Постанова
від 02.12.2013 по справі 822/4010/13-а
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Копія

Справа № 822/4010/13-а

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 грудня 2013 року м. Хмельницький Хмельницький окружний адміністративний суд

в складі:головуючого-суддіФелонюк Д.Л. при секретаріГорячій Д.Л. за участі:представника прокуратури м.Хмельницького - Рибачук О.Г. представника позивача - Шишко В.М. за довіреністю від 17.12.2012р. №2465/01-15 розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду адміністративну справу за позовом заступника прокурора м.Хмельницького в інтересах держави в особі Хмельницької обласної ради до Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у Хмельницькій області , Реєстраційної служби Хмельницького міськрайонного управління юстиції, третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - товариство з обмеженою відповідальністю "Автотехкультсервіс" про скасування реєстрації декларації та рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, -

У судовому засіданні проголошено вступну і резолютивну частини постанови згідно ст.160 Кодексу адміністративного судочинства України.

ВСТАНОВИВ:

Заступник прокурора м.Хмельницького звернувся в суд в інтересах держави в особі Хмельницької обласної ради з позовом до Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у Хмельницькій області (далі - Інспекція), Реєстраційної служби Хмельницького міськрайонного управління юстиції, третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - товариство з обмеженою відповідальністю "Автотехкультсервіс" (далі - третя особа, ТОВ "Автотехкультсервіс") про скасування реєстрації декларації про готовність об'єкта до експлуатації на адміністративно-побутове приміщення будівлі літ. (Б-2) за адресою: пров.Геологів 2, м.Хмельницький, зареєстровану Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю в Хмельницькій області від 25.07.2013 року №ХМ 202132051109; скасування рішення державного реєстратора Реєстраційної служби Хмельницького міськрайонного управління юстиції від 14.08.2013 року, №4980116 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень на адміністративно-побутові приміщення будівлі літ.(Б-2), що розташовані за адресою: пров.Геологів 2, м.Хмельницький.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що проведеною прокуратурою міста Хмельницького перевіркою встановлено, що 25.07.2013 року Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю в Хмельницькій області на підставі заяви ТОВ "Автотехкультсервіс" зареєстровано декларацію про готовність об'єкта до експлуатації на приміщення загальною площею 185,1 кв.м., яке знаходиться за адресою: пров.Геологів 2, м.Хмельницький. Як наслідок, 13.08.2013 року Реєстраційною службою Хмельницького міськрайонного управління юстиції, на підставі рішення про реєстрацію прав та їх обтяжень від 14.08.2013 року, індексний номер: 4980116, зареєстровано право власності на вищевказане приміщення за ТОВ "Автотехкультсервіс" та видано свідоцтво про право власності на нерухоме майно від 14.08.2013 року. Зазначає, що реєстрація декларації та рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень є незаконними та підлягають скасуванню, оскільки при поданні 24.07.2013 року заяви про прийняття в експлуатацію об'єкта загальною площею 185,1 кв.м. директором ТОВ "Автотехкультсервіс" Гуменюком А.І. не було зазначено, що власником частини приміщення, яке приймалося в експлуатацію, є Хмельницька обласна рада, частка об'єкту якої складає 38,4 кв.м., що підтверджується матеріалами перевірки Інспекції (актом перевірки від 27.09.2013р., протоколом про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 27.09.2013р. №00678, постановою про накладення штрафу від 03.10.2013р.), свідоцтвом на право власності на нерухоме майно від 05.10.2012р., декларацією про готовність об'єкта до експлуатації від 25.07.13р., інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, свідоцтвом від 14.08.2013 року. Звертає увагу на те, що на підставі рішення виконавчого комітету Хмельницької міської ради Управлінням житлово-комунального господарства зареєстровано право власності на будівлю літ.(Б-2) загальною площею 38,4 кв.м. за адресою: м.Хмельницький, вул.Геологів 2 за територіальною громадою в особі Хмельницької обласної ради, що підтверджується свідоцтвом про право власності серії САЕ №603695 від 05.10.2012р..

Представник прокуратури в судовому засіданні позов підтримав та підтвердив обставини на які посилається у позовній заяві, просить суд задоволити позовні вимоги, в повному обсязі.

Представник позивача в судовому засіданні та додаткових поясненнях (вх.№31557 від 06.11.2013 року) підтримує позовні вимоги заступника прокурора м.Хмельницького та просить їх задовольнити. Зазначає, із зверненням щодо оформлення свідоцтва про право комунальної власності на майно, що є спільною власністю територіальних громад Хмельницької області - службове приміщення за адресою: м.Хмельницький, пров.Геологів 2, загальною площею 38,4 кв.м. Хмельницька обласна рада зверталась ще у 2007 році до Хмельницького міського голови (лист №913/01-15 від 26.04.2007р.). На той час (ще у 2006 році), Хмельницьким БТІ був виготовлений та оформлений технічний паспорт на приміщення по пров.Геологів 2 за комунальним підприємством "Автотехкультсервіс" як користувачем даного приміщення. За ініціативою ТОВ "Автотехкультсервіс", рішенням Хмельницької обласної ради від 11.07.2007 року №28-9/2007 здійснюється передача в оренду належного обласній раді комунального майна ТОВ "Автотехкультсервіс". На виконання даного рішення між обласною радою та вказаним товариством укладено договір оренди №169 від 31.10.2007 року та складено акт за підписом директора ТОВ "Автотехкультсервіс" Гуменюка А.І. від 01.11.2007 року про те, що належна обласній раді одноповерхова будівля загальною площею 38,4 кв.м., розташована за адресою м.Хмельницький, пров. Геологів, 2 передається товариству лише в оренду. Згідно із п.1.4, 4.1.4 власником орендованого майна залишаються територіальні громади сіл, селищ, міст області, а орендар - ТОВ "Автотехкультсервіс" користується ним протягом терміну дії оренди, при цьому зобов'язаний по припиненню дії договору оренди повернути орендодавцю (Хмельницькій обласній раді) орендоване майно в належному стані. Належність даного приміщення Хмельницькій обласній раді підтверджується, крім іншого, звітом про вартість об'єкта оренди, що складений незалежним оцінювачем на підставі звернення директора товариства, який у своєму листі від 27.01.2010р. вказує про використання приміщення на речовому ринку по пров.Геологів 2 з метою оренди. У листі від 13.03.2007 року №01-2 директор ТОВ "Автотехкультсервіс" повідомляє обласну раду про те, що передане в оренду майно, зокрема споруда (огорожа, площадка,одноповерховий будинок) по провул.Геологів 2, буде використовуватись для надання послуг підприємцям по утриманню торгових місць. Предметом договору оренди зазначене приміщення стало ще у 2010 році на підставі договору оренди №115 від 15.11.2010р. та акту приймання-передачі нежитлових приміщень від 15.11.2010р.. Зазначає, що ТОВ "Автотехкультсервіс" провело самочинне будівництво за вказаною адресою та його державну реєстрацію із порушенням норм чинного законодавства. Як встановлено перевіркою, ТОВ "Автотехкультсервіс" подало до Інспекції недостовірні дані, не вказавши дійсного власника майна, чим порушило ч.10 ст.39 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" та п.3.4 Наказу Мінрегіону №95 від 19.03.2013 року. Звертає увагу на те, що рішенням виконавчого комітету Хмельницької міської ради від 27.09.2012р. №832 "Про оформлення права власності на будівлю літ.(Б-2) загальною площею 38,4 кв.м., що розташована по вул.Геологів 2 у м.Хмельницькому за територіальними громадами сіл, селищ, міст Хмельницької області в особі Хмельницької обласної ради" оформлено право власності за Хмельницькою радою, помилково вказавши не провулок, а вулицю у адресі. Про таку помилку свідчить лист Департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів Управління архітектури та містобудування Хмельницької міської ради від 07.10.2013р. №2578/03-01-15, згідно якого встановлено тотожність місцезнаходження приміщення обласної ради та адреси по провулку Геологів 2 у м.Хмельницькому, та оформлений і виданий Хмельницьким БТІ Хмельницькій обласній раді 16.02.2012р. технічний паспорт на приміщення по пров.Геологів 2 площею 38,4 кв.м.. Адреса із зазначенням провулку вказана також у свідоцтві про державну реєстрацію суб'єкта підприємницької діяльності - юридичної особи - Державного комунального підприємства "Автотехкультсервіс" від 6.05.1997р.. Та як вказується у пояснювальній записці до бухгалтерського звіту за 2002 рік, Державне комунальне підприємство "Автотехкультсервіс" здавало площу в оренду по пров.Геологів 2, площа зайнятої земельної ділянки по пров.Геологів 2 - 3562 кв.м..

Представник відповідача - Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у Хмельницькій області в судове засідання не з'явився, належним чином повідомлений про дату, час та місце судового розгляду. 02.12.2013 року до суду надійшла заява (вх.№34152 від 02.12.2013р.), відповідно до якої Інспекція визнає позовні вимоги, просить суд задоволити позов в повному обсязі, розгляд справи проводити без участі інспекції. В поданих письмових поясненнях (вх.№33240 від 21.11.2013р.) Інспекція зазначає, що визнає даний позов та просить суд задоволити його в повному обсязі. В обґрунтування своєї позиції зазначає, що 24.07.2013р. до інспекції від замовника ТОВ "Автотехкультсервіс" надійшла заява про прийняття в експлуатацію адміністративно-побутових приміщень будівлі літ. Б-2 по пров.Геологів 2 в м.Хмельницькому. До заяви замовник додав декларацію про готовність та копії документів передбачені наказом Мінрегіонбуду №95 від 19.03.2013р. "Про затвердження Порядку прийняття в експлуатацію індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків, господарських (присадибних) будівель і споруд, прибудов до них, громадських будинків та будівель і споруд сільськогосподарського призначення І та ІІ категорій складності, які збудовані без дозволу на виконання будівельних робіт, і проведення технічного обстеження їх будівельних конструкцій та інженерних мереж". Відповідно до п.3.1 вказаного наказу прийняття в експлуатацію здійснюється Інспекцією протягом 10 робочих днів з дня подання заяви власником (користувачем) земельної ділянки, на якій розміщений об'єкт, за результатами технічного обстеження цього об'єкта шляхом реєстрації декларації про готовність об'єкта до експлуатації. Інспекція перевіряє лише узгодження даних зазначених в декларації та документами, які додані до неї. 25.09.2013 року до Інспекції звернулася Хмельницька обласна рада та вказала, що частина приміщення загальною площею 38,4 кв.м. по пров.Геологів 2 належить їй на праві власності. На підставі вказаного звернення Інспекцією було проведено позапланову перевірку та встановлено, що ТОВ "Автотехкультсервіс" у поданій декларації про готовність до експлуатації не вказав Хмельницьку обласну раду як співвласника будівлі, частка якої складає 38,4 кв.м..

Представник відповідача - реєстраційної служби Хмельницького міськрайонного управління юстиції Головного управління юстиції у Хмельницькій області в судове засідання не з'явився, належним чином повідомлений про дату, час та місце судового розгляду. 25.11.2013 року до суду надійшла заява (вх.№33549 від 25.11.2013р.), відповідно до якої розгляд справи просить проводити без участі представника реєстраційної служби Хмельницького міськрайонного управління юстиції, відносно всіх заявлених вимог покладається на думку суду. Відповідно до поданих письмових заперечень (вх.№30661 від 28.10.2013р.) зазначає, що рішення про державну реєстрацію прав на нерухоме майно прийнято відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень". Вказує на те, що державним реєстратором було здійснено державну реєстрацію права власності на адміністративно-побутове приміщення будівлі "Б-2", площею 185,1 кв.м., яке знаходиться за адресою: м.Хмельницький, провулок Геологів 2 в м.Хмельницькому за ТОВ "Автотехкультсервіс" на підставі поданих в повному обсязі документів (заява встановленої форми, яка визначена наказом Міністерства юстиції України від 17.04.2012 року №595/5 "Про впорядкування відносин, пов'язаних із державною реєстрацією речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень"; квитанція про внесення плати за надання витягу про державну реєстрацію та державного мита; копія паспорта та податкового коду представника юридичної особи - заявника; копії правовстановлюючих документів юридичної особи - ТОВ "Автотехкультсервіс"; технічний паспорт на приміщення та його копія; копія витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права на земельну ділянку; довідка з УАМДАМЗР Хмельницької міської ради про адресу знаходження вищевказаного нерухомого майна; декларація про готовність об'єкта до експлуатації зареєстрована інспекцією ДАБК у Хмельницькій області за №ХМ 202132051109 від 25.07.2013р.). Звертає увагу на те, що основною підставою для проведення державної реєстрації прав на нерухоме майно була декларація про готовність об'єкта до експлуатації зареєстрована інспекцією ДАБК у Хмельницькій області від 25.07.2013 року, тому для скасування рішення про державну реєстрацію прав на нерухоме майно потрібно прийняти рішення про скасування реєстрації декларації про готовність об'єкта до експлуатації. Повністю покладаються на розсуд суду відносно позовних вимог, оскільки реєстраційна служба декларації про готовність об'єкта до експлуатації не розробляє та не реєструє.

Представник третьої особи на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - ТОВ "Автотехкультсервіс" в судове засідання не з'явився, належним чином повідомлений про дату, час та місце судового розгляду. 25.11.2013 року розгляд справи в судовому засіданні було відкладено на 02.12.2013 року за клопотанням представника третьої особи - ТОВ "Автотехкультсервіс". В поданих письмових запереченнях (вх.№32906 від 19.11.2013р.) проти задоволення адміністративного позову заперечує в повному обсязі, вважає його незаконним та необґрунтованим. Зазначає, що протягом 2007-2008 року ТОВ "Автотехкультсервіс" здійснено будівництво адміністративно-побутових приміщень площею 185,1 кв.м. будівлі під літ. Б-2 за адресою: м.Хмельницький, пров. Геологів 2, що підтверджується технічним паспортом ТОВ "Автотехкультсервіс" на приміщення площею 185,1 кв.м. по пров.Геологів 2 у м.Хмельницькому виготовленого Хмельницьким бюро технічної інвентаризації 28.11.2008 року та погодженого начальником управління архітектури та містобудування. На вимогу державного реєстратора, у липні 2013 року ПП "Архі-Тек" за замовленням ТОВ "Автотехкультсервіс", виготовлено технічний паспорт нового зразка на приміщення площею 185,1 кв.м. будівлі під літ. (Б-2) за адресою у м.Хмельницький, пров.Геологів 2. Відповідно до п.3.2 спільного наказу Мінрегіонбуду та ЖКГ України №95 від 19.03.2013р. товариство 24.07.2013 року подало до Інспекції усі наявні та необхідні документи разом із заявою про прийняття в експлуатацію об'єкта - адміністративно - побутові приміщення будівлі літ.(Б-2), що знаходяться в м.Хмельницькому по пров.Геологів 2. 25.07.2013 року Інспекцією була зареєстрована декларація про готовність об'єкта до експлуатації адміністративно-побутові приміщення будівлі літ.(Б-2), площею 185,1 за адресою: м.Хмельницький, пров.Геологів 2, згідно якої початком будівництва є 10.02.2007р., а закінченням - 24.11.2008р.. 14.08.2013 року у реєстраційній службі Хмельницького міськрайонного управління юстиції Хмельницької області зареєстровано за ТОВ "Автотехкультсервіс" право приватної власності на нерухоме майно - адміністративно-побутові приміщення будівлі літ.(Б-2), площею 185,1 за адресою: м.Хмельницький, пров.Геологів 2, що підтверджується свідоцтвом про право власності на нерухоме майно від 14.08.13р. №7938478. Вказує, що будь-яких документів, щодо здійснення будівництва або ж правовстановлюючих документів, які б підтверджували право власності Хмельницької обласної ради на 38,4 кв.м. у адміністративно-побутових приміщеннях будівлі літ. (Б-2), за адресою м.Хмельницький, пров. Геологів, 2 позивачем не подано. Крім того зазначає, що свідоцтво про право власності серії САЕ №603695 від 05.10.2012 року, на яке посилається позивач, підтверджує лише факт наявності права власності на будівлю за адресою у м. Хмельницькому по вул. Геологів буд.2, а не по провул. Геологів 2.

Враховуючи думку представника прокуратури, представника позивача, суд вважає за можливе розглянути справу у відсутності представників Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у Хмельницькій області, Реєстраційної служби Хмельницького міськрайонного управління юстиції, третьої особи на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - товариства з обмеженою відповідальністю "Автотехкультсервіс", оскільки їх явка не визнавалася судом обов'язковою.

Заслухавши пояснення представника прокуратури, представника позивача, враховуючи пояснення відповідачів та третьої особи на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, дослідивши наявні в матеріалах справи докази в їх взаємному зв'язку і сукупності, суд вважає, що позовні вимоги належать до задоволення на підставі наведеного нижче.

Суд встановив, що за зверненням голови Хмельницької обласної ради щодо законності використання приміщення по пров.Геологів 2 в м.Хмельницькому ТОВ "Автотехкультсервіс" прокуратурою м.Хмельницького проведено перевірку. В ході проведення перевірки встановлено, що 25.07.2013 року Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю в Хмельницькій області на підставі заяви ТОВ "Автотехкультсервіс" про прийняття в експлуатацію об'єкта (адміністративно-побутові приміщення будівлі літ.(Б-2), м.Хмельницький, пров.Геологів 2) та доданих до заяви документів зареєстровано декларацію про готовність об'єкта до експлуатації на адміністративно-побутові приміщення будівлі літ.(Б-2), м.Хмельницький, пров.Геологів 2, загальною площею 185,1 кв.м.. Встановлено, що у даній декларації не було зазначено Хмельницьку обласну раду як власника частини приміщення (38,4 кв.м.) яке приймалось в експлуатацію.

Відповідно до п.9 розділу V "Прикінцевих положень" Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17.02.2011 №3038-VI в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин (далі - Закон №3038-VI) Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю до 31 грудня 2013 року безоплатно протягом 10 робочих днів з дня подання заяви власниками (користувачами) земельних ділянок, на яких розміщені об'єкти будівництва, збудовані без дозволу на виконання будівельних робіт, за результатами технічного обстеження будівельних конструкцій та інженерних мереж приймають в експлуатацію: індивідуальні (садибні) житлові будинки, садові, дачні будинки, господарські (присадибні) будівлі і споруди, прибудови до них, збудовані у період з 5 серпня 1992 року до 12 березня 2011 року; збудовані до 12 березня 2011 року: громадські будинки I і II категорій складності; будівлі і споруди сільськогосподарського призначення I і II категорій складності.

Порядок прийняття в експлуатацію таких об'єктів і проведення технічного обстеження будівельних конструкцій та інженерних мереж визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері будівництва, містобудування та архітектури.

Відповідно до ст.32 Законe №3038-VI усі об'єкти будівництва поділяються на I, II, III, IV і V категорії складності. Категорія складності об'єкта будівництва визначається відповідно до будівельних норм та державних стандартів на підставі класу наслідків (відповідальності) такого об'єкта будівництва. Віднесення об'єкта будівництва до тієї чи іншої категорії складності здійснюється проектною організацією і замовником будівництва. Порядок віднесення об'єктів до IV і V категорій складності визначається Кабінетом Міністрів України.

Частиною 1 ст.39 Закону №3038-VI визначено, що прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, що належать до I-III категорій складності, та об'єктів, будівництво яких здійснювалося на підставі будівельного паспорта, здійснюється шляхом реєстрації органом державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі поданої замовником декларації про готовність об'єкта до експлуатації. Форма декларації про готовність об'єкта до експлуатації, порядок її подання і реєстрації визначаються Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 3.1 Наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 19.03.2013 року за № 95 "Про затвердження Порядку прийняття в експлуатацію індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків, господарських (присадибних) будівель і споруд, прибудов до них, громадських будинків та будівель і споруд сільськогосподарського призначення I та II категорій складності, які збудовані без дозволу на виконання будівельних робіт, і проведення технічного обстеження їх будівельних конструкцій та інженерних мереж", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України15 квітня 2013 р. за № 612/23144 (далі - Порядок) визначено, що прийняття в експлуатацію об'єктів, зазначених у пункті 1.1 розділу I цього Порядку, здійснюється безоплатно територіальними органами Держархбудінспекції України протягом 10 робочих днів з дня подання заяви власниками (користувачами) земельних ділянок, на яких розміщені такі об'єкти, за результатами технічного обстеження цих об'єктів шляхом реєстрації декларації про готовність об'єкта до експлуатації (далі - декларація), яка складається за формою, наведеною у додатку 2 до цього Порядку. Документом, який засвідчує відповідність закінчених будівництвом до 05 серпня 1992 року індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків, господарських (присадибних) будівель і споруд, прибудов до них, які не підлягають прийняттю в експлуатацію, вимогам законодавства, будівельних норм, державних стандартів і правил, зокрема для потреб державної реєстрації прав власності на нерухоме майно, є технічний паспорт, складений за результатами технічної інвентаризації.

Відповідно до п.3.2 Порядку замовник або його уповноважена особа подає особисто або надсилає рекомендованим листом з описом вкладення до Інспекції за місцезнаходженням об'єкта заяву про прийняття в експлуатацію об'єкта за формою, наведеною у додатку 3 до цього Порядку, до якої додаються: два примірники заповненої декларації; звіт про проведення технічного обстеження будівельних конструкцій та інженерних мереж об'єкта з висновком про їх відповідність вимогам надійності і безпечної експлуатації (крім індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків, прибудов до них загальною площею до 300 квадратних метрів включно, господарських (присадибних) будівель і споруд, прибудов до них загальною площею до 100 квадратних метрів включно); засвідчені в установленому порядку копії: документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, на якій розміщено об'єкт; технічного паспорта. Заява про прийняття в експлуатацію об'єкта підписується також співвласниками земельної ділянки та зазначеного об'єкта (у разі їх наявності).

Суд встановив, що на виконання зазначених вимог законодавства ТОВ "Автотехкультсервіс" подано до Інспекції заяву про прийняття в експлуатацію адміністративно-побутових приміщень будівлі літ.(Б-2) у м.Хмельницькому, пров.Геологів 2, декларацію про готовність об'єкта до експлуатації - Адміністративно-побутові приміщення будівлі літ.(Б-2) у м.Хмельницькому, пров.Геологів 2, загальною площею 185,1 кв.м. у якій зазначено початок будівництва - 10.02.2007р., закінчення - 24.11.2008р. та усі необхідні документи для проведення реєстрації декларації, що не заперечується представниками третьої особи та Інспекції. Розглянувши подані ТОВ "Автотехкультсервіс" документи, встановивши відсутність підстав для повернення декларації для заявника, 25.07.2013 року Інспекцією зареєстровано декларацію про готовність об'єкта до експлуатації - Адміністративно-побутові приміщення будівлі літ.(Б-2) у м.Хмельницькому, пров.Геологів 2, загальною площею 185,1 кв.м. за №ХМ 202132051109.

27.09.2013 року Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у Хмельницькій області відповідно до ст.41 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" та згідно з Порядком здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011р. №553, за зверненням Хмельницької обласної ради, на підставі направлення №1201 від 25.09.2013 року проведено позапланову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, державних норм, стандартів і правил товариства з обмеженою відповідальністю "Автотехкультсервіс" м.Хмельницький, провул.Геологів 2. За наслідками перевірки складено акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, державних будівельних норм, стандартів і правил від 27.09.2013 року. Перевіркою встановлено та зазначено у акті, що замовником відповідно до Наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 19.03.2013 року за № 95 "Про затвердження Порядку прийняття в експлуатацію індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків, господарських (присадибних) будівель і споруд, прибудов до них, громадських будинків та будівель і споруд сільськогосподарського призначення I та II категорій складності, які збудовані без дозволу на виконання будівельних робіт, і проведення технічного обстеження їх будівельних конструкцій та інженерних мереж", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України15 квітня 2013 р. за № 612/23144 (далі - Наказ) подана заява про прийняття в експлуатацію об'єкта без зазначення співвласника в особі Хмельницької обласної ради (частка якої в об'єкті складає - 38,4 кв.м.), що є недостовірністю поданих даних, чим порушено ч.10 ст.39 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17.02.2011 року та п.3.4 Наказу. 27.09.2013 року Інспекцією складено протокол про порушення у сфері містобудівної діяльності №00678 та винесено припис директору ТОВ "Автотехкультсервіс" про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил згідно якого з метою усунення виявлених порушень Інспекція вимагає скасувати декларацію про готовність об'єкта до експлуатації судовим рішенням та подати в Інспекцію декларацію, вказавши співвласника будівлі в особі Хмельницької обласної ради до 27.10.2013 року (припис отриманий представником ТОВ "Автотехкультсервіс" 27.09.2013 року, не скасований). 03.10.2013 року Інспекцією винесено постанову №84 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, згідно якої ТОВ "Автотехкультсервіс" визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого п.п.2, п.4, ч.2 ст.2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності" та накладено штраф.

Посилання представника третьої особи на постанову Хмельницького окружного адміністративного суду по справі № 822/3947/13-а згідно якої визнано протиправною та скасовано постанову Інспекції №84 від 03.10.2013 року судом до уваги не приймається, оскільки підставою для скасування постанови Інспекції слугувало порушення Інспекцією ч.11 ст.2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності", а саме те, що оскаржувана постанова про накладення штрафу винесена з порушенням часових обмежень - пізніше як через три роки з дня вчинення ТОВ "Автотехкультсервіс" порушення. Щодо достовірності даних зазначених у заяві та декларації ТОВ "Автотехкультсервіс", то судом дане питання не досліджувалось, а тому є неможливим застосування норм ст.72 КАС України.

Суд встановив, що ТОВ "Автотехкультсервіс" заява та декларація були подані до Інспекції із недостовірними відомостями, а саме не було зазначено Хмельницьку обласну раду як власника 38,4 кв.м. адміністративно-побутових приміщень будівлі літ.(Б-2) у м.Хмельницькому, пров.Геологів 2, чим порушено ч.10 ст.39 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності". Наявність власника - Хмельницької обласної ради на частину адміністративно-побутових приміщень, а саме 38,4 кв.м. зазначених ТОВ "Автотехкульсервіс" у заяві про прийняття в експлуатацію адміністративно-побутових приміщень будівлі літ.(Б-2) у м.Хмельницькому, пров.Геологів 2 і декларації про готовність об'єкта до експлуатації - Адміністративно-побутові приміщення будівлі літ.(Б-2) у м.Хмельницькому, пров.Геологів 2, загальною площею 185,1 кв.м. підтверджується наступним. 31.10.2007 року відповідно до рішення дев'ятої сесії Хмельницької обласної ради від 11.07.2007 року №28-9/2007 "Про надання в оренду товариству з обмеженою відповідальністю "Автотехкультсервіс" цілісного майнового комплексу комунального підприємства "Автотехкультсервіс", рішення десятої сесії п'ятого скликання від 24.10.2007 року №27-10/2007 "Про припинення діяльності комунального підприємства "Автотехкультсервіс" Хмельницькою обласною радою (орендодавець) та товариством з обмеженою відповідальністю "Автотехкультсервіс" (орендар), укладено договір оренди цілісного майнового комплексу комунального підприємства "Автотехкультсервіс", яке засноване та діє на базі майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Хмельницької області №169. Предметом зазначеного договору є оренда майна цілісного майнового комплексу КП "Автотехкультсервіс", розташованого за адресою: м.Хмельницький, вул.Чехова 25 та провулок Геологів 2, яке використовується для здійснення господарської діяльності (п.1.1 договору). Відповідно до п.1.2 договору орендодавець надає, а орендар приймає в оренду майно цілісного майнового комплексу комунального підприємства "Автотехкультсервіс", в тому числі будівлі загальною площею 889,7 кв.м. та окремо визначене майно залишковою балансовою вартістю 41044,74 грн. з метою використання його для проведення господарської діяльності. Термін дії цього договору починається, за згодою сторін з 1 листопада 2007 року та закінчується 30 вересня 2010 року (п.1.3 договору); власником орендованого майна залишаються територіальні громади сіл, селищ, міст області, а орендар користується ним протягом терміну дії оренди, обумовленим цим договором (п.1.4 договору); орендар зобов'язаний у випадку припинення договору оренди повернути орендодавцю орендоване майно в належному стані (п.4.1.4 договору). Відповідно до акту прийому-передачі від 01.11.2007 року, Хмельницька обласна рада (орендодавець) передає в оренду майно цілісного майнового комплексу "Автотехкультсервіс" загальною площею 889,7 кв.м., в тому числі одноповерхову будівлю загальною площею 38,4 кв.м., що розташована за адресою: м.Хмельницький, провулок Геологів, 2.

15.11.2010 року між Хмельницькою обласною радою (орендодавець) та ТОВ "Автотехкультсервіс" (орендар) укладено договір оренди нерухомого майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Хмельницької області №115, відповідно до якого орендодавець надає, а орендар приймає в оренду нежитлове приміщення площею 38,4 кв.м. розташоване за адресою м.Хмельницький, пров.Геологів 2 з метою використання його під офіс (п.1.2 договору); термін дії цього договору починається за згодою сторін з 15 листопада 2010 року та закінчується 15 жовтня 2013р. (п.1.3 договору).

Оренда у Хмельницької обласної ради майна цілісного майнового комплексу (одноповерхова будівля загальною площею 38,4 кв.м.), розташованого за адресою: м.Хмельницький, провулок Геологів 2 не заперечується представником ТОВ "Автотехкультсерсів" та крім іншого підтверджується копією позовної заяви ТОВ "Автотехкультсерсів" до Хмельницької обласної ради про зобов'язання внести зміни до п.1.3 та продовжити термін дії договору оренди №115 нерухомого майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Хмельницької області, укладеного між Хмельницькою обласною радою та ТОВ "Автотехкультсерсів" від 15.11.2010р., згідно вимог ст.17 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", яка знаходиться на розгляді господарського суду Хмельницької області.

Судом встановлено, підтверджується наявними в матеріалах справи доказами, та не заперечується представником третьої особи, що в період часу з 10.02.2007 року по 24.11.2008 року ТОВ "Автотехкультсервіс" проведено самочинне будівництво адміністративно-побутових приміщень будівлі літ. (Б-2) за адресою: м.Хмельницький, провул. Геологів 2. Згідно інформації про об'єкт будівництва, що міститься у декларації про готовність об'єкта до експлуатації самочинне будівництво проведене загальною площею 185,1 кв.м., в тому числі, як встановлено судом - 38,4 кв. м. орендована частина цілісного майнового комплексу, яка належить на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст Хмельницької області в особі Хмельницької обласної ради. Право власності територіальних громад сіл, селищ, міст Хмельницької області в особі Хмельницької обласної ради на 38,4 кв.м. підтверджується копією свідоцтва про право власності від 05.10.2012 року, договором оренди №169, актом прийому-передачі від 01.11.07р., рішенням дев'ятої сесії п'ятого скликання Хмельницької обласної ради від 11.07.07р. №28-9/2007, зверненням Хмельницької обласної ради до Хмельницького міського голови від 26.04.2007р. №913/01-15, висновком про вартість майна, звітом про вартість об'єкта оренди - нежитлового приміщення, технічним паспортом на приміщення за адресою м.Хмельницький, пров.Геологів 2 виготовленим 09.07.2013 року ПП "АРХІ-ТЕК".

Щодо посилання третьої особи на відсутність у Хмельницької обласної ради документів, що підтверджують її право власності на 38,4 кв.м. на адміністративно-побутові приміщення будівлі літ.(Б-2) за адресою м.Хмельницький, пров.Геологів 2, оскільки згідно свідоцтва про право власності на нерухоме майно за територіальною громадою сіл, селищ, міст Хмельницької області в особі Хмельницької обласної ради зареєстровано право власності на будівлю (літ. "Б-2") загальною площею 38,4 кв.м. за адресою м.Хмельницький, вулиця Геологів, будинок 2, а не провулок Геологів 2 то суд зазначає і враховує наступне.

Відповідно до свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 05.10.2012 року (копія якого міститься в матеріалах справи), згідно рішення виконавчого комітету Хмельницької міської ради від 27.09.2012р. №832, зареєстровано право власності на будівлю (літ. "Б-2") загальною площею 38,4 кв.м. за адресою Хмельницька область, м.Хмельницький, вулиця Геологів, будинок 2 за територіальними громадами сіл, селищ, міст Хмельницької області в особі Хмельницької обласної ради. Згідно ж наказу управління архітектури та містобудування департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів Хмельницької міської ради від 08.11.2013р. №371 з метою впорядкування адрес будівлі та земельної ділянки прийнято рішення щодо зміни адреси будівлі (літ. "Б-2") загальною площею 38,4 кв.м. (зареєстрована за територіальними громадами сіл, селищ, міст Хмельницької області в особі Хмельницької обласної ради) по вулиці Геологів, 2 в м.Хмельницькому на провулок Геологів 2. Даний наказ є чинним.

Таким чином, вищезазначені документи підтверджують право власності територіальних громад сіл, селищ, міст Хмельницької області в особі Хмельницької обласної ради на будівлю (літ. "Б-2") загальною площею 38,4 кв.м. за адресою Хмельницька область, м.Хмельницький, провул. Геологів, будинок 2.

Пунктом 3.4 Наказу встановлено, що дані, зазначені в декларації, повинні узгоджуватись з документами, які подаються разом з нею. Замовник відповідно до Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" несе відповідальність за повноту та достовірність даних, зазначених у поданій ним декларації.

Частиною 10 ст.39 Закону №3038-VI встановлено, що замовник відповідно до закону несе відповідальність за повноту та достовірність даних, зазначених у поданій ним декларації про готовність об'єкта до експлуатації, та за експлуатацію об'єкта без зареєстрованої декларації або сертифіката.

Таким чином, законодавцем саме на замовника покладено відповідальність за повноту та достовірність даних, зазначених у поданій ним декларації про готовність об'єкта до експлуатації. При цьому, Інспекція під час прийняття рішення про реєстрацію декларації перевіряє лише повноту даних, зазначених у ній, що включає в себе перевірку правильності заповнення бланку декларації та достатності даних для її реєстрації.

Згідно ч.2 ст.39-1 Закону №3038-VI у разі виявлення інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю факту подання недостовірних даних, наведених у надісланому повідомленні чи зареєстрованій декларації, які є підставою вважати об'єкт самочинним будівництвом, зокрема якщо він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи належно затвердженого проекту або будівельного паспорта, реєстрація такого повідомлення або декларації підлягає скасуванню інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Разом з тим, порядок внесення змін до декларації про готовність об'єкта до експлуатації та скасування такої декларації Кабінетом Міністрів України не затверджений, а відсутність порядку, не може бути підставою, що позбавляє можливості внесення змін до декларації про готовність об'єкта до експлуатації. Однак, унеможливлює самостійне скасування Інспекцією реєстрації декларації про готовність об'єкта до експлуатації на адміністративно-побутове приміщення будівлі (літ. "Б-2") за адресою: пров.Геологів, 2, м.Хмельницький, зареєстровану Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю в Хмельницькій області 25.07.2013 року №ХМ 202132051109.

Таким чином, враховуючи наведені норми чинного законодавства України, те що подана ТОВ "Автотехкультсерсів" заява про прийняття в експлуатацію об'єкта та декларація про готовність об'єкта до експлуатації містили недостовірні дані, а саме подані до Інспекції без зазначення співвласника - Хмельницької обласної ради, частка якої складає 38,4 кв.м., суд дійшов висновку про скасування реєстрації декларації про готовність об'єкта до експлуатації на адміністративно-побутове приміщення будівлі літ.(Б-2) за адресою: пров.Геологів 2, м.Хмельницький, зареєстровану Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю в Хмельницькій області від 25.07.2013 року №ХМ 202132051109.

Щодо позовних вимог в частині скасування рішення державного реєстратора Реєстраційної служби Хмельницького міськрайонного управління юстиції від 14.08.2013 року, №4980116 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень на адміністративно-побутові приміщення будівлі літ.(Б-2), що розташовані за адресою: пров.Геологів 2, м.Хмельницький, то судом враховується наступне.

Порядок державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - Порядок державної реєстрації), а також Порядок надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 22.06.2011 № 703.

Статтею 15 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" визначений порядок проведення державної реєстрації прав та їх обтяжень, а саме державна реєстрація прав та їх обтяжень проводиться в такому порядку:

1) прийняття і перевірка документів, що подаються для державної реєстрації прав та їх обтяжень, реєстрація заяви;

2) встановлення факту відсутності підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та/або їх обтяжень;

3) прийняття рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відмову в ній або зупинення державної реєстрації;

4) внесення записів до Державного реєстру прав;

5) видача свідоцтва про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених статтею 18 цього Закону;

6) надання витягів з Державного реєстру прав про зареєстровані права та/або їх обтяження.

Перелік документів для здійснення державної реєстрації прав визначається Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

Відповідно п.16 зазначеного Порядку за результатами розгляду заяви про державну реєстрацію та документів, необхідних для її проведення, державний реєстратор приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень або рішення про відмову в такій реєстрації.

Суд встановив, що 14.08.2013р. на підставі поданих керівником ТОВ "Автотехкультсервіс" документів, а саме: заяви; квитанції про внесення плати за надання витягу про державну реєстрацію та державного мита; копії паспорта та податкового коду представника юридичної особи - заявника; копії правовстановлюючих документів юридичної особи - ТОВ "Автотехкультсервіс"; технічного паспорту на приміщення та його копії; копії витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права на земельну ділянку; довідки з УАМДАМЗР Хмельницької міської ради про адресу знаходження вищевказаного нерухомого майна; декларації про готовність об'єкта до експлуатації державним реєстратором реєстраційної служби Хмельницького міськрайонного управління юстиції Хмельницької області керуючись ч.2 ст.9 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", пунктом 16 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.06.2011 року №703 прийнято рішення №4980116 від 14.08.13р. про державну реєстрацію права власності на адміністративно-побутові приміщення будівлі літ.(Б-2), що розташований Хмельницька область, м.Хмельницький, провулок Геологів будинок 2, кадастровий номер земельної ділянки 6810100000:10:001:0324, за суб'єктом: товариство з обмеженою відповідальністю "Автотехкультсервіс", податковий номер 34912743 та видано свідоцтво про право власності серії та номер 7938478.

Враховуючи, скасування декларації про готовність об'єкта до експлуатації на адміністративно-побутове приміщення будівлі літ.(Б-2) за адресою: пров.Геологів 2, м.Хмельницький, зареєстровану Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю в Хмельницькій області від 25.07.2013 року №ХМ 202132051109, яка є основним необхідним документом для проведення державної реєстрації прав та їх обтяжень та, відповідно, і слугувало підставою для прийняття рішення державним реєстратором Реєстраційної служби Хмельницького міськрайонного управління юстиції від 14.08.2013 року, індексний номер: 4980116 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень на об'єкт нерухомого майна за адресою: пров.Геологів 2, м.Хмельницький, суд приходить до висновку про необхідність скасування зазначеного рішення.

Згідно ст.1 Протоколу №1 до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (ратифіковано Україною 17.07.1997 року (набув чинності для України 11.09.1997) кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права. Вирішуючи питання стосовно застосування ст.1 Протоколу №1 до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, суд бере до уваги, що в рішенні Європейського суду з прав людини по справі "Пердігау проти Португалії" (№24768/06) зазначено, що для того, щоб захід був сумісний зі статтею 1 Протоколу №1, він повинен бути законним, а не довільним (дискреційним). Крім того, необхідно знайти справедливу рівновагу між загальними інтересами суспільства і фундаментальним правом людини на захист своєї власності. Вимога знаходження справедливої рівноваги означає, що завжди має бути розумна пропорційність між використовуваними засобами влади і метою, яка ними досягається. Якщо на людину було покладено надмірний тягар у порівнянні з загальними інтересами суспільства, то рівновага досягнута не була.

Відповідно до ст.36-1 Закону України "Про прокуратуру", представництво прокуратурою інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні прокурорами від імені держави процесуальних та інших дій, спрямованих на захист у суді інтересів громадянина або держави у випадках, передбачених законом.

Згідно ч.3 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставах, в межах та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.

Відповідно до ст.ст.11, 71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд згідно ст.86 цього Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

Враховуючи вищевикладене, позовні вимоги позивача є обґрунтованими, підтвердженими належними доказами, відповідають вимогам чинного законодавства, а тому належать до задоволення.

Керуючись ст.ст. 6, 7, 8, 9, 11, 14, 71, 86, 94, 104, 158-163, 167, 254 КАС України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов задовольнити.

Скасувати реєстрацію декларації про готовність об'єкта до експлуатації на адміністративно-побутове приміщення будівлі літ. (Б-2) за адресою: пров.Геологів 2, м.Хмельницький, зареєстровану Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю в Хмельницькій області від 25.07.2013 року №ХМ 202132051109.

Скасувати рішення державного реєстратора Реєстраційної служби Хмельницького міськрайонного управління юстиції від 14.08.2013 року №4980116 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень на адміністративно-побутові приміщення будівлі літ.(Б-2), що розташовані за адресою: пров.Геологів 2, м.Хмельницький.

Постанова суду може бути оскаржена до Вінницького апеляційного адміністративного суду через Хмельницький окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня її отримання.

Постанова набирає законної сили в порядку статті 254 КАС України.

Повний текст постанови виготовлено 06 грудня 2013 року

Суддя /підпис/ "Згідно з оригіналом" Суддя Д.Л. Фелонюк

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.12.2013
Оприлюднено11.12.2013
Номер документу35850956
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —822/4010/13-а

Ухвала від 12.02.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Голяшкін О.В.

Ухвала від 27.12.2013

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Сушко О.О.

Ухвала від 04.03.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Голяшкін О.В.

Постанова від 12.02.2014

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Сушко О.О.

Ухвала від 27.12.2013

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Сушко О.О.

Постанова від 02.12.2013

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Фелонюк Д.Л.

Ухвала від 23.10.2013

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Фелонюк Д.Л.

Ухвала від 18.10.2013

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Фелонюк Д.Л.

Ухвала від 16.10.2013

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Фелонюк Д.Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні