Рішення
від 02.12.2013 по справі 908/3106/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251 номер провадження справи 33/82/13

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02.12.2013 Справа № 908/3106/13

за позовом: Запорізького міжрайонного екологічного прокурора (69037, м. Запоріжжя, вул. Миру, 5) в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати відповідні функції держави у спірних відносинах - Запорізької обласної державної адміністрації (69107, м. Запоріжжя, пр. Леніна, 164)

до відповідача-1: Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області (69089, м. Запоріжжя, вул. Істоміна, 8)

до відповідача-2: Товариства з обмеженою відповідальністю «Лісова поляна» (69034, м.Запоріжжя, вул. Експресівська, 26)

про визнання незаконним та скасування розпорядження, визнання недійсним укладеного на його підставі договору купівлі-продажу та виданого на його підставі державного акту на право власності на землю та повернення земельної ділянки,

Суддя Мірошниченко М.В.

Секретар судового засідання Хилько Ю.І.

За участю представників сторін:

від прокуратури: Борін А.Б. посвідчення № 011303 від 24.10.2012р.;

від позивача: Міняйло О.С. довіреність № 03-43/0243 від 24.01.2013р.;

від відповідача-1: Тоболовська О.Є., довіреність № 01-07/0706 від 27.05.2013р.;

від відповідача-2: Ростовська Н.В., довіреність б/н від 12.09.2013р.;

ВСТАНОВИВ:

Запорізький міжрайонний екологічний прокурор в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати відповідні функції держави у спірних відносинах - Запорізької обласної державної адміністрації звернувся в господарський суд Запорізької області із позовом до Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області, м. Запоріжжя (відповідача 1) та Товариства з обмеженою відповідальністю «Лісова поляна», м. Запоріжжя (відповідача 2) про визнання незаконним та скасування розпорядження голови Запорізької районної державної адміністрації № 1377 від 05.08.2010р. «Про продаж земельної ділянки ТОВ «Лісова поляна»; визнання недійсним договору купівлі-продажу земельної ділянки несільськогосподарського призначення № 5556 від 02.09.2010р., укладеного між Запорізькою районною державною адміністрацією та ТОВ «Лісова поляна»; визнання недійсним державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯЛ № 144163, виданий ТОВ «Лісова поляна», зареєстрований Державним земельним кадастром 03.12.2010р.; скасування в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі запису № 021026000003; зобов'язання ТОВ «Лісова поляна» повернути земельну ділянку площею 0,0364 га, ринковою вартістю 25626,30 грн., що розташована на території Розумівської сільської ради Запорізького району Запорізької області, за межами населених пунктів з кадастровим номером 2322188400:04:003:1002 до власності держави в особі Запорізької обласної державної адміністрації.

Позовні вимоги обґрунтовані наступними обставинами. Проведеною Запорізькою міжрайонною екологічною прокуратурою перевіркою встановлено, що розпорядженням Запорізької районної державної адміністрації від 05.08.2010р. № 1377 продано ТОВ «Лісова поляна» земельну ділянку несільськогосподарського призначення площею 0,0364 га, розташовану на території Розумівської сільської ради, за межами населеного пункту, для функціонування бази відпочинку «Лісова поляна». Цим же розпорядженням вирішено укласти з ТОВ «Лісова поляна» договір купівлі-продажу зазначеної земельної ділянки та встановлено її ціну - 25626,30 грн. На підставі вказаного рішення між Запорізькою районною державною адміністрацією та ТОВ «Лісова поляна» 02.09.2010р. укладено договір купівлі-продажу земельної ділянки площею 0,0364 га з кадастровим номером 2322188400:04:003:1002 (землі оздоровчого призначення), зареєстрований за №5556. В подальшому, на підставі вказаного договору купівлі-продажу ТОВ «Лісова поляна» видано державний акт серії ЯЛ №144163 на право власності на земельну ділянку площею 0,0364 га з кадастровим номером 2322188400:04:003:1002, розташовану на території Розумівської сільської ради Запорізького району Запорізької області, за межами населеного пункту.

Прокурорською перевіркою засвідчено, що розпорядження Запорізької районної державної адміністрації від 05.08.2010р. № 1377 прийнято всупереч вимогам чинного законодавства, у зв'язку з чим воно підлягає скасуванню. Зокрема, відповідно до технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку, розробленої ТОВ «Стихія», та договору купівлі-продажу земельної ділянки №5556 від 02.09.2010р., спірна земельна ділянка належить до земель оздоровчого призначення. З посиланням на приписи ст.ст. 6, 7 Закону України «Про місцеві державні адміністрації», п.12 розділу Х «Перехідних положень» Земельного кодексу України, ст.ст. 47, 122 Земельного кодексу України прокурор зазначає, що повноваження щодо передачі земельної ділянки оздоровчого призначення без зміни її цільового призначення для обслуговування та експлуатації існуючої бази відпочинку належить до компетенції Запорізької облдержадміністрації.

Також, прокурор зазначає, що під час продажу спірної земельної ділянки порушено порядок та процедуру надання земельних ділянок у власність, які передбачені ст.128 ЗК України, що також підтверджується листом Державної інспекції сільського господарства в Запорізькій області від 15.08.2013р. №1971. Зокрема, не було видане розпорядження про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою та відсутній проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Просить позов задовольнити.

17.09.2013р. відповідно до ч.3 ст.2-1 ГПК України, Положення про автоматизовану систему документообігу суду, затвердженого рішенням Ради суддів України №30 від 26.11.2010р., справу № 908/3106/13 передано на розгляд судді Мірошниченку М.В.

Ухвалою господарського суду Запорізької області від 17.09.2013р. справа № 908/3106/13 прийнята до провадження; судове засідання призначено на 15.10.2013р. Від учасників судового процесу витребувані певні докази.

При цьому ухвалою від 17.09.2013р. господарський суд не залучав до участі у справі у якості третьої особи Державну інспекцію сільського господарства в Запорізькій області (яка була вказана в позовній заяві), оскільки всупереч ст. 27 ГПК України судове рішення про задоволення позову або про відмову у позові за вказаними в позовній заяві позовними вимогами ніяким чином не може вплинути на її права або обов'язки щодо однієї з сторін.

На підставі ст. 22, 30 ГПК України представником прокуратури 18.11.2013р. до господарського суду були надані письмові пояснення Державної інспекції сільського господарства в Запорізькій облісті, які прийняті судом до розгляду у якості доказу у справі.

15.10.2013р. від Запорізької обласної державної адміністрації до суду надійшли письмові пояснення по суті заявлених позовних вимог. Позивач заперечує проти позову і зазначає, що у розпорядженні голови Запорізької районної державної адміністрації від 05.08.2010р. № 1377 «Про продаж земельної ділянки ТОВ «Лісова поляна» йшлося про продаж земельної ділянки рекреаційного (оздоровчого) призначення для функціонування бази відпочинку «Лісова поляна». Слід зазначити, що ч.3 ст.122 ЗК України не містить вичерпного переліку об'єктів, які можуть бути пов'язані з обслуговуванням територіальної громади жителів району. Як на час прийняття оскаржуваного розпорядження, так і на теперішній час, на рівні законодавчих та підзаконних актів відсутні чіткі роз'яснення щодо того, чи пов'язані об'єкти оздоровчого призначення (в т.ч. і бази відпочинку) з обслуговуванням територіальної громади жителів відповідної території, чи вони є об'єктами, які з обслуговуванням територіальних громад не пов'язані, і отже, ділянки під їх розташування мають надаватися обласними державними адміністраціями та/або Кабінетом Міністрів України. Згідно з усталеною практикою, Запорізькою облдержадміністрацією із земель державної власності за межами населених пунктів, протягом останніх років надавалися здебільшого в користування або оренду ділянки під розташування об'єктів виробничого призначення, тобто у випадках, коли можна однозначно стверджувати, що об'єкт не має соціально-культурного або соціально-побутового призначення та не може бути пов'язаний з обслуговуванням громади району. У випадку ж з об'єктом оздоровчого, а відповідно, і соціально-побутового призначення, неможливо однозначно стверджувати, що цей об'єкт не пов'язаний з обслуговуванням громади району, отже, неможливо однозначно стверджувати, що Запорізькою райдержадміністрацією прийнято оскаржуване розпорядження від 05.08.2010р. №1377 з перевищенням повноважень. На підставі цього, Запорізька обласна державна адміністрація не підтримує заявлені позовні вимоги.

15.10.2013р. від Запорізької районної державної адміністрації (відповідача 1) до суду надійшов відзив на позовну заяву, де вказується наступне. Питання використання земель на території Запорізької району віднесено безпосередньо до повноважень Запорізької райдержадміністрації. Як на час прийняття оскаржуваного розпорядження, так і на теперішній час, на рівні законодавчих та підзаконних актів відсутні чіткі роз'яснення щодо того, чи пов'язані об'єкти оздоровчого призначення з обслуговуванням територіальної громади жителів відповідної території, чи вони є об'єктами, які з обслуговуванням територіальних громад не пов'язані, і чи мають надаватися земельні ділянки для розміщення баз відпочинку обласними державними адміністраціями. У зв'язку з цим, відповідач-1 не визнає позовні вимоги і просить у позові відмовити.

Від ТОВ «Лісова поляна» (відповідача 2) до суду 15.10.2013р. надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач-2 просить відмовити у задоволенні позовних вимог. Зокрема зазначає, що заявлені прокурором вимоги не мають розглядатися в господарському суді. По суті позовних вимог відповідач-2 зазначає, що оскільки на спірній земельній ділянці розташована база відпочинку, яка є закладом соціального призначення, то вона є об'єктом, пов'язаним з обслуговуванням жителів територіальної громади району, а отже, прийняття рішення про передачу її у власність відноситься до компетенції саме Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області. Прокурором не зазначено, з якої саме підстави спірний договір купівлі-продажу має бути визнаний недійсним. Відповідач-2 є добросовісним набувачем майна, а тому, відповідно до ст.388 ЦК України, підстави для витребування майна у ТОВ «Лісова поляна» відсутні. На земельній ділянці, яка придбана на підставі спірного договору, розташоване нерухоме майно відповідача-2, у зв'язку з чим повернення земельної ділянки порушить права власника нерухомого майна.

15.10.2013р. від відповідача-2 надійшло клопотання про застосування строків позовної давності, з посиланням на те, що позивач мав можливість дізнатися про порушення його права щодо розпорядження землями державної власності з моменту прийняття оскаржуваного рішення, тобто з 05.08.2010р., у зв'язку з чим пропущено трирічний строк звернення із позовом до суду.

Ухвалою суду від 15.10.2013р. розгляд справи на підставі ст.77 ГПК України було відкладено до 05.11.2013р., у зв'язку з необхідністю витребування додаткових доказів.

В судовому засіданні 05.11.2013р. від Запорізької міжрайонної екологічної прокуратури до суду надійшли пояснення від 04.11.2013р., де вказується наступне. До об'єктів, що пов'язані з обслуговуванням жителів територіальних громад, належать такі, що мають призначення щодо забезпечення соціально-економічних, культурних, оздоровчих або інших потреб жителів району, однаковим задоволенням потреб жителів відповідної територіальної громади, для чого органами місцевого самоврядування здійснюється стратегічне планування та прогнозування соціально-економічного розвитку даної території, що супроводжується в т.ч. складання інвестиційного паспорту з відображенням соціально-економічних, культурних, оздоровчих або інших потреб жителів відповідної територіальної громади, необхідність інвестицій та можливі інвестиційні ризики з урахуванням характерних властивостей даної території. Обласні та районні ради затверджують програми соціально-економічного та культурного розвитку відповідних областей і районів та контролюють їх виконання; затверджують районні і обласні бюджети, які формуються з коштів державного бюджету ждя їх відповідного розподілу між територіальними громадами або для виконання спільних проектів та з коштів, залучених на договірних засадах з місцевих бюджетів для реалізації спільних соціально-економічних і культурних програм, та контролюють їх виконання, вирішують інші питання, віднесені законом до їх компетенції. Вивченням програм соціально-економічного та культурного розвитку Запорізької області на 2008 - 2010 рр., затверджені рішеннями Запорізької обласної ради №3 від 28.02.2009р., №1 від 26.02.2009р. та №8 від 14.05.2010р. встановлено, що в ці програми не включено такий захід як будівництво (функціонування) бази відпочинку «Лісова поляна». Отже, Запорізька райдержадміністрація не мала повноважень щодо продажу землі під функціонування об'єкта, що не включений до програми соціально-економічного, культурного розвитку відповідного району. Оскільки акт на право власності на земельну ділянку виданий ТОВ «Лісова поляна» на підставі незаконного розпорядження та договору, цей акт підлягає визнанню недійсним.

Також, прокурором зазначено, що справи у спорах за участю державних органів та органів місцевого самоврядування, що виникають з правовідносин, у яких державні органи та органи місцевого самоврядування реалізують повноваження власника землі, а також в інших спорах, які виникають із земельних відносин приватноправового характеру, за відповідності складу сторін спору ст.1 ГПК України, підвідомчі господарським судам.

В судовому засіданні 05.11.2013р. на підставі ст.77 ГПК України (із урахуванням ч.3 ст 51 ГПК України) оголошено перерву до 18.11.2013р. Від сторін витребувані додаткові докази.

14.11.2013р. від Запорізької облдержадміністрації до суду надійшло пояснення, в якому вказується наступне. На час прийняття розпорядження № 1377 від 05.08.2010р. діяло розпорядження голови Запорізької облдержадміністрації від 25.05.2010р. №144 «Про створення обласної робочої комісії з моніторингу регулювання земельних відносин, раціонального використання, охорони земель та дотримання організаційних засад містобудівної діяльності в Запорізькій області». Відповідно до п.3.1 цього розпорядження, головам районних державних адміністрацій приписувалося шоп'ятниці (тобто щотижнево) до 12-00 год. надавати до облдержадміністрації електронні версії всіх прийнятих розпоряджень із земельних питань. Оскільки 05.08.2010р. припадало на четвер, не пізніше 06.08.2010р. електронна копія розпорядження голови Запорізької райдержадміністрації від 05.08.2010р. № 1377 була отримана облдержадміністрацією.

18.11.2013р. від Запорізької районної державної адміністрації до суду надійшло пояснення з нормативно-правовим обґрунтуванням, в якому вказується наступне. Загальний порядок розроблення, затвердження та виконання прогнозних і програмних документів економічного і соціального розвитку, а також права та відповідальність учасників державного прогнозування та розроблення програм економічного і соціального розвитку встановлюється Законом України «Про державне прогнозування та розроблення програм економічного і соціального розвитку України». На підставі зазначеного Закону на території Запорізької області розроблений та діє Порядок розроблення, фінансування та моніторингу регіональних програм і звітності про їх виконання, затверджений розпорядженням голови обласної державної адміністрації від 21.08.2006р. № 336. Метою даного Порядку є створення єдиних організаційно-методичних засад розроблення регіональних програм та призначений для використання структурними підрозділами облдержадміністрації, територіальними органами центральних органів виконавчої влади, райдержадміністраціями, органами місцевого самоврядування, науковими організаціями - ініціаторами, замовниками та розробниками програм. Регіональні програми визначають комплекс взаємопов'язаних завдань і заходів, які спрямовуються на розв'язання найважливіших проблем та завдань соціально-економічного розвитку області, окремих сфер життєдіяльності регіону або адміністративно-територіальних одиниць, здійснюються з використанням коштів обласного бюджету та узгоджені за строками виконання, складом виконавців, ресурсним забезпеченням. Розробляються регіональні програми за наявності існування проблем розвитку окремої галузі чи території у випадку, якщо зазначена проблема не може бути розв'язана в процесі поточної роботи органів виконавчої влади та місцевого самоврядування та потребує підтримки й координації роботи на рівні облдержадміністрації та обласної ради. При цьому, ресурсне забезпечення програми містить орієнтовні обсяги фінансових витрат, необхідних для виконання програми в цілому й диференційовано за роками з визначенням джерел фінансування, в т.ч. за рахунок коштів обласного, місцевих бюджетів та інших джерел фінансування, які передбачають включення коштів позабюджетних фондів, гранти, власні кошти, залучені кредити, інші джерела, не заборонені чинним законодавством. Таким чином, оскільки будівництво (функціонування) бази відпочинку «Лісова поляна» не потребувало підтримки й координації на рівні облдержадміністрації та обласної ради, не передбачало використання коштів обласного та місцевого бюджетів, тому і не було включено до заходів затверджених обласною радою програм соціально-економічного розвитку області.

Також, відповідачем-1 зазначено, що продаж земельної ділянки ТОВ «Лісова поляна» здійснено із проведенням експертної грошової оцінки земельної ділянки без розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, виходячи з наступного. Відповідно до п.2 «Порядку розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок», затвердженого постановою КМУ від 26.05.2004р. №677, яким визначено механізм розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, встановлено, що у разі коли земельна ділянка набувається у власність шляхом купівлі-продажу, дарування та на підставі інших цивільно-правових угод, без зміни її меж та цільового призначення проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки не розробляється. Оскільки межі земельної ділянки, яка була предметом продажу, встановлені ще у 2008р., і не змінилися на момент продажу, а також не змінювалось і цільове призначення земельної ділянки, дозвіл ТОВ «Лісова поляна» на розроблення проекту землеустрою райдержадміністрацією не надавався.

Ухвалою суду від 18.11.2013р. за клопотанням відповідача-2 строк розгляду справи на підставі ст.69 ГПК України продовжено на 15 днів. Розгляд справи на підставі ст. 77 ГПК України відкладено на 02.12.2013р. Від сторін витребувані додаткові докази.

В судовому засіданні 02.12.2013р. представником відповідача-1 надані суду експлікація земельних угідь та вихідна земельно-кадастрова інформація, за змістом яких земельна ділянка з кадастровим номером 2322188400:04:003:1002, площею 0,0364 га, у т.ч. землі які використовуються для відпочинку, відноситься до земель рекреаційного призначення (код згідно з УКЦВЗ - 4.3).

Представником прокуратури в судовому засіданні 02.12.2013р. надана суду відповідь Головного управління Держземагентства у Запорізькій області від 29.11.2013р. за №09-02-12/9548, відповідно до якої згідно з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями (форма 6-ЗЕМ), земельна ділянка площею 0,0364 га, яка належить ТОВ «Лісова поляна» згідно державного акту на право власності на землю серії ЯЛ № 144163 для функціонування бази відпочинку, розташована на території Розумівської сільської ради Запорізького району за межами населеного пункту - відноситься до земель рекреаційного призначення.

Представником відповідача 2 в судовому засіданні 02.12.2013р. надана копія договору оренди земельної ділянки від 22.03.2008р. у підтвердження доводу, що розмір площі земельної ділянки за договором оренди і розмір площі земельної ділянки за договором купівлі-продажу співпадають, а тому проект землеустрою не повинен був складатись.

В судовому засіданні 02.12.2013р. присутні учасники процесу надали пояснення по суті спору. В судовому засіданні 02.12.2013р. представник прокуратури підтримав доводи, викладені в позовній заяві та поясненнях. Представники позивача та відповідачів заперечили проти позовних вимог в позовному обсязі.

За клопотанням присутніх представників сторін та прокурора судовий процес здійснювався без застосування засобів технічної фіксації.

В судовому засіданні 02.12.2013 р. справу розглянуто за наявними в ній матеріалами, прийнято і оголошено на підставі ст. 85 ГПК України вступну і резолютивну частини судового рішення.

Розглянувши та дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення позову, з огляду на наступне.

Розпорядженням голови Запорізької районної державної адміністрації № 776 від 02.08.2007р. «Про затвердження матеріалів інвентаризації земель та передачу їх в оренду ТОВ «Лісова поляна» була затверджена технічна документація щодо інвентаризації земель ТОВ «Лісова поляна» під викупленими будівлями та спорудами, за межами населеного пункту Розумівської сільської ради Запорізького району Запорізької області в довгострокову оренди терміном на 12 років, для функціонування бази відпочинку «Лісова поляна», розроблену ДП «Запорізький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою». Передано ТОВ «Лісова поляна» три земельні ділянки загальною площею 3,4433 га на території Розумівської сільської ради, за межами населеного пункту, в довгострокову оренди терміном на 12 років, для функціонування бази відпочинку «Лісова поляна».

На підставі Розпорядження № 776 від 02.08.2007р. між Запорізькою районною державною адміністрацією Запорізької області, в якості орендодавця, і ТОВ «Лісова поляна», в якості орендаря, був укладений договір оренди землі, за умовами якого орендодавець передає, а орендар приймає в сорокове платне користування земельну ділянку, площею 0,0364 га, кадастровий номер 2322188400:04:003:1002, для функціонування бази відпочинку «Лісова поляна», яка знаходиться на території Розумівської сільської ради, за межами населеного пункту. На земельній ділянці знаходяться об'єкти нерухомого майна: літні будиночки бази відпочинку «Лісова поляна», які належать орендарю на підставі договору купівлі-продажу, посвідченого приватним нотаріусом 08.06.2006р. за реєстровим № 3165.

Вищевказаний договір оренди земельної ділянки посвідчений нотаріально та зареєстрований в реєстрі за № 3093. Договір зареєстровано у ЗРФ ДП «Центр ДЗК при державному комітеті України по земельних ресурсах», про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 21.04.2009р. за № 040926000005.

05.08.2010р. головою Запорізької районної державної адміністрації було прийнято розпорядження № 1337 «Про продаж земельної ділянки ТОВ «Лісова поляна», яким вирішено продати Товариству з обмеженою відповідальністю «Лісова поляна» земельну ділянку несільськогосподарського призначення площею 0,0364 га на території Розумівської сільської ради Запорізького району Запорізької області за межами населеного пункту, яка перебуває в оренді ТОВ «Лісова поляна» згідно договору оренди земельної ділянки площею 0,0364 га, укладеного 22.03.2008р. із Запорізькою райдержадміністрацією, зареєстрованого в ЗРФ ДП «Центр ДЗК при Держкомземі України» 21.04.2009р. за № 040926000005 для функціонування бази відпочинку «Лісова поляна». Продаж земельної ділянки здійснити за ціною, визначеною звітом з експертної грошової оцінки земельної ділянки несільськогосподарського призначення, виконаним ДП «Запорізький науково-дослідний інститут землеустрою» і яка складає 25626,30 грн. Укласти договір купівлі-продажу земельної ділянки з ТОВ «Лісова поляна у відповідності з вимогами чинного земельного законодавства.

02.09.2010р. між Запорізькою районною державною адміністрацією Запорізької області, в якості продавця, і ТОВ «Лісова поляна», в якості покупця, був укладений договір купівлі-продажу земельної ділянки несільськогосподарського призначення, за умовами якого продавець на підставі Розпорядження № 1377 Запорізької районної державної адміністрації від 05.08.2010р. зобов'язується передати за плату земельну ділянку несільськогосподарського призначення, розташовану на території Розумівської сільської ради Запорізького району Запорізької області, за межами населеного пункту, площею 0,0364 га, а покупець зобов'язується сплатити за неї грошову суму і прийняти у власність цю земельну ділянку.

В пункті 2 договору наведені відомості про земельну ділянку: цільове призначення - для функціонування бази відпочинку «Лісова поляна»; цільове використання відповідно до УКЦВЗ земельна ділянка віднесена до земель «землі оздоровчого призначення», код цільового використання 1.16; кадастровий номер 2322188400;04:003:1002.

Ціна продажу земельної ділянки за договором складає 25626,30 грн. (п.2.1 договору).

Вищевказаний договір посвідчений в нотаріальному порядку та зареєстрований в реєстрі за № 5556.

На підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки від 02.09.2010р. за реєстровим № 5556, відповідачу-2 був виданий Державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯЛ №144163 від 03.12.2010р. - щодо земельної ділянки площею 0,0364 га, розташованої на території Розумівської сільської ради Запорізького району Запорізької області, за межами населеного пункту, для функціонування бази відпочинку.

Державний акт зареєстровано в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 021026000003.

Згідно до ч.3 ст.122 Земельного кодексу України (в редакції, що діяла на час прийняття оскаржуваного розпорядження) районні державні адміністрації на їх території передають земельні ділянки із земель державної власності у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для сільськогосподарського використання; ведення водного господарства, та будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), крім випадків, коли таке надання має здійснюватися Кабінетом Міністрів України.

Частиною 4 ст. 122 Земельного кодексу України (в редакції, що діяла на час видання оскаржуваного розпорядження) встановлено, що обласні державні адміністрації передають земельні ділянки на їх території із земель державної власності у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів для всіх потреб, крім випадків, коли розпорядження цими ділянками здійснює Кабінет Міністрів України або районні державні адміністрації.

Відповідно до ст. ст. 149, 150 Земельного кодексу України, Кабінет Міністрів України здійснював вилучення та розпорядження земельними ділянками державної власності, які перебувають у постійному користуванні, - ріллею, багаторічними насадженнями для несільськогосподарських потреб, лісами площею понад 1 гектар для нелісогосподарських потреб, а також земельними ділянками природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного призначення, крім випадків, коли розпорядження такими ділянками здійснюють районні та обласні державні адміністрації, та у випадках, коли йдеться про вилучення та передачу особливо цінних земель (ст. 150 Земельного кодексу).

Частина 3 ст.122 Земельного кодексу України не містить вичерпного переліку об'єктів, які можуть бути пов'язані з обслуговуванням територіальної громади жителів району.

Посилання в позові на те, що в програми соціально-економічного та культурного розвитку Запорізької області на 2008 - 2010 рр., затверджені рішеннями Запорізької обласної ради №3 від 28.02.2009р., №1 від 26.02.2009р. та №8 від 14.05.2010р., не включено такий захід як будівництво (функціонування) бази відпочинку «Лісова поляна», а отже, відповідач-1 не мав повноважень щодо продажу землі під функціонування об'єкту, що не включений до цієї програми, є необгрунтованим з наступних підстав.

На виконання п. 1 ст. 17 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» та Закону України «Про державне прогнозування та розроблення програм економічного і соціального розвитку України», розпорядженням Запорізької обласної державної адміністрації від 21.08.2006р. №336 затверджений «Порядок розроблення, фінансування та моніторингу регіональних програм і звітності про їх виконання», зареєстрований в Запорізькому обласному управлінні юстиції 29.08.2006р. за №48/1205, за змістом якого регіональні програми визначають комплекс взаємопов'язаних завдань і заходів, які спрямовуються на розв'язання найважливіших проблем та завдань соціально-економічного розвитку області, окремих сфер життєдіяльності регіону або адміністративно-територіальних одиниць, здійснюються із використанням коштів обласного бюджету та узгоджені за строками виконання, складом виконавців, ресурсним забезпеченням; розробляються регіональні програми за наявності існування проблем розвитку окремої галузі чи території у випадку, якщо зазначена проблема не може бути розв'язана в процесі поточної роботи органів виконавчої влади та місцевого самоврядування та потребує підтримки й координації роботи на рівні облдержадміністрації та обласної ради.

З урахуванням тієї обставини, що будівництво (функціонування) бази відпочинку «Лісова поляна» не потребувало підтримки й координації на рівні облдержадміністрації та обласної ради, не передбачало використання коштів обласного та місцевого бюджетів, тому і не було включено до заходів затверджених обласною радою програм соціально-економічного розвитку області.

Отже, прокурором в ході розгляду справи не було доведено у встановленому законом порядку того, що об'єкти оздоровчого призначення (в тому числі і бази відпочинку) не пов'язані з обслуговуванням територіальної громади жителів відповідної території, і що ділянки під їх розташування мають надаватися обласними державними адміністраціями та/або Кабінетом Міністрів України.

За таких умов, відсутні підстави стверджувати що об'єкт на спірній земельній ділянці не має соціально-культурного або соціально-побутового призначення та не може бути пов'язаний з обслуговуванням громади району.

В даному випадку слід враховувати те, що на спірній земельній ділянці розташована база відпочинку, яка є закладом соціального призначення, тобто є об'єктом, пов'язаним з обслуговуванням жителів територіальної громади району, а отже прийняття розпорядження про передачу у власність зазначеної земельної ділянки відповідно до ч. 3 ст. 122 ЗК України відноситься до компетенції саме Запорізької районної державної адміністрації Запорізької області, а тому розпорядження голови районної державної адміністрації від 05.08.2010р. № 1377 «Про продаж земельної ділянки ТОВ «Лісова поляна» є таким, що відповідає вимогам чинного законодавства.

Судом також не приймаються до уваги посилання прокурора на те, що продаж земельної ділянки ТОВ «Лісова поляна» здійснено із проведенням експертної грошової оцінки земельної ділянки без розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Так, відповідно до п.2 «Порядку розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок», затвердженого постановою КМУ від 26.05.2004р. №677, яким визначено механізм розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, встановлено, що у разі коли земельна ділянка набувається у власність шляхом купівлі-продажу, дарування та на підставі інших цивільно-правових угод, без зміни її меж та цільового призначення проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки не розробляється.

Оскільки межі земельної ділянки, яка була предметом продажу, встановлені ще у 2008р., і не змінилися на момент продажу, з огляду на те, що розмір земельної ділянки орендованої за договором від 22.03.2008р. який складає площу 0,0364га (п.2 договору оренди) і розмір проданої земельної ділянки за договором від 02.09.2010р. співпадають, а також те, що не змінювалось цільове призначення земельної ділянки, дозвіл ТОВ «Лісова поляна» на розроблення проекту землеустрою райдержадміністрацією не надавався.

Таким чином, права та законні інтереси позивача в даному випадку не є порушеними, що є підставою для відмови у задоволені позову за необґрунтованістю.

Судом не застосовуються при розгляді даного спору строки позовної давності в порядку ст.267 ЦК України, за заявою відповідача-2 від 15.10.2013р., оскільки відповідно до п. 2.2. Пленуму ВГСУ від 29.05.2013р. №10 «Про деякі питання практики застосування позовної давності у вирішенні господарських спорів» за змістом ч. 1 ст. 261 ЦК України позовна давність застосовується лише за наявності порушення права особи. Отже, перш ніж застосовувати позовну давність, господарський суд повинен з'ясувати та зазначити в судовому рішенні, чи порушене право або охоронюваний законом інтерес позивача, за захистом якого той звернувся до суду. У разі коли такі право чи інтерес не порушені, суд відмовляє в позові з підстав його необґрунтованості. І лише якщо буде встановлено, що право або охоронюваний законом інтерес особи дійсно порушені, але позовна давність спливла і про це зроблено заяву іншою стороною у справі, суд відмовляє в позові у зв'язку зі спливом позовної давності - за відсутності наведених позивачем поважних причин її пропущення.

З огляду на те, що позовні вимоги є необґрунтованими, судом відмовляється у їх задоволенні саме з цих підстав, без застосування позовної давності.

Що стосується позовних вимог про визнання недійсним, укладеного на підставі спірного розпорядження, договору купівлі-продажу земельної ділянки несільськогосподарського призначення № 5556 від 02.09.2010 р., то у суду відсутні правові підстави для визнання цього договору недійсним з підстав заявлених у позові, оскільки як зазначалось вище розпорядження голови районної державної адміністрації від 05.08.2010р. № 1377 «Про продаж земельної ділянки ТОВ «Лісова поляна» є таким, що прийнято з дотриманням вимог ч.3 ст.122 ЗК України, а отже було чинним на час прийняття спірного договору купівлі-продажу земельної ділянки.

Враховуючи, що і розпорядження голови районної державної адміністрації від 05.08.2010р. № 1377 «Про продаж земельної ділянки ТОВ «Лісова поляна» і договір купівлі-продажу земельної ділянки несільськогосподарського призначення № 5556 від 02.09.2010р. є чинними, то не підлягають задоволенню позовні вимоги про визнання недійсним акту на право власності на земельну ділянку серії ЯЛ №144163, зареєстрованого Державним земельним кадастром 03.12.2010р., про скасування в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею, договорів оренди землі запису № 021026000003, та вимоги про зобов'язання ТОВ «Лісова поляна» повернути земельну ділянку площею 0,0364 га, ринковою вартістю 25626,30 грн., що розташована на території Розумівської сільської ради Запорізького району Запорізької області за межами населених пунктів з кадастровим номером 2322188400:04:003:1002 до власності держави в особі Запорізької обласної державної адміністрації.

Відповідно до ст.ст. 33, 34 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу. Господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Прокурором, всупереч вимогам ст.ст. 33, 34 ГПК України, не було доведено у встановленому законом порядку тих обставин, на які він посилався як на підставу позовних вимог.

Таким чином, позовні вимоги є необґрунтованими і не підлягають задоволенню.

На підставі вищевикладеного, керуючись ст.ст. 45, 49, 82 - 85 ГПК України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову відмовити.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Рішення оформлено у повному обсязі та підписано згідно із вимогами ст. 84 ГПК України 06.12.2013р.

Суддя М.В. Мірошниченко

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення02.12.2013
Оприлюднено10.12.2013
Номер документу35840160
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/3106/13

Ухвала від 18.11.2013

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Мірошниченко М.В.

Ухвала від 15.10.2013

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Мірошниченко М.В.

Постанова від 01.04.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Цвігун В. Л.

Ухвала від 24.03.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Цвігун В. Л.

Постанова від 20.01.2014

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Будко Н.В.

Ухвала від 09.01.2014

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Будко Н.В.

Рішення від 02.12.2013

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Мірошниченко М.В.

Ухвала від 17.09.2013

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Мірошниченко М.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні