Рішення
від 27.11.2013 по справі 910/19633/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

cpg1251 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-Б тел. 284-18-98 РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 910/19633/13 27.11.13

Суддя Господарського суду міста Києва Підченко Ю.О.

За участю секретаря судового засідання Бандури Ю.В.

Розглянув у відкритому судовому засіданні господарського суду справу

за позовом Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у м. Києві

до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Европейский Дом Вкуса"

про приведення будівництва до первісного стану шляхом знесення

за участю представників сторін:

від позивача: Грищук М.В. - юрисконсульт

від відповідача: не з'явився

СУТЬ СПОРУ: Інспекція державного архітектурно-будівельного контролю у місті Києві звернулася до Господарського суду міста Києва з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "Европейский Дом Вкуса", зокрема, про:

· зобов'язання Товариства з обмеженою відповідальністю "Европейский Дом Вкуса" привести об'єкт будівництва, а саме: прибудови з металевих конструкцій з обох боків нежитлової будівлі, які використовуються під заклад громадського харчування на проспекті Героїв Сталінграду, 4А в Оболонському районі міста Києва до первісного стану шляхом їх знесення за власний рахунок.

Судом, з урахуванням вимог ст. ст. 4 2 , 4 3 ГПК України, створені всі необхідні умови для вирішення спору на принципах змагальності, рівності учасників процесу перед законом.

Позивач стверджує, що його права та охоронювані законом інтереси порушено, у зв'язку з чим наполягає на задоволенні позовних вимог.

Неприбуття у судове засідання представника відповідача, який був належним чином повідомлений про час та місце проведення судового засідання не перешкоджає розгляду спору по суті згідно вимог ст. 75 ГПК України, оскільки до повноважень господарських судів не віднесено установлення фактичного місцезнаходження юридичних осіб або місця проживання фізичних осіб - учасників судового процесу на час вчинення тих чи інших процесуальних дій.

З'ясувавши фактичні обставини справи, докази на їх підтвердження, виходячи із фактів, встановлених у процесі розгляду справи, дослідивши правову норму, яка підлягає застосуванню у спірних відносинах сторін, приймаючи до уваги пояснення позивача, суд встановив:

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 05.07.2013 Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у місті Києві, далі Інспекція, на підставі звернення народного депутата України Мошенського В.З., що надійшло листом прокуратури міста Києва проведено позапланову перевірку дотримання Товариством з обмеженою відповідальністю "Европейский Дом Вкуса", далі ТОВ "Европейский Дом Вкуса", вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, державних будівельних норм, стандартів і правил на проспекті Героїв Сталінграду, 4А в Оболонському районі міста Києва.

Так, вказаною перевіркою встановлено, що на проспекті Героїв Сталінграду, 4А в Оболонському районі міста Києва ТОВ "Европейский Дом Вкуса" самовільно, без реєстрації документів які б надавали право на виконання будівельних робіт, виконано роботи з будівництва прибудови з металевих конструкцій з обох боків нежитлової будівлі, яке використовується під заклад громадського харчування, чим порушено ч. 1 ст. 34 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", далі Закон. В ході перевірки встановлено, що самовільно збудована прибудова експлуатуеться без прийняття в експлуатацію, чим порушено ч. 8 ст. 39 Закону. Категорія складності об'єкта встановлена, як ІІІ категорія складності. За результатами перевірки складено акт від 05.07.2013.

Крім того, 05.07.2013 посадовою особою Інспекції відносно ТОВ "Европейский Дом Вкуса" складено протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності, в якому викладені виявлені правопорушення. Внаслідок таких порушень Інспекцією видано припис від 08.07.2013 про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил з вимогами: заборонити експлуатацію прибудови з металевих конструкцій з обох боків нежитлової будівлі, яке використовується під заклад громадського харчування з 08.07.2013 та усунути порушення вимог законодавства у сфері містобудівного законодавства до 30.08.2013.

Згідно постанови № 286/13 від 16.07.2013 заступником начальника Інспекції на ТОВ "Европейский Дом Вкуса" за вказане порушення накладено штраф у сумі 103 230 грн.

Відповідно до направлення для проведення позапланової перевірки від 29.08.2013 було проведено повторну перевірку та актом перевірки від 29.08.2013 встановлено, що вимоги припису виданого Інспекцією від 08.07.2013 не виконано, об'єкт будівництва на проспекті Героїв Сталінграду, 4А продовжує експлуатуватися власноком ТОВ "Европейский Дом Вкуса".

Інспекцією видано припис від 02.09.2013 про усунення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил з вимогою привести об'єкт будівництва ІІІ категорії складності, а саме прибудови з металевих конструкцій з обох боків нежитлової будівлі, яке використовується під заклад громадського харчування на проспекті Героїв Сталінграду, 4А в Оболонському районі м. Києва до первісного стану шляхом його знесення в термін до 25.09.2013.

29 серпня 2013 року посадовою особою Інспекції складено протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності. За вчинені правопорушення заступником начальника Інспекції на ТОВ "Европейский Дом Вкуса" накладено штраф у сумі 11 470 грн., постанова про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 05.09.2013 № 375/13.

Направлення для проведення позапланової перевірки від 24.09.2013 було проведено позапланову перевірку та актом перевірки від 25.09.2013 встановлено, що вимоги припису виданого Інспекцією від 02.09.2013 не виконано, встановлене правопорушення не усунуте шляхом знесення самовільно збудованих прибудов.

У зв'язку із невиконанням вимог припису від 02.09.2013 року Інспекція просить суд зобов'язати ТОВ "Европейский Дом Вкуса" привести прибудови з металевих конструкцій з обох боків нежитлової будівлі, які використовуються під заклад громадського харчування на проспекті Героїв Сталінграду, 4А в Оболонському районі міста Києва до первісного стану шляхом їх знесення за власний рахунок.

Виходячи з принципу повного, всебічного та об'єктивного розгляду всіх обставин справи, суд дійшов висновку, що доводи позивача підлягають задоволенню з огляду на наступне:

Згідно з пунктом 1 Положення про Державну архітектурно-будівельну інспекцію України, затвердженого Указом Президента України від 08.04.2011 № 439, Державна архітектурно-будівельна інспекція України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики з питань державного архітектурно-будівельного контролю, контролю у сфері житлово-комунального господарства.

Пунктом 3 Положення про Державну архітектурно-будівельну інспекцію України передбачено, що основними завданнями Державної архітектурно-будівельної інспекції України є реалізація державної політики з питань державного архітектурно-будівельного контролю, контролю у сфері житлово-комунального господарства, а саме: здійснення в межах своїх повноважень державного контролю за дотриманням законодавства, стандартів, нормативів, норм, порядків і правил із зазначених питань; виконання дозвільних та реєстраційних функцій у будівництві, ліцензування господарської діяльності, пов'язаної зі створенням об'єктів архітектури; внесення Міністерству регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України пропозицій щодо формування політики із відповідних питань.

Частина 4 ст. 41 Закону передбачає, що посадові особи органів державного архітектурно-будівельного контролю під час перевірки мають право, зокрема, безперешкодного доступу до місць будівництва об'єктів та до об'єктів, що підлягають обов'язковому обстеженню; складати протоколи про вчинення правопорушень, акти перевірок та накладати штрафи відповідно до закону; видавати обов'язкові для виконання приписи щодо усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил.

Вказані права кореспондуються з пунктами 11, 17 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 року № 553, далі Порядок.

Пунктом 2 Порядку визначено перелік вимог, за дотриманням яких здійснюється Державний архітектурно-будівельний контроль, а саме:

1) вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, проектної документації, будівельних норм, державних стандартів і правил, технічних умов, інших нормативних документів під час виконання підготовчих і будівельних робіт, архітектурних, інженерно-технічних і конструктивних рішень, застосування будівельної продукції;

2) порядку здійснення авторського і технічного нагляду, ведення загального та (або) спеціальних журналів обліку виконання робіт (далі - загальні та (або) спеціальні журнали), виконавчої документації, складення актів на виконані будівельно-монтажні та пусконалагоджувальні роботи;

3) інших вимог, установлених законодавством, будівельними нормами, правилами та проектною документацією, щодо створення об'єкта будівництва.

Статтею 34 Закону врегульовано питання виконання будівельних робіт. Так, згідно частини 3 зазначеної статті, право на виконання будівельних робіт надається замовнику після:

1) направлення замовником повідомлення про початок виконання будівельних робіт центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю (далі - органи державного архітектурно-будівельного контролю), - щодо об'єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта, які не потребують реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт або отримання дозволу на виконання будівельних робіт згідно з переліком об'єктів будівництва, затвердженим центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування. Форма повідомлення про початок виконання будівельних робіт та порядок його подання визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування;

2) реєстрації органом державного архітектурно-будівельного контролю декларації про початок виконання будівельних робіт - щодо об'єктів будівництва, що належать до I - III категорій складності;

3) видачі замовнику органом державного архітектурно-будівельного контролю дозволу на виконання будівельних робіт - щодо об'єктів будівництва, що належать до IV і V категорій складності.

Зазначене кореспондується з приписами ч. 2 ст. 37 названого Закону, якою передбачено, що дозвіл видається органами державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі протягом десяти робочих днів з дня реєстрації заяви.

Відповідно до ст. 10 Закону України "Про архітектурну діяльність" для забезпечення під час забудови територій, розміщення і будівництва об'єктів архітектури додержання суб'єктами архітектурної діяльності затвердженої містобудівної та іншої проектної документації, вимог вихідних даних, а також захисту державою прав споживачів будівельної продукції здійснюється в установленому законодавством порядку державний архітектурно-будівельний контроль та нагляд, який здійснюється центральними органами виконавчої влади, що реалізують державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю.

Згідно ч. 8 ст. 39 Закону експлуатація закінчених будівництвом об'єктів, не прийнятих (якщо таке прийняття передбачено законодавством) в експлуатацію, забороняється.

Частиною 1 ст. 9 Закону України "Про архітектурну діяльність" передбачено, що будівництво (нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт) об'єкта архітектури здійснюється відповідно до затвердженої проектної документації, державних стандартів, норм і правил у порядку, визначеному Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності " .

Проектування та будівництво об'єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку: отримання замовником або проектувальником вихідних даних; розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених статтею 31 цього Закону, її експертизи; затвердження проектної документації; виконання підготовчих та будівельних робіт; прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів; реєстрація права власності на об'єкт містобудування (ч. 5 ст. 26 Закону).

Так, вимоги ч. 1 статті 376 ЦК України вказують на те, що самочинним будівництвом вважається житловий будинок, будівля, споруда, інше нерухоме майно якщо вони збудовані або будуються на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи належно затвердженого проекту, або з істотними порушеннями будівельних норм і правил.

Частиною 7 ст. 376 ЦК України передбачено, що у разі істотного відхилення від проекту, що суперечить суспільним інтересам або порушує права інших осіб, істотного порушення будівельних норм і правил суд за позовом відповідного органу державної влади або органу місцевого самоврядування може постановити рішення, яким зобов'язати особу, яка здійснила (здійснює) будівництво, провести відповідну перебудову. Якщо проведення такої перебудови є неможливим або особа, яка здійснила (здійснює) будівництво, відмовляється від її проведення, таке нерухоме майно за рішенням суду підлягає знесенню за рахунок особи, яка здійснила (здійснює) будівництво. Особа, яка здійснила (здійснює) самочинне будівництво, зобов'язана відшкодувати витрати, пов'язані з приведенням земельної ділянки до попереднього стану.

Відповідно до ст. 4 Закону України "Про архітектурну діяльність", для створення об'єкта архітектури виконується комплекс робіт, який включає:

- підготовку містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки у випадках і порядку, передбачених законодавством;

- здійснення в необхідних випадках перед проектних робіт, а також заходів з охорони нововиявлених під час здійснення будівництва або зміни (у тому числі шляхом знесення) об'єктів містобудування, що відповідно до закону мають антропологічне, археологічне, естетичне, етнографічне, історичне, мистецьке, наукове чи художнє значення;

- пошук архітектурного рішення, розроблення, погодження у визначених законом випадках і затвердження проекту;

- виконання робочої документації для будівництва, а в разі виконання її або окремих її частин іншим виконавцем - здійснення го нагляду за таким виконанням;

- будівництво (нове будівництво, реконструкцію, реставрацію, капітальний ремонт) та знесення об'єкта архітектурно-будівельний контроль, технічний та авторський нагляди під час здійснення будівництва або зміни (у тому числі шляхом знесення) об'єкта містобудування;

- прийняття спорудженого об'єкта в експлуатацію.

Спори з питань містобудування вирішуються радами, інспекціями державного будівельного архітектурного контролю у межах їх повноважень, а також судом відповідно до законодавства з урахуванням приписів Закону України "Про снови містобудування".

Згідно приписів статті 38 Закону у разі виявлення факту самочинного будівництва об'єкта, перебудова якого з метою усунення істотного відхилення від проекту або усунення порушень законних прав та інтересів інших осіб, істотного порушення будівельних норм є неможливою, посадова особа органу державного архітектурно-будівельного контролю видає особі, яка здійснила (здійснює) таке будівництво, припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил з визначенням строку для добровільного виконання припису, а у разі його не виконання може подати позов до суду про знесення самочинно збудованих об'єктів містобудування, в разі задоволення якого за рішенням суду такий об'єкт підлягає знесенню з компенсацією витрат, пов'язаних із знесенням об'єкта, за рахунок особи, яка здійснила (здійснює) таке самочинне будівництво, що узгоджується зі статтею 376 ЦК України.

Відповідно до ч. 1 ст. 238 ГК України за порушення встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності до суб'єктів господарювання можуть бути застосовані уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування адміністративно-господарські санкції, тобто заходи організаційно-правового або майнового характеру, спрямовані на припинення правопорушення суб'єкта господарювання та ліквідацію його наслідків.

За загальним правилом кожна особа має право на захист свого цивільного права лише в разі його порушення, невизнання або оспорювання - ч. 1 ст. 15 ЦК України, що кореспондується з правом звернення до суду, викладеним у ст. 16 ЦК України та ст. 20 ГК України.

Стаття 33 ГПК України зобов'язує сторін довести ті обставини, на які вони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень. Стаття 34 ГПК України визначає, що господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Втім ніякі докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили і оцінюються судом в розумінні вимог статті 43 ГПК України за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляду в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.

Позивачем доведено суду істотне порушення будівельних норм і правил, будівельні роботи виконано з порушенням встановленого законом порядку, без документа, який надає право на виконання будівельних робіт та затвердженої проектної документації. Відповідач збудував прибудову на бетонній основі, що є ознаками капітальної будівлі, з літньою терасою площею орієнтовно 250 кв.м., що значно перевущує норми встановлені Законом для тимчасових будівель.

Інспекція видала відповідачу припис від 02.09.2013 з вимогою про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил з вимогою привести об'єкт будівництва ІІІ категорії складності до первісного стану шляхом знесення до 25.09.2013, але ТОВ "Европейский Дом Вкуса" цього не виконало.

За такими обставинами позовні вимоги Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у місті Києві обґрунтовані, в зв'язку з чим слід зобов'язати Товариство з обмеженою відповідальністю "Европейский Дом Вкуса" протягом 30-денного строку з дня набрання рішенням законної сили, привести об'єкт будівництва, а саме: прибудови з металевих конструкцій з обох боків нежитлової будівлі, які використовуються під заклад громадського харчування на проспекті Героїв Сталінграду, 4А в Оболонському районі міста Києва до первісного стану шляхом їх знесення за власний рахунок.

Витрати по сплаті судового збору, від сплати якого позивач у встановленому порядку звільнений, в сумі 1 147 грн. за подання позовної заяви стягується з відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю "Европейский Дом Вкуса", згідно вимог ст. ст. 44, 49 ГПК України.

У судовому засіданні, яке відбулося 27.11.2013 року, згідно частини 2 статті 85 ГПК України, після виходу суду з нарадчої кімнати, було проголошено скорочений текст рішення, а саме його вступну та резолютивну частини.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 4, 9, 10 Закону України "Про архітектурну діяльність", ст. ст. 26, 34, 37, 38, 39, 41, Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", ст. ст. 15, 16, 376 ЦК України, ст. 20, 238 ГК України, ст. ст. 4 2 , 4 3, , 33, 34, ч. 3 ст. 43, ст. ст. 44, 49, 82, 82 1 , 84, ч. 2 ст. 85 ГПК України, суд

В И Р І Ш И В:

1. Позовні вимоги Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у місті Києві до Товариства з обмеженою відповідальністю "Европейский Дом Вкуса" задовольнити.

2. Зобов'язати Товариство з обмеженою відповідальністю "Европейский Дом Вкуса", 04212, м. Київ, вул. Маршала Тимошенка, буд. 29, код ЄДРПОУ 37047259, протягом 30-денного строку з дня набрання рішенням законної сили, привести об'єкт будівництва, а саме: прибудови з металевих конструкцій з обох боків нежитлової будівлі, які використовуються під заклад громадського харчування на проспекті Героїв Сталінграду,4А в Оболонському районі міста Києва до первісного стану шляхом їх знесення за власний рахунок, видавши наказ.

3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Европейский Дом Вкуса", 04212, м. Київ, вул. Маршала Тимошенка, буд. 29, код ЄДРПОУ 37047259, в доход державного бюджету України судовий збір в сумі 1 147 грн., видавши наказ та надіславши його на виконання до Державної податкової інспекції у Оболонському районі міста Києва.

4. Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Повне рішення складено - 02.12.2013 року

Суддя Ю.О. Підченко

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення27.11.2013
Оприлюднено05.12.2013
Номер документу35770696
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —910/19633/13

Ухвала від 18.09.2015

Господарське

Господарський суд міста Києва

Підченко Ю.О.

Ухвала від 08.09.2015

Господарське

Господарський суд міста Києва

Підченко Ю.О.

Ухвала від 26.06.2015

Господарське

Господарський суд міста Києва

Підченко Ю.О.

Ухвала від 17.06.2015

Господарське

Господарський суд міста Києва

Підченко Ю.О.

Ухвала від 12.05.2015

Господарське

Господарський суд міста Києва

Підченко Ю.О.

Постанова від 10.06.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Барицька T.Л.

Ухвала від 26.05.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Барицька T.Л.

Постанова від 13.03.2014

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Гончаров С.А.

Ухвала від 18.02.2014

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Гончаров С.А.

Рішення від 27.11.2013

Господарське

Господарський суд міста Києва

Підченко Ю.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні