ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
28 листопада 2013 року м. Київ К/800/29955/13
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України в складі
суддів: Васильченко Н.В., Калашнікової О.В., Леонтович К.Г.,
розглянувши у попередньому розгляді справу за касаційною скаргою управління Пенсійного фонду України в м. Красний Луч Луганської області на постанову Краснолуцького міського суду Луганської області від 12 березня 2013 року та постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 15 травня 2013 року у справі № 413/1223/13-а за позовом ОСОБА_1 до управління Пенсійного фонду України в м. Красний Луч Луганської області про зобов'язання до перерахунку пенсії,
в с т а н о в и л а :
У лютому 2013 року ОСОБА_1 звернулася в суд з позовом до управління Пенсійного фонду України в м. Красний Луч Луганської області, в якому просила визнати дії посадових осіб відповідача незаконними та зобов'язати управління Пенсійного фонду України в м. Красний Луч Луганської області здійснити перерахунок та виплату їй пенсії державного службовця з 12 квітня 2011 року за довідкою управління Пенсійного фонду України в м. Красний Луч Луганської області від 6 лютого 2013 року № 969/04-04 про складові заробітної плати, що подається і для призначення пенсії відповідно до Закону України "Про державну службу" з урахуванням матеріальної допомоги на оздоровлення та для вирішення соціально-побутових питань, а також суми індексації грошових доходів громадян, які не були включені при розрахунку пенсії та зобов'язати відповідача врахувати вимоги при виникненні права на черговий перерахунок пенсії відповідно до чинного законодавства України.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що управління Пенсійного фонду України в м. Красний Луч Луганської області 31 січня 2013 року листом № 29/М-11 відмовило позивачу в перерахунку пенсії з урахуванням складової заробітної плати для обчислення розміру пенсії державного службовця матеріальної допомоги на оздоровлення та матеріальної для вирішення соціально-побутових питань, посилаючись на те. що під час значення заробітної плати для обчислення пенсії за нормами Закону України "Про державну службу" застосовується порядок, встановлений Постановою Кабінету Міністрів України від 31.05.2000 року № 865 "Про деякі питання вдосконалення визначення розмірів заробітку для обчислення пенсії".
Постановою Краснолуцького міського суду Луганської області від 12 березня 2013 року позовні вимоги задоволені частково. Визнані неправомірними та протиправними дії управління Пенсійного фонду України у м. Красний Луч Луганської області щодо відмови у врахуванні позивачу у складові заробітної плати для обчислення розміру пенсії державного службовця матеріальної допомоги на оздоровлення та для вирішення соціально-побутових питань, а також суми індексації грошових доходів громадян. Зобов'язано відповідача здійснити перерахунок та виплату їй пенсії державного службовця з 25 серпня 2012 року відповідно до довідки управління Пенсійного фонду України у м. Красний Луч від 06.01.2013 року № 969/04-04 про складові заробітної плати, що подається для призначення пенсії відповідно до Закону України "Про державну службу" з урахуванням матеріальної допомоги на оздоровлення та для вирішення соціально-побутових питань, а також суми індексації грошових доходів громадян. Зобов'язано відповідача врахувати всі види оплати праці, на які нараховуються збір на обов'язкове державне пенсійне страхування, включаючи суми матеріальної допомоги на оздоровлення та вирішення соціально-побутових питань, як складові заробітної плати, з якої проводиться нарахування пенсії ОСОБА_1 при виникненні права на черговий перерахунок пенсії відповідно до чинного законодавства України. У задоволені решти позовних вимог відмовлено.
Постановою Донецького апеляційного адміністративного суду від 15 травня 2013 року змінене рішення суду першої інстанції в частині дати початку перерахунку пенсії зазначено "з 1 лютого 2013 року".
Не погоджуючись з ухваленими по справі рішеннями управління Пенсійного фонду України в м. Красний Луч Луганської області звернулося до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення судів першої і апеляційної інстанцій та ухвалити нове судове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права.
Перевіривши правову оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши матеріали касаційної скарги, проаналізувавши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права колегія суддів Вищого адміністративного суду України вважає, що відсутні підстави для скасування судових рішень, а касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 працювала на посаді начальника відділу виконання, бухгалтерського обліку та контролю за використанням коштів управління Пенсійного фонду України в м. Красний Луч Луганської області. Стаж роботи на державній службі складає 16 років 5 місяців 25 днів. З 12 квітня 2011 року їй була призначена пенсія відповідно до Закону України "Про державну службу". ОСОБА_1 29 січня 2013 року звернулася до відповідача із заявою про перерахунок пенсії, з урахуванням сум матеріальної допомоги на оздоровлення та на соціально-побутові потреби, індексації, які згідно довідки управління Пенсійного фонду України в м. Красний Луч Луганської області від 06.02.2013 року були виплачені їй за період з квітня 2009 року по березень 2011 року в сумі 22059,16 грн. Згідно зазначених довідок відповідача на всі зазначені виплати, включені в довідки, нараховувалися страхові внески. Відповідач 31 січня 2013 року своїм листом № 29/М-11 відмовив позивачу в перерахунку пенсії, посилаючись на те, що під час значення заробітної плати для обчислення пенсії за нормами Закону України "Про державну службу" застосовується порядок, встановлений Постановою Кабінету Міністрів раїни від 31.05.2000 року № 865 "Про деякі питання вдосконалення визначення розмірів заробітку для обчислення пенсії". Оскільки індексація, допомога на оздоровлення та матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань не належить до інших надбавок, підстав для врахування їх у заробітну плату для визначення розміру пенсії немає.
Задовольняючи частково позовні вимоги суд першої інстанції виходив з того, що при визначенні розміру пенсії позивача, відповідачем безпідставно не враховані всі отримувані позивачем суми виплат, з яких були фактично нараховані та сплачені страхові внески або збір на обов'язкове державне пенсійне страхування.
Змінюючи рішення суду першої інстанції апеляційний суд виходив з того, що судом першої інстанції правильно вирішений спір, однак неправильно визначена дата проведення перерахунку пенсії позивачу.
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України погоджується з висновками судів першої і апеляційної інстанцій виходячи з наступного.
Відповідно до ст. 33 Закону України "Про державну службу" від 16.12.1993, №3723-XII, заробітна плата державного службовця складається із посадового окладу, премій, доплати за ранги, надбавки за вислугу років на державній службі та інших надбавок.
Згідно 2 ст. 37 Закону України "Про державну службу" від 16.12.1993, № 3723-XII, пенсія державним службовцям призначається в розмірі 80% від сум їх заробітної плати на які нараховуються страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування.
Відповідно ч.1 ст. 66 Закону України "Про Пенсійне забезпечення" від 05.11.1991, №1788-XII, до заробітку для обчислення пенсії включаються всі види оплати праці (виплат, доходу), на які відповідно до Закону України "Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування" від 26 червня 1997 року № 400/97 ВР, нараховується збір на у обов'язкове державне пенсійне страхування, в межах максимальної величини фактичних витрат на оплату праці найманих працівників, оподатковуваного доходу (прибутку), сукупного оподатковуваного доходу (граничної суми заробітної плати (доходу), з яких справляються страхові внески (збори) до соціальних фондів, що діяла на день одержання зазначеного заробітку (виплат, доходу)).
Згідно зі статтею 41 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003, № 1058-IV, до виплат (доходів), що враховуються в заробітну плату (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії, належать, зокрема: суми виплат, отримуваних застрахованою особою після набрання чинності цим Законом, з яких згідно з цим самим Законом були фактично нараховані (обчислені) та сплачені страхові внески; суми виплат, отримуваних застрахованою особою до набрання чинності цим Законом, у межах сум, на які відповідно до законодавства, що діяло раніше. нараховувалися внески на державне соціальне страхування або збір на обов'язкове державне пенсійне страхування.
За змістом наведених норм отримувані застрахованою особою суми виплат, з яких були фактично нараховані та сплачені страхові внески або збір на обов'язкове державне пенсійне страхування, враховуються в заробіток (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії незалежно від того, чи входять вони до структури заробітної плати.
Крім того, згідно ч. 4 ст. 45 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" від 9 липня 2003 року № 1058-4, перерахунок пенсії призначається з дня звернення за пенсією, якщо відповідну заяву з усіма необхідними документами подано ним до 15 числа включно, і з першого числа наступного місяця, якщо заяву з усіма необхідними документами подано ним після 15 числа.
Таким чином, враховуючи те, що ОСОБА_1 звернулася із заявою до відповідача 29.01.2013 року, апеляційний суд дійшов вірного висновку, що перерахунок та виплату пенсії позивачу слід провести з 1 лютого 2013 року.
За таких обставин, висновок судів першої та апеляційної інстанцій ґрунтується на правильному застосуванні норм матеріального права та відповідає правовій позиції Верховного Суду України, висловленій у справах цієї категорії, зокрема у постанові Верховного Суду України від 20 лютого 2012 року.
Враховуючи вищенаведене суди першої та апеляційної інстанції дійшли до вірного висновку про часткове задоволення позовних вимог.
Згідно ч.3 ст.220-1 КАС України суд касаційної інстанції відхиляє касаційну скаргу і залишає рішення без змін, якщо відсутні підстави для скасування судового рішення.
Відповідно до ст. 224 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили порушень норм матеріального і процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
Колегія суддів вважає, що доводи касаційної скарги не дають підстав для висновку про неправильне застосування судами норм матеріального чи процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи.
З урахуванням викладеного, судами першої і апеляційної інстанцій винесені законні і обґрунтовані рішення, постановлені з дотриманням норм матеріального та процесуального права і підстав для їх скасування не вбачається.
Керуючись ст.ст. 220, 220-1, 223, 224, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів Вищого адміністративного суду України, -
у х в а л и л а :
Касаційну скаргу управління Пенсійного фонду України в м. Красний Луч Луганської області відхилити.
Постанову Краснолуцького міського суду Луганської області від 12 березня 2013 року, змінену постановою Донецького апеляційного адміністративного суду від 15 травня 2013 року, та постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 15 травня 2013 року залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили через 5 днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі і може бути переглянута Верховним Судом України з підстав передбачених ст.ст.237-239 Кодексу адміністративного судочинства України.
Судді:
Суд | Вищий адміністративний суд України |
Дата ухвалення рішення | 28.11.2013 |
Оприлюднено | 06.12.2013 |
Номер документу | 35793483 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вищий адміністративний суд України
Леонтович К.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні