КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа: № 825/1339/13-а Головуючий у 1-й інстанції: Заяць О.В. Суддя-доповідач: Мельничук В.П.
У Х В А Л А
Іменем України
31 жовтня 2013 року м. Київ
Колегія суддів Київського апеляційного адміністративного суду у складі:
Головуючого-судді: Мельничука В.П.
суддів: Грищенко Т.М., Мацедонської В.Е.,
розглянувши в порядку письмового провадження в залі суду апеляційні скарги Члена Ради адвокатів Чернігівської області ОСОБА_3, Члена Ради адвокатів Чернігівської області ОСОБА_4, Члена Ради адвокатів Чернігівської області ОСОБА_5, Члена Ради адвокатів Чернігівської області ОСОБА_6, Члена Ради адвокатів Чернігівської області ОСОБА_7, Ради адвокатів Чернігівської області на постанову Чернігівського окружного адміністративного суду від 25 квітня 2013 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_8 до Державного реєстратора Виконавчого комітету Чернігівської міської ради Рязанцевої Г.О., треті особи: Рада адвокатів Чернігівської області, Рада адвокатів України в особі голови ради Ізовітової Лідії Павлівни про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И Л А:
У квітні 2013 року ОСОБА_8 звернувся до Чернігівського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Державного реєстратора Виконавчого комітету Чернігівської міської ради Рязанцевої Г.О., треті особи: Рада адвокатів Чернігівської області, Рада адвокатів України в особі голови ради Ізовітової Лідії Павлівни про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії. Свої вимоги обгрунтовує тим, що 25 березня 2013 року державним реєстратором Виконавчого комітету Чернігівської міської ради було зареєстровано Раду адвокатів Чернігівської області (ідентифікаційний код: 1647486, місцезнаходження: м. Чернігів, вул. Горького, буд. 1). Відповідно до частини 1 статті 46 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» організаційними формами адвокатського самоврядування є конференція адвокатів регіону (Автономної Республіки Крим, області, міста Києва, міста Севастополя), рада адвокатів регіону (Автономної Республіки Крим, області, міста Києва, міста Севастополя), Рада адвокатів України, з'їзд адвокатів України. Таким чином Рада адвокатів Чернігівської області є однією із форм адвокатського самоврядування. Порядок створення та діяльності Ради регулюється Законом як спеціальним нормативно-правовим актом. Відповідно до частини 7 статті 48 Закону рада адвокатів регіону є юридичною особою. Юридична особа вважається створеною з дня її реєстрації. Повноваження і порядок роботи ради регіону визначається Законом та положенням про раду адвокатів регіону, яке є її установчим документом. Відповідно до частини 8 статті 48 Закону установчим документом ради адвокатів регіону є положення про раду адвокатів регіону, яке затверджується Радою Адвокатів України. У зв'язку з зазначеним вважає реєстрацію Ради адвокатів Чернігівської області протиправною та просить її скасувати.
Постановою Чернігівського окружного адміністративного суду від 25 квітня 2013 року задоволено вказаний позов. Визнано протиправними дії державного реєстратора виконавчого комітету Чернігівської міської ради Рязанцевої Г.О. (місцезнаходження: Коцюбинського, 82, м. Чернігів) щодо державної реєстрації Ради адвокатів Чернігівської області (ідентифікаційний код: 38647486, місцезнаходження: м. Чернігів, вул. Горького, буд. 1) проведену 25 березня 2013 року, згідно запису реєстраційної дії № 1 064 102 0000 010131.
Скасовано державну реєстрацію Ради адвокатів Чернігівської області (ідентифікаційний код: 38647486, місцезнаходження: м. Чернігів, вул. Горького, буд. 1) проведену 25 березня 2013 року, згідно запису реєстраційної дії № 1 064 102 0000 010131.
Зобов'язано державного ресстратора виконавчого комітету Чернігівської міської ради Рязанцеву Г.О. (місцезнаходження: АДРЕСА_1) внести запис про скасування державної реєстрації Ради адвокатів Чернігівської області (ідентифікаційний код: 38647486, місцезнаходження: м. Чернігів, вул. Горького, буд. 1).
Не погоджуючись з зазначеним судовим рішенням Член Ради адвокатів Чернігівської області ОСОБА_3, Член Ради адвокатів Чернігівської області ОСОБА_4, Член Ради адвокатів Чернігівської області ОСОБА_5, Член Ради адвокатів Чернігівської області ОСОБА_6, Член Ради адвокатів Чернігівської області ОСОБА_7, Рада адвокатів Чернігівської області подали апеляційні скарги, в яких просять скасувати постанову суду першої інстанції як таку, що постановлена з порушенням норм матеріального та процесуального права, та ухвалити нову постанову про відмову у задоволенні даного позову.
До суду апеляційної інстанції всі особи, які беруть участь в справі не прибули, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце апеляційного розгляду.
Статтею 128 КАС України встановлено наслідки неприбуття в судове засідання особи, яка бере участь в справі.
Згідно до ч. 6 зазначеної вище статті якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, але прибули не всі особи, які беруть участь в справі, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Підстави для проведення апеляційного розгляду справи в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами визначено ст. 197 КАС України.
За змістом ч. 1 вищезазначеної статті суд апеляційної інстанції може розглянути справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на основі наявних у ній доказів, у разі: 1) відсутності клопотань від усіх осіб, які беруть участь в справі, про розгляд справи за їх участю; 2) неприбуття жодної з осіб, які беруть участь у справі, у судове засідання, хоча вони були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання; 3) подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які прийняті у порядку скороченого провадження за результатами розгляду справ, передбачених пунктами 1, 2 частини першої статті 183-2 цього Кодексу.
З огляду на викладене та враховуючи те, що справу можливо вирішити на основі наявних у ній доказів, а також те, що до суду апеляційної інстанції всі особи, які беруть участь в справі не прибули, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце апеляційного розгляду, відсутні клопотання про розгляд справи за їх участю, колегія суддів ухвалила про апеляційний розгляд справи в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами відповідно до ч. 1 ст. 197 КАС України.
Розглянувши доводи апеляційних скарг, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства України, колегія суддів вважає, що апеляційні скарги необхідно залишити без задоволення, оскаржувану постанову суду першої інстанції - без змін з наступних підстав.
Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 198, п. 1 ч. 1 ст. 200 КАС України суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а постанову суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Відповідно до ст. 195 КАС України рішення суду першої інстанції підлягає перегляду в апеляційному порядку в межах апеляційної скарги.
Судом першої інстанції було встановлено наступне.
Позивач є адвокатом, що підтверджується свідоцтвом про право на заняття адвокатською діяльністю.
25 березня 2013 року державним реєстратором виконавчого комітету Чернігівської міської ради Рязанцевою Г.О. було зареєстровано Раду адвокатів Чернігівської області, код ЄДРПОУ 38647486, місцезнаходження юридичної особи: 14000, Чернігівська область, м. Чернігів, Деснянський район, вул. Горького, буд. 1. (а.с. 10).
Вважаючи такі дії відповідача протиправними, позивач звернувся з даним позовом до суду.
Задовольняючи позов суд першої інстанції виходив з того, що вимоги позивача є обгрунтованими.
Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції та вважає його обгрунтованим з огляду на наступне.
Відносини, які виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, регулюються Конституцією України, Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до Закону.
Відповідно до статті 4 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців - засвідчення факту створення або припинення юридичної особи, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, а також вчинення інших реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, шляхом внесення відповідних записів до Єдиного державного реєстру.
Порядок проведення державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців включає, зокрема: перевірку комплектності документів, які подаються державному реєстратору, та повноти відомостей, що вказані в реєстраційній картці; перевірку документів, які подаються державному реєстратору, на відсутність підстав для відмови у проведенні державної реєстрації; внесення відомостей про юридичну особу або фізичну особу - підприємця до Єдиного державного реєстру; оформлення і видачу виписки з Єдиного державного реєстру.
Згідно статті 24 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» для проведення державної реєстрації юридичної особи засновник (засновники) або уповноважена ними особа повинні особисто подати державному реєстратору (надіслати поштовим відправленням з описом вкладення або в разі подання електронних документів подати опис, що містить відомості про надіслані електронні документи, в електронній формі) такі документи: заповнену реєстраційну картку на проведення державної реєстрації юридичної особи; примірник оригіналу (ксерокопію, нотаріально засвідчену копію) рішення засновників або уповноваженого ними органу про створення юридичної особи у випадках, передбачених законом; два примірники установчих документів (у разі подання електронних документів - один примірник); документ, що засвідчує внесення реєстраційного збору за проведення державної реєстрації юридичної особи. У разі подання електронних документів для проведення державної реєстрації юридичної особи підтвердженням внесення плати за проведення державної реєстрації юридичної особи є примірник електронного розрахункового документа, засвідченого електронним цифровим підписом; інформацію з документами, що підтверджують структуру власності засновників - юридичних осіб, яка дає змогу встановити фізичних осіб - власників істотної участі цих юридичних осіб. У разі утворення юридичної особи на підставі модельного статуту в реєстраційній картці на проведення державної реєстрації юридичної особи проставляється відповідна відмітка з посиланням на типовий установчий документ.
Статтею 25 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» визначено, що державний реєстратор за відсутності підстав для залишення документів, які подані для проведення державної реєстрації юридичної особи, без розгляду зобов'язаний перевірити ці документи на відсутність підстав для відмови у проведенні державної реєстрації юридичної особи, які передбачені частиною першою статті 27 цього Закону.
Відповідно до частини першої статті 27 вищезазначеного Закону, підставами для відмови у проведенні державної реєстрації юридичної особи є: невідповідність відомостей, які вказані в реєстраційній картці на проведення державної реєстрації юридичної особи, відомостям, які зазначені в документах, що подані для проведення державної реєстрації юридичної особи; невідповідність установчих документів вимогам частини третьої статті 8 цього Закону; порушення порядку створення юридичної особи, який встановлено законом, зокрема: наявність обмежень на зайняття відповідних посад, встановлених законом щодо осіб, які зазначені як посадові особи органу управління юридичної особи; невідповідність відомостей про засновників (учасників) юридичної особи відомостям щодо них, які містяться в Єдиному державному реєстрі; наявність обмежень щодо вчинення засновниками (учасниками) юридичної особи або уповноваженою ними особою юридичних дій, які встановлені абзацом четвертим частини другої статті 35 цього Закону; наявність в Єдиному державному реєстрі найменування, яке тотожне найменуванню юридичної особи, яка має намір зареєструватися; використання у найменуванні юридичної особи приватного права повного чи скороченого найменування державного органу або органу місцевого самоврядування, або похідних від цих найменувань, або історичного державного найменування, перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України; невідповідність найменування юридичної особи вимогам закону щодо найменування окремих видів юридичних осіб (банк, кредитна спілка, недержавний пенсійний фонд тощо); встановлена іншими законами заборона використання у найменуванні юридичної особи певних термінів, абревіатур, похідних термінів. Відмова у проведенні державної реєстрації юридичної особи з інших підстав не допускається.
З навединих вище норм вбачається, що реєстраційний орган повинен перевіряти відсутність підстав для відмови в державній реєстрації юридичної особи та при наявності таких підстав приймає рішення про відмову в державної реєстрації юридичної особи.
Відповідно до статті 3 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» правовою основою діяльності адвокатури України є Конституція України, цей Закон, інші законодавчі акти України.
Частиною першою статті 46 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» визначено, що організаційними формами адвокатського самоврядування є конференція адвокатів регіону (Автономної Республіки Крим, області, міста Києва, міста Севастополя), рада адвокатів регіону (Автономної Республіки Крим, області, міста Києва, міста Севастополя), Рада адвокатів України, з'їзд адвокатів України.
Згідно частини четвертої статті 48 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» рада адвокатів регіону: 1) представляє адвокатів регіону; 2) складає порядок денний, скликає та забезпечує проведення конференції адвокатів регіону; 3) забезпечує виконання рішень конференції адвокатів регіону, здійснює контроль за їх виконанням; 4) здійснює інформаційно-методичне забезпечення адвокатів регіону, сприяє підвищенню їх кваліфікації; 5) приймає присягу адвоката України; 6) визначає представників адвокатури до складу конкурсної комісії з відбору адвокатів для надання безоплатної вторинної правової допомоги; 7) сприяє забезпеченню гарантій адвокатської діяльності, захисту професійних і соціальних прав адвокатів; 8) розпоряджається коштами та майном відповідно до затвердженого кошторису; 9) забезпечує в установленому порядку внесення відомостей до Єдиного реєстру адвокатів України; 10) утворює комісію з оцінювання якості, повноти та своєчасності надання адвокатами безоплатної правової допомоги; 11) виконує інші функції відповідно до цього Закону, рішень конференції адвокатів регіону, Ради адвокатів України, з'їзду адвокатів України.
Відповідно до частини 8 вищезазначеної статті, установчим документом ради адвокатів регіону є положення про раду адвокатів регіону, яке затверджується Радою адвокатів України.
Згідно частини четвертої статті 55 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» Рада адвокатів України: 1) складає порядок денний, забезпечує скликання та проведення з'їзду адвокатів України; 2) визначає квоту представництва, порядок висування та обрання делегатів конференції адвокатів регіонів, з'їзду адвокатів України; 3) забезпечує виконання рішень з'їзду адвокатів України; 4) здійснює організаційне, методичне, інформаційне забезпечення ведення Єдиного реєстру адвокатів України, здійснює контроль за діяльністю рад адвокатів регіонів щодо внесення відомостей до Єдиного реєстру адвокатів України та надання витягів з нього; 5) затверджує регламент конференції адвокатів регіону, положення про раду адвокатів регіону, положення про кваліфікаційно-дисциплінарну комісію адвокатури, положення про ревізійну комісію адвокатів регіону, положення про комісію з оцінювання якості, повноти та своєчасності надання адвокатами безоплатної правової допомоги; 6) встановлює розмір та порядок сплати щорічних внесків адвокатів на забезпечення реалізації адвокатського самоврядування, забезпечує їх розподіл і використання (якщо з'їздом адвокатів України прийнято рішення про сплату щорічних внесків адвокатів на забезпечення реалізації адвокатського самоврядування та визначено напрями їх використання); 7) визначає розмір відрахувань кваліфікаційно-дисциплінарних комісій адвокатури на забезпечення діяльності Вищої кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури; 8) сприяє діяльності рад адвокатів регіонів, координує їх діяльність; 9) сприяє забезпеченню гарантій адвокатської діяльності, захисту професійних і соціальних прав адвокатів; 10) приймає рішення про розпорядження коштами і майном Національної асоціації адвокатів України відповідно до призначень коштів і майна, визначених статутом Національної асоціації адвокатів України та рішеннями з'їзду адвокатів України; 11) розглядає скарги на рішення, дії чи бездіяльність рад адвокатів регіонів, їх голів, скасовує рішення рад адвокатів регіонів; 12) визначає друкований орган Національної асоціації адвокатів України; 13) забезпечує ведення офіційного веб-сайту Національної асоціації адвокатів України; 14) виконує інші функції відповідно до цього Закону та рішень з'їзду адвокатів України.
Статтею 56 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» визначено, що Голова Ради адвокатів України за посадою є головою Національної асоціації адвокатів України.
Судом першої інстанції було встановлено, що відповідно до витягу з протоколу Установчого з'їзду адвокатів України від 17 листопада 2012 року, на виконання положення пункту 1 частини 7 статті 54 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність», відповідно до положень пункту 5 розділу X зазначеного Закону було обрано головою Ради адвокатів України та головою Національної асоціації адвокатів України Ізовітову Лідію Павлівну та затверджено статут недержавної некомерційної професійної організації «Національної асоціації адвокатів України»
Крім того, встановлено, що Національна асоціація адвокатів України, зареєстрована як юридична особа (індефікаційний код 38488439, 01021, м. Київ, Печерський район, вул. Кловський Узвіз, буд. 7, літ А, офіс 6), що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, наявного в матеріалах справи.
Відповідно до довідки від 24 квітня 2013 року, яка міститься в матеріалах справи, Ради адвокатів України не є юридичною особою та не має власної печатки.
В довідці від 24 квітня 2013 року зазначено, що положення про Раду адвокатів Чернігівської області Радою адвокатів України не затверджувалось.
З огляду на викладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанціх про те, що положення про Раду адвокатів Чернігівської області не затверджено особою, яка наділена необхідними повноваженнями, а тому не могло бути взяте до уваги при реєстрації юридичної особи Державним реєстратором виконавчого комітету Чернігівської міської ради Рязанцевою Г.О.
Між тим, положення про раду адвокатів регіону є установчим документом та є обов'язковим для проведення державної реєстрації юридичної особи (стаття 24 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців»), вказане положення повинне містити відомості передбачені законодавством (частина 3 статті 8 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців»), в даному випадку положення повинне бути затверджене Радою адвокатів України (стаття 48 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність»), відсутність цих відомостей є підставою для відмови у проведенні державної реєстрації (пункт 2 частини 1 статті 27 Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність»).
Тобто, державний реєстратор не перевірив відповідність установчого документу юридичної особи (Ради адвокатів Чернігівської області) вимогам Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність», та не відмовив у проведенні реєстрації юридичної особи, як того вимагає стаття 27 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців».
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Також колегія суддів вважає правильним висновок суду першої інстанції про обгрунтованість доводів позивача стосовного того, що наявність у Єдиному державному реєстрі недостовірної інформації про Раду адвокатів Чернігівської області порушує права та законні інтереси позивача як адвоката Чернігівської області, інтереси якого Рада адвокатів Чернігівської області має представляти, а тому його позовні вимоги є такими, що підлягають задоволенню в повному обсязі.
Таким чином, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що вимоги позивача є обґрунтованими і підлягають задоволенню повністю.
Доводи апеляційних скарг спростовуються вищевикладеним, а тому вони задоволенню не підлягають.
За змістом ст. 159 КАС України судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права, обґрунтованим - ухвалене судом на підставі повного та всебічного з'ясування обставин в адміністративній справі, підтверджених доказами, дослідженими в судовому засіданні.
З урахуванням вищевикладеного, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи, судове рішення ухвалено з додержанням норм матеріального та процесуального права і підстав для його скасування не вбачається.
Керуючись ст. ст. 2, 159, 160, 195, 197, 198, 200, 205, 206, 211, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів -
У Х В А Л И Л А:
Апеляційні скарги Члена Ради адвокатів Чернігівської області ОСОБА_3, Члена Ради адвокатів Чернігівської області ОСОБА_4, Члена Ради адвокатів Чернігівської області ОСОБА_5, Члена Ради адвокатів Чернігівської області ОСОБА_6, Члена Ради адвокатів Чернігівської області ОСОБА_7, Ради адвокатів Чернігівської області - залишити без задоволення , а постанову Чернігівського окружного адміністративного суду від 25 квітня 2013 року - без змін .
Ухвала набирає законної сили через п?ять днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі, та може бути оскаржена протягом двадцяти днів шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий-суддя: В.П. Мельничук
Судді: Т.М. Грищенко
В.Е. Мацедонська
.
Головуючий суддя Мельничук В.П.
Судді: Грищенко Т.М.
Мацедонська В.Е.
Суд | Київський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.10.2013 |
Оприлюднено | 18.12.2013 |
Номер документу | 36083354 |
Судочинство | Адміністративне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні