Рішення
від 27.11.2013 по справі 919/1293/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД М. СЕВАСТОПОЛЯ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА СЕВАСТОПОЛЯ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 листопада 2013 року справа № 919/1293/13

За позовом Севастопольської міської Ради

(вул. Леніна, 3, м. Севастополь, 99011)

до товариства з обмеженою відповідальністю «Дует-1»

(вул. Київська, 187, м. Сімферополь, Автономна Республіка Крим, 95493),

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Управління з питань земельних, водних відносин та містобудування Севастопольської міської Ради (вул. Леніна, 3, м. Севастополь, 99011),

про внесення змін в договір оренди земельної ділянки.

Суддя Архипенко О.М.

За участю представників учасників судового процесу:

від позивача - Лужанська А.О., довіреність від 07.12.2012 №03-15/5881;

від відповідача - Журавльова Т.В., довіреність від 11.11.2013 №8;

від третьої особи - Лужанська А.О., довіреність від 29.04.2013 №07-02/267.

Севастопольська міська Рада (далі - позивач) звернулась до господарського суду міста Севастополя (далі - суд) з позовом до товариства з обмеженою відповідальністю «Дует-1» (далі - відповідач, ТОВ «Дует-1») про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 21.07.2008, зареєстрованого 04.09.2008 під номером 040766000073, укладеного між позивачем та відповідачем, виклавши пункти договору у наступній редакції:

На підставі вимоги Контрольно-ревізійного управління у Закарпатській області від 25.08.2011 №07-08-6-14/5418, постанови Окружного адміністративного суду міста Севастополя від 24.04.2012, ухвали Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 20.08.2012 у справі №2а-2984/11/2770, рішень Севастопольської міської Ради від 20.12.2011 №2163 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя та введення її в дію», від 07.02.2012 №2318 «Про проведення заходів по введенню в дію нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя», внести в договір оренди земельної ділянки (кадастровий номер 8536600000:02:019:0012) загальною площею 0,6500 га, розташованої по Балаклавському шосе, 17, переданої «Дует-1» для будівництва та обслуговування автосервісу з автосалоном, укладеного між Севастопольською міською Радою та ТОВ «Дует-1», зареєстрованого Севастопольською міською філією ДП «Центр Державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельним ресурсам» 04.09.2008 під №040866000096, наступні зміни:

1. Преамбулу договору викласти у наступній редакції:

«Севастопольська міська Рада, іменована надалі «Орендодавець», розташована за адресою: м. Севастополь, вул. Леніна, 3, в особі голови міської Ради Дойникова Юрія Васильовича, який діє на підставі рішення Севастопольської міської Ради від 16.11.2010 №4, Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Положення про оренду земельних ділянок, затвердженого рішенням Севастопольської міської Ради від 14.10.2003 №1343 (зі змінами та доповненнями), з одного боку, та товариство з обмеженою відповідальністю «Дует-1» (ідентифікаційний код юридичної особи 33179823), іменоване надалі «Орендар», в особі директора Молчанова Олексія Ігоревича, з іншого боку, уклали цей договір про наступне:»;

2. Пункт 2.3 розділу 2 договору викласти у наступній редакції:

« 2.3. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки до 01.01.2012, яка підтверджена витягами з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки №648/1, №649/1, виданими Головним управлінням земельних ресурсів у м. Севастополі 02.06.2008, з урахуванням коефіцієнтів індексації, складає:

- на 2009 рік:

а) на період будівництва

744197 х 1,152 = 857314,94 грн (вісімсот п'ятдесят сім тисяч триста чотирнадцять гривень 94 копійки);

б) на наступний період

3720986 х 1,152 = 4286575,87 грн (чотири мільйона двісті вісімдесят шість тисяч п'ятсот сімдесят п'ять гривень 87 копійок);

- на 2010 рік:

а) на період будівництва

744197 х 1,152 х 1,059 = 907896,53 грн (дев'ятсот сім тисяч вісімсот дев'яносто шість гривень 53 копійки);

б) на наступний період

3720986 х 1,152 х 1,059 = 4539483,85 грн (чотири мільйона п'ятсот тридцять дев'ять тисяч чотириста вісімдесят три гривні 85 копійок);

- на 2011 рік:

а) на період будівництва

744197 х 1,152 х 1,059 х 1,0 = 907896,53 грн (дев'ятсот сім тисяч вісімсот дев'яносто шість гривень 53 копійки);

б) на наступний період

3720986 х 1,152 х 1,059 х 1,0 = 4539483,85 грн (чотири мільйона п'ятсот тридцять дев'ять тисяч чотириста вісімдесят три гривні 85 копійок);

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з 01.01.2012 року складає:

а) на період будівництва

1591135,00 грн (один мільйон п'ятсот дев'яносто одна тисяча сто тридцять п'ять гривень 00 копійок), що підтверджується витягом з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки №5990-3.1/5, виданої Головним управлінням Держкомзема у м. Севастополі 19.09.2012 року;

б) на наступний період

7955675,00 грн (сім мільйонів дев'ятсот п'ятдесят п'ять тисяч шістсот сімдесят п'ять гривень 00 копійок), що підтверджується випискою з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки №395-3.1/5, виданої Головним управлінням Держкомзема у м. Севастополі 22.03.2013 року.»;

3. Розділ 3 договору викласти у наступній редакції:

« 3. Строк дії договору

3.1. Договір укладений строком на 25 (двадцять п'ять) років.

3.2. По закінченню строку, на який був укладений договір оренди земельної ділянки, Орендар, який належним чином виконує зобов'язання у відповідності з умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди на новий строк (поновлення договору оренди землі).

3.3. Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов'язаний повідомити про це Орендодавця у встановленому порядку не пізніше, ніж за два місяці до спливу строку договору оренди землі.

3.4. При поновленні договору оренди землі його умови можуть бути змінені. У випадку недосягнення домовленості відносно орендної плати та інших істотних умов договору переважне право Орендаря на укладення договору оренди землі припиняється.»;

4. Розділ 4 договору викласти у наступній редакції:

« 4. Орендна плата та порядок розрахунків

4.1. На виконання вимог контрольно-ревізійного управління в Закарпатській області від 25.08.2011 №07-08-6-14/5418, постанови Окружного адміністративного суду м. Севастополя від 24.04.2012 та ухвали Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 20.08.2012 по справі №2а-2984/11/2770, річна орендна плата за користування земельною ділянкою з 01.01.2009 року встановлюється згідно з Методикою визначення розмірів орендної плати при укладенні договорів оренди землі, затвердженої рішенням міської Ради від 14.10.2003 №1348 (зі змінами та доповненнями) (далі - Методика) у розмірі 7,5% (семи з половиною відсотків) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

4.2. Розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням його цільового використання та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, які заповнюються під час укладення (поновлення) чи зміни умов договору оренди.

4.3. Величина річної орендної плати за користування земельною ділянкою визначається за формулою:

Нормативна грошова оцінка х Ставку орендної = Сума річної

земельної ділянки (грн) плати (%) орендної плати (грн)

Величина річної орендної плати за користування земельною ділянкою згідно з розрахунком складає:

- на 2009 року:

857314,94 х 0,075 = 64298,62 грн;

- на 2010 рік:

на період з 01.01.2010 до 21.01.2010

907896,53 х 0,075 : 365 х 20 = 3731,08 грн;

на період з 21.01.2010 до 08.06.2010

4539483,85 х 0,12 (0,075 х 2,5) : 365 х 138 = 205955,76 грн;

на період з 08.06.2010 по 31.12.2010

907896,53 х 0,075 : 365 х 207 = 38616,69 грн;

- на 2011 рік:

907896,53 х 0,075 = 68092,24 грн;

- з 01.01.2012:

а) на період будівництва:

1591135,00 х 0,075 = 119335,13 грн

б) на наступний період:

7955675,00 х 0,075 = 596675,63 грн.

При цьому, згідно з рішенням Севастопольської міської Ради від 08.06.2010 №10553 нормативна грошова оцінка земельної ділянки для періоду будівництва приймається до уваги протягом 3 (трьох) років з моменту його прийняття, з 08.06.2010. Нормативна грошова оцінка для наступного періоду приймається з моменту введення в експлуатацію об'єкту будівництва, але не пізніше 08.06.2013.

4.4. Наведений розрахунок величини річної орендної плати щорічно корегується згідно з п. 4.6 цього договору.

4.5. Орендна плата за землю сплачується орендарем у строки та порядку, які визначені Податковим кодексом України.

4.6. Нарахування розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції.

Величина річної орендної плати підлягає щорічному перерахунку у строк до 1 лютого поточного року залежно від щорічно індексованої грошової оцінки земельної ділянки.

Щорічний розрахунок орендної плати здійснюється Орендарем згідно з умовами цього договору та вимогами чинного законодавства та погоджується Орендодавцем.

У разі внесення змін до Методики, щорічний розрахунок розміру орендної плати здійснюється у відповідності зі знов затвердженою Методикою.

4.7. У строк до 20 лютого поточного року щорічний розрахунок орендної плати, узгоджений з Орендодавцем, надається Орендарем державній податковій інспекції за місцем розташування земельної ділянки.

4.8. У випадку порушення строків освоєння (забудови) орендованої земельної ділянки, встановлених у договорі оренди, річна орендна плата до моменту введення в експлуатацію об'єкту капітального будівництва, передбаченого даним договором, стягується у трьохкратному розмірі, але не більше 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

4.9. Розмір орендної плати переглядається у випадках:

- зміни умов господарювання, передбачених договором, у тому числі зміни цільового використання земельної ділянки;

- зміни розміру земельного податку, збільшення цін та тарифів, нормативної грошової оцінки земельної ділянки;

- зміни розмірів ставок орендної плати за землю, визначених Методикою;

- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено актом, складеним за участю Орендодавця;

- в інших випадках, передбачених законом.

Періодичність перегляду: рішення про зміни, які вказані у пункті 4.9, має бути прийнято до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування таких змін (плановий період). В іншому випадку, норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, який настає за плановим періодом.

4.10. Розмір орендної плати не залежить від результатів господарської діяльності орендаря.

4.11. У разі припинення права користування земельною ділянкою орендна плата сплачується за фактичний період перебування земельної ділянки у користуванні у поточному році.

4.12. За несвоєчасне внесення орендної плати стягується пеня у розмірі ставки пені за несвоєчасну сплату земельного податку відповідно до законодавства України.

4.13. Контроль за нарахуванням, перерахуванням до бюджету, стягненням заборгованості по орендній платі здійснюється у порядку, передбаченому Податковим кодексом України.»

5. Пункт 5.4 розділу 5 викласти у наступній редакції:

« 5.4. Орендована земельна ділянка або її частина може за згодою Орендодавця передаватися Орендарем у суборенду без зміни цільового використання згідно із Законом України «Про оренду землі». У цьому випадку плата за суборенду земельної ділянки не може перевищувати розміру орендної плати.»;

6. Пункт 9.1.1 розділу 9 договору доповнити підпунктом ж) наступного змісту:

«ж) дотримання режиму водоохоронних зон, прибережних захисних смуг, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон, зон особливого режиму використання земель та територій, які особливо охороняються.»;

7. Підпункт б) пункту 9.2.2 розділу 9 договору викласти у наступній редакції:

«б) виконувати обов'язки землекористувача відповідно до умов даного договору, Земельного кодексу України, Податкового кодексу України;»;

8. Підпункт н) пункту 9.2.2 розділу 9 договору викласти у наступній редакції:

«н) повідомляти Орендодавця про зміну своїх реквізитів, у тому числі організаційно-правової форми, найменування, юридичної адреси та ін., у десятиденний строк;»;

9. Пункт 9.2.2 розділу 9 договору доповнити підпунктами о) наступного змісту:

«о) у разі переходу права власності на розташований на земельній ділянці об'єкт нерухомого майна до іншої особи, у десятиденний строк надати Орендодавцю копію документа, який підтверджує перехід права власності на об'єкт нерухомого майна (договір купівлі-продажу, дарування та ін.) та у найкоротший строк вжити заходів до оформлення переходу права користування земельною ділянкою до набувача об'єкту нерухомого майна, розташованого на земельній ділянці;»;

10. Пункт 12.4 розділу 12 викласти у наступній редакції:

« 12.4. Орендодавець може відмовитись в односторонньому порядку від договору зі звільненням Орендодавця від відповідальності, згідно з Цивільним кодексом України, без укладення додаткової угоди до даного договору, з моменту прийняття рішення про відмову від договору, у наступних випадках:

- використання Орендарем земельної ділянки не за цільовим призначенням (використанням);

- використання земельної ділянки з порушенням екологічних вимог;

- систематичної несплати орендної плати (протягом 3 місяців);

- не здійснення щорічного перерахунку розміру орендної плати за землю у строк, встановлений даним договором;

- порушення строків будівництва, встановлених даним договором, без згоди Орендодавця;

- передачі або відчуження права оренди третім особам.»;

11. Пункт 12.5 розділу 12 викласти у наступній редакції:

« 12.5. Перехід права власності на орендовану земельну ділянку до іншої особи, а також реорганізація юридичної особи - Орендаря, не є підставою для змін умов або розірвання договору.»;

12. «Решта пунктів договору оренди землі, зареєстрованого Севастопольською міською філією ДП «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» у Державному реєстрі земель 04.09.2008 за №040866000096, залишаються незмінними та сторони підтверджують свої зобов'язання за ними.».

Позовні вимоги Севастопольської міської Ради мотивовані невідповідністю умов договору вимогам законодавства в частині визначення розміру і порядку сплати орендної плати за земельну ділянку, а також редакції Примірного договору оренди земельної ділянки, затвердженого позивачем /арк.с.3-24/.

Ухвалою суду від 11.11.2013 позовна заява Севастопольської міської Ради прийнята до розгляду та порушено провадження у справі №919/1293/13. Цією ж ухвалою суд залучив до участі у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Управління з питань земельних, водних відносин та містобудування Севастопольської міської Ради (далі - третя особа).

У судовому засіданні, яке відбулось 26.11.2013, судом в порядку статті 77 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) було оголошено перерву до 27.11.2013.

Представник позивача та третьої особи в судовому засіданні позовні вимоги підтримав у повному обсязі та наполягав на їх задоволенні з мотивів, викладених у позовній заяві та у додаткових письмових поясненнях до позову. Так, зокрема, представник вказує, що 13.02.2008 позивачем внесені зміни до Методики визначення розмірів орендної плати при укладенні договорів оренди землі, а саме встановлені нові ставки орендної плати за земельні ділянки, а 20.11.2011 прийняте рішення «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінці земель в адміністративних межах міста Севастополя та введення її в дію», ці рішення відповідно до вимог Податкового кодексу України, законів України «Про оренду землі», «Про оцінку землі» та «Про місцеве самоврядування» є підставою для внесення змін до договору оренди земельної ділянки (пункти 2.3, 4.1, 4.2). Крім того, згідно з наданими представником Севастопольської міської Ради поясненнями, у зв'язку з істотними законодавчими змінами та затвердженням позивачем у новій редакції Примірного договору оренди земельної ділянки (рішення від 13.09.2011 №1326), існують законні підстави для внесення змін і до інших пунктів договору.

Відповідач не скористався правом, наданим йому статтею 59 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України): не надав господарському суду відзив на позовну заяву і документи, що підтверджують заперечення проти позову. У судовому засіданні представник відповідача повністю відхилив вимоги позивача з підстав їх неправомірності.

Розглянувши матеріали справи, дослідивши надані докази, заслухавши пояснення представників учасників судового процесу, суд

В С Т А Н О В И В:

21.07.2008 між Севастопольською міською Радою (Орендодавець) та ТОВ «Дует-1» (Орендар) укладено договір оренди земельної ділянки, за умовами пункту 1.1 якого Орендодавець згідно з рішеннями Севастопольської міської Ради від 17.10.2007 №2964 та від 08.07.2008 №4827 надав, а Орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку для будівництва та обслуговування автосервісу з автосалоном з віднесенням цих земель до категорії земель житлової та громадської забудови, яка розташована за адресою: м. Севастополь, Балаклавське шосе, 17 (далі - Договір) /арк.с. 26-35/.

Договір зареєстрований у Севастопольській міській філії Державного підприємства «Центр Державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах», про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 04.09.2008 за №040866000096.

17.08.2010 між сторонами була укладена додаткова угода про внесення змін до Договору, відповідно до якої деякі пункти Договору викладені в новій редакції (далі - Додаткова угода) /арк.с. 40-42/.

Додаткова угода зареєстрована у Севастопольській міській філії Державного підприємства «Центр Державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах», про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 28.10.2010 за №041088500152.

Згідно з пунктом 2.1 Договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,6500 га.

Пунктом 2.3 Договору (в редакції Додаткової угоди) сторони встановили, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки з урахуванням коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель за 2008-2009 роки складає:

а) на період будівництва, до здачі об'єкта в експлуатацію:

744197 х 1,152 х 1,059 = 907896,53 грн, що підтверджується випискою з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки №648/1, виданої головним управлінням земельних ресурсів у м. Севастополі 02.06.2008;

б) на наступний період:

3720986 х 1,152 х 1,059 = 4539483,85 грн, що підтверджується випискою з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки №649/1, виданої головним управлінням земельних ресурсів у м. Севастополі 02.06.2008.

Пунктом 3.1 Договору передбачено, що він укладений строком на 25 років.

Відповідно до пункту 4.1 Договору річна орендна плата за користування земельною ділянкою встановлюється згідно з критерієм визнання ТОВ «Дует-1» переможцем конкурсного відбору орендарів, у розмірі 6,5 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Пункт 4.2 Договору (в редакції Додаткової угоди) встановлює, що величина річної орендної плати за користування земельною ділянкою складає:

а) на період будівництва: 907896,53 х 0,065 = 59013,27 грн.;

б) на наступний період: 4539484 х 0,065 = 295066,45 грн.

При цьому, згідно з рішенням міської Ради від 08.06.2010 №10553 нормативна грошова оцінка земельної ділянки для періоду будівництва приймається до уваги протягом 3 років з моменту його прийняття, з 08.06.2010. Нормативна грошова оцінка для наступного періоду застосовується з моменту введення в експлуатацію об'єкта будівництва, але не пізніше 08.06.2013.

Актом приймання-передачі земельної ділянки від 21.07.2008 був засвідчений факт передання орендованої земельної ділянки відповідачу /арк.с. 38/.

Вимогою Контрольно-ревізійного управління України в Закарпатській області від 25.08.2011 №07-08-614/5418 на підставі проведеної планової ревізії фінансово-господарської діяльності Управління з питань земельних, водних відносин та містобудування Севастопольської міської Ради за період з 01.01.2009 по 30.06.2011, якою встановлено окремі порушення, зокрема, заниження ставок орендної плати за надані в оренду земельні ділянки, зобов'язано третю особу внести зміни до договорів оренди земельних ділянок в частині підвищення розміру орендної плати та провести претензійно-позовну роботу щодо відшкодування орендарями сум недоотриманих місцевим бюджетом орендної плати з 01.01.2009.

13.09.2011 рішенням Севастопольської міської Ради № 1326 внесено зміни до рішення від 14.10.2003 № 1343 «Про затвердження Положення про порядок передачі в оренду земельних ділянок несільськогосподарського призначення» та затверджено у новій редакції Примірний договір оренди земельної ділянки (додаток № 2).

20.12.2011 позивачем прийнято рішення № 2163 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя та введення її в дію».

07.02.2012 Севастопольською міською Радою прийнято рішення № 2318 «Про проведення заходів по введення в дію нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя», яким вирішено після надання орендарям витягів з технічної документації з нормативної грошової оцінки, затвердженої рішенням Севастопольської міської Ради від 20.12.2011 № 2163, внести відповідні зміни у діючі договори оренди земельних ділянок, спрямувати на адреси орендарів пропозиції про намір внести зміни в договори оренди земельних ділянок.

На виконання зазначених вимоги контрольно-ревізійного органу та рішень Севастопольської міської Ради, з метою приведення Договору у відповідність з діючим законодавством, 25.04.2013 позивачем на адресу відповідача був направлений проект додаткової угоди про внесення змін у Договір /арк.с. 45-56/. Однак, ТОВ «Дует-1» з проектом додаткової угоди не погодилось, про що повідомило позивача листом від 20.05.2013 №35 /арк.с.66/.

Зазначені обставини і стали причиною звернення позивача з даним позовом до господарського суду.

Спірні правовідносини сторін виникли із договору оренди землі, тобто є земельними правовідносинами, а тому підпадають під правове регулювання як загальних норм Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) та Господарського кодексу України (далі - ГК України), так і спеціальних норм Земельного кодексу України, Податкового кодексу України, законів України «Про оренду землі» та «Про оцінку земель».

Згідно з вимогами статті 21 Закону України «Про оренду землі» орендна плата за землю це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

За приписами підпункту 9.1.10 пункту 9.1 статті 9 та підпункту 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності є загальнодержавним податком.

Пунктом 288.1 статті 288 Податкового кодексу України визначено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Платником орендної плати є орендар земельної ділянки, об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду (пункти 288.2, 288.3 статті 288 Податкового кодексу України).

Відповідно до пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється розділом ХІІІ цього Кодексу; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється розділом ХІІІ Кодексу.

При цьому, статтею 271 Податкового кодексу України визначено, що базою оподаткування плати за землю є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого розділом ХІІІ цього Кодексу; а у разі якщо нормативну грошову оцінку не проведено - площа земельних ділянок.

Згідно з підпунктом 14.1.125 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України нормативна грошова оцінка земельних ділянок для цілей розділу XIII цього Кодексу - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Правові засади проведення оцінки земель в Україні визначено Законом України «Про оцінку земель», відповідно до абзацу 5 статті 5 якого нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується, зокрема, для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Суб'єктами оціночної діяльності у сфері оцінки земель є органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які здійснюють управління у сфері оцінки земель, а також юридичні та фізичні особи, заінтересовані у проведенні оцінки земельних ділянок. Підставою для проведення нормативної грошової оцінки земель є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування (статті 6, 15 Закону України «Про оцінку земель»).

За приписами статті 18 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз на 5 - 7 років.

Відповідно до частин першої та третьої статті 23 Закону України «Про оцінку земель» технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною і міською радою. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається відповідним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.

20.12.2011 Севастопольською міською Радою було прийняте рішення № 2163 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя та введення її в дію» (далі - Рішення №2163). Згідно із зазначеним рішенням було затверджено нову технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя та введено її в дію з 01.01.2012.

Згідно з витягами №5990-3.1/5 від 19.09.2012 та №395-3.1/5 від 22.03.2013 з технічної документації, нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 6500 кв.м. за адресою: м. Севастополь, Балаклавське шосе, 17, яка передана в оренду відповідачу для будівництва та обслуговування автосервісу з автосалоном, складає: на період будівництва - 1591135,00 грн; на період комерційного використання - 7955675,00 грн.

Також, судом встановлено, що рішенням Севастопольської міської Ради №1348 від 14.10.2003 була затверджена Методика визначення розмірів орендної плати при укладенні договорів оренди землі (далі - Рішення №1348).

Відповідно до рішення Севастопольської міської Ради від 13.02.2008 № 3701 (далі - Рішення №3701) був викладений у новій редакції розділ 3 додатку до Рішення №1348, за яким, зокрема, розмір орендної плати за земельні ділянки, на яких розташовані автосалони та станції технічного обслуговування, встановлений у розмірі 7,5 %.

Пунктами 1.3, 1.4 рішення Севастопольської міської Ради № 2318 «Про проведення заходів по введення в дію нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя» Управління з питань земельних, водних відносин та містобудування Севастопольської міської Ради за результатами інвентаризації договорів оренди земельних ділянок зобов'язано привести ставки орендної плати у відповідність з діючим законодавством та «Методикою визначення розмірів орендної плати при укладенні договорів оренди землі», шляхом внесення відповідних змін у договори оренди (без винесення окремого рішення сесії Севастопольської міської Ради по кожному з орендарів).

Згідно зі статтею 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до виключної компетенції міської ради віднесені питання вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин та затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України.

Частиною першою статті 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Відповідно до вимог статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Відомості щодо скасування або визнання недійсними в установленому законом порядку наведених вище по тексту рішень Севастопольської міської Ради в матеріалах справи відсутні, а тому згідно з вимогами Конституції та законодавства України ці рішення позивача є обов'язковими для виконання на території міста Севастополя.

За приписами статті 651 ЦК України зміна договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Пунктом 4.8 Договору сторони встановили, що розмір орендної плати переглядається, зокрема, у випадках зміни розмірів земельного податку, підвищення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, у тому числі внаслідок інфляції та індексації, а також в інших випадках, передбачених законом.

Статтею 30 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Пунктом 2.19 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 26.12.2011 №18 «Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції» (зі змінами, внесеними постановою пленуму Вищого господарського суду України №8 від 29.05.2013) встановлено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

З урахуванням викладеного, оскільки нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору оренди землі за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, суд погоджується з доводами позивача про наявність правових підстав для перегляду у судовому порядку розміру орендної плати, встановленої умовами договору оренди землі, у разі законодавчої зміни граничного розміру цієї плати.

Водночас, судом встановлено, що Договір укладений 21.07.2008, тобто вже в період дії рішення Севастопольської міської Ради від 13.02.2008 № 3701, за яким розмір орендної плати за земельні ділянки, на яких розташовані автосалони та станції технічного обслуговування, встановлений у розмірі 7,5 %.

Також, з матеріалів справи вбачається, що рішенням Севастопольської міської Ради від 17.10.2007 №2964 вирішено укласти з відповідачем Договір, включивши до нього умови, які стали критеріями визнання ТОВ «Дует-1» переможцем конкурсного відбору орендарів на земельну ділянку, розташовану у районі 6-го км Балаклавського шосе, зокрема, з визначенням ставки орендної плати саме у розмірі 6,5% від нормативної грошової оцінки.

За таких обставин, у зв'язку з недоведеністю позивачем наявності законодавчих змін граничного розміру плати за орендовану відповідачем земельну ділянку після укладення Договору, а також повною відповідністю умов цього правочину в частині визначення ставки орендної плати на рівні 6,5% рішенню Севастопольської міської Ради від 17.10.2007 №2964, підстави для зміни Договору шляхом встановлення нового розміру орендної плати (пункти 2.3, 4.1), відсутні, а тому суд відмовляє в цій частині позову.

З урахуванням визнання неправомірними вимог позивача про встановлення розміру орендної плати у відсотках від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рівні 7,5%, суд відмовляє і у задоволенні похідних вимог про внесення змін до пункту 4.3 Договору, яким пропонувалось встановити з 01.01.2009 величину річної орендної плати за користування земельної ділянки саме з урахуванням цієї нової ставки.

Щодо іншої частини позовних вимог про внесення змін до Договору, а саме до його преамбули, розділу 3, пунктів 4.2, 4.4-4.12, пункту 5.4, пункту 9.1.1 (підпункт «ж»), пункту 9.2.2 (підпункти «б», «н»), пунктів 12.4, 12.5, суд зазначає наступне.

Внесення зазначених змін у Договір обґрунтовано істотними змінами в чинному законодавстві та прийняттям у зв'язку з цим позивачем 13.09.2011 рішення №1326 «Про внесення змін до рішення Севастопольської міської Ради №1343 від 14.10.2003 «Про затвердження Положення про порядок передачі в оренду земельних ділянок несільськогосподарського призначення», яким був затверджений Примірний договір оренди земельної ділянки в новій редакції (додаток №2).

Відповідно до частини четвертої статті 179 ГК України при укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору на основі, зокрема, примірного договору, рекомендованого органом управління суб'єктам господарювання для використання при укладенні ними договорів, коли сторони мають право за взаємною згодою змінювати окремі умови, передбачені примірним договором, або доповнювати його зміст.

Проте, суд зазначає, що Примірний договір оренди земельних ділянок у новій редакції був затверджений позивачем вже після укладення сторонами спірного договору оренди, а тому не має правових підстав для внесення до Договору умов нового примірного договору, проти яких відповідач заперечує.

До того ж, згідно з частиною першою статті 2 Закону України «Про оренду землі» відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Викладене свідчить, що будь-яка законодавча норма є обов'язковою для сторін незалежно від її безпосереднього відображення у договорі оренди землі, а тому підстави для внесення рішенням суду на вимогу однієї із сторін змін до договору оренди земельної ділянки шляхом дублювання в ньому цих вимог законодавства, - відсутні.

За приписами статей 33, 34 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Таким чином, позивачем не доведено передбачених законом підстав, в силу яких внесення змін до преамбули, розділу 3, пунктів 4.2, 4.4-4.12, пункту 5.4, 5.5, пункту 9.1.1 (підпункт «ж»), пункту 9.2.2 (підпункти «б», «н»), пунктів 12.4, 12.5 Договору було б обов'язковим, а тому ця частина позову також не може бути задоволена судом.

Витрати по сплаті судового збору відповідно до статті 49 ГПК України покладаються на позивача.

На підставі вищевикладеного, керуючись статтями 32-34, 43, 44, 49, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову Севастопольської міської Ради до товариства з обмеженою відповідальністю «Дует-1» про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 21.07.2008, зареєстрованого у Севастопольській міській філії Державного підприємства «Центр Державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах», про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 04.09.2008 за №040866000096, - відмовити повністю.

Повне рішення складено 02.12.2013.

Суддя О.М.Архипенко

СудГосподарський суд м. Севастополя
Дата ухвалення рішення27.11.2013
Оприлюднено04.12.2013
Номер документу35712609
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —919/1293/13

Постанова від 13.03.2014

Господарське

Севастопольський апеляційний господарський суд

Сікорська Наталя Іванівна

Ухвала від 13.02.2014

Господарське

Севастопольський апеляційний господарський суд

Сікорська Наталя Іванівна

Ухвала від 15.01.2014

Господарське

Севастопольський апеляційний господарський суд

Сікорська Наталя Іванівна

Рішення від 27.11.2013

Господарське

Господарський суд м. Севастополя

Архипенко Олександр Михайлович

Ухвала від 11.11.2013

Господарське

Господарський суд м. Севастополя

Архипенко Олександр Михайлович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні