Ухвала
від 18.05.2017 по справі 267/6164/13-а
ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

18 травня 2017 року м. Київ К/800/713/14

Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів:

Черпака Ю.К. (судді-доповідача), Головчук С.В., Іваненко Я.Л., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу

за позовом Асоціації власників житлових будинків № 3, 14 Союз до управління праці та соціального захисту населення Гірницької районної адміністрації Макіївської міської ради Донецької області, третя особа - Гірницька районна адміністрація Макіївської міської ради Донецької області, про відшкодування пільг та субсидій на оплату житлово-комунальних послуг,

за касаційною скаргою управління праці та соціального захисту населення Гірницької районної адміністрації Макіївської міської ради Донецької області на постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 12 грудня 2013 року,

встановив:

У серпні 2013 року Асоціація власників житлових будинків № 3, 14 Союз (далі - Асоціація, АВЖБ) звернулась в суд з позовом до управління праці та соціального захисту населення Гірницької районної адміністрації Макіївської міської ради Донецької області (далі - УПСЗН Гірницької районної адміністрації Макіївської міської ради) про визнання неправомірними дій щодо відмови у виплаті компенсації по субсидіям та пільгам Асоціації за громадян, які користуються правом на їх отримання, щодо оплати житлово-комунальних послуг; зобов'язання здійснити відшкодування пільг та субсидій на оплату житлово-комунальних послуг окремим громадянам, які мешкають у будинку, де створене ОСББ - члена Асоціації, на підставі затвердженого членського внеску (платежу).

Позов мотивовано тим, що з часу створення асоціації відповідач безперешкодно проводив відшкодування пільг та субсидій на оплату житлово-комунальних послуг громадянам, які мешкають у будинку, де створене ОСББ члена Асоціації. Однак починаючи з травня 2013 року таке відшкодування припинилось і відповідач вимагає затвердження тарифів на утримання будинку та прибудинкової території органами місцевого самоврядування.

Постановою Гірницького районного суду м. Макіївки Донецької області від 30 жовтня 2013 року у задоволенні позову відмовлено.

Постановою Донецького апеляційного адміністративного суду від 12 грудня 2013 року рішення суду першої інстанції скасовано, прийнято нове про задоволення позову. Визнано неправомірними дії УПСЗН Гірницької районної адміністрації Макіївської міської ради щодо відмови у виплаті компенсацій по субсидіям та пільгам Асоціації за громадян, які користуються правом на їх отримання, щодо оплати житлово-комунальних послуг. Зобов'язано УПСЗН Гірницької районної адміністрації Макіївської міської ради здійснити відшкодування пільг та субсидій Асоціації на оплату житлово-комунальних послуг окремим громадян, які мешкають у будинку, де створено ОСББ - члена Асоціації, на підставі затвердженого членського внеску (платежу) за період з 1 травня 2013 року по 12 грудня 2013 року.

У касаційній скарзі УПСЗН Гірницької районної адміністрації Макіївської міської ради, посилаючись на порушення апеляційним судом норм матеріального і процесуального права, просить його судове рішення скасувати і залишити в силі постанову суду першої інстанції. Скаргу мотивує тим, що встановлений розмір членських внесків не може прийматися управлінням до відшкодування, оскільки це не передбачено чинним законодавством. Право на відшкодування витрат за надані послуги мають лише підприємства та організації, які надають такі послуги, у свою чергу Асоціація такою не являється. У зв'язку з відсутністю єдиного затвердженого тарифу на комунальні послуги у місті Макіївка Донецької області, УПСЗН відшкодовує витрати ОСББ і АВЖБ лише у межах затвердженого тарифу.

Від Асоціації власників житлових будинків № 3, 14 Союз надійшли письмові заперечення проти касаційної скарги, просить у її задоволенні відмовити та залишити рішення апеляційного суду без змін, як законне і обґрунтоване.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права, правової оцінки обставин у справі, колегія суддів вважає, що касаційна скарга задоволенню не підлягає.

Судами встановлено, що Асоціація власників житлових будинків № 3, 14 Союз зареєстрована як юридична особа 26 березня 2005 року згідно зі свідоцтвом серії А00 №297288.

Відповідно до пункту 1.1 Статуту Асоціації, затвердженого загальними зборами членів Асоціації 16 грудня 2010 року та зареєстрованого в УМЖКГ міської ради 22 грудня 2010 року, Асоціація власників житлових будинків № 3, 14 Союз створена об'єднаннями співвласників багатоквартирних будинків № З Комфорт (Жовтневий м-н, буд. № 3) та № 14 Лідер (Жовтневий м-н, буд. № 14), до складу якої входять ОСББ: Малахіт (Жовтневий м-н, буд. 17), Малахіт-1 (Жовтневий м-н, буд. 1), Ніка-2008 (Жовтневий м-н, буд. 1 п. 4), Малахіт-2 (Жовтневий м-н, буд. 15), Малахіт-3 (Жовтневий м-н, буд. 2), Малахіт-4 (Жовтневий м-н, буд. 16), Зеркальний-2 (вул. Репіна, буд. 1), Зеркальний-3 (вул. Репіна, буд. 3).

Метою створення Асоціації є, зокрема, сприяння членам Асоціації в отриманні житлово-комунальних і інших послуг належної якості за обґрунтованими цінами (пункт 2.1 Статуту).

Відповідно до пунктів 7.4 - 7.8 Статуту до коштів Асоціації, у тому числі, входять статутні внески і обов'язкові платежі членів Асоціації, субсидії на сплату житлово-комунальних послуг та компенсацій за громадян, які користуються правом на їх отримання щодо оплати цих послуг і їх частці в загальному обсязі обов'язкових платежів на утримання і ремонт спільного майна. Платежі на поточні витрати вносяться членами Асоціації в порядку та терміни, які визначаються загальними зборами. До поточних витрат віднесені, крім інших, витрати з оплати робіт і послуг на утримання будинків і прибудинкових територій, які виконуються згідно з укладеними договорами.

Протоколами від 25 грудня 2012 року Асоціація встановила розміри членських внесків (обов'язкових платежів) на утримання будинку та прибудинкової території кожного із ОСББ, що увійшли до складу Асоціації, в межах від 0,964 грн до 1,50 грн. Розміри членського внеску встановлено відповідно до статті 10 Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку в межах затвердженого в кошторисі кожного ОСББ розміру витрат на утримання будинку та прибудинкової території.

Також, Асоціацією укладено договори з власниками квартир, розташованими в будинках, що входять до її складу, згідно з якими позивач зобов'язався шляхом залучення фізичних або юридичних осіб для надання послуг власникам з управління неподільним та загальним майном житлового комплексу, забезпечувати належну його експлуатацію, якісне та своєчасне надання житлово-комунальних послуг.

УПСЗН Гірницької районної адміністрації Макіївської міської ради проводило відшкодування по пільгах та субсидіях на внески, встановлені та затверджені загальними зборами ОСББ, однак починаючи з травня 2013 року відповідач припинив таке відшкодування.

На звернення Асоціації до відповідача щодо пояснення причин неналежного відшкодування з травня 2013 року пільг та субсидій на внески, встановлені загальними зборами ОСББ та в подальшому затвердженими Асоціацією, відповідач у листах від 7 травня 2013 року, 29 травня 2013 року та 7 червня 2013 року зазначив, що для подальшої можливості отримати компенсації по субсидіям та пільгам необхідне затвердження тарифів на утримання будинку та прибудинкової території органами місцевого самоврядування відповідно до приписів Постанови Кабінету Міністрів України від 1 червня 2011 року №869 Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги . В іншому випадку встановлений розмір членського внеску не може бути прийнятий для відшкодування по субсидіям та пільгам з метою недопущення нецільового використання бюджетних коштів.

Відмовляючи у задоволені позову, суд першої інстанції виходив з необхідності затвердження тарифів на утримання будинку та прибудинкової території органами місцевого самоврядування для подальшої можливості отримання компенсації по субсидіям та пільгам з метою недопущення нецільового використання бюджетних коштів. Суд вважав, що сторони по справі не досягли згоди щодо того, чи надає Асоціація послуги по обслуговуванню та ремонту будинку та прибудинкової території та чи правомірні вимоги відповідача щодо підтвердження тарифів на житлово-комунальні послуги.

Апеляційний суд, приймаючи протилежне рішення про задоволення позову, дійшов таких висновків.

Відповідно до статті 1 Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку об'єднання співвласників багатоквартирного будинку - це юридична особа, створена власниками для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання неподільного та загального майна; асоціація власників жилих будинків - юридична особа, створена для представлення спільних інтересів об'єднань.

За правилами статті 10 Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку до виключної компетенції загальних зборів членів об'єднання відноситься, зокрема, затвердження кошторису і балансу об'єднання, визначення розмірів внесків та платежів членами об'єднання.

Згідно зі статтею 21 Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку кошти об'єднання надходять та зберігаються на рахунках у банківських установах і використовуються виключно за їх призначенням. Використання та розпорядження коштами здійснюється відповідно до статуту та затвердженого кошторису. Кошти об'єднання складаються, зокрема, з субсидій на оплату житлово-комунальних послуг та компенсацій за громадян, які користуються правом на їх отримання, щодо оплати житлово-комунальних послуг у їх частці в загальному обсязі обов'язкових платежів на утримання і ремонт неподільного та загального майна у разі укладення відповідного договору між власником приміщення та об'єднанням.

Відповідно до статті 1 Закону України Про житлово-комунальні послуги утримання будинків і прибудинкових територій - господарська діяльність, спрямована на задоволення потреби фізичної чи юридичної особи щодо забезпечення експлуатації та/або ремонту жилих та нежилих приміщень, будинків і споруд, комплексів будинків і споруд, а також утримання прилеглої до них (прибудинкової) території відповідно до вимог нормативів, норм, стандартів, порядків і правил згідно із законодавством; виконавець - суб'єкт господарювання, предметом діяльності якого є надання житлово-комунальної послуги споживачу відповідно до умов договору.

Пунктом 6 частини першої статті 21 Закону України Про житлово-комунальні послуги визначено, що виконавець має право отримувати компенсацію за надані відповідно до закону окремим категоріям громадян пільги та нараховані субсидії з оплати житлово-комунальних послуг і повертати їх у разі ненадання таких послуг чи пільг.

В силу частини першої статті 28 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить, зокрема, встановлення в порядку і межах, визначених законодавством, тарифів на побутові, комунальні (крім тарифів на теплову енергію, централізоване водопостачання та водовідведення, перероблення та захоронення побутових відходів, які встановлюються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг), транспортні та інші послуги.

Згідно зі статтею 31 Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку порядок формування тарифів на кожний вид житлово-комунальних послуг другої групи (пункт 2 частини першої статті 14 цього Закону) визначає Кабінет Міністрів України. Виконавці/виробники здійснюють розрахунки економічно обґрунтованих витрат на виробництво (надання) житлово-комунальних послуг і подають їх органам, уповноваженим здійснювати встановлення тарифів. Органи місцевого самоврядування встановлюють тарифи на житлово-комунальні послуги в розмірі не нижче економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво (надання).

Відповідно до пункту 1 Порядку формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 червня 2011 року №869 (далі - Порядок №869), він поширюється на суб'єктів господарювання всіх форм власності, які надають послуги (далі - виконавці), суб'єктів господарювання всіх форм власності, що спеціалізуються на виконанні окремих послуг, на умовах субпідрядних договорів з виконавцями (далі - субпідрядники), органи місцевого самоврядування, власників, орендарів житлових будинків (гуртожитків), власників (наймачів) квартир (житлових приміщень у гуртожитках), власників нежитлових приміщень у житлових будинках (гуртожитках).

Згідно з пунктом 2 Порядку №869 тариф на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій - це вартість надання таких послуг, розрахована на основі економічно обґрунтованих планованих (нормативних) витрат з урахуванням планового прибутку та податку на додану вартість. Тариф на послуги розраховується окремо за кожним будинком залежно від запланованих кількісних показників послуг, що фактично повинні надаватися для забезпечення належного санітарно-гігієнічного, протипожежного, технічного стану будинків і споруд та прибудинкових територій з урахуванням переліку послуг згідно з додатком до цього Порядку. З власниками (наймачами) квартир (житлових приміщень у гуртожитку) та власниками, орендарями нежитлових приміщень у житловому будинку (гуртожитку) укладається договір про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій. Послуги надаються з урахуванням встановленого рішенням органу місцевого самоврядування тарифу, його структури, періодичності та строків надання послуг. Копія такого рішення є невід'ємною частиною договору про надання послуг.

З наведених положень слідує, що обов'язок щодо затвердження тарифу з надання житлово-комунальних послуг покладено на органи місцевого самоврядування.

При вирішенні спору апеляційним судом встановлено, що обов'язок із забезпечення надання послуг з утримання будинку та прибудинкової території здійснюється Асоціацією власників житлових будинків № 3, 14 Союз не самостійно, а шляхом залучення на підставі договорів фізичних та/чи юридичних осіб (сторонніх організацій) для надання таких послуг власникам приміщень мешканців ОСББ.

Тобто, позивач не є виконавцем житлово-комунальних послуг і в розумінні наведених положень закону у нього відсутній обов'язок щодо затвердження тарифу з надання житлово-комунальних послуг органами місцевого самоврядування.

Оскільки на загальних зборах ОСББ затверджені розміри внесків (платежів) на утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, які відповідають затвердженому в кошторисі об'єднання розміру коштів на такі витрати, а відповідач у свою чергу не довів, що такі тарифи перевищують встановлений органом місцевого самоврядування тариф, то апеляційний суд обґрунтовано виходив з того, що у відповідача відсутні підстави для відмови Асоціації у відшкодуванні таких пільг та субсидій.

Доводи касаційної скарги висновків суду апеляційної інстанції не спростовують.

Відповідно до частини першої статті 224 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили порушень норм матеріального і процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

Зважаючи на те, що ухвалене у справі судове рішення суду апеляційної інстанції відповідає наведеним критеріям, його необхідно залишити без змін.

Керуючись статтями 220, 222, 223, 224, 230, 231 Кодексу адміністративного судочинства України ,

ухвалив:

Касаційну скаргу управління праці та соціального захисту населення Гірницької районної адміністрації Макіївської міської ради Донецької області залишити без задоволення, а постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 12 грудня 2013 року - без змін.

Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі, та оскарженню не підлягає.

Судді: Черпак Ю.К. Головчук С.В. Іваненко Я.Л.

СудВищий адміністративний суд України
Дата ухвалення рішення18.05.2017
Оприлюднено22.05.2017
Номер документу66601283
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —267/6164/13-а

Ухвала від 18.05.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Черпак Ю.К.

Ухвала від 11.05.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Черпак Ю.К.

Ухвала від 15.11.2013

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Гімон М.М.

Ухвала від 10.01.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Амєлін С.Є.

Постанова від 12.12.2013

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Гімон М.М.

Постанова від 30.10.2013

Адміністративне

Гірницький районний суд м.Макіївки

Коцюбинська Ю. Д.

Ухвала від 28.08.2013

Адміністративне

Гірницький районний суд м.Макіївки

Коцюбинська Ю. Д.

Ухвала від 15.11.2013

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Гімон М.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні