cpg1251
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 грудня 2013 року Справа № 913/1898/13
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
Ткаченко Н.Г. - головуючого, Катеринчук Л.Й., Коробенка Г.П. (доповідач) розглянувши матеріали касаційної скарги громадської організації "Автогаражне товариство "Фіат м. Краснодон", м. Краснодон Луганської області на постановуДонецького апеляційного господарського суду від 14.10.2013р. у справігосподарського суду Луганської області за позовомпрокурора міста Краснодона в інтересах держави в особі Краснодонської міської ради Луганської області, м. Краснодон Луганської області догромадської організації "Автогаражне товариство "Фіат м. Краснодон", м. Краснодон Луганської області провнесення змін до договору оренди земельної ділянки за участю представників сторін:
прокуратури: Томчук М.О. (прокурор Генеральної прокуратури України, посв. дійсне до 01.08.2017р. № 000606),
позивача: не з'явився,
відповідача: не з'явився
ВСТАНОВИВ:
Прокурор міста Краснодона звернувся до господарського суду Луганської області з позовом в інтересах держави в особі Краснодонської міської ради до Громадської організації "Автогаражне товариство "Фіат м. Краснодон" про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 06.02.2009р., державна реєстрація від 10.04.2009р. №114000/040940300040, який укладений з ГО "Автогаражне товариство "Фіат м. Краснодон", відносно земельної ділянки площею 1,3275га під фактично існуючими будівлями гаражів, а саме: викладення п.5 розділу "Об'єкт оренди" договору в новій редакції: "Нормативна грошова вартість земельної ділянки згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виданого 05.06.2013р. управлінням Держземагентства в Краснодонському районі Луганської області, становить 2 063 333,25грн."; викладення п.7 розділу "Орендна плата" договору у новій редакції: "Розмір орендної плати становить 0,5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Сума орендної плати на рік становить 10 316,66грн.".
Рішенням господарського суду Луганської області від 29.08.2013р. у справі №913/1898/13, залишеним без змін постановою Донецького апеляційного господарського суду від 14.10.2013р. позов задоволено.
Не погоджуючись з прийнятими рішенням та постановою, ГО "Автогаражне товариство "Фіат м. Краснодон" звернулось з касаційною скаргою до Вищого господарського суду України, в якій просить їх скасувати та постановити нове рішення, яким у позові відмовити повністю, мотивуючи скаргу тим, що судом першої та апеляційної інстанції було неправильно застосовано норми матеріального та процесуального права. Зокрема як зазначається скаржником судом першої інстанції не надана правова оцінка рішення Краснодонської міської ради №34/2356 від 28.11.2008р., а саме правомірність укладення договору про надання в оренду земельної ділянки ГО "Автогаражне товариство "Фіат м. Краснодон", тому що рішенням Краснодонської міської ради народних депутатів Ворошилоградської області№462 від 15.08.1989р., вирішено відвести земельну ділянку площею 0.7 га на кв. Баракова в районі котельні для створення гаражного товариства "Фіат". Також скаржник посилається на рішення Конституційного суду України №5-рп/2005 від 22.09.2005р. та зазначає, що він є постійним користувачем земельної ділянки, і не може бути зобов'язаний переоформити право постійного користування на право оренди.
Колегія суддів, приймаючи до уваги межі перегляду справи в касаційній інстанції, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування норм матеріального та процесуального права при винесенні оспорюваних судових актів, знаходить необхідним в задоволенні касаційної скарги відмовити, враховуючи наступне.
Як встановлено судом та вбачається з матеріалів справи, рішенням Краснодонської міської ради №34/2356 від 28.11.2008р. ГО "Автогаражне товариство "Фіат м. Краснодон" було надано в оренду строком на 10 років земельну ділянку площею 1,3275га під фактично існуючими будівлями гаражів, розташованими у м. Краснодон, кв. Баракова.
06.02.2009р. між Краснодонською міською радою (орендодавцем) та ГО "Автогаражне товариство "Фіат м. Краснодон" (орендарем) було укладено договір оренди вказаної земельної ділянки на якій знаходяться гаражі, які належать орендарю на підставі рішення виконавчого комітету Краснодонської міської ради народних депутатів від 16.08.1989р. №462 та рішення Краснодонської міської ради від 17.06.2008р. №452.
Пунктом 5 договору визначено, що нормативна грошова вартість земельної ділянки згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виданого 07.11.2008р. Відділом Держкомзему у м. Краснодон Луганської області, становить 497 648,65 грн.
Згідно п.7 договору, розмір орендної плати становить 0,5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Сума орендної плати за рік становить 2 488,24грн. (в цінах 2008 року).
Розмір орендної плати переглядається у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором, зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, внаслідок інфляційних процесів, погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами, в разі невиконання орендодавцем обов'язку повідомити орендаря про права третіх осіб на орендовану земельну ділянку або його частину, в інших випадках, передбачених законом (п. 13 договору).
24.05.2012р. Краснодонською міською радою було прийнято рішення №22/1375 "Про затвердження і введення в дію нормативної грошової оцінки земель м. Краснодону", відповідно якого з 01.07.2012р. введено в дію нормативну грошову оцінку земель м. Краснодона по економічно-планувальних зонах залежно від функціонального використання земель згідно чинного законодавства.
Згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виданого Управлінням Держземагентства у Краснодонському районі Луганської області 05.06.2013р., нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 13275кв.м., яка знаходиться за адресою: м. Краснодон, кв. Баракова (користувач - ГО "Автогаражне товариство "Фіат м. Краснодон"), становить 155,43грн. за 1кв.м. в цінах 2013р.
Згідно приписів ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території, а тому у разі прийняття відповідним органом рішення про внесення змін щодо ставок орендної плати за земельні ділянки та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть були не взяті судом до уваги лише у разі скасування такого рішення органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.
Відповідно до п. 33 договору, будь-які зміни або доповнення до нього здійснюються у письмовій формі та підписуються належним чином уповноваженими представниками сторін. При відсутності взаємної згоди сторін щодо змін умов цього договору, його дострокового розірвання, на вимогу зацікавленої особи ці питання вирішуються в судовому порядку.
Судом встановлено, що позивач звертався до відповідача з листом №111/389 від 17.09.2012р., в якому наголошував на необхідності звернутись до Краснодонської міської ради із заявою (клопотанням) про внесення змін до договору оренди земельної ділянки в частині встановлення орендної плати, однак це питання в досудовому порядку вирішено не було, що зумовило звернення прокурора до суду з відповідним позовом в інтересах Краснодонської міської ради.
Згідно ст. 206 Земельного кодексу України, використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Відповідно до ст. 21 Закону України "Про оренду землі" розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Відповідно до п. 288.5.-288.5.1. ст. 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється в договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.
Згідно п. 274.1 ст.274 Податкового кодексу України, ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 і 278 цього Кодексу. Згідно ст. 271 Податкового кодексу України базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.
Відповідно з п.14.1.125 ст.14 Податкового кодексу України нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.
Відповідно до ч.5 ст.5, п.2 ч.1 ст.13 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка використовується при визначенні розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Методику розрахунку ставок земельного податку визначено в ст. 7 Закону України "Про плату за землю".
Порядок проведення нормативної грошової оцінки земель не рідше ніж один раз на 5-7 років передбачений ст. 18 Закону України "Про оцінку земель".
Згідно ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. При цьому, зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Відповідно до ст. 651, 652 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладені договору.
Згідно ст. 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі не досягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Згідно ч. 2, 3, 4 ст. 188 Господарського кодексу України, сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
За таких обставин, оскільки нормами законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, а також те, що в матеріалах справи відсутні докази скасування чи визнання недійсними наведених вище по тексту рішень Краснодонської міської ради та враховуючи звернення позивача до відповідача з листом з пропозицією внесення змін до договору оренди, висновок господарського суду першої та апеляційної інстанції про задоволення позову, колегія визнає правомірним та обґрунтованим.
З огляду на викладене, доводи касаційної скарги не спростовують висновків викладених в оскаржуваному рішенні та постанові і не можуть бути підставою для їх зміни чи скасування, оскільки вони відповідають чинному законодавству України і обставинам справи.
Керуючись ст. 111 5 , 111 7 , 111 8 , 111 9 - 111 11 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України, -
ПОСТАНОВИВ:
В задоволенні касаційної скарги відмовити.
Постанову Донецького апеляційного господарського суду від 14.10.2013р. у справі №913/1898/13 залишити без змін.
Головуючий суддя : Н.Г. Ткаченко
Судді: Л.Й. Катеринчук
Г.П. Коробенко
Суд | Вищий господарський суд України |
Дата ухвалення рішення | 10.12.2013 |
Оприлюднено | 13.12.2013 |
Номер документу | 35961881 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Вищий господарський суд України
Коробенко Г.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні