року з урахуванням ПДВ) = 228 882,28 грн. Вказана сума у рахунках від 28.03.2012 року була рівномірно розподілена на дванадцять суден Товариства з обмеженою відповідальністю "Українське морське агентство", на які відповідачем були надані заявки щодо льодового проведення суден.

На підставі звернення судновласника т/х "Волго-Дон-203" Росшипком Марин та інформації, отриманої від органів прикордонної служби, яка була також підтверджена співробітниками ПРДЗ Вилкове, тільки 4 судна, а саме - т/х "Волго-Дон-235", т/х "Волго-Балт-246", т/х "Омский - 205", т/х "Калоян", знаходились на період роботи буксиру "Норд" по звільненню від льоду гирла Бистре (22.02.2012р.-23.02.2012р.), на морському рейді (Жебрияновська бухта). Тобто тільки вказаним 4 суднам, для подальшого заходу у п. Вилкове та п. Ізмаїл була необхідна колка льоду у гирлі Бистре, без якої жодне з вказаних суден не мало змоги самостійно дійти до п. Вилкове.

У зв'язку з вищевикладеним, економістом Державного підприємства "Ізмаїльський морський торговельний порт" у квітні були відкориговані рахунки від 28.03.2012 року з віднесенням вартості робіт по колці льоду та по очищенню суднового ходу від льоду у гирлі Бистре тільки на 4 судна та виставлені відповідні рахунки. При цьому, загальна сума по рахункам не змінилась та склала 124 790,70 доларів США.

Так, відповідно до вищенаведених пояснень, позивач надає розшифровку вартості проведення караванів, зазначену у спірних рахунках, наступним чином.

Рахунок № 1237К/06 від 27.04.2012р. на суму 30315,76 доларів США за льодове проведення т/х "Омский - 205". На підставі місцевого тарифу на використання буксиру "Норд", затвердженого наказом начальника порту № 158 від 09.02.2012р. вартість проведення одного судна складає 7600 грн./год. (у т.ч. ПДВ), вартість караванів до 3 суден - 10000 грн./год. (у т.ч. ПДВ), вартість стоянки під час проведення - 5201,87 грн./год. (у т.ч. ПДВ згідно договору про оренду т/х "Норд"). До каравану 1 входять: т/х "Волго-Дон - 235", т/х "Волго-Балт- 246", т/х "Омский - 205", т/х "Калоян", до каравану 2 входять: т/х "Волго-Дон - 203", т/х "Омский - 205". Проведення караваном 1 за напрямком:

- Вилкове: вартість посадки лоцманів у період з 09:50 год. 23.02.2012р. по 11:30 год. 23.02.2012р. (загальний час - 2,00 год.) склала 20 000 грн.

- Вилкове - рейд море: вартість переходу у період з 11:30 год. 23.02.2012р. по 13:20 год. 23.02.2012р. (загальний час - 1,00 год.) склала 10000 грн.

- Рейд море: вартість висадки лоцманів у період з 13:20 год. 23.02.2012р. по 13:35 год. 23.02.2012р. (загальний час - 0,50 год.) склала 5000 грн.

- Рейд море - Вилкове: вартість проведення у період з 13:35 год. 23.02.2012р. по 15:20 год. 23.02.2012р. (загальний час - 2,00 год.) склала 20 000 грн.

- Вилкове: вартість висадки лоцманів у період з 15:20 год. 23.02.2012р. по 17:20 год. 23.02.2012р. (загальний час - 2,00 год.) склала 20 000 грн.

Так, вартість проведення каравану 1 склала 75 000 грн. (у т. ч. ПДВ), вартість проведення т/х "Омский - 205" - 18 750 грн. (у т.ч. ПДВ).

Проведення караваном 2 за напрямком:

- Вилкове - Ізмаїл: вартість проведення каравану у період з 17:20 год. 23.02.2012р. по 18:30 год. 23.02.2012р. (загальний час - 1,50 год.) склала 15000 грн.

- Вилкове - Ізмаїл: вартість стоянки каравану у період з 18:30 год. 23.02.2012р. по 06:15 год. 24.02.2012р. (загальний час - 12,00 год.) склала 62422,44 грн.

- Вилкове - Ізмаїл: вартість проведення каравану у період з 06:15 год. 24.02.2012р. по 19:10 год. 24.02.2012р. (загальний час - 13,00 год.) склала 130000 грн.

- Вилкове - Ізмаїл: вартість стоянки каравану у період з 19:10 год. 24.02.2012р. по 06:20 год. 25.02.2012р. (загальний час - 11,50 год.) склала 59821,51 грн.

- Вилкове - Ізмаїл: вартість проведення каравану у період з 06:40 год. 25.02.2012р. по 13:00 год. 25.02.2012р. (загальний час - 6,50 год.) склала 65000 грн.

Так, вартість проведення каравану 2 склала 332 243,95 грн. (у т. ч. ПДВ), вартість проведення т/х "Омский - 205" - 166 121,98 грн. (у т.ч. ПДВ). При цьому, вартість роботи буксиру "Норд" по колці льоду, по очищенню суднового ходу від льоду у гирлі Бистре з 12:10 год. 21.02.2012р. по 09:50 год. 23.02.2012р. склала 228882,28 грн., а вартість колки гирла Бистре для одного судна склала 57 220,57 грн. Таким чином, 18750 грн. + 166 121,98 грн. + 57 220,57 грн. = 242 092,55 грн. (1 долар США = 7,9857 грн.) = 30 315,76 доларів США.

Рахунок № 1238К/06 від 27.04.2012р. на суму 15875,63 доларів США за льодове проведення т/х "Калоян". На підставі місцевого тарифу на використання т/х "Норд", затвердженого наказом начальника порту № 158 від 09.02.2012р. вартість проведення одного судна складає 7600 грн./год. (у т.ч. ПДВ), вартість караванів до 3 суден - 10000 грн./год. (у т.ч. ПДВ), вартість стоянки під час проведення - 5201,87 грн./год. (у т.ч. ПДВ згідно договору про оренду буксиру "Норд"). До каравану 1 входять: т/х "Волго-Дон - 235", т/х "Волго-Балт- 246", т/х "Омский - 205", т/х "Калоян", до каравану 4 входять: т/х "Волго-Дон - 203", т/х "Калоян", т/х "Нота". Проведення караваном 1 за напрямком:

- Вилкове: вартість посадки лоцманів у період з 09:50 год. 23.02.2012р. по 11:30 год. 23.02.2012р. (загальний час - 2,00 год.) склала 20 000 грн.

- Вилкове - рейд море: вартість переходу у період з 11:30 год. 23.02.2012р. по 13:20 год. 23.02.2012р. (загальний час - 1,00 год.) склала 10000 грн.

- Рейд море: вартість висадки лоцманів у період з 13:20 год. 23.02.2012р. по 13:35 год. 23.02.2012р. (загальний час - 0,50 год.) склала 5000 грн.

- Рейд море - Вилкове: вартість проведення у період з 13:35 год. 23.02.2012р. по 15:20 год. 23.02.2012р. (загальний час - 2,00 год.) склала 20 000 грн.

- Вилкове: вартість висадки лоцманів у період з 15:20 год. 23.02.2012р. по 17:20 год. 23.02.2012р. (загальний час - 2,00 год.) склала 20 000 грн.

Так, вартість проведення каравану 1 склала 75 000 грн. (у т. ч. ПДВ), вартість проведення т/х "Калоян" - 18 750 грн. (у т.ч. ПДВ).

Проведення караваном 4 за напрямком:

- Вилкове - Ізмаїл: вартість переходу каравану у період з 16:50 год. 26.02.2012р. по 18:30 год. 26.02.2012р. (загальний час - 2,00 год.) склала 20000 грн.

- 33 км.: вартість стоянки каравану у період з 18:30 год. 26.02.2012р. по 06:00 год. 27.02.2012р. (загальний час - 12,00 год.) склала 62422,44 грн.

- Вилкове - Ізмаїл: вартість переходу каравану у період з 06:00 год. 27.02.2012р. по 12:30 год. 27.02.2012р. (загальний час - 7,00 год.) склала 70000 грн.

Так, вартість проведення каравану 4 склала 152 422,44 грн. (у т. ч. ПДВ), вартість проведення т/х "Калоян" - 50 807,48 грн. (у т.ч. ПДВ). При цьому, вартість роботи буксиру "Норд" по колці льоду, по очищенню суднового ходу від льоду у гирлі Бистре з 12:10 год. 21.02.2012р. по 09:50 год. 23.02.2012р. склала 228882,28 грн., а вартість колки гирла Бистре для одного судна склала 57 220,57 грн. Таким чином, 18750 грн. + 50807,48 грн. + 57 220,57 грн. = 126778,05 грн. (1 долар США = 7,9857 грн.) = 15 875,63 доларів США.

Рахунок № 1235К/06 від 27.04.2012р. на суму 15875,63 доларів США за льодове проведення т/х "Волго-Дон - 235". На підставі місцевого тарифу на використання т/х "Норд", затвердженого наказом начальника порту № 158 від 09.02.2012р. вартість проведення одного судна складає 7600 грн./год. (у т.ч. ПДВ), вартість караванів до 3 суден - 10000 грн./год. (у т.ч. ПДВ), вартість стоянки під час проведення - 5201,87 грн./год. (у т.ч. ПДВ згідно договору про оренду буксиру "Норд"). До каравану 1 входять: т/х "Волго-Дон - 235", т/х "Волго-Балт- 246", т/х "Омский - 205", до каравану 4 входять: т/х "Волго-Дон - 203", т/х "Калоян", т/х "Нота". Проведення караваном 1 за напрямком:

- Вилкове: вартість посадки лоцманів у період з 09:50 год. 23.02.2012р. по 11:30 год. 23.02.2012р. (загальний час - 2,00 год.) склала 20 000 грн.

- Вилкове - рейд море: вартість переходу у період з 11:30 год. 23.02.2012р. по 13:20 год. 23.02.2012р. (загальний час - 1,00 год.) склала 10000 грн.

- Рейд море: вартість висадки лоцманів у період з 13:20 год. 23.02.2012р. по 13:35 год. 23.02.2012р. (загальний час - 0,50 год.) склала 5000 грн.

- Рейд море - Вилкове: вартість проведення у період з 13:35 год. 23.02.2012р. по 15:20 год. 23.02.2012р. (загальний час - 2,00 год.) склала 20 000 грн.

- Вилкове: вартість висадки лоцманів у період з 15:20 год. 23.02.2012р. по 17:20 год. 23.02.2012р. (загальний час - 2,00 год.) склала 20 000 грн.

Так, вартість проведення каравану 1 склала 75 000 грн. (у т. ч. ПДВ), вартість проведення т/х "Волго-Дон - 235" - 18 750 грн. (у т.ч. ПДВ).

Проведення караваном 4 за напрямком:

- Вилкове - Ізмаїл: вартість переходу каравану у період з 16:50 год. 26.02.2012р. по 18:30 год. 26.02.2012р. (загальний час - 2,00 год.) склала 20000 грн.

- 33 км.: вартість стоянки каравану у період з 18:30 год. 26.02.2012р. по 06:00 год. 27.02.2012р. (загальний час - 12,00 год.) склала 62422,44 грн.

- Вилкове - Ізмаїл: вартість переходу каравану у період з 06:00 год. 27.02.2012р. по 12:30 год. 27.02.2012р. (загальний час - 7,00 год.) склала 70000 грн.

Так, вартість проведення каравану 4 склала 152 422,44 грн. (у т. ч. ПДВ), вартість проведення т/х "Волго-Дон - 235" - 50 807,48 грн. (у т.ч. ПДВ). При цьому, вартість роботи буксиру "Норд" по колці льоду, по очищенню суднового ходу від льоду у гирлі Бистре з 12:10 год. 21.02.2012р. по 09:50 год. 23.02.2012р. склала 228882,28 грн., а вартість колки гирла Бистре для одного судна склала 57 220,57 грн. Таким чином, 18750 грн. + 50807,48 грн. + 57 220,57 грн. = 126778,05 грн. (1 долар США = 7,9857 грн.) = 15 875,63 доларів США. В подальшому, рахунок № 1235К/06 від 27.04.2012р. був частково оплачений Товариством з обмеженою відповідальністю "Українське морське агентство" на суму 11 098,71 доларів США. Залишок по рахунку, якій підлягає оплаті складає 4 776,92 доларів США.

Рахунок № 1236К/06 від 27.04.2012р. на суму 13061,34 доларів США за льодове проведення т/х "Волго-Балт - 246". На підставі місцевого тарифу на використання т/х "Норд", затвердженого наказом начальника порту № 158 від 09.02.2012р. вартість проведення одного судна складає 7600 грн./год. (у т.ч. ПДВ), вартість караванів до 3 суден - 10000 грн./год. (у т.ч. ПДВ), вартість стоянки під час проведення - 5201,87 грн./год. (у т.ч. ПДВ згідно договору про оренду буксиру "Норд"). До каравану 1 входять: т/х "Волго-Дон - 235", т/х "Волго-Балт- 246", т/х "Омский - 205", т/х "Калоян", до каравану 5 входять: т/х "Волго-Балт - 246", т/х "В. Тарахин", т/х "Волго 4006". Проведення караваном 1 за напрямком:

- Вилкове: вартість посадки лоцманів у період з 09:50 год. 23.02.2012р. по 11:30 год. 23.02.2012р. (загальний час - 2,00 год.) склала 20 000 грн.

- Вилкове - рейд море: вартість переходу у період з 11:30 год. 23.02.2012р. по 13:20 год. 23.02.2012р. (загальний час - 1,00 год.) склала 10000 грн.

- Рейд море: вартість висадки лоцманів у період з 13:20 год. 23.02.2012р. по 13:35 год. 23.02.2012р. (загальний час - 0,50 год.) склала 5000 грн.

- Рейд море - Вилкове: вартість проведення у період з 13:35 год. 23.02.2012р. по 15:20 год. 23.02.2012р. (загальний час - 2,00 год.) склала 20 000 грн.

- Вилкове: вартість висадки лоцманів у період з 15:20 год. 23.02.2012р. по 17:20 год. 23.02.2012р. (загальний час - 2,00 год.) склала 20 000 грн.

Так, вартість проведення каравану 1 склала 75 000 грн. (у т. ч. ПДВ), вартість проведення т/х "Волго-Балт - 246" - 18 750 грн. (у т.ч. ПДВ).

Проведення караваном 5 за напрямком:

- 10 км. - 40 км.: вартість переходу до каравану у період з 11:50 год. 28.02.2012р. по 14:00 год. 28.02.2012р. (загальний час - 2,50 год.) склала 25000 грн.

- 40 км. - Ізмаїл: вартість проведення каравану у період з 14:00 год. 28.02.2012р. по 19:25 год. 28.02.2012р. (загальний час - 6,00 год.) склала 60000 грн.

Так, вартість проведення каравану 5 склала 85 000 грн. (у т. ч. ПДВ), вартість проведення т/х "Волго-Балт - 246" - 28 333,33 грн. (у т.ч. ПДВ). При цьому, вартість роботи буксиру "Норд" по колці льоду, по очищенню суднового ходу від льоду у гирлі Бистре з 12:10 год. 21.02.2012р. по 09:50 год. 23.02.2012р. склала 228882,28 грн., а вартість колки гирла Бистре для одного судна склала 57 220,57 грн. Таким чином, 18750 грн. + 28333,33 грн. + 57 220,57 грн. = 104 303,90 грн. (1 долар США = 7,9857 грн.) = 13 061,34 доларів США. В подальшому, рахунок № 1236К/06 від 27.04.2012р. був частково оплачений Товариством з обмеженою відповідальністю "Українське морське агентство" на суму 8284,42 доларів США. Залишок по рахунку, якій підлягає оплаті складає 4 776,92 доларів США.

Рахунок № 1368/06 від 24.04.2012р. на суму 21 278,28 доларів США за льодове проведення т/х "Волго-Дон - 203". На підставі місцевого тарифу на використання т/х "Норд", затвердженого наказом начальника порту № 158 від 09.02.2012р. вартість проведення одного судна складає 7600 грн./год. (у т.ч. ПДВ), вартість караванів до 3 суден - 10000 грн./год. (у т.ч. ПДВ), вартість стоянки під час проведення - 5201,87 грн./год. (у т.ч. ПДВ згідно договору про оренду буксиру "Норд"). До каравану 2 входять: т/х "Волго-Дон - 203", т/х "Омский - 205". Проведення караваном 2 за напрямком:

- Вилкове - Ізмаїл: вартість проведення каравану у період з 17:20 год. 23.02.2012р. по 18:30 год. 23.02.2012р. (загальний час - 1,50 год.) склала 15000 грн.

- Вилкове - Ізмаїл: вартість стоянки каравану у період з 18:30 год. 23.02.2012р. по 06:15 год. 24.02.2012р. (загальний час - 12,00 год.) склала 62422,44 грн.

- Вилкове - Ізмаїл: вартість проведення каравану у період з 06:15 год. 24.02.2012р. по 19:10 год. 24.02.2012р. (загальний час - 13,00 год.) склала 130000 грн.

- Вилкове - Ізмаїл: вартість стоянки каравану у період з 19:10 год. 24.02.2012р. по 06:20 год. 25.02.2012р. (загальний час - 11,50 год.) склала 59821,51 грн.

- Вилкове - Ізмаїл: вартість проведення каравану у період з 06:40 год. 25.02.2012р. по 13:00 год. 25.02.2012р. (загальний час - 6,50 год.) склала 65000 грн.

Так, вартість проведення каравану 2 склала 332 243,95 грн. (у т. ч. ПДВ), вартість проведення т/х "Волго-Дон - 203" - 166 121,98 грн. (у т.ч. ПДВ).

Обколка т/х "Волго-Дон - 203" на 75 км. у період з 06:20 год. 25.02.2012р. по 06:40 год. 25.02.2012р. (загальний час - 0,50 год.) склала 3800 грн.

Таким чином, 166 121,98 грн. + 3 800 грн. = 169 921,98 грн. (1 долар США = 7,9857 грн.) = 21 278,28 доларів США.

Необхідно зазначити, що у замовленнях вих. №2002/1 від 20.02.2012 р. (т.1, а.с. 21) , вих. № 2102-07 від 21.02.2012 р. (т.1, а.с. 17), та вих. № 2302-01 від 23.02.2012 р. (т.1, а.с. 18) відповідач гарантував оплату згідно виставлених рахунків.

У замовленнях б/н від 11.03.2012 р. (т.1, а.с. 19-20) відповідач гарантував оплату за роботу буксиру "Норд".

Матеріали справи свідчать про те, що Товариством з обмеженою відповідальністю "Українське морське агентство" частково були оплачені надані позивачем послуги на загальну суму 47767,19 доларів США наступним чином.

27.06.2012р. рахунок № 1247К/06 від 27.04.2012р. на суму 4695,89 доларів США та рахунок № 1248К/06 від 27.04.2012р. на суму 4695,89 доларів США були погашені відповідачем у повному обсязі згідно з меморіальним ордером № 17208590. Рахунок № 1244К/06 від 27.04.2012р. на суму 3965,42 доларів США та рахунок № 1246К/06 від 27.04.2012р. на суму 3965,42 доларів США були погашені відповідачем у повному обсязі 03.07.2012р. згідно з меморіальним ордером № 17240182 та рахунок № 1236К/06 від 27.04.2012р. на суму 13061,34 доларів США погашений частково - на суму 8284,42 доларів США. Рахунки № 1245/06 від 27.04.2012р. на суму 3965,42 доларів США, № 1243К/06 від 27.04.2012р. на суму 3548,01 доларів США, № 1242К/06 від 27.04.2012р. на суму 3548,01 доларів США погашені відповідачем 17.07.2012р. у повному обсязі згідно з меморіальним ордером № 17294950 та рахунок № 1235К/06 від 27.04.2012р. на суму 15875,63 доларів США погашений частково - на суму 11098,71 доларів США. Рахунки № 1237К/06 від 27.04.2012р. на суму 30315,76 доларів США, № 1238К/06 від 27.04.2012р. на суму 15875,63 доларів США, № 1368/06 від 24.04.2012р. на суму 21278,28 доларів США - відповідачем оплачені не були взагалі.

Враховуючи викладене, заборгованість Товариства з обмеженою відповідальністю "Українське морське агентство" за надані Державним підприємством "Ізмаїльський морський торговельний порт" послуги з льодового проведення суден склала 77023,51 доларів США.

23 травня 2013 року Державне підприємство "Ізмаїльський морський торговельний порт" звернулось до Товариства з обмеженою відповідальністю "Українське морське агентство" з вимогою № 03-01/198/564 про перерахування на користь Державного підприємства "Ізмаїльський морський торговельний порт" боргу у розмірі 124790,70 доларів США та пені у розмірі 2124,32 доларів США.

Відповіддю від 31.05.2012р. № 190 Товариство з обмеженою відповідальністю "Українське морське агентство" повідомило про відсутність будь-яких правових підстав для задоволення вимоги № 03-01/198/564 від 23.05.2012р. в зв'язку з відсутністю належним чином оформлених документів, які підтверджують надані Державним підприємством "Ізмаїльський морський торговельний порт" послуги.

Статтею 297 Господарського кодексу України передбачено, що за агентським договором одна сторона (комерційний агент) зобов'язується надати послуги другій стороні (суб'єкту, якого представляє агент) в укладенні угод чи сприяти їх укладенню (надання фактичних послуг) від імені цього суб'єкта і за його рахунок. Агентський договір повинен визначати сферу, характер і порядок виконання комерційним агентом посередницьких послуг, права та обов'язки сторін, умови і розмір винагороди комерційному агентові, строк дії договору, санкції у разі порушення сторонами умов договору, інші необхідні умови, визначені сторонами. Договором повинна бути передбачена умова щодо території, в межах якої комерційний агент здійснює діяльність, визначену угодою сторін. У разі якщо територію дії агента в договорі не визначено, вважається, що агент діє в межах території України.

Пунктом 5.1 Правил льодового проведення суден, затверджених наказом Міністерства інфраструктури України від 12.03.2011 № 14 передбачено, що у морських портах, які замерзають, з метою забезпечення їх навігаційної доступності і безпеки мореплавства в умовах льодоутворення в морських портах і на підходах до них виконується криголамне проведення суден.

Частинами 1, 2, 3 пункту 5.3 відповідних Правил встановлено, що початок і кінець льодової кампанії в окремих регіонах України оголошується наказом Укрморрічфлоту на підставі інформації, отриманої від льодових координаторів з проведення льодових операцій в регіонах. Якщо початок або кінець льодової кампанії Укрморрічфлотом не оголошено, а льодові умови в районі порту різко погіршилися або покращилися, капітан відповідного порту має право самостійно оголосити про початок або кінець льодової кампанії в зоні дії порту, про що в якомога стислий термін інформує Укрморрічфлот. На підставі інформації, отриманої від капітана порту, Укрморрічфлот видає відповідний наказ про оголошення початку або кінця льодової кампанії в зоні дії зазначеного порту.

Більш того, п. 5.4 вищезазначених Правил зазначено, що у період криголамного проведення підхід суден до причалів або місць постановки на рейді в морському порту, а також відхід суден від причалів або місць постановки суден на рейді в морському порту здійснюються шляхом проведення суден за допомогою криголама від краю криги до місця постановки судна біля причалу або на якір і назад.

Крім того, п. 5.7 Правил закріплено, що замовлення на проведення судна через лід капітан судна направляє: у порту - начальникові та капітанові порту, а в морі - додатково капітанові криголама. У разі включення судна до складу каравану капітан судна (судноводій) повинен отримати від керівництва льодовими операціями рекомендації щодо прямування до місця формування каравану і назву криголама (або головного та допоміжних криголамів у разі, якщо їх кількість у каравані більше одного).

Відповідно до ч. 1 п. 15 Зборів і плат за послуги, що надаються суднам закордонного плавання у морських портах України, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 27 червня 1996 р. № 214 (у редакції наказу Міністерства транспорту України від 15 грудня 2000 р. № 711) лоцманський збір справляється з усіх суден, що заходять у порти (причали) України або прямують транзитом судноплавними водними шляхами.

Крім того, п. 17 відповідних Зборів передбачено, що лоцманський збір включає в себе плату за плавучі споруди, які використовуються для доставки лоцмана на судно, що входить у порт, або зняття лоцмана із судна, що виходить з порту.

У відповідності до ч. 2 ст. 509 ЦК України зобов'язання виникають з підстав, встановлених ст. 11 цього Кодексу, у тому числі і з договорів. Згідно ст. 629 ЦК України договір є обов'язковим для виконання сторонами.

Відповідно до вимог ч.1, ч.7 ст. 193 ГК України, які кореспондуються з вимогами ст. 526 ЦК України, суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. Не допускаються одностороння відмова від виконання зобов'язань, крім випадків, передбачених законом, а також відмова від виконання або відстрочка виконання з мотиву, що зобов'язання другої сторони за іншим договором не було виконано належним чином.

Згідно з ст. 610, ч. 2 ст. 615 ЦК України порушенням зобов'язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов'язання (неналежне виконання). Одностороння відмова від зобов'язання не звільняє винну сторону від відповідальності за порушення зобов'язання.

Як вже було зазначено вище, відповідач свої зобов'язання належним чином не виконав, а тому позовні вимоги щодо стягнення з відповідача основного боргу у розмірі 77023,51 доларів США є правомірними та обґрунтованими.

Статтею 625 Цивільного кодексу України передбачено, що боржник не звільняється від відповідальності за неможливість виконання ним грошового зобов'язання. Боржник, який прострочив виконання грошового зобов'язання, на вимогу кредитора зобов'язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.

Вимога позивача щодо стягнення 3% річних за неналежне виконання договірного зобов'язання - також є правомірною, обґрунтованою та підлягає задоволенню у розмірі 1295,48 доларів США.

Апеляційний господарський суд приймає до уваги розрахунок 3% річних, наданий представником позивача до суду першої інстанції, оскільки вказаний розрахунок зроблений відповідно до вимог чинного законодавства та умов укладеного між сторонами договору.

Необхідно зазначити, що відмова господарського суду першої інстанції в задоволенні вимоги позивача про стягнення вартості стоянки, жодним чином не обґрунтована та не відповідає наявним матеріалам справи. Оскільки, стоянка відбувалася у темний час доби, як вбачається з матеріалів справи та записів судового журналу буксира "Норд" через темний час доби судна каравану у зв'язку з поганою видимістю і важкою льодовою обстановкою повинні були зупинитися.

У зв'язку з тим, що стоянка виконувалась під час проведення суден по заявленому маршруту та за проханням суден відповідача, час стоянки суден підлягає оплаті.

Господарський суд апеляційної інстанції не приймає до уваги заперечення відповідача стосовно того, що відповідачем замовлялися лише послуги з льодового проведення суден і під льодовою проводкою на думку відповідача розуміється саме хід судна в каравані. Отже роботи буксиру "Норд" по колці льоду у гирлі Бистре відповідачем не замовлялися та не повинні оплачуватися. Відповідачем не було надано жодного доказу щодо даного твердження.

Також безпідставними є твердження відповідача стосовно того, що роботи проведені буксиром "Норд" були виконані в рамках робіт, оплачених льодовим збором, що сплачувався окремо та встановлений п. 2.4.1 Збірнику тарифів на комплекс робіт, пов'язаних з обробленням вантажів у портах України, затвердженого наказом Міністерства транспорту України від 31 жовтня 1995 р. №392. Але необхідно зазначити, що вище зазначений збірник тарифів не встановлює жодних тарифів по льодовому проведенню суден, тому посилання відповідача щодо льодового збору є безпідставними та не обгрунтованими

П. 3.5. договору №1 КВ-П від 03.01.2012 р. про надання послуг передбачено платне надання послуг портом по обколюванню льоду у зимовий період якщо судовласник не може забезпечити комплекс цих робіт.

Всі надані послуги за які стягується заборгованість виконувались позивачем на замовлення відповідача з гарантією сплати виставлених рахунків.

Обставини на які посилались сторони і матеріали справи досліджені в судових засіданнях апеляційного господарського суду і суд приходить до висновку про наявність підстав для задоволення апеляційної скарги, скасування рішення суду першої інстанції та задоволення позову, оскільки місцевим господарським судом не повно з'ясовані обставини, що мають значення для справи, недоведені обставини що мають значення для справи, які суд визнав встановленими, що зумовило невідповідність висновків обставинам справи.

На підставі ст.44,49 ГПК України судові витрати позивача по сплаті судового збору, покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст. 99, 101-105 Господарського процесуального кодексу України, апеляційний господарський суд, -

П О С Т А Н О В И В:

1. Апеляційну скаргу Державного підприємства "Ізмаїльський морський торговельний порт" задовольнити.

2.Рішення господарського суду Одеської області від 12 березня 2013 року у справі №5017/2954/2012 скасувати.

3.Позов Державного підприємства "Ізмаїльський морський торговельний порт" задовольнити.

4.Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю (65026, м. Одеса, вул. Буніна, 10, код ЄДРПОУ 30376729) на користь Державного підприємства "Ізмаїльський морський торговельний порт" (68600, м. Ізмаїл, вул. Портова, 7, р/р 260020153192 в Ізмаїльській філії ПАТ "Укрексімбанк", МФО 328629, код ЄДРПОУ 01125815) заборгованість у розмірі 77023,51 доларів США (еквівалент за курсом НБУ - 615648,91 грн) та 3 % річних у розмірі 1205,48 доларів США (еквівалент за курсом НБУ - 9635,4 грн.), витрати по сплаті судового збору в сумі 12505,69 грн. за подання позову та 6252,84 грн. витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена у касаційному порядку до Вищого господарського суду України.

Головуючий суддя П.Ф. Мацюра

Суддя С.І. Колоколов

Суддя Г.П. Разюк

СудОдеський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення19.11.2013
Оприлюднено22.11.2013
Номер документу35405058
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5017/2954/2012

Ухвала від 22.10.2013

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Мацюра П.Ф.

Ухвала від 29.10.2013

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Мацюра П.Ф.

Ухвала від 23.04.2013

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Мацюра П.Ф.

Постанова від 24.09.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Гольцова Л.A.

Ухвала від 03.09.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Гольцова Л.A.

Постанова від 08.07.2014

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Шевченко В.В.

Ухвала від 23.06.2014

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Шевченко В.В.

Рішення від 04.06.2014

Господарське

Господарський суд Одеської області

Зайцев Ю.О.

Ухвала від 26.05.2014

Господарське

Господарський суд Одеської області

Зайцев Ю.О.

Постанова від 12.03.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Іванова Л.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні