cpg1251
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 грудня 2013 року Справа № 904/4053/13
Вищий господарський суд України у складі: суддя Львов Б.Ю. (доповідач) - головуючий, судді Бенедисюк І.М. і Харченко В.М.,
розглянувши касаційну скаргу Дніпропетровського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України, м. Дніпропетровськ,
на ухвалу Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 14.10.2013
зі справи № 904/4053/13
за позовом Дніпропетровського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України (далі - Відділення)
про стягнення 120 000 грн.,
за участю представників сторін:
позивача - Харченко С.В.,
відповідача - Шульженка Д.В.,
ВСТАНОВИВ:
Відділення звернулося до господарського суду Дніпропетровської області з позовом про стягнення з Товариства 60 000 грн. штрафу, накладеного рішенням адміністративної колегії позивача від 29.12.2012 № 135/01-12/05-12 "Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладання штрафу" (далі - Рішення АМК), і 60 000 грн. пені за прострочення сплати цього штрафу.
Рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 22.07.2013 позов задоволено.
Ухвалою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 14.10.2013 (колегія суддів у складі: Павловський П.П. - головуючий суддя, судді Науменко І.М., Кузнецов В.О.) провадження у справі зупинено до розгляду Дніпропетровським апеляційним адміністративним судом справи № 804/2853/13-а за позовом Товариства до Відділення про визнання протиправним та скасування Рішення АМК. У винесенні цієї ухвали господарський суд апеляційної інстанції з посиланням на приписи статті 79 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) виходив з неможливості розгляду даної справи до вирішення пов'язаної з нею справи, що розглядається апеляційним адміністративним судом.
У касаційній скарзі до Вищого господарського суду України Відділення просить зазначену ухвалу апеляційного господарського суду зі справи скасувати внаслідок її винесення з порушенням норм матеріального та процесуального права, а справу передати на розгляд господарського суду апеляційної інстанції.
Товариство подало відзив на касаційну скаргу, в якому зазначило про безпідставність її доводів та просило оскаржувану ухвалу апеляційного суду залишити без змін, а скаргу - без задоволення.
Учасників судового процесу відповідно до статті 111 4 ГПК України належним чином повідомлено про час і місце розгляду касаційної скарги.
Перевіривши повноту встановлення апеляційним господарським судом обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, заслухавши представників сторін, Вищий господарський суд України дійшов висновку про необхідність задоволення касаційної скарги з урахуванням такого.
У судовому процесі в господарських судах позивачами і відповідачами можуть бути підприємства та організації, зазначені в статті 1 ГПК України, тобто підприємства, установи, організації, інші юридичні та фізичні особи.
Відповідно до статті 2 ГПК України господарський суд порушує справи за позовними заявами, зокрема, підприємств та організацій, які звертаються до господарського суду за захистом своїх прав і охоронюваних законом інтересів.
Згідно з пунктом 3 частини першої статті 12 ГПК України господарським судам підвідомчі справи за заявами органів Антимонопольного комітету України з питань, віднесених законодавчими актами до їх компетенції.
За приписами статті 60 Закону України від 11.01.2001 № 2210-ІІІ "Про захист економічної конкуренції" (далі - Закон № 2210) рішення органів Антимонопольного комітету України оскаржуються до господарського суду.
Відповідно до пункту 13 розділу VIIІ Прикінцеві та перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) Закони України та інші нормативно-правові акти до приведення їх у відповідність із цим Кодексом діють у частині, що не суперечить цьому Кодексу.
Згідно з частиною другою статті 2 КАС України до адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.
Частиною другою статті 4 КАС України передбачено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на всі публічно-правові спори, крім спорів, для яких законом встановлений інший порядок судового вирішення.
Зазначені норми статті 12 ГПК України та статті 60 Закону № 2210 щодо підвідомчості спорів за участю органів Антимонопольного комітету України господарським судам якраз і є законодавчими приписами стосовно передбаченого статтями 2, 4 КАС України іншого порядку судового вирішення, а саме - вирішення спорів господарськими судами в порядку господарського судочинства.
Таку ж правову позицію викладено й у постанові Верховного Суду України від 13.10.2009 зі справи № 6/388 та в пункті 4 Інформаційного листа Верховного Суду України від 26.12.2005 № 3.2-2005, де також зазначено: "Закони України можуть передбачати вирішення певних категорій публічно-правових спорів в порядку іншого судочинства (наприклад, стаття 60 Закону України "Про захист економічної конкуренції" встановлює, що заявник, відповідач, третя особа мають право оскаржити рішення органів Антимонопольного комітету України до господарського суду у двомісячний строк з дня одержання рішення)".
Отже, спори з відповідних правовідносин підвідомчі господарським судам України.
Відповідно до частини першої статті 79 ГПК України господарський суд зупиняє провадження у справі в разі неможливості розгляду даної справи до вирішення пов'язаної з нею іншої справи, що розглядається іншим судом.
Неможливість розгляду справи до вирішення справи іншим судом полягає в тому, що обставини, які розглядаються (встановлюються) іншим судом, не можуть бути встановлені господарським судом самостійно в даній справі.
У цьому разі такої неможливості не існувало, а тому у апеляційного господарського суду не було підстав для зупинення провадження в даній справі.
Більш того, відповідно до статті 101 ГПК України обов'язком суду апеляційної інстанції є перевірка законності та обґрунтованості саме прийнятого місцевим господарським судом рішення зі справи.
За таких обставин суд апеляційної інстанції припустився неправильного застосування норми процесуального права (частини першої статті 79 ГПК України), в зв'язку з чим оскаржувана ухвала апеляційного господарського суду від 14.10.2013 підлягає скасуванню відповідно до частини першої статті 111 10 ГПК України з передачею справи для здійснення апеляційного провадження.
Керуючись статтями 79, 111 9 - 111 13 ГПК України, Вищий господарський суд України
ПОСТАНОВИВ:
1. Касаційну скаргу Дніпропетровського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України задовольнити.
2. Ухвалу Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 14.10.2013 зі справи № 904/4053/13 скасувати.
Справу передати на розгляд Дніпропетровського апеляційного господарського суду.
Суддя Б.Львов
Суддя І.Бенедисюк
Суддя В.Харченко
Суд | Вищий господарський суд України |
Дата ухвалення рішення | 10.12.2013 |
Оприлюднено | 12.12.2013 |
Номер документу | 35944452 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Павловський Павло Павлович
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Павловський Павло Павлович
Господарське
Вищий господарський суд України
Львов Б. Ю.
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Павловський Павло Павлович
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Павловський Павло Павлович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні