Постанова
від 30.10.2013 по справі 267/6164/13-а
ГІРНИЦЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.МАКІЇВКИ

Справа № 267/6164/13-а

2-а/267/139/13

ПОСТАНОВА

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

30 жовтня 2013 року

Гірницький районний суд м. Макіївки Донецької області

у складі: головуючого - судді Коцюбинської Ю.Д.

при секретарі - Мирошниченко О.Л.

за участю:

представників Асоціації власників

житлових будинків № 3,14 «Союз» ОСОБА_1

ОСОБА_2

представника Макіївської міської ради ОСОБА_3

представника управління праці та

соціального захисту населення

Гірницької районної адміністрації

Макіївської міської ради ОСОБА_4

розглянувши у відкритому судовому засіданні у залі суду м. Макіївки справу за позовом асоціації власників житлових будинків № 3, 14 «Союз» до управління праці та соціального захисту населення Гірницької районної адміністрації Макіївської міської ради, третя особа - Гірницька районна адміністрація Макіївської міської ради про визнання дій протиправними, зобов’язання здійснити відшкодування пільг та субсидій на оплату житлово-комунальних послуг,

в с т а н о в и в :

27 вересня 2013 року асоціація власників житлових будинків № 3, 14 «Союз» (надалі АВЖБ, позивач) звернулась до суду із адміністративною позовною заявою до управління праці та соціального захисту населення Гірницької районної адміністрації Макіївської міської ради Донецької області (надалі УПСЗН, відповідач), третя особа Гірницька районна адміністрація Макіївської міської ради, в якої просить визнати дії відповідача по відмові у виплаті компенсацій по субсидіям та пільгам асоціації власників житлових будинків № 3, 14 «Союз» за громадян, які користуються правом на їх отримання, щодо оплати житлово-комунальних послуг, неправомірними.

Також позивач просить зобов’язати відповідача здійснити відшкодування пільг та субсидій позивачу на оплату житлово-комунальних послуг окремим громадян, які мешкають у будинку, де створено ОСББ - члена асоціації власників житлових будинків № 3, 14 «Союз» на підставі затвердженого членського внеску (платежу).

Просить стягнути з Державного бюджету України на свою користь судові витрати (арк. с. 2-6).

Вимоги позивача ґрунтуються на наступному.

25 грудня 2012 року протоколами ОСББ - членів асоціації встановлено розміри членських внесків на утримання будинку та прибудинкової території. Розміри членського внеску затверджено в межах кошторису кожного ОСББ розміру витрат на утримання будинку та прибудинкової території відповідно до статті 10 Закону України «Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку».

Позивач неодноразово звертався до відповідача із заявами про пояснення причин неналежного відшкодування з травня 2013 року по пільгах та субсидіях на внески, встановлені загальними зборами ОСББ та в подальшому затвердженими позивачем.

У відповідь на звернення позивач отримував листи, в яких відповідач посилався на необхідність затвердження тарифів на утримання будинку та прибудинкової території органами місцевого самоврядування для подальшої можливості отримання компенсації по субсидіям та пільгам з метою недопущення нецільового використання бюджетних коштів.

На думку позивача, ОСББ, а також АВЖБ не мають права затверджувати тарифи, оскільки законом не передбачено таке поняття як тариф. Згідно статті 1 вищезазначеного закону до виключної компетенції загальних зборів членів об’єднання відноситься затвердження кошторису, балансу об’єднання та річного звіту, а також визначення розмірів внесків та платежів членами об’єднання. Вищенаведені дії є прерогативою ОСББ, а не органів місцевого самоврядування.

Таким чином, вважає позивач, затвердження тарифів є порушенням норм чинного законодавства та носить протизаконний характер.

Як зазначено у позові, не передбачено будь-яких обмежень для мешканців будинку, в якому створено ОСББ, у зв’язку з тим, що ця допомога є адресною, особі не повинні відмовляти в наданні субсидій на такій підставі, хоча мешканцю будинку № 1 вже відмовлено в призначенні субсидій на плату за житло у зв’язку із відсутністю затвердженого позивачем тарифу.

Також у своєму позові позивач посилається на лист ОСОБА_5 регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 7/10-19373 від 30 жовтня 2012 року, відповідно до якого визначений загальними зборами ОСББ розмір внесків (платежів) на утримання будинку і прибудинкової території не потребує затвердження чи погодження органами державної влади чи місцевого самоврядування.

В судовому засіданні представник позивач позовні вимоги підтримав у повному обсязі з мотивів, викладених у позові.

Представник відповідача проти позову заперечував, надав суду письмові заперечення, в яких просив у задоволенні позову відмовити у повному обсязі.

Представник третьої особи проти позову заперечував, надав суду письмові заперечення, в яких просив у задоволенні позову відмовити у повному обсязі.

Суд, вислухавши пояснення сторін, дослідивши надані докази, вважає, що позовні вимоги не підлягають задоволенню з огляду на наступне.

Асоціація власників житлових будинків № 3, 14 «Союз» є юридичною особою, яка зареєстрована 26 березня 2005 року, про що видано свідоцтво серії А00 № 297288. Ідентифікаційний код юридичної особи 33364585 (арк. с. 7).

Статут асоціації (у нової редакції) затверджено загальними зборами членів асоціації 16 грудня 2010 року та зареєстровано в УМЖКГ міської ради 22 грудня 2010 року (арк. с. 9-16).

Правові та організаційні засади створення, функціонування, реорганізації та ліквідації об'єднань власників жилих та нежилих приміщень багатоквартирного будинку, захисту їхніх прав та виконання обов'язків щодо спільного утримання багатоквартирного будинку визначає Закон України «Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку» № 2866 від 29 листопада 2001 року (надалі Закон 2866).

Згідно статті 1 вказаного закону, об'єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі - об'єднання) - юридична особа, створена власниками для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання неподільного та загального майна;

- асоціація власників жилих будинків (далі - асоціація) - юридична особа, створена для представлення спільних інтересів об'єднань.

За приписами статті 21 цього ж закону кошти об'єднання складаються зокрема з субсидій на оплату житлово-комунальних послуг та компенсацій за громадян, які користуються правом на їх отримання, щодо оплати житлово-комунальних послуг у їх частці в загальному обсязі обов'язкових платежів на утримання і ремонт неподільного та загального майна у разі укладення відповідного договору між власником приміщення та об'єднанням.

Перелік та розміри обов'язкових платежів на обслуговування і ремонт неподільного та загального майна, а також порядок їх сплати встановлюються відповідно до статуту об'єднання.

9 грудня 2007 року протоколом зборів членів об’єднання співвласників житлових будинків мікрорайону Октябрьский, буд. 2 «Малахіт» затверджено рішення з 20 грудня 2007 року увійти до складу асоціації власників житлових будинків «Союз».

В наслідок чого вирішено передати АВЖБ «Союз» свої права: збирання членських внесків, технічне та санітарне обслуговування житлового фонду, надання довідок, реєстрацію та зняття з реєстраційного обліку тощо. Затвердити Статут АВЖБ «Союз» для ОСББ «Малахіт». Дозволити ОСББ «Малахіт» користуватись штампом, печаткою та розрахунковим рахунком АВЖБ «Союз» (арк. с. 106).

Аналогічними протоколами вирішено питання про приєднання до АВЖБ «Союз» ОСББ «Малахіт» (буд. № 17), ОСББ «Зеркальний-2», ОСББ «Малахіт-4», ОСББ «Зеркальний-3», ОСББ «Ніка-2008», ОСББ «Малахіт-2», ОСББ «Малахіт-1» (арк. с. 101-105, 107, 108).

Отже, після входження ОСББ до асоціації право на збирання членських внесків мешканців перейшло до АВЖБ «Союз». Також, з того часу саме АВЖБ «Союз» відповідне за технічне та санітарне обслуговування житлового фонду.

Пояснень щодо того, яким саме чином загальні збори мешканців певних будинків дозволили собі користуватись розрахунковим рахунком іншої юридичної особи, суду не надано.

Актом приймання-передачі житлового комплексу від 1 жовтня 2010 року будинок 1 по вул. Репіна у м. Макіївка передано з балансу УЖКГ м. Макіївки на баланс ОСББ «Зеркальний-2» (арк. с. 140). Аналогічно 1 жовтня 2010 року передано на баланс ОСББ «Малахіт-2» будинок 15 у мікрорайоні Жовтневий (арк. с. 141), будинок 14 у мікрорайоні Жовтневий на баланс ОСББ «Лідер» (арк. с. 142), будинок 3 у мікрорайоні Жовтневий на баланс ОСББ «Комфорт» (арк. с. 143), будинок 3 по вул. Репіна на баланс ОСББ «Зеркальний-3» (арк. с. 144), будинок 17 у мікрорайоні Жовтневий на баланс ОСББ «Малахіт» (арк. с. 145), будинок 16 у мікрорайоні Жовтневий на баланс ОСББ «Малахіт-4» (арк. с. 146), будинок 2 у мікрорайоні Жовтневий на баланс ОСББ «Малахіт-3», частину житлового комплексу будинку 1 у мікрорайоні Жовтневий на баланс ОСББ «Ніка-2008» (арк. с. 148), частину житлового комплексу будинку 1 у мікрорайоні Жовтневий на баланс ОСББ «Малахіт-1» (арк. с. 149).

Сторони по справі не досягли згоди щодо того, чи є АВЖБ № 3, 14 «Союз» тим, хто надає послуги по обслуговуванню та ремонту будинку та прибудинкової території та чи правомірні вимоги УПСЗН Гірницької районної адміністрації Макіївської міської ради щодо підтвердження тарифів на житлово-комунальні послуги.

Позивач стверджує, що оскільки АВЖБ самостійно не надає послуги по обслуговуванню будинків та прибудинкової території, а наймає сторонні організації - то він є не постачальником послуг, а колективним замовником, та, відповідно, не формує цін чи тарифів на такі послуги. За таких умов на АВЖБ не розповсюджується дія Постанови КМУ № 869 від 1 червня 2011 року «Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги».

Крім того, позивач зазначає, що до травня 2013 року жодних перешкод у відшкодуванні пільг та субсидій не виникало, незважаючи на те, що і до травня 2013 року АВЖБ надавало до УПСЗН незатверджені розрахунки вартості послуг.

Представник УПСЗН пояснив, що раніше відшкодування пільг та субсидій здійснювалось на підставі тарифів, затверджених рішенням виконавчого комітету Макіївської міської ради № 1777 від 29 листопада 2006 року. Вказаним рішенням встановлені тарифи на послуги з утримання будинків та прибудинкової території згідно з додатком (арк. с. 89-93).

Отже, на час дії вищезазначеного рішення, УПСЗН здійснювало відшкодування витрат ОСББ або АВЖД саме в межах затверджених тарифів, тому від ОСББ підтвердження розрахунків вартості послуг не вимагалось.

Але, рішенням виконавчого комітету Макіївської міської ради № 1018 від 14 серпня 2011 року визнано таким, що втратило чинність, зокрема, рішення виконкому від 29 листопада 2006 року № 1777 (арк. с. 96).

Щодо тверджень позивача, що АВЖБ не надає послуг мешканцям будинку та не встановлює ціни чи тарифи на таки послуги, суд зазначає наступне.

До матеріалів справи позивачем надані договори відносин власника житлового приміщення та АВЖБ «Союз». Форма вказаного договору затверджена зборами правління АВЖБ № 3, 14 «Союз».

Відповідно до пункту 4.1.2 договору АВЖБ зобов’язується забезпечити надання послуг з утримання будинку та прибудинкової території згідно вимог чинного законодавства.

Пунктом 5.1 того ж договору зазначено, що вартість кожної послуги із переліку встановлюється відповідно до чинного законодавства на підставі кошторису асоціації (арк. с. 192-195).

Таким чином, договором між власником житла та АВЖБ встановлено, що саме АВЖБ надає послуги з утримання будинку та прибудинкової території та встановлює вартість цих послуг.

Крім того, в матеріалах справи міститься звернення АВЖБ «Союз» від 5 жовтня 2012 року яким АВЖБ просить УПСЗН відшкодовувати субсидії по квартирній платі. До звернення надані тарифи житлового збору по будинкам, які входять до АВЖБ (арк. с. 182-184).

Більш того, у позовній заяві позивач зазначає, що згідно пункту 10 постанови КМУ «Про єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги» від 29 січня 2013 року № 117 підприємства та організації, які надають послуги, кожного місяця до 25 числа надають уповноваженому органу на паперових та електронних носіях розрахунки вартості послуг, наданих пільговиками у минулому місяці, згідно форми « 2-пільга» (арк. с. 4).

Форму « 2-пільга» затверджено наказом ОСОБА_5 праці та соціальної політики України від 4 жовтня 2007 року № 535.

Судом встановлено та не оскаржено сторонами, що АВЖБ, на виконання вимог зазначеної постанови, до 25 числа подавав до УПСЗН розрахунки вартості послуг саме як підприємство, яке надає послуги. Вказане підтверджується листом АВЖБ до УПСЗН від 14 травня 2013 року № 32 «Про надання розрахунку вартості послуг» (арк. с. 83).

Щодо необхідності підтвердження вартості послуг суд зазначає наступне.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 3 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно положення частини 2 статті 28 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» № 280/97 від 21 травня 1997 року згідно якої до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить встановлення в порядку і межах, визначених законодавством, тарифів щодо оплати побутових, комунальних, транспортних та інших послуг, які надаються підприємствам та організаціям комунальної власності відповідної територіальної громади.

Пунктом 3 частини 1 статті 14 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» № 1875 від 24 червня 2004 року встановлено, що залежно від порядку затвердження цін/тарифів на житлово-комунальні послуги вони поділяються на три групи, третя група - житлово-комунальні послуги, ціни/тарифи на які визначаються виключно за договором (домовленістю сторін).

Ціни/тарифи на комунальні послуги та послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій формуються і затверджуються органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування відповідно до їхніх повноважень, визначених законом про що зазначено у частині 2 статті 14 Закону України «Про житлово-комунальні послуги».

Частиною 2 статті 31 того ж закону встановлено, що виконавці/виробники здійснюють розрахунки економічно обґрунтованих витрат на виробництво (надання) житлово-комунальних послуг і подають їх органам, уповноваженим здійснювати встановлення тарифів.

Таким чином, суд критично оцінює доводи позивача, щодо того, що послуги з утримання будинку та прибудинкової території, які надаються не комунальними або державними підприємствами належать до третьої категорії житлово-комунальних послуг та не підлягають затвердженню органами місцевого самоврядування.

Отже, в судовому засіданні не знайшли підтвердження доводи позивача щодо ненадання послуг власникам житла та не можливості встановлення АВЖБ вартості цих послуг.

Пунктом 3 Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, затвердженого постановою КМУ від 21 жовтня 1995 року № 848 зазначено, що призначення субсидій та контроль за їх цільовим використанням здійснюється управліннями праці та соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, структурними підрозділами з питань праці та соціального захисту населення виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх створення) рад.

ОСОБА_5 соціальної політики України від 13434/0/14-12/5 від 19 грудня 2012 року встановлено, що з метою недопущення нецільового використання бюджетних коштів, вважаємо, що структурні підрозділи районних (районних у містах) державних адміністрацій, виконавчих органів міських (районних) рад, до повноважень яких відноситься питання житлово-комунального господарства, мають встановлювати відповідність затвердженого на загальних зборах ОСББ розміру внесків (платежів) на утримання будинку і прибудинкової території затвердженому в кошторисі об'єднання розміру витрат на такі цілі і, відповідно, Переліку послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 1 червня 2011 року № 869 (до законодавчого врегулювання зазначеного питання) (арк. с. 98).

За приписами частини 2 статті 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб’єкта власних повноважень обов’язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідач по справі - УПСЗН Гірницької районної адміністрації, довів, що вимагаючи від АВЖБ № 3, 14 «Союз» затвердження тарифів на житлово-комунальні послуги, діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано.

На підставі викладеного, керуючись статтями 2215, 218, 223 ЦПК України, суд

постановив :

В задоволенні позову Асоціації власників житлових будинків № 3, 14 «Союз» до Управління праці та соціального захисту населення Гірницької районної адміністрації Макіївської міської ради, третя особа - Гірницька районна адміністрація Макіївської міської ради, про визнання дій протиправними, зобов’язання здійснити відшкодування пільг та субсидій на оплату житлово - комунальних послуг відмовити.

На постанову може бути подано апеляційну скаргу до Донецького апеляційного адміністративного суду через Гірницький районний суд м. Макіївки Донецької області протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Вступна та резолютивна частина постанови проголошена в судовому засіданні в присутності представників сторін 30 жовтня 2013 року.

Повний текст рішення виготовлений 1 листопада 2013 року.

Суддя:

СудГірницький районний суд м.Макіївки
Дата ухвалення рішення30.10.2013
Оприлюднено21.01.2014
Номер документу35804911
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —267/6164/13-а

Ухвала від 18.05.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Черпак Ю.К.

Ухвала від 11.05.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Черпак Ю.К.

Ухвала від 15.11.2013

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Гімон М.М.

Ухвала від 10.01.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Амєлін С.Є.

Постанова від 12.12.2013

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Гімон М.М.

Постанова від 30.10.2013

Адміністративне

Гірницький районний суд м.Макіївки

Коцюбинська Ю. Д.

Ухвала від 28.08.2013

Адміністративне

Гірницький районний суд м.Макіївки

Коцюбинська Ю. Д.

Ухвала від 15.11.2013

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Гімон М.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні