cpg1251
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ
ПОСТАНОВА
Іменем України
05 грудня 2013 р. о 14:25 Справа №801/10019/13-а
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим у складі головуючого судді Циганової Г.Ю., при секретарі судового засідання Лоза М.С., за участю представників сторін: від позивача - Євтушенко Г.В., від відповідача-2- Родіонова Г.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовом Білогірського районного центру зайнятості
до Головного державного інспектора праці Територіальної державної інспекції з питань праці в АР Крим Русенко Тетяни Володимирівни, Територіальної державної інспекції праці в АР Крим
про визнання протиправними дій та скасування припису,
Суть спору: Білогірський районний центр зайнятості (далі - позивач) звернувся до Окружного адміністративного суду АР Крим із позовом до Головного державного інспектора праці Територіальної державної інспекції з питань праці в АР Крим Русенко Тетяни Володимирівни (далі - відповідач-1), Територіальної державної інспекції з питань праці в АР Крим (далі - відповідач-2) про визнання протиправними дій державного інспектора Територіальної державної інспекції з питань праці в АР Крим Русенко Тетяни Володимирівни щодо винесення припису №01-13-23\ від 04.10.2013 року.; визнання протиправним та скасування припису №01-13-23\ від 04.10.2013 року.
Позов мотивовано протиправністю винесення припису відповідачем-1.
Ухвалами суду від 07.11.2013 року відкрито провадження по справі, після закінчення підготовчого провадження справу призначено до судового розгляду.
Представник позивача у судовому засіданні позов підтримав, надав пояснення по суті спору.
Представник відповідача-2 у судовому засіданні проти позову заперечував з підстав, викладених у запереченнях на позовну заяву (а.с. 57).
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач у справі є юридичною особою, ідентифікаційний код 20708572 (а.с.44, 45).
Видом діяльності позивача за КВЄД є діяльність у сфері обов'язкового соціального страхування (а.с. 45).
Відповідно до Положення про Державну службу зайнятості України, затвердженого Указом Президента України від 16.01.2013 року №19/2013 (далі - Положення №19/2013) (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) державна служба зайнятості, діяльність якої здійснюється під керівництвом Міністерства соціальної політики України, сформована для реалізації державної політики зайнятості населення, професійної орієнтації, підготовки та перепідготовки, працевлаштування та соціального захисту тимчасово незайнятих працездатних громадян.
Згідно з п. 7 Положення №19/2013 служба здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи в АР Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, містах, районах у містах.
Як визначено у пп. 7 п. 4 Положення №19/2013 служба відповідно до покладених на неї завдань забезпечує, зокрема, надання в установленому порядку соціальних послуг, здійснення профілактики настання страхових випадків і виплату матеріального забезпечення відповідно до Законів України «Про зайнятість населення» та «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття».
Білогірський районний центр зайнятості забезпечує комплекс вирішення питань зайнятості населення у Білогірському районі. Його діяльність здійснюється за рахунок коштів Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування на випадок безробіття.
Головним державним інспектором праці Територіальної державної інспекції з питань праці в АР Крим Русенко Тетяною Володимирівною, на підставі наказу від 30.08.2013 року №99/п за Дорученням Держпраці України (а.с. 62), проведено позапланову перевірку додержання позивачем законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування.
За результатами перевірки складено акт №01-24-23\747 (далі - Акт) (а.с. 71-77).
За висновками акту встановлено порушення позивачем п. 6.6 Порядку №307, а саме допомогу з безробіття виплачується не у встановлені порядком терміни, тобто 2 рази на місяць. Станом на 01.10.2013 року заборгованість складає 395,9 тис. грн. у зв'язку з несвоєчасним проходженням платежів в Управлінні державної казначейської служби в Білогірському районі АР Крим.
На підставі вказаного акту перевірки відповідачем-1 прийнято оскаржуваний припис №01-13-23\599 від 04.10.2013 року яким приписано забезпечити своєчасну виплату по безробіттю. У строк до 04.11.2013 року з дня одержання припису письмово інформувати інспектора праці про вжиті заходи щодо його виконання (а.с. 78).
Перевіряючи правомірність винесення відповідачем-1 припису, судом встановлено наступне.
Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з пунктом 1 Положення про Державну інспекцію України з питань праці, затвердженого Указом Президента України від 06.04.2011 року №386/2011 (далі - Положення №386), Державна інспекція України з питань праці (Держпраці України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Віце-прем'єр-міністра України - Міністра соціальної політики України.
Держпраці України входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням, на випадок безробіття (далі - загальнообов'язкове державне соціальне страхування) в частині призначення нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Згідно з пунктом 3 Положення №386 основними завданнями Держпраці України є, зокрема, реалізація державної політики з питань державного нагляду та контролю за дотриманням законодавства про зайнятість населення; реалізація державної політики з питань контролю за додержанням законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Відповідно до підпункту 5 пункту 4 Положення №386 Держпраці України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, здійснює контроль за додержанням законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Згідно з пунктом 6 Положення №386 Держпраці України для виконання покладених на неї завдань має право, зокрема, здійснювати безперешкодно перевірки в адміністративних приміщеннях робочих органів виконавчих дирекцій Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України, Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття (далі - фонди загальнообов'язкового державного соціального страхування) з питань призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення, передбачених загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням, з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб, ознайомлюватися під час проведення перевірок з інформацією, документами і матеріалами та одержувати від фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування необхідні для виконання повноважень Держпраці України копії або витяги з документів; видавати в установленому порядку фондам загальнообов'язкового державного страхування, обов'язкові до виконання приписи щодо усунення порушень законодавства про працю, законодавства про зайнятість населення, законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування щодо призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Пунктом 7 Положення №386 передбачено, що Держпраці України здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі.
З метою впорядкування організації та здійснення державного нагляду та контролю органами Державної інспекції України з питань праці (далі - Держпраці) наказом Міністерства соціальної політики України від 2 липня 2012 року №390 затверджено Порядок проведення перевірок посадовими особами Державної інспекції України з питань праці та її територіальних органів (далі - Порядок №390).
Відповідно до ст. 3 Порядку №390, інспектор може проводити планові та позапланові перевірки, які можуть здійснюватися за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
Позапланові перевірки за зверненнями фізичних та юридичних осіб про порушення суб'єктами господарювання вимог законодавства про працю та загальнообов'язкове державне соціальне страхування здійснюються за наявності згоди Держпраці України на їх проведення.
Згідно з п. 6 ст. 7 Закону України від 05.04.2007 року №877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі - Закон №877), за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю), у разі виявлення порушень вимог законодавства, складає акт.
На підставі акта, який складено за результатами здійснення планового заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, протягом п'яти робочих днів з дня завершення заходу складається припис, розпорядження або інший розпорядчий документ пор усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Припис - обов'язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб'єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб'єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку (ст. 8 Закону №877).
Пунктом 7 Порядку №390 передбачено, що за результатами перевірки складається акт перевірки. У разі виявлення порушень законодавства про працю та загальнообов'язкове державне соціальне страхування вносяться приписи про усунення виявлених порушень, вживаються заходи щодо притягнення до відповідальності винних осіб згідно із вимогами чинного законодавства.
Дії головного державного інспектора праці Територіальної державної інспекції з питань праці в АР Крим Русенко Тетяни Володимирівни щодо видання оскаржуваного припису №01-13-23\599 від 04.10.2013 року не можна визнати протиправними, оскільки відповідач-1 наділений повноваженнями видавати приписи, а дії, які здійснюються під час оформлення припису та його підписання не носять самостійного характеру та не порушують прав позивача.
За загальним правилом, дії суб'єкта владних повноважень - це активна поведінка цього суб'єкта яка має зовнішнє вираження та створює певні наслідки.
У випадку прийняття суб'єктом владних повноважень рішення, яке має відповідні юридичні наслідки, оскарженню підлягає саме таке рішення, а не дії щодо його прийняття.
За таких обставин, суд дійшов висновку, що позовні вимоги в частині визнання протиправними дій державного інспектора Територіальної державної інспекції з питань праці в АР Крим Русенко Тетяни Володимирівни щодо винесення оскаржуваного припису є необґрунтованими та задоволенню не підлягають.
Щодо визнання протиправним та скасування припису №01-13-23\599 від 04.10.2013 року, суд зазначає наступне.
Як вбачається з матеріалів справи, відповідачем-1 було встановлено порушення позивачем п. 6.6 Порядку №307.
Відповідно до п. 6.6 Порядку надання допомоги по безробіттю, у тому числі одноразової її виплати для організації безробітним підприємницької діяльності затвердженого Наказом Міністерства праці та соціальної політики України 20.11.2000 року за №307, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14.12.200 року за №915/5136 (далі - Порядок №307) допомога по безробіттю виплачується два рази на місяць, а за згодою безробітного - один раз на місяць через банківські установи в установленому порядку. Допомога по безробіттю нараховується до дня останнього відвідування центру зайнятості включно.
Нарахування допомоги по безробіттю Білогірським районним центром зайнятості здійснюється подекадно 1,11,21 числа. Фінансування здійснюється також подекадно згідно з поданими заявками.
Судом встановлено, що позивачем були замовлені кошти на фінансування допомоги по безробіттю: 02.09.2013 року на суму 129,377 грн., 11.09.2012 року на суму 109,580 грн., 23.09.2013 року на суму 156,972 грн. (а.с. 25-27).
Фінансування здійснювалося 05.09.2013 року на суму 129,377 грн., 16.09.2013 року на суму 109,580 грн., 27.09.2013 року на суму 156,972 грн. (а.с. 31-33).
Платіжні доручення від 06.09.2013 року №823 на суму 58155,95 грн. та №825 на суму 71184,72 грн.(а.с. 37,38); від 17.09.2013 року №845 на суму 40603,74 грн. та №847 на суму 68994,94 грн. (а.с. 39-40); від 30.09.2013 року №899 на суму 58201,67 грн., №901 на суму 86142,01 грн. та №902 на суму 9987,95 грн. (а.с. 41-43) були передані позивачем до Державної казначейської служби.
Виконання платіжних доручень здійснюється Державною казначейською службою.
Як зазначено в Акті перевірки, «Порушень у строках нарахування допомоги по безробіттю та надання платіжних доручень не встановлено. Станом на 01.10.2013 року заборгованість по виплаті допомоги по безробіттю складає 395,9 тис. грн. у зв'язку з несвоєчасним проходженням платежів в Управлінні Державної казначейської служби України у Білогірському районі АР Крим» (а.с. 9).
Матеріалами справи підтверджується своєчасне виконання позивачем всіх покладених на нього обов'язків по виплаті допомоги по безробіттю, в межах його повноважень. Обов'язок позивача забезпечувати своєчасне фінансування допомоги по безробіттю не передбачений чинним законодавством.
За таких обставин вимоги припису взагалі не могли бути виконані відповідачем.
У зв'язку з тим, що судом спростовано висновки відповідача-1 про порушення позивачем п. 6.6 Порядку №307, у відповідача-1 були відсутні правові підстави для винесення оскаржуваного припису.
З урахуванням вищезазначеного, суд вважає, що позовні вимоги в частині визнання протиправним та скасування припису №01-13-23\599 від 04.10.2013 року є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
В судовому засіданні 05.12.2013 року оголошено вступну і резолютивну частини постанови, постанову у повному обсязі складено 10.12.2013 року.
Керуючись статтями 94, 158-163, 167 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
1. Адміністративний позов задовольнити частково.
2. Визнати протиправним та скасувати припис Територіальної державної інспекції з питань праці в АР Крим №01-13-23\599 від 04.10.2013 року.
3. В задоволенні решти частини позову відмовити.
Постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну частину постанови або справу розглянуто у порядку письмового провадження, постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі неподання апеляційної скарги.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Апеляційна скарга подається до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення постанови. У разі оголошення в судовому засіданні вступної і резолютивної частини постанови, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Севастопольського апеляційного адміністративного суду.
Суддя Циганова Г.Ю.
Суд | Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 05.12.2013 |
Оприлюднено | 20.12.2013 |
Номер документу | 36123075 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Воробйова Світлана Олександрівна
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Воробйова Світлана Олександрівна
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Циганова Г.Ю.
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Циганова Г.Ю.
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Циганова Г.Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні