Постанова
від 13.03.2014 по справі 919/1293/13
СЕВАСТОПОЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

СЕВАСТОПОЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 березня 2014 року Справа № 919/1293/13

Севастопольський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Сікорської Н.І.,

суддів Євдокімова І.В.,

Градової О.Г.,

за участю представників сторін:

представник позивача, Лужанська Альона Олександрівна, довіреність № 03-15/6324 від 30.12.13, Севастопольська міська рада;

представник відповідача, не з'явився, товариство з обмеженою відповідальністю "Дует-1";

представник третьої особи, Лужанська Альона Олександрівна, довіреність № 07-07/8 від 09.01.14, Управління з питань земельних, водних відносин та містобудування Севастопольської міської ради;

розглянувши апеляційну скаргу Управління з питань земельних, водних відносин та містобудування Севастопольської міської ради на рішення господарського суду міста Севастополя (суддя Архипенко О.М.) від 27 листопада 2013 року у справі № 919/1293/13

за позовом Севастопольської міської ради (вул. Леніна, 3,Севастополь,99011)

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Дует-1" (вул. Київська, 187,Сімферополь,95493)

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Управління з питань земельних, водних відносин та містобудування Севастопольської міської ради (вул. Леніна, 3,Севастополь,99011)

про внесення змін в договір оренди земельної ділянки

ВСТАНОВИВ:

06.11.2013 р. Севастопольська міська Рада (далі- Рада) звернулась до господарського суду міста Севастополя з позовом до товариства з обмеженою відповідальністю "Дует-1" (далі -ТОВ "Дует-1") про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 21.07.2008, зареєстрованого 04.09.2008 під номером 040766000073, укладеного між позивачем та відповідачем, виклавши пункти договору у наступній редакції:

На підставі вимоги Контрольно-ревізійного управління у Закарпатській області від 25.08.2011 №07-08-6-14/5418, постанови Окружного адміністративного суду міста Севастополя від 24.04.2012, ухвали Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 20.08.2012 у справі №2а-2984/11/2770, рішень Севастопольської міської Ради від 20.12.2011 №2163 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя та введення її в дію", від 07.02.2012 №2318 "Про проведення заходів по введенню в дію нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя", внести в договір оренди земельної ділянки (кадастровий номер 8536600000:02:019:0012) загальною площею 0,6500 га, розташованої по Балаклавському шосе, 17, переданої "Дует-1" для будівництва та обслуговування автосервісу з автосалоном, укладеного між Севастопольською міською Радою та ТОВ "Дует-1", зареєстрованого Севастопольською міською філією ДП "Центр Державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельним ресурсам" 04.09.2008 під №040866000096, наступні зміни:

1. Преамбулу договору викласти у наступній редакції:

"Севастопольська міська Рада, іменована надалі "Орендодавець", розташована за адресою: м. Севастополь, вул. Леніна, 3, в особі голови міської Ради Дойникова Юрія Васильовича, який діє на підставі рішення Севастопольської міської Ради від 16.11.2010 №4, Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Положення про оренду земельних ділянок, затвердженого рішенням Севастопольської міської Ради від 14.10.2003 №1343 (зі змінами та доповненнями), з одного боку, та товариство з обмеженою відповідальністю "Дует-1" (ідентифікаційний код юридичної особи 33179823), іменоване надалі "Орендар", в особі директора Молчанова Олексія Ігоревича, з іншого боку, уклали цей договір про наступне:";

2. Пункт 2.3 розділу 2 договору викласти у наступній редакції:

" 2.3. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки до 01.01.2012, яка підтверджена витягами з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки №648/1, №649/1, виданими Головним управлінням земельних ресурсів у м. Севастополі 02.06.2008, з урахуванням коефіцієнтів індексації, складає:

- на 2009 рік:

а) на період будівництва

744197 х 1,152 = 857314,94 грн. (вісімсот п'ятдесят сім тисяч триста чотирнадцять гривень 94 копійки);

б) на наступний період

3720986 х 1,152 = 4286575,87 грн. (чотири мільйона двісті вісімдесят шість тисяч п'ятсот сімдесят п'ять гривень 87 копійок);

- на 2010 рік:

а) на період будівництва

744197 х 1,152 х 1,059 = 907896,53 грн. (дев'ятсот сім тисяч вісімсот дев'яносто шість гривень 53 копійки);

б) на наступний період

3720986 х 1,152 х 1,059 = 4539483,85 грн. (чотири мільйона п'ятсот тридцять дев'ять тисяч чотириста вісімдесят три гривні 85 копійок);

- на 2011 рік:

а) на період будівництва

744197 х 1,152 х 1,059 х 1,0 = 907896,53 грн. (дев'ятсот сім тисяч вісімсот дев'яносто шість гривень 53 копійки);

б) на наступний період

3720986 х 1,152 х 1,059 х 1,0 = 4539483,85 грн. (чотири мільйона п'ятсот тридцять дев'ять тисяч чотириста вісімдесят три гривні 85 копійок);

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з 01.01.2012 року складає:

а) на період будівництва

1591135,00 грн. (один мільйон п'ятсот дев'яносто одна тисяча сто тридцять п'ять гривень 00 копійок), що підтверджується витягом з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки №5990-3.1/5, виданої Головним управлінням Держкомзема у м. Севастополі 19.09.2012 року;

б) на наступний період

7955675,00 грн. (сім мільйонів дев'ятсот п'ятдесят п'ять тисяч шістсот сімдесят п'ять гривень 00 копійок), що підтверджується випискою з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки №395-3.1/5, виданої Головним управлінням Держкомзема у м. Севастополі 22.03.2013 року.";

3. Розділ 3 договору викласти у наступній редакції:

" 3. Строк дії договору

3.1. Договір укладений строком на 25 (двадцять п'ять) років.

3.2. По закінченню строку, на який був укладений договір оренди земельної ділянки, Орендар, який належним чином виконує зобов'язання у відповідності з умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди на новий строк (поновлення договору оренди землі).

3.3. Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов'язаний повідомити про це Орендодавця у встановленому порядку не пізніше, ніж за два місяці до спливу строку договору оренди землі.

3.4. При поновленні договору оренди землі його умови можуть бути змінені. У випадку недосягнення домовленості відносно орендної плати та інших істотних умов договору переважне право Орендаря на укладення договору оренди землі припиняється.";

4. Розділ 4 договору викласти у наступній редакції:

" 4. Орендна плата та порядок розрахунків

4.1. На виконання вимог контрольно-ревізійного управління в Закарпатській області від 25.08.2011 №07-08-6-14/5418, постанови Окружного адміністративного суду м. Севастополя від 24.04.2012 та ухвали Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 20.08.2012 по справі №2а-2984/11/2770, річна орендна плата за користування земельною ділянкою з 01.01.2009 року встановлюється згідно з Методикою визначення розмірів орендної плати при укладенні договорів оренди землі, затвердженої рішенням міської Ради від 14.10.2003 №1348 (зі змінами та доповненнями) (далі - Методика) у розмірі 7,5% (семи з половиною відсотків) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

4.2. Розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням його цільового використання та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, які заповнюються під час укладення (поновлення) чи зміни умов договору оренди.

4.3. Величина річної орендної плати за користування земельною ділянкою визначається за формулою:

Нормативна грошова оцінка х Ставку орендної = Сума річної

земельної ділянки (грн..) плати (%) орендної плати (грн..)

Величина річної орендної плати за користування земельною ділянкою згідно з розрахунком складає:

- на 2009 року:

857314,94 х 0,075 = 64298,62 грн.;

- на 2010 рік:

на період з 01.01.2010 до 21.01.2010

907896,53 х 0,075 : 365 х 20 = 3731,08 грн.;

на період з 21.01.2010 до 08.06.2010

4539483,85 х 0,12 (0,075 х 2,5) : 365 х 138 = 205955,76 грн.;

на період з 08.06.2010 по 31.12.2010

907896,53 х 0,075 : 365 х 207 = 38616,69 грн.;

- на 2011 рік:

907896,53 х 0,075 = 68092,24 грн.;

- з 01.01.2012:

а) на період будівництва:

1591135,00 х 0,075 = 119335,13 грн.

б) на наступний період:

7955675,00 х 0,075 = 596675,63 грн.

При цьому, згідно з рішенням Севастопольської міської Ради від 08.06.2010 №10553 нормативна грошова оцінка земельної ділянки для періоду будівництва приймається до уваги протягом 3 (трьох) років з моменту його прийняття, з 08.06.2010. Нормативна грошова оцінка для наступного періоду приймається з моменту введення в експлуатацію об'єкту будівництва, але не пізніше 08.06.2013.

4.4. Наведений розрахунок величини річної орендної плати щорічно корегується згідно з п. 4.6 цього договору.

4.5. Орендна плата за землю сплачується орендарем у строки та порядку, які визначені Податковим кодексом України.

4.6. Нарахування розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції.

Величина річної орендної плати підлягає щорічному перерахунку у строк до 1 лютого поточного року залежно від щорічно індексованої грошової оцінки земельної ділянки.

Щорічний розрахунок орендної плати здійснюється Орендарем згідно з умовами цього договору та вимогами чинного законодавства та погоджується Орендодавцем.

У разі внесення змін до Методики, щорічний розрахунок розміру орендної плати здійснюється у відповідності зі знов затвердженою Методикою.

4.7. У строк до 20 лютого поточного року щорічний розрахунок орендної плати, узгоджений з Орендодавцем, надається Орендарем державній податковій інспекції за місцем розташування земельної ділянки.

4.8. У випадку порушення строків освоєння (забудови) орендованої земельної ділянки, встановлених у договорі оренди, річна орендна плата до моменту введення в експлуатацію об'єкту капітального будівництва, передбаченого даним договором, стягується у трьохкратному розмірі, але не більше 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

4.9. Розмір орендної плати переглядається у випадках:

- зміни умов господарювання, передбачених договором, у тому числі зміни цільового використання земельної ділянки;

- зміни розміру земельного податку, збільшення цін та тарифів, нормативної грошової оцінки земельної ділянки;

- зміни розмірів ставок орендної плати за землю, визначених Методикою;

- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено актом, складеним за участю Орендодавця;

- в інших випадках, передбачених законом.

Періодичність перегляду: рішення про зміни, які вказані у пункті 4.9, має бути прийнято до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування таких змін (плановий період). В іншому випадку, норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, який настає за плановим періодом.

4.10. Розмір орендної плати не залежить від результатів господарської діяльності орендаря.

4.11. У разі припинення права користування земельною ділянкою орендна плата сплачується за фактичний період перебування земельної ділянки у користуванні у поточному році.

4.12. За несвоєчасне внесення орендної плати стягується пеня у розмірі ставки пені за несвоєчасну сплату земельного податку відповідно до законодавства України.

4.13. Контроль за нарахуванням, перерахуванням до бюджету, стягненням заборгованості по орендній платі здійснюється у порядку, передбаченому Податковим кодексом України."

5. Пункт 5.4 розділу 5 викласти у наступній редакції:

" 5.4. Орендована земельна ділянка або її частина може за згодою Орендодавця передаватися Орендарем у суборенду без зміни цільового використання згідно із Законом України "Про оренду землі". У цьому випадку плата за суборенду земельної ділянки не може перевищувати розміру орендної плати.";

6. Пункт 9.1.1 розділу 9 договору доповнити підпунктом ж) наступного змісту:

"ж) дотримання режиму водоохоронних зон, прибережних захисних смуг, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон, зон особливого режиму використання земель та територій, які особливо охороняються.";

7. Підпункт б) пункту 9.2.2 розділу 9 договору викласти у наступній редакції:

"б) виконувати обов'язки землекористувача відповідно до умов даного договору, Земельного кодексу України, Податкового кодексу України;";

8. Підпункт н) пункту 9.2.2 розділу 9 договору викласти у наступній редакції:

"н) повідомляти Орендодавця про зміну своїх реквізитів, у тому числі організаційно-правової форми, найменування, юридичної адреси та ін., у десятиденний строк;";

9. Пункт 9.2.2 розділу 9 договору доповнити підпунктами о) наступного змісту:

"о) у разі переходу права власності на розташований на земельній ділянці об'єкт нерухомого майна до іншої особи, у десятиденний строк надати Орендодавцю копію документа, який підтверджує перехід права власності на об'єкт нерухомого майна (договір купівлі-продажу, дарування та ін.) та у найкоротший строк вжити заходів до оформлення переходу права користування земельною ділянкою до набувача об'єкту нерухомого майна, розташованого на земельній ділянці;";

10. Пункт 12.4 розділу 12 викласти у наступній редакції:

" 12.4. Орендодавець може відмовитись в односторонньому порядку від договору зі звільненням Орендодавця від відповідальності, згідно з Цивільним кодексом України, без укладення додаткової угоди до даного договору, з моменту прийняття рішення про відмову від договору, у наступних випадках:

- використання Орендарем земельної ділянки не за цільовим призначенням (використанням);

- використання земельної ділянки з порушенням екологічних вимог;

- систематичної несплати орендної плати (протягом 3 місяців);

- не здійснення щорічного перерахунку розміру орендної плати за землю у строк, встановлений даним договором;

- порушення строків будівництва, встановлених даним договором, без згоди Орендодавця;

- передачі або відчуження права оренди третім особам.";

11. Пункт 12.5 розділу 12 викласти у наступній редакції:

" 12.5. Перехід права власності на орендовану земельну ділянку до іншої особи, а також реорганізація юридичної особи - Орендаря, не є підставою для змін умов або розірвання договору.";

12. "Решта пунктів договору оренди землі, зареєстрованого Севастопольською міською філією ДП "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" у Державному реєстрі земель 04.09.2008 за №040866000096, залишаються незмінними та сторони підтверджують свої зобов'язання за ними.".

Позовні вимоги мотивовані відмовою відповідача від підписання додаткової угоди, яка направлена на приведення умов укладеного між сторонами договору оренди землі у відповідність чинному законодавству, а також Типовому договору оренди землі в частині розміру орендної плати у зв'язку з введенням в дію грошової оцінки землі та інших умов.

Рішенням господарського суду міста Севастополя від 27 листопада 2013 року у задоволенні позову Севастопольської міської Ради до товариства з обмеженою відповідальністю "Дует-1" про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 21.07.2008, зареєстрованого у Севастопольській міській філії Державного підприємства "Центр Державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 04.09.2008 за №040866000096 відмовлено.

Не погодившись з рішенням суду, 20 грудня 2013 року Управління з питань земельних, водних відносин та містобудування Севастопольської міської ради звернулось до Севастопольського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить рішення господарського суду міста Севастополя від 27 листопада 2013 року скасувати, постановити нове рішення про задоволення позову.

Доводи апеляційної скарги мотивовані тим, що рішення суду першої інстанції є незаконним та необґрунтованим, ухвалено з порушенням норм матеріального та процесуального права.

Зокрема, заявник апеляційної скарги зазначає, що судом першої інстанції не наведено правових підстав для відмови у задоволенні вимог позивача стосовно внесення змін до Договору з 01.01.2009р., в частині встановлення ставки орендної плати у розмірі 7,5 %, враховуючи нормативну грошову оцінку земельної ділянки, яка зазначена у п.2.3 п.4.1 та п. 4.3 позовних вимог.

Також, судом першої інстанції не враховані положення статей 13,14,140,142,143 Конституції України, статей 11,169,374,652 Цивільного кодексу України, статей 2,8,148,152,188, 197 Господарського кодексу України, статей 80,83,122,123,124 Земельного кодексу України.

Крім того, заявник апеляційної скарги зазначає, що господарським судом в порушення вимог ст. 84 Господарського процесуального кодексу України в резолютивній частині оскаржуваного рішення не відображено рішення з кожної спірної умови договору з посиланням на законодавчі підстави, якими регулюється відмова.

Ухвалою Севастопольського апеляційного господарського суду від 15 січня 2014 року заявнику апеляційної скарги відновлений строк на її подачу, та апеляційна скарга прийнята до провадження Севастопольського апеляційного господарського суду у складі судової колегії: Сікорська Н.І., Градова О.Г., Євдокімов І.В., розгляд справи призначений на 13 лютого 2014 року.

Зобов'язано Управління з питань земельних, водних відносин та містобудування Севастопольської міської ради в строк до 13 лютого 2014 року надати докази сплати судового збору в розмірі 35 грн. 50 коп.

23.01.2014 р. на виконання ухвали Севастопольського апеляційного господарського суду від 15 січня 2014 року Управлінням з питань земельних, водних відносин та містобудування Севастопольської міської ради наданий оригінал платіжного доручення №9 від 20.01.2014р. про сплату судового збору за подачу апеляційної скарги в розмірі 35 грн. 50 коп.

Ухвалою Севастопольського апеляційного господарського суду від 13 лютого 2014 року розгляд справи відкладений на 13 березня 2014 року.

В судовому засіданні, яке відбулося 13 березня 2014 р. представник позивача та третьої особи по справі доводи апеляційної скарги підтримав та просив рішення господарського суду міста Севастополя від 27 листопада 2013 року скасувати, позов задовольнити.

Представник відповідача в судове засідання 13 березня 2014 року не з'явився, однак через відділ документального забезпечення суду подав клопотання про відкладення розгляду справи, у зв'язку з находженням представника ТОВ „Дует-1" у відрядженні.

Відзив на апеляційну скаргу не надав.

Відповідно до статті 22 Господарського процесуального кодексу України явка у судове засідання - це право, а не обов'язок сторін, справа може розглядатися без їх участі, якщо явка цих представників не перешкоджає вирішенню спору.

Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 77 ГПК України у випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору.

Відповідно п. 3.9.2. Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 26.12.2011р. №18 "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції" (із змінами і доповненнями), у випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору.

Господарський суд з урахуванням обставин конкретної справи може відхилити доводи учасника судового процесу - підприємства, установи, організації, іншої юридичної особи, державного чи іншого органу щодо відкладення розгляду справи у зв'язку з відсутністю його представника (з причин, пов'язаних з відпусткою, хворобою, службовим відрядженням, участю в іншому судовому засіданні і т. п.). При цьому господарський суд виходить з того, що у відповідних випадках такий учасник судового процесу не позбавлений права і можливості забезпечити за необхідності участь у судовому засіданні іншого представника згідно з частинами першою - п'ятою статті 28 ГПК, з числа як своїх працівників, так і осіб, не пов'язаних з ним трудовими відносинами. Неможливість такої заміни представника і неможливість розгляду справи без участі представника підлягає доведенню учасником судового процесу на загальних підставах (статті 32 - 34 ГПК), причому відсутність коштів для оплати послуг представника не може свідчити про поважність причини його відсутності в судовому засіданні.

ТОВ „Дует-1" не додано до клопотання про відкладення розгляду справи доказів неможливості забезпечити представника, а тому вказане клопотання є необґрунтованим та підстав для відкладення розгляду справи колегія суддів не вбачає.

Враховуючи, що наявні матеріали справи є достатніми для всебічного, повного і об'єктивного розгляду справи, а також враховуючи обмежені строки розгляду справи, судова колегія визнала за можливе розглянути апеляційну скаргу у відсутності представників сторін, які не з'явились в судове засідання.

Розглянувши справу повторно у порядку статті 101 Господарського процесуального кодексу України, судова колегія встановила наступні обставини.

21.07.2008 між Севастопольською міською радою (Орендодавець) та ТОВ "Дует-1" (Орендар) укладено договір оренди земельної ділянки, за умовами пункту 1.1 якого Орендодавець згідно з рішеннями Севастопольської міської Ради від 17.10.2007 №2964 та від 08.07.2008 №4827 надав, а Орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку для будівництва та обслуговування автосервісу з автосалоном з віднесенням цих земель до категорії земель житлової та громадської забудови, яка розташована за адресою: м. Севастополь, Балаклавське шосе, 17 (а.с. 26-34).

Факт передачі орендованої земельної ділянки відповідачу підтверджується актом приймання-передачі від 21.07.2008. (а.с. 38)

Договір зареєстрований у Севастопольській міській філії Державного підприємства "Центр Державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 04.09.2008 за №040866000096.

Згідно з п.п. 2.1,3.1 Договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,6500 га., строком на 25 років.

Пунктом 2.3 договору передбачено, що нормативно грошова оцінка земельної ділянки складає:

а) на період будівництва, до здачі об'єкта в експлуатацію становить 744 197 грн., що підтверджується витягом з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки №648/1, виданим Головним управлінням земельних ресурсів в м. Севастополі 02.06.2008р.;

б) за наступний період 3 720986 грн., що підтверджується витягом з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки №648/1, виданим Головним управлінням земельних ресурсів в м. Севастополі 02.06.2008р.

Згідно п.п.4.1 Договору річна орендна плата за користування земельною ділянкою встановлюється відповідно критеріям визнання ТОВ „Дует -1" переможцем конкурсного відбору орендарів, у розмірі 6,5% від грошової оцінки земельної ділянки.

Розмір щорічної орендної плати за користування земельною ділянкою відповідно до розрахунку складає: за період реконструкції 744 197 *0,065=48 372,805 грн., за наступний період 3 720 986*0,065=241 864,09 грн. (п. 4,2 Договору).

При цьому, грошова оцінка земельної ділянки для періоду будівництва приймається до уваги не більш ніж 1 рік 6 місяців до дати приймання-передачі ділянки. Грошова оцінка для наступного періоду приймається до уваги з дати початку експлуатації об'єкта реконструкції, але не пізніше 1 року 6 місяців від дати приймання-передачі земельної ділянки. У випадку внесення до договору змін в частині збільшення строку будівництва, відповідні зміни вносяться також до пункту 4.2 договору.

За змістом пункту 4.8 договору розмір орендної плати переглядається у випадку:

- зміни умов господарювання, передбачених договором;

- зміни розмірів земельного податку, збільшення нормативно грошової оцінки земельної ділянки, зокрема у внаслідок інфляції та індексації;

- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджується актом, складеним за участю орендодавця;

- в інших випадках, передбачених законом.

За умовами пункту 12.1 договору зміна умов договору здійснюється в письмовій формі за взаємною згодою сторін. У випадку недосягнення згоди стосовно зміни умов договору, спір вирішується у судовому порядку.

На підставі рішення Севастопольської міської ради від 08.06.2010 № 10553 „ Про продовження ТОВ „Дует-1" на 3 роки терміну будівництва автосервісу з автосалоном на земельній ділянці площею 0,6200га, розташованої по Балаклавському шосе,17" між сторонами у справі 17 серпня 2010 року була укладена Додаткова угода про внесення змін до Договору оренди земельної ділянки, зокрема, в новій редакції були викладені преамбула договору, 2.3, 4.2, 4.4,п.п. г п. 9.2.2, доповнено договір пунктом 5.5, інші пункти договору залишені без змін (далі - Додаткова угода) /арк.с. 41-42/.

Додаткова угода зареєстрована у Севастопольській міській філії Державного підприємства "Центр Державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 28.10.2010 за №041088500152.

Так, пунктом 2.3 Договору (в редакції Додаткової угоди) сторони встановили, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки з урахуванням коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель за 2008-2009 роки складає:

а) на період будівництва, до здачі об'єкта в експлуатацію:

744197 х 1,152 х 1,059 = 907896,53 грн., що підтверджується випискою з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки №648/1, виданої головним управлінням земельних ресурсів у м. Севастополі 02.06.2008;

б) на наступний період:

3720986 х 1,152 х 1,059 = 4539483,85 грн., що підтверджується випискою з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки №649/1, виданої головним управлінням земельних ресурсів у м. Севастополі 02.06.2008.

Пункт 4.2 Договору (в редакції Додаткової угоди) встановлює, що величина річної орендної плати за користування земельною ділянкою складає:

а) на період будівництва: 907896,53 х 0,065 = 59013,27 грн.;

б) на наступний період: 4539484 х 0,065 = 295066,45 грн.

При цьому, згідно з рішенням міської Ради від 08.06.2010 №10553 нормативна грошова оцінка земельної ділянки для періоду будівництва приймається до уваги протягом 3 років з моменту його прийняття, з 08.06.2010. Нормативна грошова оцінка для наступного періоду застосовується з моменту введення в експлуатацію об'єкта будівництва, але не пізніше 08.06.2013.

13.09.2011 рішенням Севастопольської міської Ради № 1326 внесено зміни до рішення від 14.10.2003 № 1343 "Про затвердження Положення про порядок передачі в оренду земельних ділянок несільськогосподарського призначення" та затверджено у новій редакції Примірний договір оренди земельної ділянки (додаток № 2)./а.с. 99, 100-104/

20.12.2011р. Севастопольською міською радою було прийняте рішення №2163 „ Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя та введення її в дію" вказаним рішення була затверджена технічна документація з нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя та нормативна грошова оцінка земель введена в дію з 01.01.2012 року. (а.с. 51)

07.02.2012 Севастопольською міською Радою прийнято рішення № 2318 "Про проведення заходів по введення в дію нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя", яким вирішено після надання орендарям витягів з технічної документації з нормативної грошової оцінки, затвердженої рішенням Севастопольської міської Ради від 20.12.2011 № 2163, внести відповідні зміни у діючі договори оренди земельних ділянок, спрямувати на адреси орендарів пропозиції про намір внести зміни в договори оренди земельних ділянок. ( а.с. 52)

На підставі проведеної Контрольно-ревізійним управлінням України в Закарпатській області планової ревізії фінансово-господарської діяльності Управління земельних, водних відносин та містобудування Севастопольської міської Ради за період з 01 січня 2009 року по 30 червня 2011 року Управління було зобов'язано на підставі частини третьої статті 631 Цивільного кодексу України внести зміни до договорів оренди земельних ділянок в частині підвищення розміру орендної ставки, що знайшло відображення у вимозі від 25 серпня 2011 року №07-08-6-14/5418 (а.с. 73-74).

Постановою Окружного адміністративного суду міста Севастополя від 24 квітня 2012 року у справі №2а-2984/11/2770 (а.с. 75-76), за позовом Управління з питань земельних, водних відносин та містобудування Севастопольської міської Ради до Державної фінансової інспекції в Закарпатській області, Державної фінансової інспекції України про визнання противоправною та скасування вимоги, залишеної без змін ухвалою Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 20 серпня 2012 року у справі 2а-2984/11/2770 (а.с. 80-85), встановлена необхідність виконання вимоги Контрольно-ревізійного управління України в Закарпатської області від 25 серпня 2011 року №07-08-6-14/5418, крім пункту 5.

На виконання зазначених вимог контрольно-ревізійного органу та рішень Севастопольської міської Ради, з метою приведення Договору у відповідність з діючим законодавством, 25.04.2013 №0315/2165 позивачем на адресу відповідача був направлений проект додаткової угоди про внесення змін у Договір оренди від 04.09.2008 № 040866000096 року земельної ділянки площею 0,6500га, розташованої по Балаклавському шосе,17, наданої для будівництва та обслуговування автосервісу з автосалоном, а також розрахунок розміру орендної плати за користування вказаною земельною ділянкою на 2009-2013 роки. (а.с. 53-67), однак відповідач відмовився від укладення додаткової угоди. ( а.с. 66)

Дані обставини з'явились підставою для звернення позивача з позовом до суду про внесення змін до договору.

Дослідивши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального права та відповідність висновків суду обставинам справи, судова колегія не вбачає підстав для скасування рішення суду першої інстанції, у зв'язку з наступним.

Спірні правовідносини сторін виникли із договору оренди землі, тобто є земельними правовідносинами, а тому підпадають під правове регулювання як загальних норм Цивільного кодексу України, так і спеціальних норм Земельного кодексу України, Податкового кодексу України та Закону України "Про оренду землі".

Відповідно до ч. 1 та ч. 2 статті 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів може бути, зокрема, зміна правовідносин.

Статтею 20 Господарського кодексу України передбачено, що держава забезпечує захист прав і законних інтересів суб'єктів господарювання та споживачів. Кожний суб'єкт господарювання та споживач має право на захист своїх прав і законних інтересів. Права та законні інтереси зазначених суб'єктів захищаються шляхом, у тому числі, установлення, зміни і припинення господарських правовідносин. Порядок захисту прав суб'єктів господарювання та споживачів визначається цим Кодексом, іншими законами.

Відповідно до частини першої статті 93 Земельного кодексу України та статті 1 Закону України "Про оренду землі" право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Статтею 13 Закону України "Про оренду землі" визначено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об'єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін; умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки (частина 1 статті 15 ЗУ "Про оренду землі" ).

Згідно зі статтею 652 ЦК України у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов'язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах. Якщо сторони не досягли згоди щодо приведення договору у відповідність з обставинами, які істотно змінились, або щодо його розірвання, договір може бути розірваний, а з підстав, встановлених частиною четвертою цієї статті, - змінений за рішенням суду на вимогу заінтересованої сторони за наявності одночасно таких умов: в момент укладення договору сторони виходили з того, що така зміна обставин не настане; зміна обставин зумовлена причинами, які заінтересована сторона не могла усунути після їх виникнення при всій турботливості та обачності, які від неї вимагалися; виконання договору порушило б співвідношення майнових інтересів сторін і позбавило б заінтересовану сторону того, на що вона розраховувала при укладенні договору; із суті договору або звичаїв ділового обороту не випливає, що ризик зміни обставин несе заінтересована сторона.

Зміна договору у зв'язку з істотною зміною обставин допускається за рішенням суду у виняткових випадках, коли розірвання договору суперечить суспільним інтересам або потягне для сторін шкоду, яка значно перевищує затрати, необхідні для виконання договору на умовах, змінених судом.

Відповідно до частини першої статті 641 Цивільного кодексу України пропозиція щодо зміни істотних умов договору повинна містити істотні умови договору.

Звертаючись до суду з позовом про внесення змін до договору оренди земельної ділянки посилався на те, що 13.02.2008 р. Севастопольською міською радою були внесені зміни до Методики визначення розмірів орендної плати при укладенні договорів оренди землі, а саме встановлені нові ставки орендної плати за земельні ділянки, а 20.11.2011 прийняте рішення „Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя та введення в дію", ці рішення відповідно до вимог Податкового кодексу України, законів України „ Про оренду землі" „Про оцінку землі" та „Про місцеве самоврядування" є підставою для внесення змін до договору оренди земельної ділянки (п.2.3,4.1.,4.2.). Крім того, у зв'язку з істотними законодавчими змінами та затвердженням позивачем у новій редакції Примірного договору оренди земельної ділянки (рішення від 13.09.2011 №1326) існують законні підстави для внесення змін і до інших пунктів договору.

Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції зазначив, що позивачем не доведена наявність законодавчих змін граничного розміру плати за орендовану відповідачем земельну ділянку після укладення Договору. Встановлення ставки орендної плати на рівні 6,5% відповідно до рішення Севастопольської міської ради від 17.10.2007 р. №2965 відповідає умова правочину, укладеного між сторонами 21.07.2008 р., а тому підстави для зміни Договору шляхом встановлення нового розміру орендної плати (пункти 2.3,4.1) відсутні. Примірний договір оренди земельної ділянки у новій редакції був затверджений позивачем вже після укладення сторонами спірного договору оренди, а тому не має правових підстав для внесення до Договору умов нового примірного договору, проти яких відповідач заперечує.

Колегія суддів погоджується з даними твердженнями, вважає їх обґрунтованими та такими, що відповідають дійсним обставинам справи, враховуючи наступне.

Як вже було зазначено, 21.07.2008 між Севастопольською міською радою (Орендодавець) та ТОВ "Дует-1" (Орендар) укладено договір оренди земельної ділянки, за умовами пункту 1.1 якого Орендодавець згідно з рішеннями Севастопольської міської Ради від 17.10.2007 №2964 та від 08.07.2008 №4827 надав, а Орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку для будівництва та обслуговування автосервісу з автосалоном з віднесенням цих земель до категорії земель житлової та громадської забудови, яка розташована за адресою: м. Севастополь, Балаклавське шосе, 17.

Пунктом 4.1 Договору сторони визначили, що річна орендна плата за користування земельною ділянкою встановлюється згідно з критерієм визнання ТОВ „Дует-1" переможцем конкретного відбору орендарі, у розмірі 6,5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Відповідно до ст. 626 Цивільного кодексу України, договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.

Сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості (ст. 627 Цивільного кодексу України).

За своєю правовою природою договір є правочином. Водночас, договір є й основною підставою виникнення цивільних прав та обов'язків (ст. 11 Цивільного кодексу України).

Як вбачається з матеріалів справи рішенням Севастопольської міської ради від 13.02.2008 №3701 „Про внесення змін до додатку до рішення міської ради від 14.10.2003р. № 1348 „Про затвердження Методики визначення розмірів орендної плати при укладенні договорів оренди землі" з метою приведення розмірів ставок щорічної орендної плати за земельні ділянки у відповідність до вимог Закону України „ Про оренду землі" на підставі Законів України „ Про державний бюджет України на 2008 рік" „Про плату за землю", „Про місцеве самоврядування в Україні" були внесені наступні зміни:

"- Річний розмір орендної плати за земельні ділянки, що знаходяться у державній або комунальній власності не може бути менше:

- для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку згідно із Закону України "Про плату за землю";

- для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, відповідно до Закону України "Про плату за землю".

Річний розмір орендної плати не може перевищувати 12% від нормативної грошової оцінки".

Також зазначеним рішенням розділ 3 додатку до рішення від 14 жовтня 2003 року №1348 був укладений у новій редакції, згідно з якою розмір орендної плати за земельні ділянки, які використовуються для будівництва та обслуговування автомобільного сервісу, встановлено у розмірі 7,5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про недоведеність позивачем наявності законодавчих змін граничного розміру плати за орендовану відповідачем земельну ділянку після укладення Договору, оскільки ставка орендної плати на рівні 7,5 % вже була встановлена органом місцевого самоврядування на час укладення договору, однак сторони вільно обумовили іншу ставку, з чим погодились та підписали договір.

Крім того, варто зазначити, що доводи позивача про те, що зазначена ставка не відповідає вимогам чинного законодавства на час укладення договору, а тому вказана умова договору підлягає зміні, суд вважає таким що не можна прийняти до уваги, оскільки за такими підставами, як невідповідність умов договору чинному законодавству, можливо звернутись до суду з вимогами про визнання зазначених умов договору недійсними, у зв'язку з чим, колегія суддів вважає, що в цій частині позивач обрав не вірний спосіб захисту своїх прав та охоронюваних законом інтересів.

Отже, обґрунтованим є висновок суду першої інстанції в частині відмови у задоволені позову щодо внесення змін до п.4.3 Договору, яким було запропоновано встановити з 01.01.2009 величину розміру орендної плати за користування земельної ділянки з урахуванням ставки 7,5%.

Що стосується вимоги про внесення змін до Розділу 4 Договору (орендна плата) колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до ч. 1 ст. 93 Земельного кодексу України та ст. 1 Закону України "Про оренду землі" право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (частина 1 статті 21 ЗУ "Про оренду землі" ).

Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 03.06.2008р. № 309-VI було внесено зміни до ст. 21 ЗУ "Про оренду землі" та визначено, що річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється ЗУ "Про плату за землю" ; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим Законом. Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може перевищувати 12 відсотків їх нормативної грошової оцінки.

У зв'язку із введенням в дію Податкового кодексу України з 01.01.2011 р. (від 02.12.2010 р. за №2755-VI), ЗУ "Про плату за землю" втратив чинність згідно ч. 2 Прикінцевих положень Кодексу. Питання сплати податку на землю та оплати орендної плати за користування земельною ділянкою з 1 січня 2011 року регулюється виключно Податковим кодексом України .

Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв'язку з прийняттям Податкового кодексу України" № 2756- VІ від 02.12.2010р . внесено зміни до ЗУ "Про оренду землі" , у зв'язку з чим, ч. 2 цієї статті викладена у такій редакції: "Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України )".

З приписами підпункту 9.1.10 пункту 9.1 статті 9 та підпункту 14.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності є загальнодержавним податком.

Пунктом 288.5 . статті 288 Податкового кодексу України передбачено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою:

- для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом;

- для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.

Згідно із статтею 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Відповідно до частини першої та третьої статті 73 ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні" акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території. Місцеві органи виконавчої влади, підприємства, установи та організації, а також громадяни несуть встановлену законом відповідальність перед органами місцевого самоврядування за заподіяну місцевому самоврядуванню шкоду їх діями або бездіяльністю, а також у результаті невиконання рішень органів та посадових осіб місцевого самоврядування, прийнятих у межах наданих їм повноважень.

Як вже було зазначено, що 20 грудня 2011 року Севастопольською міською Радою було прийнято рішення "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя та введення її в дію" № 2163. Згідно із зазначеним рішенням було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя, нормативну грошову оцінку земель в адміністративних межах міста Севастополя введено в дію з 01 січня 2012 року.

Згідно з пунктом 1 рішення Севастопольської міської Ради "Про проведення заходів по введенню в дію нормативної грошової оцінки земель в адміністративних межах міста Севастополя" від 07 лютого 2012 року № 2318 третю особу зобов'язано, після надання орендарями виписок з технічної документації про нормативну грошову оцінку, внести відповідні зміни в діючи договори.

Згідно з частиною другою статті 18 ЗУ "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7 - 10 років.

В даному випадку має місце рішення Севастопольської міської Ради, яким було введено в дію нову нормативну грошову оцінку землі.

Статтею 1 Закону України "Про оцінку земель" встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Відповідно до ч. 5 ст. 5 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Згідно з витягами №5990-3.1/5 від 19.09.2012 та №395-3.1/5 від 22.03.2013 з технічної документації, нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 6500 кв.м. за адресою: м. Севастополь, Балаклавське шосе, 17, яка передана в оренду відповідачу для будівництва та обслуговування автосервісу з автосалоном, складає: на період будівництва - 1591135,00 грн; на період комерційного використання - 7955675,00 грн.

З урахуванням викладеного, оскільки нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору оренди землі за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, суд погоджується з доводами позивача про наявність правових підстав для перегляду у судовому порядку розміру орендної плати, встановленої умовами договору оренди землі, у разі законодавчої зміни граничного розміру цієї плати.

Водночас, судом встановлено, що Договір укладений 21.07.2008, тобто вже в період дії рішення Севастопольської міської Ради від 13.02.2008 № 3701, за яким розмір орендної плати за земельні ділянки, на яких розташовані автосалони та станції технічного обслуговування, встановлений у розмірі 7,5 %.

Таким чином, суд першої інстанції правильно визначив, що з урахуванням визнання неправомірними вимог позивача про встановлення розміру орендної плати у відсотках від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рівні 7,5%, суд відмовляє і у задоволенні похідних вимог про внесення змін до пункту 4.3 Договору, яким пропонувалось встановити з 01.01.2009 величину річної орендної плати за користування земельної ділянки саме з урахуванням цієї нової ставки.

Також необхідно зазначити, що нова нормативна грошова оцінка землі в адміністративних межах міста Севастополя введена у дію з 01.01.2012, вона повинна діяти для усіх землекористувачів саме з цієї дати, а оскільки позивачем вказується розрахунок орендної плати з 01.01.2009, що ним ніяк не обґрунтовано та не відповідає положенням статті 653 Цивільного кодексу України , тому судова колегія погоджується з судом першої інстанції та вважає вимоги позивача про внесення цих змін до договору неправомірними та такими, що не підлягають задоволенню.

Щодо іншої частини позовних вимог про внесення змін до Договору, а саме до його преамбули, розділу 3, пунктів 4.2, 4.4-4.12, пункту 5.4, пункту 9.1.1 (підпункт "ж"), пункту 9.2.2 (підпункти "б", "н"), пунктів 12.4, 12.5, колегія суддів також погоджується з висновками суду першої інстанції, у зв'язку з наступним.

Внесення зазначених змін у Договір обґрунтовано істотними змінами в чинному законодавстві та прийняттям у зв'язку з цим позивачем 13.09.2011 рішення №1326 "Про внесення змін до рішення Севастопольської міської Ради №1343 від 14.10.2003 "Про затвердження Положення про порядок передачі в оренду земельних ділянок несільськогосподарського призначення", яким був затверджений Примірний договір оренди земельної ділянки в новій редакції (додаток №2).

Відповідно до частини четвертої статті 179 ГК України при укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору на основі, зокрема, примірного договору, рекомендованого органом управління суб'єктам господарювання для використання при укладенні ними договорів, коли сторони мають право за взаємною згодою змінювати окремі умови, передбачені примірним договором, або доповнювати його зміст.

Проте, суд правильно зазначає, що Примірний договір оренди земельних ділянок у новій редакції був затверджений позивачем вже після укладення сторонами спірного договору оренди, а тому не має правових підстав для внесення до Договору умов нового примірного договору, проти яких відповідач заперечує.

До того ж, згідно з частиною першою статті 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Викладене свідчить, що будь-яка законодавча норма є обов'язковою для сторін незалежно від її безпосереднього відображення у договорі оренди землі, а тому підстави для внесення рішенням суду на вимогу однієї із сторін змін до договору оренди земельної ділянки шляхом дублювання в ньому цих вимог законодавства, - відсутні.

Посилання представника позивача на внесення змін до статей 120 та 140 Земельного кодексу України як на підставу для безумовного доповнення договору підпунктом п) пункту 9.2.2 правомірно не було прийнято до уваги з огляду на наступне. Так, позивач просив доповнити договір цими пунктами у наступній редакції:

"п) повідомляти орендодавця про зміну своїх реквізитів, у тому числі організаційно-правової форми, найменування, юридичної адреси та ін., у десятиденний термін;

Відповідно до статті 120 Земельного кодексу України у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об'єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення. Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об'єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача. У разі переходу права власності на будинок або його частину від однієї особи до іншої за договором довічного утримання право на земельну ділянку переходить на умовах, на яких ця земельна ділянка належала попередньому землевласнику (землекористувачу). У разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду кількома особами право на земельну ділянку визначається пропорційно до часток осіб у праві власності жилого будинку, будівлі або споруди. У разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду фізичними або юридичними особами, які не можуть мати у власності земельних ділянок, до них переходить право користування земельною ділянкою, на якій розташований жилий будинок, будівля або споруда, на умовах оренди. Істотною умовою договору, який передбачає набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, є кадастровий номер земельної ділянки, право на яку переходить у зв'язку з набуттям права власності на ці об'єкти. Укладення договору, який передбачає набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що пов'язане з переходом права на частину земельної ділянки, здійснюється після виділення цієї частини в окрему земельну ділянку та присвоєння їй окремого кадастрового номера. У разі набуття права власності на жилий будинок (крім багатоквартирного), який розташований на землях державної або комунальної власності, що перебувають у користуванні іншої особи, та необхідності поділу земельної ділянки площа земельної ділянки, що формується, не може бути меншою, ніж максимальний розмір земельних ділянок відповідного цільового призначення, визначених статтею 121 Земельного кодексу України (крім випадків, коли формування земельної ділянки в такому розмірі є неможливим).

Підставами припинення права власності на земельну ділянку є: а) добровільна відмова власника від права на земельну ділянку; б) смерть власника земельної ділянки за відсутності спадкоємця; в) відчуження земельної ділянки за рішенням власника; г) звернення стягнення на земельну ділянку на вимогу кредитора; ґ) відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності та для суспільних потреб; д) конфіскація за рішенням суду; е) невідчуження земельної ділянки іноземними особами та особами без громадянства у встановлений строк у випадках, визначених цим Кодексом.

Таким чином, колегія суддів вважає, що вищезазначені норми права не регламентують питання зміни реквізитів сторін у договорі, а тому не може бути підставою для внесення цієї зміни до договору.

Позивач також просив суд пункт 12.4 розділу 12 викласти у наступній редакції:

" 12.4. Орендодавець може відмовитись в односторонньому порядку від договору зі звільненням орендодавця від відповідальності, згідно з Цивільним кодексом України без укладення додаткової угоди до даного договору з моменту прийняття рішення про відмову від договору у наступних випадках:

- використання орендарем земельної ділянки не за цільовим призначенням (використанням);

- використання земельної ділянки з порушенням екологічних вимог;

- систематичної несплати орендної плати (протягом 3 місяців);

- не здійснення щорічного перерахунку розміру орендної плати за землю у строк, встановлений даним договором;

- порушення строків будівництва, встановлених даним договором без згоди орендодавця;

- передача чи відчуження права оренди третім особам."

Згідно зі статтею 31 Закону України "Про оренду" договір оренди землі припиняється в разі: закінчення строку, на який його було укладено; викупу земельної ділянки для суспільних потреб та примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законом; поєднання в одній особі власника земельної ділянки та орендаря; смерті фізичної особи - орендаря, засудження його до позбавлення волі та відмови осіб, зазначених у статті 7 цього Закону , від виконання укладеного договору оренди земельної ділянки; ліквідації юридичної особи - орендаря; відчуження права оренди земельної ділянки заставодержателем; набуття права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, що розташовані на орендованій іншою особою земельній ділянці; припинення дії договору, укладеного в рамках державно-приватного партнерства (щодо договорів оренди землі, укладених у рамках такого партнерства). Договір оренди землі припиняється також в інших випадках, передбачених законом. Договір оренди землі може бути розірваний за згодою сторін. На вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірваний за рішенням суду в порядку, встановленому законом. Розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку не допускається, якщо інше не передбачено законом або цим договором.

Вищезазначений пункт договору не відповідає статті 31 Закону України "Про оренду землі" , а тому, у позовній вимозі щодо включення його до договору було правомірно відмовлено.

Що стосується позовних вимог щодо внесення змін до преамбули договору, то слід зазначити, що в преамбулі договору встановлюються установчі дані та реквізити сторін, зміст преамбули договору не змінює обсяг прав та обов'язків сторін за існуючим договором, а тому внесення змін до преамбули не вплине на зміну зобов'язань сторін за цим договором та сторони не позбавлені права додатково повідомити один одного у разі зміни документів або реквізитів, на підставі яких діє та чи інша сторона.

За приписами статей 33, 34 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Отже, позивачем не доведено передбачених законом підстав, в силу яких внесення змін до преамбули, розділу 3, пунктів 4.2, 4.4-4.12, пункту 5.4, 5.5, пункту 9.1.1 (підпункт "ж"), пункту 9.2.2 (підпункти "б", "н"), пунктів 12.4, 12.5 Договору було б обов'язковим, а тому суд першої інстанції правомірно відмовив у задоволенні позову.

Таким чином, з огляду на викладене, при апеляційному перегляді справи доводи апеляційної скарги не знайшли своє підтвердження, а тому не має підстав для скасування рішення суду першої інстанції.

Керуючись статтями 101, пунктом 1 статті 103, статтею 105 Господарського процесуального кодексу України, суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Апеляційну скаргу Управління з питань земельних, водних відносин та містобудування Севастопольської міської ради залишити без задоволення.

2. Рішення господарського суду міста Севастополя від 27 листопада 2013 року у справі № 919/1293/13 залишити без змін.

Головуючий суддя Н.І. Сікорська

Судді І.В. Євдокімов

О.Г. Градова

СудСевастопольський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення13.03.2014
Оприлюднено18.03.2014
Номер документу37644771
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —919/1293/13

Постанова від 13.03.2014

Господарське

Севастопольський апеляційний господарський суд

Сікорська Наталя Іванівна

Ухвала від 13.02.2014

Господарське

Севастопольський апеляційний господарський суд

Сікорська Наталя Іванівна

Ухвала від 15.01.2014

Господарське

Севастопольський апеляційний господарський суд

Сікорська Наталя Іванівна

Рішення від 27.11.2013

Господарське

Господарський суд м. Севастополя

Архипенко Олександр Михайлович

Ухвала від 11.11.2013

Господарське

Господарський суд м. Севастополя

Архипенко Олександр Михайлович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні