КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Справа № 875/29/13-а
Суддя-доповідач: Кузьменко В. В.
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
06 грудня 2013 року м. Київ
Колегія Київського апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого - судді Кузьменка В. В.,
суддів Василенка Я. М., Степанюка А. Г,
за участю секретаря Рипік О. А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Києві справу за адміністративним позовом кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №132 ОСОБА_2 до Центральної виборчої комісії, за участю третьої особи яка не заявляє самостійних вимог на предмет позову на стороні відповідача ОСОБА_3 про визнання бездіяльності протиправною та скасування реєстрації кандидата в народні депутати України ОСОБА_3, -
В С Т А Н О В И Л А :
Позивач звернувся до суду з адміністративним позовом до Центральної виборчої комісії про визнання бездіяльності протиправною за фактом не реагування на порушення Закону України "Про вибори народних депутатів України" при реєстрації кандидата у народні депутати ОСОБА_3 та скасування реєстрації кандидата в народні депутати України ОСОБА_3
Позовні вимоги обґрунтовує тим, що кандидат у народні депутати України ОСОБА_3 є членом Політичної Партії Народний Союз «Наша Україна», однак, при реєстрації в ЦВК ним вказані недостовірні дані, а саме, те, що він є безпартійним.
На думку позивача, приховування належності та членства в політичній партії вводить в оману виборців, надасть можливість ОСОБА_3 отримати підтримку на виборах тих виборців, які є прихильниками ВО "Батьківщина", яка наразі має більш високий рейтинг, ніж політична партія "Наша Україна", що підтверджується роздруківкою з офіційного веб-сайту ЦВК. Інформація про безпартійність ОСОБА_3 надає переваги над іншими кандидатами у народні депутати та може вплинути на результати виборів.
Вказує, що такі дії ОСОБА_3 як кандидата від іншої партії, ніж тієї, до якої він належить, порушує принципи рівності кандидатів у депутати, які передбачені ст. 3 Закону України "Про вибори народних депутатів України" та порушує, зокрема, його законні права як кандидата у народні депутати України.
Однак, звернувшись до ЦВК із заявою про скасування реєстрації кандидата у народні депутати ОСОБА_3, постановою ЦВК від 03.12.2013 року йому відмовлено у її задоволенні.
Відповідно до ч. 6 ст. 172 КАС України, позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму, членів цих комісій може бути подано до адміністративного суду у п'ятиденний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності.
Враховуючи, що позивач вважає протиправною бездіяльність ЦВК, приймаючи постанову від 03.12.2013 року про відмову в задоволенні заяви, ним не пропущено строк подачі позову передбачений ч. 6 ст. 172 КАС України.
Крім того, вирішуючи питання щодо строку звернення до суду та відповідно щодо можливості закриття провадження по справі, колегія виходить з наступного.
Названою статтею КАС України, передбачено строк звернення до суду, який в спірному питанні складає п'ять днів. Згідно матеріалів справи, Позивач вважає незаконною бездіяльність Відповідача що оформлена прийняттям 03.12.2013 року постанов якими не було задоволено заяву про скасування в реєстрації кандидата в народні депутати України ОСОБА_3, тобто, саме з 03.12.2013 року Позивач мав підстави вважати про своє порушене право і саме з цієї дати почався для нього перебіг строку подачі позову. Позивач звернувся до суду 05.12.2013 року, отже, строк передбачений Законом ним не пропущено.
Ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 06.12.2013 року залучено до участі у справі в статусі третьої особи без самостійних вимог на стороні відповідача ОСОБА_3.
В судовому засіданні представник Позивач підтримав позовні вимоги, посилаючись на обставини, викладені у позовній заяві.
Представник Відповідача в судовому засіданні заперечив проти адміністративного позову та просив суд відмовити в його задоволенні, подав письмові заперечення на позов.
Посилається на те, що Центральна виборча комісія постановою від 03.12.2013 року № 401 взяла до відома інформацію про кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 132 ОСОБА_3, що міститься у заяві ОСОБА_4, довіреної особи кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 132 ОСОБА_2, від 27.11.2013 року, яка надійшла до Центральної виборчої комісії 28.11.2013 року.
Таким чином, Центральна виборча комісія належним чином реагувала на повідомлення, які надходили від кандидата у народні депутати України ОСОБА_2 та його довірених осіб, відтак, твердження Позивача про допущення Центральною виборчою комісією протиправної бездіяльності є недоведеним та не ґрунтується на положеннях законів України.
Також вказує, що Центральна виборча комісія при реєстрації кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 132 ОСОБА_3 діяла в межах повноважень, в порядку та у спосіб, визначені Законами України "Про Центральну виборчу комісію", "Про вибори народних депутатів України", "Про повторні вибори народних депутатів України в одномандатних виборчих округах №№ 94, 132, 194, 197, 223".
Представники третьої особи заперечили щодо позову, просили суд відмовити в його задоволенні в повному обсязі. Подали до суду письмові заперечення.
Представник третьої особи вказує, що Позивач належних та допустимих доказів вступу до Політичної партії "Наша Україна" та членства в цій партії ОСОБА_3, а саме - особистої заяви ОСОБА_3, не надав.
Більш того, відповідно до рішення Політичної ради політичної партії «Наша Україна» №7/3 від 03.12.2010 року «Про проведення перереєстрації членів Партії в Миколаївській обласній організації політичної партії «Наша Україна» у Миколаївській обласній організації політичної партії «Наша Україна» в період з 03.12.2010 року по 03.02.2011 року проведено перереєстрацію членів Партії.
Відповідно до п. 4.7.3. Статуту політичної партії «Наша Україна» якщо особа, яка є членом партії, не пройшла у встановленому порядку перереєстрацію, вона припиняє членство в партії. Доказів проходження перереєстрації ОСОБА_3, так само як і доказів членства в зазначеній партії позивач не надав.
Відповідно до листа керівника Миколаївської обласної організації Політичної партії "Наша Україна" О. С. Репіхович від 22.11.2013 року №25, ОСОБА_3 особистої заяви про вступ до Політичної партії "Наша Україна" (до перейменування - Політична партія "Народний Союз Наша Україна") не подавав та не є членом та ніколи не був членом політичної партії "Наша Україна"; заяву про перереєстрацію його членом партії до Миколаївської обласної організації Політичної партії "Наша Україна" не подавав.
Заслухавши пояснення представника Позивача, заперечення представника ЦВК, представників третьої особи, дослідивши надані сторонами докази, письмові пояснення, колегія суддів вважає необхідним відмовити в задоволенні позову виходячи з наступного.
Судом встановлено, що до Центральної виборчої комісії 16.10.2013 року надійшла заява політичної партії Всеукраїнське об'єднання "Батьківщина" щодо реєстрації кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 132 на повторних виборах народних депутатів України 15 грудня 2013 року ОСОБА_3, до якої було додано, зокрема, автобіографію цього кандидата у депутати, що містила, окрім іншого, відомості про його партійність, а саме зазначення того, що він є безпартійним.
Порядок висування кандидатів у народні депутати України політичною партією встановлено ст. 53 Закону, згідно з ч. 2 якої партія може висунути кандидатом у народні депутати України особу, яка є членом цієї політичної партії, або безпартійну особу, яка відповідно до ст. 9 Закону має право бути обраною народним депутатом України.
Центральна виборча комісія реєструє кандидата у народні депутати України, висунутого партією, у відповідному одномандатному виборчому окрузі за умови отримання документів перелік, яких визначено ч. 1 ст. 55 Закону.
Відомості про кандидатів у народні депутати України зазначаються у рішенні Центральної виборчої комісії про реєстрацію кандидатів, у переліку кандидатів, зареєстрованих в одномандатному виборчому окрузі, що публікується в газетах «Голос України» та «Урядовий кур'єр», в інформаційному плакаті кандидата, виборчому бюлетені, а також в інформації про кандидатів, яка оприлюднюється на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії, на підставі документів, поданих до Комісії для реєстрації відповідних кандидатів.
При цьому, колегія суддів зазначає, що чинним законодавством України не передбачено обов'язку та не визначено процедури здійснення Центральною виборчою комісією перевірки достовірності даних, зазначених в документах кандидатів у народні депутати України, що подаються до ЦВК для реєстрації кандидатів.
Тобто, відповідальність за достовірність та точність відомостей у документах, поданих до Комісії для реєстрації кандидатів, несуть відповідні суб'єкти виборчого процесу.
Вказана правова позиція викладена в низці постанов та ухвал Київського апеляційного адміністартивного суду, Вищого адміністартивного суду України.
Постановою Центральної виборчої комісії від 21.10.2013 року № 226 «Про реєстрацію кандидатів у народні депутати України в одномандатних виборчих округах на повторних виборах народних депутатів України 15 грудня 2013 року» серед інших осіб зареєстровано і ОСОБА_3 кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 132 (Миколаївська область), висунутого політичною партією Всеукраїнське об'єднання "Батьківщина", в одномандатному виборчому окрузі № 132 на підставі отриманих документів, передбачених ч. 1 ст. 55 Закону, встановивши їх відповідність вимогам Законів України "Про вибори народних депутатів України" та "Про повторні вибори народних депутатів України в одномандатних виборчих округах №№ 94, 132, 194, 197, 223".
11.11.2013 року кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 132 ОСОБА_2 подано до Центральної виборчої комісії скаргу в якій суб'єктом оскарження було визначено кандидата у народні депутати України в цьому ж окрузі ОСОБА_3, з вимогою скасувати постанову Центральної виборчої комісії № 226 від 21.10.2013 року в частині реєстрації кандидатом у народні депутати України ОСОБА_3.
13.11.2013 року вказана скарга доповнена вимогою про визнання протиправними дій кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 132 ОСОБА_3, щодо подання документі під назвою автобіографія, який не містить правдивих відомостей стосовно партійності ОСОБА_3 та не є автобіографією в розумінні п.4 ч.1 ст.55 Закону.
На думку заявника, вказане може свідчити про порушення встановленого ч. 2 ст. 53 Закону України «Про вибори народних депутатів України» порядку висування кандидатів у народні депутати України та є підставою для відмови в реєстрації кандидата у народні депутати України згідно з п. 2 ч. 1 ст. 60 Закону України «Про вибори народних депутатів України».
Постановою Центральної виборчої комісії від 13.11.2013 року № 327 скаргу кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 132 ОСОБА_2 залишено без розгляду по суті у зв'язку з пропуском строку оскарження.
Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 15.11.2013 року у справі № 875/14/13-а, яка залишена в силі ухвалою Вищого адміністративного суду України від 19.11.2013 року в справі № А/800/18/13, відмовлено у задоволенні адміністративного позову кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 132 ОСОБА_2 до Центральної виборчої комісії, треті особи - кандидат у народні депутати України в цьому окрузі ОСОБА_3, політична партія Всеукраїнське об'єднання "Батьківщина", про визнання нечинною та скасування постанови Комісії від 13.11.2013 року № 327.
До Центральної виборчої комісії 13.11.2013 року надійшли заперечення на скаргу кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 132 ОСОБА_2, подані ОСОБА_8, довіреною особою кандидата у народні депутати України в цьому окрузі ОСОБА_3, у яких зазначалося, що ОСОБА_3 не є членом Політичної партії "Народний Союз Наша Україна", а також наводилися доводи, які можуть свідчити про наявність ознак підробки доданих до скарги документів.
15.11.2013 року ЦВК прийняла постанову № 332, відповідно до якої, керуючись ч. 25 ст. 74 Закону, ч. 4 ст. 13 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", звернулася до Генеральної прокуратури України та передала їй скаргу кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 132 ОСОБА_2 та заперечення на вказану скаргу разом з доданими до них документами для вжиття заходів реагування відповідно до законів України.
Листом № 071/1/1р від 19.11.2013 року Генеральна прокуратура України повідомила ЦВК про те, що постанову Центральної виборчої комісії з додатками надіслано за належністю до Міністерства внутрішніх справ України для розгляду та повідомлення Центральної виборчої комісії про вжиті заходи.
Центральною виборчою комісією постановою від 15.11.2013 року № 331 затверджено Роз'яснення щодо розгляду звернень з питань внесення змін до постанов Центральної виборчої комісії про реєстрацію кандидатів у народні депутати України на повторних виборах народних депутатів України 15 грудня 2013 року в одномандатних виборчих округах № 94, 132, 194, 197, 223, згідно з пунктом 4 якого уся інформація, подана до Центральної виборчої комісії політичними партіями, кандидатами, береться Комісією до уваги, і в разі встановлення невідповідності відомостей у поданих до Комісії для реєстрації кандидатів документах після прийняття рішень про реєстрацію кандидатів (зокрема, щодо освіти, посади (заняття), місця роботи, партійності, місця проживання окремого кандидата) до таких рішень Комісії може бути внесено відповідні зміни.
Абзацом 2 п. 5 Роз'яснення встановлено, що з метою недопущення порушення визначених Законом строків оприлюднення інформації про зареєстрованих кандидатів, виготовлення інформаційних плакатів та виборчих бюлетенів, забезпечення при цьому достовірності та об'єктивності інформації про кандидатів усі звернення стосовно уточнення відомостей про них розглядаються Центральною виборчою комісією до 19.11.2013 року включно.
Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 19.11.2013 року в справі № 875/16/13-а, яка набрала законної сили, відмовлено у задоволенні адміністративного позову кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 132 ОСОБА_2 до Центральної виборчої комісії про зобов'язання внести зміни до відомостей щодо партійності кандидата у народні депутати України в цьому ж окрузі ОСОБА_3, розміщених на офіційному веб-сайті Комісії.
Таким чином, станом на 19.11.2013 року Центральна виборча комісія не мала підстав для внесення змін до постанови Комісії стосовно реєстрації кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 132 ОСОБА_3 та до відомостей щодо його партійності, розміщених на офіційному веб-сайті Комісії.
28.11.2013 року до Центральної виборчої комісії надійшла заява ОСОБА_4, довіреної особи кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 132 ОСОБА_2, від 27.11.2013 року, в якій суб'єкт звернення просив внести зміни до відомостей про партійність кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 132 ОСОБА_3, розміщених на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії.
Також, до Центральної виборчої комісії 28.11.2013 року надійшла друга заява ОСОБА_4, довіреної особи кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 132 ОСОБА_2, від 27.11.2013 року, в якій вона просила Комісію скасувати реєстрацію кандидата у народні депутати України в цьому ж окрузі ОСОБА_3.
На обґрунтування своїх вимог ОСОБА_4 додавала лист слідчого Слідчого відділу Центрального районного відділу Миколаївського міського управління Управління Міністерства внутрішніх справ України в Миколаївській області Міщенко О.А. від 26 листопада 2013 року № 16/14535, в якому, на думку заявниці, викладено обставини та докази, що підтверджують членство ОСОБА_3 в політичній партії "Наша Україна". У зв'язку із цим ОСОБА_4 вважала, що ОСОБА_3 не надав достовірну автобіографію, чим порушив пункт 2 частини другої статті 55 Закону України "Про вибори народних депутатів України".
Постановою Центральної виборчої комісії від 03.12.2013 року № 400 заяву ОСОБА_4, довіреної особи кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 132 ОСОБА_2, від 27.11.2013 року, яка надійшла до Центральної виборчої комісії 28.11.2013 року - залишено без задоволення.
Згідно з абзацом 3 п. 5 Роз'яснення інформація, що міститься у зверненнях стосовно уточнення відомостей про кандидатів, які надійшли до Комісії після 18 листопада 2013 року, береться Комісією до відома. При цьому рішення про внесення змін до постанов Центральної виборчої комісії про реєстрацію кандидатів за такими зверненнями не приймаються.
Керуючись зазначеним Роз'ясненням, Центральна виборча комісія постановою від 03.12.2013 року № 401 взяла до відома інформацію про кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 132 ОСОБА_3, що міститься у заяві ОСОБА_4, довіреної особи кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 132 ОСОБА_2, від 27.11.2013 року, яка надійшла до Центральної виборчої комісії 28.11. 2013 року.
Отже, твердження Позивача про допущення Центральною виборчою комісією протиправної бездіяльності при винесенні постанови є недоведеним та не ґрунтується на положеннях законів України та протерічить встановленими в судовому засіданні доказами.
Відмовляючи в задоволенні заяви про скасування реєстрації кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 132 ОСОБА_3, Центральна виборча комісія правомірно виходила з того, що вичерпні підстави, за наявності яких Комісія приймає рішення про скасування реєстрації кандидата у народні депутати України, встановлено ч. 5 ст. 59, ч. 4 ст. 61 Закону.
В свою чергу обставини, викладені в заяві ОСОБА_4, довіреної особи кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 132 ОСОБА_2 (а саме, наявне, на її думку, порушення кандидатом у депутати ОСОБА_3 вимог пункту 2 частини першої статті 55 Закону) не є визначеними Законом підставами для скасування реєстрації кандидата у народні депутати України.
В судовому засіданні представник Позивача також не навів норми права на підставі якої ЦВК має право скасувати реєстрацію кандидатом у депутати ОСОБА_3 за тих обставин якими він обґрунтовує позов.
Згідно з ч. 2 ст. 3 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" Комісія та її члени зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України, цим та іншими законами України.
Таким чином, підстави для задоволення вимог щодо скасування реєстрації кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 132 ОСОБА_3 у Центральної виборчої комісії також відсутні.
З огляду на викладене, колегія суддів приходить до висновку, що Центральна виборча комісія діяла в межах повноважень, в порядку та у спосіб, визначені Законами України "Про Центральну виборчу комісію", "Про вибори народних депутатів України", "Про повторні вибори народних депутатів України в одномандатних виборчих округах №№ 94, 132, 194, 197, 223".
Таким чином, перевіривши мотивування та доводи адміністративного позову, відповідно до вимог ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод щодо справедливого судового розгляду, врахувавши ст. 8 КАС України, відповідно до якої суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини, судова колегія вважає, що доводи Позивача спростовуються матеріалами справи, запереченнями відповідача, третьої особи та не відповідають вимогам чинного законодавства, через що відсутні підстави для задоволення позову.
Враховуючи, що позивач при зверненні до суду судовий збір не сплатив, позовні вимоги задоволенню не підлягають, а судове рішення ухвалене на користь сторони - суб'єкта владних повноважень, то згідно ст. 94 КАС України, суд присуджує з іншої сторони всі судові витрати.
На підставі викладеного та керуючись Законом України «Про вибори народних депутатів України», ст.ст. 8, 103, 160, 163, 172, 174, 177, 179, 254 КАС України, колегія суддів, -
П О С Т А Н О В И Л А :
Позовні вимоги кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №132 ОСОБА_2 до Центральної виборчої комісії, за участю третьої особи яка не заявляє самостійних вимог на предмет позову на стороні відповідача ОСОБА_3 про визнання бездіяльності протиправною та скасування реєстрації кандидата в народні депутати України ОСОБА_3 - залишити без задоволення.
Стягнути з ОСОБА_2 у доход Державного бюджету України судовий збір за подання до суду адміністративного позову немайнового характеру у розмірі 32,19 грн.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Вищого адміністративного суду України у дводенний строк з дня її проголошення.
Головуючий суддя: В. В. Кузьменко
Судді: Я. М. Василенко
А. Г. Степанюк
Головуючий суддя Кузьменко В. В.
Судді: Василенко Я.М.
Степанюк А.Г.
Суд | Київський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.12.2013 |
Оприлюднено | 09.12.2013 |
Номер документу | 35827646 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський апеляційний адміністративний суд
Кузьменко В. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні